קווים לדמותו של זיאד אלנח’אלה, המנהיג החדש של הג’האד האסלמי בפלסטין

זיאד אלנח'אלה (מימין) לצד קאסם סלימאני מפקד כוח קדס בטקס מלאת עשר שנים למותו של עמאד מע'ניה (סוכנות מהר, 15 בפברואר 2018).

זיאד אלנח'אלה (מימין) לצד קאסם סלימאני מפקד כוח קדס בטקס מלאת עשר שנים למותו של עמאד מע'ניה (סוכנות מהר, 15 בפברואר 2018).

זיאד אלנח'אלה , מזכ

זיאד אלנח'אלה , מזכ"ל הנבחר של הג'האד האסלאמי, נושא נאום ראשון לאחר היבחרו במהלך "צעדת השיבה" (פאלטודי, 5 באוקטובר 2018).

זיאד אלנח'אלה בפגישה של משלחת הג'האד האסלאמי עם מנהיג איראן ח'אמנהאי (סוכנות תסנים, 3 במאי 2016.

זיאד אלנח'אלה בפגישה של משלחת הג'האד האסלאמי עם מנהיג איראן ח'אמנהאי (סוכנות תסנים, 3 במאי 2016.

מסיבת העיתונאים של דאוד שהאב בה הכריז על בחירתו של זיאד אלנח'אלה (פאל טודיי, 28 בספטמבר 2018)

מסיבת העיתונאים של דאוד שהאב בה הכריז על בחירתו של זיאד אלנח'אלה (פאל טודיי, 28 בספטמבר 2018)

הג'האד האסלאמי חשף במהלך המפגן רקטות חדשות שלדבריו נמצאות בשימוש הארגון (ערוץ אלוטניה ביוטיוב, 4 באוקטובר 2018).

הג'האד האסלאמי חשף במהלך המפגן רקטות חדשות שלדבריו נמצאות בשימוש הארגון (ערוץ אלוטניה ביוטיוב, 4 באוקטובר 2018).

עיקרי הדברים

ב-28 בספטמבר 2018 הכריז דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, על בחירתו של זיאד אלנח’אלה לתפקיד המזכיר הכללי של הג’האד האסלאמי בפלסטין. אלנח’אלה, שהינו המנהיג השלישי של הארגון, החליף את ד”ר רמצ’אן עבדאללה שלח, שחדל לתפקד בחצי השנה האחרונה בשל תרדמת בה הוא שרוי (בעקבות מספר אירועי שבץ). הג’האד האסלאמי בפלסטין הינו הארגון השלוח ((Proxy המועדף של איראן בזירה הפנים-פלסטינית. זיאד אלנח’אלה, המקיים קשרים הדוקים עם קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס, ממלא מקום מרכזי בתחזוק וטיפוח שיתוף הפעולה עם איראן. צפוי איפא כי תחת הנהגתו של אלנח’אלה הג’האד האסלאמי בפלסטין ימשיך לקדם את האינטרסים של איראן ברצועת עזה ובזירה הפנים-פלסטינית בכלל, ובתמורה ייהנה מסיוע איראני נדיב בכספים ואמצעי לחימה, שיסייעו לו לשמר את מעמדו כארגון השני בחשיבותו אחרי חמאס.

