
181-11 1

   

The Meir Amit Intelligence 
and Terrorism Information Center  

 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  

  
  

  
  

  
  
  
  
  
  

Highlights of the week: 
  

 Another battle in conservatives’ power struggle: the fight for the veil 

 President’s decision to appoint an ally as advisor on international affairs strongly criticized 

 “Uprising of the oppressed”: Iranian media on British riots 

 

 Poor work culture and laziness despite Supreme Leader’s “year of economic jihad” 

announcement 

 Pictures of the week: police operation to confiscate satellite dishes  

 

  
Another battle in conservatives’ power struggle: the fight for the veil 

A supplement on women’s veils published by the government daily Iran sparked 

this week another battle in the power struggle within the conservative camp. 

Published last Saturday (August 13) and titled “Khatun” (“Lady”), the supplement 

had news items, articles, and interviews that expressed controversial views on the 

issue of veils. Mehdi Kalhor, former top advisor to President Ahmadinejad, said in 

an interview published in the supplement that the chador (the long veil used in 

Iran) is inappropriate for Iranian women, and that it was actually brought to Iran 

by the Qajari ruler Nasser al-Din Shah after his trips to France and Britain in the 

August 2011—Mordad 1390 
Week of August 11-18, 2011 

Editor: Raz Zimmt 

Spotlight on Iran



181-11 2

second half of the 19th century. From a philosophical viewpoint, Kalhor said, the 

chador is the worst type of veil.  

An article authored by Ali-Akbar Javanfekr, the president’s media advisor and 

director of the daily Iran, criticized the operations conducted by the internal 

security forces to enforce the Islamic dress code on women.  

The publication of the supplement by the government daily was strongly criticized 

by the conservatives, who claimed that the views expressed there reflect the anti-

religious outlook of the “deviant faction” (the political faction affiliated with 

Rahim Masha’i, the president’s office chief). Conservative news websites launched 

an attack on the daily Iran, accusing it of committing an unprecedented offense 

against the veil and spreading the anti-religious ideas of the “deviant faction” as 

part of its efforts to gain more influence ahead of the March 2012 Majles 

elections.  

President’s decision to appoint an ally as advisor on international affairs 
strongly criticized  

A decision made by President Ahmadinejad last week to appoint his ally Ali 

Sa’idlou as vice-president on international affairs drew strong criticism from the 

media and Majles members, who argued that the appointment creates 

unnecessary redundancy in the conduct of Iran’s foreign policy and undermines 

the status of the Foreign Ministry.  

The president’s critics further claimed that Sa’idlou is not qualified for the job, and 

warned that the appointment of a person like that can jeopardize Iran’s national 

interests.  

The reformist daily Mardom Salari said that the president’s decision to appoint 

Sa’idlou is a follow-up to the decision he made last year to appoint some of his 

allies as special advisors on international affairs. Mardom Salari also warned 

about the appointment’s possible repercussions for the national interests of Iran. 

Sa’idlou’s lack of experience in conducting foreign policy, the daily said, may have 

severe repercussions for the foreign policy of Iran, similar to those caused by 

Hamid Baqa’i’s appointment as the president’s advisor on international affairs. 

“Uprising of the oppressed”: Iranian media on British riots 

This week the Iranian media continued its extensive coverage of the violent riots 

that broke out in Britain last week. Conservative media said that the British 

authorities employed considerable force and violence to suppress the 



181-11 3

demonstrations of “the oppressed”, criticized Western countries’ two-faced 

approach to human rights violations in the world, and accused Western media 

(particularly the BBC) of having a double standard in its coverage of the riots in 

Britain versus the riots that broke out in Iran in 2009.  

