מבט לאיראן

1– 8 במאי 2024 מאת: ד"ר רז צימט
מפקד משמרות המהפכה סלאמי (תסנים, 1 במאי 2024)

מפקד משמרות המהפכה סלאמי (תסנים, 1 במאי 2024)

מפקד ח'אתם אלאנביאא', ע'לאם-עלי רשיד (איראן, 5 במאי 2024)

מפקד ח'אתם אלאנביאא', ע'לאם-עלי רשיד (איראן, 5 במאי 2024)

פגישת ראשי לשכות המסחר של איראן וסוריה בטהראן (סאנ

פגישת ראשי לשכות המסחר של איראן וסוריה בטהראן (סאנ"א, 2 במאי 2024)

פגישת נשיא החבל הכורדי עם מנהיג איראן (אתר המנהיג, 6 במאי 2024)

פגישת נשיא החבל הכורדי עם מנהיג איראן (אתר המנהיג, 6 במאי 2024)

תיעוד שיגור טילי השיוט אלארקב לעבר באר שבע ותל אביב (ערוץ הטלגרם של ההסברה המרכזית של ציר ההתנגדות, 3 במאי 2024)

תיעוד שיגור טילי השיוט אלארקב לעבר באר שבע ותל אביב (ערוץ הטלגרם של ההסברה המרכזית של ציר ההתנגדות, 3 במאי 2024)

תיעוד שיגור טילי השיוט אלארקב לעבר באר שבע ותל אביב (ערוץ הטלגרם של ההסברה המרכזית של ציר ההתנגדות, 3 במאי 2024)

תיעוד שיגור טילי השיוט אלארקב לעבר באר שבע ותל אביב (ערוץ הטלגרם של ההסברה המרכזית של ציר ההתנגדות, 3 במאי 2024)

שיגור אחד מכלי הטיס (ערוץ הטלגרם של צאברין ניוז, 2 במאי 2024)

שיגור אחד מכלי הטיס (ערוץ הטלגרם של צאברין ניוז, 2 במאי 2024)