  • זיאד אלנח’אלה, המתגורר כיום בלבנון, היה בין מקימי פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. הוא נשפט בעבר למאסר עולם בישראל בשל מעורבותו בטרור (שוחרר במסגרת עסקת ג’בריל), נעצר פעם נוספת, וגורש ללבנון (שם קבע את מקום מושבו). לזיאד אלנח’אלה קשרים הדוקים עם בכירים איראניים ביניהם קאסם סולמאני מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, הממלא תפקיד מרכזי בהעברת הסיוע האיראני לחמאס ולג’יהאד האסלמי בפלסטין. כמו כן מקיים אלנח’אלה קשרים הדוקים עם בכירי חיזבאללה. ב-23 בינואר 2014 הכריזה עליו מחלקת המדינה של ארה”ב כעל פעיל טרור והוא צורף לרשימת פעילי הטרור של ארה”ב (הג’האד האסלאמי בפלסטין הוגדר על ידי ארה”ב כארגון טרור כבר ב-8 באוקטובר 1997).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין, הינו ארגון טרור אסלאמי פלסטיני רדיקלי, השני בגודלו ברצועת עזה וביהודה ושומרון, החותר להשמדת ישראל בדרך של מאבק אלים. בסרטון לרגל יום השנה להריגתו של מנהיג הארגון פתחי אלשקאקי התבטא אלנח’אלה כי ארגונו מחויב לדת האסלאם, לרוח הג’האד ולרוח “ההתנגדות” (קרי, לאסטרטגיה של החרבת ישראל באמצעות הטרור). הוא ציין כי הג’האד האסלאמי בפלסטין ימשיך בעימות נגד ישראל עד לניצחון (פלסטין אליום, 25 באוקטובר 2018). בסוף הסרטון הניף רחפן את תמונתו של אלנח’אלה ועל רקע תמונתו הוא נשמע אומר: “לעולם לא ניכנע לארה”ב ולישראל. נמשיך להתנגד עד שנשמיד את ישראל” (אתר פלוגות ירושלים, 25 באוקטובר 2018).

תמונה של אלנח'אלה בסרטון שהופץ ע"י הג'האד האסלאמי בפלסטין לרגל יום השנה למותו של פתחי שקאקי. הכתובת בערבית: "נאמנים לדרך ההתנגדות (קרי, דרך הטרור) ולפלסטין".
תמונה של אלנח’אלה בסרטון שהופץ ע”י הג’האד האסלאמי בפלסטין לרגל יום השנה למותו של פתחי שקאקי. הכתובת בערבית: “נאמנים לדרך ההתנגדות (קרי, דרך הטרור) ולפלסטין”.

  • הסיוע האיראני הנדיב יוצר תלות ביחסים בין איראן לג’האד האסלאמי בפלסטין אך בו בזמן מאפשר לארגון לקיים ברצועת עזה תשתית צבאית ענפה הממצבת אותו כשני בחשיבותו לאחר חמאס. תשתית זאת כוללת בין השאר מערך רקטות (כולל רקטות לטווח בינוני המגיעות עד למרכז ישראל) ומנהרות תקיפה. כמו כן ברשות הארגון תשתית הסברתית (הכוללת ערוץ לויין המופעל מביירות, תחנת רדיו וסוכנות ידיעות המופעלים מהרצועה) ומערכת סיוע חברתי (העוסקת בין השאר בהטמעת האידאולוגיה הרדיקלית של הארגון בקרב בני הדור הצעיר). בתום מבצע “עמוד ענן” העתיר זיאד אלנח’אלה שבחים על הסיוע שאיראן מגישה לארגוני הטרור הפלסטינים והתבטא: “…הנשק שבו ההתנגדות נלחמת, ואפילו הנשק של חמאס, הינו נשק איראני מהכדור הראשון ועד הטיל. ואפילו מה שמיוצר בייצור מקומי [ברצועה] הינו בפועל איראני…” (אלחיאת, 18 בנובמבר 2012).
 כרזה באתר פלוגות ירושלים של הג'האד האסלאמי בפלסטין: "באמצעות אלפג'ר [רקטה איראנית לטווח בינוני המגיעה למרכז ישראל] ייווצרו הניצחונות". משמאל   כרזה באתר פלוגות ירושלים של הג'האד האסלאמי בפלסטין: "באמצעות אלפג'ר [רקטה איראנית לטווח בינוני המגיעה למרכז ישראל] ייווצרו הניצחונות". משמאל
מימין: כרזה באתר פלוגות ירושלים של הג’האד האסלאמי בפלסטין: “באמצעות אלפג’ר [רקטה איראנית לטווח בינוני המגיעה למרכז ישראל] ייווצרו הניצחונות”. משמאל: כרזה באתר פלוגות ירושלים בפלסטין בה נראים שני פעילים נושאים רקטה מסוג פג’ר[1].
  • הג’יהאד האסלמי בפלסטין ביצע במהלך האנתיפאדה השנייה פיגועי התאבדות בחסות ובסיוע איראן וסוריה. בעשור האחרון בולטת מעורבותו בלחימה נגד ישראל מרצועת עזה. בדרך כלל נוהג הג’יהאד האסלאמי לתאם את פעילותו עם חמאס, בעלת הדומיננטיות ברצועה, אך בכמה מקרים הוא הפגין עצמאות וביצע פיגועים ביוזמתו (להערכתנו בהכוונה מבחוץ), תוך התרסה כלפי חמאס. ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה (26 ו-27 באוקטובר 2018) היווה את הפעולה המשמעותית הראשונה שביצע הג’האד האסלאמי בפלסטין מאז היבחרו של אלנח’אלה כמנהיג הארגון. ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר הנגב המערבי, והפסקת האש החד-צדדית עליה הודיע הג’האד האסלאמי בפלסטין, התבצעו ללא תיאום עם חמאס, בתירוץ שהירי היה תגובה להריגת חמישה משתתפי “צעדת השיבה”. להערכתנו נועד הירי להעביר מסר לחמאס ולמצרים על בכירותו וחשיבותו של הג’האד האסלאמי בפלסטין ולהמחיש בפני איראן את חשיבותו של הארגון תחת הנהגת אלנח’אלה כנכס עבור איראן (שתאפשר לארגון להמשיך ולקבל סיוע איראני נדיב בכספים ובאמצעי לחימה).

