אירועים אלימים על גבול רצועת עזה- ישראל (21 באוגוסט 2021)

מאות מפגינים נוהרים לעבר גדר הביטחון לאחר סיום העצרת המרכזית (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 21 באוגוסט 2021)

מאות מפגינים נוהרים לעבר גדר הביטחון לאחר סיום העצרת המרכזית (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 21 באוגוסט 2021)

מאות מפגינים נוהרים לעבר גדר הביטחון לאחר סיום העצרת המרכזית (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 21 באוגוסט 2021)

מאות מפגינים נוהרים לעבר גדר הביטחון לאחר סיום העצרת המרכזית (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 21 באוגוסט 2021)

הבימה המרכזית בעצרת (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 באוגוסט 2021)

הבימה המרכזית בעצרת (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 באוגוסט 2021)

תקיפות צה

תקיפות צה"ל ברצועה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 21 באוגוסט 2021)

הארגונים הפלסטינים מודיעים במסיבת עיתונאים בעזה על קיום העצרת (אתר צפא, 18 באוגוסט 2021)

הארגונים הפלסטינים מודיעים במסיבת עיתונאים בעזה על קיום העצרת (אתר צפא, 18 באוגוסט 2021)

מסיבת העיתונאים שקיימו הארגונים הפלסטינים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 באוגוסט 2021)

מסיבת העיתונאים שקיימו הארגונים הפלסטינים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 22 באוגוסט 2021)

