ארגון כוחות הגליל שקיבל אחריות על הפיגוע במגידו

זירת פיצוץ המטען בצומת מגידו (מד

זירת פיצוץ המטען בצומת מגידו (מד"א, 13 במרץ 2023)

פאדי אלמלאח על זרועו סמל כוחות הגליל (אלג'רידה, 24 באפריל 2022)

פאדי אלמלאח על זרועו סמל כוחות הגליל (אלג'רידה, 24 באפריל 2022)

עלאא אבו דהים מבצע הפיגוע בישיבת מרכז הרב בכרזה עם לוגו הארגון (ערוץ הטלגרם

עלאא אבו דהים מבצע הפיגוע בישיבת מרכז הרב בכרזה עם לוגו הארגון (ערוץ הטלגרם "כוחות הגליל – הזאבים הבודדים", 6 במרץ 2023).

כרזה מערוץ הטלגרם

כרזה מערוץ הטלגרם

עיקרים
  • ​​ על פיגוע המטען בצומת מגידו ב-13 במרץ 2023 קיבל אחריות ארגון שכינה עצמו “כוחות הגליל-הזאבים הבודדים”. הארגון פרסם את הודעות קבלת האחריות מטעמו בעיקר באמצעות ערוצי טלגרם בהן שולבו טקסטים וסרטונים תחת שם ולוגו של הארגון. חלק מההודעות היו כתובות בעברית אולם, ניכר כי בהודעות אלה נעשה שימוש בתוכנת תרגום. ההודעות גררו שיח ברשתות החברתיות בעיקר של אזרחים לבנונים.
  • בהודעות הארגון לא נמסרו כל פרטים אודותיו אולם הוזכרו פיגועים קודמים שבוצעו, לכאורה, על ידי פעיליו. בין הפיגועים הוזכר פיגוע הירי בישיבת מרכז הרב בירושלים ב-6 במרץ 2008. עוד יצוין שהגוף שהיה חתום על ההודעות והסרטונים שהתפרסמו בערוץ הטלגרם כינה עצמו “ההסברה הקרבית”, טרמינולוגיה המוכרת מפעילות חזבאללה שזרוע ההסברה שלה נושאת שם זה (מה שיכול אולי להעיד על קשר ביניהם). אולם יחד עם זאת ניכר כי מסריו אינם בהכרח שיעים.
  • מעט מאד ידוע על הארגון למעט פיסות מידע שהתפרסמו בכלי התקשורת. במספר דיווחים צוין כי הארגון הוקם בסוריה והוא פועל בחסות סוריה וחזבאללה. ממידע נוסף עלה , כי כוחות הגליל הם הזרוע הצבאית של תנועת נוער פלסטינית (תנועת הנוער של השיבה) אשר פועלת בתמיכת סוריה וחזבאללה. יתכן וזהו ארגון פיקטיבי אשר רק מקבל אחריות על ביצוע פיגועים ולא קיים בפועל. יתכן גם שכוחות הגליל -הזאבים הבודדים הוא גלגולו של ארגון בני החורין של הגליל, שבין השנים 2009-2007 קיבל אחריות על ביצוע מספר פיגועים בישראל, אך הוכח כי לא בהכרח בוצעו על ידי פעיליו. או אולי גלגולה של בני החורין של הגליל, חולייה של ערביים תושבי הגליל שנחשפה בשנת 2004 והייתה מעורבת בביצוע מספר פיגועים, כולל חטיפת חייל.
הפיגוע במגידו והודעת קבלת האחריות
  • ב-13 במרץ 2023, בשעות הבוקר, התפוצץ מטען רב עוצמה שהוטמן בשולי הכביש באזור צומת מגידו. מהפיצוץ נפגעה מכונית שעברה במקום. נהג המכונית, בן 21, מהכפר סאלם נפצע באורח קשה. נפתחה חקריה לאחר שגורמי ביטחון ציינו כי המטען אינו דומה למטענים שהפלסטינים עושים בהם שימוש וכי המטען יותר דומה במאפייניו למטענים שהופעלו על ידי חזבאללה נגד כוחות צה”ל בדרם לבנון .