על אף ניסיונו של הג’האד האסלאמי להציג את בחירתו של אלנח’אלה כתוצאה של הליך בחירות מסודר וחופשי, אנו סבורים כי לאיראן ולפעילי הזרוע הצבאית של הג’יהאד האסלאמי ברצועה הייתה השפעה מכרעת על מינויו כמנהיג הארגון. צפוי איפא , כי זיאד אלנח’אלה ידאג לשמר את אופיו האסלאמי הרדיקלי של הארגון ואת קשריו ההדוקים עם איראן (ועם ה”ציר” בכלל, הכולל גם את סוריה וחזבאללה). ניתן להניח גם שאיראן תמשיך לסייע לג’האד האסלאמי בפלסטין בכספים, אמצעי לחימה והעברת ידע להשתמש בו כארגון המועדף לקידום האינטרסים שלה ברצועת עזה, ובזירה הפלסטינית בכלל.

קווים לדמותו של זיאד אלנח’אלה
פרטים ביוגרפיים
  • זיאד רשדי אלנח’אלה (אבו טארק) נולד בעזה ב-6 באפריל 1953 וגדל בח’אן יונס. הוא נשוי ואב לשישה ילדים (שני בנים וארבע בנות). אלנח’אלה הוא בעל תעודת הוראה מהמרכז להכשרת מורים בעזה. בשנת 1971 הוא נעצר בפעם הראשונה על ידי ישראל ונגזר עליו מאסר עולם. לאחר שריצה 14 שנים מעונשו, הוא שוחרר במסגרת “עסקת ג’בריל”. לאחר שחרורו נבחר לחבר במועצת השורא הראשונה של הג’האד האסלאמי בפלסטין ופתחי אלשקאקי , שעמד בראש הארגון, הטיל עליו להקים את הזרוע הצבאית שלו.

זיאד אלנח'אלה (ערוץ אלערביה, 20 בנובמבר 2012).
זיאד אלנח’אלה (ערוץ אלערביה, 20 בנובמבר 2012).