עיקרים
  • בכירים איראנים המשיכו להציג את התקיפה האיראנית נגד ישראל ב-14-13 באפריל 2024 כהצלחה איראנית וכתבוסה עבור ישראל. מפקד משמרות המהפכה הצהיר, כי התקיפה נגד ישראל הוכיחה שאיראן אינה חוששת מתגובות האויב ואם איראן הייתה מבצעת גל תקיפות נוסף, יכולתה של ישראל להגן על עצמה היתה פוחתת באופן משמעותי. בכיר בכוחות המזוינים האיראנים הצהיר, כי התקיפה שינתה את המאזן האסטרטגי לטובת איראן וכי לולא הסיוע של מדינות המערב וכמה ממדינות האזור, היה ניתן להרוס כליל את הבסיסים הצבאיים שהותקפו בידי משמרות המהפכה.
  • איראן בירכה על הודעת חמאס כי היא מסכימה להצעת הפסקת האש בעזה. שר החוץ האיראני שוחח בעניין זה עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, ודובר משרד החוץ האיראני שיבח את “תבונתה המדינית של ההתנגדות”. במקביל, גינתה איראן את הפעולה הצבאית הישראלית ברפיח. במהלך ביקורו בגמביה במסגרת פסגת הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, דן שר החוץ האיראני עם כמה ממקביליו בעולם המוסלמי בהתפתחויות בזירה הפלסטינית והדגיש את הצורך בניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל.
  • העיתון הסעודי אלחדת’ דיווח, כי אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח קדס, ביקר לפני מספר שבועות בבירות ודן עם מזכ”ל חזבאללה בצעדים הצבאיים העתידיים בצל ההתפתחויות בחזיתות עזה ולבנון. בראשית מאי 2024 דיווחו מקורות בעיראק ובאיראן על הגעתו של קאא’ני לביקור בבגדאד להתייעצויות עם ראשי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות.
  • נצ’ירואן בארזאני, נשיא החבל הכורדי בצפון עיראק, הגיע ב-5 במאי 2024 לביקור בטהראן, במהלכו נועד עם בכירי הממשל האיראני, ובראשם מנהיג איראן. הבכירים האיראנים הדגישו את דרישת איראן כי שלטונות עיראק והחבל הכורדי ימנעו פעילות ישראלית משטחם נגד איראן.
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק המשיכה לקבל אחריות על תקיפות “מטרות חיוניות” בשטח ישראל באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים וטילי שיוט, כולל טענה על תקיפה ראשונה לכיוון תל אביב. צה”ל אישר שביצע יירוטים של שני כלי טיס ממזרח לישראל וכלי טיס נוסף באזור אילת.
  • החות’ים בתימן הכריזו על פתיחת שלב הלחימה הרביעי בעימות ואיימו לפגוע בכלי שיט שמפליגים לישראל גם בים התיכון.
המעורבות האיראנית בזירה הפלסטינית
  • עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן, אמר במפגש עם מורים בטהראן, כי רצועת עזה הפכה כיום לסוגייה העולמית הראשונה במעלה וכי “הציונים” ובעלי בריתם האמריקאים והאירופים אינם יכולים להוציא סוגייה זו מסדר היום של דעת הקהל העולמית. הוא הוסיף, כי יש להגביר את הלחץ על “המשטר הציוני” מיום ליום. עוד אמר ח’אמנהאי, כי “פלסטין” צריכה לשוב לבעליה המקוריים וכי נורמליזציה עם “המשטר הציוני” לא תפתור את בעיית האזור (פארס, 1 במאי 2024). במפגש עם פועלים בטהראן, אמר ח’אמנהאי, כי ההתרחשויות ברצועת עזה ההתקפות “הציוניות האכזריות” מצד אחד והתנגדות תושבי רצועת עזה מצד אחר תהיה עדות שתשאר בהיסטוריה ויתווה את הדרך קדימה. הוא הוסיף, כי ללא הסיוע האמריקאי, ל”משטר הציוני” לא היו היכולת והאומץ לפעול באופן כה ברברי (תסנים, 6 במאי 2024).
