אימן אלט’ואהרי מנהיג אלקאעדה קורא למוסלמים לדבוק בג’האד נגד ארה”ב בחזיתות השונות ברחבי העולם, בקלטת שמע שהופצה לרגל יום השנה לפיגועי 11 בספטמבר

 אימן אלט'ואהרי קורא לעולם האסלאמי לנהל לחימה מאוחדת בחזיתות השונות נגד האויב המשותף (ארה"ב ובעלות בריתה).   תמונת הרקע לקלטת השמע "כיצד נתעמת עם אמריקה?" (risala.ga, 11 בספטמבר 2018).
מימין: אימן אלט’ואהרי קורא לעולם האסלאמי לנהל לחימה מאוחדת בחזיתות השונות נגד האויב המשותף (ארה”ב ובעלות בריתה). משמאל: תמונת הרקע לקלטת השמע “כיצד נתעמת עם אמריקה?” (risala.ga, 11 בספטמבר 2018).
המסרים העיקריים בקלטת והרקע להוצאתה

ב-11 בספטמבר 2018 פרסם מוסד אלסחאב, זרוע ההסברה של ארגון אלקאעדה, קלטת שמע שאורכה כ-30 דקות לציון יום השנה ה-17 לפגועי 11 בספטמבר 2001. הקלטת שכותרתה “כיצד נתעמת עם אמריקה?” מתארת את ארה”ב כאויבת העיקרית של המוסלמים בעולם ומפרטת את הזירות השונות ברחבי העולם שבהן נלחמת ארה”ב נגד המוסלמים, לטענת אלט’ואהרי, ממניעים דתיים. הקלטת עוסקת בדרכים להתמודדות עם ארה”ב ובעלות בריתה בזירות הלחימה השונות במסגרת אסטרטגיה מוסלמית אחודה החותרת להתשת ארה”ב והמערב עד להבסתם ולהוצאתם מארצות האסלאם.

  • קלטת השמע נועדה להערכתנו לעודד את פעילי אלקאעדה ברחבי העולם הנתונים ללחצים כבדים של ארה”ב ובעלות בריתה תוך טיפוח העוינות כלפיה. אלט’ואהרי מציג את ארה”ב כמי שמנהלת מערכה בינלאומית כוללת נגד המוסלמים בראש ובראשונה ממניעים דתיים. מערכה זאת מתנהלת לדבריו בזירות מקומיות רבות (המפורטות בדברי אלט’ואהרי) המצויות בדרום אסיה, המזרח התיכון, צפון אפריקה (המגרב), המדינות שמדרום לסהרה ומזרח אפריקה. ארה”ב, לטענתו, עומדת מאחורי הרג המוסלמים בכל זירות העימות הן ישירות והן באמצעים אחרים (הפעלת משטרים מקומיים, גיוס משתפי פעולה, יצירת קואליציות ואפילו עידוד התפשטות ההשפעה האיראנית במזה”ת).
  • האסטרטגיה שמציע אלט’ואהרי לפעילי אלקאעדה בזירות השונות הינה לדבוק בדרך הג’האד (מלחמת הקודש) ולהנחית מכות קשות ומתמשכות שיתישו את ארה”ב מהבחינה הביטחונית, הצבאית והכלכלית. לדברי אלט’ואהרי אם ידבקו הג’האדיסטים באסטרטגיה זאת ארה”ב בסופו של דבר תצא מובסת ממדינות האסלאם, ובכלל זה מפלסטין ומחצי-האי ערב, כפי שיצאה מווייטנאם, סומליה, תימן ועיראק.[1] אלט’ואהרי מוסיף, כי לשם הצלחת אסטרטגיה זאת יש צורך לאחד מחדש את המחנה הג’האדיסטי ו”ליצור חזית מאוחדת אחת”, וזאת על רקע הפילוג שהתחולל בשנים האחרונות בקר הג’האדיסטים בעקבות עלייתו של דאעש והקמתה של המדינה האסלאמית.
  • התבטאותו זאת של אלט’ואהרי במלאת 17 שנים למתקפת 11 בספטמבר מוצאת את אלקאעדה במצוקה. הארגון נתון ללחצים כבדים מצד ארה”ב ובעלות בריתה בזירות הלחימה השונות והוא מתקשה לתת להם מענה אפקטיבי ולשחזר “הצלחותיו” במתקפת 11 בספטמבר ובפיגועים שקדמו לה. זאת בשל מכלול גורמים שהחלישו את הארגון וביניהן ייעול שיתוף הפעולה הבינלאומי נגד אלקאעדה ושיפור פעילות הסיכול והמנע של ארה”ב ובעלות בריתה. אלקאעדה, לעומת זאת, לא מצא תחליף הולם להריגתו של אסאמה בן לאדן, ולמחליפו אלט’ואהרי אין את הכריזמה והיכולות שהיו לקודמו. לכך נוספה הפגיעה בפעילים בכירים בצמרת אלקאעדה, שהחלישה את יכולותיו המבצעיות והלוגיסטיות של הארגון ופגעה באופן משמעותי בהתנהלותו כארגון היררכי המקיים שליטה על פעיליו הפזורים ברחבי העולם. זאת ועוד, עליית דאעש והקמת המדינה האסלאמית הציבו אתגר אידיאולוגי ומעשי בפני אלקאעדה וסיבכה אותו בהתמודדויות פנימיות בזירות הלחימה השונות.
  • אולם למרות היחלשותו, אלקאעדה ממשיך להוות איום כלפי ארה”ב ובעלות בריתה ברחבי העולם. לארגון הצטרפו פעילים חדשים בזירות הלחימה השונות, שהושפעו מהאידיאולוגיה הסלפית-ג’האדיסטית, הממשיכה להיות גורם משיכה לצעירים מוסלמים למרות כישלונות הג’האדיסטים ליישם אותה באופן מעשי. לאלקאעדה יש כיום אלפי פעילים ברחבי העולם הנמצאים, בפריסה רחבה יותר משהייתה לארגון לפני 11 בספטמבר 2001.[2] פעילים אלו ממשיכים לדבוק באידיאולוגיה הסלפית-ג’האדיסטית והם רואים בארה”ב ובעלות בריתה (כולל ישראל) אויב שנוא, שיש להילחם בו עד חורמה.

