
  
  

  

  

  

  

  

   

  

  

       

  
The Meir Amit Intelligence and 
Terrorism Information Center  

  
  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

November 25, 2010 

  

315-10 

Hamas and Hezbollah's satellite channels 
continue broadcasting via Arab-Muslim and 
Western satellites. The broadcasts spread 

extremist Islamist ideology and anti-Israeli, 
anti-Semitic, anti-Western propaganda to 

Arab-Muslim communities around the globe, 
especially in western and southern Europe.  

 
 

Overview 
 
1. As part of the battle for hearts and minds, Hamas and Hezbollah invest great 

resources in operating a number of land and satellite television channels. They use 

them to spread their extremist Islamist ideology, which includes incitement against Israel, the 

Jewish people and Western countries. The broadcasts are received in the Middle East, 

western and southern Europe and various other countries around the world, and 

reach a vast number of Arab-Muslim communities. 

2. In the past the United States and several European and South American 

countries made efforts to restrict the broadcasts. However, both Hamas and 

Hezbollah found ways to circumvent the restrictions by using satellite services 

provided by Arab-Muslim countries and by frequently changing the non-Arab 

communications companies they dealt with.1 The most prominent such companies are 

the Egyptian-owned Nilesat and the Arab-owned, Saudi Arabian-influenced 

Arabsat. Of note is the Indonesian Indosat, which broadcasts Al-Manar TV's programs 

to Asia and Australia. 
                                                 

1 For further information see the August 23, 2010 bulletin, "A number of satellite companies (including Western 
companies) continue providing communication services for Hezbollah and Hamas' television and radio, even though 
restrictions have been imposed by Europe and the United States "at http://www.terrorism-
info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/pdf/hamas_e125.pdf.  



2  

Hamas 
 

Al-Aqsa TV  
 
 
 

 

 

 

 

Al-Aqsa TV logo 
 
 

3. Al-Aqsa TV is Hamas' most important TV channel. It began broadcasting in January 2006, 

after Hamas won the Palestinian Legislative Council elections in the Gaza Strip. From the 

beginning it has been Hamas' most important propaganda tool and is used to 

disseminate radical Islam, preach terrorism, spread anti-Semitic hate propaganda and 

oppose the peace process.2 The programs are broadcast via the Arabsat and AtlanticBird 

satellites but can also be received via Egypt's Nilesat. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nilesat logo 
 

 

 

 

 

 
 

Arabsat logo 

                                                 
2 A recent example is the speech given on November 5, 2010, by senior Hamas figure Mahmoud al-Zahar, broadcast 
by Al-Aqsa TV. For further information see the November 11, 2010 bulletin, "Hamas senior Mahmoud al-Zahar has 
recently given a vicious anti-Semitic speech to justify the elimination of Israel and the deportation of Jews from the 
'entire territory of Palestine.' The speech contains themes reminiscent of those found in Al-Zahar’s anti-Semitic book 
No Future Between Nations, found on board the Mavi Marmara" at http://www.terrorism-
info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/pdf/ipc_e141.pdf.  
  



3  

4. On June 7, 2010, the French government instructed its broadcasting authority to stop the 

Al-Aqsa TV programs broadcast by satellites belonging to the Paris-based French 

communications company Eutelsat. That was done after France received a warning from the 

European commission stating that Al-Aqsa TV had repeatedly violated European laws and 

broadcast programs containing hate propaganda and incitement to violence, especially 

against Israel and the Jews (Agence France-Presse, June 7, 2010). 

5. A recent examination indicated that Al-Aqsa TV is again using the French 

Eutelsat to broadcast its programs via a company called Noorsat. Its broadcasts reach 

countries outside the Middle East, including central and western Europe. Noorsat was 

founded in 2004 as a private company to provide satellite services for the Arab world and 

neighboring countries. Its offices are located in Bahrain and Jordan. 

 

 

 

 
 

Noorsat logo 

Al-Quds Satellite TV 
 
 
 
 
 
 
 

Al-Quds TV logo 

 
6. Hamas' Al-Quds TV began broadcasting in November 2008 to complement Al-Aqsa TV. 

It is owned by the Al-Quds radio and television company, which is registered in London to 

Arab and Palestinian businessmen and media personnel. Its programs are broadcast from 

Beirut, and it has an office in the Gaza Strip.3 

7. To broadcast to the Middle East, North Africa and southern Europe, Al-Quds TV uses the 

services of Nilesat and Arabsat. The programs are broadcast via three communications 

satellites: Arabsat5A, Arabsat's Badr4, and Eutelsat's AtlanticBird4. 

 

 
 

                                                 
3 For further information see the November 18, 2008 bulletin, Al-Quds, Hamas’s second satellite TV channel, went on 
air on November 11, further expanding that movement’s media empire. 

http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/English/eng_n/html/hamas_e010.htm


4  

Hezbollah  
 
Al-Manar TV  
 
 
 
 
 
 

Al-Manar TV logo 
 
 

8. Al-Manar TV is Hezbollah's most important communications tool, immensely 

popular throughout the Middle East and beyond. Its programs preach the annihilation 

of Israel, praise terrorism and violence, and disseminate the Iranian version of radical Shi'ite 

Islam. 

9. In recent years the international community, primarily the United States and 

South American and European countries, has been waging a struggle against the 

dissemination of Al-Manar broadcasts. So far the struggle has been only partially 

successful. Al-Manar TV broadcasts via five satellites, making it possible for its 

programs to reach the entire Middle East and a large part of Africa, southern Europe, Asia 

and Australia: 

A. Palapa D, a satellite belonging to the Indonesian company Indosat: Its 

broadcasts cover Indonesia, Malaysia, the Philippines, Korea, Australia, New Zealand 

and the rest of Oceania, Japan, China, India, southern Russia, Iran and central Asia, 

and even parts of the Middle East and Africa. Indosat was government-owned until 

2003, when the government sold most of its stock in the company. Qatar Telecom 

(Qtel) currently holds some 65% of the stock, directly and indirectly.  

 

 

 

 

Indosat logo 
 
 

B. Express AM22, which serves an Al-Manar TV experimental channel (according to 

the LyngSat website): The satellite belongs to an international space communications 

organization called Intersputnik, which covers 25 countries around the world from Latin 

America to Southeast Asia to Europe to the Arabian Peninsula. The company 

directorate is in Moscow. 



5  

 

 

 

 

 

 

 

Intersputnik logo 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Map of Intersputnik's coverage  
 
 

C. Arabsat5A: The satellite belongs to Arabsat, an Arab communications company 

under Saudi Arabian influence. Al-Manar TV's programs are also broadcast via Badr4. 

D. Nilesat 102, an Egyptian-owned communications satellite. 

 


