באירועי “יום ירושלים העולמי”, הנערכים מידי שנה בהכוונת איראן, בלטו השנה איומים כלפי ישראל וארה”ב וקריאות לטרפד את “עסקת המאה”

תהלוכת

תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן ( פארס, 31 במאי 2019)

"מוות לישראל, לאמריקה ולבית סעוד"

תהלוכת

תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן (פארס, 31 במאי 2019)

תהלוכת

תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן (פארס, 31 במאי 2019)

תהלוכת

תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן (תסנים, 31 במאי 2019)

הנשיא רוחאני בתהלוכת

הנשיא רוחאני בתהלוכת "יום ירושלים" בטהראן (YJC.IR, 31 במאי 2019)

תהלוכת

תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן (תסנים, 31 במאי 2019)

תהלוכת

תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן (מהר, 31 במאי 2019).

כללי[1]

כמידי שנה התקיימו אירועי “יום ירושלים הבינלאומי” באיראן, במדינות ערביות ואסלאמיות ובמדינות מערב. באירועים באיראן השתתפו מאות אלפי אזרחים ונכחו בהם בכירי המשטר האיראני. בעולם הערבי בלטו האירועים בלבנון, ברצועת עזה ובתימן. בדרום מזרח אסיה התקיימו אירועים בהודו ובפקיסטאן. כמו כן התקיימו אירועים במדינות המערב ובכלל זה גרמניה, בריטניה אוסטריה וקנדה. על פי הכוונה איראנית עמדו אירועי “יום ירושלים הבינלאומי” בסימן ההתנגדות ל”עסקת המאה” תוך קריאתו לנקוט בצעדים מעשיים על מנת להכשילה. מוטיב נוסף שבלט באירועי “יום ירושלים העולמי” היו איומים כלפי ארה”ב וישראל וכלפי בנות בריתה הערביות של ארה”ב (ובמרכזן סעודיה).

  • לתשומת לב מיוחדת ראויים האיומים כלפי ישראל, שבמרכזם עמד האיום ברקטות ובטילים, שהושמעו ע”י מנהיגי ארגוני החסות (ה-Proxies ) הבולטים של איראן:
  • בזירה הפלסטינית התבטא זיאד אלנח’אלה, מנהיג הג’האד האסלאמי בפלסטין (ארגון ה-Proxy המועדף על איראן) כי בהסלמה הבאה תהיה תל אביב המטרה של ארגונו. לדבריו ה”התנגדות” אינה רחוקה מה”משוואה” לפיה אם ישראל תפציץ את רצועת עזה תופגז תל אביב. גם יחיא סנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, איים כי במקרה של עימות או מלחמה תפגיז ה”התנגדות” את תל אביב בעוצמה רבה מבעבר.
  • בזירה הלבנונית השתבח חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, בטילים המדויקים המצויים בידי ארגונו. הוא טען כי ישראל נחלשה, ואין לה תשובה לטילים הללו. לדבריו לחזבאללה יש כמות מספיקה של טילים מדויקים היכולה לפגוע בכל המטרות בישראל ולשנות את פני האזור. לדבריו, התבטאויות אלנח’אלה וסנואר בדבר הפגזת תל אביב אם תופצץ עזה, מהוות התפתחות משמעותית בעימות עם ישראל.
  • במקביל לאיומים הללו הושמעו גם איומים כלפי ארה”ב, כי היא ובעלות בריתה תשלמנה מחיר יקר אם תותקף איראן. חסן נצראללה, שתיאר את ארה”ב כמדינה שנחלשה, העביר מסר לנשיא טראמפ (ו”לכל העולם”) כי אם ארה”ב תצא למלחמה נגד איראן “כל האזור יבער”. מלחמה שכזאת, לדבריו, תוביל לפגיעה בכוחות ארה”ב ובאינטרסים האמריקאים באזור, ובמרכזם ישראל וסעודיה, אשר “ישלמו את המחיר”. גם זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין איים כי אם יפרוץ עימות אמריקאי – איראני ייטול ארגונו חלק בכל מערכה באזור.
מבנה המסמך
  • המסמך כולל חמישה נספחים הבוחנים את אירועי “יום ירושלים העולמי” בזירות השונות:
    • נספח א’: איראן.
    • נספח ב’: הזירה הפלסטינית.
    • נספח ג’: הזירה הלבנונית.
    • נספח ד’: העולם הערבי והמוסלמי.
    • נספח ה’: מדינות המערב.
נספח א’
איראן

