אימן נופל, פעיל חמאס צבאי בכיר, מפרט את דרכי הפעלת חדר המבצעים המשותף ברצועת עזה

אימן נופל (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2023)

אימן נופל (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2023)

לוגו של חדר המבצעים המשותף (תמונת הנושא של ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 22 בדצמבר 2020).

לוגו של חדר המבצעים המשותף (תמונת הנושא של ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 22 בדצמבר 2020).

הזרועות הצבאיות שהשתתפו בתרגיל המשותף הראשון (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף של פלגי ההתנגדות הפלסטינית, 26 בדצמבר 2020)

הזרועות הצבאיות שהשתתפו בתרגיל המשותף הראשון (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף של פלגי ההתנגדות הפלסטינית, 26 בדצמבר 2020)

חדר המבצעים המשותף (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2023)

חדר המבצעים המשותף (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2023)

תקיפת יעד צבאי.

תקיפת יעד צבאי.

חטיפת חייל (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 בדצמבר 2021)

חטיפת חייל (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 בדצמבר 2021)

אימן נופל בטקס הסיום של התרגיל המשותף (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021)

אימן נופל בטקס הסיום של התרגיל המשותף (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021)

עיקרים
  • אימן נופל, חבר המועצה הצבאית הכללית של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס והאחראי על הקשרים הצבאיים, העניק ראיון נדיר לרשת אלג’זירה. בראיון דיבר נופל על חדר המבצעים המשותף של הזרועות הצבאיות של הארגונים ברצועת עזה, על נסיבות הקמתו, תפקידיו בשגרה ובחירום ועל תפקודו במהלך מבצע “מגן וחץ” (מאי 2023). בדבריו ציין שחדר המבצעים המשותף הוא ביטוי להתנגדות המאוחדת מרצועת עזה וכי כל עימות עתידי מול ישראל יתרחש במסגרת החלטה קולקטיבית של חדר המבצעים. לגבי חשיבות חדר המבצעים בתפיסת אחדות הזירות ציין שהם מוכנים לקחת את המודל, לפתח אותו וליצור מסגרת כוללת לכלל כוחות “ההתנגדות” בכל הזירות ובכל החזיתות.
  • הרעיון להקמת חדר מבצעים משותף לזרועות הצבאיות של הארגונים ברצועת עזה עלה בפעם הראשונה בשנת 2016 והוא נועד ליצור מטה אחוד של הזרועות הצבאיות של כל הארגונים ברצועה לפעולה מול ישראל במצב של עימות ברצועת עזה. כמו גם להדגיש את אחדות השורות. הרעיון הפך לרשמי ביולי 2018, בעיצומם של ימי “צעדות השיבה”, טרור ההצתות וסבבי ההסלמה עם ישראל. בחדר המבצעים שותפות הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטיניים ברצועה. בפועל, תחת הנהגה והדרכה של הזרוע הצבאית של חמאס. מזה כשלוש שנים מקיים חדר המבצעים בכל שנה, בסוף חודש דצמבר, תרגיל צבאי בשם “המשענת האיתנה” בו לוקחים חלק כל הארגונים החברים בו. עד כה התקיימו שלושה תרגילים שכל אחד מהם נשא אופי שונה.
  • למרות שדוברי חדר המבצעים מרבים להדגיש את אחדות הפעולה של הארגונים הפועלים במסגרתו, הרי שחמאס, כמו גם שאר הארגונים מודעים לכך, שקשה לקיים חדר מבצעים המבטא שותפות ותיאום אמיתי בין ארגונים שונים בעלי זיקות פוליטיות שונות ואינטרסים סותרים. עדות לכך היא אי ההשתתפות הפעילה של חמאס, מסיבותיה שלה, בשני סבבי ההסלמה האחרונים (“עלות השחר”, אוגוסט 2022, “מגן וחץ”, מאי 2023) שנוהלו בעיקר על ידי הג’האד האסלאמי בפלסטין בסיוע חדר המבצעים המשותף.
