סיכום האירועים בגבול רצועת עזה

הכנת צמיגים טרם הצעדה ב

הכנת צמיגים טרם הצעדה ב"מחנה השיבה" במזרח ג'באליא (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 באוקטובר 2018)

מפגינים במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 באוקטובר 2018)

מפגינים במזרח ח'אן יונס (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 באוקטובר 2018)

מפגינים פלסטינים ב

מפגינים פלסטינים ב"צעדת השיבה" במזרח הרצועה (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 באוקטובר 2018).

מפגינים פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון במזרח עזה וחודרים לשטח ישראל במהלך

מפגינים פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון במזרח עזה וחודרים לשטח ישראל במהלך "צעדת השיבה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באוקטובר 2018)

מפגינים פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון במזרח עזה וחודרים לשטח ישראל במהלך

מפגינים פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון במזרח עזה וחודרים לשטח ישראל במהלך "צעדת השיבה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באוקטובר 2018)

סרטון המתעד מפגינים החותכים את גדר הביטחון ונכנסים לשטח ישראל (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 6 באוקטובר 2018)

סרטון המתעד מפגינים החותכים את גדר הביטחון ונכנסים לשטח ישראל (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 6 באוקטובר 2018)

כללי
  • כבכל יום שישי מאז 30 במרץ 2018, התקיימו ביום שישי 5 באוקטובר 2018 אירועי “צעדת השיבה” בגבול רצועת עזה. באירועים השתתפו כעשרים אלף מפגינים, שיידו אבנים והבעירו צמיגים. כמו כן, השליכו המפגינים רימונים ומטענים לעבר כוחות הביטחון הישראליים. כמה מפגינים ניסו לחצות את הגדר לשטח ישראל.
  • לאחרונה ניכרת עלייה בכמות המשתתפים ועלייה ברף האלימות במהלך “צעדות השיבה” בהן נעשה שימוש גם ברימונים ומטענים. כמו כן, הפכו ההפגנות האלימות לאורך הגבול לאירועים יומיומיים (ולא שבועיים), כולל הפגנות לאורך גדר הביטחון במהלך שעות הלילה. במקביל, חלה עלייה מחודשת בטרור ההצתות. אלה הביאו להחלטה של צה”ל על תגבור כוחותיו לאורך הגבול עם רצועת עזה. שר הביטחון הודיע על צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה בתגובה לאירועים האלימים ועל נקיטה בצעדים נוספים במידה ואלה ימשכו.
  • אירועי “צעדות השיבה” בימי שישי ואירועי המחאה שביניהם, הערכות כוחות צה”ל בהתאם והסנקציות המוטלות על הרצועה, טומנים בחובם פוטנציאל להיגררות לסבב הסלמה חדש גם אם כוונת חמאס היא שלא להגיע למצב זה ולשלוט על רף האלימות והמתיחות.
“צעדות השיבה”
צעדת יום שישי, 5 באוקטובר 2018
  • צעדת השיבה ביום שישי 5 באוקטובר 2018 עמדה בסימן הסיסמא “התמדה ועמידה איתנה”. כעשרים אלף מפגינים התקהלו במספר מוקדים לאורך גדר הביטחון הבעירו צמיגים, ויידו אבנים. במספר מקרים אף השליכו רימונים ומטענים מאולתרים לעבר כוחות צה”ל. לא היו נפגעים בקרב הכוחות. במהלך ההפגנות זיהו כוחות צה”ל עשרה פלסטינים שחצו את גדר הביטחון בצפון רצועת עזה לשטח ישראל, השליכו רימונים וחזרו לשטח הרצועה (דובר צה”ל, 5 באוקטובר 2018). בעקבות העשן הכבד שאפף את האזור הסתגרו תושבי כרם שלום בבתיהם. ארבעה כבישים במערב הנגב נסגרו לתנועה (ynet, 5 באוקטובר 201)

 