כמידי שנה מרכז אירועי “יום ירושלים העולמי” (להלן: “יום ירושלים”) היה באיראן. בטהראן ובעשרות ערים ברחבי איראן התקיימו תהלוכות לרגל “יום ירושלים” בהשתתפות מאות אלפי אזרחים. בתהלוכות הללו נשמעו קריאות בזכות ה”התנגדות” (קרי, ארגוני הטרור) ובגנות ישראל, ארה”ב והמדינות הערביות הפרו-מערביות ובמרכזן סעודיה. כמידי שנה קראו המפגינים מוות לאמריקה ולישראל ושרפו את דגלי ישראל וארה”ב. בתהלוכות בטהראן השתתפו בכירי המשטר האיראני ובהם הנשיא חסן רוחאני ושר החוץ ג’ואד זריף. ל”יום ירושלים” נלווה קמפיין תקשורתי, שבו הודגש הצורך בהכשלת “עסקת המאה”, נכללו בו גינויים כלפי סעודיה ומדינות ערביות פרו- מערביות, הודגשה תמיכת איראן בארגוני הטרור (ה”התנגדות”) והועלתה הטענה כי ישראל חלשה. מסרים דומים הופיעו גם בהתבטאויותיהם של מנהיג חזבאללה, מנהיגי הג’האד האסלאמי בפלסטין ובכירים בחמאס (ראו להלן).