חדר המבצעים המשותף
  • אימן נופל, חבר המועצה הצבאית הכללית של גדודי עז אלדין אלקסאם ואחראי הקשרים הצבאיים, העניק ראיון נדיר לאתר אלג’זירה.נט. בראיון התייחס נופל בפירוט רב לנושא חדר המבצעים המשותף של הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה. להלן פרטים שמסר אודות חדר המבצעים המשותף, תפקידו ופעילותו בשגרה ובחירום (אלג’זירה.נט, 12 ביוני 2023).
אימן נופל (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2023)
אימן נופל (אלג’זירה.נט, 12 ביוני 2023)
הקמת חדר המבצעים המשותף
  • חדר המבצעים הוקם במתכונתו הנוכחית והסופית בשנת 2018, בתחילת אירועי “צעדות השיבה” ברצועת עזה והעימותים עם כוחות צה”ל שנלוו להן. בתקופה זו, לדבריו, עלה הצורך להקים גוף שיתאם בין הארגונים, יסכים על כללים אחידים ועל מנגנוני העימות והניהול הצבאי של המערכה נגד ישראל. לדבריו, טבילת האש הראשונה של חדר המבצעים המשותף, לאחר הקמתו הרשמית, הייתה מבצע “הנאמנות לשהידים” בסוף מאי 2018;[1] כמו כן, לדבריו, היה לו תפקיד חשוב בסבב ההסלמה במאי 2019;[2] וכמובן תפקיד גדול במערכת “חרב ירושלים” (מבצע “שומר החומות” 21-10 במאי 2021).
לוגו של חדר המבצעים המשותף (תמונת הנושא של ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 22 בדצמבר 2020).
לוגו של חדר המבצעים המשותף
(תמונת הנושא של ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 22 בדצמבר 2020).
הארגונים החברים בחדר המבצעים
  • לרוב המכריע של הזרועות הצבאיות של הארגונים הפלסטינים יש נציגות בחדר המבצעים המשותף. לדברי נופל הם הצליחו למזג את כל ההתארגנויות הצבאיות תוך הסכמה פנימית ביניהן. לדבריו, מספר ההתארגנויות הצבאיות ברצועה, לפני הקמת חדר המבצעים המשותף, הגיע ליותר מארבעים. במסגרת מאמצי חדר המבצעים המשותף להסדיר את הפעילות הצבאית בסביבה ממסדית ועממית התומכת ב”התנגדות” הם צמצמו את מספר הזרועות לעשר, שלכל אחת מקור הסמכות הפוליטית שלה.
  • נופל מנה תשע זרועות צבאיות השותפות, לדבריו, בחדר המבצעים המשותף :
    • גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס.
    • פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין.
    • גדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחורו פלסטין.
    • גדודי ההתנגדות הלאומית, הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין.
    • חטיבות צלאח אלדין, הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית.[3]
    • גדודי לוחמי הקודש (המג’אהדין), הזרוע הצבאית של ארגון לוחמי הקודש.[4]
    • גדודי חללי אלאקצא /חטיבת נצ’אל אלעאמודי, פורשי פתח.
    • גדודי ג’האד ג’בריל, הזרוע הצבאית של החזית העממית – המפקדה הכללית.
    • גדודי אלאנצאר, הזרוע הצבאית של תנועת אלאחראר אשר הוקמה בשנת 2007 ברצועה ע”י חאלד אבו הלאל. שפרש מפתח והתקרב לחמאס.
  • לדברי נופל, מפקדת חדר המבצעים המשותף מבקשת להשלים את האיחוד והצירוף של שלוש התארגנויות צבאיות נוספות שנותרו ולא טופלו בשלבים הראשונים מסיבות שונות, כך שחדר המבצעים המשותף יהפוך למסגרת כוללת לכל הארגונים, ההתארגנויות והלוחמים ללא יוצא מן הכלל.