The daily Siyasat-e Rooz condemned the suppression of the demonstrators in 

Britain, saying those who believe they have the right to meddle in the affairs of 

other countries under the pretext of supporting human rights are now 

suppressing their own citizens. The daily Keyhan compared the riots in Britain 

with the riots that broke out in Iran in the summer of 2009, arguing that, unlike 

the riots in Iran, which were based on a “lie” about the presidential election 

results having been forged, the protests in Britain are the result of genuine 

distress experienced by British citizens. Keyhan also called on Britain to recall its 

forces from Iraq and Afghanistan and send them to “Londonstan” and 

“Manchesterstan”.  

The riots in Britain were also widely reported by the reformist media. In recent 

days, however, some reformist media have criticized the stance taken by a 

number of government supporters on the riots. Reformist intellectual Sadeq 

Zibakalam referred to the reactions of some Iranian top officials and media to the 

riots in Britain as “tragicomic”. He said that those watching the reactions of top 

Iranian officials cannot believe that they are being serious. Zibakalam compared 

the way the Iranian leadership conducted itself after the 2009 riots with the way 

British politicians are addressing the riots in their country, pointing out that 

British officials are willing to admit that the riots broke out as a result of internal 

problems in British society and do not attempt to put the blame on Britain’s 

external enemies.  

Meanwhile, Iran once again issued a call to send “peacekeeping forces” to Britain. 

After Basij commander Mohammad Reza Naqdi offered last week to send the Basij 

forces to Britain to restore calm, this week Majles National Security and Foreign 

Policy Committee member Fatemeh Alia issued a call to send international 

peacekeeping forces to put an end to the violence and suppression of 

demonstrators by the British authorities.  

Poor work culture and laziness despite Supreme Leader’s “year of 
economic jihad” announcement 

Mehr News Agency reported this week that the number of effective work hours in 

Iran’s government offices and private sector is among the lowest in the world. 



181-11 4

According to data published by the news agency, state employees spend most of 

their work time eating, drinking tea, and having telephone conversations.  

These data join recent media reports indicating weak work ethics and laziness 

among Iranian workers. Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei’s announcement 

of the current Iranian year (1390) as the “year of economic jihad” has drawn the 

Iranian media’s attention to the poor work culture prevailing in the country and 

the laziness of the Iranian people. Last month media published figures indicating 

that Iranians rank third in the world for laziness (after Arabs and Africans). 

The public and media debate on Iran’s work culture and productivity has also 

been prompted by two proposals recently made by the government: shortening 

the work week to five days (by turning Thursday into a holiday in addition to 

Friday) and adding another non-working day to Eid ul-Fitr, which concludes the 

month of Ramadan. In recent weeks these two proposals have been criticized by 

politicians and media claiming that adding holidays will not help improve the 

productivity of the Iranian economy, and that there are already too many 

vacations in Iran causing considerable economic damage every year.  

Another battle in conservatives’ power struggle: the fight for the veil 
  

This week Iran’s prosecutor general Abbas Ja’fari Dowlatabadi filed a lawsuit against the 

government daily Iran for compromising public morality after the daily published a 

supplement on women’s affairs dedicated to the issue of women’s veils.  

 

Published last Saturday (August 13) and titled “Khatun” (“Lady”), the supplement had news 

items, articles, and interviews that expressed controversial views on the subject of veils. 

Mehdi Kalhor, former top advisor to President Ahmadinejad, said in an interview published in 

the supplement that the chador (the long veil used in Iran) is inappropriate for Iranian 

women, and that it was actually brought to Iran by the Qajari ruler Nasser al-Din Shah after 

his trips to France and Britain in the second half of the 19th century. From a philosophical 

viewpoint, Kalhor said, the chador is the worst type of veil.  

 

An article authored by Ali-Akbar Javanfekr, the president’s media advisor and director of the 

daily Iran, criticized the operations conducted by the Iranian internal security forces to 

enforce the Islamic dress code on women. In addition to these unusual views on veils, the 

supplement also included photographs of dozens of famous Iranian women who, according to 

the editors, are looked up to as role models by the women of Iran, including President 



181-11 5

Ahmadinejad’s wife and other female celebrities who have been targets of criticism from the 

country’s religious and conservative circles (Iran, August 13).  