עיקרים
  • חמאס והארגונים הפלסטינים ברצועת עזה מימשו ביום שבת (21 אוגוסט) את איומיהם לחמם שוב את הגבול עם ישראל ולקיים הפגנות אלימות סמוך לגדר הביטחון. זאת, למרות ההודעה כי הושג הסדר לגבי העברת כספי הסיוע מקטר למשפחות נזקקות ברצועה, ועל אף שישראל הכריזה על שורת הקלות. העילה לאירוע הייתה הפעם ציון יום השנה להצתת מסגד אלאקצא[1]. במהלך האירוע, שכמותו לא נראה חודשים ארוכים, התעמתו מאות פלסטינים עם כוחות הביטחון הישראליים, התקרבו לגדר ולחומה שהוקמה באזור קרני ואף ניסו לטפס עליה, יידו אבנים, השליכו מטענים לעבר כוחות צה”ל והציתו צמיגים. לוחמי צה”ל, שהיו ערוכים מבעוד מועד במרחב, השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, ובהתאם לצורך גם בירי צלפים. במהלך האירועים נפצע לוחם משמר הגבול באורח אנוש, מירי אקדח דרך חרך בחומה .כמו כן, היה ניסיון כושל לחטוף נשק של חייל צה”ל. לאחר הפרות הסדר שנמשכו כשלוש שעות פוזרו המפגינים. בתגובה לאירועים תקפו מטוסי חיל האוויר מספר יעדי חמאס ברצועה. בצה”ל גם הוחלט להעלות את רמת הכוננות בגזרה. בעקבות הארועים סגרה מצרים את מעבר רפיח, ככל הנראה כביטוי לאי-שביעות רצונה מכך שחמאס לא עמדה בהתחייבותה למנוע הסלמה ברצועה.
  • בחמאס מיהרו להבהיר, כי לא הייתה כוונה להגיע לעימותים אלימים וכי הם נבעו מזעם הציבור הפלסטיני על המצב ההומניטארי השורר ברצועה. על פי הארגונים הפלסטינים ברצועה, הם הכינו תכנית מסודרת לשורה של פעילויות נוספות שעליהן הם יודיעו בהמשך, בתביעה להסרת המצור וכביטוי למחויבותם לירושלים. בהקשר זה נמסר כי בכוונתם לקיים ב-25 באוגוסט 2021 עצרת גדולה תחת הכותרת “חרב ירושלים לעולם לא תושב לנדנה”, מזרחית לח’אן יונס. כמו כן ב-23 באוגוסט 2021 שוגרו בלוני תבערה לשטח ישראל שגרמו לכעשר שריפות קוצים. יחד עם זאת, נראה שלפי שעה, לא הוחלט עדיין על החזרת “צעדות השיבה”. כל דוברי חמאס אשר נשאלו על כך התחמקו ממתן תשובה ברורה בנושא.
  • יצוין, כי בשנים קודמות כמעט ולא צוין יום השנה להצתת מסגד אלאקצא על ידי חמאס והארגונים הפלסטינים ברצועת עזה. ב-21 באוגוסט 2016 ציינו ברצועת עזה את יום השנה בעצרת שערכה הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח במהלכה התקיימה גם תהלוכה צבאית. ב-23 באוגוסט 2019 הוקדשה צעדת השיבה השבועית לציון חמישים שנה להצתת מסגד אלאקצא והיא התקיימה תחת הסיסמא “לשירותך אלאקצא”. נראה כי השנה חשוב היה לחמאס במיוחד לציין את האירוע לאור מעורבותה הגוברת והולכת בנושא ירושלים בכלל ומסגד אלאקצא בפרט והניסיונות שלה למצב את עצמה כמי שמגנה על ירושלים.
אירועי העצרת
  • ב-21 באוגוסט 2021 התרחשו הפרות סדר אלימות וחריגות בסמוך לחומת הביטחון על גבול ישראל רצועת עזה שאורגנו על ידי חמאס והארגונים הפלסטינים ברצועה. האירועים החלו בשעות אחר הצהרים לאחר שבמקום התכנסה עצרת עממית. העילה לקיום העצרת הייתה ציון יום השנה להצתת מסגד אלאקצא והבעת מחאה על המשך “המצור” הישראלי על רצועת עזה. בעצרת השתתפו כמה אלפי בני אדם, כולל בכירי חמאס ביניהם ח’ליל אלחיה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה. במהלך העצרת נשאו הדוברים נאומים לוחמניים שהמסר המרכזי שלהם היה כי עזה לא תשתוק אל מול “התוקפנות הכלכלית” של ישראל ולא תקבל את “הסחיטה הישראלית” (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 21 באוגוסט 2021).
 מנגנוני הביטחון של חמאס מכווינים את המפגינים לאזור בו נערכה העצרת.   פריסת כוחות ביטחון של חמאס מזרחית לעזה כדי לאבטח את האירוע (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 באוגוסט 2021)
