
022-12 1

  
  

 

The Meir Amit Intelligence 
and Terrorism Information Center  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

Highlights of the week: 
 
 First reactions to E.U. decision to impose oil embargo against Iran. 

 Regime supporters strongly condemn growing domestic criticism of the regime. 

 Debate between United Conservative Front and Steadfast Front heats up ahead of 2012 

elections. 

 Government, Central Bank increasingly criticized over rial’s continuing slide against dollar. 

 Prison for journalists: wave of journalists’ arrests ahead of Majles elections. 

 Pictures of the week: snow in Tehran. 

 

First reactions to E.U. decision to impose oil embargo against Iran 

 

Official spokesmen in Iran have dismissed the resolution adopted by the E.U. 

foreign ministers to impose an oil embargo against Iran as ineffective. Foreign 

Ministry Spokesman Ramin Mehmanparast said that the embargo is doomed to 

failure and will have no impact on Iran’s progress towards the realization of its 

rights. He noted that Iran will find a substitute for any country that imposes an oil 

embargo against it, and called on European countries to consider their own 

national interests rather than act on U.S. dictates. 

 

Alaeddin Boroujerdi, chairman of the Majles National Security and Foreign Policy 

Committee, speculated that the sanctions will prove more detrimental to the West 

January 2012—Bahman 1390 
Week of January 18-25, 2012 

Editor: Dr. Raz Zimmt 

   

Spotlight on Iran



022-12 2

than to Iran. In an interview given to ISNA News Agency, Boroujerdi said that, 

similarly to previous sanctions imposed on Iran, the oil embargo will cause 

damage to many Western companies and help many others that will cooperate 

with Iran. Esma’il Kowsari, Boroujerdi’s deputy, also said that the embargo will 

have no real influence on the economy of Iran, since it will sell its oil to non-

European countries. He threatened closing the Strait of Hormuz should the West 

attempt to prevent Iran from exporting oil. 

 

Earlier, Iran’s former Intelligence Minister Ali Fallahian also warned that Iran may 

close the Strait of Hormuz as part of its efforts to contend with the sanctions. He 

also suggested stopping the export of oil to European countries before the expiry 

of the six-month delay in implementing the embargo given by the E.U. foreign 

ministers. This will result in an immediate increase in oil prices and disrupt 

European plans to find substitutes for the Iranian oil, Fallahian said. 

 

A special announcement released by the Iranian Petroleum Ministry on the heels 

of the E.U. decision said that Iran exports as little as 18 percent of its oil 

production to European countries and will have no problem finding new buyers. 

The Petroleum Ministry said in the announcement that it has been preparing for 

an embargo for a long time, and that European countries will suffer the brunt of 

its economic consequences. 

 

Kazem Vaziri-Hamaneh, former petroleum minister in Ahmadinejad’s previous 

government, also dismissed the decision of the E.U. and said that there will be no 

shortage of demand for Iranian oil. No country, not even Saudi Arabia, can provide 

oil of comparable quality to that produced by Iran, and even China’s joining the 

embargo will not be significant since the Iranian Petroleum Company has diverse 

means of selling its oil. 

 

As economic sanctions against Iran escalate, Mohsen Reza’i, chairman of the 

Expediency Discernment Council, announced this week that the economic war 

between Iran and the West has begun. He called on the authorities to wake up 

and adopt a strategy based on four principles: a program to provide economic 

prosperity and a solution to the unemployment problem, another program to 

neutralize the effects of the sanctions, increased cooperation with the “Islamic 

awakening” in the region, and active, influential diplomacy. 

 

 



022-12 3

Regime supporters strongly condemn growing domestic criticism of the 
regime 

 

An interview given by former Majles member Emad Afrough to the Iranian 

television has drawn strong reactions from regime supporters this week. In the 

interview, Afrough said that any Iranian citizen has the right to criticize the 

Supreme Leader, and that in case the latter is unable to provide a satisfactory 

response, he has to be removed from office immediately. He also criticized the 

current composition of the Assembly of Experts, arguing that membership in it 

should be open to specialists and economists, not just clerics. 

 

Afrough’s remarks provoked considerable anger from regime supporters affiliated 

with the radical right wing of the political establishment. Ayatollah Seyyed Ahmad 

Alam al-Hoda, the Friday prayer leader in the city of Mashhad, strongly 

condemned the TV show that aired the interview with Afrough, saying that 

criticism against a regime led by the “Vanished Imam”, as he put it, is 

inappropriate and must not be shown on official media. In addition, pro-regime 

Basij members held a protest rally in front of the Iran Broadcasting building in 

Tehran. 

