“תנועת האצילים” (חרכת אלנג’באא’): דיוקנה של מיליציה שיעית-עיראקית, המופעלת בעיראק ובסוריה ע”י איראן ומיועדת למלא בעתיד “משימות אסטרטגיות” מטעמה

מזכ

מזכ"ל "תנועת האצילים" שיח' אכרם אלכעבי (מימין) עם מפקד כוח קדס של משמרות המהפיכה האיראנים קאסם סלימאני (אתר האינטרנט של "תנועת האצילים", 12 באפריל 2015).

שיח' אכרם אלכעבי, מזכ

שיח' אכרם אלכעבי, מזכ"ל "תנועת האצילים", בראיון לערוץ אלמיאדין הלבנונ

שיח' אכרם אלכעבי, מזכ

שיח' אכרם אלכעבי, מזכ"ל "תנועת האצילים", בלבוש דתי-שיעי במהלך ראיון שנערך עמו (ערוץ היוטיוב beladi tv, 7 בנובמבר 2015).

כרזה המעודדת גיוס לשורות

כרזה המעודדת גיוס לשורות "ההתנגדות האסלאמית, תנועת האצילים", כולל מספרי טלפון ליצירת קשר (חשבון mw-alnujaba [מושעה]) (לא צוין תאריך אך ככל הנראה המדובר בשנת 2015).

כללי
  • “תנועת האצילים” (חרכת אלנג’באא’) הינה מיליציה עיראקית שיעית, שהוקמה בשנת 2013 ע”י שיח’ אכרם אלשעבי. שיח’ זה קשור בטבורו לאיראן עוד מתקופת פעילותו הצבאית העניפה נגד הכוחות האמריקאים בעת שהייתם בעיראק. לכאורה שייכת “תנועת האצילים” ל”גיוס העממי”, מסגרת-על של מיליציות שיעיות בעיראק, שרובן פועלות בחסות איראן. אולם בפועל מופעלת “תנועת האצילים” ע”י כוח קדס האיראני, ממנו היא זוכה, להערכתנו, ביחס מיוחד המתבטא בעדיפות בהקצאת משאבים. “תנועת האצילים” מסתייעת גם בארגון חזבאללה עמו מקיים שיח’ אלשעבי קשרים הדוקים רבי-שנים. הסיוע של איראן וחזבאללה הפך את “תנועת האצילים” לאחת המיליציות השיעיות החזקות והחשובות בעיראק.
  •  ברשות “תנועת האצילים” שלוש מסגרות חטיבתיות המונות כ-9,000 לוחמים, שתיים מהן מצויות כיום בעיראק ואחת בסוריה. כוחות מ”תנועת האצילים” סייעו לצבא סוריה בלחימה נגד ארגוני המורדים ונגד דאעש באזורי חלב, דמשק ודיר אלזור. “תנועת האצילים” סייעה גם לצבא עיראק בלחימה נגד דאעש, בין השאר בטיהור אזור הגבול, שבין עיראק לסוריה (שם יש לאיראן עניין אסטרטגי לשמר את השפעתה לאורך זמן). “תנועת האצילים” מפעילה תשתית הסברתית נרחבת (ערוץ טלוויזיה, אתר אינטרנט, רשתות חברתיות) המשרתת את צרכי התעמולה של איראן. היקפה ואיכותה של תשתית ההסברה חורגים בהרבה מאלה של מנגנוני ההסברה של המיליציות העיראקיות שיעיות האחרות והדבר מהווה אינדיקציה נוספת על היחס המיוחד, שמעניקים כוח קדס והמשטר האיראני ל”תנועת האצילים”.

מזכ"ל "תנועת האצילים" שיח' אכרם אלכעבי (מימין) עם מפקד כוח קדס  של משמרות המהפיכה האיראנים קאסם סלימאני  (אתר האינטרנט של "תנועת האצילים", 12 באפריל 2015).
מזכ”ל “תנועת האצילים” שיח’ אכרם אלכעבי (מימין) עם מפקד כוח קדס
של משמרות המהפיכה האיראנים קאסם סלימאני
(אתר האינטרנט של “תנועת האצילים”, 12 באפריל 2015).

מספר עדויות מצביעות על כך, כי בתמורה ליחס המיוחד שמקבלת “תנועת האצילים”, היא מיועדת למלא בעתיד “משימות אסטרטגיות” מטעמה של איראן, למשל: אבטחת הגבול העיראקי-סורי ואבטחת חלקו העיראקי של נתיב האספקה מבגדאד לדמשק. בהקשר זה אפשרי גם, שהאיראנים מייעדים ל”תנועת האצילים” מעורבות בסכסוך עם ישראל והדבר מצא ביטויו בהקמת “החטיבה לשחרור הגולן”.

  • ב-8 במרץ 2017 הודיע שיח’ אכרם אלכעבי על הקמת “החטיבה לשחרור הגולן”. הוא הצהיר, כי כוחות “תנועת האצילים” בסוריה מוכנים לשחרר את רמת הגולן יחד עם צבא סוריה, לכשתסתיים המערכה נגד הטרור. ב-24 בנובמבר 2017 העניק שיח’ אלכעבי ראיון מטהראן לערוץ לבנוני המזוהה עם חזבאללה בו ציין כי “תנועת האצילים” הקימה את “חטיבת שחרור הגולן” כדי להילחם בארגונים הג’האדיסטים (“ארגוני התכפיר”) המופעלים ע”י ישראל (“הישות הציונית”). הוא הוסיף, כי אם תתבקש לכך חטיבה זאת תסייע לצבא סוריה לשחרר את הגולן ע”י סוריה. נראה כי החטיבה נמצאת עדיין בשלבי הקמה (הסטאטוס הארגוני והמבצעי שלה אינו ידוע לנו).

