הרשות הפלסטינית בשיתוף פעולה עם תורכיה פועלת לאיתור מסמכים מהארכיונים העות’מאניים בכל הנוגע לבעלות פלסטינים על קרקעות, ובכלל זה אדמות הוקף בירושלים, לשם סיכול מכירת קרקעות לישראלים

תיקים ומסמכים שהועברו מהארכיון העות'מאני באיסטנבול לידיו של שר ההקדשים הפלסטיני יוסף אדעיס (דף הפייסבוק של משרד ההקדשים ברשות הפלסטינית, 11 במרץ 2018).

תיקים ומסמכים שהועברו מהארכיון העות'מאני באיסטנבול לידיו של שר ההקדשים הפלסטיני יוסף אדעיס (דף הפייסבוק של משרד ההקדשים ברשות הפלסטינית, 11 במרץ 2018).

תמונת הפרופיל של דף הפייסבוק של מית'אק, המוסד להחייאת המורשת ולמחקרים אסלאמיים (8 בינואר 2018).

תמונת הפרופיל של דף הפייסבוק של מית'אק, המוסד להחייאת המורשת ולמחקרים אסלאמיים (8 בינואר 2018).

: יו

: יו"ר מוסד מית'אק ח'ליל אלרפאעי (מימין) בפגישה עם נציג מוסדTIKA ברשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של מוסד מית'אק, 8 בנובמבר 2017).

שר ההקדשים הפלסטיני יוסף אדעיס (מימין) בפגישה באיסטנבול עם יו

שר ההקדשים הפלסטיני יוסף אדעיס (מימין) בפגישה באיסטנבול עם יו"ר הארכיון הלאומי העות'מאני (משמאל) (ופא, 28 במאי 2016).

פאא'ד מצטפא, שגריר הרשות הפלסטינית בתורכיה נראה עומד במרכז. מימינו ח'ליל אלרפאע, יו

פאא'ד מצטפא, שגריר הרשות הפלסטינית בתורכיה נראה עומד במרכז. מימינו ח'ליל אלרפאע, יו"ר מוסד מית'אק.

עיקרי תמונת המצב

הרשות הפלסטינית וממשלת תורכיה מקיימות ביניהן שיתוף פעולה רב שנים במסגרתו מועברים לידי הפלסטינים מסמכים מהארכיונים העות’מאניים, בעיקר בכל הנוגע לבעלות על קרקעות. הפלסטינים רואים במסמכים אלו אמצעי, שבמסגרתו ניתן להוכיח בעלות על קרקעות, שישראל מנסה להשתלט עליהן ובכך לסכל העברתן לידי מי שאינם פלסטינים. כמו כן נתפסים המסמכים העות’מאניים ככלי לגיבוי תביעות נגד ישראל בבתי דין בינלאומיים ע”י הוכחת “הזכות הפלסטינית” על הקרקעות. נמסר, כי במסגרת שיתוף פעולה זה קיבלו הפלסטינים העתק של הארכיון העות’מאני, כולל מסמכים רבים לגבי רישום מקרקעין ונכסים מוסלמים ופלסטינים בשטחי האימפריה העות’מאנית בין השנים 1914-1517.

