איומי החות’ים בתקיפה קרקעית נגד ישראל

תרגול חטיפת חייל ישראלי (חשבון X של ההסברה הקרבית של התנועה החות’ית, 9 במרץ 2024).

תרגול חטיפת חייל ישראלי (חשבון X של ההסברה הקרבית של התנועה החות’ית, 9 במרץ 2024).

תרגול כיבוש מוצב ישראלי וחטיפת חיילים (מרכז ההסברה של התנועה החות’ית, 3 בפברואר 2024)

תרגול כיבוש מוצב ישראלי וחטיפת חיילים (מרכז ההסברה של התנועה החות’ית, 3 בפברואר 2024)

תרגול פשיטה על מחנה

תרגול פשיטה על מחנה "ישראלי".

חדירה דרך מנהרה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 6 ביולי 2024)

חדירה דרך מנהרה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 6 ביולי 2024)

תרגיל של הכוחות החות'ים שנערך לזכר

תרגיל של הכוחות החות'ים שנערך לזכר "השהיד אסמאעיל הניה" המדמה תקיפת מטרות ישראליות באמצעות כוחות חי"ר ושריון (ערוץ הטלגרם של זרוע המדיה של הכוחות החות'ים, 4 בספטמבר 2024)

תרגיל של הכוחות החות'ים שנערך לזכר

תרגיל של הכוחות החות'ים שנערך לזכר "השהיד אסמאעיל הניה" המדמה תקיפת מטרות ישראליות באמצעות כוחות חי"ר ושריון (ערוץ הטלגרם של זרוע המדיה של הכוחות החות'ים, 4 בספטמבר 2024)

