
                                                                                                                                         264-11 1

 
 
 

  

The Meir Amit Intelligence 
and Terrorism Information Center  

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  

  

  
  
  

Highlights of the week: 
  

 Iran’s NPT withdrawal threats resume following IAEA report 
  

 Debate on Syrian regime’s future resumes as Syria is suspended from Arab League 
  

 Iran denies any link between explosion on Revolutionary Guards base and military 
build-up program 

  
 More and more Iranians watch foreign satellite broadcasts despite authorities’ fight 

against satellite dishes 
 President expands his supporters’ online activity, launches new social network for 

young people 
 

  

  

Highlights of the week: 
  

Iran’s NPT withdrawal threats resume following IAEA report 
 
Iran once again threatens to withdraw from the Treaty on the Non-Proliferation of 

Nuclear Weapons (NPT) following the release of the IAEA secretary-general’s 

report on the Iranian nuclear program last week.  

 

Majles Speaker Ali Larijani said this week that the Majles intends to reexamine 

Iran’s cooperation with the IAEA since it’s now clear that cooperation, or lack 

thereof, has no influence on the “unprofessional decisions” of the agency. In 

November 2011—Aban 1390  
Week of November 9-16, 2011 
Editor: Raz Zimmt 

 

Spotlight on Iran 



                                                                                                                                         264-11 2

addition, Kazem Jalali, spokesman for the Majles National Security and Foreign 

Policy Committee, reported that the committee began discussing Iran’s further 

cooperation with the IAEA. He said that committee members doubt whether there 

is any point in continuing to cooperate with the agency, which doesn’t help Iran 

achieve its right for nuclear technology. He did clarify, however, that at this point, 

the discussion is not indicative of a demand to withdraw from the NPT.  

 

Meanwhile, student organizations in Iran called on Majles Speaker Ali Larijani to 

pass a bill stipulating that Iran has to withdraw from the NPT in protest of the 

IAEA secretary-general’s report. 

 

While some called for considering the possibility of withdrawing from the NPT, 

different views were published by the Fararu website. An editorial titled “What 

should be done with this agency?” argued that withdrawing from the NPT is 

unreasonable and even dangerous, since it could serve the interests of Iran’s 

enemies and help them justify their claim that Iran is working to achieve nuclear 

weapons. Iran needs to gain an understanding of how committed IAEA leaders are 

to fulfill their responsibility towards it as member of the organization, and even 

suspend cooperation with the IAEA, but no good will come to Iran as a result of 

withdrawing from the NPT. 

 

International affairs expert Hassan Beheshti-Pour also argued that it makes no 

sense for Iran to withdraw from the NPT after years of claiming that it is not 

interested in nuclear weapons. He noted that Iran should warn the IAEA about the 

impact of the report on Iran’s willingness to continue cooperating with the 

agency, but not withdraw from the NPT, which could give the West a new excuse 

to act against Iran.  

 

In the past, there have been similar calls to withdraw from the NPT in response to 

mounting pressure and escalating sanctions against Iran. 

 
 Debate on Syrian regime’s future resumes as Syria is suspended 
from Arab League 
 

The Arab League’s decision to suspend Syria’s membership in the organization has 

reignited the debate in Iran over developments in that country and the future of 

the Syrian regime. While the official stance of Iran, which supports the Syrian 

regime, hasn’t changed so far, a growing number of voices in the Iranian media 



                                                                                                                                         264-11 3

are stressing the gravity of the internal situation in Syria and casting doubts over 

the ability of the Syrian regime to successfully negotiate the crisis. 

 

In response to the Arab League’s decision, earlier this week members of the 

Majles National Security and Foreign Policy Committee released a statement 

supporting Syria as the main axis of resistance in the region. Speaking at his 

weekly press conference, Foreign Ministry Spokesman Ramin Mehmanparast said 

that the decision made by the Arab League does not help resolve the crisis in 

Syria, and that President Assad should be allowed to implement the reforms in his 

country without foreign intervention in Syria’s internal affairs. 

