אירועי “צעדת השיבה הגדולה”, הצפויים להגיע לשיאם ב-14 וב-15 במאי, יכללו להערכתנו ניסיונות פריצה המונית לשטח ישראל, מלויים במעשי אלימות ויתכן גם טרור  במינון גבוה יותר מאשר עד כה

: צעירים פלסטינים שהשתתפו במפגש עם יחיא אלסנואר מניפים קאטרים לחתיך הגדר, צמיגים ועפיפון. חלק מהמשתתפים פצועים יתכן מהפגנות קודמות (דף הפייסבוק שהאב, 9 במאי 2018)

: צעירים פלסטינים שהשתתפו במפגש עם יחיא אלסנואר מניפים קאטרים לחתיך הגדר, צמיגים ועפיפון. חלק מהמשתתפים פצועים יתכן מהפגנות קודמות (דף הפייסבוק שהאב, 9 במאי 2018)

יחיא סנואר, בפגישת ההכנה בעזה (אתר חמאס, 9 במאי 2018).

יחיא סנואר, בפגישת ההכנה בעזה (אתר חמאס, 9 במאי 2018).

כרזה שפרסם הפורום הפלסטיני בבריטניה הקוראת להשתתף בהפגנת מחאה מול שגרירות ישראל בלונדון ב-11 במאי (דף הפייסבוק של

כרזה שפרסם הפורום הפלסטיני בבריטניה הקוראת להשתתף בהפגנת מחאה מול שגרירות ישראל בלונדון ב-11 במאי (דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה", 9 במאי 2018)

נוסח ההזמנה לקיים הפגנת מחאה לרגל ציון יום הנכבה מול שגרירות ישראל באתונה (דף הפייסבוק של

נוסח ההזמנה לקיים הפגנת מחאה לרגל ציון יום הנכבה מול שגרירות ישראל באתונה (דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה", 10 במאי 2018)

דף הפייסבוק של

דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה" פירסם הזמנה מאת ארגונים פלסטינים באוסטריה להשתתף בהפגנה בווינה לרגל 70 שנה לנכבה, ב-13 במאי 2018, בין השעות 18:00-15:00 (דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה", 10 במאי 2018)

עיקרי תמונת המצב

אירועי “צעדת השיבה הגדולה”, שהחלו ב-30 במרץ 2018 אמורים להגיע לשיאם בשני מועדים, שיחולו בשבוע הבא, יום אחר יום: 14 במאי, יום מעבר שגרירות ארה”ב בישראל מתל אביב למשכנה בירושלים
ו-15 במאי
המצוין ע”י הפלסטינים כ”יום הנכבה”. חודש רמצ’אן, הצפוי כנראה להתחיל ב-16 במאי (תלוי במולד הירח) עלול אף הוא להצטרף לצבר המועדים “המועמדים לפורענות”. שיאם של האירועים, על פי תפיסת החמאס, הממלאת בהם תפקיד דומיננטי, צפוי להיות פריצה המונית של פלסטינים לשטח ישראל (מימוש “זכות השיבה”) מלווה במעשי אלימות במינון גבוה, ואולי גם פיגועים, מעבר למה שהיה עד כה.

  • מהתבטאויות חמאס (הגוף הדומיננטי שמאחורי האירועים) ו”הרשות הלאומית לצעדת השיבה” (ארגון חזית המארגן את האירועים) עולה, כי הפלסטינים שואפים להביא בימי השיא של הצעדה מאות אלפי מפגינים פלסטינים לאזור הגבול. יום שישי הקרוב (11 במאי 2018) נקבע ע”י הגוף המארגן כ”יום שישי של הכנות ושל אזהרות” והוא אמור לשמש הכנה לאירוע נרחב יותר המכונה “צעדת המיליון לשיבה”, שיתקיים ב-14 במאי (שהאב, 4 במאי 2018).[1] מארגני “צעדת השיבה הגדולה” קוראים לפלסטינים ביהודה ושומרון, לערביי ישראל ולפלסטינים במדינות ערב להצטרף למחאות. כמו כן מתוכננות הפגנות אנטי-ישראליות במדינות המערב ובכלל זה בלונדון (הפגנת מחאה מול שגרירות ישראל, 11 במאי 2018), באתונה (הפגנה מול שגרירות ישראל, 15 במאי 2018) ובווינה (הפגנה ב-13 במאי 2018).