זירת פיצוץ המטען בצומת מגידו (מד"א, 13 במרץ 2023)
זירת פיצוץ המטען בצומת מגידו (מד”א, 13 במרץ 2023)
  • עוד קודם חשיפת כל פרטי האירוע בישראל, התארגנות המכנה עצמה כוחות הגליל -הזאבים הבודדים קיבלה על עצמה את האחריות לביצוע הפיגוע. בהודעה שפורסמה בערוץ הטלגרם מלווה בתמונת זאב ולוגו ארגון, נאמר, כי אחד מפעילי הקבוצה הניח מטען חבלה שהוכן על ידם בצומת מגידו “בצפון פלסטין הכבושה”, המטען התפוצץ ליד אחת המכוניות. עוד נמסר כי “הזאבים נסוגו בשלום” (ערוץ הטלגרם כוחות הגליל, 13 במרץ 2023). הגוף שהיה החתום על הסרטונים שהתפרסמו בערוץ הטלגרם של ההתארגנות כינה עצמו “ההסברה הקרבית”, טרמינולוגיה המוכרת מחזבאללה. בערוץ גם התפרסמו תמונות אתרים מרכזיים בישראל כגון בניין הכנסת, הקריה בתל אביב ונמל התעופה בן־גוריון. כמו כן התפרסמה תמונת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם בני משפחתו תחת הכותרת “המטרה הבאה”.
  • הודעת קבלת האחריות פותחת בפסוק מהקוראן סורת אלאנפאל פסוק 17 העוסק בקרב נגד הכופרים. פסוק זה מופיע בפרסומים שיעים ופרסומים סונים כאחת ועל כן קשה לשייך לגוף שפרסם אותו זיקה מסוימת. בהודעה נכתב “אחד הזאבים הבודדים שלנו הצליח היום בשעה ארבע בבוקר להטמין מטען צד שיוצר על ידי הזאבים שלנו בצומת מגידו ליד כביש עפולה בצפון פלסטין הכבושה. המטען התפוצץ סמוך לאחת ממכוניות המתנחלים, מה שגרם לפציעת המתנחל ולהרס המכונית לחלוטין . הזאבים שלנו נסוגו בשלום ובבטחה.
הודעת קבלת האחריות (ערוץ הטלגרם כוחות הגליל, 13 במרץ 2023)
הודעת קבלת האחריות (ערוץ הטלגרם כוחות הגליל, 13 במרץ 2023)
  • מספר ימים לאחר מכן, ב-15 במרץ 2023, פורסמה בישראל הודעה רשמית אודות פרטי הפיגוע . על פי הודעה, כוחות ביטחון מיוחדים, שהחלו במרדף אחר המחבל שהניח את המטען, איתרו כלי רכב חשוד ליד מושב יערה בצפון ישראל בסמוך לגבול לבנון. הם עצרו את כלי הרכב, הנהג יצא מכלי הרכב כשידיו מורמות, בעוד המחבל המשיך לשבת במכונית כשהוא לבוש חגורת נפץ שהייתה מוכנה להפעלה. מאחר שהוא היווה סכנה לכוחות הוא נורה ונהרג. בכלי הרכב נמצאו אמצעי לחימה נוספים. מתחקור ראשוני של האירוע עלה, כי המחבל הגיע, ככל הנראה, מוקדם יותר משטח לבנון לישראל. עוד עלה, כי לאחר הפיגוע עצר המחבל כלי רכב וביקש מהנהג להסיעו צפונה (דובר צה”ל, 15 במרץ 2023). מאוחר יותר חשפו גורמי צבא שעל פי ההערכות המחבל חצה את הגבול באמצעות סולם וכי חלקי הסולם נמצאו בתיקו. לדברי אותם גורמים חציית הגבול חייבה איסוף מידע מתמשך ומדויק על האזור ונראה כי פעילי חזבאללה היו מעורבים בהכנות לפיגוע (תקשורת ישראלית, 21 במרץ 2023).