  • יצוין כי בסרטון שהתלווה לראיון צוין שבחדר המבצעים המשותף חברות 12 זרועות צבאיות. גם בפרסומים לקראת התרגיל המשותף הראשון שקיימו הזרועות הצבאיות במסגרת חדר המבצעים (ראו נספח) הוזכרה השתתפותן של 12 זרועות צבאיות. על פי רשימת 12 הארגונים, לא הוזכרו על ידי נופל שלושה פלגים של פורשי פתח; חוליות אימן ג’ודה, גדודי עבד אלקאדר אלחסיני וצבא אלעאצפה .[5] יתכן ואלה הם הארגונים עליהם דיבר שישלימו את האיחוד.
הזרועות הצבאיות שהשתתפו בתרגיל המשותף הראשון (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף של פלגי ההתנגדות הפלסטינית, 26 בדצמבר 2020)
הזרועות הצבאיות שהשתתפו בתרגיל המשותף הראשון
(ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף של פלגי ההתנגדות הפלסטינית, 26 בדצמבר 2020)
התיאום בין הזרועות הצבאיות השונות
  • בתשובה לשאלה אודות תרומת חדר המבצעים המשותף לארגונים ציין נופל, כי קיים מצב של תקשורת ותיאום מתמידים בין מרכיבי חדר המבצעים המשותף הן בשגרה והן בעתות חירום וסבבי לחימה. חדר המבצעים מספק לכל הארגונים את השירותים המתאימים בהיבטים שונים, שלדבריו לא ניתן לפרטם במלואם. בין השירותים שכן מנה נופל: אספקת מערכות פיקוד ושליטה; שירותי תקשורת בשגרה ובחירום; הערכות מצב מבצעי ומודיעיני; שיתוף בהיבט של התמיכה הלוגיסטית וחימוש לפי מנגנונים ספציפיים.
  • לדבריו, ננקטים צעדים מעשיים ופרודוקטיביים לקראת איחוד התפיסות הצבאיות כדי להגיע למצב של הבנה משותפת ורקע תפיסתי צבאי וביטחוני מאוחד. על בסיס תפיסה זו, פעלה מפקדת חדר המבצעים המשותף להגברת התפיסות והידע הצבאיים של מפקדי השטח בזרועות הצבאיות השונות והיא צירפה רבים מהם ללימודים באקדמית פלסטין הצבאית של הזרוע הצבאית של חמאס. במהלך השנים האחרונות סיימו מספר מחזורים האקדמיה ( יצוין, כי מדבריו עולה כי אסכולת הלחימה השלטת היא זו של חמאס).
  • כמו כן, הקימה מפקדת חדר המבצעים בסוף 2022 אתר צבאי, פתחה קורסי הדרכה משותפים רבים למדריכים ולוחמים של הזרועות הצבאיות, וערכה את תרגילי “המשענת האיתנה”, שהראשון שבהם היה בסוף 2020, ואשר הפכו לתרגילים שנתיים (ראו נספח).
קשר עם גורמי ממשל
  • נופל הזכיר כי משימה בעלת חשיבות רבה של מפקדת חדר המבצעים המשותף היא ארגון הקשר עם גורמי הממשל בעזה על כל פרטיו והמורכבות שלו. זאת, לאור נוכחותם של אלפי לוחמים מכל הארגונים וקיומם של עשרות אתרים צבאיים, דבר המצריך תיאום, שירותים, פתרון בעיות, תיאום מאמצים וכדומה. בהקשר זה תצוין התבטאות זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, לאחר מבצע “מגן וחץ”, לפיה חמאס אמנם היא לא לקחה חלק פעיל בלחימה, אך אנשיה מילאו תפקיד חשוב בהגנה על החברה, בשירותים ובממשל האזרחי (ראיון לאלחיאת וושינגטון, 23 במאי 2023).
תפקוד חדר המבצעים בעת עימות
