מסרים מאיימים כלפי ישראל כפי שמצאו ביטויים בראיון, שהעניק זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין

זיאד אלנח'אלה מזכ

זיאד אלנח'אלה מזכ"ל הג'האד האסלאמי בראיון לערוץ אלמיאדין הלבנוני (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 7 במאי 2019).

כללי
  •  ב-7 במאי 2019, יום לאחר תום סבב ההסלמה האחרון, העניק זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ריאיון לערוץ הטלוויזיה הלבנוני אלמיאדין (המקורב לחזבאללה). ראיון זה נועד נוצל ע”י אלנח’אלה להעברת מסרים מאיימים כלפי ישראל ובו בזמן להדיפת טענות, שהופנו כלפי הג’האד האסלאמי בעקבות ההסלמה האחרונה.
  • בריאיון טוען אלנח’אלה שישראל היא זאת שיזמה את סבב ההסלמה משום ש”תקפה” אזרחים, שהשתתפו בצעדות השיבה. לטענתו קיימת הסכמה, שהושגה בחסות מצרית, לפיה צה”ל ימנע מלירות אש חיה על המפגינים (הערה: לא ידוע לנו על הסכמה שכזאת). לפיכך כשירה צה”ל על המפגינים נאלץ הג’האד האסלאמי בפלסטין להגיב והדבר הוביל להסלמה. במהלך הריאיון הוסיף אלנח’אלה, כי אם ישראל תפגין אלימות או תפתח באש במהלך צעדת השיבה ב”יום הנכבה” (15 במאי 2019), שבה, לדבריו, צפויים להשתתף עשרות אלפי מפגינים, תנקוט ה”התנגדות” עמדה כדי להגן על העם הפלסטיני.
  • משמעות דבריו של אלנח’אלה הינה, להערכתנו, מתן הצדקה ליוזמות צבאיות נוספות של הג’האד האסלאמי, ומניעת ניסיונות להגיע להסדרה ברת-קיימא, תוך ניצול צעדות השיבה לדרדור המצב. שכן בצעדות השיבה מתבצעות באופן שיטתי פעולות אלימות (השלכת מטענים, ניסיונות חדירה לישראל, שיגור בלונים וכו’) הגוררות תגובות מצד צה”ל, הגורמות לנפגעים בקרב הפלסטינים. פגיעות שכאלו מחייבות לדברי אלנח’אלה תגובה של הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים. זיאד אלנח’אלה מציג איפא תפיסה שמטרתה להגן על הפלסטינים המבצעים מעשי אלימות במהלך צעדות השיבה ולהרתיע את ישראל מלהגיב עליהן.
  • נראה לנו כי זיאד אלנח’אלה (ואיראן שמאחוריו) מודעים היטב, שדפוס הפעולה שמוביל הג’האד האסלאמי בפלסטין עלול להביא לעימות צבאי נרחב ברצועת עזה בקיץ הקרוב: אלנח’אלה מבקש להעביר את המסר, כי ארגוני המחבלים ברצועה מוכנים היטב לקראת עימות שכזה, שלשיטתו יתבצע ביוזמת ישראל. אלנח’אלה שב וציין, כי בסבב ההסלמה האחרון עמדה תל אביב להיות מותקפת תוך מספר שעות. במשתמע מעביר אלנח’אלה את המסר, כי תל אביב וערים נוספות במרכז ישראל תותקפנה בסבב הבא, או במהלך אחד הסבבים הבאים, למרות שהוא מודע היטב כי הדבר עלול להוביל לתגובות קשות מצד ישראל.

אלנח’אלה מודה, כי בתחילת סבב ההסלמה האחרון לא הייתה הסכמה בין הג’האד האסלאמי בפלסטין לבין חמאס ומצרים. אולם בהמשך לקחה חמאס חלק בלחימה נגד ישראל ושיתוף הפעולה בין שני הארגונים, לדברי אלנח’אלה, התבצע ברמה הגבוהה ביותר. אלנח’אלה נמנע מלהבהיר כי אסטרטגיית ההסלמה של הג’האד האסלאמי בפלסטין (שמאחוריה עומדת להערכתנו איראן) אשר עומדת בניגוד לאינטרס של חמאס להניע מסלול של הסדרה, שתיתן מענה למצוקותיהם הכלכליות הקשות של תושבי רצועת עזה. אסטרטגיה זאת גם מאתגרת את מאמצי התיווך של מצרים המעוניינת להרגיע את המצב ברצועה ולמנוע תהליך הסלמתי העלול להוביל למערכה צבאית נרחבת שתשרת את האינטרסים של טהראן, נותנת החסות של הג’האד האסלאמי בפלסטין.