מבחר צילומים מתוך תהלוכת “יום ירושלים העולמי” בטהראן, איראן
 "מוות לישראל, לאמריקה ולבית סעוד"    תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן 
( פארס, 31 במאי 2019)
מימין: “מוות לישראל, לאמריקה ולבית סעוד”. משמאל: תהלוכת “יום ירושלים” בטהראן (פארס, 31 במאי 2019)
תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן 
(פארס, 31 במאי 2019)
     תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן 
(פארס, 31 במאי 2019)
תהלוכת “יום ירושלים” בטהראן (פארס, 31 במאי 2019)
תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן 
(תסנים, 31 במאי 2019)
     תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן 
(תסנים, 31 במאי 2019)
תהלוכת “יום ירושלים” בטהראן (תסנים, 31 במאי 2019)
 תהלוכת "יום ירושלים" בטהראן(מהר, 31 במאי 2019).    הנשיא רוחאני בתהלוכת "יום ירושלים" בטהראן (YJC.IR, 31 במאי 2019)
מימין: תהלוכת “יום ירושלים” בטהראן(מהר, 31 במאי 2019). משמאל: הנשיא רוחאני בתהלוכת “יום ירושלים” בטהראן (YJC.IR, 31 במאי 2019)
  • להלן המסרים האיראנים העיקריים, שליוו את אירועי “יום ירושלים העולמי”:
    • ליבוי השנאה כלפי ארה”ב וישראל: באירועי יום ירושלים נשמעו (כמידי שנה) קריאות “מוות לישראל” ו”מוות לאמריקה” (“השטן הגדול”). האירועים לוו בשריפת דגלי ארה”ב וישראל והצתת בובות בדמותם של דונאלד טראמפ ובנימין נתניהו. בטקס המרכזי בטהראן התקיימה תערוכת תמונות וקריקטורות של “פשעי האמריקאים והציונים”. בהודעת הסיכום של מארגני “יום ירושלים” נאמר, כי “שחרור ירושלים” וחיסול “הגידול הסרטני ישראל” הינם הבעיה המרכזית של עולם האסלאם.
    • טרפוד “עסקת המאה”: סיסמת תהלוכות יום ירושלים הייתה השנה “יום ירושלים העולמי: תבוסת עסקת המאה וביסוס העניין הפלסטיני”. “עסקת המאה” הוצגה בהתבטאויות בכירים איראנים כ”מזימה מרושעת”, שלא תניב שום תוצאה. “עסקת המאה”, לפי דוברים איראנים, תיהפך ל”התנגדות המאה” ול”פשיטת רגל של המאה”.
    • גינויים כלפי סעודיה, מועצת האמירויות ובחריין: דובר משמרות המהפכה הכריז, כי “יום ירושלים” מסמן אות אזהרה של האומה האסלאמית לחלק ממדינות ערב, ובמיוחד לסעודיה, למועצת האמירויות ולבחריין.
    • התחזקותם של ארגוני ה”התנגדות” (קרי, ארגוני הטרור) בתמיכת איראן: ארגוני ה”התנגדות” מתחזקים ונהנים ממשאבים רבים יותר. איראן תמשיך לתמוך ב”התנגדות” למרות כל הקשיים והסנקציות המוטלות עליה. בהודעת הסיכום של מארגני “יום ירושלים” נאמר כי הדרך היחידה לפתרון בעיית פלסטין הינה המשך האינתיפאדה, התנגדות ל”חזית הכפירה העולמית”, בהנהגת ארה”ב (“השטן הגדול”), חיסול “הגידול הסרטני ישראל” ומימוש האסטרטגיה של “פלסטין מהים עד הנהר” (תסנים, 31 במאי 2019).
    • היכולת הרקטית שיש לארגונים הפלסטינים: נשיא איראן חסן רוחאני נשא נאום בו ציין, כי כיום רקטות נענות ברקטות. לדבריו, בסבב ההסלמה האחרון “הציונים נסוגו” ו”כיפת ברזל” לא הצליחה להתמודד עם הרקטות של “הלוחמים הפלסטינים” (אירנא, 29 במאי 2019).
    • חולשתה של ישראל: ישראל נמצאת ב”דרכה לאבדון” והיא נוחלת תבוסות מידי ה”התנגדות”. העם הפלסטיני מסוגל להכניע את ישראל, שאינה מסוגלת לנהל מערכה של יותר ממספר ימים (ראיון עלי שמח’אני, מזכיר המועצה לביטחון לאומי, אלמיאדין, 20 במאי 2019).
נספח ב’
הזירה הפלסטינית

ברצועת עזה התקיים ב-30 במאי 2019 אירוע לרגל “יום ירושלים”, שכונה בשם: “הוועידה הבינלאומית לתמיכה באינתיפאדה הפלסטינית”. באירוע נאמו יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה וזיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין. השניים אף התראיינו לערוץ אלמנאר של חזבאללה, ולערוץ אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה. כמו כן עמדה “צעדת השיבה” שהתקיימה ב-31 במאי 2019 בסימן “יום ירושלים”. בצעדה השתתפו בה כ-7,000 פלסטינים אך היא לא ענתה על ציפיותיהם של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין להשתתפות המונית.