  • בתשובה לשאלה האם ההחלטה להיכנס לעימות היא החלטה קולקטיבית של חדר המבצעים המשותף ומהם מנגנוני קבלת ההחלטה, ענה נופל, כי “ההתנגדות” הגיעה לשלב שבו אי אפשר לצאת ללחימה או לעימות ללא החלטה מאוחדת, קולקטיבית ומחושבת. לדבריו, בכל המקרים, גם באלה שהמערכה נכפית עליהם, חדר המבצעים המשותף מתכנס לפני ובמהלך המערכה. הוא מנהל את העימות בהתייעצויות ובתיאומים בדרגים הגבוהים ביותר, בכל הקשור לעוצמת הפעלת הכוח, העיתוי, טווחי הירי והיקפם, ואופן ההשתתפות הארגונים השונים. כל זאת, על פי שיקולים הנקבעים על ידי מפקדת חדר המבצעים המשותף בתיאום, התייעצות, הסכמה, חילופי מידע והערכות מצב עדכניות. יחד עם זאת, יש לזכור שלזרועות הצבאיות השונות בחדר המבצעים המשותף יש מקורות סמכות פוליטיים משלהם, שאיתם הם מתייעצים לגבי ההחלטה על הכניסה לעימות, שהיא החלטה לאומית קולקטיבית מאוחדת.
  • נופל ציין, כי אופי המערכה עם ישראל והסכנות והאיומים הניצבים בפניהם מונעים מהם אחדות והתמזגות מוחלטת של הארגונים. אולם, במאמץ רב ומתמשך הם הצליחו להגיע לרמה טובה ומתקדמת של עשייה משותפת ומתואמת. לדבריו, כיום פועלות בחדר המבעים ועדות קבועות בתחומים שונים המאגדות את הארגונים. בין השאר, הוקמה ועדה מיוחדת משותפת להערכת המצב, הכוללת נציגי הזרועות הצבאיות החברות בחדר המבצעים, וכך גם ועדת מבצעים והדרכה, ועדת הסברה, ותחומי פעולה נוספים.
פעילות חדר המבצעים במהלך מבצע “מגן וחץ”
  • בהתייחסו למבצע “מגן וחץ” אמר אימן נופל כי כוונת ישראל הייתה לבודד את הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין משאר הארגונים על ידי התמקדות בסיכולים ממוקדים של מפקדיה, ובראשם ח’ליל אלבהתיני, אחד ממפקדי חדר המבצעים המשותף, ולסגור את המבצע תוך שעות. אולם, לדבריו, חדר המבצעים המשותף הצליח לשבור את כוונת ישראל. מפקדת חדר המבצעים המשותף התייעצה מיד עם מפקדת פלוגות ירושלים, ובאמצעות ניהול המערכה, הארכת טווח התגובה והשליטה השקטה במהלך העימות באופן מחושב ובהסכמה, הם הפתיעו את ישראל ושלחו לה מסרים ישירים ועקיפים שהמערכה עלולה לקבל תפנית מסוכנת. בעקבות זאת, לדבריו, נקלעה ישראל למבוי סתום מדיני וצבאי, והיא לא יכלה להרחיב את פעילותה מכיוון שידעה שבמקרה שכזה הם יגבירו את הפעלת הכוח. היא גם לא יכלה לשאת את השחיקה לתקופה ארוכה יותר, וכך התפוררה בהדרגה המטרה שישראל תכננה.
  • זאת ועוד, הזרועות הצבאיות החברות בחדר המבצעים המשותף, נטלו חלק בשיגור הרקטות לעבר ישראל יחד עם פלוגות ירושלים. הם מילאו תפקידים רבים נוספים שלדבריו, לא ניתן לפרט בשלב זה והם סיכלו את תוכניתה של ישראל לבודד את פלוגות ירושלים ולהכריע את המערכה.
חדר המבצעים ו”אחדות הזירות”
  •  לדברי נופל, חדר המבצעים המשותף הוא חלק מהאסטרטגית “אחדות החזיתות והזירות”, כאשר עזה ו”ההתנגדות” שלה הם חוד החנית. לדבריו, הם מאמינים שהמאבק שלהם לשחרור פלסטין וסילוק הכיבוש מצריך גיוס משאבים ואיחוד המאמצים. בלב הציר והזירות עומדים ירושלים ומסגד אלאקצא, המהווים המטרה והמניע העיקריים לפעילות. מכאן הוקם “ציר ירושלים”, כדי להדגיש שירושלים היא המערכה. המעגלים סביב ירושלים מתרחבים משטחי ישראל (“פלסטין הכבושה מאז שנת 1948”), דרך יהודה ושומרון ורצועת עזה עד המוני האומה הערבית והאסלאמית ובני החורין בעולם, ולכולם יש תפקיד חשוב וחובה לפעול. על רקע זה מבין חדר המבצעים המשותף את חשיבות החיזוק והפעלת העשייה מכל הזירות, במיוחד בירושלים, ביהודה ושומרון ובשטחי ישראל, כזירות צמודות לישראל המסוגלות להצית את האזור כולו כדי להרתיע את ישראל, להסב לה אבדות, ולגרום לה לשלם מחיר כבד. חדר המבצעים ערוך למלא את תפקידו וחובתו בעניין זה. לדבריו, הם מציגים את חדר המבצעים המשותף כמודל מעשי ואקטיבי לאחדות ציר ההתנגדות, ומוכנים לפתח את המודל הזה כדי שיהווה מסגרת כוללת לכל כוחות “ההתנגדות” בכל זירות וחזיתות העימות עם ישראל.