 

The public outrage over Afrough’s remarks follows closely on the heels of yet 

another controversy, which began two weeks ago when a former Revolutionary 

Guards commander published an article implicitly comparing Iran’s current 

situation in terms of the suppression of political freedom to the situation on the 

eve of the Islamic revolution. In the article, published by Hossein Alaei (who 

commanded the Revolutionary Guards navy during the Iran-Iraq War) in the 

Ettela’at newspaper, the former senior officer discussed how the Shah suppressed 

the riots which broke out in the city of Qom in early 1978 after an article was 

published against Ayatollah Khomeini. Alaei said that the Shah’s fate could have 

been different had he not brutally suppressed the demonstrators who took to the 

streets after the release of the article. From the way he presented his arguments, 

it was clear that Alaei intended to implicitly compare the suppression of the 

demonstrations in Iran in 1978 to the current regime’s suppression of the 

reformist opposition since the 2009 riots. 

 

After the article was published, Alaei came under a fierce attack from regime 

supporters. Last weekend, on January 14, several hundred Basij members held a 

protest rally in front of his residence in the Revolutionary Guards veterans’ 

compound in Tehran and sprayed hate-filled graffiti on the walls.  



022-12 4

At the same time, a group of twelve former and current Revolutionary Guards 

commanders released a strong-worded public letter addressed to Alaei. Several 

other former Revolutionary Guards commanders, however, took Alaei’s side and 

condemned the attack on his residence. Ahmad Tavakoli, head of the Majles 

Strategic Studies Center, also expressed reservations about the fierce attack on 

Alaei and said that his loyalty to the regime is beyond question. 

 

As a result of the uproar provoked by his article, Alaei was forced to issue a 

clarification and express his regret for how his words were construed. Speaking at 

a meeting with the former Revolutionary Guards commanders who had signed the 

public letter against him, Alaei emphasized his loyalty to the regime and the 

Supreme Leader and noted that he had had no intention of comparing the Islamic 

republic to the royalist regime. 

 

Debate between United Conservative Front and Steadfast Front heats up 
ahead of 2012 elections 

 

The political struggle in the conservative camp ahead of the Majles elections has 

reached new heights this week after the Steadfast Front, affiliated with the 

radical right wing, released an 80-page booklet strongly criticizing the United 

Conservative Front and Assembly of Experts Chairman Ayatollah Mohammad-Reza 

Mahdavi Kani, the top conservative cleric who supports the United Conservative 

Front. 

 

Among other things, the booklet argues that Mahdavi Kani did not follow the 

Supreme Leader’s instructions in his efforts to establish the United Conservative 

Front, and that the 7+8 committee that worked on Mahdavi Kani’s behalf to 

formulate a list of candidates that the entire conservative camp could agree upon 

did not have Khamenei’s approval. The booklet also criticizes the main political 

bodies working within the framework of the front, and accuses its activists of 

imposing their views, spreading lies, and exploiting the Supreme Leader’s 

statements to advance personal interests. 

 

In response to the booklet, Farda, a website affiliated with Tehran’s Mayor 

Mohammad Baqer Qalibaf, claimed that the Steadfast Front misused unfounded 

quotations attributed to the Supreme Leader to argue that he purportedly 

supports its views. In addition, Farda alleged that Steadfast Front activists were 

the only members of the conservative camp who went against the position of the 

Supreme Leader and supported President Ahmadinejad during the political crisis 



022-12 5

that broke out at the top levels of the regime after the intelligence minister was 

laid off by the president several months ago. 

 

The United Conservative Front’s official response to the booklet said that its 

content contradicts the Supreme Leader’s clear instructions about the need to 

maintain moral values and avoid mutual accusations during the election 

campaign. In its response, the United Front said that it has no intention of 

addressing the lies and accusations contained in the booklet, since it is interested 

in protecting the interests of the regime and the conservative camp. 

 

At the same time, a group of conservative students from a number of universities 

published an open letter addressed to radical cleric Ayatollah Mohammad-Taqi 

Mesbah Yazdi, a proponent of the Steadfast Front. The letter criticized his support 

for the Steadfast Front, arguing that its members espouse the ideological views of 

the “deviant faction”. 

 

Students who support the Steadfast Front counterattacked by condemning the 

United Front’s response to the booklet, arguing that it is the Steadfast Front that 

has been the victim of attacks from the United Front. The students accused the 

mayor of Tehran’s allies of trying to take advantage of the booklet to incite public 

opinion against the Steadfast Front. 

 

Meanwhile, this week the Guardian Council completed another stage of vetting 

candidates for the elections. At this stage of the vetting process, some of 

President Ahmadinejad’s critics in the conservative camp whose candidacy had 

been initially rejected by the Interior Ministry were ultimately approved. Some of 

them are Ali Motahari, Hamid-Reza Katouzian, and Ali Abbaspour. Also approved 

were a number of independent candidates affiliated with the reformist camp, 

including Daryush Ghanbari and Qodratollah Alikhani. 

 

Government, Central Bank increasingly criticized over rial’s continuing 
slide against dollar 

 

The U.S. dollar has continued making gains against the Iranian currency this 

week. On Monday, January 23, one dollar was selling for 2,200 tomans on the free 

market. The devaluation of the local currency continues despite the measures 

recently taken by the authorities in an effort to curb the rise of the dollar, 

including operations conducted by internal security forces against foreign 

currency traders who work in the cities, restrictions on the possession of foreign 



022-12 6

currency by private citizens, and even restrictions on the publication of exchange 

rates. 

