שילוב קטינים בפעילות צבאית נגד צה”ל: סעדי אבו צלאח, נער בן 16, שמצא מותו כשנשלח ע”י חמאס לחתוך את גדר הגבול, השתייך לחמולה בבית חאנון, שבניה היו מעורבים בפעולות טרור אינטנסיביות, חלקם בעת היותם קטינים (השלמה לפרסום קודם של מרכז המידע)

כללי[1]

ב-14 במאי 2018, בשיא ההתפרעויות האלימות של אירועי “צעדת השיבה הגדולה”, נהרג הנער סעדי פהמי אבו צלאח, בן ה-16, המזוהה עם חמאס. למרות גילו הצעיר שוגר הנער ע”י חמאס ל”קו הקדמי” של המתפרעים, בסמוך לגדר, יחד עם קבוצת נערים המכונה “יחידת הצמיגים וחיתוך הגדר”. נערים אלו, וביניהם סעדי אבו צלאח, נשלחו ע”י חמאס לחתוך את גדר הגבול, כהכנה לפריצה לשטח ישראל, תוך סיכון חייהם.

 
סעדי אבו צלאח עם קבוצת נערים מחבלים בגדר הביטחון בצפון הרצועה (דף הפייסבוק שהאב, 16 במאי 2018).   פעילי "יחידת הצמיגים וחיתוך הגדר" נושאים דברי הספד על סעדי אבו צלאח, אשר לדבריהם בלט בפעילות הבערת הצמיגים וחיתוך הגדר (דף הפייסבוק שהאב, 16 במאי 2018)
מימין: סעדי אבו צלאח עם קבוצת נערים מחבלים בגדר הביטחון בצפון הרצועה (דף הפייסבוק שהאב, 16 במאי 2018). משמאל: פעילי “יחידת הצמיגים וחיתוך הגדר” נושאים דברי הספד על סעדי אבו צלאח, אשר לדבריהם בלט בפעילות הבערת הצמיגים וחיתוך הגדר (דף הפייסבוק שהאב, 16 במאי 2018)
  • בבדיקה שערך מרכז המידע מסתבר, כי סעדי אבו צלאח השתייך לחמולה בבית חאנון, שבצפון הרצועה, שהצמיחה מתוכה שורה של טרוריסטים, קטינים ובוגרים. בניה של חמולת אבו צלאח היו מעורבים בעשור האחרון בפעולות טרור רבות ומגוונות, כולל ירי רקטות לעבר ישראל. חמישה מהם נעצרו במהלך פעילות צה”ל בבית חאנון בשנת 2008, הורשעו בבתי משפט ישראלים, ונדונו לעונשי מאסר ממושכים. פעילות הטרור של בני החמולה התבצעו במסגרת החזית העממית לשחרור פלסטין וחמאס ושולבו בה קטינים (בני 15,14 ו-17). סעדי אבו צלאח בן ה-16, שנשלח ע”י חמאס לחתוך את גדר הגבול, לא היה איפא דמות חריגה, אלא הוא פעל על פי הקודים המקובלים בחמולה אליה השתייך.
מעורבותם של בני חמולת אבו צלאח בטרור
  • שתי דמויות בולטות בפעילות הטרור בחמולת אבו צלאח מבית חאנון, שבצפון הרצועה, הינם שני אחים, המזוהים כיום עם חמאס: הראשון, סעיד אבו צלאח, אביו של הנער סעדי אבו צלאח, שהיה כלוא בישראל ושוחרר בשנת 2014. השני אסעד אבו צלאח, דודו של סעדי אבו צלאח, אשר נדון ל-25 שנות מאסר ושוחרר במסגרת “עסקת שליט” בשנת 2011. בניהם של שני האחים הללו, אחיו ושני בני דודיו של סעדי אבו צלאח, כלואים עדיין בבתי כלא ישראל בשל מעורבותם בפעילות טרור עוד מעת היותם קטינים. השלושה הם: ע’סאן אבו צלאח, אחיו של סעדי פעיל חמאס; פהמי אבו צלאח, בן דודו של סעדי פעיל החזית העממית לשחרור פלסטין, וצלאח אבו צלאח, בן דודו של סעדי, פעיל חמאס.
חמשת בני חמולת אבו צלאח שנעצרו בפעולת צה”ל בבית חאנון בשנת 2008

חמשת בני חמולת אבו צלאח שנעצרו בפעולת צה"ל בבית חאנון בשנת 2008

במרכז: סעיד אבו צלאח, אביו של סעדי, משתתף בטקס שארגנה חמאס לזכר בנו על צווארו צעיף ירוק של חמאס (ועדת ההסברה של חמאס בבית חאנון, 17 במאי 2018).    אסעד אבו צלאח (שני משמאל), דודו של סעדי, בעת טקס לזכרו (ועדת ההסברה של חמאס בבית חאנון, 17 במאי 2018).
מימין, במרכז: סעיד אבו צלאח, אביו של סעדי, משתתף בטקס שארגנה חמאס לזכר בנו על צווארו צעיף ירוק של חמאס (ועדת ההסברה של חמאס בבית חאנון, 17 במאי 2018). משמאל: אסעד אבו צלאח (שני משמאל), דודו של סעדי, בעת טקס לזכרו (ועדת ההסברה של חמאס בבית חאנון, 17 במאי 2018).
מעורבות קטינים מחמולת אבו צלאח בטרור: המקרה של פהמי אבו צלאח, בן דודו של סעדי

שני בני דודיו של הנער סעדי אבו צלאח הכלואים בישראל: פהמי אבו צלאח (משמאל)  עם אחיו צלאח (מימין) (דף הפייסבוק של אביהם, אסעד פהמי אבו צלאח, 8 בדצמבר 2017).
שני בני דודיו של הנער סעדי אבו צלאח הכלואים בישראל: פהמי אבו צלאח (משמאל)
עם אחיו צלאח (מימין) (דף הפייסבוק של אביהם, אסעד פהמי אבו צלאח, 8 בדצמבר 2017).

