אירועי “יום ירושלים העולמי” היוו שוב במה להסתה, איומים והכפשת ישראל וארה”ב

נשיא איראן רא’יסי נושא נאום בפני משתתפי האירוע בעזה (ערוץ אלמיאדין, 14 באפריל 2023)

נשיא איראן רא’יסי נושא נאום בפני משתתפי האירוע בעזה (ערוץ אלמיאדין, 14 באפריל 2023)

אלסנואר נואם באירוע בעזה (אתר חמאס, 14 באפריל 2023)

אלסנואר נואם באירוע בעזה (אתר חמאס, 14 באפריל 2023)

הצעדה בעזה (חשבון הטוויטר של אתר עלם24, 14 באפריל 2023)

הצעדה בעזה (חשבון הטוויטר של אתר עלם24, 14 באפריל 2023)

נשיא איראן רא'יסי ומפקד כוח קדס קאא'ני בצעדת יום ירושלים בטהראן (IRNA, 14 באפריל 2023)

נשיא איראן רא'יסי ומפקד כוח קדס קאא'ני בצעדת יום ירושלים בטהראן (IRNA, 14 באפריל 2023)

כרזה שנתלתה בכיכר המהפכה בטהראן לרגל ציון יום ירושלים האיראני. בערבית נכתב:

כרזה שנתלתה בכיכר המהפכה בטהראן לרגל ציון יום ירושלים האיראני. בערבית נכתב: "תוך פחות מ-17 שנה נהיה בירושלים" (מהר, 14 באפריל 2023)

שריפת דגל ישראל בתהלוכות בטהראן (סוכנות מהר באנגלית, 14 באפריל 2023)

שריפת דגל ישראל בתהלוכות בטהראן (סוכנות מהר באנגלית, 14 באפריל 2023)

שריפת דגל ישראל וארה

שריפת דגל ישראל וארה"ב בתהלוכות בטהראן (סוכנות מהר באנגלית, 14 באפריל 2023).