עיקרי הריאיון
  • ב-7 במאי 2019 העניק זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין ריאיון לכתב הערוץ הלבנוני אלמיאדין (המקורב לחזבאללה). הריאיון הוענק יום לאחר שהסתיים סבב ההסלמה האחרון, כשאלנח’אלה הגיע לביירות ממצרים, שם שהו במהלך הסבב משלחות בכירות של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.
  • להלן עיקרי הנושאים, שעלו בריאיון:
    • ארגוני המחבלים (“ההתנגדות”) המחישו את יכולותיהם במהלך סבב ההסלמה האחרון, לקראת המערכה הגדולה שבדרך: לדברי אלנח’אלה ה”התנגדות” הראתה רק חלק מכוחה והמחישה, כי ביכולתה לנהל עימות מתמשך. סבב ההסלמה הנוכחי נתפס ע”י ה”ההתנגדות” כמעין תרגיל באש חיה לקראת המערכה הגדולה עם האויב הציוני, שעוד תגיע. בהמשך שיבח אלנח’אלה את אמצעי הלחימה ש”ההתנגדות” מייצרת ברצועת עזה, כחלק מבניין כוחה.
    • ישראל, היא זאת שיזמה את סבב ההסלמה האחרון ולא הג’האד האסלאמי בפלסטין: אלנח’אלה הדף את ההאשמה, כי הג’האד האסלאמי הוא זה אשר יזם את סבב ההסלמה האחרון והאשים בכך את ישראל. לטענתו (השקרית) ישראל גרמה במתכוון לסבב הלחימה כאשר תקפה ביום שישי (3 במאי 2019) מספר אזרחים שהשתתפו בצעדות השיבה. פגיעה זאת אילצה את הג’האד האסלאמי בפלסטין להגיב בירי צלפים לעבר קצין וחיילת ישראליים, והדבר הוביל להסלמה.
    • האם ירי הצלפים ע”י הג’האד האסלאמי בפלסטין הוסכם ע”י כלל הארגונים (“ההתנגדות”)? אלנח’אלה טען כי קיימים הסכמים, שהושגו בחסות מצרית, לפיהם צה”ל לא יתקוף את המפגינים ב”צעדות השיבה” באש חיה. ישראל, לדבריו, מזלזלת בהסכמים הללו ולפיכך לא היה מנוס מלהגיב על הירי הישראלי לעבר המפגינים. הג’האד האסלאמי עשה זאת והדבר הוביל להסלמה. הג’האד האסלאמי בפלסטין לא יסכים לקבל את התפיסה לפיה ישראל רשאית לפעול ב”תוקפנות” כלפי צעדות השיבה וכלפי האזרחים ברצועה, והוא ימשיך להתנגד לה.
    • הצטרפות חמאס לירי: למרות שהתחילה שררה אווירה כללית של חוסר הסכמה עם עמדת הג’האד האסלאמי בפלסטין, בסופו של דבר כולם לקחו חלק בעימות נגד ישראל. אלנח’אלה הודה ליחיא סנואר, ראש הלשכה מדינית של חמאס ברצועה, על קבלת ההחלטה המשותפת להגיב על התוקפנות הישראלית ועל שיתוף הפעולה המשמעותי ביניהם.
    • חוסר שביעות רצון של מצרים מההסלמה: אלנח’אלה נשאל האם הג’יהאד האסלאמי בפלסטין הודיע למצרים שהם הולכים להגיב [קרי, ליזום ירי]. הוא השיב כי הם לא עדכנו את המצרים, אך הגיבו בפועל בשטח [על הירי הישראלי]. לדבריו ביום הראשון [של סבב ההסלמה] מצרים לא הייתה מרוצה מהעימות, שהתרחש בעיתוי בו משלחת של הג’האד האסלאמי שהתה בקהיר. אולם בהמשך התערבה מצרים בנעשה ונתנה חסותה להבנות (ראו להלן).
    • הירי לעבר ישראל, בסבב ההסלמה האחרון, כמעט וכלל גם את תל אביב: לדברי אלנח’אלה, ישראל תקפה מבנים אזרחיים ו ברצועת עזה לכן התקבלה החלטה להגיב ולתקוף ערים ישראליות. לדברי אלנח’אלה “שעות בודדות הפרידו בינינו לבין התקפה על תל אביב במערכה זאת”. הוא הוסיף, כי כבר התקבלה החלטה בעניין זה וההתקפה הייתה מתבצעת לולא הצדדים (קרי, מצרים) טיפלו בעניין זה ופעלו כדי להפסיק את האש ברגע האחרון. בהמשך הריאיון שב אלנח’אלה וציין כי שעות ספורות הפרידו בינינו לבין תקיפת הערים בישראל.
    • ההבנות שהובילו לטענת אלנח’אלה להפסקת האש: לדברי אלנח’אלה הוסכם כי צעדות השיבה לא תפסקנה וכי ישראל חייבת לעמוד במחויבויותיה כלפי מצרים. לטענתו כוללת מחויבויות אלה הרחבת מרחב הדיג; הקלות במעברים; [סיוע] לצרכי התושבים והתחייבות ישראל שלא לירות על משתתפי צעדות השיבה [הערה: לא ידוע לנו על התחייבות ישראלית שכזאת. העלאתה נועדה לבסס הצדקה לירי הג’האד האסלאמי בפלסטין במהלך צעדות השיבה הבאות]. מנגד, “ההתנגדות” [קרי, ארגוני הטרור] התחייבה להפסיק את הירי [ירי הרקטות ופצצות המרגמה], בתנאי שההבנות תתבצענה.
    • בקיץ הקרוב צפויה מערכה משמעותית (במשתמע, ביוזמת ישראל): קיימים סימנים רבים לפיהם בחודשים הקרובים יעשו ניסיונות רבים לפרק את “ההתנגדות” [קרי, את ארגוני הטרור] מנשקה, כחלק מ”עסקת המאה”. אלנח’אלה הוסיף, כי הוא מאמין שצפויה מערכה משמעותית בקיץ הקרוב. ה”התנגדות” [קרי, ארגוני הטרור] עשתה הכנות מספיקות [לקראת “תוקפנות” ישראלית נגד רצועת עזה] והיא בנתה את התשתית הצבאית שלה מנקודת מוצא, שמערכה שכזאת אכן תתרחש בעתיד.
    • מקומה של רצועת עזה ב”ציר ההתנגדות”: אלנח’אלה נשאל האם תסריט שכזה (מלחמה נגד רצועת עזה) הינו חלק [מתוכנית אמריקאית ישראלית], נגד מדינות ה”ציר“, מטהראן ועד “פלסטין הכבושה”. הוא השיב, כי ארה”ב פועלת נגד איראן ו”ציר ההתנגדות”. לדבריו, יישום התוכנית קרוב לוודאי יחל ברצועת עזה המהווה איום רציני על ישראל. הוא ציין כי “ציר ההתנגדות” צריך להיות מגויס לשמירה על רצועת עזה. אלנח’אלה נשאל האם הג’האד האסלאמי בפלסטין עמד בקשר עם איראן במהלך ההסלמה. הוא השיב כי הם עומדים בקשר רצוף עם איראן התומכת ב”התנגדות” הפלסטינית אולם במהלך שהותם בקהיר (קרי, במהלך סבב ההסלמה) הם לא עמדו עמה בקשר [הערה: דבריו אלו נאמרו כדי להזים את הטענות כי איראן עמדה מאחורי התנהלות הג’האד האסלאמי בפלסטין].