  • כלי התקשורת הפלסטינים תעדו מספר מקרים בהם חתכו המפגינים את גדר הביטחון במהלך אירועי “צעדת השיבה” וניסו לחדור לשטח ישראל. בדף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה הגדולה פורסם סרטון קצר המתעד חיתוך של גדר על ידי קבוצה של מפגינים צעירים.
מפגינים פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון במזרח עזה וחודרים לשטח ישראל במהלך "צעדת השיבה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באוקטובר 2018)    מפגינים פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון במזרח עזה וחודרים לשטח ישראל במהלך "צעדת השיבה" (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באוקטובר 2018)
מפגינים פלסטינים מחבלים בגדר הביטחון במזרח עזה וחודרים לשטח ישראל במהלך “צעדת השיבה” (חשבון הטוויטר PALINFO, 6 באוקטובר 2018)
לצפייה בסרטון לחץ כאן
  • משרד הבריאות ברצועת עזה מסר, כי שלושה פלסטינים נהרגו ו-376 נפצעו, כמאתיים מהם פונו לבתי חולים ברצועה ( (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 5 באוקטובר 2018).
  • כבכל יום שישי, השתתפו בצעדת יום שישי בכירי חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים. “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה” מסרה כי פעילויות יום שישי 12 באוקטובר 2018 והצעדות לאחר מכן יעמדו בסימן “אנתיפאדת ירושלים” במטרה “להתנגד להתנחלויות ולהרס ח’אן אלאחמר” (אלאקצא, 5 באוקטובר 2018).

קריקטורה המבטאת את נחישותם של משתתפי "צעדות השיבה" ברצועה להתקרב לגדר הביטחון גם במחיר של פגיעה בנפש. בערבית נכתב : #צעדות_השיבה, עזה (דף הפייסבוק שהאב, 6 באוקטובר 2018)
קריקטורה המבטאת את נחישותם של משתתפי “צעדות השיבה” ברצועה להתקרב לגדר הביטחון גם במחיר של פגיעה בנפש. בערבית נכתב : #צעדות_השיבה, עזה (דף הפייסבוק שהאב, 6 באוקטובר 2018)

היערכות ותגובת צה”ל
  • לאור ההסלמה ברצועת עזה ונוכח ההערכות לפיהן בכוונת חמאס ושאר ארגוני הטרור לקיים הפרות סדר נרחבות ואלימות ואף פיגועי טרור בחסותן, תגבר צה”ל את כוחותיו בגבול הרצועה. ראש המטה הכללי רב אלוף גדי איזנקוט ערך סיור באזור וקיים הערכת מצב עם המפקדים בשטח (דובר צה”ל, 5 באוקטובר 2018). גורמי הצבא מסרו כי הוחלט על המשך מדיניות נחושה לסיכול פעילות הטרור ומניעת חדירה מרצועת עזה לישראל. לדברי הגורמים צה”ל ערוך ומוכן למגוון תרחישים (ynet, 4 באוקטובר 2018).
  • במהלך ההפגנות עשה צה”ל, זו לראשונה, שימוש בכדורי ספוג נגד המפגינים הפלסטינים. בתגובה להשלכת הרימונים והמטענים לעבר כוחות צה”ל ביצעו כלי טיס של חיל האוויר שתי תקיפות בצפון רצועת עזה (דובר צה”ל, 5 באוקטובר 2018).כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפת עמדת תצפית מזרחית למחנה הפליטים ג’באליא ותקיפת מטה הנהלת מחנה השיבה. לא דווח על נפגעים (חשבון הטוויטר שהאב, 5 באוקטובר 2018)
הודעה על צמצום מרחב הדיג
  • בעקבות האירועים האלימים והניסיונות לפגוע במהלכם בחיילי צה”ל והמשטים לעבר גבול ישראל, הורה שר הביטחון אביגדור ליברמן על צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה מתשעה מיילים ימיים לשישה מיילים. שר הביטחון הורה להיערך לנקיטה של צעדים נוספים נגד הרצועה אם האירועים האלימים יימשכו (הארץ, 7 באוקטובר 2018).
אירועים תודעתיים נוספים