 

As the currency continues to plunge, the government and the Central Bank have 

come under growing criticism from the media, which warned about the economic 

and social consequences of the ongoing devaluation of the rial and the loss of 

public confidence in the government’s economic policy. The media called on the 

government to change its policy and take effective measures to stop the drop of 

the rial. 

 

The Farda website blamed the plunge of the rial on the government’s unsuccessful 

policy, arguing that the severe depreciation of the currency cannot be put down to 

economic sanctions, but rather to faulty management and lack of planning. 

According to the website, even those who have no understanding of economy 

know that the developments on the foreign currency market have to do with the 

erroneous economic policy pursued by the government, which has not raised the 

overly-low interest rate and caused damage to the productive sector by its 

inadequate implementation of the subsidy policy reform. 

 

The Asr-e Iran website also accused the government of responsibility for the 

collapse of the rial, and complained that the government is doing nothing to prop 

up the value of the local currency. If the currency of any other country dropped by 

30 percent in a month, that country’s government would resign, the website said. 

 

The economic daily Donya-ye Eqtesad reported that senior figures in Iran’s private 

sector are becoming increasingly critical of the policy pursued by the Central Bank 

and the government and blame it for the increase in the dollar’s exchange rate. In 

interviews given to the daily, top Chamber of Commerce officials argued that the 

measures taken by the authorities so far, including the operations against foreign 

currency traders, are ineffective, and that the macro-economic policy needs to 

change. 

 

This week Economy Minister Shamseddin Hosseini was urgently summoned to 

appear before the Majles Economy Committee to provide explanations about the 

developments on the foreign currency exchange market. The committee chairman 

defined the dollar’s current exchange rate on the free market as a “disaster” that 

requires the intervention of the government and the Central Bank, saying that, 



022-12 7

despite the effect the sanctions have on the fluctuations of the exchange rate, the 

government’s mismanagement is the main reason for the depreciation of the rial. 

 

 Prison for journalists: wave of journalists’ arrests ahead of Majles 
elections 

 

This week reformist opposition and human rights sources have reported a wave of 

arrests of journalists and social media activists. 

 

Shahram Manouchehri, a pro-reformist journalist and blogger, was arrested last 

Thursday, January 19. Journalist and photographer Sahameddin Bourghani was 

arrested one day prior to that. The latter worked as a journalist for the reformist 

newspaper E’temad-e Melli and editor for Iranian Diplomacy, a website affiliated 

with former top diplomat Sadegh Kharazi.  

 

Also arrested last week were Peyman Pakmehr, a journalist from the city of Tabriz 

in north Iran; Marzieh Rasouli, a reporter on culture affairs for a number of 

reformist newspapers; and Parastoo Dokouhaki, a journalist, blogger, and activist 

for women’s rights. Author and translator Mohammad Soleimani-nia and 

journalists Fatemeh Kheradmand, Ehsan Houshmand, and Hassan Fathi were 

arrested one week before that. 

 

Reformist opposition sources have claimed that the wave of journalists’ arrests 

has to do with the upcoming Majles elections. Reporters Without Borders reported 

last week that 30 journalists and 24 bloggers are currently under arrest. 

 

First reactions to E.U. decision to impose oil embargo against Iran 

 

Official spokesmen in Iran have dismissed the resolution adopted by the E.U. foreign 

ministers to impose an oil embargo against Iran as ineffective. Foreign Ministry Spokesman 

Ramin Mehmanparast said that the embargo is doomed to failure and that the energy 

demands of world countries are so great as to make it impossible to impose an embargo on 

Iran, the fourth largest oil exporter in the world. Mehmanparast said that the embargo, which 

should be viewed in the context of the economic and social crisis in Europe, is aimed to exert 

psychological pressure on Iran and will have no impact on its progress towards the realization 

of its fundamental rights. He noted that Iran will find a substitute for any country that 

imposes an oil embargo against it, and called on European countries to consider their own 

national interests rather than act on U.S. dictates designed to help the American 

administration achieve its objectives (Asr-e Iran, January 23). 



022-12 8

Alaeddin Boroujerdi, chairman of the Majles National Security and Foreign Policy Committee, 

speculated that the sanctions will prove more detrimental to the West than to Iran. In an 

interview given to ISNA News Agency, Boroujerdi said that, similarly to previous sanctions 

imposed on Iran, the oil embargo will cause damage to many Western companies and help 

many others that are willing to cooperate with Iran (ISNA, January 23). Esma’il Kowsari, 

Boroujerdi’s deputy, also said that the embargo will have no influence on the economy of 

Iran, since it will sell its oil to non-European countries. He said that the response to the new 

sanctions will be given on February 11, the anniversary of the Islamic revolution. Kowsari 

added that the Iranian people’s hatred of the West grows whenever Western countries 

impose new sanctions on Iran, and that the sanctions have done nothing but good for Iran’s 

development. He threatened closing the Strait of Hormuz should the West attempt to prevent 

Iran from exporting oil (Fars, January 23). 