  • לאחר פרסום הודעת דובר צה”ל פורסמה הודעה נוספת מטעם כוחות הגליל-הזאבים הבודדים, בה נטען שפרסום דובר צה”ל אינו נכון ומטרתו לשדר “עסקים כרגיל” למרות חומרת המצב. בהודעה צוין כי הם מאתגרים את שירותי המודיעין הישראלים לפרסם גם פרטים אודות מבצע הפיגוע, אשר לטענתם לא נתפס ולא נהרג אלא שוהה במקום בטוח. עוד נמסר בהודעה, כי הם מתחייבים לפגוע תמיד באויב וליישם את המטרות שלהם בתוך ומחוץ ל”פלסטין” תוך מתן דגש לאחדות עם כל הארגונים המאמינים במאבק מזוין . על ההודעה חתומה “מועצת המהפכה של כוחות הגליל -זאבים בודדים” (וטן, 15 במרץ 2023).
ההודעה שפרסמה ההתארגנות לאחר פרסום פרטי האירוע (וטן, 15 במרץ 2023)
ההודעה שפרסמה ההתארגנות לאחר פרסום פרטי האירוע
(וטן, 15 במרץ 2023)
מי הם כוחות הגליל ?
כללי
  • מעט מאד ידוע על ארגון כוחות הגליל למעט פיסות מידע שהתפרסם בכלי התקשורת במהלך השנים. בכתבה משנת 2016 צוין שכוחות הגליל פועלים תחת פיקוד מלא של חזבאללה (בלאדי ניוז, 12 בינואר 2016). בכתבה נוספת משנת 2017 צוין שב-14 במאי 2012 (תחילת מלחמת האזרחים בסוריה) הוכרז בסוריה על הקמת תנועת נוער פלסטינית בשם “הנוער הפלסטיני של השיבה” (חרכת עודה אלשבאב אלפלסטיניה), וכי כוחות הגליל הם בעצם הזרוע הצבאית של התנועה שמקבלת תמיכה מהמשטר הסורי ומחזבאללה. עוד צוין שמאז הקמתה היא עמדה לצד המשטר הסורי במאבקו נגד המורדים (בלאדי ניוז, 30 באוגוסט 2017). בדווח נוסף צוין שפעילי הארגון צברו ניסיון קרבי לאחר שפעיליו נלחמו נגד המורדים בסוריה ונגד דאעש במזרח סוריה, בקלמון ובטבקה (בלדי ניוז, 12 ביוני 2016). עוד ציין שבראש הארגון עומד פאדי אלמלאח, ונכון לשנת 2011 בארגון חברים “אלפי לוחמים” (אלג’רידה, 24 באפריל 2022).
לוגו הארגון הסורי (ערוץ הטלגרם של כוחות הגליל הזאבים הבודדים).     פאדי אלמלאח על זרועו סמל כוחות הגליל (אלג'רידה, 24 באפריל 2022)
מימין: לוגו הארגון הסורי (ערוץ הטלגרם של כוחות הגליל הזאבים הבודדים). משמאל: פאדי אלמלאח על זרועו סמל כוחות הגליל (אלג’רידה, 24 באפריל 2022)
  • בכתבה משנת 2022 דווח שישראל תקפה בסוריה מטרה השייכת לכוחות הגליל לאחר חשפה את קיומם של מגעים ביניהם לבין גופים פלסטינים נוספים. בכתבה צוין שהארגון הוא קבוצת פלסטינים סורים שחומשה על ידי חזבאללה והיא נלחמת כבר משנת 2011 לצד כוחות המשטר הסורי. בהמשך צוין שחלק מהלוחמים הפלסטינים הצליחו לחדור לישראל ולבצע פיגועים דרך משלחות סטודנטים ממדינות ערב (אלג’רידה, 22 באפריל 2022).. בכתבה נוספת הוזכר ושמפקד כוחות הגליל, פאדי אלמלאח, הוא מראשי החזית העממית לשחרור פלסטין והוא פועל בסוריה בתיאום עם המשטר הסורי, חזבאללה ואיראן. עוד צוין שכוחותיו לקחו חלק בקרבות בקלמון דיר אלזור, חלב ועוד (אלג’רידה, 24 באפריל 2022).