  • אלנח’אלה נעצר פעם נוספת באפריל 1988 בעקבות פעילותו בהצתת האנתיפאדה הראשונה והשתתפותו בהקמת הג’האד האסלאמי בפלסטין. הוא גורש ללבנון, שם התקדם בשורות הארגון. נוסף למעורבותו בפעילות הצבאית של הארגון הוא מונה לנציג הארגון בלבנון. במשך השנים הוא נע בין לבנון וסוריה. מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011 הוא קבע את מושבו בלבנון (אלערבי אלג’דיד, לונדון, 28 בספטמבר 2018). שהייתו בלבנון איפשרה ומאפשרת לו לקיים קשר שוטף והדוק עם האיראנים ועם חזבאללה ללא הפרעה.
  • לאחר הריגתו של פתחי שקאקי (אוקטובר 1995) נבחר זיאד אלנח’אלה על ידי מועצת השורא של הארגון לשמש כסגן מזכ”ל. במסגרת תפקידו שימש כחבר במפקדה הצבאית המצומצמת של התנועה שבראשה עמד רמצ’אן שלח (אלאסתקלאל, 28 בספטמבר 2018). במהלך מבצע “צוק איתן” הותקף בית משפחתו בעזה, כתוצאה מכך נהרגו אשת אחיו ובנה (פלסטין אליום, 27 בספטמבר 2018). זיאד אלנח’אלה מילא תפקיד מרכזי בשיחות שקיימו המצרים עם הארגונים הפלסטינים וכן גם בשיחות להפסקת אש בתום מבצעי “עמוד ענן” (2012) ו”צוק איתן” (2014).
  • מחלקת המדינה של ארה”ב צירפה ב-23 בינואר 2014 את זיאד אלנח’אלה לרשימת פעילי הטרור. שמו של אלנח’אלה צורף לרשימה לאחר פיגוע באוטובוס בבת ים ב-22 בדצמבר 2013[2], שהג’האד האסלאמי בפלסטין קיבל אחריות על ביצועו. כמו כן, על פי הודעת מחלקת המדינה, קיבל אלנח’אלה אחריות לירי רקטות לעבר ישראל בשנים 2009,2008 2011. בהודעה האמריקאית נאמר גם כי לזיאד אלנח’אלה קשרים טובים עם ממשלת איראן, המדינה המובילה בעולם במתן חסות לטרור. כמו כן נאמר כי זיאד אלנח’אלה הדגיש את החשיבות שבשיתוף פעולה עם חמאס, ארגון נוסף המוגדר ע”י ארה”ב כארגון טרור (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 23 בינואר 2014).
  • זיאד אלנח’אלה וארגונו מצדדים בחיסול מדינת ישראל באמצעות אסטרטגיה של טרור, אינם מכירים בפתרון שתי מדינות; מתנגדים להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 ומצדדים ב”זכות השיבה”. בהתייחסו ל”צעדות השיבה”, המתבצעות בשבעת החודשים האחרונים, אמר אלנח’אלה, כי הן פתחו פתח ליישום “שיטות מאבק חדשות מול ישראל” שבאמצעותן מביע העם הפלסטיני את התנגדותו ל”מצור” המוטל עליו (אלקדס, 5 במאי 2018). בחודשים האחרונים ייצג זיאד אלנח’אלה את הג’יהאד האסלאמי בפלסטין במגעים עם המודיעין המצרי בכל הקשור למאמצי ההסדרה והפיוס הפנים פלסטיני בתיווך מצרי. יצוין, כי את נאומו הראשון לאחר בחירתו לתפקיד מזכ”ל בחר אלנח’אלה לשאת במהלך “צעדת השיבה” ברצועה ב-5 באוקטובר 2018 . הנאום הועבר באמצעות מסך וידאו גדול למשתתפי “צעדת השיבה” “במחנה השיבה” במזרח העיר עזה.
קשרים עם איראן וחזבאללה
  • זיאד אלנח’אלה מקיים קשרים הדוקים רבי שנים עם איראן ובעיקר עם קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה (האחראי מתוקף תפקידו על הענקת הסיוע הצבאי והאזרחי לחמאס ולג’יהאד האסלאמי בפלסטין). כמו כן הוא מקיים קשרים קרובים עם בכירי חזבאללה. אלנח’אלה נוהג לבקר באיראן ולהיפגש עם בכירים איראניים. לדברי חסין שיח’ אלאסלאם, יועץ שר החוץ האיראני, בחירתו של אלנח’אלה למזכ”ל תחזק את מגמת “ההתנגדות” (קרי, הטרור) בשטחים. אחסאן עטאיא, נציג הג’האד האסלאמי בלבנון, מסר כי עם בחירתו לתפקיד קיבל אלנח’אלה מברקי ברכה מבעלי הברית של הארגון ובהם איראן, חזבאללה וחמאס (אלשרק אלאוסט, 29 בספטמבר 2018; אתר הג’האד האסלאמי, 29 בספטמבר 2018).
זיאד אלנח'אלה בפגישה של משלחת הג'האד האסלאמי עם מנהיג איראן ח'אמנהאי (סוכנות תסנים, 3 במאי 2016.     זיאד אלנח'אלה לוחץ את ידו של שר החוץ האיראני מחמד ג'ואד ט'ריף בעת ביקור משלחת הג'האד האסלאמי בראשות רמצ'אן שלח באיראן (סוכנות תסנים, 6 בפברואר 2014).
מימין: זיאד אלנח’אלה בפגישה של משלחת הג’האד האסלאמי עם מנהיג איראן ח’אמנהאי (סוכנות תסנים, 3 במאי 2016. משמאל: זיאד אלנח’אלה לוחץ את ידו של שר החוץ האיראני מחמד ג’ואד ט’ריף בעת ביקור משלחת הג’האד האסלאמי בראשות רמצ’אן שלח באיראן (סוכנות תסנים, 6 בפברואר 2014).