 

Some conservative media also continued to express support for President Assad’s 

regime. The daily Qods strongly criticized the Arab League’s decision, claiming it 

was dictated by the West and contradicted the league’s charter, which stipulates 

that it has no right to intervene in the internal affairs of its members. The Arab 

League’s decision proves, according to the daily, that it has a two-faced approach 

to developments in the Arab world. While it ignores the suppression of human 

rights and killing of civilians in Bahrain and Yemen, it is setting the stage for the 

escalation of international pressure on Syria. The daily warned that the league’s 

current policy can result in the withdrawal of several Arab countries from the 

organization and even to its disbandment.  

 

The daily Tehran Emrouz also criticized the Arab League’s decision, accusing it of 

serving the interests of the United States and Israel and weakening the most 

powerful Islamic front faced by Israel and compromising the interests of the 

Islamic world. 

 

However, some media affiliated with the pragmatic conservative faction and the 

reformist camp provided extensive coverage of the ongoing riots in Syria, 

estimating that the Syrian regime is facing a deepening crisis. The Asr-e Iran 

website said that the decision of the Arab League prepares the ground for 

recognition of Syria’s opposition and defined it as the most severe diplomatic blow 

suffered by Syria in recent months. The reformist daily Sharq also estimated that 

the decision exacerbates the internal situation in Syria and the country’s status on 

the international scene. The daily argued that the crisis in Syria has entered a new 

phase, and that the political and economic developments in the country will cause 

the Damascus regime to lose even more of its power. 

 



                                                                                                                                         264-11 4

Iran denies any link between explosion on Revolutionary Guards 
base and military build-up program 
 
Earlier this week officials in Iran denied reports released by Western media 

linking the explosion that took place on a Revolutionary Guards base last Saturday 

(November 12) to Iran’s military build-up program. The explosion in the village of 

Bidganeh, some 45 km west of Tehran, killed 17 people, including a high-ranking 

Revolutionary Guards officer who served as commander of the Self-Sufficiency 

Jihad, an organization involved in the Revolutionary Guards’ military build-up. 

Revolutionary Guards Spokesman Reza Sharif reported that the explosion took 

place at an ammunition storage on the base as a result of an accident while 

transporting ammunition. He denied Western media reports saying that the 

explosion had to do with nuclear experiments Iran was allegedly carrying out on 

the base. Esma’il Kowsari, deputy chairman of the Majles National Security and 

Foreign Policy Committee, also denied reports that the explosion was the result of 

deliberate sabotage. 

 

Referring to Western media reports about the alleged involvement of the Mossad 

in the explosion, Iranian media said that Israel is trying to take advantage of the 

explosion for propaganda and for proving the existence of its alleged operative 

capabilities in Iran. 

 

In light of the contradictory, confused reports published in Iran in the first several 

hours after the explosion, some media criticized the poor performance of the 

authorities during the incident. The daily Tehran Emrouz said that by not releasing 

official reports following the explosion, the authorities allowed foreign media to 

take advantage of the situation to spread rumors and false reports. The Asr-e Iran 

website also criticized the way the authorities handled the incident, saying that 

the explosion revealed the considerable weakness of Iran’s publicity apparatus in 

emergency situations. Residents of Tehran who turned on their television sets to 

watch reports about the loud explosion had to watch a nature documentary 

shown by Iranian TV, and therefore tuned in to foreign channels. At a time when 

the public needs information more than ever, the Iranian media fails to deliver it 

and engages in excessive self-censorship, the website said. 

 

The reformist opposition website Jaras also criticized the performance of the 

authorities, claiming that the Revolutionary Guards prevented the release of 

information on the causes of the explosion and the names of the officers killed in 



                                                                                                                                         264-11 5

it. The website also claimed that the explosion revealed the increasing sensitivity 

among the public over the possibility of war. 

 
More and more Iranians watch foreign satellite broadcasts despite 
authorities’ fight against satellite dishes 
 
The reformist daily Sharq reported this week that nearly 50 percent of Iranians 

watch TV stations based in other countries, which can be viewed in Iran using 

satellite dishes. The increase in the number of Iranians who watch such stations 

continues despite the struggle waged by the authorities on the use of satellite 

dishes starting from the 1990s. The trend has gathered even more speed in the 

past three years following the launch of new Persian-language foreign satellite 

channels. 

 

The daily said that the repeated attempts made by the authorities to fight foreign 

satellite broadcasts by condemning them as being immoral are ineffective, since 

Iran Broadcasting offers no suitable, interesting alternatives for Iranians to 

watch. 