כללי
  • “יום ירושלים העולמי” מצוין מאז שנת 1979 ביום השישי האחרון של חודש רמצ’אן, על-פי החלטת רוחאללה ח’מיני, מכונן המהפכה האסלאמית באיראן. האירוע נועד לבטא את תמיכת איראן והעולם המוסלמי בסוגיה הפלסטינית ובשחרור ירושלים. אירועים לציון יום זה מתקיימים במדינות ערביות ואסלאמיות ואף במספר במדינות במערב. האירועים מנוצלים להכפיש את ישראל, לקרוא לחיסולה ולהתריס נגד ארצות הברית. השנה צוין “יום ירושלים” ב-14 באפריל 2023 בשורה של עצרות והפגנות.
  • השנה התקיימו אירועי “יום ירושלים” על רקע מתיחות גבוהה בירושלים ובמיוחד במתחם הר הבית, פעילות הסתה והתססה של הארגונים הפלסטינים ובמיוחד חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, בצל שורה של פיגועים קשים שבוצעו ביהודה, שומרון ובתוך מדינת ישראל, ומתקפת רקטות נגד ישראל שבוצעה משלוש זירות שונות, ימים מספר לפני יום ירושלים (רצועת עזה, לבנון וסוריה).
  • האירועים הללו זכו להתייחסות הדוברים במהלך טקסי יום ירושלים, שנשאו נאומים מתלהמים אשר לוו באיומים כלפי ישראל. בנאום שנשא נשיא איראן אבראהים רא’יסי בעצרת המרכזית שהתקיימה בעזה, אשר הועבר בשידור ישיר, הוא הביע תמיכה מלאה בפלסטינים. הוא גם התייחס בדבריו להפגנות המחאה בישראל אשר לטענתו המחלישות אותה באזור. יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת בעזה, הודה מצדו על הסיוע שמעניקה איראן לפלסטינים והזהיר מפני פגיעה בנשים בהר הבית. מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, הזהיר את ישראל מפני תקיפה בשטח לבנון.
  • האירועים המרכזיים לציון “יום ירושלים” התקיימו באיראן שבמהלכם הועלו באש (כמידי שנה), דגלי ארה”ב וישראל והושמעו קריאות להשמדתן, ובריכוזים שיעים בלבנון. ברצועת עזה התקיימה העצרת המרכזית בעיר בעזה. כמו כן התקיים אירוע במחנה הפליטים בג’נין. אירועים נוספים התקיימו בתימן, פקיסטן, בחרין, עיראק, תורכיה, דרום אפריקה, לונדון וניו יורק.
  • יש לציין שלא כבשנים קודמות ולמרות האיומים שהושמעו כלפי ישראל, לא נוצלו השנה אירועי “יום ירושלים” להפגנת כוח צבאי על ידי איראן, חזבאללה והארגונים הפלסטינים ונראה כי לא הוצגו במצעדים צבאיים לראווה אמצעי לחימה כמו טילים בליסטים כפי שהוצגו בפעמים קודמות באיראן.
אירועי יום ירושלים
רצועת עזה
  • האירוע המרכזי לציון “יום ירושלים” אורגן על ידי הוועדה הפלסטינית לציון יום ירושלים העולמי והוא התקיים באצטדיון פלסטין בעיר עזה תחת הסיסמה “הגדה (היא) מגן ירושלים”. בפתיחת האירוע שודר נאומו של נשיא איראן, אבראהים רא’יסי, בפרסית בתרגום סימולטני לערבית. בדברים שנשא חלק דברי שבח למבצעי הפיגועים ולמתעמתים עם כוחות הביטחון הישראליים בציינו, כי הוא מצדיע “להתנגדות הפלסטינית” וללוחמים בזירות העימות השונות בפלסטין, ולגברים, הנשים והנערים שהקריבו את חייהם בהגנה על פלסטין וירושלים. הוא גם ציין שהגיבורים הם תושבי עזה ולוחמי “ההתנגדות” ביהודה ושומרון ובכל פלסטין. לדבריו, העולם עד בימים אלה להיווצרות סדר חדש שבו מתחזקים כוחות חזית ההתנגדות, כנגד דעיכה ונסיגה של חזית האויבים (ישראל וארה”ב) בציינו שהמצב בוושינגטון, ביחס לעבר, מעיד על דעיכת ההגמוניה שלה, ומצבה של ישראל הוא הגרוע ביותר והיא הולכת לאבדון. נשיא איראן הוסיף כי ישראל מבקשת היום לנרמל את יחסיה עם מדינות אסלאמיות כדי לספק לעצמה ביטחון. נרמול היחסים הוא בבחינת “דקירה בגב ההתנגדות ופלסטין” אולם הנורמליזציה לא תספק ביטחון לישראל או לממשלות המקיימות עמה יחסים (שהאב, 14 באפריל 2023).