  • חסין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, אמר בכנס במטה משמרות המהפכה בטהראן, כי “המשטר הציוני” נחל תבוסה מודיעינית ב”מבול אלאקצא” ב-7 באוקטובר 2023 ותבוסה הרתעתית בתקיפה האיראנית על ישראל ב-14-13 באפריל 2024. הוא ציין, כי התקיפה הוכיחה שאיראן אינה חוששת מתגובות ישראל וכי ההחלטה לתקוף את ישראל התבססה על אומץ רב ועל חוכמה עמוקה והיתה החלטה חריגה ביותר, שאף משטר אחר בעולם לא היה יכול לקבל. סלאמי הוסיף, כי אילו היתה איראן מבצעת גל תקיפות נוסף, יכולתן של מערכות ההגנה האווירית של ישראל היתה פוחתת ב-50% לפחות. עוד ציין סלאמי, כי הרצון לשגר טילים לישראל יכול לחזור על עצמו וכי זו עוצמה חסרת תקדים (תסנים, 1 במאי 2024).
מפקד משמרות המהפכה סלאמי (תסנים, 1 במאי 2024)
מפקד משמרות המהפכה סלאמי (תסנים, 1 במאי 2024)
  • בנאום בטקס לציון ארבעים ימים לתקיפה המיוחסת לישראל בסמוך לקונסוליה האיראנית בדמשק, אמר סלאמי, כי “ההתנשאות העולמית” בהובלת ארה”ב חותרת להשתלט על העולם המוסלמי, ובכלל זה על איראן, עיראק, סוריה, לבנון ותימן, וכי באחריותו של כוח קדס לסגור את דרכי ההשפעה של האויב בארצות האסלאם ובכך להגן הן על ביטחון המדינות המוסלמיות והן על ביטחונה של איראן. סלאמי הוסיף, כי “מבול אלאקצא” היווה תבוסה מוחלטת עבור “המשטר הציוני” והתקיפה האיראנית נגד ישראל ב-14-13 באפריל הנחילה מכה להרתעה של משטר זה והוכיחה כי סופו קרוב (איסנ”א, 7 במאי 2024).
  •  ע’לאם-עלי רשיד, מפקד מפקדת ההגנה האווירית של הכוחות המזוינים האיראנים, ח’אתם אלאנביאא’, אמר בריאיון לעיתון הממשלתי איראן (5 במאי 2024), כי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר חשפה את פגיעותה של ישראל והוכיחה, כי ישראל ישות מלאכותית וחלשה, שקיומה תלוי במערב. הוא ציין, כי ישראל היא מדינה קטנה מאוד ושטחה דומה בגודלו לזה, שאיראן הצליחה לכבוש במהלך מבצע אחד במלחמת איראן-עיראק. בהתייחסו למתקפת הטילים וכלי הטיס הבלתי מאוישים האיראנית נגד ישראל ב-14-13 באפריל, אמר רשיד, כי התקיפה הביאה לכישלון ההרתעה הישראלית ושינתה את המאזן האסטרטגי לטובת איראן. הוא ציין, כי שיעור הטילים, שפגעו ביעדיהם, הוא בעל חשיבות נמוכה, וכי לולא הסיוע של ארה”ב, בריטניה, צרפת וכמה מדינות נוספות, היה ניתן להרוס את הבסיסים הצבאיים של ישראל. רשיד הדגיש, כי איראן השתמשה רק ב-20% מיכולתה ההתקפית, משום שהמפקדים האיראנים סברו שיש בכך די כדי להעניש את ישראל על תקיפתה בדמשק. לדבריו, לישראל לא היה האומץ להציג את נזקי התקיפה האיראנית.
מפקד ח'אתם אלאנביאא', ע'לאם-עלי רשיד (איראן, 5 במאי 2024)
מפקד ח’אתם אלאנביאא’, ע’לאם-עלי רשיד (איראן, 5 במאי 2024)