 

The Iranian authorities have been fighting the use of satellite dishes for several 

years, and this year was no exception. While the anti-satellite campaign 

continues, however, more and more voices are calling for a reexamination of the 

official policy on satellite dishes, claiming it is ineffective and causes nothing but 

discontent among the people. 

 

* President expands his supporters’ online activity, launches new social network 

for young people 

 

This week President Ahmadinejad announced the launch of a new social network 

for young people, called Heralds of Peace and Justice. Speaking at a youth 

convention held in Tehran this week, Ahmadinejad announced that the social 

network aims to educate young people in a spirit of peace and friendship and 

create a platform for them to participate in the social scene. 

 

A social network for the Supreme Leader’s supporters was launched in Iran in July 

2010. It is currently inactive. 

 
Iran’s NPT withdrawal threats resume following IAEA report 

 



                                                                                                                                         264-11 6

Iran once again threatens to withdraw from the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear 

Weapons (NPT) following the release of the IAEA secretary-general’s report on the Iranian 

nuclear program last week. 

 

Majles Speaker Ali Larijani said this week that the Majles intends to reexamine Iran’s 

cooperation with the IAEA. In response to the IAEA secretary-general’s report, Larijani said at 

the beginning of a Majles session held Sunday, November 13 that the report contains no new 

information but rather reiterates claims formerly made by the United States and Israel 

against Iran. The new style adopted by the agency shows hostility towards Iran, Larijani said, 

and the Majles intends to reexamine Iran’s cooperation with the agency since it is now clear 

that cooperation, or lack thereof, has no influence on the IAEA’s “unprofessional decisions” 

(Mehr, November 13). 

 

At the same time, Esma’il Kowsari, deputy chairman of the Majles National Security and 

Foreign Policy Committee, said that the committee intends to discuss the possibility of Iran’s 

withdrawal from the NPT. Kowsari strongly condemned the IAEA secretary-general, saying 

that the information on which the report released by the agency is based came from the 

Mojahedin-e Khalq organization, and that it has nothing to do with reality. He said that the 

IAEA’s becoming a body which represents the false claims of the United States puts the 

agency’s status at risk (Fars, November 12). 

 

Earlier this week Kazem Jalali, spokesman for the Majles National Security and Foreign Policy 

Committee, reported that the committee began discussing Iran’s further cooperation with the 

IAEA. He said that committee members doubt whether there is any point in remaining a 

member of the agency or continuing to cooperate with it, given the fact that membership in it 

doesn’t help Iran achieve its nuclear rights. The agency’s conduct towards Iran is 

unreasonable and illegal, he said, and is based on the political inclinations of world powers. 

He did clarify, however, that at this point, the discussion on further cooperation with the IAEA 

is not indicative of a demand to withdraw from the NPT (Mehr, November 14).   

 

Majles Energy Committee member Moayyed Sadr Hosseini also questioned the benefit of 

remaining a member of the IAEA. In an interview to the Fararu website, Hosseini said that so 

far Iran has gained nothing from being a member of the organization and signatory of the 

NPT. In his opinion, joining the organization in 1958 was a mistake to begin with, and the 

least Iran should have done was to withdraw several years ago, when it became apparent 

that the membership did not help Iran advance its nuclear program, as the NPT requires. He 

said that the IAEA is currently controlled by the United States—the only country to have used 

nuclear weapons—and Israel (Fararu, November 14). 



                                                                                                                                         264-11 7

 

Meanwhile, student organizations in Iran issued a statement calling on Majles Speaker Ali 

Larijani to pass a bill stipulating that Iran has to withdraw from the NPT in protest of the 

IAEA secretary-general’s report. Signed by 47 student organizations from across the country, 

the statement says that the IAEA serves the intelligence agencies of the United States and 

Britain and the Zionist lobby (Fars, November 10). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

While some called for considering the possibility of withdrawing from the NPT, different views 

were published by the Fararu website. An editorial titled “What should be done with this 

agency?”, which was published on the website, argued that, given Iran’s constant and serious 

cooperation with the IAEA and U.N. inspectors, the question is what would be the point of 

maintaining cooperation with the agency. Not only did the IAEA fail to live up to its 

obligations towards Iran, it even prepares the ground for an attack by Iran’s enemies. 

