איראן קוראת להפוך את אירועי “יום ירושלים העולמי” ב-31 במאי 2019 למפגן התנגדות ל”עסקת המאה” של הנשיא טראמפ

תהלוכת

תהלוכת "יום ירושלים העולמי" בשנת 2018 (איסנ"א, 8 ביוני 2018).

תהלוכת

תהלוכת "יום ירושלים העולמי" באיראן בשנת 2017 (איסנ"א, 23 ביוני 2017).

מאת ד”ר רז צימט
  • “יום ירושלים העולמי” מתקיים מאז שנת 1979 ביום השישי האחרון של חודש הרמדאן, על-פי החלטת מכונן המהפכה האסלאמית, רוחאללה ח’מיני. האירוע נועד לבטא את תמיכת איראן והעולם המוסלמי בעניין הפלסטיני וב”שחרור ירושלים”, להכפיש את ישראל, לקרוא לחיסולה ולהתריס נגד ארה”ב, מדינות המערב ובעלות בריתה הערביות באזור.
  • אירועי “יום ירושלים” מתקיימים מדי שנה בכמה מוקדים: באיראן (שבה מתקיימים האירועים העיקריים), בלבנון (שם ארגון חזבאללה מוביל את האירועים), במדינות נוספות בעולם הערבי והמוסלמי, במדינות המערב (כולל בריטניה ומדינות אירופאיות נוספות), ובמדינות נוספות ברחבי העולם. בשנים האחרונות כללו התהלוכות לצד קריאות גנאי והסתה כנגד ישראל וארה”ב גם קריאות נגד בעלות בריתה של ארה”ב באזור, ובמיוחד ערב הסעודית.

איראן, הניצבת בפני לחצים גוברים מצד ארה”ב, חותרת להפוך את “יום ירושלים העולמי” החל ביום שישי הקרוב, ה-31 במאי 2019, למפגן של התנגדות לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ המכונה “עסקת המאה”. ערב “יום ירושלים” הכריז רמזאן שריף, דובר משמרות המהפכה, כי סיסמת תהלוכות “יום ירושלים” תהיה השנה: “תבוסת עסקת המאה וביסוס העניין הפלסטיני”. הוא תקף בחריפות את “עסקת המאה”, הזהיר כי כוונתה לחסל את פלסטין והצהיר כי הפלסטינים עברו משימוש באבנים לשימוש בטילים וכי הדור הפלסטיני החדש נחוש יותר מקודמו להיאבק בישראל.

  • ניתן להניח כי איראן העבירה ל-Proxies שלה ברחבי המזה”ת הנחיות להעמיד את ההתנגדות ל”עסקת המאה” במרכז אירועי “יום ירושלים”. בזירה הערבית, ניתן למצוא עד כה שני ביטויים לכך:
    • חזבאללה: חסן נצראללה נשא נאום ב-25 במאי 2019 בו אמר כי חזבאללה יציין את היום הקרוב בסימן ההתנגדות ל”עסקת המאה”. בנאום, ששודר ברשת אלמנאר לרגל יום השנה ה-19 לנסיגת צה”ל מלבנון, התייחס נצראללה למתיחות הגוברת בין ארה”ב ואיראן ולתגבור הכוחות האמריקאים במפרץ הפרסי ואמר, כי ההתפתחויות האחרונות במפרץ והניסיון לפגוע באיראן קשורים ל”עסקת המאה” של ממשל טראמפ. מנהיג חזבאללה שיבח את העמדה הפלסטינית המאוחדת נגד הועידה הכלכלית בבחריין והצהיר, כי מטרת “עסקת המאה” היא חיסול הסוגיה הפלסטינית וכי מימושה עלול לפתוח את הדלת בפני יישוב הפליטים הפלסטינים בלבנון ובמדינות אחרות. הוא שיבח גם את עמדתם של אנשי הדת בבחריין המתנגדים לקיום הוועידה הכלכלית על אדמתם. האירוע המרכזי המתוכנן להתקיים ב”יום ירושלים” הינה עצרת בפרבר הדרומי (השיעי) של בירות, אשר בה ינאם חסן נצראללה.
    • חמאס: בכיר חמאס, אסמאעיל רצ’ואן, הודיע, כי צעדת השיבה ביום שישי הקרוב (ב-31 במאי 2019) תתקיים בסימן “יום ירושלים העולמי” (ערוץ אלאקצא, 24 במאי 2019). הרשות הלאומית העליונה של צעדות השיבה הוציאה הזמנה להשתתף בצעדה שתתקיים ב-31 במאי 2019 תחת הסיסמא “יום ירושלים העולמי”[1]. בכרזה נכתב: “לא לעסקת המאה”.