  • נראה, כי בעיתוי הנוכחי שמים הפלסטינים דגש מיוחד על הוכחת בעלות של הוקף הפלסטיני על קרקעות פלסטיניות במרחב ירושלים. ב-11 במרץ 2018 התקיים בבית לחם טקס במהלכו מסר ג’מאל אבו טיור, ראש מחלקת ההקדשים בבית לחם, ליוסף אדעיס, שר ההקדשים בממשלת הרשות, תיקים שמקורם בארכיון העות’מאני. התיקים קשורים לנכסי הווקף בירושלים ובבית לחם. את המסמכים העניקה למשרד ההקדשים הפלסטיני סוכנות הפיתוח התורכית TIKA, ארגון סיוע הומניטארי תורכי, המעורב בשיתוף הפעולה עם הרשות בכל הנוגע לאיתור מסמכים בארכיונים העות’מאניים. מסירת המסמכים לידי הרשות נעשתה במהלך ביקור שערך אבו טיור בארכיון העות’מאני באיסטנבול.
  • בדברים שנשאו במהלך הטקס בבית לחם הדגישו יוסף אדעיס וג’מאל אבו טיור את הצורך לתעד ולשמור על ההיסטוריה הפלסטינית והערבית מול “ניסיונות הזיוף” שמבצעת ממשלת ישראל נגד ההיסטוריה הפלסטינית והמקומות הקדושים לפלסטינים ולערבים (ופא, 7, 11 במרץ 2018). השניים נמנעו מלהבהיר כמה תיקים נמסרו, מהו אופיים, והאם הם ישמשו את הרשות כדי לסכל מכירת אדמות הקדשים נוצריות בירושלים לישראל (אלג’זירה נט, 11 במרץ 2018).
 תיקים ומסמכים שהועברו מהארכיון העות'מאני באיסטנבול לידיו של שר ההקדשים  הפלסטיני יוסף אדעיס (דף הפייסבוק של משרד ההקדשים ברשות הפלסטינית, 11 במרץ 2018).    תיקים ומסמכים שהועברו מהארכיון העות'מאני באיסטנבול לידיו של שר ההקדשים  הפלסטיני יוסף אדעיס (דף הפייסבוק של משרד ההקדשים ברשות הפלסטינית, 11 במרץ 2018).
תיקים ומסמכים שהועברו מהארכיון העות’מאני באיסטנבול לידיו של שר ההקדשים
הפלסטיני יוסף אדעיס (דף הפייסבוק של משרד ההקדשים ברשות הפלסטינית, 11 במרץ 2018).
שיתוף פעולה בין הרשות הפלסטינית לבין תורכיה בכל הנוגע לאיתור מסמכים אודות בעלות פלסטינית על קרקעות בארכיונים העות’מאניים
  • בבדיקה שערך מרכז המידע הסתבר, כי בין נציגי הרשות הפלסטינית לבין תורכיה מתקיים שיתוף פעולה הדוק וארוך שנים, שמטרתו לאתר והעביר לידי הפלסטינים מסמכים מהארכיונים העות’מניים, בעיקר בכל הקשור לבעלות על קרקעות. בשיתוף פעולה זה מעורבים מספר גורמים פלסטינים: השגרירות הפלסטינית באנקרה, שר ההקדשים ברשות הפלסטינית, משרד ההקדשים ומוסד מית’אק להחייאת המורשת ולמחקרים אסלאמיים, הכפוף למשרד ההקדשים.
  • מהצד התורכי מעורבת בשיתוף פעולה זה סוכנות הפיתוח התורכית TIKA. זהו ארגון סיוע הומניטארי הפועל מטעם ממשלת תורכיה ברחבי העולם ובכלל זה גם ביהודה, שומרון, רצועת עזה ובירושלים. הסוכנות כפופה ישירות לראש ממשלת תורכיה ומקבלת את רוב המימון ממשרדו. להערכתנו, בראיה התורכית, נועד שיתוף הפעולה בהעברת המסמכים העות’מאניים לסייע לפלסטינים לבסס טענות מול ישראל לבעלות על קרקעות תוך הצגת הוכחות, כי הקרקעות רשומות כנכסים פלסטינים וכנכסי ווקף מוסלמי. זאת כדי לסכל מהלכים ישראליים, משפטיים ופוליטיים, בכל הקשור לאדמות אלה[1].

הלוגו של TIKA.
הלוגו של TIKA.

העברת מסמכים מהארכיון העות’מאני לידי הרשות הפלסטינית (2018-2005)

בשנת 2005 דווח כי השגרירות הפלסטינית באנקרה קיבלה מהשלטונות התורכיים מסמכים מהארכיון העות’מאני הנוגע לרישום המקרקעין (הטאבו) בתקופה העות’מאנית. המסמכים שהועברו כוללים 140 אלף דפים של רישום מקרקעין ונכסים פלסטיניים בין השנים 1914-1517. כל המסמכים הועלו על מיקרופילם (אליום הסעודי, 9 באוקטובר 2005 , PALDF, 4 במאי 2005).