Withdrawing from the NPT is unreasonable and even dangerous, however. Such a move 

could serve the interests of Iran’s enemies and help them justify their claim that Iran is 

working to achieve nuclear weapons. Accordingly, withdrawal from the NPT does not serve 

Iran’s national interests and cannot be considered an appropriate response to the IAEA 

secretary-general’s report. The problem faced by Iran is not the NPT but rather Iran’s 

membership in the IAEA under the current conditions. Iran needs to gain an understanding of 

how committed IAEA leaders are to fulfill their responsibility towards it as member of the 

organization. If it turns out that the agency is unwilling to advance Iran’s nuclear rights, 

cooperation with it can be suspended, but no good will come to Iran as a result of 

withdrawing from the NPT (Fararu, November 14). 

 

International affairs expert Hassan Beheshti-Pour also argued that it makes no sense for Iran 

to withdraw from the NPT. The IAEA secretary-general’s report is biased and political, he 

said, but withdrawing from the NPT after Iran has been claiming for years that it is not 

interested in nuclear weapons is unreasonable. Withdrawing from the treaty could give the 



                                                                                                                                         264-11 8

West another excuse to claim that Iran is interested in obtaining nuclear weapons. He noted 

that Iran should warn the IAEA about the impact of the report on Iran’s willingness to 

continue cooperating with the agency, but not withdraw from the NPT (Fararu, November 

13). 

 

In the past, there have been similar calls to withdraw from the NPT in response to mounting 

pressure and escalating sanctions against Iran. 

 
Debate on Syrian regime’s future resumes as Syria is suspended 

from Arab League 
 

The Arab League’s decision to suspend Syria’s membership in the organization has reignited 

the debate in Iran over developments in that country and the future of the Syrian regime. 

While the official stance of Iran, which supports the Syrian regime, hasn’t changed so far, a 

growing number of voices in the Iranian media are stressing the gravity of the internal 

situation in Syria and casting doubts over the ability of the Syrian regime to successfully 

negotiate the crisis. 

 

Earlier this week members of the Majles National Security and Foreign Policy Committee 

released a statement supporting Syria as the main axis of resistance to U.S. and Israeli policy 

in the region. Committee Spokesman Kazem Jalali announced that, at their last meeting, the 

committee members had discussed the developments in Syria and the Arab League’s decision 

to suspend its membership in the organization, and reaffirmed their support for Syria as the 

main axis of resistance in the region (Fars, November 13). 

 

Speaking at his weekly press conference, Foreign Ministry Spokesman Ramin Mehmanparast 

said that the decision made by the Arab League does not help resolve the crisis in Syria and 

only makes it more complicated. He stressed that Iran is opposed to foreign intervention in 

the internal affairs of the region’s countries, and that President Assad should be allowed to 

implement the reform program in his country (ISNA, November 14). 

 

At the same time, the Iranian Foreign Ministry issued a press release clarifying that the 

suspension of Syria’s membership would not go into effect immediately, and that it was given 

until November 16 to meet its obligations under the Arab League’s early November plan to 

resolve the crisis in Syria (ISNA, November 12). 

 

Some conservative media also continued to express support for President Assad’s regime. 

The daily Qods strongly criticized the decision made by the Arab League. In an editorial 

published earlier this week, the daily said that the decision was dictated by the West and 



                                                                                                                                         264-11 9

contradicted the league’s 1945 charter, which stipulates that it has no right to intervene in 

the internal affairs of its members. According to the daily, in recent years the league has 

proven that it implements the policy of Western powers, and even now it is implementing the 

pressure exerted on Syria by the West. 