נשיא איראן רא’יסי נושא נאום בפני משתתפי האירוע בעזה (ערוץ אלמיאדין, 14 באפריל 2023)
נשיא איראן רא’יסי נושא נאום בפני משתתפי האירוע בעזה (ערוץ אלמיאדין, 14 באפריל 2023)
האירוע המרכזי בעזה לציון יום ירושלים העולמי (ערוץ אלמיאדין, 14 באפריל 2023)     האירוע המרכזי בעזה לציון יום ירושלים העולמי (ערוץ אלמיאדין, 14 באפריל 2023)
האירוע המרכזי בעזה לציון יום ירושלים העולמי (ערוץ אלמיאדין, 14 באפריל 2023)
  • בדברים שנשא יחיא אלסנואר, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, הוא הדגיש כי “ציר ירושלים” (קרי, ציר ההתנגדות) מכריז על מוכנותו להגן על ירושלים ועל אלאקצא, לאחר שרוב המשטרים הערביים והאסלאמיים נטשו את חובתם הזו, והוסיף כי הם מרגיעים את אומתם. לדבריו, האומה עברה כברת דרך רבה לקראת מוכנותו של “ציר ירושלים” להגשים את הבטחתו של אללה[1]. הוא פנה לתושבי ירושלים, והדגיש כי הנהגת ההתנגדות ו”ציר ירושלים” יתמכו בהם ויגנו עליהם. ההנהגה עוקבת אחר הרבאט שלהם (השמירה על מתחם הר הבית) ואחר ההתנהלות של ישראל (“כוחות הכיבוש”) נגדם, כפי שאירע בימים האחרונים. אלסנואר הזהיר מהישנות המחזה של גרירת נשים במסגד אלאקצא, ואמר כי (נפילת) ציפורן אחת או שערה אחת של הנשים באלאקצא משמעה שפיכות דמים רבה באזור (אלשהאב, 14 באפריל 2023).
  • אלסנואר שיבח את השתתפות נשיא איראן באירוע בעזה, והביע הערכה לדבריו שבהם הדגיש שוב את מחויבות איראן לתמוך ב”התנגדות הפלסטינית” בציינו שההתנגדות בעזה לא הייתה מגיעה למה שהגיעה לולא תמיכת איראן. הוא גם הביע את הערכתו להבעת המחויבות של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, לפלסטין ולמקומות הקדושים. לדברי אלסנואר הם בונים נדבך על גבי נדבך את ציר ירושלים; מתפייסים עם סוריה, שמהווה אחת מזירות הגיוס, ומפתחים את הקשר עם חזבאללה, המהווה חלק חשוב ביותר של “צבא אלשאם” (ג’נד אלשאם).
  • בהזכירו את האירועים האחרונים בירושלים הדגיש אלסנואר כי כל העולם רואה את מלחמת הדת נגד אלאקצא, ירושלים, ו”הגדה המערבית”, וכי מלחמת הדת אינה רק נגד האסלאם, אלא גם נגד הנצרות. אלסנואר הדגיש שתגובת “ההתנגדות” ביהודה ושומרון, בעזה ובדרום לבנון הייתה כמו “מכת חשמל” ששיגרה מסר לישראל, אותו הבינה כפי שלא הבינה את כל מסרי המתווכים. הוא ציין שהכוחות הפלסטיניים ב”התנגדות” וציר ירושלים פועלים להגן על ירושלים, מסגד אלאקצא ועל אנשיהם, הם מודעים לכוונות הנסתרות של ישראל אחרי רמצ’אן, ויהיו על המשמר.
  • אלסנואר גינה את הסטנדרטים הכפולים שמציגים מנהיגי העולם. לדבריו, אין די בביטויי גינוי, ועליהם לשנות את האסטרטגיות שלהם, להפסיק את הנורמליזציה, לסגור את השגרירויות ולתמוך בהתנגדות הפלסטינית. הוא גם פנה ליהודי העולם והפציר בהם להתנגד להתנהגות ממשלת ישראל, להחרים אותה ולאלץ אותה לשנות את דרכה, ולא, הם יושפעו מהשלכותיה של מלחמת הדת שמציתים המתנחלים הקיצוניים. אלסנואר הזהיר מפני התעסקות בפצצה הגרעינית הנקראת הר הבית (במקור: אלחרם אלקדסי) ומסגד אלאקצא (אתר חמאס, 14 באפריל 2023).