מימין: מנגנוני הביטחון של חמאס מכווינים את המפגינים לאזור בו נערכה העצרת. משמאל: פריסת כוחות ביטחון של חמאס מזרחית לעזה כדי לאבטח את האירוע (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 באוגוסט 2021)
מפגינים נוהרים לעצרת במזרח עזה.     הבימה המרכזית בעצרת (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 באוגוסט 2021)
מימין: מפגינים נוהרים לעצרת במזרח עזה. משמאל: הבימה המרכזית בעצרת (דף הפייסבוק של משרד הפנים בעזה, 21 באוגוסט 2021)
  • לאחר סיום העצרת התקרבו כמה מאות פלסטינים לגבול עם ישראל, בצפון הרצועה סמוך למעבר קרני. המפגינים ניסו לטפס על החומה ולחבל בה, הבעירו צמיגים, יידו אבנים והשליכו מטענים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות צה”ל. לוחמי צה”ל, שהיו ערוכים מבעוד מועד במרחב, השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, ובהתאם לצורך גם בירי צלפים לעבר המתפרעים. במהלך ההתפרעויות הצליח פלסטיני, שהיה חמוש באקדח, להגיע לחרך תצפית שבו עמד לוחם משמר הגבול ולירות בו מטווח קצר. הלוחם נפצע באורח אנוש ופונה לבית החולים. כמו כן, היה ניסיון כושל לחטוף נשק מחייל צה”ל שעמד בחרך תצפית והרובה שלו בלט החוצה לכיוון הרצועה. הפלסטינים ניסו למשוך את כלי הנשק לשטח הרצועה. הלוחם נאבק, והצליח למנוע את חטיפת כלי הנשק. הפרות הסדר נמשכו כשלוש שעות עד שכל המפגינים פוזרו (דובר צה”ל, 21 באוגוסט 2021). האירוע, שתועד על ידי כלי התקשורת הפלסטינים, זכה להד תקשורתי נרחב, היורה הוצג כגיבור. כמו כן תועדו הפלסטינים אשר ניסו לחטוף כלי נשק של החייל.
תיעוד הירי שביצע פעיל חמאס לעבר לוחם משמר הגבול בחרך שבגדר הביטחון (דף הפייסבוק של צפא, 21 באוגוסט 2021)     תיעוד הירי שביצע פעיל חמאס לעבר לוחם משמר הגבול בחרך שבגדר הביטחון (דף הפייסבוק של צפא, 21 באוגוסט 2021)
תיעוד הירי שביצע פעיל חמאס לעבר לוחם משמר הגבול בחרך שבגדר הביטחון (דף הפייסבוק של צפא, 21 באוגוסט 2021)
  • גורמי רפואה ברצועה דיווחו על 41 פלסטינים שנפצעו באירועים, שניים מהם באורח אנוש. בין הפצועים 22 ילדים. אחד הפצועים הוא צלם (עצאם שחאדה) (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 21 באוגוסט 2021). מאוחר יותר מסרו מקורות בעזה, שציטטו מקורות ישראליים, כי מבצע הירי נעצר על ידי מנגנון הביטחון של חמאס. חמאס מצדה הכחישה כל קשר למבצע הירי (וטן24, 22 באוגוסט 2021).
מבצע הירי בלוחם משמר הגבול לעזה מתקבל בברכה על ידי המון פלסטיני (אתר אמד, 22 באוגוסט 2021)
מבצע הירי בלוחם משמר הגבול לעזה מתקבל בברכה על ידי המון פלסטיני (אתר אמד, 22 באוגוסט 2021)
  • בכירים בחמ”ל הארגונים המשותף מיהרו להעביר מסר למתווכים כי הירי על לוחם משמר הגבול היה פעילות של אדם בודד ולא פעילות מתוכננת מראש. לדבריהם, הירי נבע “מזעם עממי” ברצועה וכי לא תוכננה כל פעילות צבאית במהלך “יום הזעם”. לדבריהם, התכנון היה מוגבל לשיגור מסר לישראל לפיו התחמקות שלה מההתחייבויות שהושגו והתחמקותה מהסרת “המצור” מעל רצועת עזה יביאו להשבת הפעילויות העממיות שהופסקו בתחילת שנת 2021. יחד עם זאת, ציינו שהמשך “המצור” על הרצועה יכול לדחוף את הפלסטינים לעוד פעולות שלא ניתן יהיה לצפות אותן מראש (אלרסאלה, אלקדס אלערבי, 22 באוגוסט 2021).
תגובת ישראל
תקיפת יעדי חמאס
  • בתגובה להפרות הסדר שהתקיימו בצפון רצועת עזה, והירי משטח הרצועה, ממנו נפצע לוחם משמר הגבול, תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר מטרות חמאס ברצועת עזה. על פי דובר צה”ל הותקפו ארבעה אתרי אחסון וייצור אמצעי לחימה של חמאס (דובר צה”ל, 21 באוגוסט 2021). בצה”ל גם החליטו, בעקבות האירועים, על תגבור כוחות בגזרה (דובר צה”ל, 21 באוגוסט 2021).