הזמנה להשתתף ב"צעדת השיבה", שתתקיים ב-31 במאי 2019, תחת הסיסמא "יום ירושלים העולמי". על הכרזה נכתב גם "לא לעסקת המאה" ומצויין ההאשטאג #לעבר_ירושלים 
(דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 27 במאי 2019).
הזמנה להשתתף ב”צעדת השיבה”, שתתקיים ב-31 במאי 2019, תחת הסיסמא “יום ירושלים העולמי”. על הכרזה נכתב גם “לא לעסקת המאה” ומצויין ההאשטאג #לעבר_ירושלים (דף הפייסבוק של הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה, 27 במאי 2019).

ההסלמה בין איראן לארה”ב ובעלות בריתה באזור במקביל לקידום “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ, והסדנא הכלכלית הצפויה להתקיים בבחריין מספקים לאיראן הזדמנות נוספת להפגין את מחויבותה האידיאולוגית והמעשית לסוגיה הפלסטינית, להדגיש את תפקידה המוביל ב”חזית ההתנגדות” ולהגיב על אסטרטגיית “מקסימום הלחצים” של ארה”ב נגדה. להערכתנו, עשויה איראן לנצל את ההזדמנות כפוטנציאל למינוף תודעתי ומעשי של “יום ירושלים” נגד ישראל, ארה”ב ובעלות בריתה באזור. על רקע זה יש לקחת בחשבון כי איראן תנסה, בין היתר, לעודד מפגני מחאה ברחבי העולם המערבי ובמדינות המערב[2]. זאת במטרה להעביר מסר מרתיע נוסף לישראל, לארה”ב וליריבותיה במפרץ הפרסי ולבסס את מעמדה כמנהיגת “מחנה ההתנגדות” האסלאמי.