אלסנואר נואם באירוע בעזה (אתר חמאס, 14 באפריל 2023)     אלסנואר נואם באירוע בעזה (אתר חמאס, 14 באפריל 2023)
אלסנואר נואם באירוע בעזה (אתר חמאס, 14 באפריל 2023)
אלסנואר באירוע לצד בכירי הג'האד האסלאמי ובכירי ארגונים נוספים 
(חשבון הטוויטר של אתר עלם24, שמנהלו הוא העיתונאי חסן אצליח, 14 באפריל 2023)
אלסנואר באירוע לצד בכירי הג’האד האסלאמי ובכירי ארגונים נוספים
(חשבון הטוויטר של אתר עלם24, שמנהלו הוא העיתונאי חסן אצליח, 14 באפריל 2023)
  • הכוחות הלאומיים והאסלאמיים בעזה ערכו לאחר תפילת יום שישי צעדה רבת משתתפים ממסגד אלעמרי בעזה עד כיכר פלסטין במרכז העיר. המשתתפים הניפו את דגלי פלסטין ודגלי מספר מדינות ערביות ואסלאמיות התומכות בעניין הפלסטיני. לא’י אלקריותי, בכיר בחזית העממית המפקדה הכללית, נשא נאום בשם הארגונים, שבו הדגיש כי “ההתנגדות” הצליחה לנסח מחדש את כללי העימות עם ישראל ולהתעמת עמה באמצעות ביסוס המשוואה של “אחדות הזירות”. הוא הוסיף כי חלף זמנם של מעשי התוקפנות הישראליים והפלישות החוזרות ונשנות למסגד אלאקצא, והדגיש כי רקטות “ההתנגדות” ששוגרו לפני מספר ימים מדרום לבנון, סוריה ורצועת עזה, וכן “פעולות הגבורה” שטלטלו את ישראל, מוכיחות את האחדות והקשר ההדדי בין הזירות נגד ישראל (שהאב, 14 באפריל 2023).
הצעדה בעזה (חשבון הטוויטר של אתר עלם24, 14 באפריל 2023)     הצעדה בעזה (חשבון הטוויטר של אתר עלם24, 14 באפריל 2023)    
הצעדה בעזה (חשבון הטוויטר של אתר עלם24, 14 באפריל 2023)
יהודה ושומרון
  •   גדוד ג’נין של פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, ערך ב-13 באפריל 2023 מצעד צבאי במחנה הפליטים ג’נין בהשתתפות עשרות פעילי הגדוד. משתתפי המצעד צעדו חמושים ורעולי פנים בסמטאות וברחובות מחנה הפליטים והניפו תמונות של מסגד אלאקצא, שהידים וראשי הארגון, בראשם זיאד אלנח’אלה (ערוץ הטלגרם Daffa_media [ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון], 13 באפריל 2023).
המצעד הצבאי של גדוד ג'נין (מימין: חשבון הטוויטר של שמס ניוז, 13 באפריל 2023; משמאל: ערוץ הטלגרם החלופי של "גדוד ג'נין", 13 באפריל 2023)
המצעד הצבאי של גדוד ג’נין (מימין: חשבון הטוויטר של שמס ניוז, 13 באפריל 2023; משמאל: ערוץ הטלגרם החלופי של “גדוד ג’נין”, 13 באפריל 2023)
איראן
  • באיראן צעדו ההמונים בבירה טהראן ובמספר ערים נוספות, כשהם מנופפים בדגלי פלסטין ובובות בדמותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה”ב ג’ו ביידן. המשתתפים קראו “מוות לישראל”, והעלו באש את דגלי ישראל וארה”ב (סוכנות מהר, 14 באפריל 2023). אבראהים רא’יסי, נשיא איראן, ציין בשולי צעדות “יום ירושלים” ש”יום ירושלים” העולמי משקף את הסולידריות בין המדינות המוסלמיות והבעות התמיכה ברחבי העולם מוכיחות לעם הפלסטיני והלבנוני כמו גם ללוחמי “ההתנגדות” (הפלסטינים) כי הם אינם לבד. עוד ציין כי הנורמליזציה שמנסה ישראל לבנות ישראל עם מדינות האזור לא תתרום לביטחונה מפני שהיא על סף קריסה וכי הסימנים להתמוטטות ישראל ניכרים (מהר, 14 באפריל 2023).