לסיכום: למרות הפגיעה במבנה ההיררכי של אלקאעדה ולמרות חולשתו המבצעית והלוגיסטית ממשיכים פעיליו, המפוזרים ברחבי העולם, להוות אתגר משמעותי לארה”ב ולמערב, כמו גם למשטרים המקומיים במדינות ערביות ומוסלמיות. מעבר להמשך הלחימה המקומית מנסים גם פעילי אלקאעדה מידי פעם לחדש את תנופת הטרור הבינלאומי, עד כה ללא הצלחה יתרה. אולם הפוטנציאל לתנופה מחודשת של פעילות הארגון בזירות הלחימה השונות, ולחידוש הטרור הבינלאומי, שריר וקיים. הדבר מחייב את ארה”ב והקהילה הבינלאומית להמשיך במערכה הכוללת נגד אלקאעדה ומבלי להרפות מהלחץ המופעל על הארגון מאז 11 בספטמבר 2001.

עיקרי תוכנה של הקלטת
  • להלן עיקרי תוכנה של הקלטת (risala.ga, 11 בספטמבר 2018):
    • בפתיחת דבריו מציין אלט’ואהרי, כי בימים אלה חל יום השנה ה-17 ל”מלחמה הצלבנית” שמנהלת ארצות-הברית נגד המוסלמים. לטענתו של אלט’ואהרי העוינות של ארה”ב כלפי המוסלמים מצד המערב בראשות ארצות-הברית הינה בעלת בסיס דתי והיא לובשת צורות שונות ובהן חמדנות כלכלית ושאיפה להגמוניה פוליטית-אסטרטגית על אזורים שונים. לטענתו, המערב בראשות ארה”ב מסתיר באמצעות תעמולה את המניע הדתי שלו נגד האסלאם, למרות שרוב תושבי ארצות-הברית הם חילוניים. מניע זה הינו הסיבה, לטענתו, להתעקשות של ארצות-הברית להעביר את שגרירותה לירושלים ולהכרתה בירושלים כבירה הנצחית של ישראל.
    • אלט’ואהרי טוען שהעוינות של ארצות-הברית כלפי המוסלמים מוצאת ביטוייה ברחבי העולם והיא מעורבת בכל מקום בפעילות נגדם. הוא האשים את ארצות-הברית בכך שמנעה מהעמים הערביים המורדים במנהיגיהם ליהנות מפירות “האביב הערבי” והיא שאחראית להפניית “האביב הערבי” נגד אלה שחוללו אותו (במשתמע: לטענתו של אלט’ואהרי הג’האדיסטים הם מחוללי ה”אביב הערבי” שלא זכו ליהנות מפירותיו). הוא גם האשים את ארה”ב על שאפשרה לטענתו, את התפשטות ההשפעה של איראן בעיראק, סוריה, אפגניסטאן ותימן.
    • על מנת להמחיש טענותיו פונה אלט’ואהרי למוסלמים ברחבי העולם ומציג בפניהם דוגמאות לעוינותה של ארצות-הברית כלפי המוסלמים ברחבי העולם: לטענתו, שותפה ארה”ב להרג המוסלמים בקשמיר (הודו). הוא פנה ללוחמי הג’האד בקשמיר ואמר: “לא שכחנו אתכם ולא נשכח אתכם”. הוא ממשיך לפקיסטאן ומציין כי ארצות-הברית מימנה ופיקחה על הרג של מוסלמים במדינה (קרי, במסגרת הלחימה נגד ארגון אלקאעדה והטאליבאן). הוא ממשיך לאפגניסטאן, וטוען כי ארצות-הברית הרגה עשרות אלפי מוסלמים במדינה זו.
    • מכאן עובר אלט’ואהרי למזרח התיכון ולצפון ומזרח אפריקה:
      • בעיראק, לטענתו, ארצות-הברית הינה אשמה בהרס המדינה ומסירתה לידי השיעים. בהמשך הוא טען כי ארצות-הברית פיקחה על פיצולה של סוריה ואפשרה את הפלישה רוסית-איראנית אליה. באזור המפרץ, לטענתו, ארצות-הברית גוזלת את הנפט ואחראית להשלטת המשפחה המושחתת [קרי, השלטת משפחת אל סעוד על ערב-הסעודית], אשר נלחמת במוסלמים ומשתפת פעולה עם ישראל.
      • מכאן עבר אלט’ואהרי למצרים, וטען כי ארצות-הברית תומכת בממשל מושחת, שעומד בראש מדינה זו, אשר משתף פעולה עם ישראל. לטענתו, ארצות-הברית מובילה את גזילתה של פלסטין (מידי הפלסטינים). לדבריו העברת השגרירות האמריקאית לירושלים “מייצגת את פעילותם של הפושעים הגדולים בעולם, ובראשם ארצות-הברית, שהציבו כוח מתקדם בעל נשק עצום, כולל נשק גרעיני, בלב העולם האסלאמי, שנקרא ‘ישראל’.
      • בלוב, לטענתו ארה”ב מטפחת את הגנרל חפתר, אותו הוא מכנה “שוחט” (בשל רדיפתו של חפתר את האסלאמיסטים במדינה). בנוסף, לטענתו של אלט’ואהרי, ארצות-הברית תומכת במשטר האכזרי באלג’יריה וגוזלת את משאבי המדינה. כמו-כן, אלט’ואהרי טוען כי ארצות-הברית יצרה באזור אלסאחל והסהרה ברית צבאית יחד עם צרפת ללחימה במוסלמים (קרי, הג’האדיסטים). אלט’ואהרי פנה למוסלמים בעולם וטען כי עליהם לתמוך במלחמת ג’האד באזור המגרב. הוא קרא “לכל מוסלמי שיכול לסייע לאחיו לוחמי הג’האד באזור המגרב, באופן כללי, ובאזור הסאחל, הסהרה ומערב אפריקה באופן מיוחד, להיענות לקריאת הג’האד”. אלט’ואהרי ציין כי הוא קורא במיוחד למוסלמים תושבי המגרב להצטרף ללחימה זו.
      • בסומליה ובמזרח אפריקה מונעת ארצות-הברית לטענת אלט’ואהרי את החלת השריעה (ההלכה האסלאמית). כמו כן היא מממנת ומשקיעה מאמצים ומשאבים בקיום “פלישה צלבנית” שם. הוא האשים את ארצות-הברית בכך שפיצלה, לטענתו, את סודאן לשתי
        מדינות – דרום סודאן וצפון סודאן ואפשרה את התפשטות השפעתה של ישראל באפריקה.
    • אלט’ואהרי טוען שארצות-הברית עומדת מאחורי כל עימות בעולם, שעימו מתמודדים המוסלמים כיום. הוא הדגיש שעל המוסלמים להבין כי המערכה נגד ארצות-הברית היא מלחמה עולמית כוללת. הוא הוסיף כי המלחמות בפקיסטאן, אפגניסטאן, סוריה, עיראק, “פלסטין”, מצרים, תוניסיה, תימן, מאלי, סומליה ובמקומות נוספים, הן חלק ממערכה בינלאומית כוללת נגד המוסלמים, שבראשה ניצבת ארצות-הברית, וכי אין מדובר במלחמות מקומיות בלבד ברחבי העולם.
    • אלט’ואהרי מציין כי ארצות-הברית נוהגת ליצור קואליציות עולמיות, כדי שתעמוד בהוצאות הכלכליות ותזכה לתמיכה בינלאומית היא נוהגת ליצור פיצולים ולהחליש את אויביה עוד לפני המערכה הצבאית. כך, לטענתו, ארע בסוריה ובעיראק. בנוסף, ארצות-הברית, לטענתו, מבטיחה הבטחות שווא תמורת משתפי-הפעולה עימה, אך בסופו של דבר היא לא מקיימת את הבטחותיה. אלט’ואהרי ציין כי ארצות-הברית משתמשת ביצירת בריתות רב-צדדיות עם ממשלות מקומיות כדי לפגוע במוסלמים.