האתרים שהותקפו ע"י צה"ל (דובר צה"ל, 21 באוגוסט 2021)     האתרים שהותקפו ע"י צה"ל (דובר צה"ל, 21 באוגוסט 2021)
האתרים שהותקפו ע”י צה”ל (דובר צה”ל, 21 באוגוסט 2021)
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על תקיפות נגד מספר אתרים: מוצב במחנה הפליטים נציראת במרכז הרצועה ושטח חקלאי הסמוך לו; מוצב שיח’ עג’לין בדרום העיר עזה ומוצב בדר במערב העיר; תקיפת מוצב של המשטרה הימית במחנה הפליטים שאטי, במערב העיר עזה. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי לעבר המטוסים בוצע ירי נ”מ. על פי הפלסטינים זוהתה פגיעה בחצר בית בשדרות (שהאב, דניא אלוטן, פלסטין אליום, 21 באוגוסט 2021).
  • בתגובה לתקיפות אמר פוזי ברהום, דובר חמאס, כי ישראל (“הכיבוש הציוני”) מנסה כהרגלה לתקוף מוצבים של “ההתנגדות” כדי לחפות על כישלונה. לדבריו, ברור שישראל טעתה בהערכה שלה והתעלמה מהמסר של העם הפלסטיני ושל הארגונים הפלסטינים ופתחה בירי חי לעבר עיתונאים וילדים. ברהום הוסיף כי עזה תסייע שוב לאלקצא ולמקומות הקדושים ותצית את כל ישראל (פלסטין אליום, 21 באוגוסט 2021).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס ברצועה, ציין שישראל מנסה באופן נואש לשבור את כוח הרצון של הפלסטינים ואת ההתנגדות שלו באמצעות תקיפת מוצביו ברצועה. לדבריו, צעד זה מוכיח כי ישראל נכשלה בהשגת מטרותיה לנוכחת עמידתם האיתנה של הפלסטינים (מען, 22 באוגוסט 2021).
תחקור ראשוני של האירועים
  • בצה”ל העריכו כי הפרת הסדר תוכננה ואורגנה מראש כולל השימוש בנשק חם. לדבריהם, עם תחילת הפרת הסדר, עיבתה חמאס את כוחותיה במרחב שבין שכונת שג’אעיה לגדר הגבול. מספר החמושים המוצבים בעמדות הארגון הוכפל, וכמה עשרות פעילי כוחות “מגני הספר”, לבושי אפודים צהובים, נפרסו מטעם הארגון כדי לפקח על הסדר במהלך ההפגנה.
  • בתחקור ראשוני של האירועים, עלה כי המפגינים ניסו לחטוף את נשקם של הלוחמים פעמיים או שלוש. תחקיר צה”ל מעלה, כי החייל שנפצע ולוחמים נוספים ניסו לבצע ירי דרך החרך באמצעות אקדחים במטרה לעצור את המפגינים, ואז נורה הלוחם בראשו. עוד עלה כי המחבל שירה בלוחם משמר הגבול הסתיר את אקדחו ושלף אותו כמה שניות לפני שירה לעברו שלושה כדורים דרך חרך החומה שממנו כיוון הלוחם את נשק הצלפים שלו. זאת הסיבה שהוא לא זוהה על-ידי כוחות איסוף קרקעיים ואוויריים שסרקו את האזור.
  • עוד נמסר שבשלב הראשוני העדיפו הכוחות להשתמש לפיזור המפגינים האלימים ברימוני גז, אך ברגע שההפגנה הסלימה וכללה ניסיונות לחתוך את גדר הביטחון ולפרוץ אותה, אישרה האוגדה לצלפים לירות כדורים חיים לעבר מסיתים מרכזיים. מח”ט הגזרה הצפונית של עזה היה בשטח בעת התקרית, ואישר כל ירי צלפים. לפי התחקיר, הכוח ירה כ-45 כדורי צלפים ועשרות כדורי רוגר לעבר פלג גופם התחתון של המפגינים (כלי תקשורת ישראלים, 22 באוגוסט 2021).
הימים שקדמו לקיום העצרת
  • יום לאחר שיגור הרקטה מרצועת עזה לעבר שדרות (16 באוגוסט 2021), עליו לא הגיבה ישראל, פורסמו דיווחים על מאמצי תיווך שמקיימת מצרים מול ישראל והארגונים הפלסטינים למניעת המשך ההסלמה. הארגונים הפלסטינים איימו מצדם להפעיל שורה של צעדי לחץ על ישראל בגבול. הם הודיעו למתווך המצרי שהמצב ברצועה הגיע לשלב קשה וכי הם שוקלים מספר אופציות ובכללן הפעלת תהלוכות זעם לאורך הגבול. זאת, במקביל לפעולות לחץ נוספות נגד ישראל בהן נעשה שימוש בעבר כגון שיגור בלוני תבערה, הבערת צמיגים, הפעלת יחידות ההטרדה הלילית וחבלה בגדר הגבול (אלאח’באר, 17 באוגוסט 2021). יחד עם זאת, נמסר, שהארגונים מדברים על הסלמה הדרגתית ולפי שעה לא נדונה האפשרות של החזרת “צעדות השיבה” (אלקדס, 18 באוגוסט 2021). גם בכירי חמאס שנשאלו לגבי אפשרות זו התחמקו מתשובה.