 
יחיא אלסנואר נושא נאום במהלך הוועידה שנערכה בעזה לרגל ציון "יום ירושלים העולמי".     יחיא אלסנואר נושא נאום במהלך הוועידה שנערכה בעזה לרגל ציון "יום ירושלים העולמי".
יחיא אלסנואר נושא נאום במהלך הוועידה שנערכה בעזה לרגל ציון “יום ירושלים העולמי”.
(מימין: ערוץ הנא אלמסירה ביוטיוב, 30 במאי 2019; משמאל: חשבון הטוויטר PALINFO, 30 במאי 2019)
  • באירוע שהתקיים לכבוד “יום ירושלים” הודיע המנחה כי איראן החליטה להעניק סיוע כספי למשפחות ההרוגים, שהרשות הפלסטינית הפסיקה להעביר את הקצבאות שלהן. לדבריו, הסיוע הינו בסך 651 אלף דולר, ומיועד ל-1,540 הרוגים, שהופסקה העברת הקצבאות למשפחותיהם, משפחתו של הרוג רווק תקבל 200 דולר, ומשפחתו של הרוג נשוי תקבל 600 דולר. לדברי המנחה, המענק גם מיועד ל-242 פצועים מ”צעדת השיבה”. לדבריו, איראן תמשיך לאמץ את פצועי “צעדות השיבה” ברצועה (צפא, 30 במאי 2019; אתר רדיו צות אלאקצא, 30 במאי 2019).
התבטאויות זיאד אלנח’אלה

הנאום שנשא זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, באירוע לרגל “יום ירושלים” ברצועה שודר בערוץ אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה. כמו כן העניק אלנח’אלה ראיון לערוץ אלמנאר של חזבאללה. בהתבטאויותיו הוא קרא להכשיל את “עסקת המאה” והשתבח ביכולת הרקטות שיש לארגונו. הוא הזהיר את ישראל כי “התנגדות” (קרי, ארגוני הטרור) אינם רחוקים מיישום המשוואה: “אם תפציצו את רצועת עזה, נפגיז את תל אביב[2]. כמו כן ציין אלנח’אלה כי אם יפרוץ עימות אמריקאי- איראני הג’האד האסלאמי בפלסטין יהיה חלק בכל מערכה עם האויב באזור (אלמנאר, 30 במאי 2019).

  • להלן המסרים העיקריים בהתבטאויותיו של זיאד אלנח’אלה:
    • “יום ירושלים העולמי” חל השנה על רקע “עסקת המאה”: עסקה זאת מהווה ניסיון לחסל את הסוגיה הפלסטינית לטובת “המפעל הציוני”. אלנח’אלה קרא לנקוט צעדים מעשיים כדי להכשיל את העסקה ולא להסתפק בסירוב בלבד, כפי שעשה אבו מאזן (אלמנאר, 30 במאי 2019).
    • איראן הינה המדינה היחידה התומכת בפלסטינים מול “תוקפנותה” של ישראל: התמיכה האיראנית מתבטאת בנשק ובידע, שאיראן העבירה ל”התנגדות” (קרי, לארגוני הטרור). לדבריו, ה”התנגדות” (קרי, הטרור) תימשך וזוהי חובתו של כל מוסלמי בעולם (אלמיאדין, 30 במאי 2019). לדבריו הג’האד האסלאמי בפלסטין מחויב לפלסטין, לירושלים ולקו של ח’מיני מייסד המהפכה האסלאמית באיראן (אלמנאר, 30 במאי 2019).
    • ברכות לקאסם סלימאני, מפקד כוח אלקדס: אלנח’אלה בירך את סלימאני [עימו הוא מקיים קשרים הדוקים] על תמיכתו והוסיף כי הוא [סלימאני] מכיר אישית את רוב מנהיגי ה”התנגדות” [קרי, מנהיגי ארגוני הטרור]. לדברי אלנח’אלה איראן ממשיכה לתמוך ב”התנגדות” ובזכות זאת ההתנגדות תמשיך להתקדם (אלמנאר, 30 במאי 2019).
    • היכולת הרקטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין: בסבב ההסלמה האחרון נורו למעלה מ-700 רקטות לעבר ישראל אולם “בקרוב ניתן יהיה לירות אלף רקטות ביום”. במערכה הבאה ניתן יהיה לפגוע במקומות אסטרטגיים בישראל. לטענתו ישראל דנה עם מצרים באפשרות שתחנת הגז בנמל אשדוד ומתקני גז נוספים יפגעו. אלנח’אלה הדגיש כי לארגונו יכולת לפגוע בכל מטרה בישראל בעזרת האמצעים שברצועה (אלמנאר, 30 במאי 2019).
    • תקיפת תל אביב: אלנח’אלה התייחס בשתי ההתבטאויות לירי רקטות על תל אביב. לדבריו ישראל רואה בפגיעה בתל באביב מכה מורלית והוא הדגיש כי לארגונו לא יהיו “קווים אדומים” בהסלמה הבאה. הוא ציין כי הג’האד האסלאמי בפלסטין וחמאס מחויבות להגן על המפגינים בצעדות השיבה (אלמנאר, 30 במאי 2019). אלנח’אלה סבור כי ה”התנגדות” אינה רחוקה ממשוואה ברורה: “אם תפציצו את רצועת עזה, נפגיז את תל אביב” (אלמיאדין, 30 במאי 2019).
התבטאויות יחיא אלסנואר