זיאד אלנח'אלה בטקס אזכרה לאמו של קאסם סולימני מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה (ערוץ אלעאלם, 14 בספטמבר 2013).
זיאד אלנח’אלה בטקס אזכרה לאמו של קאסם סולימני מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה (ערוץ אלעאלם, 14 בספטמבר 2013).

  • ב-15 בפברואר 2018 השתתף אלנח’אלה בטקס שערך משרד הפנים האיראני לציון עשר שנים למותו של עמאד מע’ניה (הבכיר הצבאי בחזבאללה, שנהרג בפיצוץ מכוניתו בסוריה ב-12 בפברואר 2008). בטקס השתתף גם קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה. בדברים שנשא בטקס אמר אלנח’אלה כי לעמאד מע’ניה היה תפקיד גדול בחימוש “ההתנגדות” הפלסטינית (קרי, ארגוני הטרור הפלסטינים) ובהדרכתה. הוא הוסיף כי הם הלכו עימו במשך שנים ארוכות, הכירו אותו מקרוב ואהבו אותו. בהזדמנות זאת ציין אלנח’אלה כי לפני 25 שנה הוא הכשיר, יחד עם עמאד מע’ניה, את יחידת ההאזנה הראשונה של חזבאללה. במסגרת ההכשרה הוא לימד עברית 15 לוחמים מחזבאללה במטרה שיאזינו וינתחו שיחות של חיילי צה”ל (פאלטודיי, 15 בפברואר 2018; אלחדת’, 28 בספטמבר 2018).
  • אלנח’אלה מרבה לקיים פגישות עם בכירי חזבאללה בלבנון. ב-9 באוקטובר 2018 נפגש זיאד אלנח’אלה עם משלחת בכירי חזבאללה, שכללה את אבראהים אמין אלסיד, יו”ר המועצה המדינית האחראי על התיק הפלסטיני, חסן חבאללה, ואבו מחמד חדרג’. מצד הג’האד האסלאמי נכחו בפגישה חברי הלשכה המדינית עבד אלעזיז אלמינאוי ואכרם אלעג’ורי, ונציג הארגון בלבנון אחסאן עטאיא (פאלטודיי, 9 באוקטובר 2018). אלנח’אלה מרבה להתראיין בערוצים המזוהים עם חזבאללה בלבנון כמו ערוץ אלמיאדין וערוץ אלמנאר של וכן בערוצים איראניים (ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, לבנון, 14 במאי 2018).