  • ב-21 באפריל 2010 הודיע שגריר הרשות באנקרה דאז נביל מערוף[2], כי הרשות הפלסטינית קיבלה מממשלת תורכיה עותק של הארכיון העות’מאני. מערוף ציין, כי מדובר בצעד חשוב מאוד, שיש בו כדי לסייע לאזרחים פלסטינים להוכיח את בעלותם על קרקעות פלסטיניות מול גורמים ישראליים רשמיים או אגודות מתנחלים אשר “לוטשים אליהן עיניים”. לדברי השגריר הושאר עותק הארכיון בבניין הנציגות הפלסטינית באנקרה מחשש שגורמים ישראליים “ישימו עליו את ידיהם” בשעה שיועבר לשטחי הרשות הפלסטינית. השגריר ציין, כי הרשות הפלסטינית פועלת להקמת מחלקה קונסולרית ייעודית בנציגות הפלסטינית באנקרה, שתטפל בפניות לקבלת מסמכים מהארכיון. לצורך כך גם יוכשרו, לדבריו, עובדים שיוכלו לקרוא תורכית עות’מאנית ולקרוא מיקרופילם. לדבריו, תוך זמן קצר תוקם הנציגות והפלסטינים יוכלו לשלוח בקשות לקבלת מידע אודות נכסים הרשומים בטאבו (אלאיאם, 21 באפריל 2010).
  • בשנת 2011 דיווח כתב ערוץ BBC בערבית, כי עורכי דין ערביים רבים ממזרח ירושלים פונים לארכיון העות’מאני באיסטנבול כדי לאתר רישומי נכסים ובעלות על מקרקעין. זאת במטרה לסכל השתלטות גורמים ישראלים על נכסים במזרח ירושלים. עורכי דין אלו טוענים כי ישנם מקרים רבים בהם לא קיימים רישומים ישראלים או בריטיים מתקופת המנדט על נכסים, ולכן הם נאלצים לאתר רישומים בארכיון העות’מאני (יוטיוב, 28 בספטמבר 2011).
תכנית מלגות ומחקר הארכיון העות’מאני כאמצעי לסיוע לפלסטינים להגשת תביעות נגד ישראל
  • סעיד אלחאג’, פובליציסט וחוקר הפלסטיני המתמחה בנושא התורכי, פרסם בשנת 2015 מאמר בו כתב, כי מתבצע פרויקט ענק בשיתוף גוף בשם “הפורום התורכי-פלסטיני” (במקור: אלמנתדא אלתרכי אלפלסטיני). במסגרת הפרויקט נעשה מעבר שיטתי על מיליוני המסמכים של הארכיון העות’מאני כדי לברור מהם את כל המסמכים הקשורים ל”פלסטין, ולעניין הפלסטיני”. מטרת הפרויקט לדבריו היא למיין את המסמכים ולקטלגם. לאחר מכן יתורגמו המסמכים למספר שפות, וביניהן תורכית מודרנית, ערבית, אנגלית וצרפתית, כדי לאפשר לחוקרים מרחבי העולם לעשות בהם שימוש. לשם קידום הפרויקט הוקמה תכנית תורכית להענקת מלגות לסטודנטים מרחבי העולם, הכפופה ללשכת ראש ממשלת תורכיה.
  • במאמר של סעיד אלחאג’ גם נכתב, כי “הפורום התורכי-פלסטיני” פועל להקים ספריה, שתאגד את כל המקורות התורכיים והזרים העוסקים בעניין הפלסטיני. לדברי יו”ר הפורום הגיעה העת לתרגם את האהדה הרבה של תורכיה לנושא הפלסטיני לעשייה ממוסדת ועקבית. כך, יוכלו הפלסטינים להגיש מאות ואף אלפי תביעות נגד ישראל ולדרוש פיצויים כספיים שישראל לא תוכל לעמוד בהם (האתר של סעיד אלחאג’, 30 ביוני 2015).

על פי מאמרו של סעיד אלחאג’ הפרויקט אינו נוגע רק למסמכי הארכיון הרשמי של האימפריה העות’מאנית, אלא גם לארכיונים השונים של המדינה התורכית. מטרתו היא להציג מידע היסטורי ומשפטי רשמי ומתועד של מסמכי המקרקעין, הווקף, הנכסים הפרטיים, הסכסוכים המשפטיים, ירושות ומסמכים משפטיים, פירמאנים של הסלטאן, מסמכי טאבו, ומסמכים היסטוריים נוספים. במסמכים אלה יעשה שימוש כדי להוכיח בעלות על קרקעות ונכסים שמדינת ישראל “השתלטה עליהם” ולהגשת תביעות נגד מדינת ישראל בבתי דין בינלאומיים כדי להוכיח את “הזכות הפלסטינית”.

  • לדברי  Kudret Bülbül, יו”ר תכנית המלגות, הקרקעות הפלסטיניות יתועדו על סמך המסמכים העות’מאניים. לדבריו הדבר ימנע מישראל לטעון כי קרקעות ממשלתיות או פרטיות אינן פלסטיניות. עוד ציין כי התוכנית לא תסתפק בפרויקט הזה אלא יוענקו גם סיוע כספי ומלגות לתזות אקדמיות ועבודות דוקטורט שיעסקו בנושא הפלסטיני ויסתמכו על המסמכים הללו.

שיתוף פעולה של מוסד מית’אק הפלסטיני עם הארכיון הלאומי העות’מאני

  • מוסד מית’אק (המוסד להחייאת המורשת ולמחקרים אסלאמיים) הינו מוסד מחקרי הפועל מאבו דיס וכפוף ישירות למשרד ההקדשים הפלסטיני. המוסד עוסק בחקר תולדות פלסטין וירושלים ומחזיק מסמכים ארכיונים בעניין זה. המוסד מקיים שיתוף פעולה עם הארכיון הלאומי העות’מאני בתורכיה.

תמונת הפרופיל של דף הפייסבוק של מית'אק, המוסד להחייאת המורשת ולמחקרים אסלאמיים (8 בינואר 2018).
תמונת הפרופיל של דף הפייסבוק של מית’אק, המוסד להחייאת המורשת 
ולמחקרים אסלאמיים (8 בינואר 2018).