נשיא איראן רא'יסי ומפקד כוח קדס קאא'ני בצעדת יום ירושלים בטהראן (IRNA, 14 באפריל 2023)      נשיא איראן רא'יסי ומפקד כוח קדס קאא'ני בצעדת יום ירושלים בטהראן (IRNA, 14 באפריל 2023)
נשיא איראן רא’יסי ומפקד כוח קדס קאא’ני בצעדת יום ירושלים בטהראן (IRNA, 14 באפריל 2023)
כרזה שנתלתה בכיכר המהפכה בטהראן לרגל ציון יום ירושלים האיראני. בערבית נכתב: "תוך פחות מ-17 שנה נהיה בירושלים" (מהר, 14 באפריל 2023)
כרזה שנתלתה בכיכר המהפכה בטהראן לרגל ציון יום ירושלים האיראני. בערבית נכתב: “תוך פחות מ-17 שנה נהיה בירושלים” (מהר, 14 באפריל 2023)
שריפת דגל ישראל בתהלוכות בטהראן (סוכנות מהר באנגלית, 14 באפריל 2023)    שריפת דגל ישראל בתהלוכות בטהראן (סוכנות מהר באנגלית, 14 באפריל 2023)
שריפת דגל ישראל בתהלוכות בטהראן (סוכנות מהר באנגלית, 14 באפריל 2023)
שריפת דגל ישראל וארה"ב בתהלוכות בטהראן (סוכנות מהר באנגלית, 14 באפריל 2023).     שריפת דגל ארה"ב (סוכנות מהר בפרסית, 14 באפריל 2023)
מימין: שריפת דגל ישראל וארה”ב בתהלוכות בטהראן (סוכנות מהר באנגלית, 14 באפריל 2023). משמאל: שריפת דגל ארה”ב (סוכנות מהר בפרסית, 14 באפריל 2023)
דורכים על דגל ארה"ב (סוכנות מהר באנגלית, 14 באפריל 2023).     מיצג בתהלוכות בטהראן: אדם המחופש לראש הממשלה נתניהו מסתובב אזוק (סוכנות איסנא באנגלית, 15 באפריל 2023)
מימין: דורכים על דגל ארה”ב (סוכנות מהר באנגלית, 14 באפריל 2023). משמאל: מיצג בתהלוכות בטהראן: אדם המחופש לראש הממשלה נתניהו מסתובב אזוק (סוכנות איסנא באנגלית, 15 באפריל 2023)
לבנון
  • חזבאללה קיים את הטקס המרכזי בבירות בו השתתפו בכירי הארגון ומאות פעילים צבאיים. במהלך הטקס הונפו שלטים בערבית ובעברית שקראו להשמדת ישראל. בנאום שנשא חסן נצראללה, מזכ”ל חזבאללה, אמר כי סולידריות ביום זה מעבירה מסר לישראל (“האויב”) אשר מגביר את החרדה והאימה בקרבה. לדבריו, למרות שישראל הכריזה על כוננות בכל החזיתות, הם חוגגים בביטחון יום זה ומרגישים חזקים וגאים. באשר למצב בישראל אמר נצראללה כי הפילוג העמוק בישראל חושף את השסעים העדתיים והדתיים וכי השינויים המשפטיים ועלולה להוביל לשפיכות דמים. נצראללה גם הזהיר שחלק מתגובות ישראל או “המעשים המטופשים” שהיא מבצעת בירושלים, ביהודה ושומרון, עזה לבנון או סוריה עלולים לגרור את האזור למלחמה נרחבת. בהתייחסו לאירועים שקרו בשבוע החולף בדרום לבנון וברצועת עזה נצראללה אמר כי חזבאללה נוקט במדיניות של שתיקה כחלק מניהול הקרב מול ישראל, דבר אשר קובע את מאזן ההרתעה. יחד עם זאת ציין הם יגיבו כראוי לכל תקיפה בלבנון (רדיו אלנור, 14 באפריל 2023).
הטקס המרכזי של חזבאללה בבירות (אתר אלעהד, 14 באפריל 2023).      נאום חסן נצראללה בטקס המרכזי של חזבאללה בבירות (אתר אלעהד, 14 באפריל 2023)
מימין: הטקס המרכזי של חזבאללה בבירות (אתר אלעהד, 14 באפריל 2023). משמאל:
נאום חסן נצראללה בטקס המרכזי של חזבאללה בבירות (אתר אלעהד, 14 באפריל 2023)
  • חזבאללה וגדודי ההתנגדות הלבנונית[2] ערכו טקס בסמוך לגבול ישראל לבנון בגזרה המזרחית, באזור חוות שבעא וכפר שובא (אתר אלעהד, 15 באפריל 2023).
הטקס  על גבול ישראל (אתר אלעהד, 15 באפריל 2023)     הטקס  על גבול ישראל (אתר אלעהד, 15 באפריל 2023)
הטקס על גבול ישראל (אתר אלעהד, 15 באפריל 2023)