  • חסין אמיר עבדאללהיאן, שר החוץ האיראני, נועד עם מקבילו המצרי, סאמח שכרי, בשולי פסגת הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי בגמביה. השניים דנו ביחסים הבילטרליים, בהתפתחויות באזור ובזירה הפלסטינית ובמאמצים להביא להפסקת אש בעזה. עבדאללהיאן הודה על מאמצי מצרים לעצירת “רצח העם ברצועת עזה” והביע את נכונות ארצו לשלוח סיוע הומניטרי לרצועה. שכרי הביע תקווה להפסקת המלחמה והדגיש את רצונה של מצרים למנוע את הסלמת המצב באזור. כמו כן, נועד עבדאללהיאן עם שר החוץ הסעודי, פיצל בן פרחאן, ועם שר החוץ התורכי, הקאן פידאן, ודן עימם ביחסים הבילטרליים ובהתפתחויות באזור וברצועת עזה. עבדאללהיאן בירך על החלטת תורכיה לנתק את יחסי הסחר שלה עם ישראל (אתר משרד החוץ האיראני, 4 במאי 2024). בנאומו בפסגת הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, קרא שר החוץ האיראני לניתוק הקשרים הדיפלומטיים, הכלכליים והמסחריים עם ישראל, להפסקת אש מידית ומלאה ברצועת עזה, לעסקת חילופין לנסיגה מלאה של צה”ל מהרצועה ולהעמדתה לדין של ישראל (פארס, 4 במאי 2024).
פגישת שרי החוץ של איראן ומצרים (תסנים, 4 במאי 2024)
פגישת שרי החוץ של איראן ומצרים (תסנים, 4 במאי 2024)
  • שר החוץ האיראני עבדאללהיאן שוחח עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, שעדכן אותו אודות פרטי הצעת הפסקת האש בעזה. בציוץ בחשבון ה-X שלו כתב עבדאללהיאן, כי הניה הביע את הערכתו על תמיכת איראן בפלסטין ובעזה, עדכן אותו על הסכמת חמאס להצעת הפסקת האש של מצרים וקטר וציין בפניו, כי הכדור נמצא כעת במגרשה של ישראל (חשבון X של שר החוץ, 6 במאי 2024).
  • נאצר כנעאני, דובר משרד החוץ האיראני, בירך על הודעת חמאס בנוגע להפסקת האש ברצועת עזה ואמר, כי היא מהווה ביטוי נוסף לתבונתה המדינית של “ההתנגדות” ולעוצמתה בשדה הקרב. הוא ציין, כי איראן תומכת בהצעה הכוללת הפסקת מידית וקבועה של “התקיפות והפשעים של המשטר הציוני”, הסרת המצור על רצועת עזה, שחרור האסירים הפלסטיניים, נסיגה מוחלטת וללא תנאי של “כוחות הכיבוש הישראלים” מרצועת עזה ושיקום הריסות המלחמה (תסנים, 7 במאי 2024). במקביל, גינה כנעאני את הפעולה הצבאית של ישראל ברפיח וציין, כי היא נועדה להכשיל את המאמצים הבינלאומיים להפסקת המלחמה ברצועת עזה ולהגן על “האינטרסים האישיים והקבוצתיים של הפושעים הציונים”. הוא הוסיף, כי האחריות ל”פשעים” ברפיח מוטלת על ישראל ועל ארצות הברית (איסנ”א, 7 במאי 2024).
המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
  • שפיק דיוב, שגריר סוריה בטהראן, ומחמד אבו-אלמהדי אללחאם, ראש איגוד לשכות המסחר של סוריה, נועדו בראשית מאי 2024 עם ראש לשכת המסחר של איראן צמד חסן-זאדה. השגריר דיוב אמר בפגישה, כי היקף הסחר בין איראן וסוריה אינו משביע רצון והדגיש את הצורך בהרחבת הקשרים הכלכליים ביניהן באמצעות שיתוף פעולה בין המגזרים הפרטיים בשתי המדינות. הוא ציין, כי סוריה מוכנה לספק הקלות למשקיעים איראנים. ראש לשכת המסחר האיראני אמר, כי המגזר הפרטי באיראן מוכן לשתף פעולה בשיקום התשתיות, בתעשייה ובהשקעות בסוריה. הוא הוסיף, כי יש צורך בהסרת החסמים בתחומי התחבורה והפיננסים לשם הרחבת שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות (סאנ”א, 2 במאי 2024).