  • למרות שיגור הרקטה, הודיעה ישראל על שורה של הקלות לרצועה שנכנסו לתוקפן יומיים לאחר שיגורה. בין ההקלות הותר לייבא ולייצא סחורות דרך מעבר כרם שלום. במסגרת זאת הוכנסו לרצועה חומרי בנייה וסחורות נוספות שהיו אסורות עד כה (מלט, אלומיניום, זכוכית, צמיגים ועוד). כמו כן הותרה יציאת סוחרים ואנשי עסקים לישראל (אלמנסק, חשבון הטוויטר של חסן אצליח, דף הפייסבוק של צפא, 19 באוגוסט 2021).
הכנסת מלט לרצועה.      הכנסת אלומיניום וזכוכית (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 19 באוגוסט 2021)
מימין: הכנסת מלט לרצועה. משמל: הכנסת אלומיניום וזכוכית (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 19 באוגוסט 2021)
  • במקביל, הושג הסכם, שאושר על ידי ישראל, להכנסת כספי הסיוע הקטרי לרצועה. הכספים אמורים להיכנס באמצעות מנגנון שבמסגרתו יעביר האו”ם את הכסף לבנק בעזה ומשם ימשכו הנזקקים את הקצבה באמצעות כרטיסים מגנטיים, ללא מעורבות הרשות הפלסטינית (פלסטין אליום, 18 באוגוסט 2021). למרות שורת ההקלות, ציין חאזם קאסם, דובר חמאס, כי חמאס לא תסכים להמשך המציאות הזאת בהדגישו שההקלות עליהן הכריזה ישראל אינן מספיקות (אסלאם טיימס, 17 באוגוסט 2021).
  • למרות ההקלות, בפגישה שערכו הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה הוחלט בכל זאת על קיום “יום זעם” בשבת 21 באוגוסט 2021 בשעות אחר הצהרים, אשר יכלול עצרת וצעדה לאורך גבול רצועת עזה ישראל. בפגישה הוחלט גם על הפעלת “האמצעים העממיים” לאורך הגבול דוגמת שיגור בלוני תבערה, חיתוך הגדר והפעלת יחידות ההטרדה הלילית (קדס, 18 באוגוסט 2021).
הארגונים הפלסטינים מודיעים במסיבת עיתונאים בעזה על קיום העצרת (אתר צפא, 18 באוגוסט 2021)
הארגונים הפלסטינים מודיעים במסיבת עיתונאים בעזה על קיום העצרת (אתר צפא, 18 באוגוסט 2021)
  • מכיוון שחמאס סירבה לבקשת מצרים שלא לקיים את העצרת, ביקשה מצרים מחמאס לשלוט בהמון ולהקפיד שלא להתקרב לגדר הביטחון. חמאס הודיעה למצרים כי אין להם כוונה להתעמת במהלך העצרת עם כוחות הביטחון הישראליים. יחד עם זאת, הם ציינו, שכל תקיפה ישראלית נגד ההמון תענה בהסלמה ובתגובה מצד ההתנגדות. חמאס הזהירה את המתווך המצרי כי בשל המצב הנוכחי היא אינה יכולה לשלוט במפגינים וכי יתכן שיהיה פיצוץ המוני בגבול (אלאח’באר, 19 באוגוסט 2021).
  • ערב קיום העצרת, פורסמו מספר דיווחים לפיהם התגלעו חילוקי דעות בין הארגונים וכי הועלו דרישות לשנות את מיקום האירוע למרכז העיר עזה במקום באזור הגבול במטרה למנוע עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים. זאת, לאור ההקלות עליהן הכריזה ישראל וההודעה של קטר על חתימת הסכם תשלום המענק. הדיווחים בנושא הוכחשו בטענה שאין בהם אמת (אלקדס, חשבון הטוויטר של סוכנות שהאב, 20 באוגוסט 2021). בבוקר יום שבת, מספר שעות לפני קיום העצרת, הודיעו הארגונים הפלסטינים למצרים כי ימשיכו בצעדי הפעלת הלחץ בשטח עד שהמענק הקטרי ייכנס בפועל לרצועה (אלאח’באר, 21 באוגוסט 2021).
  • בראיון שהעניק חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין כי אירועי היום יעבירו מסר לפיו לא יתכן שהמצור על הרצועה ימשך. הוא גם ציין שכל אירועי היום מתקיימים בהסכמה מלאה מצד כל הארגונים הפלסטינים (אלאקצא, 21 באוגוסט 2021).