  • “גדודי ההתנגדות הלבנונית” גם ערכו לרגל “יום ירושלים” תרגיל המדמה כיבוש מוצב צה”ל. התרגיל נערך סמוך לעיירה מרוחין, מול מוצב זרעית, תחת הכותרת “באים”. בתרגיל נכח חבר פרלמנט מטעם חזבאללה (אתר אלעהד, 17 באפריל 2023).
התרגיל סמוך למרוחין (אתר אלעהד, 17 באפריל 2023)    התרגיל סמוך למרוחין (אתר אלעהד, 17 באפריל 2023)
התרגיל סמוך למרוחין (אתר אלעהד, 17 באפריל 2023)
עיראק
  • בעיראק נערכו תהלוכות בבגדאד ומספר בערים נוספות. עלי אבו שאהין, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, השתתף באירוע שנערך באלנג’ף (אתר alqudsnews, 15 באפריל 2023).
מתהלוכות בבגדאד (מימין: אתר ערוץ אלמנאר, 14 באפריל 2023; משמאל: אתר ערוץ אלע'דיר העראקי, 14 באפריל 2023)
מתהלוכות בבגדאד (מימין: אתר ערוץ אלמנאר, 14 באפריל 2023; משמאל: אתר ערוץ אלע’דיר העראקי, 14 באפריל 2023)
אירוע באלנאצריה (Nasiriyah News, 14 באפריל 2023).     חבר הלשכה המדינית של הג'האד האסלאמי, עלי אבו שאהין, באירוע באלנג'ף (אתר alqudsnews, 15 באפריל 2023)
מימין: אירוע באלנאצריה (Nasiriyah News, 14 באפריל 2023). משמאל: חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, עלי אבו שאהין, באירוע באלנג’ף (אתר alqudsnews, 15 באפריל 2023)
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי, נאם באירוע בבגדאד. בדבריו הדגיש כי הפלסטינים ימשיכו להילחם אפילו אלף שנים עד שהם ישחררו את פלסטין וירושלים מהמפעל הציוני. הוא הוסיף שהפלסטינים בטוחים בניצחון והדבר יצר רעידת אדמה בתודעה הציונית, שגרם לישראלים להודות שהם נמצאים במקום הלא נכון, וזהו הצעד הראשון בתחילת גירושם מפלסטין. הוא הדגיש כי על העולם להבין שהתנאי הראשון שלהם לשלום הוא פירוק “ההתנחלות הארורה שהמערב הקים על אדמת פלסטין וקרא לה ישראל. עוד הדגיש דבריו(ערוץ ה-YOUTUBE של “הגיוס העממי” (אלחשד אלשעבי, ארגון הגג של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק), 14 באפריל 2023):
  • ירושלים היא הכותרת של הזהות, הדת וההיסטוריה שלהם, ועל כן יש לקיים ג’האד ולהילחם לשחררה מידי ישראל; יש להתנגד בכל הכוח לחילול היומיומי של מסגד אלאקצא בידי היהודים, ועובדה זו צריכה להיות המניע לפעילות האומה האסלאמית בכל הרמות.
  • האחדות של עמי האומה היא הבסיס לניצחון במערכה מול האויב, ויש לשאוף לחזק אותה.
  • אחדות כוחות ההתנגדות הערביים והאסלאמיים מול המפעל הציוני, ושיתוף הפעולה והשילוב ביניהם הם נדבך חשוב לתמיכה בפלסטינים ולהבסת המפעל הציוני.
אלנח'אלה נושא נאום באירוע בבגדאד (מימין: פאלטודיי, 14 באפריל 2023; משמאל: ערוץ ה-YOUTUBE של "הגיוס העממי" (אלחשד אלשעבי), 14 באפריל 2023)
אלנח’אלה נושא נאום באירוע בבגדאד (מימין: פאלטודיי, 14 באפריל 2023; משמאל: ערוץ ה-YOUTUBE של “הגיוס העממי” (אלחשד אלשעבי), 14 באפריל 2023)
סוריה
  • הארגונים הפלסטיניים במחנה הפליטים אלירמוכ ציינו את יום ירושלים העולמי לראשונה מאז סוף 2012 אז התחוללו קרבות במחנה הפליטים. האירוע צוין במפגן צבאי. בו נכחו בכירי הארגונים הפלסטינים בסוריה ביניהם אסמאעיל אלסנדאוי (אבו מג’אהד), נציג הג’האד האסלאמי בפלסטין בסוריה; נציגים מאיראן; וחסן חבאללה, חבר מועצת השורא של חזבאללה (ספוטניק בערבית, 14 באפריל 2023).