 

Qods claimed that the decision of the Arab League was made despite the fact that the Syrian 

regime has agreed to accept the plan to resolve the political crisis in the country, according to 

which it has to pull out military forces from the cities, liberate political prisoners, and start 

negotiations with opposition representatives. The Arab League’s decision proves that it has a 

two-faced approach to developments in the Arab world. While it ignores the suppression of 

human rights and killing of civilians in Bahrain and Yemen and does nothing to help the 

oppressed people of these two countries, it is setting the stage for the escalation of pressure 

on Syria. Suspending Syria will not solve any problem, Qods said, and can even lead to an 

escalation of the internal crisis, foreign intervention, and growing differences of opinion 

between the league members. The policy pursued by the league, which follows Western 

dictates, causes severe damage to the organization’s identity and the foundations on which it 

is based. Such a policy already encounters opposition from several important Arab countries—

including Sudan, Iraq, Algeria, and Yemen—which question the league’s ability to guarantee 

the interests of its members and protect the Arab nations. In the future, this policy can result 

in the withdrawal of several Arab countries from the organization and even to its 

disbandment, Qods said (Qods, November 12). 

 

The daily Tehran Emrouz also strongly condemned the decision of the Arab League, saying it 

prefers to focus on Syria, “the spearhead of Islamic resistance” against Israel, and ignore the 

killing of the people of Bahrain and Yemen. While masses of Syrian citizens demonstrate in 

support of President Assad, the league looks the other way and comports itself in a manner 

that serves the interests of the “Zionist regime”. The league cannot identify the interests of 

the Arab nations, the daily said, and challenges a country that has been on the forefront of 

the struggle against the Zionists, even though President Assad has agreed to implement 

reforms in his country.  

 

Tehran Emrouz accused the league of acting in the interests of the United States and Israel 

and committing itself to a campaign designed to weaken the strongest Islamic front that is 

facing Israel. The daily also criticized the reaction of the Iranian Foreign Ministry to the 

league’s decision to suspend Syria. The Foreign Ministry could have been expected to 

condemn the decision given its impact on the anti-Israel resistance front and the interests of 

the Islamic world, but strangely, the Foreign Ministry preferred not to take a clear stance, the 

newspaper said (Tehran Emrouz, November 14). 



                                                                                                                                         264-11 10

 

However, some media affiliated with the pragmatic conservative faction and the reformist 

camp provided extensive coverage of the ongoing riots in Syria, estimating that the internal 

situation in Syria is growing worse. The Asr-e Iran website said that the decision of the Arab 

League prepares the ground for recognition of Syria’s opposition, whose representatives have 

been invited to take part in talks on the future of the Syrian regime. The decision follows on 

the heels of decisions made by the provisional government of Libya and the government of 

Tunisia to suspend their relations with Syria and recognize Syrian opposition representatives. 

The website defined Syria’s suspension from the Arab League as the most severe diplomatic 

blow suffered by the country in recent months, and a reflection of the league’s intent to 

gradually move towards recognizing the council of the Syrian regime’s opponents (Asr-e Iran, 

November 13). 

 

The reformist daily Sharq also estimated that the decision exacerbates the internal situation 

in Syria and its status on the international scene. An editorial published by the daily said that 

the crisis in Syria has entered a new phase where the Syrian army is facing increased 

desertion, demonstrations by regime opponents are spreading, the opposition abroad is 

mobilizing its ranks, and Syria’s economic situation is growing worse. According to the daily, 

such developments are weakening Assad’s regime (Sharq, November 14).  

 
Iran denies any link between explosion on Revolutionary Guards 

base and military build-up program 
 
Earlier this week officials in Iran denied reports released by Western media linking the 

explosion that took place on a Revolutionary Guards base last Saturday (November 12) to 

Iran’s military build-up program.  

 

Seventeen people were killed and over 20 were wounded in the explosion, which took place 

in the village of Bidganeh, near the city of Malard, some 45 km west of Tehran. Echoes of the 

explosion could also be felt in the capital. One of the people killed was Hassan Tehrani-

Moqaddam, a high-ranking Revolutionary Guards officer who served as commander of the 

Self-Sufficiency Jihad, an organization involved in the Revolutionary Guards’ military build-up. 

An official announcement released by the Revolutionary Guards said that the senior officer 

killed was the architect of the Revolutionary Guards’ artillery and missile forces, and had 

played a major role in their development (Fars, November 13). 