פגישת ראשי לשכות המסחר של איראן וסוריה בטהראן (סאנ"א, 2 במאי 2024)
פגישת ראשי לשכות המסחר של איראן וסוריה בטהראן (סאנ”א, 2 במאי 2024)
  • העיתון הסעודי אלחדת’ דיווח (6 במאי 2024), כי אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח קדס, ביקר לפני מספר שבועות בבירות, נועד עם מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, ודן עימו בצעדים הצבאיים העתידיים בצל ההתפתחויות מול ישראל בחזית לבנון ובחזית עזה. בתוך כך, בכיר בפיקוד הצפון של צה”ל אמר בעקבות אירוע שיגור כלי הטיס הבלתי מאויש בידי חזבאללה לעבר מטולה, שבו נהרגו שני לוחמי מילואים של צה”ל, כי צה”ל מזהה מעורבות וסיוע איראניים לפעילי חזבאללה בהפעלת כלי הטיס נגד ישראל (mako, 7 במאי 2024).
  • הטלגרף הבריטי חשף מפי מקורות באופוזיציה האיראנית, כי איראן מאמנת לוחמי חזבאללה לביצוע תקיפות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים נגד צפון ישראל במתקן סודי הממוקם במרחק של כחמישה ק”מ מהעיר קם. על פי הדיווח, המתקן גדל פי שלושה מאז תחילת פעילותו בשנת 2006 ואורך מסלול ההמראה שבו הגיע בשנת 2020 ל-1.5 ק”מ. ב-2021 הוקם במתחם האנגר חדש הצמוד למסלול ההמראה (טלגרף, 5 במאי 2024).
המעורבות האיראנית בעיראק
  • אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח קדס, הגיע בראשית מאי 2024 לביקור בעיראק להתייעצויות עם ראשי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות במדינה. על פי כמה דיווחים, הביקור התקיים על רקע דרישה מצד חלק מהמיליציות השיעיות בעיראק, בהן גדודי חזבאללה, לחדש את פעילותן נגד הכוחות האמריקאיים באזור. פעילות זו הושעתה בעקבות התקרית בה נהרגו שלושה חיילים אמריקאים בבסיס בצפון ירדן בסוף ינואר 2024 (ערוץ טלגרם @Muhallell, 5 במאי 2024).
  • נצ’ירואן בארזאני, נשיא החבל הכורדי בצפון עיראק, הגיע ב-5 במאי 2024, בראש משלחת בכירה של הנהגת החבל, לביקור בטהראן. במהלך הביקור נועדה המשלחת עם בכירים בממשל האיראני, ובראשם המנהיג עלי ח’אמנהאי, הנשיא אבראהים ראיסי, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי עלי-אכבר אחמדיאן, שר החוץ חסין אמיר עבדאללהיאן, מפקד משמרות המהפכה חסין סלאמי ויו”ר המג’לס, מחמד באקר קאליבאף, ודן עימם בסוגיות בילטרליות ובהתפתחויות באזור (סוכנויות הידיעות האיראניות, 7-5 במאי 2024). בפגישתו עם בארזאני, אמר הנשיא ראיסי, כי על ממשלת עיראק והחבל הכורדי למנוע כל שימוש לרעה מצד “המשטר הציוני” וקבוצות “אנטי-מהפכניות” בשטח עיראק כדי לפעול נגד איראן (אתר ממשלת איראן, 6 במאי 2024).
פגישת נשיא החבל הכורדי עם מנהיג איראן (אתר המנהיג, 6 במאי 2024)
פגישת נשיא החבל הכורדי עם מנהיג איראן (אתר המנהיג, 6 במאי 2024)
פעילות המיליציות השיעיות
עיראק
פעילות בשטח