 

Earlier, Iran’s former Intelligence Minister Ali Fallahian also warned that Iran may close the 

Strait of Hormuz as part of its efforts to contend with the escalating pressure against it. He 

also suggested stopping the export of oil to European countries before the expiry of the six-

month delay in implementing the embargo given by the E.U. foreign ministers, to foil 

European plans to find substitutes for Iranian oil during that time. Fallahian noted that, 

according to Iran’s estimates, Russia is the only country that can supply European countries 

with oil whose quality comes close to that exported by Iran (Fars, January 23). 

 

Kazem Vaziri-Hamaneh, former petroleum minister in Ahmadinejad’s previous government, 

also dismissed the decision of the E.U. and said that there will be no shortage of demand for 

Iranian oil. No country, not even Saudi Arabia, can provide oil that matches the quality of 

Iranian oil, he said, and the decision of the E.U. will have no impact other than a sharp 

increase in oil prices. The former petroleum minister added that even China’s joining the 

embargo will not be significant since the Iranian Petroleum Company has diverse means of 

selling its oil. He estimated that other Asian countries, including Japan, India, and South 

Korea, will not join the sanctions against Iran (Mehr, January 23). Mehr News Agency 

reported this week that, of the total 2 to 2.5 million barrels Iran exports per day, about 

450,000 oil barrels are exported to Europe. 

 

A special announcement released by the Iranian Petroleum Ministry on the heels of the E.U. 

decision said that Iran exports as little as 18 percent of its oil production to European 

countries and will have no problem finding new buyers for its oil. The Petroleum Ministry said 

in the announcement that it has been preparing for an embargo for a long time, and that 

Europe and the developed countries will suffer the brunt of its economic consequences. It 

condemned the use of oil for political needs, warned against compromising the stability of the 



022-12 9

global oil market, and said that the embargo’s influence on oil prices may hurt consumers in 

European countries and further escalate the economic crisis in that continent (IRNA, January 

23). 

 

As economic sanctions against Iran escalate, Mohsen Reza’i, chairman of the Expediency 

Discernment Council, announced this week that the economic war between Iran and the 

West has begun. He called on the authorities to wake up and adopt a strategy that consists 

of four principles: a program to provide economic prosperity and a solution to the 

unemployment problem, another program to neutralize the effects of the sanctions, increased 

cooperation with the “Islamic awakening” in the region, and active, influential diplomacy 

(www.rezaee.ir, January 23). 

 

Regime supporters strongly condemn growing domestic criticism of the 
regime 

 

An interview given by former Majles member Emad Afrough to the Iranian television has 

drawn strong reactions from regime supporters this week. In the interview given to the 

Nation Park (Park-e Mellat) TV show on January 15, Afrough said that any Iranian citizen has 

the right to criticize the Supreme Leader, and that in case that the latter is unable to provide 

a satisfactory response, he has to be removed from office immediately. Afrough, who served 

as chairman of the Culture Committee in the 7th Majles in 2000-2004, called for 

strengthening the civil institutions and the intellectuals and safeguarding the independence of 

the religious seminaries to facilitate effective criticism of the political system. He said that 

protecting the regime is important, but not at any cost. The government system is not a goal 

unto itself, the former Majles member stressed, but rather a means for promoting morals and 

values. Afrough also criticized the current composition of the Assembly of Experts, arguing 

that membership in it should be open to specialists and economists, not just clerics, so that it 

can do the best possible job in exercising its responsibility of monitoring the regime (Fars, 

January 17). 

 

Afrough’s remarks provoked considerable anger from regime supporters affiliated with the 

radical right wing of the political establishment. Ayatollah Seyyed Ahmad Alam al-Hoda, the 

Friday prayer leader in the city of Mashhad, strongly condemned the TV show that aired the 

interview with Afrough, and said that criticizing the regime is inappropriate. The radical cleric 

said that such criticism makes people question the regime and serves the enemies of Iran, 

and therefore must not be shown on official media. The media’s job is to strengthen the 

regime led by the “Vanished Imam”, as he put it, and its connection with the people. He 

rejected Afrough’s remarks on the desired composition of the Assembly of Experts. Iran’s 



022-12 10

constitution requires assembly members to be knowledgeable in Islamic religious law, which 

is why membership in it is not open to non-clerics, he said (IRNA, January 20). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Emad Afrough in an interview to Park-e Mellat 

 

In response to Alam al-Hoda’s remarks, Afrough released a statement stressing that the 

regime is a means rather than an end. He noted that Ayatollah Khomeini, the founder of the 

Islamic revolution, had also stressed in his writings that the government is only a means for 

implementing the values of Islam and establishing justice (Khabar Online, January 21). 

 

Afrough also came under attack from Steadfast Front member Baqeri Lankarani, who said 

that the former Majles member is one of those who had collaborated with the leaders of the 

2009 riots, and decided to remain silent only after realizing that their path did not represent 

the path of the people. Lankarani said that Afrough’s statement creates doubt and despair 

among the believers (Raja News, January 20). 