פעילי "החטיבה לשחרור הגולן" מניפים את דגלי חטיבתם (סוכנות תסנים באנגלית, איראן, 15 במרץ 2017).
פעילי “החטיבה לשחרור הגולן” מניפים את דגלי חטיבתם (סוכנות תסנים באנגלית, איראן, 15 במרץ 2017).

  • לשיח’ אלכעבי ול”תנועת האצילים” אופי אנטי-אמריקאי ואנטי-מערבי מובהק, עוד מימי הלחימה בצבא ארה”ב בעיראק. באותה תקופה גם נרקמו קשריהם ההדוקים עם כוח קדס האיראני ועם חזבאללה. ב-6 בנובמבר 2017 אישרה ארה”ב הצעת חוק לפיה יוטלו סנקציות על “תנועת האצילים” בשל עיסוקה בטרור (“terrorism related sanctions”). בתגובה איים שיח’ אלכעבי (בנאומו ב-24 בנובמבר 2017) לפגוע בארה”ב ובאינטרסים שלה בכל מקום בעולם אם ארה”ב “תפעל בטיפשות” ותפגע ב”תנועת האצילים” בסוריה או בעיראק.
  • אנו סבורים, כי “תנועת האצילים” מהווה מיליציה שיעית המופעלת ע”י כוח קדס כחלק מהאסטרטגיה האיראנית של שימוש בכוחות שיעים עדתיים במדינות שונות, לקידום האינטרסים האיראנים, המקומיים והאזוריים. להערכתנו רואה איראן ב”תנועת האצילים” ובמיליציות עיראקיות שיעיות נוספות כלי חשוב לשימור ואף להגברה של השפעתה בסוריה, בעיראק ובמדינות נוספות, מבלי שאיראן תצטרך לשגר כוחות משלה למדינות הללו ולהיות מעורבת ישירות במאבקים הפנימיים ובסכסוך עם ישראל. על רקע זה נראה לנו, כי איראן תפעל לשמר את “תנועת האצילים” ומיליציות שיעיות אחרות, ולמצוא לגיטימציה להמשך קיומן, בדגש על הזירה הסורית, לנוכח קריאות בעיראק לפירוק המיליציות השיעיות מנשקן (בכירים ב”תנועת האצילים” כבר יצאו בהצהרות פומביות שמטרתן ליצור לגיטימציה להמשך קיומה של התנועה בסוריה, ואף בעיראק).

“תנועת האצילים”, וכמה מיליציות עיראקיות שיעיות נוספות (למשל “חבורת אנשי האמת”) עלולים בנסיבות מסוימות להיות מופעלים ע”י איראן נגד ארה”ב או ישראל. להלן שני תסריטים אפשריים:

  • בתסריט של הידרדרות בין ישראל לאיראן ו/או לחזבאללה עלולים לוחמי “תנועת האצילים” (ומיליציות שיעיות אחרות) להשתלב בפעילות צבאית נגד ישראל מרמת הגולן או אף להישלח ע”י איראן ללבנון[1]. אכרם אלכעבי הצהיר לפני כשנה, כי “נשתתף בבלימת כל תוקפנות ישראלית נגד חזבאללה”.
  • בתסריט של המשך הנוכחות הצבאית האמריקאית בעיראק או אף בסוריה (בתום המערכה נגד המדינה האסלאמית), “תנועת האצילים”, ומיליציות שיעיות נוספות המופעלות ע”י כוח קדס, עלולים לשמש בידי איראן כלי זמין לביצוע התקפות גרילה נגד צבא ארה”ב ויעדים אמריקאים, כדרך שעשתה זאת בעת שהיית הכוחות האמריקאים בעיראק.
נספחים
  • מסמך זה כולל שני נספחים:
    • נספח א’: עיקרי הריאיון (מטהראן), שהעניק שיח’ אכרם אלכעבי, מנהיג “תנועת האצילים”, לערוץ אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה (24 בנובמבר 2017).
    • נספח’ ב’: קווים לדמותה של “תנועת האצילים”:
      • כללי
      • מקור השם והסמל ומשמעותם
      • מנהיג “תנועת האצילים” שיח’ אכרם אלכעבי ושורשיה של “תנועת האצילים”
      • כוח אדם ואמצעי לחימה
      • הלחימה של “תנועת האצילים” בסוריה
      • פעילותה הצבאית של “תנועת האצילים” בעיראק
      • התשתית ההסברתית של “תנועת האצילים”
      • קשרי איראן עם “תנועת האצילים”
      • קשרי חזבאללה עם “תנועת האצילים”
      • הטלת סנקציות על “תנועת האצילים” ע”י הקונגרס האמריקאי בשל עיסוקה בטרור
      • טיעונים שנועדו ליצור לגיטימציה להמשך קיומה של “תנועת האצילים”

[1] קיס אלח'זעלי, מפקד המיליציה העיראקית-שיעית "חבורת אנשי האמת", המופעל גם הוא ע"י כוח קדס האיראני, קיים ב-8 בדצמבר 2017 סיור לאורך הגבול הישראלי-לבנוני כשהוא מלווה באנשי חזבאללה. כששהה בקרבת שער פטמה (בעיירה כפר קילא) הוא הצהיר על נכונותו "לעמוד בשורה אחת עם העם הלבנוני ועם הבעיה הפלסטינית מול הכיבוש הישראלי..." (אלג'זירה, 9 בדצמבר 2017).