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק הגבירה השבוע את פעילותה וקיבלה אחריות על 12 תקיפות נגד יעדים בישראל בין 7-1 במאי 2024[1]. מחצית מהתקיפות בוצעו ביממה שבין 7-6 במאי יתכן בתגובה לכניסת כוחות צה”ל לרפיח. על פי דיווחי ההתנגדות בוצעו התקיפות באמצעות טילי שיוט, כלי טיס בלתי מאוישים ומה שהם מכנים “נשק מתאים” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 7-1 במאי 2024). רשימת התקיפות כללה, בין השאר:
    • “מטרה חיונית” באילת (7 במאי בערב). דובר צה”ל מסר על יירוט מטרה חשודה שהתקרבה לאזור אילת מכיוון מזרח (דובר צה”ל, 7 במאי 2024).
    • שדה הגז לוויתן בים התיכון (7 במאי) ונמל חיפה.
    • בסיסי צה”ל ברמת הגולן.
    • בסיס חיל האוויר באילת. נמל חיפה (4 במאי); “מטרה חיונית” בים המלח (3 במאי);
    • תקיפת “מטרה חיונית” בבאר שבע ושתי “מטרות חיוניות” בתל אביב (2 במאי). דווח, כי התקיפות לבאר שבע ולתל אביב כוונו לעבר בסיס פיקוד דרום ולעבר “המרכז המודיעיני בגלילות השייך למוסד” וציין כי מדובר בתקיפה ראשונה לעבר תל אביב משטח עיראק (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, 3 במאי 2024).
    • נמסר שבתקיפות פעלו גם גדודי חזבאללה אשר שיגרו טילים לעבר “מטרה חיונית” באילת (2 במאי); “מטרה חיונית” ברמת הגולן (1 במאי). (ערוץ הטלגרם צברין ניוז, 1 במאי 2024).
  • דובר צה”ל מסר על שני אירועי יירוט של כלי טיס שהתקרבו לשטח ישראל ממזרח (דובר צה”ל, 7-6 במאי 2024).
  • אלויה אלועד אלחק (חטיבות הבטחת האמת), מיליציה העיראקית פרו-איראנית, הודיעה כי מעתה ואילך פעולותיה של ההתנגדות האסלאמית בעיראק יסלימו ואף יעשה שימוש באמצעי לחימה מתקדמים חדשים (חשבון X אלועד אלחק, 6 במאי 2024).
תיעוד שיגור טילי השיוט אלארקב לעבר באר שבע ותל אביב (ערוץ הטלגרם של ההסברה המרכזית של ציר ההתנגדות, 3 במאי 2024)      תיעוד שיגור טילי השיוט אלארקב לעבר באר שבע ותל אביב (ערוץ הטלגרם של ההסברה המרכזית של ציר ההתנגדות, 3 במאי 2024)
תיעוד שיגור טילי השיוט אלארקב לעבר באר שבע ותל אביב
(ערוץ הטלגרם של ההסברה המרכזית של ציר ההתנגדות, 3 במאי 2024)
התבטאויות בנוגע לישראל
  • אבו אלאא’ אלולאא’י, מזכ”ל כתאא’ב סיד אלשהדאא’, התייחס בנאום למלחמה ברצועת עזה וציין כי הלחימה במערכת “מבול אלאקצא” שרטטה לעולם שני נתיבים: האחד של ההתנגדות והשני נתיב “השטן הגדול”, הוא ארה”ב ובת טיפוחיה ישראל (“הישות הציונית החלשה”). לדבריו, כל מי שבוטח בדתו, באנושיותו, במוסריותו ובעקרונותיו מצטרף ל”נתיב ההתנגדות”. (ערוץ הטלגרם אלעמיד, 3 במאי 2024).
  • גדודי חזבאללה פרסמו הצהרה, בה קראו לכל אנשי הדת המוסלמים להתנגד לפרויקטים של נורמליזציה עם ישראל, “אשר בוגדים בעולם הערבי והאסלאמי כולו”. כמו כן, קראו לגנות את “מכונת ההרג הציונית-אמריקאית ולפעול למחיקתה של הישות הציונית הפושעת” (ערוץ הטלגרם כאף, 4 במאי 2024).
בחרין
מיליציה שיעית קיבלה אחריות על שיגור כלי טיס לאילת