  • בהודעותיו מקשר עצמו הארגון לביצוע פיגועים רבים בישראל. כך למשל הוא טוען שפעיל הארגון ביצע את הפיגוע הירי ב-6 במרץ 2008 בישיבת מרכז הרב בו נהרגו שמונה תלמידי ישיבה ועשרה נפצעו. לדבריהם מבצע הפיגוע עלאא’ האשם אבו אדהים, תושב ג’בל מכבר, שבדרום מזרח ירושלים, היה ממקימי כוחות הגליל הפלסטיני (ערוץ הטלגרם כוחות הגליל – הזאבים הבודדים, 6 במרץ 2023).
  • בערוץ נוסף של הארגון צוין, כי הפיגוע בישיבה היה פעולתם הראשונה. בדיון שמתפתח בערוץ הם דנים בשלבי הקמת הארגון והקשר בין הארגון לבין תנועת הנוער כוחות הגליל וארגון בני החורין של הגליל ( אחראר אלג’ליל). אחד הגולשים מציין כי בשנים 2008–2010 פעל הארגון במסגרת תאים קטנים בישראל ומחוצה לה (ערוץ הטלגרם הזאבים הבודדים – כוחות הגליל, 15 במרץ 2023).
עלאא אבו דהים מבצע הפיגוע בישיבת מרכז הרב בכרזה עם לוגו הארגון (ערוץ הטלגרם "כוחות הגליל – הזאבים הבודדים", 6 במרץ 2023).
עלאא אבו דהים מבצע הפיגוע בישיבת מרכז הרב בכרזה עם לוגו הארגון
(ערוץ הטלגרם “כוחות הגליל – הזאבים הבודדים”, 6 במרץ 2023).
  • בהודעה מ-6 במרץ 2023 (טרם ביצוע הפיגוע במגידו) הם מכנים מחבלים שביצעו פיגועים בישראל בשם “השהיד שלנו”. הם מונים מבצעי פיגועים, שלא בהכרח הם פעילי הארגון, ביניהם רעד ח’אזם , מבצע הפיגוע ברחוב דיזנגוף ב-7 באפריל 2022, מוכר כפעיל גדודי חללי אלאקצא; עדי אלתמימי (שביצע ב-8 באוקטובר 2022 פיגוע ירי במעבר שעפאט בו נהרגה חיילת צה”ל. אלתמימי נורה למוות 11 ימים מאוחר יותר בעת שניסה לבצע פיגוע נוסף בכניסה למעלה אדומים, דווח שהשתייך לגדוד ג’נין; וח’ירי עלקם, מבצע פיגוע הירי בשכונת נווה יעקב ב-27 בינואר 2023.
תקשורת הארגון
  •   עיקר פעילות כוחות הגליל מתבצעת ברשתות החברתיות בעיקר בערוצי הטלגרם, תחת השמות “כוחות הגליל- הזאבים הבודדים” ו”הזאבים הבודדים- כוחות הגליל”. הודעות הארגון בערוצים אלה כוללות טקסטים רבים בעברית, אך לעיתים השפה משובשת וניכר שהתרגום הוא באמצעות תוכנת תרגום. התכנים המתפרסמים בערוץ כוללים איומים בוטים וקריאות לרצח יהודים. בערוץ מועלים גם סרטונים רבים באיכות עריכה גבוהה, מצוטטים פרסומים רבים הלקוחים מכלי התקשורת הישראלים. בחלק מהפרסומים ניכרת זיקתו של הארגון לפעילות חזבאללה ולאיראן.