 

A strong-worded article against Afrough published on the Raja News website this weekend 

accused him of supporting the reformist opposition leaders before the presidential elections 

and during the riots that broke out afterwards (Raja News, January 21). In addition, pro-

regime Basij members held a rally in front of the Iran Broadcasting building in Tehran to 

protest the interview given by Afrough to the Iranian TV channel (Baztab, January 18). 

 

On the other hand, Farda, a website affiliated with the pragmatic conservative wing, stepped 

up in Afrough’s defense. An editorial published by the website said that his loyalty to the 

regime and the principle of “rule of the religious jurisprudent” is beyond question. According 

to the website, Afrough stood up against the riots that broke out in 2009 and was one of the 

first who warned about the activity of the “deviant faction” and the day its activists challenge 

the principle of “rule of the religious jurisprudent”. There is nothing wrong with criticizing the 

statements he made during the interview, but the attacks and protest rallies that followed it 

are uncalled for. Afrough is an intellectual who has been speaking about his ideas on social 

and political issues for many years, and the views he expressed during last week’s interview 



022-12 11

have been voiced in the past by experts on politics, culture, and religious law. Even the 

Supreme Leader asked to hear different and varied views at his meetings with students and 

culture activists. Those who do not allow supporters of the revolution to voice new and 

different views prevent the freedom of thought and hold back constructive scientific criticism. 

Farda strongly condemned those radical elements that, according to the website, would like 

to harm supporters of the revolution under various pretexts and portray them as anti-

revolutionaries and supporters of the 2009 riots (Farda, January 18). 

 

Conservative Majles member Elias Naderan also stepped up in Afrough’s defense. In an 

article published by the Alef website, Naderan severely criticized those who lashed out 

against Afrough for his remarks, and argued that Afrough had not expressed any unusual 

position against the regime during the interview shown on Iranian TV. Afrough is a dedicated, 

pious thinker who is also appreciated by the Supreme Leader, Naderan said. He has served 

the revolution for many years, worked to increase religious knowledge in society, and always 

protected the Islamic regime and the “rule of the religious jurisprudent” (Alef, January 22). 

 

The public outrage over Afrough’s remarks follows closely on the heels of yet another 

controversy, which began two weeks ago when a former Revolutionary Guards commander 

published an article implicitly comparing Iran’s current situation in terms of the suppression of 

political freedom to the situation on the eve of the Islamic revolution.  

 

On January 9 the daily Ettela’at published an article by Hossein Alaei, the first commander of 

the Revolutionary Guards navy. Alaei served in this position during the Iran-Iraq War, and 

later served in many other key positions in the Revolutionary Guards. He currently resides in 

the Revolutionary Guards veterans’ compound in Tehran and lectures in the Revolutionary 

Guards’ Imam Hossein University. 

 

In the article, Alaei discussed how the Shah suppressed the riots which broke out in the city 

of Qom in the wake of a strong-worded article against Ayatollah Khomeini published by the 

Ettela’at newspaper on January 9, 1978. The riots sparked the revolutionary wave that 

culminated with the Shah’s downfall. Alaei said that the Shah’s fate could have been different 

had he not brutally suppressed the demonstrators who took to the streets after the article 

was published. Alaei brought up a number of questions the Shah could have asked himself in 

retrospect with regard to the policy he pursued during his last year in power: for instance, 

was it the right thing to do to put the opposition leaders under house arrest, and to prevent 

civilians from holding peaceful protest rallies? The formulation of the questions made it clear 

that Alaei intended to implicitly compare the suppression of the demonstrations in Iran in 

1978 and the current regime’s suppression of the reformist opposition since the 2009 riots. 



022-12 12

After the release of the article, Alaei came under a fierce attack from regime supporters. The 

government news agency IRNA argued that the comparison between the royalist regime and 

the Islamic republic is utterly far-fetched and unjustified, and that it’s inconceivable that a 

former top commander of the Revolutionary Guards should dare to make such a comparison 

(IRNA, January 11). 

 

Last weekend, on January 14, several hundred Basij members held a protest rally in front of 

Alaei’s Tehran residence, during which they chanted slogans against him and even sprayed 

hate-filled graffiti on the walls.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Basij members demonstrate in front of Alaei’s residence 

 

At the same time, a group of twelve former and current Revolutionary Guards commanders 

released a strong-worded public letter against Alaei, claiming that his words brought 

happiness to Iran’s enemies and caused a great deal of pain to those who had fought by his 

side during the Iran-Iraq War. Several other former Revolutionary Guards commanders and 

fighters, however, released a public anonymous letter condemning the attack on Alaei’s 

residence and expressing their support for him (Kalemeh, January 18). Former senior 

Revolutionary Guards commander Ali Sanikhani took Alaei’s side as well. In a letter published 

by Sanikhani in response to the one published by the twelve Revolutionary Guards 

commanders, the former senior officer noted that there is no cause for concern when a 

Revolutionary Guards commander brings up the kind of questions Alaei did in his article. He 

expressed his hope to see the Iranian society reach a level where criticism of the regime—

and even of the Supreme Leader—is possible, and not only when it’s coming from Iran’s 

enemies. The time to look forward to is when all Iranians, whatever political views they may 

hold, can come together to fulfill the objectives set by the founder of the revolution and the 

martyrs of the war and the revolution, as was the case in the first decade of the revolution, 

Sanikhani said (Jaras, January 20).  