ההיבט האיראני
  • אירועי “יום ירושלים” מתקיימים השנה על רקע כוונת ארה”ב לקדם את תוכנית השלום של הנשיא טראמפ וההסלמה הגוברת בין איראן וארה”ב במפרץ הפרסי. במסגרת מאמצי הממשל האמריקאי לקדם את תוכנית השלום של הנשיא טראמפ בין ישראל לפלסטינים המכונה “עסקת המאה”, הודיעו לאחרונה ארה”ב ובחריין על כינוס “סדנא כלכלית” במנאמה בירת בחריין ב-26-25 ביוני 2019. הסדנא, שכותרתה “שלום למען שגשוג”, אמורה להוות את חלקה הראשון של תוכנית השלום. בסדנא צפויים להשתתף שרי האוצר ואנשי עסקים בולטים מהמזרח התיכון ומרחבי העולם ומטרתה היא לגבש רעיונות בכל הנוגע להשקעות וליוזמות כלכליות, שיובילו לשגשוג בקרב הפלסטינים ותושבי האזור כולו, אשר יוכלו להתממש על-ידי הסכם שלום. בהמשך מתכוונים האמריקאים לפרסם גם את חלקה המדיני של “עסקת המאה”, שיעסוק בסוגיות הליבה התלויות ועומדות בין ישראל לפלסטינים. סעודיה ומאע”מ כבר הודיעו על כוונתן להשתתף בסדנא. אישים בכירים ברשות הפלסטינית ובפתח ודוברים מטעם החמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הזדרזו להביע התנגדות מוחלטת לסדנא הכלכלית בבחריין[3].
  • במקביל לכוונת ארה”ב לקדם את “עסקת המאה” גברה בשבועות האחרונים המתיחות בין איראן לארה”ב על רקע החרפת הסנקציות האמריקאיות נגד איראן באמצעות ביטול ההקלות למספר מדינות לייבא נפט מאיראן, הטלת סנקציות על תעשיית הפלדה האיראנית והגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור. על רקע מתיחות זו החלה לאחרונה איראן להוציא לפועל מדיניות לוחמנית יותר נגד ארה”ב ויריבותיה המקומיות בזירה. בהקשר זה ניתן לציין מידע מודיעיני, שהגיע לידי ארה”ב בנוגע לכוונות איראניות לבצע פיגוע נגד הכוחות האמריקאים באזור באמצעות מיליציות שיעיות בעיראק הנאמנות לאיראן; חבלה בארבע ספינות מטען מסחריות במפרץ הפרסי (12 במאי 2019), שבוצעה, על-פי הערכה אמריקאית, בשליחות איראן; מתקפת כלי טייס בלתי מאוישים נגד מתקני נפט סעודים (14 במאי 2019), ככל הנראה על-ידי המורדים החות’ים בתימן הנתמכים על-ידי איראן; שיגור קטיושה לעבר מתחם המשמש את שגרירות ארה”ב בבגדאד (19 במאי 2019), שבוצע, על-פי הערכה אמריקאית, על-ידי אחת המיליציות השיעיות העיראקיות הנתמכות על-ידי איראן; ומדיניות לוחמנית ברצועת עזה של ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין, הארגון השליח (proxy) הפלסטיני המועדף על איראן, שחולל לאחרונה סבב הסלמה ברצועת עזה, חמור מקודמיו[4].
  • ערב “יום ירושלים” הכריז דובר משמרות המהפכה, רמזאן שריף (Ramazan Sharif), כי סיסמת תהלוכות “יום ירושלים” השנה תהיה: “יום ירושלים העולמי: תבוסת עסקת המאה וביסוס העניין הפלסטיני”. במסיבת עיתונאים לרגל “יום ירושלים” אמר שריף, המכהן גם כראש “מטה האינתיפאדה וירושלים במועצה המתאמת של ההסברה האסלאמית”, כי הפלסטינים עברו משימוש באבנים לשימוש בטילים וכי הדור הפלסטיני החדש נחוש יותר מקודמו להיאבק בישראל וזהו אחד מהישגי “יום ירושלים”. הוא ציין, כי בזכות ההתנגדות הפלסטינית, הציונים אינם מסוגלים עוד לבצע בקלות את פעילותם הצבאית נגד עזה ונאלצים לסגת.
  • שריף הכריז, כי “יום ירושלים” הוא יום האזהרה של האומה האסלאמית לחלק ממדינות ערב, ובמיוחד לערב הסעודית ולמאע”מ, בעניין כינוס “הועידה הבדיונית” בבחריין לבל ירמסו את עניין ירושלים והעם הפלסטיני בעת משחקם במגרש ארה”ב ו”המשטר הציוני”. הוא הוסיף, כי “עסקת המאה” הוצגה לצד צעדים נוספים של ממשל טראמפ, ובהם העברת שגרירות ארה”ב לירושלים וההכרה בה כבירת ישראל, ההתנגדות לשיבת הפליטים הפלסטינים והדיבורים על כינון “מולדת חלופית” בירדן ובמדבר סיני. “עסקת המאה”, לדבריו, נועדה אך ורק לחסל את פלסטין.
  • לדברי שריף עמדתם המאוחדת של הפלסטינים נגד התוכנית תוביל לכישלונה והעדויות מצביעות על התלקחות האינתיפאדה בגדה המערבית, מה שמעורר את דאגת הציונים ותומכי “עסקת המאה”. “עסקת המאה” וכל צעד נוסף, שלא יבטיח את דרישותיו הלגיטימיות של העם הפלסטיני, ובמיוחד שיבת הפליטים וקיום בחירות חופשיות לקביעת גורל הפלסטינים, לא יוכלו לעולם לפתור בעיה גדולה זו של העולם המוסלמי. האומה האסלאמית תוכיח ביום ירושלים, כי העניין הפלסטיני חי וקיים וכי “עסקת המאה”, שמטרתה היחידה היא להסיר באופן מוחלט את פלסטין מהגיאוגרפיה של האסלאם והאזור, לא תוביל אלא לכישלון ולהשפלה עבור מעצבי התוכנית ותומכיה. 
  • שריף הזהיר, כי קבלת החלטות בעניין פלסטין מבלי להתייחס לפלסטינים תוביל בעתיד הקרוב לאינתיפאדה חדשה ונרחבת וגם הגדה המערבית תפנה לדרך ההתנגדות. “עסקת המאה” רק תחזק את נחישות הפלסטינים להתנגד ולהיאבק נגד “מזימות אויבי ירושלים” ותגביר את המוטיבציה של אזרחי העולם לתמוך בפלסטין (תסנים, 28 במאי 2019).

דובר משמרות המהפכה, רמזאן שריף (אירנ"א, 28 במאי 2019).
דובר משמרות המהפכה, רמזאן שריף (אירנ”א, 28 במאי 2019).