 

  

  

 

  

The front page of “Khatun”, the women’s supplement 
published by the daily Iran, August 13 

The publication of the supplement by the government daily was strongly criticized by the 

conservatives, who claimed that the views expressed there reflect the anti-religious outlook of 

the “deviant faction” (the political faction affiliated with Rahim Masha’i, the president’s office 

chief).   

 

Mohammad-Taqi Rahbar, the head of the clerical faction and member of the Majles Culture 

Committee, said in an interview to Tehran Emrouz (a daily close to Mohammad Baqer Qalibaf, 

the mayor of Tehran and President Ahmadinejad’s political opponent) that the publication of 

the supplement reflects the increasing influence of the “deviant faction”. Rahbar strongly 

criticized Kalhor’s remarks in the interview the latter granted to the supplement, and 

expressed support for the activity conducted by the internal security forces to enforce the 

Islamic dress code, saying such activity has the support of the entire Iranian public (Tehran 

Emrouz, August 14).  

 

Conservative Majles member Hamid Rasa’i also criticized the supplement, saying that the 

“deviant faction” is trying to divert public opinion from the economic corruption scandals in 

which it is involved. He noted that the Majles intends to discuss the daily Iran’s serious and 

disturbing publication (Fars, August 13).  

 

The criticism was also joined by top clerics. One of them, Ayatollah Nasser Makarem Shirazi, 

said that the purpose of the supplement was to undermine the public’s faith concerning the 

veil (Fars, August 16).  

 

Strong criticism of the supplement was also voiced by media affiliated with the conservative 

camp. The Jahan News website accused the daily Iran of committing an unprecedented 

offense against the veil and against Islam, arguing that the newspaper is aligned with the 



181-11 6

“deviant faction” and follows in the footsteps of the radical reformists (Jahan News, August 

13).  

 

The daily Tehran Emrouz argued that the opinions published in the supplement humiliate veil-

wearing women and cross the “red lines” of Islam and the revolution. According to the daily, 

the anti-religious “deviant faction” seeks to distance the public from the clerics, ideologically 

and philosophically take control of public opinion and divert it into secularity, compromise the 

concept of “rule of the religious jurisprudent”, and change the government structure by 

means of a “soft war” (Tehran Emrouz, August 14).  

 

Keyhan’s editor-in-chief Hossein Shariatmadari also strongly condemned the “Khatun” 

supplement and the “deviant faction” supposedly responsible for its publication. According to 

Shariatmadari, this faction employs three main tactics to achieve its goals: fostering division 

among those belonging to the conservative camp; attempting to undermine the international 

and domestic power of the regime by increasing its influence in various government offices, 

among other things; and stirring tensions in society. Shariatmadari warned about the 

increasing influence of the “deviant faction” on the president and the way it exploits this 

influence to achieve its goals. The editor-in-chief of Keyhan called on the judiciary to put an 

end to the government daily’s use of state resources to combat the religious beliefs of Iranian 

citizens, which serves the interests of the country’s enemies. It is inconceivable, 

Shariatmadari noted, that those close to the president should be granted immunity (Keyhan, 

August 15).  

 

Particularly strong criticism of the supplement was voiced by Raja News, a website affiliated 

with the radical faction of the conservative camp. The website strongly condemned the daily 

Iran for the themes dealt with in the supplement, accusing it of offending Islamic morality 

and the veil and demanding that the judiciary take legal action against the daily (Raja News, 

August 13).  

 

In light of the criticism it received, the daily Iran issued a strong-worded reaction attacking 

the media that had spoken against the “Khatun” supplement (particularly the Raja News 

website). The daily claimed that the remarks made by Kalhor and Javanfekr had been 

distorted to stir the religious sentiments of the public and damage the newspaper’s 

reputation. The editors of the daily clarified that they had no intention of offending the veil, 

and that the statements published in the supplement, including the interview with the 

president’s former advisor, had been taken out of context. For instance, Kalhor’s statement 

about the chador having been brought to Iran from Europe by Nasser al-Din Shah referred to 

the chador’s black color, not to the garment itself (Fars, August 14).  