קריאה לתושבי הרצועה, יהודה ושומרון, ירושלים, ערביי ישראל ומחנות הפליטים להשתתפות רבה
ביום שישי הקרוב ולהיערך לקראת שיא האירועים ב-14 במאי 2018
(דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 7 במאי 2018)

  • יחיר אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, קרא לצעירים הפלסטינים לבצע את פעולות המחאה “בכל מחיר” באומרו כי הם מעדיפים למות כשהידים. להערכתנו חמאס ושאר המארגנים לוקחים בחשבון כי פריצה המונית לשטח ישראל עלולה להוביל למספר רב של הרוגים ופצועים. אולם, האבידות הרבות הצפויות אינן מהוות לדעתנו גורם מרתיע אלא להיפך – על רקע מיקוד תשומת הלב התקשורתית לעימות הישראלי-איראני ולפרישת ארה”ב מהסכם הגרעין עלול מספר גדול של נפגעים, בראיית חמאס, דווקא לסייע להעלות שוב למודעות את הנושא הפלסטיני, שנדחק לקרן זווית בדעת הקהל העולמית. מספר נפגעים רב ופתיחת חזיתות נוספות של חיכוכים אלימים בין כוחות הביטחון הישראליים לבין מפגינים ביהודה ושומרון ובזירות נוספות עשויים בראיית חמאס והפלסטינים להגביר את עוצמת התהודה של האירועים ולהחזיר את הנושא הפלסטיני לכותרות.
הכנות, לוגיסטיקה וגיבוש טקטיקות לחימה

במישור הלוגיסטי והטקטי מתקיימות מזה זמן הכנות לקראת 14 במאי. האתגר העיקרי הניצב בפני חמאס והמארגנים הינו כיצד לגייס ולהניע המונים לגדר. לשם כך הם מתכננים שימוש בכריזות במסגדים וברחובות הערים, החל מ-13 במאי. כמו כן מתקיימות הכנות לוגיסטיות כגון הכנת בתי חולים לקליטת פצועים וארגון היסעים למקומות הכינוס. במקביל נבחנות טקטיקות עימות שונות, כגון: פריצת הגדר במקומות רבים כדי להתיש את צה”ל; שימוש בדחפורים כדי להסיר את הגדר וליצור פרצה שדרכה יוכלו לזרום המונים לישראל; הכנת מקומות כינוס לאלו שיצליחו לפרוץ לשטח ישראל.