הטקס במחנה הפליטים אלירמוכ (מימין: סאנא, 14 באפריל 2023; משמאל: שמס ניוז, 9 באפריל 2023)
הטקס במחנה הפליטים אלירמוכ (מימין: סאנא, 14 באפריל 2023; משמאל: שמס ניוז, 9 באפריל 2023)
  • ההתארגנות הפלסטינית “חטיבת אלקדס” (לואא’ אלקדס)[3] ערכה במחנה הפליטים אלנירב שבחלב מצעד צבאי (ספוטניק בערבית, 14 באפריל 2023).
האירוע במחנה הפליטים נירב בחלב (סאנא, 14 באפריל 2023)    האירוע במחנה הפליטים נירב בחלב (סאנא, 14 באפריל 2023)
האירוע במחנה הפליטים נירב בחלב (סאנא, 14 באפריל 2023)
תימן
  •   בתימן נערכו תהלוכות המוניות בערים ובמחוזות שבשליטת החות’ים. בצנעאא’ צעדו המשתתפים כשהם מניפים כרזות עליהן תמונותיהם של מנהיג החות’ים וקאסם סלימאני כמו גם שלטים בהם קריאות להחרים סחורות אמריקניות וישראליות, ושלטים עליהם סיסמת החות’ים: מוות לאמריקה; מוות לישראל; מארה על היהודים; הניצחון לאסלאם (האתר התימני 21 בספטמבר, 15 באפריל 2023).
התהלוכה בצנעאא'  (האתר התימני 21 בספטמבר, 15 באפריל 2023)    התהלוכה בצנעאא'  (האתר התימני 21 בספטמבר, 15 באפריל 2023)
התהלוכה בצנעאא’ (האתר התימני 21 בספטמבר, 15 באפריל 2023)
התהלוכה בצנעאא'. מימין: כרזות עליהן תמונות מנהיג החות'ים וקאסם סלימאני; משמאל: שלטים בתהלוכה. עליהם קריאה להחרים סחורות אמריקניות וישראליות, ומאחור שלטים עליהם סיסמת החות'ים: אללה אכבר; מוות לאמריקה; מוות לישראל; מארה על היהודים; הניצחון לאסלאם (האתר התימני 21 בספטמבר, 15 באפריל 2023)
התהלוכה בצנעאא’. מימין: כרזות עליהן תמונות מנהיג החות’ים וקאסם סלימאני; משמאל: שלטים בתהלוכה. עליהם קריאה להחרים סחורות אמריקניות וישראליות, ומאחור שלטים עליהם סיסמת החות’ים: אללה אכבר; מוות לאמריקה; מוות לישראל; מארה על היהודים; הניצחון לאסלאם (האתר התימני 21 בספטמבר, 15 באפריל 2023)
 תהלוכה בתעז (האתר התימני אלצמוד, 15 באפריל 2023).     מספר מוקדים במחוז חג'ה שבהם נערכו תהלוכות לציון יום ירושלים (אתר רשת אלמסירה, זרוע ההסברה של החות'ים, 14 באפריל 2023)
מימין: תהלוכה בתעז (האתר התימני אלצמוד, 15 באפריל 2023). משמאל: מספר מוקדים במחוז חג’ה שבהם נערכו תהלוכות לציון יום ירושלים (אתר רשת אלמסירה, זרוע ההסברה של החות’ים, 14 באפריל 2023)
בחרין
  • בבחרין נערכו מספר תהלוכות בהן הניפו המשתתפים תמונות של השיח’ עלי סלמאן, מזכ”ל תנועת אלופאק, מפלגת אופוזיציה שיעית בבחרין (אתר רשת אלמסירה, 14 באפריל 2023).
תהלוכה בבחרין (אתר רשת אלמסירה, 14 באפריל 2023)
תהלוכה בבחרין (אתר רשת אלמסירה, 14 באפריל 2023)
תורכיה
  • בתורכיה נערכו תהלוכות במספר ערים ובהן איסטנבול, אנקרה ואזמיר. דווח כי המשתתפים שרפו את דגלי ישראל (סוכנות taghribnews בערבית, 15 באפריל 2023).
אחת התהלוכות (סוכנות taghribnews בערבית, 15 באפריל 2023).      פעילות באזמיר לרגל יום ירושלים (סוכנות אהל אלבית בערבית, 16 באפריל 2023)
מימין: אחת התהלוכות (סוכנות taghribnews בערבית, 15 באפריל 2023). משמאל: פעילות באזמיר לרגל יום ירושלים (סוכנות אהל אלבית בערבית, 16 באפריל 2023)
פקיסטן
  • גם ברחבי בפקיסטן נערכו תהלוכות לציון יום ירושלים (אירנ”א בערבית, 14 באפריל 2023).
התהלוכות בפקיסטן (מימין: אירנה בערבית, 14 באפריל 2023; משמאל: אתר kuwait24, 16 באפריל 2023)
התהלוכות בפקיסטן (מימין: אירנה בערבית, 14 באפריל 2023; משמאל: אתר kuwait24, 16 באפריל 2023)
לונדון, ניו יורק
  • בלונדון נערכה תהלוכה ב-16 באפריל 2023 בהשתתפות אלפי בני אדם (אירנא בערבית, 17 באפריל 2023), ובניו יורק השתתפו מאות מוסלמים וחסידי נטורי קרתא באירוע לציון יום ירושלים העולמי שנערך ב-14 באפריל ב-Times Square (אירנא בערבית, 15 באפריל 2023).
 התהלוכה בלונדון (אירנ"א בערבית, 17 באפריל 2023).     האירוע בניו יורק 
(אירנ"א בערבית, 15 באפריל 2023)
מימין: התהלוכה בלונדון (אירנ”א בערבית, 17 באפריל 2023). משמאל: האירוע בניו יורק
(אירנ”א בערבית, 15 באפריל 2023)
דרום אפריקה
  • בדרום אפריקה נערכה הפגנה מול שגרירות ישראל בבירה פרטוריה, במהלכה הונפו דגלי פלסטין וחזבאללה ותמונותיהם של האמאם ח’מיני, חסן נצראללה, וקאסם סלימאני. במקביל, נערכו תהלוכות במספר ערים נוספות ביניהן קייפטאון, דרבן ויוהנסבורג (אירנה בערבית, 15 באפריל 2023).
הפעילויות בדרום אפריקה (אתר רדיו טהראן בערבית, 15 באפריל 2023)     הפעילויות בדרום אפריקה (אתר רדיו טהראן בערבית, 15 באפריל 2023)
הפעילויות בדרום אפריקה (אתר רדיו טהראן בערבית, 15 באפריל 2023)
  •   תהלוכות לרגל יום ירושלים נערכו גם במדינות נוספות באפריקה, כגון מדגסקר ומדינות שונות ברחבי ניגריה.
פעילות בעיר Katsina בניגריה.    פעילות בעיר Saminaka 
(סוכנות אהל אלבית בערבית, 17 באפריל 2023)
מימין: פעילות בעיר Katsina בניגריה. משמאל: פעילות בעיר Saminaka
(סוכנות אהל אלבית בערבית, 17 באפריל 2023)