181-11 7

 

After the clarification was published, the Raja News website expressed regret over the daily’s 

choice to attack its critics instead of apologizing. According to Raja News, the daily has 

become a mouthpiece for the “deviant faction”, which adopts the reformists’ views ahead of 

the Majles elections. The editors of the website insisted that Raja News correctly cited the 

remarks made by the president’s allies as they had been published in the “Khatun” 

supplement (Raja News, August 14).  

  

President’s decision to appoint an ally as advisor on international 
affairs strongly criticized  

A decision made by President Ahmadinejad last week to appoint his ally Ali Sa’idlou as vice-

president on international affairs drew strong criticism from the media and Majles members, 

who argued that the appointment creates unnecessary redundancy in the conduct of Iran’s 

foreign policy. The president’s critics further claimed that Sa’idlou is not qualified for the job, 

and warned that the appointment of a person like that can jeopardize Iran’s national 

interests.  

 

 

 

 

  

Ali Sa’idlou, the president’s new advisor on international affairs 

Mohammad Karami-Rad, a member of the Majles National Security and Foreign Policy 

Committee, told the Farda news website that Sa’idlou, who formerly served as the head of 

the Physical Education Organization, has no background in foreign policy, and that no good 

can come from his appointment. Majles member Mostafa Kavakabian also criticized Sa’idlou’s 

appointment as the president’s advisor on international affairs, claiming that the appointment 

undermines the status of the foreign ministry and its ability to engage in diplomatic contacts 

(Farda, August 11).  

 

Majles member Mohammad Taqi-Rahbar also said that there is no justification for appointing 

Sa’idlou to a position that never existed in the president’s office, and that it creates a 

problematic redundancy in the conduct of foreign policy (www.icana.ir, August 10).  

 



181-11 8

Criticism of Sa’idlou’s appointment as the president’s advisor was also voiced by media close 

to the president’s critics. An editorial published last week by the reformist daily Mardom Salari 

warned about the repercussions of the appointment for the national interests of Iran. The 

daily argued that the decision to appoint Sa’idlou is a follow-up to the decision made by the 

president last year to appoint some of his allies (including his controversial office chief 

Esfandiar Rahim Masha’i and Hamid Baqa’i) as special advisors on international affairs. The 

decision provoked strong opposition and was even implicitly criticized by Supreme Leader Ali 

Khamenei, who ruled that the government should avoid redundancy in its areas of 

responsibility, including foreign policy. The decision was one of the causes for the resignation 

of former foreign minister Manouchehr Mottaki. The daily warned that Sa’idlou’s lack of 

foreign policy experience may have severe repercussions for the foreign policy of Iran, similar 

to those caused by Hamid Baqa’i’s appointment as the president’s advisor on international 

affairs. According to Mardom Salari, Baqa’i’s remarks on the Armenian massacre during World 

War I led to a crisis in Iran-Turkey relations; in addition, he undermined Iran’s status by 

holding official visits to Egypt and Yemen on the eve of the popular uprisings that broke out 

in those countries (Mardom Salari, August 11).  

 

The Fararu website also noted Sa’idlou’s inexperience in foreign policy, arguing that the 

appointment shows that the president does not believe in official channels and keeps creating 

new offices to expand his control over the conduct of foreign affairs (Fararu, August 10).  

  

Uprising of the oppressed”: Iranian media on British riots 

This week the Iranian media continued its extensive coverage of the violent riots that broke 

out in Britain last week. Conservative media said that the British authorities employed 

considerable force and violence to suppress the demonstrations of “the oppressed”, criticized 

Western countries’ two-faced approach to human rights violations in the world, and accused 

Western media (particularly the BBC) of having a double standard in its coverage of the riots 

in Britain versus the riots that broke out in Iran in 2009. 

