אמנות ותרבות ככלים לאינדוקטרינציה בידי חזבאללה

סיד עלי פחץ, אחראי יחידת ההטפה ובפעילות התרבותית, נואם בטקס בנות מצווה של בית הספר אלמהדי באלנבי שית שבבקאע (האתר

סיד עלי פחץ, אחראי יחידת ההטפה ובפעילות התרבותית, נואם בטקס בנות מצווה של בית הספר אלמהדי באלנבי שית שבבקאע (האתר "ואדי פרס", 4 באפריל 2018).

ציור של עמאד מע'ניה צופה על סצנות מייצגות מהמלחמה (טנקים בוערים, מסוק נופל, רקטות נופלות ביישובים ישראליים) (פרופיל הפייסבוק של אחמד עבדאללה).

ציור של עמאד מע'ניה צופה על סצנות מייצגות מהמלחמה (טנקים בוערים, מסוק נופל, רקטות נופלות ביישובים ישראליים) (פרופיל הפייסבוק של אחמד עבדאללה).

אחמד עבדאללה ליד ציור שלו המתאר סצנה ממלחמת איראן-עיראק (פרופיל הפייסבוק של אחמד עבדאללה)

אחמד עבדאללה ליד ציור שלו המתאר סצנה ממלחמת איראן-עיראק (פרופיל הפייסבוק של אחמד עבדאללה)

חתימה ולוגו של בתי הספר אלמהדי – אלאחמדיה בין ציורי גרפיטי של לוחמי חזבאללה ושל כיפת הסלע (עמוד הפייסבוק של כפר כלא)

חתימה ולוגו של בתי הספר אלמהדי – אלאחמדיה בין ציורי גרפיטי של לוחמי חזבאללה ושל כיפת הסלע (עמוד הפייסבוק של כפר כלא)

חתימת גיוס החינוך – גזרת אלח'יאם מתחת לכתובת גרפיטי:

חתימת גיוס החינוך – גזרת אלח'יאם מתחת לכתובת גרפיטי: "העם, הצבא וההתנגדות הם מגן המולדת"- סיסמא שחזבאללה חותר להטמיע בציבור הלבנוני (עמוד הפייסבוק של כפר כלא).

כללי
  • חזבאללה בונה בקרב החברה השיעית בלבנון “מדינה בתוך מדינה”, הנותנת מענה לצרכי התושבים בכל תחומי החיים. לשם כך שוקד הארגון, בסיוע איראן, על הקמת מערכת אזרחית, הפועלת במקביל לזרוע הצבאית, בתחומי החינוך, התרבות, בריאות, רווחה, כספים, ספורט, בנייה, חקלאות ועוד. המוסדות החברתיים שניבנו, והפעילות האזרחית הנמרצת, מעניקים לבני העדה השיעית מגוון רחב של שירותים שהינם בעל אופי ממלכתי (תוך ניצול חולשתו של ממשל לבנון וההזנחה המסורתית של העדה השיעית). כל זאת כדי ליצור בקרב השיעים “חברת התנגדות”, התומכת במאבק חזבאללה נגד ישראל[1].

אחד מתחומי הפעילות האזרחיים, אשר חזבאללה מקדיש לו תשומת לב רבה. הינו תרבות ואמנות: פעילותו בתחום זה כוללת, בין השאר, מתן הרצאות לתומכי הארגון מפי אנשי דת, צירי פרלמנט, אקדמאים ופעילים צבאיים; ארגון תערוכות ציורים ו”תערוכות ג’האדיות” (בהן מוצגים כלי נשק בשימוש הארגון וחפצי שהידים); הפקת סרטים, הצגות ומופעים (כולל ייבוא נרחב של תוצרי תרבות מאיראן); והוצאת ספרים בנושאי האסלאם השיעי, התמיכה בחזבאללה ובערכיו והמהפכה האסלאמית באיראן. הפעילות התרבותית והאמנותית של חזבאללה מנוהלת בחלקה ע”י יחידת התרבות (הנקראת גם יחידת ההטפה והפעילות התרבותית). בנוסף לכך, עוסקים גם גופים נוספים בחזבאללה בהכוונת והטמעת פעילות תרבותית ואמנותית (למשל גיוס החינוך[2], רשת בתי הספר אלמהדי[3] וארגוני הנשים). הפעילות התרבותית והאמנותית הינה איפא דה-צנטרליסטית ותחומי הפעילות השונים מתחלקים בין מספר גופים של חזבאללה.