יחיא אלסנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, ובכירי חמאס נוספים, הרבו להתבטא במהלך אירועי “יום ירושלים” על המאבק בישראל וב”עסקת המאה”, תוך הענקת דברי שבח לאיראן. יחיא אלסנואר קרא לארגונים השונים ולרשות לפעול במשותף על מנת להכשיל את “עסקת המאה” והזהיר כי במקרה של עימות עם ישראל ה”התנגדות” (ארגוני הטרור) תפציץ את תל אביב בעוצמה רבה מבעבר (אלמיאדין, 30 במאי 2019). צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, העניק שבחים לאיראן על שהיא מסייעת ל”התנגדות” מהבחינה הצבאית, הכלכלית, המדינית והלוגיסטית, למרות המחיר הכבד שהיא משלמת על כך (אלמנאר, 30 במאי 2019).

  • להלן עיקרי התבטאות יחיא אלסנואר בעת פתיחת ה”ועידה הבינלאומית לתמיכה באינתיפאדה הפלסטינית” לרגל “יום ירושלים” (אלמיאדין, 30 במאי 2019):
    • הכשלת “עסקת המאה”: יחיא אלסנואר קרא לארגונים הפלסטינים, לפתח ולרשות הפלסטינית לפעול יחד עם ה”התנגדות” (קרי, ארגוני הטרור) על מנת להכשיל את “עסקת המאה”. הוא קרא לעם הפלסטיני ולאומה הערבית להשתתפות המונית באירועי “יום ירושלים” והוסיף כי העם הפלסטיני יתגייס לצעדות ברצועה לרגל יום זה (הערה: בפועל השתתפו כ7,000 מפגינים ב”צעדת השיבה” ולא הייתה השתתפות המונית בה).
    • היכולות הרקטיות של הארגונים הפלסטינים ברצועה הולכות ומשתפרות: לדברי אלסנואר במהלך מבצע “עופרת יצוקה” (2008) ירו הארגונים מהרצועה כאלף רקטות ופמצ”רים לעבר ישראל. הוא ציין כי 18-17 רקטות מתוצרת מקומית פגעו בתל אביב. במהלך מבצע “עמוד ענן” (2012) הארגונים פגעו בפעם הראשונה בתל אביב באמצעות רקטות פג’ר שסיפקה להם איראן. במבצע “צוק איתן” (2014) פגעו הארגונים בתל אביב באמצעות 370 רקטות, ביניהם רקטות פג’ר שסיפקה איראן, ורקטות מתוצרת מקומית, שהסיוע הכספי האיראני אפשר את ייצורן.
    • איום בהפגזת תל אביב: על רקע שיפור היכולת הרקטית של הארגונים הבטיח יחיא אלסנואר, כי כאשר יתפתחו עימות או מלחמה נגד ישראל, “ה”התנגדות” תפגיז את תל אביב בעוצמה רבה יותר מבעבר”.
    • קריאה להעתיק את המערכה לגדה המערבית: אלסנואר הבהיר כי המערכה האמיתית תתנהל בתקופה הקרובה בגדה מפני שישראל מתכוונת לספח אותה אליה. העם הפלסטיני בגדה מסוגל להכשיר חלק זה של “עסקת המאה” ולגבות מישראל מחיר כבד עבור כל “מעשה טיפשות” שהיא תבצע.
נספח ג’
הזירה הלבנונית