 

An editorial published by the conservative daily Qods said that Europe was also influenced by 

the revolutions in the Middle East. The BBC, which until recently referred to the 

demonstrators in Iran, Bahrain, and Egypt as “freedom fighters”, is now calling the 

demonstrators in Britain hooligans and thugs. Liberal democracy, based on the principles of 

humanism and capitalism, has created a divide between the rich and the poor, the daily said, 

which is why Western society is undergoing a breakdown of morality. The daily called on 

British politicians to listen to the voices of the protest, address the citizens’ problems, and 

reduce class differences instead of resorting to violence and suppression (Qods, August 13).  



181-11 9

  

Fars News Agency also accused the BBC of having a double standard. While the network 

sympathized with the demonstrators in its extensive coverage of the 2009 riots in Iran, it is 

now taking a negative stance towards the riots in Britain and is even calling on the police to 

suppress the demonstrators (Fars, August 12). 

 

The daily Siyasat-e Rooz condemned the suppression of the demonstrators in Britain, saying 

those who believe they have the right to meddle in the affairs of other countries under the 

pretext of supporting human rights are now suppressing their own citizens. Britain’s PM David 

Cameron called the demonstrators “a bunch of thugs and looters”, and even issued a call to 

block the internet and social networks. The British media is supporting the government and 

the police, referring to the protesters as looters, and attempting to frame the protest in racial 

terms to encourage Islamophobia and an anti-immigration policy. According to the daily, the 

media in Britain has proven once again that it is not concerned with the people’s rights but 

instead works towards the realization of politicians’ objectives (Siyasat-e Rooz, August 15).   

 

The daily Keyhan also extensively covered the riots in Britain. In an editorial titled “From the 

streets of Tehran to the streets of London”, Keyhan compared the riots in Britain with the 

riots that broke out in Iran in the summer of 2009. The riots of 2009 broke out because of a 

“lie” about the presidential election results having been forged. The protests in Britain, 

however, are the result of a genuine reality based on poverty, discrimination, and 

hopelessness. For decades the Europeans have been protecting the rich and neglected the 

masses of the people, who grow poorer by the day.  

 

Many events that allegedly occurred in Iran in the summer of 2009 were the result of a 

“psychological and media campaign” waged by the governments of Britain, the U.S., and 

Israel. People were killed in cyberspace when in reality they stayed in their homes; people 

were tortured when in fact they were not even detained. What is happening in Britain, 

however, has nothing to do with a psychological campaign waged by the Iranians. 

 

Another difference is that the riots in Iran broke out as a result of foreign involvement by the 

Americans, who supported the demonstrators. In Britain, however, foreign involvement can’t 

be seen as the cause, unless one is willing to claim that the riots were orchestrated by 

Muammar Gaddafi, the ruler of Libya.  

 

Keyhan also criticized the hypocrisy of the Western world, saying that the Western press uses 

the title “human rights” only when it comes to countries like Iran. The purpose of courts in 

Britain is not to bring the corrupt rulers to justice, but to prosecute young demonstrators. No 



181-11 10

British leader says that Britain’s political system is in need of reform, no one wonders about 

the queen’s expenses, and no British politician calls for negotiations with the protesters. The 

West has to be concerned over the possibility of the economic breakdown turning into a 

social and political breakdown, Keyhan said, and the U.S. is undoubtedly next in line (Keyhan, 

August 14). In another article Keyhan called on the UN to provide humanitarian assistance to 

“blue-eyed, hunger-stricken” Londoners instead of conducting operations in North Africa. It 

also called on Britain to recall its forces from Iraq and Afghanistan and send them to 

“Londonstan” and “Manchesterstan” (Keyhan, August 13). 