 

Revolutionary Guards Spokesman Reza Sharif reported that the explosion took place at an 

ammunition storage on a Revolutionary Guards base as a result of an accident while 

transporting ammunition. He denied Western media reports saying that the explosion had to 



                                                                                                                                         264-11 11

do with nuclear experiments Iran was allegedly carrying out on the base (Fars, November 

13). Esma’il Kowsari, deputy chairman of the Majles National Security and Foreign Policy 

Committee, denied reports that the explosion was the result of deliberate sabotage (Khabar 

Online, November 12). Majles National Security Committee Chairman Alaeddin Boroujerdi said 

in an interview to Fars News Agency that the explosion was the result of an accident, which 

can always happen on a military base involved in transporting ammunition. He reported that 

the Majles committee will hold a special session to discuss the explosion with senior 

Revolutionary Guards officials (Fars, November 13). 

 

Referring to recent Western media reports about the alleged involvement of the Mossad in 

the explosion, Iranian media said that Israel is trying to take advantage of the explosion, 

which was the result of an accident, for propaganda and for proving it allegedly has operative 

capabilities in Iran (Mehr, November 14; Tabnak, November 15). 

 

Rooz On-line, a European-based website affiliated with the reformist opposition, reported 

earlier this week that the base where the explosion occurred was used for the storage of 

Shihab-3, long-range, ground-to-ground missiles. The website quoted a soldier formerly 

stationed on the base as saying that it was one of the Revolutionary Guards’ Air Force bases. 

He said that the chance of sabotage on the base was slim due to the high level of security 

maintained there (Rooz On-line, November 13). 

 

The conservative daily Siyasat-e Rooz criticized foreign media for trying to link the explosion 

to a sensitive security issue and the IAEA secretary-general’s report to galvanize public 

opinion against Iran. Referring to the Western media’s claims that the Iranian security forces 

prevented civilians from approaching the explosion area, Siyasat-e Rooz said that if such 

explosion took place in a European country, the authorities would do the same (Siyasat-e 

Rooz, November 13). 

 

In the hours after the explosion on the base, conflicting reports were released by the Iranian 

media on the circumstances of the explosion and the number of casualties. It was initially 

reported that the site of the explosion was an oil or natural gas facility, but that report was 

shortly denied by the National Petrochemical Company. In the afternoon a spokesman for the 

Revolutionary Guards reported that 27 people had died in the explosion; however, he soon 

issued an apology and correction stating that the actual number of people killed was 17. 

Following the explosion journalists were denied access to the site by security forces. 

Ambulances sent from local hospitals were also prevented from entering the explosion area. 

The victims were evacuated by military rescue services assisted by helicopters (E’temad, 

November 13). 



                                                                                                                                         264-11 12

In light of the contradictory, confused reports published in Iran in the first several hours after 

the explosion, some media criticized the poor performance of the authorities during the 

incident. The daily Tehran Emrouz said that by not releasing official reports following the 

explosion, the authorities allowed foreign media to take advantage of the situation to spread 

rumors and false reports. The only official body that released a statement a relatively short 

time after the explosion was the Revolutionary Guards. The statement, which denied the false 

reports published by foreign media, prevented even greater damage and is, according to 

Tehran Emrouz, a good example of how government bodies should deal with the media and 

public opinion in the “soft war” waged against Iran by its enemies (Tehran Emrouz, 

November 13). 

 

The Asr-e Iran website also criticized the way the authorities and the official media handled 

the incident. According to the website, the explosion revealed the considerable weakness of 

Iran’s publicity apparatus, particularly when it comes to emergency situations. The website 

took issue with the lack of information on the explosion for many hours after it had occurred. 

The authorities released no official announcement, and the first update on the issue was 

published on behalf of a Majles member who gave a report to the Majles news agency. 

 

The website also strongly criticized Iran Broadcasting for not sending reporters to the site of 

the incident shortly after the explosion. Iranian TV channels did not mention the explosion for 

two hours after it had taken place, and even then the report was given no particular 

emphasis, “as if it was a report on the first autumn rain”. Residents of Tehran who turned on 

their television sets for reports about the strong explosion they had felt and the ambulance 

sirens they had heard only had nature documentaries to watch, and therefore tuned in to 

foreign channels.  

 

The website took issue with the decision of the official news agencies not to release 

photographs from the site of the incident. The first such photograph published by the Iranian 

media was one by the international news agency Associated Press (AP), as if it was an 

incident that took place in the U.S. state of Virginia rather than west Tehran, Asr-e Iran said. 