  • כבר ב-7 במאי 2018 פרסמו מארגני “צעדת השיבה הגדולה” פוסט בדף הפייסבוק בו ביקשו מהגולשים להציע הצעות לגבי אופי האירועים “לפני החצייה ולאחר חציית הגדר”. בין ההצעות שהעלו הגולשים הוזכרו: לעבור בקבוצות ממקום למקום כדי שכוחות צה”ל ייאלצו להתפזר לאורך כל הגדר (עד כה התמקדו אירועי יום שישי בחמישה/שישה מוקדים); לספק חביות מים ודליים כדי להתמודד עם הגז המדמיע; לספק שקי חול; לארגן התרכזות המונית וכניסה המונית יד ביד לעבר שטח ישראל; להכין שלטים המדגישים את החלטה 194 של האו”ם [בעניין הפלסטינים] ובכך לתת לגיטימציה לחציית הגדר; לעשות שימוש במכוניות, חמורים, סוסים ועוד (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 7 במאי 2018).
  • בתוכנית שפרסמה הרשות המפקחת של “צעדת השיבה הגדולה” לעידוד המשתתפים בצעדת “יום הנכבה” נאמר כי כבר ביום ראשון 13 במאי 2018 יושמעו כריזות במסגדים וברחובות הערים. הכריזות, תחלנה בשעות הצהרים והן תמשכנה עד יום שני בבוקר. ביום שני יגיעו ההמונים למחנות השיבה, שהוקמו כמה מאות מטרים סמוך לגדר ומשם יחלו לצעוד לעבר גדר הביטחון במטרה לחצות אותה (אלקדס אלערבי, 9 במאי 2018). כחלק מההכנות הקימה הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה הגדולה במחנה מזרחית לעיר עזה את “אוהל השיבה העולמי המרכזי” (אלאקצא, 8 במאי 2018).
  • יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, מעורב אישית בהכנות. הוא ערך פגישת הכנה לאירועים המכונים “צעדת המיליון” עם נציגי הארגונים השונים, פעילי “צעדת השיבה” וצעירים פלסטינים מהרצועה. בפגישה נכחו אנשי תקשורת בכירים (פלסטין אליום, 8 במאי 2018). במפגש הוא קרא להשתתפות נרחבת באירועים הצפויים. הוא קרא לבצע את פעולות המחאה בכל מחיר באומרו, כי הם מעדיפים למות כשהידים, או למות רעבים ובכבוד מאשר למות מושפלים ומדוכאים (PALINFO, 9 במאי 2018). עוד ציין אלסנואר, בפני הצעירים במסגרת דברי העידוד שלו כי “הוא פוחד למות במיטתו, וכי הוא מקווה למות כשהיד בתהלוכות השיבה” (סמא ניוז, פאלטודי, 9 במאי 2018).
   
מימין: יחיא סנואר, בפגישת ההכנה בעזה (אתר חמאס, 9 במאי 2018). משמאל: צעירים פלסטינים שהשתתפו במפגש עם יחיא אלסנואר מניפים קאטרים לחתיך הגדר, צמיגים ועפיפון. חלק מהמשתתפים פצועים יתכן מהפגנות קודמות (דף הפייסבוק שהאב, 9 במאי 2018)
  • בראיון שהעניק אחמד אבו רתימה, דובר “צעדת השיבה הגדולה”, אמר, כי במהלך השבוע האחרון לפני יום הנכבה יתעצמו פעולות “צעדת השיבה הגדולה” עד שיגיעו לשיאם ב-14 וב-15 במאי. כשנשאל האם ב-15 במאי יפרצו המפגינים את גדר הביטחון התחמק מתשובה ואמר, כי לא התקבלה החלטה לפרוץ את הגדר אולם יחד עם זאת ציין, כי לצעדת השיבה הגדולה אין “מרכז קבלת החלטות” מסודר וכי “הצעירים המשתתפים הם אלה שיחליטו” כך שחברי הוועדה המארגנת אינם ערבים לכך שזה לא יקרה. הוא גם ציין בדבריו, כי פריצת הגדר היא זכותם של הפליטים הפלסטינים שכן “הם במילא ישובו לבתיהם באחד מן הימים” (אלאקצא, 8 במאי 2018).
   
מפגש של סיעת הסטודנטים של החזית העממית לשחרור פלסטין בנושא “ההתנגדות העממית” במסגרת היערכות לקראת “צעדת המיליונים” (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 8 במאי 2018)

אחד מהגולשים בפורום חמאס פרסם “הנחיות מבצעיות” לקראת יום הנכבה לאלה המתכוונים לחדור לשטח ישראל בין ההנחיות (פורום חמאס, 9 במאי 2018):