  

  

  

  

  

Students demonstrate in front of the British embassy to 
protest the suppression of the riots in the kingdom 

 

The riots in Britain were also widely reported by the reformist media. In recent days, 

however, a number of reformist media have criticized the stance taken by some media and 

government supporters on the riots. 

 

The daily Mardom Salari claimed this week that Keyhan and Fars News Agency had published 

photographs from clashes that occurred at British soccer stadiums last year and attributed 

them to the recent riots (Mardom Salari, August 15).  

 

Reformist intellectual Sadeq Zibakalam referred to the reactions of some Iranian top officials 

and media to the riots in Britain as “tragicomic”. In an article published in the daily Roozegar 

(August 13), Zibakalam said it is baffling how, in today’s world of free, diverse media, the 

leaders of Iran distort reality, unable to see it for what it is. Those watching the reactions of 

top Iranian officials cannot believe that they are being serious, he added.  

 

According to Zibakalam, top Iranian officials are evidently trying to get back at Britain for its 

involvement in the riots of 2009. In his discussion of the differences between the way the 

Iranian leadership conducted itself after the 2009 riots and the way British politicians are 

addressing the riots in their country, Zibakalam pointed out how the British parliament 

summoned government and police representatives to provide explanations on the events, and 



181-11 11

how British officials are willing to admit that the riots broke out as a result of internal 

problems in British society without attempting to put the blame on Britain’s external enemies.  

 

Meanwhile, Iran once again issued a call to send “peacekeeping forces” to Britain. After Basij 

commander Mohammad Reza Naqdi offered last week to send the Basij forces to Britain to 

restore calm, this week Majles National Security and Foreign Policy Committee member 

Fatemeh Alia issued a call to send international peacekeeping forces to put an end to the 

violence and suppression of demonstrators by the British authorities. She also called on the 

UN Human Rights Council and the UN secretary-general to condemn the violence in the 

kingdom (Fars, August 13). 

 

The riots in Britain were also addressed by Ayatollah Kazem Sediqi, Tehran’s Friday prayer 

leader. In his weekly sermon the high-ranking cleric said that the riots in Britain reflect the 

collapse of the Western world. The fire that broke out in the kingdom is a sign that the 

fulfillment of the divine promise has begun, and that the vision of Islamic revolution founder 

Ayatollah Khomeini, who said that this will be the century when the oppressed triumph over 

the West, is on its way to becoming reality. The riots are the results of problems that the 

British created for other nations, Sediqi said, adding that if you dig a grave for someone else, 

you need to be careful or you might end up falling in it yourself (Fars, August 12). 

  

Poor work culture and laziness despite Supreme Leader’s “year of 
economic jihad” announcement 

Mehr News Agency reported this week that the number of effective work hours in Iran’s 

government offices and private sector is among the lowest in the world.  

 

According to data published by the news agency, state employees spend most of their work 

time eating, drinking tea, and having telephone conversations. In total, the effective work 

time for an Iranian worker is 6 to 8 hours a week. An Iranian government ministry employee 

works for an average of one hour four minutes a day, which increases to two hours six 

minutes in the private sector. The average number of effective work hours in a year for an 

Iranian worker is 800, compared to 2420 hours in Japan, 1900 in South Korea, 1700 in 

Germany, 1420 in China, 1360 in the U.S., 1330 in Turkey, and 950 in Afghanistan. According 

to these figures, only workers in Saudi Arabia and Kuwait have less effective work hours than 

those in Iran (Mehr, August 11).  

 

These data join recent media reports indicating weak work ethics and laziness among Iranian 

workers. Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei’s announcement of the current Iranian year 



181-11 12

(1390) as the “year of economic jihad” has drawn the Iranian media’s attention to the poor 

work culture prevailing in the country.  