  • ימים ספורים קודם לכן תקף רמזאן שריף בחריפות את “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ ותיאר אותה כניסיון אמריקאי לכפות על הפלסטינים לוותר על ערכיהם. בנאום, שקדם לדרשת תפילת יום השישי בטהראן ב-24 במאי, אמר שריף, כי על הנשיא טראמפ לדעת, שאין ביכולתו לכפות על העם הפלסטיני והאומה האסלאמית לסגת מתמיכתם בערכי פלסטין באמצעות “עסקת המאה”, העברת השגרירות האמריקאית לירושלים והכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן. הוא ציין, כי “עסקת המאה” נועדה לחסל את השאיפות הפלסטיניות, מה שלא הצליח במשך שבעים השנים האחרונות. הוא הוסיף, כי איראן תמכה בשחרור פלסטין מראשית המהפכה האסלאמית וסייעה לפלסטינים במאבקם לשוב לאדמת אבותיהם (איסנ”א, 24 במאי 2019).
  • לקראת “יום ירושלים” פרסמו 252 חברי מג’לס איראנים גילוי דעת, שבו הביעו את תמיכתם ב”התנגדות הפלסטינית” וקראו לאזרחי איראן להשתתף בתהלוכות היום. חברי המג’לס הדגישו בגילוי הדעת את התנגדותם לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ והצהירו, כי על ארה”ב לדעת, ש”עסקת המאה”, העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ההכרה בריבונות ישראל ברמת הגולן וההכרזה על משמרות המהפכה האיראנים כארגון טרור הם מאמצים כושלים, שיצטרפו לעשרות תוכניות העבר של ארה”ב בנוגע לפלסטין. עוד נאמר בהודעה, כי ערב הסעודית ומדינות נוספות, ובהן איחוד האמירויות ובחריין, צריכות לדעת שכינון קשרים ידידותיים עם “המשטר הציוני” מטיל עליהן “חרפה נצחית”, מנוגד באופן ברור לצו האלוהי ויעורר נגדן את שנאת האומה המוסלמית כולה. על “המשטר הציוני” לדעת כי החלה הספירה לאחור של חייו, כי גורלו נידון לחיסול וכי “חזית ההתנגדות” חזקה כיום יותר מאשר בכל זמן אחר בעבר. חברי המג’לס הדגישו את תפקידה של איראן בהנהגת עלי ח’אמנהאי בהתנגדות ל”מזימות” ארה”ב, “המשטר הציוני” ובעלות בריתה באזור, ובראשן ערב הסעודית (מהר, 26 במאי 2019).
  • יו”ר המג’לס, עלי לאריג’אני, הדגיש, אף הוא, בדבריו לקראת “יום ירושלים” את הצורך להתנגד לתוכנית השלום האמריקאית. לאריג’אני גינה בחריפות את המדינות המתכוונות להשתתף בוועידה הכלכלית בבחריין. הוא ציין, כי התוכנית האמריקאית, שאותה כינה “בוגדנית ומרושעת”, מתעלמת אפילו מזכויות הפלסטינים המעטות, שהוכרו בהצעות שלום קודמות, חותרת להגביר את שליטת ישראל בגדה המערבית, להכיר בכינונה של מדינה יהודית בפלסטין ולחסל את זכויות הפלסטינים, שיוותרו ללא כל תפקיד בעתיד ארצם. לאריג’אני הדגיש, כי בתנאים הנוכחיים, יש להשתתפות בתהלוכות “יום ירושלים” חשיבות מיוחדת וציון היום מהווה “זעקה רועמת” למען זכויות העם הפלסטיני והתמיכה בו (פארס, 26 במאי 2019).

[1] ראו חדשות הסכסוך הערבי ישראלי מה-28 במאי 2019.
[2]
ב-2 ביוני 2019 צפויה להתקיים הפגנה בלונדון לרגל "יום ירושלים העולמי". ההפגנה מאורגנת ע"יIslamic Human Rights Commission (IHRC), גוף אשר ארגן בשנים הקודמות הפגנות בלונדון לרגל "יום ירושלים העולמי". ההפגנה בלונדון תחל ברחוב מרשם (Marsham St) ותסתיים ברחוב דאונינג. להערכתנו צפויים להתקיים אירועים דומים גם במדינות מערביות נוספות.
[3]
ראו פרסום מרכז המידע מה-23 במאי 2019: "התנגדות נמרצת של הרשות הפלסטינית ל'סדנא הכלכלית' שהאמריקאים עומדים לכנס בבחריין".
[4]
ראו פרסום מרכז המידע: מבט לאיראן 19-2 במאי 2019.