הפרות סדר

  • בימים שבין צעדות המחאה התקיימו הפגנות בהן השתתפו כמה אלפי מפגינים. חלק מההפגנות התקיימו בשעות הלילה במסגרת פעילות היחידה המכונה על ידי חמאס “היחידה ליצירת בלבול בשעות הלילה”. ההפגנות הללו התאפיינו ברף אלימות גבוה. בשל האלימות הרבה בהפגנות אלה היו גם נפגעים פלסטינים. להלן פירוט האירועים העיקריים:
    • ב-2 באוקטובר 2018 במסגרת פעילות “היחידה ליצירת הבלבול בשעות הלילה” החלו להתקהל פלסטינים מזרחית למחנה הפליטים ג’באליא. נמסר, כי שני פלסטינים נפצעו מירי כוחות צה”ל לעבר המפגינים (דניא אלוטן, 2 באוקטובר 2018).
    • ב-3 באוקטובר 2018 בשעות הערב התקהלו כאלף פלסטינים בכמה מוקדים לאורך גדר הביטחון בגבול רצועת עזה. הם הבעירו צמיגים והשליכו אבנים לעבר כוחות צה”ל. דובר משרד הבריאות ברצועה מסר, כי בהפגנה באזור מעבר ארז -בית חאנון נהרג אדם אחד ונפצעו 24 (דף הפייסבוק של ד”ר אשרף אלקדרה, 3 באוקטובר 2018).
    • ב-6 באוקטובר 2018 דווח כי “היחידה ליצירת בלבול בשעות הלילה” הציתה צמיגים וירתה זיקוקים לעבר כוחות צה”ל מזרחית לח’אן יונס (חשבון הטוויטר אמאמה, 6 באוקטובר 2018).

טרור ההצתות

  • במקביל להסלמה בעימותים בגבול הרצועה חלה עלייה במספר עפיפונים ובלוני תבערה המשוגרים לעבר ישראל. במהלך השבוע שוגרו מספר בלוני תבערה אשר גרמו לשריפות ביישובי מערב הנגב. ביום שישי במהלך “צעדת השיבה” פרצו תשע שריפות באזור הנגב המערבי. שריפה גדולה פרצה ביום שבת (6 באוקטובר 2018) במזבלה במושב עין הבשור (מועצה אזורית אשכול). השריפה נגרמה כתוצאה מבלוני תבערה ששיגורם זוהה דקות אחדות קודם לכן. מוקדם יותר אותרה שריפה באזור כיסופים.
  • בראיון שהעניק יחיא סנואר ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה לכתבת לה רפובליקה האיטלקי בשליחות ידיעות אחרונות, אמר כי העפיפונים הם לא נשק אלא “מסר” וכי לא צריך להשתמש נגדם בכלי נשק אלא מספיק מטף כדי לכבותם (ידיעות אחרונות , 5 באוקטובר 2018).

השריפה בעין הבשור (דף הפייסבוק שהאב, 6 באוקטובר 2018)
השריפה בעין הבשור (דף הפייסבוק שהאב, 6 באוקטובר 2018)

התבטאויות בכירי חמאס

בכירי חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה המשיכו לעודד את קיום ההפגנות ואירועי המחאה וקראו לציבור לקחת בהם חלק פעיל. דוברים רבים שיבחו את פעילות “היחידה ליצירת הבלבול בשעות הלילה”, אשר הוקמה לאחרונה ואשר מבצעת פעילות בעיקר בלילות לאורך גדר הביטחון במטרה להתיש את חיילי צה”ל ואת תושבי הישובים הישראליים הסמוכים.

  • זיאד אלנח’אלה, המזכ”ל הנבחר של הג’האד האסלאמי בפלסטין, ניצל את “צעדת השיבה” כדי לשאת את נאומו הראשון כמזכ”ל. נאומו הועבר בשידור ישיר ל”מחנות השיבה” ברצועת עזה. בדברים שנשא אמר כי “צעדות השיבה” ימשיכו להתקיים עד שישיגו את מטרותיהן. הוא גם הדגיש בדבריו, כי תושבי עוטף עזה ישלמו את מחיר “המצור” (אלמיאדין, 5 באוקטובר 2018). בנאום שנשא אחמד בחר, סגן יו”ר המועצה המחוקקת, בפני באי “צעדת השיבה” בירך את העם הפלסטיני, את יחידת הצמיגים ואת “היחידה ליצירת בלבול בשעות הלילה” (פלסטין אליום, 5 באוקטובר 2018). אחמד אלמדלל, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי צעדות השיבה ימשכו וכי “היחידות ליצירת בלבול בשעות הלילה” תמשכנה לפעול עד שיבעירו את האדמה מתחת לרגלי “הציונים” (אלאקצא, 3 באוקטובר 2018). דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, שיבח את תושבי הרצועה היוצאים באלפיהם להתנגד לאויב הציוני (אלמיאדין, 5 באוקטובר 2018).

בכיר חמאס ברצועה ח'ליל אלחיה משתתף ב"צעדת השיבה" במזרח עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 באוקטובר 2018)
בכיר חמאס ברצועה ח’ליל אלחיה משתתף ב”צעדת השיבה” במזרח עזה (חשבון הטוויטר PALINFO, 5 באוקטובר 2018)