זיאד אלנח'אלה מקבל משלחת מחזבאללה (פאלטודיי, 9 באוקטובר 2018).
זיאד אלנח’אלה מקבל משלחת מחזבאללה (פאלטודיי, 9 באוקטובר 2018).

דברי שבח לאיראן בשל הסיוע הצבאי שהיא מעניקה לארגוני הטרור הפלסטינים
  • עד למבצע “עמוד ענן” (נובמבר 2012) הקפידו האיראנים וארגוני הטרור הפלסטינים שבחסותם, שלא לתת פומבי לסיוע הצבאי האיראני. במהלך המבצע חל שינוי במדיניות הפרסום בעניין הענקת הסיוע האיראני; הג’האד האסלאמי בפלסטין פתח בקמפיין תקשורתי במסגרתו הובלט הסיוע הצבאי שהעניקה איראן לארגוני המחבלים ברצועה. זיאד אלנח’אלה, ששימש אז כסגן מזכ”ל הארגון ואשר ייצג אותו בקהיר במשא ומתן להפסקת האש, היה אחד מאלה, שחשפו את הסיוע כאשר העתיר שבחים על איראן בציינו את אמצעי הלחימה “האיכותיים”, שהיא העבירה ל”התנגדות” (קרי, ארגוני הטרור).
  • להלן ציטטות ממספר ראיונות שהעניק זיאד אלנח’אלה:
    • “ברצוננו להודות לאחים באיראן על הקורבנות הגדולים מצדם במטרה להעביר את אמצעי הלחימה הזה [במשתמע רקטות פג’ר 5 שהטווח שלהן מגיע לתל אביב] למען ההגנה על העם הפלסטיני…” (ראיון זיאד אלנח’אלה , פאל טודיי, 18 בנובמבר 2012).
    • זיאד אלנח’אלה דחה שמועות, כי ההסלמה הינה מימוש תכנית איראנית, באומרו: “…הנשק שבו ההתנגדות נלחמת, ואפילו הנשק של חמאס, הוא נשק איראני מהכדור הראשון ועד הטיל, ואפילו מה שמיוצר ביצור מקומי הינו בפועל איראני…” (אלחיאת, 18 בנובמבר 2012).
    • בראיון לערוץ אלעאלם האיראני בערבית בתשובה לשאלה אודות רקטות פג’ר 5, השיב אלנח’אלה, כי רקטות אלו, שהביאו להם את הניצחון, התקבלו מאיראן. הוא נשאל האם הם יפסיקו את הברחות הנשק אם יחתמו על הסכם הרגעה והשיב בשלילה (תשובה מעומעמת), כי הג’האד האסלאמי בפלסטין הינו גוף עצמאי, המחמש את עצמו כדי שיוכל להגן על עמו (אלעאלם, 19 בנובמבר 2012).נספח
אופן בחירת אלנח’אלה למנהיג הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • דובר הג’האד האסלאמי, דאוד שהאב, ערך ב-28 בספטמבר 2018 מסיבת עיתונאים שנערכה ב”מחנה השיבה” במזרח העיר עזה, בה הכריז על בחירתו של זיאד רשדי אלנח’אלה (אבו טארק) למזכיר הכללי של הג’האד האסלאמי במקומו של ד”ר רמצ’אן עבדאללה שלח. במסיבת העיתונאים הוא גם מסר את שמותיהם של תשעה פעילים בכירים שנבחרו ללשכה המדינית של הארגון. שהאב הדגיש כי נבחרו חברים נוספים ללשכה המדינית מטעם “זירות הג’האד האחרות” בגדה, בשטחי 1948 ובבתי הכלא, ששמותיהם לא נחשפו בשל שיקולים ביטחוניים. כסגנו של אלנח’אלה נבחר מחמד אלהנדי, הנחשב לבכיר הג’האד האסלאמי ברצועת עזה.
  • לגבי תהליך הבחירות פרט שהאב ואמר, כי הבחירות התקיימו בו זמנית בכל הזירות בין 28-27 בספטמבר וכי שיעור ההצבעה היה 99.3%. שהאב פרט כי הבחירות הפנימיות החלו לפני יותר משנה בפיקוחו והכוונתו של המזכ”ל הקודם רמצ’אן שלח, ובמסגרתן אושרו תקנונים ורשימות הבחירות, הורכבו ועדות בחירות (ועדה המרכזית וועדות המשנה) בתוך פלסטין ומחוצה לה. הוועדות הרכיבו את הגוף הבוחר, שייצג את מסגרות הארגון, אשר בחר את מזכ”ל התנועה ואת חברי הלשכה המדינית (פאל טודיי, 28 בספטמבר 2018). נמסר כי בכוונת הארגון לבצע הליך בחירות בכל ארבע שנים