על רקע זה עובר אלט’ואהרי לחלק האופרטיבי של דבריו שהינו הג’האד נגד ארה”ב. הוא הדגיש כי יש לפעול בדרך הג’האד נגד ארצות-הברית בכל מקום בעולם האסלאמי ולנהל את לחימת ג’האד כמערכה אחת ככוח מאוחד המקיים את המערכה בחזיתות רבות נגד אויב אחד, הוא ארצות-הברית. הוא ציין כי את הג’האד יש לקיים לפי חוקי ההלכה האסלאמית ולא על-פי החוקים והחוקות החילוניים המקובלים בקרב האויב החילוני. הוא הוסיף כי הדרך לנצח את ארצות-הברית היא דרך ההטפה האסלאמית (דעוה) ומלחמת הקודש (הג’האד). הוא קרא למוסלמים להכיר את אויביהם.

  • אלט’ואהרי הוסיף כי הניצחון למוסלמים יגיע באמצעות לחימה קשה. לדבריו, אירועי “האביב הערבי” הוכיחו, כי ללא לחימה שתתיש את ארצות-הברית לא ניתן יהיה לממש את הניצחון. הוא הדגיש כי לחימה כזו דורשת אחדות ותמיכה של כל האומה האסלאמית – מנהיגים, חכמי-דת ולוחמי ג’האד. אלט’ואהרי טוען, כי כדי לנצח במלחמה יש לקיים את הג’האד להכות מכות קשות בארצות-הברית ולהתיש אותה מבחינה ביטחונית, כלכלית וצבאית זאת, על מנת שתצא ממדינות האסלאם כשהיא מובסת, כפי שיצאה מוייטנאם, סומליה, עדן (קרי: תימן) ועיראק. בסוף ההקלטה הופיעה שקופית בה נכתב: “באים [אליך], אלאקצא” ומתחתה רק מסורת מפי הנביא מחמד לפיה אמר ש”האחדות היא רחמים והפילוג הוא עינוי”. ברקע נשמע קטע פיוט שמילותיו: “אנו מאוחדים מול היהודים. ירושלים אנו פונים לניצחון ברור”.

[1] מסר דומה לזה הופיע גם בקלטת שפורסמה ע"י אלט'ואהרי ב-14 במאי 2018, יום העברת שגרירות ארה"ב בישראל לירושלים. בקלטת זאת הוא קרא למוסלמים לבצע ג'האד נגד ארה"ב ומדינות המערב. הוא ציטט בקלטת את דברי אסאמה בן לאדן שנשבע, כי ארה"ב לא תזכה לביטחון "עד אשר אנו המוסלמים נשכון בפלסטין ועד שייצאו כל צבאות הכופרים מחצי-האי ערב".
[2]
ראו מאמרו של Thomas Joscelyn: " "Al Qaeda is very much alive, and widely misunderstood(Long War Journal, 11 בספטמבר 2018).