עיקרים
  • מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל” ב-7 באוקטובר 2023, התאפיין העימות הישיר בין ישראל והחות’ים בתקיפות באמצעות טילים וכלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) של החות’ים נגד מטרות בשטח ישראל ובמיוחד בדרומה, כאשר ההסלמה המשמעותית ביותר נרשמה עם תקיפת הכטב”ם החות’י בתל אביב ב- 19 ביולי 2024 ותקיפת-הנגד האווירית של ישראל בנמל אלחדידה למחרת.
  • בשבועות האחרונים, הגבירו החות’ים את איומיהם הפומביים לפעול נגד ישראל, כולל באופן קרקעי. הם גם קיימו תרגילים צבאיים שכללו תרחישים של חדירות דרך מנהרות והשתלטות על בסיסיים ישראליים וחטיפת חיילים. כמו כן, דווח שלוחמים חות’ים הגיעו לסוריה תחת פיקוח של המיליציות הפרו-איראניות.
  • להערכתנו, החות’ים אכן שואפים לבצע תקיפה קרקעית נגד ישראל גם כחלק מתגובתם על תקיפת ישראל בנמל אלחדידה. שיתופי הפעולה עם איראן ועם ארגוני “ציר ההתנגדות”, ובראשם המיליציות בעיראק וחזבאללה בלבנון, מאפשרים לחות’ים להתגבר על המרחק הגיאוגרפי הרב בין תימן לבין ישראל ולהעביר לוחמים לקרבת הגבול עם ישראל כדי לבצע תקיפה קרקעית ישירה מוגבלת בשטח ישראל. המתווה עלול לכלול חדירה ליישוב או לבסיס צבאי, כפי שביצעו בתרגילים בתימן, וגם אפשרות לקחת חלק פעיל בלחימה לצד חזבאללה במקרה של הסלמה משמעותית בלחימה בצפון. זאת, לצד המשך הניסיונות של החות’ים לתקוף מטרות בשטח ישראל באמצעות טילים או כטב”מים, כפי שעשו מתחילת המלחמה.
תקציר מאפייני העימות הישיר בין החות’ים וישראל
  • אחד העקרונות המרכזיים של האידיאולוגיה של התנועה החות’ית הוא התנגדות ל”ישות הציונית” וחתירה להשמדתה, כאשר שניים מחמשת סעיפי הסלוגן של התנועה מבטאים זאת (“אללה אכבר, המוות לאמריקה, המוות לישראל, הקללה על היהודים, הניצחון לאסלאם”).[1]
  • כפועל יוצא מכך, הקריאות בקרב התנועה החות’ית לפגיעה בישראל ושליחת לוחמים חות’ים בכדי שילחמו לצד אויביה של ישראל נשמעו שנים לפני מלחמת ‘חרבות ברזל’. ב-23 במרץ 2018, איים מנהיג התנועה, עבד אלמלכ אלחות’י, כי לוחמיו יצטרפו לכוחות חזבאללה בלבנון במקרה שתפרוץ מלחמה בין ישראל ללבנון או בין ישראל לפלסטינים. הוא טען שישראל היא “האויב האמיתי” של כל מדינה ערבית או מוסלמית ושהכוחות החות’ים מצפים ליום בו יוכלו להילחם נגדה (אלאח’באר, 23 במרץ 2018).
  • מלחמת “חרבות ברזל” העניקה לחות’ים את ההזדמנות לממש את איומיהם כחלק מ”חזית התמיכה” של “ציר ההתנגדות” ברצועת עזה. מנהיג התנועה, עבד אלמלכ אלחות’י, הכריז כי החות’ים מצויים בתיאום מלא עם בעלי בריתם וכי הם מוכנים להגיב על ידי שיגור חיילים לשדה המערכה או באמצעות תקיפה בטילים, כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) ואמצעים נוספים (אלמנאר, 10 באוקטובר 2023).[2]
  • ב-19 באוקטובר 2023, החות’ים החלו בתקיפות באמצעות טילי שיוט וכטב”מים מתימן, בעיקר לאזור אילת ודרום ישראל. בהמשך, קיבלו החות’ים אחריות על תקיפות באמצעות טילים בליסטיים ותקיפות משותפות עם ההתנגדות האסלאמית בעיראק נגד יעדים באזורים שונים בישראל. התקיפה הבולטת ביותר התרחשה ב-19 ביולי 2024, כאשר כטב”ם חות’י פגע בתל אביב וגרם למותו של אזרח אחד ולפציעת שמונה נוספים. בתגובה, חיל האוויר תקף מטרות בנמל אלחדידה שבשטח בשליטת החות’ים בתימן.[3]
היערכות החות’ים ללחימה יבשתית נגד ישראל
  • על אף “הצהרת הכוונות” של החות’ים לבצע תקיפה יבשתית נגד ישראל, עד כה לא היו מעורבים כוחות יבשתיים של החות’ים בעימות ישיר נגד ישראל. “מקורות” תימניים ואחרים העריכו כי לרשות החות’ים עומד כוח של מאה אלף עד מאתיים אלף לוחמים, בהם גם כוחות של חילות האוויר, הים והטילים. על כן, ניתן להעריך כי הכוח הלוחם הקרקעי, שמרביתו בעל ניסיון ממלחמת האזרחים בתימן ומהלחימה נגד הקואליציה בהובלת סעודיה, מונה עשרות אלפי חיילים שמצוידים במגוון אמצעי לחימה כגון רובי סער, רובי צלפים, מרגמות, כלי רכב משוריינים וטנקים.[4]
  • מאז תחילת המלחמה, קיימו החות’ים תרגילים מתוקשרים שבהם הכוחות התאמנו על תרחישים של תקיפות יבשתיות נגד יעדים ישראליים:
    • בתרגיל שנערך ב- 13 בינואר 2024, תורגלה תקיפת יעדים ישראליים מהאוויר ומהקרקע והשתלטות על ישוב ישראלי ומפקדה ישראלית, תוך לקיחת בני ערובה. התרגיל כלל שימוש ברחפנים, טילים וטנק. מפקד התרגיל ציין כי המערכה היא בים, ביבשה ובאוויר. במהלך התרגיל דרכו הפעילים על דגל ארה”ב ועל תמונתו של ראש ממשלת ישראל (ערוץ הטלגרם של תנועת החות’ים אנצאר אללה, 13 בינואר 2024).
    • תרגיל בשם “תימן למען פלסטין”, שהתקיים ב-3 בפברואר 2024, דימה, בין השאר, תקיפת מוצבים ויישובים ישראליים, חטיפת חיילים ושימוש ברחפני נפץ נגד יעדים ישראלים (מרכז ההסברה של התנועה החות’ית, 3 בפברואר 2024).
    • ב- 9 במרץ 2024, התקיים תרגיל משולב של כוחות שריון, ארטילריה וכוחות רגליים, שלטענת החות’ים נועד להכין את הכוחות לקראת “מלחמת הניצחון והג’האד הקדוש”. במהלך התרגיל, תורגלו בין השאר כיבוש עמדות ישראליות, תוך שימוש בירי מקלעים, רחפני נפץ ושיגור רקטות. כמו כן, תורגלה חטיפת חיילים מתוך כלי רכב משוריינים והפעלת מטענים נגד כלי רכב. (חשבון X של ההסברה הקרבית של החות’ים, 9 במרץ 2024; אתר האינטרנט 26 בספטמבר, 9 במרץ 2024).
תרגול חטיפת חייל ישראלי (חשבון X של ההסברה הקרבית של התנועה החות’ית, 9 במרץ 2024).     תרגול כיבוש מוצב ישראלי וחטיפת חיילים (מרכז ההסברה של התנועה החות’ית, 3 בפברואר 2024)
מימין: תרגול חטיפת חייל ישראלי (חשבוןX של ההסברה הקרבית של התנועה החות’ית, 9 במרץ 2024).
משמאל: תרגול כיבוש מוצב ישראלי וחטיפת חיילים (מרכז ההסברה של התנועה החות’ית, 3 בפברואר 2024)
    • ב-6 ביולי 2024, פרסמו הכוחות החות’ים תיעוד של תמרון “המבול ההרסני” (אלטופאן אלמדמר) שהתקיים במחוז הצבאי הרביעי ב-1 ביולי 2024 בהשתתפות כוחות של חיל האוויר, שריון, חיל רגלים (חי”ר), הנדסה וארטילריה, בשילוב טילים נגד טנקים (נ”ט), וצלפים. התמרון כלל שני שלבים עיקריים – תרגול תקיפה משולבת נגד “מחנות אויב” ישראליים ובריטיים, כולל שימוש במנהרות, ולאחר מכן תרגול יכולות הגנתיות מול תקיפה של “האויב” (אלמסירה, 6 ביולי 2024).
תרגול פשיטה על מחנה "ישראלי".     חדירה דרך מנהרה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 6 ביולי 2024)
מימין: תרגול פשיטה על מחנה “ישראלי”. משמאל: חדירה דרך מנהרה
(ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 6 ביולי 2024)
    • ב-4 בספטמבר 2024, התקיים טקס סיום קורס של כוחות חטיבה 310 המשוריינת של החות’ים. בקורס, שנערך לזכר “השהיד אסמאעיל הניה”, נכחו בכירים פוליטיים וצבאיים חות’ים. במסגרת טקס הסיום, ביצעו בוגרי הקורס תרגיל צבאי שבו השתתפו כוחות חי”ר ושריון וכלל שימוש בסוגים שונים של אמצעי לחימה כמו טנקים, כלי רכב משוריינים, ארטילריה ורובי צלפים. במהלך התרגיל תקפו הכוחות מטרות המדמות כוחות ישראלים ותרגלו חדירה ליישוב ישראלי (חשבון X של זרוע המדיה של הכוחות החות’ים, 4 בספטמבר 2024).
תרגיל של הכוחות החות'ים שנערך לזכר "השהיד אסמאעיל הניה" המדמה תקיפת מטרות ישראליות באמצעות כוחות חי"ר ושריון (ערוץ הטלגרם של זרוע המדיה של הכוחות החות'ים, 4 בספטמבר 2024)    תרגיל של הכוחות החות'ים שנערך לזכר "השהיד אסמאעיל הניה" המדמה תקיפת מטרות ישראליות באמצעות כוחות חי"ר ושריון (ערוץ הטלגרם של זרוע המדיה של הכוחות החות'ים, 4 בספטמבר 2024)
תרגיל של הכוחות החות’ים שנערך לזכר “השהיד אסמאעיל הניה” המדמה תקיפת מטרות ישראליות באמצעות כוחות חי”ר ושריון (ערוץ הטלגרם של זרוע המדיה של הכוחות החות’ים, 4 בספטמבר 2024)
  • המרחק הגיאוגרפי הרב בין תימן לישראל מהווה אתגר משמעותי עבור החותים לביצוע תקיפה קרקעית נגד ישראל ובנוסף, בין הצדדים שוכנות שתי מדינות שמזוהות עם הקואליציה בהובלת ארה”ב – סעודיה וירדן. החות’ים פועלים להתגבר על המכשול הגיאוגרפי באמצעות הידוק שיתופי הפעולה עם ארגונים נוספים ב”ציר ההתנגדות”, ובייחוד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק שפועלות גם בגבול עם סוריה.[5] ב-2 בספטמבר 2022, צוטטו “מקורות” בסעודיה שטענו כי קבוצות של לוחמים חות’ים הגיעו לדמשק מעומאן בחברת תעופה סורית כדי להשתתף בקורס צבאי בהדרכת גורמים ממשמרות המהפכה האיראניים וחזבאללה שייערך 45 ימים לפני שיחזרו לתימן (נידא’ פוסט, 2 בספטמבר 2022).