סיד עלי פחץ, אחראי יחידת ההטפה ובפעילות התרבותית, נואם בטקס בנות מצווה של בית הספר אלמהדי באלנבי שית שבבקאע (האתר "ואדי פרס", 4 באפריל 2018).
סיד עלי פחץ, אחראי יחידת ההטפה ובפעילות התרבותית, נואם בטקס בנות מצווה של בית הספר אלמהדי באלנבי שית שבבקאע (האתר “ואדי פרס”, 4 באפריל 2018).
  • הפעילות התרבותית והאמנותית מגויסת ע”י חזבאללה להטמעת ערכיו וערכי המהפכה האסלאמית באיראן בקרב הציבור השיעי, בדגש על הדור הצעיר. בתחומי התרבות והאמנות הערכים הבולטים הם: תמיכה בחזבאללה (“ההתנגדות”) ובג’האד (מלחמת קודש) נגד ישראל; טיפוח פולחן השהידים של חזבאללה והאדרת השהאדה (מות קדושים למען אללה). זאת, לצד תמיכה במהפכה האסלאמית באיראן וטיפוח פולחן האישיות של האמאם אלח’מיני מחולל המהפכה האסלאמית והמנהיג עלי אלח’אמנהא’י.
ציור של אומן מגויס בו נראית קרובת משפחה של שהיד מניחה פרחים על קברו, בעוד נשמתו עולה לשמיים ברקע (פרופיל הפייסבוק של אחמד עבדאללה).      ציור דיוקן של השהיד האדי נצראללה, בנו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה, אשר נהרג בהיתקלות עם כוח צה"ל בדרום לבנון בספטמבר 1997 (פרופיל הפייסבוק של אחמד עבדאללה).
עבודות ציור בנושא ערך השהאדה.
האדרת השהידים באמנות המגויסת של חזבאללה. מימין: ציור של אומן מגויס בו נראית קרובת משפחה של שהיד מניחה פרחים על קברו, בעוד נשמתו עולה לשמיים ברקע (פרופיל הפייסבוק של אחמד עבדאללה). משמאל: ציור דיוקן של השהיד האדי נצראללה, בנו של מזכ”ל חזבאללה חסן נצראללה, אשר נהרג בהיתקלות עם כוח צה”ל בדרום לבנון בספטמבר 1997 (פרופיל הפייסבוק של אחמד עבדאללה).
הספר "האמאם אלח'אמנהא'י: המנהיג מקור הסמכות" שיצא לאור בשנת 2014 בהוצאת אגודת אלמעארף וכולל הכרה של חכמי דת בכירים בח'אמנהא'י כמקור סמכות דתית (אתר אגודת אלמעארף).     כריכת הספר "קאסם סלימאני - זכרונות והרהורים", העוסק בחוויותיו של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים, במלחמת איראן-עיראק (אתר אגודת אלמעארף).
מימין: כריכת הספר “קאסם סלימאני – זכרונות והרהורים”, העוסק בחוויותיו של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים, במלחמת איראן-עיראק (אתר אגודת אלמעארף). משמאל: הספר “האמאם אלח’אמנהא’י: המנהיג מקור הסמכות” שיצא לאור בשנת 2014 בהוצאת אגודת אלמעארף וכולל הכרה של חכמי דת בכירים בח’אמנהא’י כמקור סמכות דתית (אתר אגודת אלמעארף).
  • ככל הידוע לנו לא הטילה ארה”ב סנקציות על יחידת התרבות של חזבאללה ועל גופים תרבותיים ואמנותיים נוספים המשמשים מכשיר לאינדוקטרינציה של פעילי חזבאללה ושל החברה השיעית בכלל (כגון אגודת רסאלאת או אגודת אלמעארף). גם פעילים בכירים של חזבאללה המנהלים את מוסדות התרבות והאמנות של הארגון לא הוכללו בסנקציות האמריקאיות.
מבנה העבודה
  • בעבודה זאת תיבחן הפעילות התרבותית של חזבאללה בארבעה תחומים שונים:
    • יחידת התרבות של חזבאללה
    • האגודה הלבנונית לאמנויות- רסאלאת, העוסקת בעיקר באמנויות הבמה.
    • אגודת התרבות האסלאמית – אלמעארף, העוסקת בעיקר בהוצאה לאור של ספרים ופרסומים.
    • אחמד עבדאללה, אמן מגויס העוסק באמנות חזותית.
    • “אמנות עממית”: ציור מאורגן של גרפיטי על החומה, שהקים צה”ל בגבול ישראל-לבנון
    • מימון הפעילות התרבותית האמנותית
    • נספח: פרסומי מרכז המידע אודות התשתית האזרחית של חזבאללה.

       

[1] שיח' נעים קאסם, סגנו של חסן נצראללה, הגדיר את התפיסה החברתית של חזבאללה כדלקמן: "ההתנגדות, מבחינתנו, היא השקפה חברתית על כל ממדיה: התנגדות צבאית, תרבותית, פוליטית והסברתית" (נעים קאסם, "חברת ההתנגדות: רצון השהאדה ויצירת הניצחון", דאר אלמעארף אלחכמיה, 2008, עמ' 8).
[2]
ראו פרסום מרכז המידע: "גיוס החינוך של חזבאללה: גוף העוסק באינדוקטרינציה של תלמידים שיעים במערכות החינוך הלבנוניות, הממלכתיות והפרטיות, כהכנה לקראת הצטרפותם לחזבאללה בתום לימודיהם", 2 ביולי 2019.
[3]
ראו פרסום מרכז המידע "חזבאללה מקיים רשתות של בתי ספר פרטיים המטמיעים בקרב בני העדה השיעית בלבנון את האידיאולוגיה של המהפכה האסלאמית באיראן ואת הנאמנות לחזבאללה ולדרך הטרור", 26 ביוני 2019.