 

Last month (July) media published figures indicating that Iranians rank third in the world for 

laziness (after Arabs and Africans). Iranian sociologist Abbas Mohammadi, who discussed 

these figures in an interview to Mehr News Agency, said that the laziness of Iranian workers 

is the result of various social, economic, and environmental factors, including the reliance of 

Iranian economy on natural resources (particularly oil); feelings of despair experienced by 

young Iranian men and women as a result of not knowing whether they will have a job, when 

they can get married, and will they be able to move forward in life, which makes them lazy 

and unmotivated; the influence of television and computers, due to which many Iranians 

don’t go out to parks or engage in physical activities as before; the lack of bicycle lanes and 

high-quality sidewalks in cities, which prevents many Iranians from engaging in physical 

activities; and the large number of non-working days in Iran, particularly in the education 

system (Mehr, July 10).  

 

 

 

 

  

The public and media debate on Iran’s work culture and productivity has also been prompted 

by two proposals recently made by the government: shortening the work week to five days 

(by turning Thursday into a holiday in addition to Friday) and adding another vacation day to 

Eid ul-Fitr, which concludes the month of Ramadan.  

 

In recent weeks these two proposals have been criticized by politicians and media. The 

Tabnak website said that adding holidays will not help improve work productivity. An editorial 

published by the website said that the defining characteristics of Iranian workers are laziness, 

poor work ethics, and work-related despair. Such feelings of despair are also evident among 

educated, qualified workers, who feel that their promotion is not based on professionalism 

but rather on outside considerations. 

 

The website criticized the president’s proposal to shorten the work week and his statement 

about Iran being the country with the lowest number of vacation days in the world. According 



181-11 13

to Tabnak, the president did not address Iran’s low work productivity compared to other 

countries, and completely ignored the quality of the work. The website claimed that the 

laziness of Iranian workers stems from the fact that their creativity is suppressed by their 

superiors, and from a promotion policy based on how close the worker is to his manager 

rather than on productivity and professionalism. What is needed, Tabnak said, is a cultural 

change and a work environment that will increase productivity and efficiency, rather than an 

increase in the number of vacation days (Tabnak, July 29).  

 

The government’s proposal to add one day as a work holiday to the Eid ul-Fitr vacation, 

discussed by the Majles this week, was also met with reservations. Mohammad Dehqan, a 

member of the Majles’ presiding board, announced this week that adding new holidays 

without canceling old ones contributes nothing to Iran. Those who support the proposal, the 

Majles member said, argue that Arab countries enjoy a longer Eid ul-Fitr vacation, ignoring 

Iran’s 13-day New Year (Nowrooz) vacation, and the holidays on Prophet Muhammad’s 

birthday and death anniversary and on Revolution Victory Day (Afkar News, August 11). 

 

The daily Jomhuri-ye Eslami also criticized the government’s decision to extend the Eid ul-Fitr 

vacation. An editorial published by the daily said that there is no justification for the proposal, 

and that it will further reduce the already low productivity of government ministries. The daily 

argued that the proposal is also unjustified on religious grounds since the religion of Islam 

discourages idleness and encourages work, and that it contradicts the instructions of the 

Supreme Leader, who issued a call to encourage work and increase efforts as part of the 

“year of economic jihad” (Jomhuri-ye Eslami, August 13).  

 

In recent years politicians and media in Iran have grown increasingly critical of the country’s 

holiday policy. Iranians enjoy nearly 80 days off work (Fridays and about 25 non-working 

days due to national and religious holidays). In addition, an Iranian worker is entitled by law 

to 30 days of paid vacation (in addition to the official vacation days). Economic experts say 

this vacation policy causes billions of dollars’ worth of economic damage per year. The 

number of hours Iran can engage in effective economic relations with European countries is 

even smaller due to the fact that the weekend holiday in Iran is Friday (compared to 

Saturday and Sunday in most European countries) and due to the time difference between 

Iran and Europe and the difference in work hours between Iran and countries in the Western 

world—the regular work hours in Iran are 8 AM to 4 PM.  

  

  

  



181-11 14

Pictures of the week: police operation to confiscate satellite dishes  

  

  

  

  

  

  

  

  

  