תגובות
  • לרגל יום השנה להצתת מסגד אלאקצא, פרסמה חמאס הודעה בה הדגישה כי היא מוכנה להגיב על תוקפנות ישראל והמתנחלים נגד מסגד אלאקצא ונגד תושבי ירושלים הפלסטינים. עוד נאמר בהודעה, כי מסגד אלאקצא הוא בבחינת “קו אדום” וכל פגיעה בו תענה בהתנגדות (שהאב, 21 באוגוסט 2021). בהודעה שפרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין נאמר כי הדבר החשוב ביותר שהושג במהלך מבצע “שומר החומות” הוא אחדות העם הפלסטיני למען ירושלים ותושביה והמוכנות של כל גורמי ההתנגדות בעולם הערבי והאסלאמי לקחת חלק בשמירה על ירושלים (פלסטין אליום, 21 באוגוסט 2021).
  • האירועים סמוך לגדר הביטחון על גבול רצועת עזה ישראל, ובעיקר פציעתו של לוחם משמר הגבול מטווח קצר על ידי פלסטיני חמוש, זכו להד תקשורתי רב. במסיבת עיתונאים שערכו נציגי הארגונים הפלסטינים ביום שלאחר האירועים, הבהירו כי הם ימשיכו בפעילויות העממיות ללא היסוס עד שישראל תפסיק לפגוע בירושלים ובפלסטינים, תסיר את “המצור” מעל רצועת עזה, תיקח על עצמה אחריות משפטית והומניטארית ותפסיק לסכל את שיקום הרצועה ולמנוע מעזה להיפתח לעולם. עוד ציינו שהפעילויות העממיות תמשכנה על פי התוכנית שנקבעה וקראו לציבור הפלסטיני להגיע בהמוניו ולקחת בהן חלק (אלרסאלה, 22 באוגוסט 2021). בהקשר זה דווח, כי נשקלת אפשרות לקיים ב-24 באוגוסט 2021 צעדה של מאות תושבי הרצועה סמוך למעבר ארז וצעדה נוספת יום לאחר מכן מזרחית לח’אן יונס בדרום רצועת עזה (אלאיאם, 23 באוגוסט 2021).
  • בכירי חמאס וארגונים נוספים הביעו שביעות רצון מהאירועים, השמיעו איומים נגד ישראל והבטיחו קיום אירועים נוספים בעתיד. להלן מספר התבטאויות :
    • בנאום שנשא אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בפני הפורום העולמי של חכמי הדת הדגיש שירושלים היא מוקד המאבק וכי העצרת שנערכה ברצועת עזה לציון יום השנה להצתת מסגד אלאקצא הוכיחה שירושלים לא תיפול כל עוד “ההתנגדות”, העם הפלסטיני והאומה הערבית דבקים בה (אלאקצא, 22 באוגוסט 2021).
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי העצרת לציון יום השנה להצתת מסגד אלאקצא, נועדה להעביר מסר לישראל לפיה מערכת “חרב ירושלים” (מבצע “שומר החומות”), היא מערכה פתוחה. לדבריו כי כל הארגונים הפלסטינים שהשתתפו בעצרת אמרו בקול אחד שירושלים, מסגד אלאקצא והמשך “המצור” על הרצועה הם בבחינת “קווים אדומים”. העצרת גם מעבירה מסר לעם הפלסטיני לפיו אפשר לסמוך על הרצועה, על “ההתנגדות” ועל הארגונים בכך שהם יכפו משוואות חדשות וכללי עימות חדשים עם ישראל בכל האמצעים העומדים לרשותם. הוא קרא לכל הארגונים להצטרף למאבק (אלאקצא, 21 באוגוסט 2021).
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, אמר שישראל צריכה לשאת באחריות על הירי נגד “חפים מפשע” וציין כי הם העניקו תקופת זמן מספיקה כדי להסיר את “המצור” מרצועת עזה (דניא אלוטן, 21 באוגוסט 2021).
    • אבו מג’אהד, דובר ועדות ההתנגדות ברצועה, ציין, כי המסר מהעצרת המרכזית במזרח עזה הוא שירושלים היא בירת פלסטין, וכי הם לא יאפשרו לישראל להתחמק מכל הבנות ההרגעה ומדרישות העם הפלסטיני. עוד ציין, כי אם ישראל לא תיענה לדרישותיהם, היא תיאלץ לשלם על כך מחיר (מען, 21 באוגוסט 2021).
    • מנגד, מצרים סגרה (22 אוגוסט 2021) את מעבר רפיח, במשתמע בתגובה על כך שחמאס לא עמדה בהתחייבותה למנוע הסלמה במהלך האירועים.

[1] ב-21 באוגוסט 1969 הצית צעיר נוצרי אוסטרלי את מסגד אלאקצא וגרם לו נזקים. הצעיר, שלקה בנפשו, אושפז על פי החלטת בית המשפט ומאוחר יותר גורש לאוסטרליה.