חדר המבצעים המשותף (אלג'זירה.נט, 12 ביוני 2023)
חדר המבצעים המשותף (אלג’זירה.נט, 12 ביוני 2023)
נספח
חדר המבצעים המשותף
  • הרעיון להקמת חדר מבצעים משותף לזרועות הצבאיות של כל הארגונים ברצועת עזה עלה בפעם הראשונה בשנת 2016 מתוך מטרה ליצור פיקוד ופעילות אחודים מול ישראל במצב של עימות ברצועת עזה. הרעיון הפך לרשמי ביולי 2018, בעיצומם של ימי “צעדות השיבה”, טרור ההצתות וסבבי ההסלמה עם ישראל. בחדר המבצעים שותפות זרועות צבאיות של הארגונים הפלסטיניים ברצועה תחת הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס.
  • דוברים פלסטינים שהדגישו את הישגי החמ”ל המשותף מאז הוקם בשנת 2018 ציינו כי אחד ההישגים החשובים היה לגרום לישראל מבוכה מכיוון שעם הקמת חדר המבצעים היא נותרה ללא כתובת ברורה לפעולות התגובה שלה. ואכן פעמים רבות קיבל חמ”ל הארגונים המשותף אחריות לאירוע שיגור רקטות לעבר ישראל מבלי לציין שמו של ארגון ספציפי (בעיקר במקרים שלחמאס או לג’האד האסלאמי בפלסטין לא היה עניין לקבל אחריות על האירוע). ישראל ברוב המקרים הגיבה על ירי הרקטות בתקיפת יעדים צבאיים של חמאס אותה היא רואה אחראית על הנעשה ברצועה.
  • למרות שדוברי חדר המבצעים מרבים להדגיש את אחדות הארגונים הפועלים במסגרתו, הרי שבפועל חמאס ושאר הארגונים מודעים לכך, שקשה לקיים חדר מבצעים המבטא תיאום אמיתי בין ארגונים שונים שהינם בעלי זיקות פוליטיות שונות ואינטרסים סותרים. כך למשל, דיווח האתר הסעודי אלשרק שבמהלך מבצע “עלות השחר”, לאחר שחמאס לא לקחה חלק במערכה לצד הג’האד האסלאמי בפלסטין, גרם העניין לקרע והג’האד האסלאמי פירש את עמדת חמאס כנטישה של רעיון הפעילות המשותפת וחדר המבצעים. יש שטענו שהקרע אף הביא להקפאת פעילות חדר המבצעים. אחד מבכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין אף ציין שעקב אי השתתפות חמאס בסבב הלחימה, חדר המבצעים המשותף כבר לא קיים ואין לו כל משמעות. מקורות בחמאס ובג’האד האסלאמי מסרו שמתקיימים מאמצים לאחות את הקרע ולבנות מחדש את חדר המבצעים המשותף (אתר אלשרק, 13 באוגוסט 2022).
  • במהלך מבצע “מגן וחץ” (מאי 2023) דאגו בחמאס להדגיש את שיתוף הפעולה שהתקיים במהלך המבצע בין הארגונים במסגרת חדר המבצעים המשותף למרות שבפועל חלקה של חמאס בלחימה היה מועט, אם בכלל. דובר חמאס, חאזם קאסם, ציין, כי חמ”ל הארגונים היה זה שניהל את המבצע “בצורה מאוחדת ובהתנהגות מבצעית”. הוא גם ציין בדבריו שאחדות הזירות סיכלה את כל ניסיונות ישראל להפריד ביניהם (ערוץ הטלגרם של חמאס, 14 מאי 2023).
  • חדר המבצעים מקיים בכל שנה, בסוף חודש דצמבר, תרגיל צבאי משותף בשם “המשענת האיתנה” בו לוקחים חלק כל הארגונים החברים בו. עד כה התקיימו שלושה תרגילים, שמתווה כל אחד מהם נשא אופי שונה. התרגילים שנקראו “המשענת האיתנה”, שם בעל מטען דתי השאוב מהקוראן, שנועד להעביר לתושבי הרצועה ולכלל הפלסטיניים והמוסלמים מסר של אחדות המוצג כציווי מהקוראן. לתרגיל גם עוצב לוגו הנושא את מסר האחדות. בלוגו נראה גג שבמרכזו עמוד התומך ותחתיו הכיתוב “המשענת האיתנה”. התרגילים זכו לכיסוי תקשורתי נרחב וכלי תקשורת הוזמנו לתעד את מהלכיו.