  • יש להכין תיק גב ובו תמר ובקבוק מים, קאטר (לחיתוך הגדר), תחבושת ויוד.
  • פריצת הגדר תהיה ביותר ממקום אחד ורחוק מחמשת מוקדי ההפגנות ברצועה כדי להתיש את צה”ל.
  • יש ללמוד ולהכיר מראש את מפת ישראל אפשר לעשות זאת באמצעות האינטרנט. יש להגדיר מקום מסוים במפה [שאליו מתכוונים להגיע] ולשנן את הכיוונים. כמו כן יש ללמוד שימוש בנשק בכלי נשק ובפרט (רובה) M-16 .
  • יש להיזהר מתנועה במקומות פתוחים. לנוע בזהירות סמוך לגדרות או מבנים.
  • ההמלצה היא לנסות לנוע בקבוצה של שלושה לפחות.
  • לא לשאת מכשיר טלפון נייד, במקום זה לשאת מצית ופנס קטן.
  • להיזהר מכלבי משטרה, ולדעת כי זריית חול בפניהם מטשטשת אותם.
  • יש להיזהר ממצלמות ולנסות לחבל בהן או לעקור אותן.
  • דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה” פרסם פוסט (9 במאי 2018) ובו תשובות לשאלות הגולשים “מה [יקרה] לאחר הפריצה ב-14 וב-15 במאי? “, וכן שאלות שהועלו על ידי הגולשים מה יעשו ולאן אמורים לפנות הפלסטינים שנכנסו לשטח ישראל במסגרת אירועי “יום הנכבה”. להלן מספר הצעות ותשובות שניתנו על ידי גולשים בדף הפייסבוק (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 9 במאי 2018):
    • יש לספק דחפורים במטרה להסיר את הגדר בין ישראל לרצועה וכדי להכשיר את הדרכים עבור המפגינים.
    • אפשר לשהות בשטח ישראל ובתוך מוצבי צה”ל מבלי לחבל בהם.
    • להקים נקודות ריכוז בתוך שטח ישראל סמוך לגדר ולא לחזור לרצועה.
    • להגביר את ההסברה בכלי התקשורת כדי שפלסטינים בירושלים ובגדה יגיעו ב-14 וב-15 במאי למוקדי החיכוך עם ישראל כדי לקיים את זכות השיבה.
התבטאויות פעילים בכירים של חמאס וארגונים נוספים המעורבים בצעדה
  • להלן כמה התבטאויות של בכירים ודוברים מטעם החמאס וארגונים נוספים המעורבים בארגון הצעדה:
    • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר כי במחצית חודש מאי צפויה להתקיים צעדה גדולה וחסרת תקדים שהתהווה לדבריו “יום מכריע בהיסטוריה של העם הפלסטיני” (חשבון הטוויטר של עבד אללטיף אלקאנוע, 7 במאי 2018).
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס וחבר “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה”, קרא לגיוס כללי ולהסתערות המונית ב-14 במאי במטרה להדגיש את התנגדותם של הפלסטינים להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים לדבריו 14 במאי יהיה יום “יוצא דופן” בעימות מול ישראל (אלאקצא, 8 במאי 2018).
    • אחמד מדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, שיבח את הצעירים הפלסטינים ברצועת עזה וקרא לקיום צעדות דומות ביהודה ושומרון ובשטח ישראל. מדלל גם קרא לפלסטינים ביהודה ושומרון “להסתער בהמוניהם על ההתנחלויות” ולהמציא נגדם טקטיקות לחימה חדשות, דוגמת העפיפונים ברצועת עזה (אלאקצא, 5 במאי 2018).
    • עצאם חמאד, חבר הועדה המשפטית של צעדת השיבה, אמר כי יום שישי ה-11 במאי 2018 יהוה פתיחתו של “שבוע מיוחד” זאת מכיוון שב-14 במאי המוני פלסטינים יתאספו כדי להתנגד להעברת שגרירות ארה”ב לירושלים וב-15 במאי ימחו על הגירוש הפלסטיני בשנת 1948. הוא גם הוסיף, כי ביום זה יוכרז על צעדי ההמשך של “צעדת השיבה הגדולה” (אלמיאדין, 4 במאי 2018).
קריאה לאירועי הזדהות ביהודה ושומרון ובזירות נוספות
יהודה ושומרון