  • פלוגות אלאשתר (סראיא אלאשתר),[2] מיליציה שיעית פרו-איראנית, קיבלה לראשונה אחריות על שיגור כלי טיס בלתי מאוישים לעבר ישראל. לפי ההודעה, הם שיגרו כלי טיס לעבר מטה חברת Trucknet באילת, שלטענת הארגון אחראית על התובלה היבשתית של ישראל. בהודעה צוין כי הם לא יפסיקו את פעולותיהם עד להפסקת המלחמה ברצועת עזה (חשבון X וערוץ הטלגרם של יחידת ההסברה הקרבית של פלגי ההתנגדות האסלאמית בבחרין, אלאבדאל, 2 במאי 2024). ב-2 במאי, קיבלו פלוגות אלאשתר אחריות על תקיפה נוספת באמצעות כלי טיס בלתי מאויש נגד משרדי חברת Trucknet שבאילת (ערוץ הטלגרם של יחידת ההסברה הקרבית של ההתנגדות האסלאמית בבחרין, 4 במאי 2024). אין אימות אם אכן בוצעו שיגורי כלי טיס משטח בחריין.
הודעת פלוגות אלאשתר (חשבון X של ההסברה הקרבית של פלגי ההתנגדות האסלאמית בבחרין, 2 במאי 2024)     שיגור אחד מכלי הטיס (ערוץ הטלגרם של צאברין ניוז, 2 במאי 2024)
מימין: הודעת פלוגות אלאשתר (חשבון X של ההסברה הקרבית של פלגי ההתנגדות האסלאמית בבחרין, 2 במאי 2024); משמאל: שיגור אחד מכלי הטיס (ערוץ הטלגרם של צאברין ניוז, 2 במאי 2024)
תימן
פעילות הקואליציה נגד החות’ים
  • על פי דיווחי פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM), במהלך השבוע האחרון ביצעו הכוחות החות’ים שתי תקיפות נגד כלי שיט במרחב הים האדום באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים וטיל בליסטי נגד ספינות. השיגורים יורטו על ידי כוחות הקואליציה בהובלת ארה”ב ולא דווח על נזק משמעותי או על נפגעים. בנוסף, דיווח הפיקוד כי בימים האחרונים בוצעו על ידי כוחות הקואליציה מספר תקיפות בשטח תימן נגד מטרות צבאיות חות’יות (חשבון X של פיקוד המרכז של ארה”ב, 1-8 במאי 2024). ב- 6 במאי 2024, יירטה הפריגטה האיטלקית ITS FASAN, השייכת לכוח המשימה של האיחוד האירופי בים האדום, כלי טיס בלתי מאויש ששוגר לעבר כלי שיט במרחב. לא דווח על נפגעים או על נזק (חשבון X של כוח המשימה של האיחוד האירופי (EUNAVFOR ASPIDES, 7 במאי 2024).
  • העיתון הגרמני דר שפיגל דיווח, כי וסיליוס גריפריס, המפקד היווני של כוח המשימה הימי של האיחוד האירופי בים האדום (EUNAVFOR ASPIDES) מסר לממונים עליו כי הוא אינו מסוגל לעמוד במשימתו עקב מחסור בספינות מלחמה. גריפריס טען כי תעמודנה לרשותו שלוש ספינות בלבד בחודשים הבאים כדי לאבטח את כלי השיט שישייטו במרחב. על פי גריפריס, מאז תחילת המבצע בחודש פברואר 2024, ליוו ספינות כוח המשימה 96 כלי שיט ששייטו במרחב הים האדום ויירטו 12 כלי טיס בלתי מאוישים וטיל אחד. גריפריס דיווח כי באירוע שהתרחש בסוף חודש אפריל 2024 הצליחו החות’ים לפגוע בספינה שאובטחה על ידי הכוח האירופי באמצעות שימוש ב”נחיל” כלי טיס שחדר את ההגנה האווירית של ספינות המלחמה (דר שפיגל, 5 במאי 2024).
הצהרות בכירים חות’ים ביחס להמשך הפעילות