הלוגו שעוצב עבור התרגיל (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 23 בדצמבר 2020).     כרזה שפורסמה טרם התרגיל, בה לוגו התרגיל ופירוט שמות הזרועות הצבאיות של הארגונים שהשתתפו בתרגיל (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 26 בדצמבר 2020)
מימין: הלוגו שעוצב עבור התרגיל (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 23 בדצמבר 2020). משמאל: כרזה שפורסמה טרם התרגיל, בה לוגו התרגיל ופירוט שמות הזרועות הצבאיות של הארגונים שהשתתפו בתרגיל (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 26 בדצמבר 2020)
  • ב-29 בדצמבר 2020 נערך התרגיל הראשון של חמ”ל הארגונים המשותף. התרגיל, שנמשך 12 שעות, נערך ברחבי הרצועה ולקחו בו חלק לא רק הזרועות הצבאיות אלא גם מנגנוני ביטחון הפנים ברצועה (מה שיכול להעיד על תפקידם בעתות חירום). התרגיל כלל מתווים רבים דוגמת שיגור רקטות לעבר הים, תרגול צלילה והנחתה ימית, פינוי מפקדות צבאיות, מטות ומשרדי ממשלה בעת חירום, חדירה לשטח ישראל באמצעות מנהרות ועוד.[6]
  • ב-26 בדצמבר 2021 התקיים התרגיל הצבאי השני (“המשענת האיתנה 2″). בתרגיל, השתתפו הזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועה והוא נמשך שלושה ימים. התרגיל התמקד בעיקר בתרגול פעילות קרקעית מול כוחות צה”ל, תוך התגברות על המכשול שבנתה ישראל, תקיפת טנקים וחטיפת חיילים. ב-29 בדצמבר 2021 התקיים במוצב שהדאא’ אלקסאם של חמאס ברפיח, התרגיל המסכם בו צפו נציגים בולטים של הזרועות הצבאיות, בהם אימן נופל, בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, ח’אלד מנצור, בכיר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, ואבו מג’אהד מהזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית (ערוץ אלג’זירה, 30 בדצמבר 2021).[7]
תקיפת יעד צבאי.      חטיפת חייל (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 בדצמבר 2021)
מימין: תקיפת יעד צבאי. משמאל: חטיפת חייל (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 30 בדצמבר 2021)
  • חמ”ל הארגונים המשותף ברצועת עזה ערך ב-28 בדצמבר 2022 תרגיל צבאי “המשענת האיתנה 3” סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. בהודעת החמ”ל המשותף צוין כי בתרגיל השתתפו “לוחמי עילית” שעשו שימוש בנשק קל ובינוני וכי והוא נערך במטרה לבחון את מהירות התגובה ואת מידת המוכנות של הכוחות למקרי חירום ותקיפה מצד ישראל. עוד צוין בהודעה, כי התרגיל כלל תרחישים טקטיים שונים, שהבולט בהם היה פשיטה מעבר לקווי האויב ושביית חיילי צה”ל (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 28 בדצמבר 2022).
  • “מקורות בהתנגדות” מסרו כי התרגיל נקבע מראש, וכי הוא מהווה המשך לתרגילים צבאיים קודמים שהתקיימו בשנתיים האחרונות. ברם, ביצועו נערך בהפתעה במטרה לבדוק את מידת מוכנות הלוחמים ותגובתם. האימון נועד לבחון את היערכות “ההתנגדות” לקראת העימותים הבאים עם ישראל, לאור הערכות כי ממשלת ישראל החדשה תנקוט במדיניות שעשויה לדחוף למערכות חדשות. עוד נמסר כי התרגיל התקיים באתר צבאי ייעודי, בשם “גוב האריות”, אשר שייך לחדר המבצעים המשותף והממוקם באזור בית לאהיא (אלאח’באר הלבנוני, 29 בדצמבר 2022).