  • דיווחים על הגעת כוחות חות’ים לסוריה פורסמו גם בשבועות האחרונים. ב-5 באוגוסט 2024, דווח כי כחמישים לוחמים חות’ים הגיעו לעיראק, ומשם חצו את הגבול לסוריה תחת השגחתן של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק (עין אלפראת, 5 באוגוסט 2024). לפי דיווח נוסף, כחמישים לוחמים חות’ים נוספים נכנסו לסוריה דרך עיראק, גם הפעם בלוויית המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, והגיעו לדרום סוריה. בדיווח נטען כי הלוחמים החות’ים מתמחים בהפעלת טילים וכטב”מים (עין אלפראת, 10 בספטמבר, 2024).
התבטאויות בכירים חות’ים לגבי תקיפה קרקעית בישראל
  • בשבועות האחרונים, הכריזו החות’ים על כוונתם להגיב נגד ישראל על התקיפה בנמל אלחדידה, וגם על מוכנותם לקחת חלק בתגובות של “ציר ההתנגדות” על הריגת ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, בטהראן ב-31 ביולי 2024, ועל הסיכול של המפקד הצבאי של חזבאללה, פואד שכר, בבירות יום קודם לכן. האיומים בתגובה כללו התייחסות גם לאפשרות של פעילות יבשתית של החות’ים נגד ישראל. להלן הצהרות בולטות:
    • ב- 5 בספטמבר 2024, בנאומו השבועי של מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, הוא ציין כי הם ממשיכים להיערך לתגובה נגד ישראל וכי גם לאחריה הם ימשיכו בפעולות “התמיכה” בפלסטינים. הוא הזהיר כי “האויבים שלנו יופתעו על הקרקע כפי שהופתעו בים, וזאת באמצעות אמצעים טכנולוגיים חדשים וחסרי תקדים שיענישו אותם” (אלמסירה, 6 בספטמבר 2024).
    • חבר המועצה המדינית של החות’ים, חזאם אלאסד, פרסם הודעה בעברית בצירוף סרטון שתיעד תרגיל שדימה התקפה על מטרות ישראליות. לשון ההודעה: “תימן: סצנות מתמרון “הצונאמי ההרסני”, שבוצע על ידי יחידות סמלים מכוחות האזור הצבאי הרביעי, המדמות חדירה ושליטה על אתרים ישראליים. ולכן אנחנו באים לעקור אתכם ולעזור לאחינו בעזה” (חשבון X של חזאם אלאסד, 7 ביולי 2024).
  • בכירים חות’ים גם החלו להדגיש את היכולות של אמצעי הלחימה שנמצאים בידי כוחות החי”ר שלהם, וזאת אחרי שעד כה הם התמקדו בהאדרת היכולות של הטילים הבליסטיים והכלים האוויריים והימיים הבלתי מאוישים שלהם. חבר המועצה המדינית של החות’ים, חסין אלעזי, הכריז כי “הדיוק והיעילות של הקורנט[6] התימני עולים פי כמה וכמה על מקבילו המיובא ממדינות אחרות”. להודעה צורף סרטון, שהראה לכאורה תקיפות שבוצעו באמצעות טיל הקורנט התימני (חשבון X של חסין אלעזי, 4 בספטמבר 2024). הירי בטיל התימני יכול להתבצע מטווח של עד עשרה ק”מ מהמטרה , עובדה שרומזת על שאיפה לפגוע במטרות שלא נמצאות במרחב הים שסמוך לתימן, אלא קרובות הרבה יותר.
לוחם חות'י עם משגר קורנט (חשבון X של חסין אלעזי, 4 בספטמבר 2024)
לוחם חות’י עם משגר קורנט (חשבון X של חסין אלעזי, 4 בספטמבר 2024)

[1] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מ-27 בפברואר 2023: "תנועת החות'ים והמלחמה בתימן: התפתחות ומשמעות".
[2] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מ- 15 בדצמבר 2023: "פעילות התנועה החות’ית בתימן במסגרת מלחמת “חרבות ברזל”".
[3] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מ-23 ביולי 2024: "הסלמה בעימות בין ישראל והחות’ים – רקע ומשמעויות".
[4] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מ-27 בפברואר 2023: "תנועת החות'ים והמלחמה בתימן: התפתחות ומשמעות".
[5] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מ-4 באוגוסט 2024: "שיתוף הפעולה בין המיליציות השיעיות בעיראק לבין החות’ים בתימן".
[6] טיל נגד טנקים מדור שני שפותח במקור בברה"מ והגיע לטווח של עד 5.5 ק"מ. הטיל מונחה לייזר ונושא ראש קרב במשקל 4.6 ק"ג מיועד לפגוע בדופן של טנקים וכלי רכב משוריינים ולחדור את שכבות המיגון.