  • יוסף אדעיס, שר ההקדשים בממשלת הרשות הפלסטינית, נועד ב-28 במאי 2016 באיסטנבול עם יו”ר הארכיון הלאומי העות’מאני בתורכיה ודן עמו בשיתוף פעולה, בפרט בכל הקשור לפעילות שימור כתבי יד ומסמכים עות’מאניים וערביים שמבצע מוסד מית’אק. השניים דנו באפשרות לביצוע פרויקטים משותפים וחילופי מידע. בפגישה ציין אדעיס את מאמציו של משרד ההקדשים “בפלסטין ומחוצה לה” לספק את התמיכה הדרושה לפעילותו של מוסד מית’אק, במטרה לשמור על הזהות הלאומית הערבית והאסלאמית ולשמור על הארכיון שברשותו. באותה פגישה הביע יו”ר הארכיון הלאומי העות’מאני את נכונותו להגביר את התיאום ואת שיתוף הפעולה עם משרד ההקדשים כדי ליצור מאגר של “הזיכרון הפלסטיני”. שני הצדדים הסכימו על שיתוף פעולה בתחום שיקום כתבי יד, עריכת קורסים ומחקרים משותפים (ופא, 28 במאי 2016).
 שר ההקדשים הפלסטיני יוסף אדעיס (מימין) בפגישה באיסטנבול עם יו"ר הארכיון הלאומי העות'מאני (משמאל) (ופא, 28 במאי 2016).    יו"ר מוסד מית'אק ח'ליל אלרפאעי (מימין) בפגישה עם נציג מוסדTIKA  ברשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של מוסד מית'אק, 8 בנובמבר 2017).
מימין: שר ההקדשים הפלסטיני יוסף אדעיס (מימין) בפגישה באיסטנבול עם יו”ר הארכיון הלאומי העות’מאני (משמאל) (ופא, 28 במאי 2016). משמאל: יו”ר מוסד מית’אק ח’ליל אלרפאעי (מימין) בפגישה עם נציג מוסדTIKA ברשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של מוסד מית’אק, 8 בנובמבר 2017).
  • ב-8 בנובמבר 2017, אירח יו”ר מוסד מית’אק ח’ליל אלרפאעי את נציג ארגון הסיוע התורכי TIKA, ברשות הפלסטינית, השניים דנו בהידוק הקשרים ביניהם (דף הפייסבוק של מוסד מית’אק, 8 בנובמבר 2017).
  • ב-4 במרץ 2018, התקיים מפגש במוסד מית’אק להחייאת המורשת ומחקרים אסלאמיים באבו דיס בין פאא’ד מצטפא, שגריר הרשות הפלסטינית בתורכיה, צאא’ב נט’יפ, יו”ר רשות המקרקעין הפלסטינית, ח’ליל אלרפאעי, יו”ר מוסד מית’אק, ונציג מטעם הרשות למאבק בגדר ובהתנחלויות. המשתתפים קיבלו סקירה על פעילות המוסד ומבנהו, ודנו בנושא חקר מסמכי הארכיון העות’מאני, ושיתוף פעולה ביניהם (דף הפייסבוק של משרד ההקדשים ברשות, 5 במרץ 2018).
 הפגישה במוסד מית’אק (4 במרץ 2018)
פאא'ד מצטפא, שגריר הרשות הפלסטינית בתורכיה נראה עומד במרכז. מימינו ח'ליל אלרפאע, יו"ר מוסד מית'אק.    שגריר הרשות הפלסטינית בתורכיה פאא'ד מצטפא בקצה השמאלי של הצילום. מולו יושב יו"ר מוסד מית'אק ח'ליל אלרפאעי (דף הפייסבוק של מוסד מית'אק, 5 במרץ 2018).
מימין: פאא’ד מצטפא, שגריר הרשות הפלסטינית בתורכיה נראה עומד במרכז. מימינו ח’ליל אלרפאע, יו”ר מוסד מית’אק. משמאל: שגריר הרשות הפלסטינית בתורכיה פאא’ד מצטפא בקצה השמאלי של הצילום. מולו יושב יו”ר מוסד מית’אק ח’ליל אלרפאעי (דף הפייסבוק של מוסד מית’אק, 5 במרץ 2018).

[1] פרטים על פעילות TIKA בזירה הפלסטינית ראו נספח א' בפרסום מרכז המידע מה-27 במרץ 2017: "הזרוע הצבאית של חמאס עושה שימוש לצרכיה בכספי סיוע זרים המועברים לרצועת עזה: המקרה של מנהל סניף רצועת עזה של ארגון הסיוע התורכי TIKA".
[2]
נביל מערוף שימש כשגריר הרשות הפלסטינית בתורכיה עד מאי 2015. החליף אותו פאא'ד מצטפא המשמש עד היום כנציג הרשמי באנקרה.