  • אחמד אלמדלל, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין שהתרגיל נושא מספר מסרים, שהחשוב שבהם הוא אחדות, איתנות וחוזק “ההתנגדות”, שיוצאת מכל מערכה חזקה הרבה יותר מהמערכה שקדמה לה. לדבריו, התרגיל נערך בתגובה לתרגילי צה”ל ביישובי עוטף עזה והוא נועד להפגין את עוצמת “ההתנגדות”, את התפתחות האמצעים והידע שלה ולהדגיש את מוכנותה (שמס ניוז, 28 בדצמבר 2022).
תרחיש המדמה חטיפת חיילי צה"ל במהלך התרגיל (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 28 בדצמבר 2022)
תרחיש המדמה חטיפת חיילי צה”ל במהלך התרגיל
(ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 28 בדצמבר 2022)
מימין: השלכת דגל ישראל. משמאל: תמונתו של נאצר אבו חמיד (האסיר הביטחוני שמת ממחלה סופנית בכלא) עם הכיתוב "לא נשכח... לא נסלח", שהושארה בשטח (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 28 בדצמבר 2022)
מימין: השלכת דגל ישראל. משמאל: תמונתו של נאצר אבו חמיד (האסיר הביטחוני שמת ממחלה סופנית בכלא) עם הכיתוב “לא נשכח… לא נסלח”,
שהושארה בשטח (ערוץ הטלגרם של חדר המבצעים המשותף, 28 בדצמבר 2022)
  • מעבר ליעדים הצבאיים, נועדו התרגילים להעביר שורה של מסרים לישראל, לתושבי רצועת עזה, הרשות הפלסטינית ולעולם הערבי של אחדות הארגונים והעוצמה הצבאית המצויה בידם. כך למשל, בדברים שנשא אימן נופל בסיום התרגיל השני הוא ציין שהתרגיל מבטא את אחדות הארגונים הפלסטיניים והוא נועד להעביר מסר לישראל שגדר הביטחון על גבול הרצועה, שלאחרונה סיימה ישראל את הקמתה, לא תצליח להגן עליה. עוד ציין נופל, כי התרגיל המסכם נערך במתקן אימונים של הזרוע הצבאית של חמאס בו התאמנו בזמנו חוטפי גלעד שליט (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021).
אימן נופל בטקס הסיום של התרגיל המשותף (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021)      אימן נופל בטקס הסיום של התרגיל המשותף (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021)
אימן נופל בטקס הסיום של התרגיל המשותף
(חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 29 בדצמבר 2021)
אימן נופל
  • אימן נופל (אבו אחמד) חבר המועצה הצבאית הכללית של גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס והאחראי על הקשרים הצבאיים, נולד בשנת 1965 במחנה הפליטים אלבריג’ (אתר אלח’נאדק, 31 בדצמבר 2021). היה מפקד חטיבת מרכז הרצועה בזרוע גדודי עז אלדין אלקסאם, הצבאית של חמאס (אלדסתור, 19 באוקטובר 2008). לאחר הפלת גדר הגבול בין רצועת עזה למצרים בסוף ינואר 2008 ומעבר של אלפי תושבי רצועת עזה למצרים כדי לרכוש מצרכים,[8] נעצר נופל במצרים, לאחר שמארב משטרתי ערך חיפוש בכלי הרכב שבו נסע ואיתר אצל שניים מהנוסעים אמצעי לחימה. נופל הצליח להימלט מכלא אלמרג’, בו היה כלוא, במהלך אירועי מהפכת 25 בינואר 2011 נגד הנשיא מבארכ, וחזר לרצועת עזה דרך המנהרות (בין מצרים לרצועת עזה) (אלמצרי אליום, 30 במאי 2011). נופל מתגורר, ככל הנראה, במחנה הפליטים אלנציראת (מבוסס על דיווחים אודות האישים השונים שהגיעו למחנה כדי לברכו עם שובו לעזה). בתרגיל “המשענת האיתנה 2″ של חדר המבצעים המשותף, בסוף דצמבר 2021, הוצג נופל כאחראי על המודיעין בזרוע הצבאית של חמאס (אלאח’באר הלבנוני, 31 בדצמבר 2021).