  • מארגני “צעדת השיבה הגדולה” מנסים לאירועי הצעדה גם את הפלסטינים ביהודה ושומרון ואף את ערביי ישראל. במסגרת זאת הם שבו וקראו לכל הפלסטינים כולל תושבי מחנות הפליטים לקחת חלק בפעילויות ביום שישי הקרוב (“יום שישי של הכנה ואות אזהרה”). בנוסף לכך, הם קראו להתכונן לאירוע נרחב יותר ב-14 במאי, יום העברת שגרירות ארה”ב לירושלים (דף הפייסבוק של צעדת השיבה הגדולה, 7 במאי 2018).
  • מחמד עליאן, יו”ר הוועדה הלאומית להגנה על זכות השיבה ערך מסיבת עיתונאים בראמאללה בה עדכן על הפעילויות המתוכננות לקראת “יום הנכבה”. לדבריו מתוכננת להתקיים תהלוכה מרכזית ב-14 במאי 2018 בראמאללה בסמיכות זמנים להעברת שגרירות ארה”ב לירושלים. בנוסף, יתקיימו לדבריו תהלוכות נוספות במוקדי החיכוך ביהודה ושומרון. בבתי הספר יוקדשו שיעורים לנושא זה, ודרשת יום השישי תתמקד ב”יום הנכבה” (מען, 9 במאי 2018).
קריאות לפלסטינים במדינות ערב לערוך פעולות מקבילות לאירועי הצעדה
  • השאם אבו מחפוט’, סגן מזכ”ל ארגון בשם “הועידה העממית של הפלסטינים בחו”ל”, אמר כי הפלסטינים בלבנון, סוריה בירדן ובאירופה יערכו פעילות מקבילה ב-15 במאי (צפא, 8 במאי 2018). ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין אמר, כי הוקמו אוהלים ביותר מחמישים מדינות לאות הזדהות עם הפלסטינים.
  • בתגובה לאירועים בסוריה, פרסם דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה” פוסט (10 במאי 2018) בו הוא קורא לממשלת סוריה ולחזבאללה להגיב על “התוקפנות הישראלית” ולאפשר לכל הפליטים הפלסטינים בסוריה ובלבנון להגיע לפלסטין בו זמנית במסגרת “צעדת השיבה הגדולה” (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 10 במאי 2018).
מדינות אירופה
בריטניה
  • בדף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה” פורסמה הזמנה מאת הפורום הפלסטיני בבריטניה להשתתף הפגנת מחאה מול שגרירות ישראל בלונדון, שתתקיים ב-11 במאי 2018 בשעה 17:30, לציון שבעים שנה לנכבה ובמחאה על העברת שגרירות ארה”ב לירושלים (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 9 במאי 2018).
יוון
  • דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה” פרסם קריאה של ארגונים פרו פלסטיניים ביוון לקיים הפגנת לציון יום הנכבה מול שגרירות ישראל באתונה, ב-15 במאי 2018, בשעה 18:00 בערב. על פי ההודעה לאחר מכן תקיים צעדה המונית לעבר שגרירות ארה”ב (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 10 במאי 2018).
אוסטריה

דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה" פירסם הזמנה מאת ארגונים פלסטינים באוסטריה להשתתף בהפגנה בווינה לרגל 70 שנה לנכבה, ב-13 במאי 2018, בין השעות 18:00-15:00 (דף הפייסבוק של "צעדת השיבה הגדולה", 10 במאי 2018)
דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה” פירסם הזמנה מאת ארגונים פלסטינים
באוסטריה להשתתף בהפגנה בווינה לרגל 70 שנה לנכבה, ב-13 במאי 2018,
בין השעות 18:00-15:00 (דף הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה”, 10 במאי 2018)

[1] למרות ש"יום הנכבה" חל ב-15 במאי נראה כי הוחלט לקיים את שיא האירועים ב-14 במאי (יום מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים). יש לקחת בחשבון שהאירועים ימשכו ב"יום הנכבה" (15 במאי) ואולי אף לאחר מכן.