  • ב- 2 במאי 2024, פרסם עבד אלמלכ אלחות’י, מנהיג התנועה החות’ית, סרטון בו טען כי הכוחות החות’ים מתכוננים לפתוח בשלב הרביעי של ההסלמה מול ישראל, אם זו לא תחדל מפעולותיה במלחמה בעזה. בנוסף, הוא אישר כי גם אם יצליחו המגעים להפסקת אש ברצועת עזה, אין זה אומר כי העימות עם ישראל הסתיים ושיהיה זה רק סוף הסיבוב הנוכחי בעימות זה. לטענתו, העימות נגד ישראל יסתיים רק כאשר “האויב הישראלי יטוהר מכל אדמות פלסטין” (ראי אליום, 2 במאי 2024).
  • בהתאם לכך הכריז יחיא סריע, דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, על תחילת השלב הרביעי בעימות בין החות’ים לישראל ובעלות בריתה. לטענת סריע, מעתה כל ספינה שתפר את האיסור על שיט לישראל וממנה גם במימי הים התיכון תהווה מטרה לתקיפה. בנוסף, הזהיר סריע כי אם תפתח ישראל במבצע ברפיח יטילו הכוחות החות’ים “סנקציות” על כל הספינות והחברות הקשורות להעברת אספקה לישראל או נכנסות לנמליה, ללא קשר ללאום אליהן שייכות. עוד נמסר בהודעה כי הכוחות החות’ים ימנעו מהספינות הללו את המעבר “באזורי הפעילות” של החות’ים, ללא קשר ליעדן. סריע סיים את הצהרתו באזהרה כי הכוחות החות’ים לא יהססו להשתמש בצעדים נרחבים וחזקים יותר עד אשר תפסק “התוקפנות” והמצור נגד אוכלוסיית רצועת עזה (חשבון X של יחיא סריע, 3 במאי 2024).
התייחסות למצב הפנימי בישראל
  • חזאם אלאסד, חבר המועצה המדינית של החות’ים, פרסם סרטון המתעד הפגנה של חרדים בישראל נגד גיוסם לצה”ל. בפרסום כתב אלאסד בעברית כי “בשל אובדן גדול במספר חייליו לאחר הרג של רבים מהם בעזה ובצפון הארץ, הם מנסים לכפות על החרדים גיוס חובה, וחרדים רבים מאמינים שהישות הישראלית היא זמנית” (חשבון X של חזאם אלאסד, 2 במאי 2024).
חשיפת רשת ריגול
  • כוחות הביטחון החות’ים דיווחו כי חשפו ופירקו תא של פעילים שעסקו בריגול ובחבלה בשליחות ארה”ב, בריטניה וישראל. לפי הדיווח, העצורים גויסו על ידי חברים ב”יישות מודיעינית” בשם “כוח 400”. “המרגלים” עסקו במעקב ותיעוד של אתרים של הכוחות החות’ים, ובמיוחד של כוחות הים והטילים אשר אחראים לתקיפות נגד כלי שיט ולעבר שטח ישראל, לקראת תקיפתם על ידי כוחות הקואליציה בהנהגת ארה”ב. לפי הדיווח, הפעילים הודו כי תכננו גם להוציא לפועל מבצעי חיסול וחבלה נגד אישים ומתקנים של הכוחות החות’ים (אלמסירה, 6 במאי 2024).
שיתוף פעולה של החות’ים עם אלקאעדה
  • הדיילי טלגרף הבריטי דיווח כי מומחי מודיעין וטרור זיהו כי התנועה החות’ית משתפת פעולה עם זרוע אלקאעדה בחצי האי ערב (AQAP) אשר פועלת בתימן. לפי המומחים, החות’ים מספקים ל- AQAP כלי טיס בלתי מאוישים ומשחררים פעילים המשתייכים לארגון מבתי כלא. לפי הפרסום, שיתוף הפעולה בין הצדדים מתקיים במטרה להשיג שליטה בדרום תימן אשר נשלט כעת על ידי “מועצת המעבר הזמנית” הנתמכת על ידי איחוד האמירויות (הטלגרף, 4 במאי 2024).

[1] יש לציין בכל מאתיים ימי המלחמה קיבלה ההתנגדות אחריות על 88 תקיפות. 
[2] פלוגות אלאשתר פועלת כזרוע של איראן נגד המשטר בבחרין ומגייסת פעילים בחרינים ממוצא שיעי. מרתצ'א אלסנדי, מנהיג המיליציה, שוהה באיראן מאז 2011 וקורא בגלוי למהפכה אסלאמית בבחרין כדי להפיל את המשטר המלוכני הסוני של משפחת אא'ל ח'ליפה.