[1] לקראת סוף מאי 2018 חלה עלייה בולטת בעצימות התקיפות נגד צה"ל לאורך גדר הגבול של רצועת עזה שליוו את "הפעילות העממית" האלימה ("צעדות השיבה"), שהחלה ב-30 במרץ 2018. בתגובת צה"ל נהרגו שלושה פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין. מותם הוביל לירי מאסיבי של רקטות לעבר ישראל. להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-4 ביוני 2018:" תהליך ההסלמה ברצועת עזה: ומה הלאה?"
[2] בעקבות ירי צלפים, שביצע ארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, לעבר חיילי צה"ל, בחסות צעדת יום שישי ב- 3 במאי 2019. הגיב צה"ל בתקיפת שני יעדי חמאס בהן נהרגו שני פעילי הזרוע הצבאית. למחרת החל ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי עוטף עזה שהלך והתרחב לטווח של למעלה מארבעים ק"מ. להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-5 במאי 2019:" סבב לחימה נוסף ברצועת עזה, חמור מקודמיו (תמונת מצב עדכנית ל-5 במאי 1500)".
[3] ועדות ההתנגדות העממית הוקמו בשנת 2001 על ידי ג'מאל אבו סמדהנא, פעיל בכיר שפרש משורות פתח אליו הצטרפו פורשים מארגונים נוספים. הארגון פועל ברצועת עזה על פי מדיניות חמאס. לארגון קשרים טובים עם חזבאללה. בעבר היה הארגון חשוד בחטיפת גלעד שליט (25 ביוני 2006).
[4] התארגנות גדודי לוחמי הקודש (כתאא'ב אלמג'אהדין) התפצלה מגדודי חללי אלאקצא של פתח לאחר שאימצה סממנים אסלאמיים קיצוניים. אחד מראשי הארגון הוא אסעד אבראהים אבו שריעה תושב רצועת עזה, שהיה מעורב במספר אירועי ירי רקטות לעבר ישראל והנחת מטענים סמוך לגדר הביטחון. בעבר פעלה ההתארגנות ברצועת עזה בידיעת ובחסות חמאס ואף קיבלה ממנה מימון, הדרכה וסיוע מקצועי. במאי 2012 נחשפה חוליה של ההתארגנות שהתכוונה לחטוף אזרח ישראלי לצורך מיקוח לשחרור אסירים (אתר שירות הביטחון הכללי, 31 במאי 2012).
[5] בכתבה בעיתון הלבנוני אלאח'באר אודות התרגיל המשותף נאמר, כי בלטה השתתפותם של ארבע זרועות צבאיות של פתח. על פי הכתבה, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אינו מכיר בזרועות הללו מאז שהחליטה הרשות בשנת 2007 לפרק אותן. מכל מקום, הזרועות הפורשות של פתח פועלות ברצועה בחסות חמאס ובפועל הן מתנהלות על פי מדיניותה.
[6] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-4 ינואר 2021: "תרגיל צבאי משותף, ראשון מסוגו, של הארגונים הפועלים ברצועת עזה, שנועד להעביר מסרים של אחדות ויכולת צבאית משופרת".
[7] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-4 בינואר 2022: "תרגיל משותף של הארגונים הפלסטיניים ברצועה מעביר מסרים ואיומים לישראל".
[8] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-23 בינואר 2008: "המוני תושבים נוהרים מהרצועה למצרים ובחזרה, בעקבות פריצת גדר הגבול במספר מקומות. זאת, במסגרת מסע לחצים שמפעילה חמא"ס על מצרים על מנת שזו תפתח באופן חד-צדדי את מעבר רפיח לתנועה. המעבר החופשי של הפלסטינים דרך גדר הגבול מאפשר לארגוני הטרור להבריח פעילים ואמצעי לחימה לרצועה".