אירועי “יום הנכבה” ישמשו “מבחן” להתנהגות הישראלית: לדברי אלנח’אלה ב-15 במאי 2019 צפויים להתקיים אירועי “יום הנכבה”[1] בהם ישתתפו, עשרות אלפי בני אדם. לדבריו יהיה זה יום מבחן בכל הנוגע לאופן ההתנהלות של ישראל. אם ישראל תפגין אלימות או תבצע ירי לעבר המפגינים “ההתנגדות” תנקוט עמדה. אלנח’אלה הוסיף כי לג’האד האסלאמי בפלסטין, לחמאס וליתר הארגונים עמדה ברורה כלפי ההתקפות [הישראליות] במהלך צעדות השיבה. לטענת אלנח’אלה זה מה שהוא מבין, וזה מה שהוסכם עליו עם חמאס. לפיכך לדבריו עמדת הג’האד האסלאמי בפלסטין ועמדת חמאס מתואמות לחלוטין בנוגע לכל התקפה ישראלית. הוא הוסיף שבין שני הארגונים קיימת הבנה לפיה הם יממשו באמצעות החמ”ל המשותף את כל מה שצריך לעשות כדי להגן על העם הפלסטיני.

  • הזמת טענות ישראליות בדבר חילוקי דעות בין הג’האד האסלאמי בפלסטין לחמאס: לדברי אלנח’אלה התקשורת הישראלית מנסה תמיד לסכסך בין הג’האד האסלאמי בפלסטין לבין חמאס. הוא הוסיף כי ארגונו מודע לאחריותה של חמאס על רצועת עזה ומכבד אותה והתיאום ביניהם הינו ברמה הגבוהה ביותר. אלנח’אלה הוסיף, כי לא היה שום סכסוך בינו לבין “חברו” יחיא סנואר.
  • לאבו מאזן אין יכולת לכפות על הארגונים שברצועה להתפרק מנשקם: אלנח’אלה הזכיר כי אבו מאזן, הרואה את ארגוני ה”התנגדות” כמיליציות, ביקש לפרק אותן מנשקן. לדבריו זהו מסר של המשטרים הערביים ולא [מסר עצמאי] של אבו מאזן. הוא ציין, כי אין לאבו מאזן כוח לכפות את פירוקה של הרצועה מנשק ולפיכך הגיע הפיוס פעם נוספת למבוי סתום. לטענתו מצרים איננה עוקבת אחרי הפיוס משום שהיא החלה להבין שהרשות הפלסטינית ואבו מאזן אינם מעוניינים לשוב לרצועה.

[1]יום הנכבה": הוא ציון יום השנה לאסון הפלסטיני במהלך מלחמת העצמאות החל בכל שנה ב-15 במאי.