על אף הניסיון להציג חזות של בחירות חופשיות ניתן להניח, כי אין המדובר בבחירות חופשיות אלא בהליך שתוצאותיו נקבעו מראש. ניתן להניח כי לפעילי הזרוע הצבאית של הג’יהאד האסלאמי בפלסטין ולאיראן הייתה השפעה מכרעת על מינויו. בעיתון אלשרק אלאוסט הסעודי דווח, כי איראן העדיפה שזיאד אלנח’אלה ימונה כמזכ”ל הארגון ללא בחירות. עוד דווח כי לאחר הבחירות סבורים משקיפים שבעקבות הבחירות בולטת ההגמוניה של הזרם הנתמך בידי איראן בהנהגת הארגון.

מפגן צבאי של הג’האד האסלאמי בפלסטין במהלך שבועת אלנח’אלה כמזכ”ל
  • על רקע ההכרזה על בחירתו של זיאד אלנח’אלה כמזכ”ל החדש ולרגל יום השנה ה-31 להקמת הארגון קיימו פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין מצעד צבאי בעיר עזה. במהלך המפגן נערך טקס בו נשבע זיאד אלנח’אלה המזכ”ל הנבחר אמונים מול המוני פעילי הזרוע הצבאית. המפגן שימש הזדמנות עבור הזרוע הצבאית של הארגון להציג אמצעי לחימה שברשותה כולל, לטענת הארגון, דגם חדש של רקטות שמאפייניהן לא פורטו (אתר פלוגות ירושלים, ערוץ אלמיאדין ביוטיוב, 5 באוקטובר 2018).

[1] מתוך פרסום של מרכז המידע מה-7 בינואר 2013: "הסיוע האיראני לארגוני הטרור הפלסטינים: איראן, העומדת מאחורי ההתעצמות הצבאית של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, חותרת לשקם את היכולות הצבאיות שלהם לאחר מבצע "עמוד ענן", בדגש, להערכתנו, על שיקום תשתית הרקטות".
[2]
ב-22 בדצמבר 2013 אירע פיצוץ באוטובוס בבת- ים. נוסעת שהבחינה בתיק שחור גדול באחד הספסלים האחוריים הסבה את תשומת לב הנהג אשר הזעיק את המשטה והורה לנוסעים לרדת. לאחר שהנוסעים התרחקו מהאוטובוס אירע פיצוץ . שוטר נפצע באורח קל.