[1] סנואר משתמש בביטוי وَعْدُ الآخِرَةِ הלקוח מפסוק 7 בסורה 17, סורת המסע הלילי. בפסוקים 4-8 בסורה נכתב: "מסרנו לבני ישראל בספר לאמור, פעמיים תחמסו את הארץ ותתנשאו מאוד. כאשר התקיימה הפעם הראשונה (وَعْدُ أُولاهُمَا) שלחנו בכם את עבדינו גיבורי המלחמה והם פשטו אל תוך המושבות, וכך קוימה ההבטחה. אחר חידשנו את כוחכם להשיב מלחמה שערה והמצאנו לכם רכוש ובנים והרבינו את שורותיכם. אם תעשו טוב, רק עם עצמכם תיטיבו, ואם תרעו, לעצמכם תרעו. כאשר התקיימה הפעם השנייה (وَعْدُ الآخِرَةِ), (שילחנו בכם את עבדינו) למען יכלימו את פניכם ויכנסו אל המסגד כשם שנכנסו אליו בראשונה ולמען יחריבו את כל אשר כבשו. אולי יואיל ריבונכם לרחם עליכם ואולם אם תשובו לסורכם נשוב גם אנו, וגיהינום יסגור על הכופרים".פרופסור אורי רובין, בפירושו לקוראן, ציין בהערותיו כי הפעם הראשונה היא חורבן בית המקדש הראשון בשנת 586 לפנהס, ואילו הפעם השנייה מציינת את חורבן בית המקדש השני, בשנת 70 לספירה. אך פרשנים אסלאמיים, בייחוד כאלו המזוהים עם חמאס והגהאד האסלאמי, נוטים לפרש את הפעם השנייה, המובטחת כחורבן מדינת ישראל (מאמר של דר (סאל מיל’) שאול ברטל, חוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, באתר המכון). הביטוי הנ"ל והפסוק שבו הוא מוזכר מופיעים בהודעות והתבטאויות רבות של חמאס ובכיריה, ובפרט מחמוד אלזהאר, שמאז מבצע "צוק איתן" מדבר על כך שהמערכה הבאה תהיה מערכת وَعْدُ الآخِرَةِ, שבה תושמד ישראל.
[2] במקור: "סראיא אלמקאומה אללבנאניה". גוף שהוקם ע"י חזבאללה, שפעיליו אינם נמנים עם העדה השיעית בלבנון, אלא יש בקרבם נוצרים, סונים ודרוזים שהמכנה המשותף שלהם הוא הרצון להילחם בישראל. חזבאללה אימן כוחות אלו מאז ההקמה וכן דואג להם לציוד ותקציב. מרכז הכוח שלהם נמצא בצידון.
[3] חטיבת אלקדס הינה כוח צבא פלסטיני המופעל ע"י משטר אסד ככוח מסייע לצבא הסורי. החטיבה הוקמה באוקטובר 2013 והיא מונה כמה אלפי לוחמים. במהלך מלחמת האזרחים הופעלו לוחמי חטיבת אלקדס ע"י המשטר הסורי נגד ארגוני המורדים בזירות שונות, במשימות הגנתיות והתקפיות, ורכשו ניסיון קרבי, בעיקר בלחימה בשטח בנוי. נראה לנו, כי כוח זה הינו בעל הכשירות הצבאית הגבוהה ביותר מבין הכוחות והמליציות הפלסטיניות האחרות המופעלות ע"י המשטר הסורי. יתכן כי כוח זה נתמך כספית ולוגיסטית ע"י כוח קדס של משמרות המהפכה האיראנים. להרחבה ראו מחקר מרכז המידע מ-12 במרץ 2018 :"כוחות צבא, מיליציות וארגונים פלסטינים המופעלים ע"י המשטר הסורי במלחמת האזרחים"