זיקה לחזבאללה ואיראן בערוץ הטלגרם של הארגון (ערוץ הטלגרם כוחות הגליל – הזאבים הבודדים, 10 במרץ 2023).     כרזה מערוץ הטלגרם
מימין: זיקה לחזבאללה ואיראן בערוץ הטלגרם של הארגון
(ערוץ הטלגרם כוחות הגליל – הזאבים הבודדים, 10 במרץ 2023). משמאל: כרזה מערוץ הטלגרם
  • לקבוצה שלושה ערוצי טלגרם לשניים מהם כמה עשרות עוקבים לאחת מעל 2,000 עוקבים :
    • גוב הזאבים, כוחות הגליל, 59 עוקבים.
    • הזאבים הבודדים- כוחות הגליל, 99 עוקבים.
    • כוחות הגליל – הזאבים הבודדים, 2,419 עוקבים. בתמונת פרופיל מופיע הלוגו הרשמי של הארגון הסורי ומוזכר גם ארגון האם “תנועת שיבת הנוער הפלסטינית. ב-20 במרץ 2023 פורסם בערוץ סרטון הדרכה להכנת אבק שריפה שחור, עבור “מטענים, רימוני צינור (‘מרפקים’) רימוני יד ולהתחלת ייצור טילים” תחת ההשטאג “הכנות_למלחמה”.
נספח
ארגון בני החורין של הגליל
  • השם בני החורין של הגליל עלה לראשונה ביוני 2004 כאשר הוגשו כתבי אישום חמורים נגד חמשה חברי חולייה, תושבי כפר כנא וכפר מנדא שבגליל. הם הואשמו בקשירת קשר לביצוע פשע בנסיבות מחמירות, פעילות בארגון טרור והתאחדות בלתי מותרת, ניסיון לחטיפה בנסיבות מחמירות ועוד. החוליה נתפסה בעת ששניים מחבריה ביצעו ירי לעבר ניידת משמר הגבול בצומת רימון שבגליל התחתון. ראש החוליה, מחמד מחמוד ח’טיב נהרג מאש כוחות הביטחון (אפריל 2004).
  • לאחר תפיסתם עלה כי ב – 21 ביולי 2003 מחמד חאלד ענבתאוי ומחמד מחמוד חטיב, מכפר כנא חטפו וזמן קצר לאחר מכן הרגו את החייל אולג שייחט בצומת בית רימון. בחקירתם מסרו כי במהלך אוקטובר 2002 הם הקימו, יחד עם חטיב, חוליה אשר חבריה ביצעו במהלך אוקטובר 2002 – יולי 2003 מספר ניסיונות לחטוף חיילים. חברי החוליה שמו להם כמטרה, בין השאר, לרצוח חייל צה”ל ולגנוב את כלי נשקו כדי לבצע פיגועים נוספים.
  • בשנים 2009-2007 עלה שמו של ארגון בני החורין של הגליל (אחראר אלג’ליל) כארגון שקיבל אחריות על ביצוע פיגועים בישראל, בעיקר בירושלים (אחד באזור חיפה). הפיגועים בוצעו על ידי מפגעים בודדים, חלקם ערבים תושבי ישראל. היו שסברו כי זהו ארגון פיקטיבי המקבל אחריות על ביצוע פיגועי בודדים, היו אף שסברו שהייתה למפגעים זיקה לארגון חזבאללה.