 

Another former high-ranking Revolutionary Guards officer, Gholam-Ali Rajaei, also came to 

Alaei’s defense this week. Rajaei wrote in his personal blog that criticism of the Supreme 

Leader exists in Iranian society, and that there is nothing wrong with writing articles that 



022-12 13

express such criticism and bring it out into the open. Even if Alaei’s criticism was indeed 

aimed at the Supreme Leader’s views and conduct, Rajaei wrote, that does not pose a 

problem or constitute a violation of the law. If the Supreme Leader considers himself immune 

from criticism, then the circle of red lines in the country has grown so narrow that even a 

person like Alaei, one of the founders of the regime, cannot afford to dispense advice 

(http://gholamalirajaee.blogfa.com, January 22). 

 

Ahmad Tavakoli, head of the Majles Strategic Studies Center, also expressed reservations 

about the fierce attack on Alaei and said that his loyalty to the regime is unquestionable. In 

an interview given to Mehr News Agency, Tavakoli said that the freedom of expression must 

be protected and that the recent attacks carried out in the name of defending the regime are 

cause for concern. He noted that he also believes that there is no room for comparison 

between Iran’s current situation and its situation on the eve of the revolution, but stressed 

that Alaei’s loyalty and good intentions are beyond question (Mehr, January 18). 

 

As a result of the uproar provoked by his article, Alaei was forced to issue a clarification 

about his remarks. Speaking at a meeting with the group of former Revolutionary Guards 

commanders who had signed the public letter against him, Alaei expressed his regret for 

being misconstrued and apologized for offending regime supporters with his article, according 

to a meeting participant. He clarified that his remarks referred to the Arab dictators who need 

to learn the lesson from the Shah’s regime, and that he had had no intention of comparing 

the Islamic republic to the royalist regime. He also emphasized his loyalty to the regime and 

the principle of “rule of the religious jurisprudent”, saying that his loyalty and faithfulness to 

the Supreme Leader, whom he has known since before the Islamic revolution, remain 

unchanged (Javan Online, January 17).  

 

Debate between United Conservative Front and Steadfast Front heats up 
ahead of 2012 elections 

 

The political struggle in the conservative camp ahead of the Majles elections has reached new 

heights this week after the Steadfast Front (Jebhe-ye Paydari), affiliated with the radical right 

wing, released an 80-page booklet strongly criticizing the United Conservative Front and 

Assembly of Experts Chairman Ayatollah Mohammad-Reza Mahdavi Kani, the top conservative 

cleric who supports the United Conservative Front. 

 

Farda, a website affiliated with Tehran’s Mayor Mohammad Baqer Qalibaf, posted a run-down 

of the booklet as well as a scathing commentary, and criticized the Steadfast Front for 

publishing it (Farda, January 18). 

 



022-12 14

Among other things, the booklet, published on behalf of the Students’ Front of Steadfast 

[Front] Supporters, argues that Mahdavi Kani did not follow the Supreme Leader’s 

instructions in his efforts to establish the United Conservative Front, and that the 7+8 

committee that worked on Mahdavi Kani’s behalf to formulate a list of candidates that the 

entire conservative camp could agree upon did not have Khamenei’s approval. The booklet 

also criticizes the main political bodies working within the framework of the front, and 

accuses its activists of imposing their views, spreading lies, and exploiting the Supreme 

Leader’s statements to advance personal interests. In addition, the booklet highlighted radical 

cleric Ayatollah Mohammad Taqi Mesbah Yazdi’s support of the Steadfast Front. 

  

In response to the booklet, the Farda website claimed that the Steadfast Front misused 

unfounded quotations attributed to the Supreme Leader to argue that he purportedly 

supports its views. The quotations are not posted on the Supreme Leader’s website, and 

therefore publishing them contradicts direct instructions formerly issued by the Supreme 

Leader’s office, according to which Khamenei’s website and office are the only official source 

to be relied on for any information about his views. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The cover of the booklet published on behalf of the Steadfast Front 

 

In addition, Farda alleged that Steadfast Front activists were the only members of the 

conservative camp who went against the position of the Supreme Leader and supported 

President Ahmadinejad during the political crisis that broke out at the top levels of the regime 

after Intelligence Minister Heydar Moslehi was laid off by the president several months ago 

(Farda, January 18). 