  • מעורבותו של סעדי אבו צלאח, קטין בן 16, בפעילות טרוריסטית אינה מקרה יוצא דופן בחמולת אבו צלאח. דוגמה בולטת נוספת הינה המקרה של פהמי אבו צלאח, בן דודו של סעדי. פהמי, יליד 1987, הצטרף במהלך שנת 2001, קרי, בהיותו בן 14, לחזית העממית לשחרור פלסטין. הוא החל לפעול במסגרת חוליה צבאית של החזית וכעבור שנה, בהיותו בן 15, גויס באופן רשמי לארגון. ב-19 במרץ 2008 (בהיותו בן 21) הוא נעצר ע”י כוחות צה”ל ונדון ל-22 שנות מאסר ועוד 18 חודשי מאסר על תנאי (מתוך גזר הדין שניתן ע”י בית המשפט המחוזי בבאר שבע ב-12.07.12, פח 1065/08).
  • בגזר דינו של פהמי אבו צלאח נקבע, כי הוא היה מעורב בשורה של פיגועים מטעמה של החזית העממית בשנים 2003-2001, קרי – בהיותו בן 14 ו-15. בשנים אלו היה פהמי מעורב בפעילות צבאית מגוונת: הוא ביצע ירי לעבר כוחות צה”ל באמצעות רובה צלפים והניח מספר פעמים מטעני נפץ נגד כוחות צה”ל יחד עם אביו וחברי החוליה שאליה השתייך. פהמי, אביו וחברי חולייתו, היו גם מעורבים בשיגור רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, ובכלל זה לעבר העיר שדרות. פהמי החביא בביתו ובשטח אדמה שליד ביתו רקטות, שאותן העביר לחברי חולייתו לשם ביצוע הירי לעבר ישראל.

בשל היותו קטין הופנה פהמי אבו צלאח לקבלת תסקיר משירות המבחן. מהתזכיר עולה כי פהמי אבו צלאח הינו בן למשפחה בת 12 נפשות, שבה נשמעו קולות (בהשראת האב) “נגד הכיבוש הישראלי ובעד הצורך לפגוע בתושבי מדינת ישראל.” משחר נעוריו שיתף אותו אביו, שאז השתייך לארגון החזית העממית לשחרור פלסטין, בפעילויות צבאיות שונות. שירות המבחן הסיק מדברי פהמי אבו צלאח, כי: “הרקע למעשים נובע מחינוכו, התגייסותו של אביו לארגון, מצבה הכלכלי הקשה של משפחתו ומהלחץ שהופעל עליו כנער לשתף פעולה עם הארגון [החזית העממית לשחרור פלסטין]”. נציגת התביעה ציינה גם כי “גם אם חלק מהפעילות בוצעה בהיותו קטין, הרי שגם בבגרותו לא שינה הנאשם [פהמי אבו צלאח] את דרכיו, אלא שב וחזר על מעשיו”. לדבריה, בעת היותו כבן 21-20, ביצע הנאשם באופן עצמאי ללא קשר לאביו, שני ניסיונות רצח ועבירה אחת של סיוע לניסיון רצח. על כל אלה נדון פהמי אבו צלאח ל-22 שנות מאסר בפועל ול-18 חודשי מאסר על תנאי (מתוך גזר דינו של פהמי אבו צלאח).

 

אסעד אבו צלאח, אביו של פהמי אבו צלאח, מפגין ביום שישי (ה-1 ביוני 2018)  במהלך "צעדת השיבה הגדולה" סמוך לגדר הביטחון בצפון הרצועה.  דמותו העניקה השראה לבניו להצטרף לארגוני הטרור ולפעול במסגרתם  (צילום: דף הפייסבוק של אסעד פהמי אבו צלאח, 2 ביוני 2018).
אסעד אבו צלאח, אביו של פהמי אבו צלאח, מפגין ביום שישי (ה-1 ביוני 2018)
במהלך “צעדת השיבה הגדולה” סמוך לגדר הביטחון בצפון הרצועה.
דמותו העניקה השראה לבניו להצטרף לארגוני הטרור ולפעול במסגרתם
(צילום: דף הפייסבוק של אסעד פהמי אבו צלאח, 2 ביוני 2018).

  • פהמי אבו צלאח לא היה הקטין היחידי מחמולת אבו צלאח, שהיה מעורב בפיגועים נגד ישראל. ע’סאן אבו צלאח, אחיו של הנער סעדי אבו צלאח, וצלאח אבו צלאח, בן דודו של סעדי, נדונו גם הם לעונשי מאסר על מעורבותם בפעילות צבאית. פעילותם החלה כבר כשהיו בני 17 ו-15 (בהתאמה) (מתוך גזר דינו של פהמי אבו צלאח).

[1] ראו פרסום ממרכז המידע מ-27 במאי 2018: "חמאס שולחת נערים המזוהים עמה אל מותם במסגרת 'צעדת השיבה הגדולה': המקרה של נער בן 16 בשם סעדי אבו צלאח המזוהה עם חמאס, שמצא את מותו בעת שקבוצת נערים ניסתה לחתוך את הגדר בעת אירועי 14 במאי 2018".