  • להלן פיגועים עליהם קיבל הארגון אחריות:
    • ב-10 באוגוסט 2007 ניגש אדם אל שני מאבטחים של ישיבת עטרת כוהנים בעיר העתיקה בירושלים, חטף את נשקו של אחד מהם, ירה בו בכתפו ונמלט מהאזור. המאבטח השני החל לרדוף אחריו ירה בו והוא נהרג. המאבטח ומספר עוברי אורח נפצעו באורח קל ובינוני. את הפיגוע ביצע אחמד מחמוד ח’טיב, ערבי ישראלי מכפר מנדא שבגליל. שלושה ארגונים קיבלו אחריות לביצוע הפיגוע פתח, הג’האד האסלאמי בפלסטין והחזית העממית לשחרור פלסטין. גוף נוסף שקיבל אחריות היה “גדודי בני החורין של הגליל”.
    • ב-6 במרץ 2008 ביצע מחבל פיגוע ירי בישיבת מרכז הרב שבירושלים, בפיגוע נהרגו שמונה תלמידים ונפצעו עשרה, מהם שלושה באורח קשה ואחד באורח בינוני. מבצע הפיגוע היה עלאא’ האשם אבו אדהים, תושב ג’בל מכבר, שבדרום מזרח ירושלים, נהג הסעות, בעל תעודת זהות ישראלית (כחולה). נראה, כי יעד הפיגוע לא נבחר באופן אקראי וכי קדמו לו הכנות מדוקדקות, כולל איסוף מידע על מקום הפיגוע ושגרת הפעילות בו. צוין שבני משפחתו הקימו סוכת אבלים בה הונפו דגלי חמאס וחזבאללה, אולם, הם הוסרו על פי דרישת משטרת ירושלים. מיד לאחר הפיגוע קיבלו על עצמם מספר ארגונים אחריות לביצועו ביניהם “גדודי בני החורין של הגליל – חוליית השהיד עמאד מע’ניה וחללי עזה” (אלמנאר, 6 במרץ 2008). סוכנות מען מסרה כי הפיגוע בוצע במשותף על ידי ארגון בני החורין של הגליל וחמאס אך ארגון בני החורין אינו מעוניין לחשוף את פרטי הארגון השותף לו בפיגוע (מען, 7 במרץ 2008). תנועת חמאס פרסמה ידיעות סותרות באשר למעורבותה בביצוע הפיגוע. בכיר בתנועה הודיע בעילום שם כי פעיל התנועה ביצע את הפיגוע (רויטרס, 7 במרץ). דובר הזרוע הצבאית אבו עבידה, לא קיבל אחריות רשמית לביצועו באומרו כי יתכן וההודעה מתעכבת בשל סיבות ביטחוניות (רדיו צות אלאקצא, 6 במרץ, ערוץ אלג’זירה, 7 במרץ).[1]
    • ב-5 במרץ 2009 פגע במתכוון נהג טרקטור סמוך לאצטדיון טדי בירושלים, בניידת משטרה. שני שוטרים שהיו בניידת נפצעו באורח קל. נהג הטרקטור נורה, נפצע ומת בדרך לבית החולים. מבצע הפיגוע היה מרעי אלרדידה, בן 24, מבית חנינא בצפון ירושלים. לטענת קרובי משפחתו, הוא לא השתייך לארגון כלשהו ולא נחשב לדתי. על הפיגוע קיבלו אחריות “גדודי בני החורין של הגליל
    • ב- 21 במרץ 2009 אותר ניסיון לפוצץ מכונית תופת בקניון “לב המפרץ” באזור חיפה. כוחות משטרה שהגיעו למקום האירוע גילו כלי רכב ובו מטעני חומר נפץ במשקל כמה עשרות קילוגרמים, שלא התפוצצו. ארגון “גדודי בני החורין של הגליל”, קיבל אחריות לניסיון הפיגוע (ערוץ אלעאלם, 22 במרץ 2009).

[1] לפרטים נוספים אודות הפיגוע, ראו פרסום מרכז המידע מ-9 במרץ 2008: "פיגוע ירי בישיבת מרכז הר בירושלים במהלכו נרצחו שמונה תלמידי ישיבה. המחבל, שביצע את הפיגוע, הוא ערבי תושב מזרח ירושלים, נושא תעודת זהות ישראלית״.