 

The United Conservative Front’s official response to the booklet said that it’s immoral and its 

content contradicts the Supreme Leader’s clear instructions about the need to maintain moral 

values and avoid mutual accusations during the Majles election campaign. The response, 

posted on the United Conservative Front’s official website, said that the front has no intention 



022-12 15

of addressing the lies and accusations contained in the booklet, since it is interested in 

complying with the directives of the Supreme Leader and protecting the interests of the 

regime and the conservative camp. Referring to the booklet’s criticism of top cleric Mahdavi 

Kani, the front warned against any attempt to promote conflict among the top clerics 

affiliated with the conservative camp (United Conservative Front website, 

www.jebhemottahed.ir, January 20). 

 

At the same time, a group of conservative students from a number of universities published 

an open letter addressed to Ayatollah Mohammad-Taqi Mesbah Yazdi. The letter criticized his 

support of the Steadfast Front, arguing that its members espouse the ideological views of the 

“deviant faction” (a derogatory term used to refer to the political faction affiliated with the 

supporters of President Ahmadinejad and his office chief Rahim Masha’i). The students who 

signed the letter argued that the cleric’s support of the front is detrimental to efforts to 

maintain the unity of the conservative camp and serves those who support the “deviant 

faction”. According to the students, the statements and activity of the front members in 

recent years are an indication that they have no disagreement with the views of the “deviant 

faction” and are not committed to the principle of “rule of the religious jurisprudent”, even 

though the front has publicly renounced this faction. In their letter, the students also 

complained that the Steadfast Front is putting most of its efforts into criticizing the United 

Conservative Front instead of focusing on criticism of the reformist opposition and the 

“deviant faction” (Alef, January 21). 

 

Students who support the Steadfast Front counterattacked by condemning the United Front’s 

response to the booklet published on their behalf, arguing that it is the Steadfast Front that 

has been the victim of attacks and accusations from the United Front. Supporters of the 

United Front profess to endorse the unity of the conservative camp while waging a fierce 

psychological campaign against the Steadfast Front. Supporters of the Steadfast Front 

accused the allies of Tehran’s Mayor Mohammad Baqer Qalibaf of responsibility for the 

attempt to exploit the booklet to incite public opinion against them (Raja News, January 21). 

 

As the conflict in the conservative camp escalates, top cleric Ayatollah Ahmad Khatami 

warned this week that the feuds among the conservatives must not continue. In an interview 

given to the Fararu website, the Friday prayer leader in Tehran said that he had not seen the 

booklet published on behalf of the Steadfast Front, yet stressed the need for maintaining 

unity in the conservative camp and noted that any action that creates division among the 

conservatives is contrary to God’s will (Fararu, January 21). 

 



022-12 16

Meanwhile, this week the Guardian Council completed another stage of vetting candidates for 

the elections. At this stage of the vetting process, some of President Ahmadinejad’s critics in 

the conservative camp whose candidacy had been initially rejected by the Interior Ministry 

were ultimately approved. Some of them are Ali Motahari, Hamid-Reza Katouzian, and Ali 

Abbaspour. Also approved were a number of independent candidates affiliated with the 

reformist camp, including Daryush Ghanbari and Qodratollah Alikhani (Mehr, January 22). 

 

Government, Central Bank increasingly criticized over rial’s continuing 
slide against dollar 

 

The U.S. dollar has continued making gains against the Iranian currency this week. On 

Monday, January 23, one dollar was selling for 2,200 tomans on the free market. The 

devaluation of the local currency continues despite the measures recently taken by the 

authorities in an effort to curb the rise of the dollar, including operations conducted by 

internal security forces against foreign currency traders who work in the cities, restrictions on 

the possession of foreign currency by private citizens, and even restrictions on the publication 

of exchange rates. 

 

As the currency continues to plunge, the government and the Central Bank have come under 

growing criticism from the media, which warned about the economic and social consequences 

of the ongoing devaluation of the rial and the loss of public confidence in the government’s 

economic policy. The media called on the government to take effective measures to stop the 

drop of the rial. 

 

The Farda website blamed the plunge of the rial on the government’s unsuccessful policy. 

Farda argued that the severe depreciation of the currency cannot be put down to the 

economic sanctions imposed against Iran, but rather to faulty management and lack of 

planning. The government attempts to solve everything by using slogans or by blaming 

domestic and foreign enemies for its failures. Its policy only weakened Iran’s economy and 

made the national currency lose over 30 percent in less than a month. Even those who have 

no understanding of economy know that the developments on the foreign currency market 

have to do with the erroneous economic policy pursued by the government, which has not 

raised the overly-low interest rate and caused damage to the productive sector by its 

inadequate implementation of the subsidy policy reform, the website said (Farda, January 

23). 

 

The Asr-e Iran website also accused the government of responsibility for the collapse of the 

rial. According to the website, top government officials remain silent over the rise of the 

dollar, even though it is leading to an increase in prices and putting more and more pressure 



022-12 17

on the Iranian people. Shortly after the president had announced his intention to drive the 

dollar down to less than 1,000 tomans, the dollar hit an unprecedented high of 2,000 tomans. 