According to the website, the incident demonstrates once again the restrictions imposed on 

the work of Iranian reporters and photographers. When an Iranian photographer is arrested 

while taking pictures of the Fire Festival before the Iranian New Year (Nowruz), it should 

come as no surprise that the media are afraid of publishing photographs of a military base. It 

is precisely in such extraordinary circumstances, at a time when the public needs information 

more than ever, that the Iranian media fails to deliver it and engages in excessive self-

censorship, the website said (Asr-e Iran, November 13). 

 



                                                                                                                                         264-11 13

Criticism of the way the authorities handled the incident was joined by Jaras, a website 

affiliated with the reformist opposition. The website reported that the Revolutionary Guards 

prevented the release of information on the causes of the explosion and the names of the 

officers killed in it. The website also claimed that after the explosion, security forces 

prevented rescue teams from entering the site of the incident. The explosion exposed the 

lack of coordination between Iran’s authorities in handling the incident and the increasing 

sensitivity among the public over the possibility of war, Jaras said (Jaras, November 13). 

 
More and more Iranians watch foreign satellite broadcasts despite 

authorities’ fight against satellite dishes 
 
The reformist daily Sharq reported this week that nearly 50 percent of Iranians watch TV 

stations based in other countries, which can be viewed in Iran using satellite dishes. The data 

was recently released by Majid Rajabi Me’mar, the director of Jame Jam, a TV channel 

operated by Iran Broadcasting, at a conference on the challenges faced by Iranian television. 

 

According to the report published by Sharq, the increase in the number of Iranians who 

watch foreign satellite channels continues despite the struggle waged by the authorities on 

the use of satellite dishes starting from the 1990s. The trend has gathered even more speed 

in the past three years following the launch of new Persian-language foreign satellite 

channels, such as the Persian TV channel of the MBC network and the BBC Persian-language 

channel. A public opinion poll conducted by Iran Broadcasting last year indicated a 10-percent 

increase in the number of Iranians who watch satellite broadcasts compared to the previous 

year. 

 

Sharq said that the continuing attempts made by the authorities to fight foreign satellite 

broadcasts by condemning them as being corruptive, immoral, and conducive to addiction 

and divorce do not help curb the phenomenon, since Iran Broadcasting offers no suitable, 

interesting alternatives for Iranians to watch. Its top officials are busy trying to hit the 

competition instead of putting efforts into the improvement of the shows aired on Iranian TV 

(Sharq, November 13). 

 

The Iranian authorities have been fighting the use of satellite dishes for several years, and 

this year was no exception. This past May security forces in Tehran launched yet another 

operation to round up satellite dishes from citizens’ homes, confiscating thousands of dishes 

and a great deal of satellite equipment. While the anti-satellite campaign continues, however, 

more and more voices are calling for a reexamination of the official policy on satellite dishes, 

claiming it is ineffective and causes nothing but discontent among the people. 

 



                                                                                                                                         264-11 14

President expands his supporters’ online activity, launches new 
social network for young people 

 

This week President Ahmadinejad announced the launch of a new social network for young 

people, called Heralds of Peace and Justice (monadiyan-e solh va edalat).  

 

Speaking at a youth convention held in Tehran this week, Ahmadinejad announced that the 

social network aims to educate young people in a spirit of peace, friendship, and participation 

in social affairs, creating a dynamic, transparent platform for them to participate in the social 

scene and implement young people’s values in the fields of peace and friendship in the world 

(Fars, November 14). 

 
IMAGE 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
From the Lebanese website www.nowlebanon.com, November 14 

 
In July 2010 a social network called Velayat Madaran (http://velayatmadaran.ir) was 

launched by supporters of Supreme Leader Ali Khamenei. It is currently inactive. Following its 

launch the network’s creators said it was designed to provide an appropriate response to the 

“soft war” waged online by the enemies of the Islamic republic, and create a friendly virtual 

environment for the Supreme Leader’s supporters to converse, exchange ideas, and nurture 

culture, thus improving their knowledge of the online battle tactics used by Iran’s enemies 

and of means to defeat them. 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 



                                                                                                                                         264-11 15

Pictures of the week: human chain around uranium conversion 
facility (UCF) in Esfahan in response to IAEA report and threats 

against Iran 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