Nevertheless, the president is doing nothing to maintain the value of the national currency or 

at least protect the value of the promises he has made to the public.  The president goes 

against the opinion of all economic experts and insists on not raising the interest rate in 

accordance with the inflation rate. If the currency of any other country dropped by 30 

percent in a month, that country’s government would resign, Asr-e Iran said (January 22). 

 

The daily Khorasan also criticized the indifference shown by the president and the governor 

of the Central Bank towards the developments on the foreign exchange market. Perhaps the 

silence of the Central Bank governor can be explained by the failure of his efforts to persuade 

the government to raise the interest rate, said an editorial published by the daily, but the 

silence of the president and the economy minister is unacceptable. The daily warned that, 

unless the necessary measures are taken to restrain the appreciation of the dollar, the chaos 

on the foreign exchange market will spread to other markets as well (Khorasan, January 23). 

 

This week the economic daily Donya-ye Eqtesad reported that senior figures in Iran’s private 

sector are also critical of the policy pursued by the Central Bank and the government and 

blame it for the steep rise in the dollar’s exchange rate in recent weeks. In interviews given 

to the daily, top Chamber of Commerce officials argued that the measures taken by the 

authorities so far, including the operations against foreign currency traders, are ineffective, 

and that the macro-economic policy needs to change. These officials defined the Central 

Bank’s policy with regard to the developments on the foreign exchange market as “passive 

and reactionist”, and said that the Central Bank had to increase the dollar’s official exchange 

rate already several months ago to keep it from deviating so much from the dollar’s price on 

the free market (Donya-ye Eqtesad, January 21). 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Money changer at the Jamkaran Well (where in Shi’ite faith the Vanished Imam is prophesied to make 
his reappearance) (http://pejwake-hambastegi.blogspot.com, January 23) 

 

 



022-12 18

This week Economy Minister Shamseddin Hosseini was urgently summoned to appear before 

the Majles Economy Committee to provide explanations about the ongoing drop of the rial 

against the dollar. Arsalan Fathipour, chairman of the committee, defined the dollar’s current 

exchange rate on the free market as a “disaster” that requires the intervention of the 

government and the Central Bank. He noted that, despite the effect the sanctions have on 

the fluctuations of the exchange rate, the government’s mismanagement is the main reason 

for the developments on the foreign exchange market. He called on the government, the 

Majles, and the judiciary to urgently summon a meeting of the economic emergency 

headquarters to discuss these developments (Fars, January 23). 

 

Prison for journalists: wave of journalists’ arrests ahead of Majles 
elections 

 

This week reformist opposition and human rights sources have reported a wave of arrests of 

journalists and social media activists. Shahram Manouchehri, a pro-reformist journalist and 

blogger, was arrested last Thursday, January 19. Journalist and photographer Sahameddin 

Bourghani was arrested in Tehran one day prior to that. The latter worked as a journalist for 

the reformist newspaper E’temad-e Melli, which was shut down by the authorities in 

November 2011 and resumed its activity last week. He was also the editor of Iranian 

Diplomacy, a website affiliated with former top diplomat Sadegh Kharazi, who served in the 

Foreign Ministry during the government of reformist President Mohammad Khatami. 

Sahameddin Bourghani is the son of Ahmad Bourghani, who was deputy minister of Islamic 

guidance in President Khatami’s government and member of the 6th Majles in 2000-2004. He 

died from a heart attack several years ago. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 “Who said we don’t have complete freedom?” (Rooz Online, September 16, 2010) 

 

Also arrested last week were the journalists Peyman Pakmehr, Marzieh Rasouli, and Parastoo 

Dokouhaki. Pakmehr is a journalist from the city of Tabriz in north Iran and director of the 

Tabriz News website. Following his arrest he was sent to Evin Prison in Tehran and released 

on bail several days later. Marzieh Rasouli was arrested at her Tehran residence on January 



022-12 19

17 on charges of activity against national security and was also sent to Evin Prison. She 

specialized in literature and music and formerly worked for ISNA News Agency and the two 

reformist dailies Sharq and E’temad-e Melli. Parastoo Dokouhaki is a reporter, blogger, and 

activist for women’s rights. She was likewise arrested on charges of compromising national 

security and sent to Evin Prison. She was one of the first female bloggers in Iran, and her 

blog, Zan nevesht, was awarded Blog of the Year by Germany’s Deutsche Welle radio. She 

worked as a reporter for several newspapers affiliated with the reformist faction, including 

Sharq, E’temad-e Melli, Hambastegi, and Sarmayeh. 

 

Author and translator Mohammad Soleimani-nia and journalists Fatemeh Kheradmand, Ehsan 

Houshmand, and Hassan Fathi were arrested one week before that. Reformist opposition 

sources have claimed that the wave of journalists’ arrests has to do with the Majles elections 

slated for early March. Reporters Without Borders reported last week that 30 Iranian 

journalists and 24 bloggers are currently under arrest. 

 

Pictures of the week: snow in Tehran 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



022-12 20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