האירוע המרכזי לכבוד “יום ירושלים” נערך ב”כיכר אלקדס” שבפרבר הדרומי (השיעי) של ביירות, תחת הסיסמה “לעבר ירושלים, לא לעסקת המאה”. האירוע כלל מצעד צבאי ותרגילי סדר של לובשי מדים לא חמושים. לובשי המדים נשאו את דגלי חזבאללה וחזרו על הסיסמה : “ירושלים, חזבאללה באים”. במרכז האירוע המרכזי עמד נאומו של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, שבו איים על ישראל בטילים המדויקים שברשותו והזהיר את הממשל האמריקאי, כי מלחמה נגד איראן תבעיר את האזור כולו ותפגע בישראל ובסעודיה.

 

מזכ"ל חזבאללה סיד חסן נצראללה בנאומו באירוע המרכזי. על המסך תמונת כיפת הסלע עם הכיתוב 
"תשוחרר, יום ירושלים העולמי, לא לעסקת המאה" (יוטיוב).
מזכ”ל חזבאללה סיד חסן נצראללה בנאומו באירוע המרכזי. על המסך תמונת כיפת הסלע עם הכיתוב
“תשוחרר, יום ירושלים העולמי, לא לעסקת המאה” (יוטיוב).

  • להלן כמה נושאים מרכזיים שעלו בנאום שנשא חסן נצראללה באירוע המרכזי (אלמנאר, 31 במאי 2019):
    • היכולת של ה”התנגדות” (ארגוני הטרור) הפלסטינית הולכת ומשתפרת: לארגונים הפלסטינים עשרות אלפי לוחמים ברצועת עזה, אשר בתרחיש מרחיק לכת בעת מלחמה גדולה באזור מסוגלים להשתלט על שטחים נרחבים בקרבת הרצועה. גם היכולת הרקטית שלהם מתפתחת. לארגונים הפלסטיים יש רחפנים שהינם יכולת נוספת שנכנסה למשוואה, כפי שהומחש בסבב (ההסלמה) האחרון. ההצהרות של מנהיגי הארגונים הפלסטינים [קרי, אלנח’אלה ואלסנואר] בדבר הפצצת תל אביב אם תופגז רצועת עזה מהווה התפתחות עצומה ומשמעותית בעימות נגד ישראל.
    • “ציר ההתנגדות” חזק מאי פעם, ואיראן היא מדינה חזקה המובילה אותו: לדברי נצראללה ללבנון, לפלסטינים, לסוריה ולתימן יש חוב גדול לאיראן. איראן סייעה לעיראק, כשדאעש תקף אותה; סייעה למשטר הסורי בזמנים קשים ועמדה לצד חזבאללה והארגונים הפלסטינים (“ההתנגדות”) בלבנון ובפלסטין. נצראללה הדגיש כי “ציר ההתנגדות”, אשר נתמך ע”י חלקים נרחבים מהציבור בעולם הערבי והמוסלמי, חזק מאי פעם.
    • ישראל של שנת 2019 חלשה מבעבר: ישראל עודנה מדינה חזקה אולם כיום היא חלשה מבעבר: כוחה הצבאי אינו מסוגל להכריע שום מערכה והיא נמצאת במגננה; העורף הישראלי חשוף לרקטות/טילים יותר מאי פעם; ישראל חוששת מרקטות/טילים שישוגרו מעזה, מלבנון ומסוריה. היא גם טוענת, שיש רקטות/טילים בעיראק, והיא חוששת מפני טילים שישוגרו מאיראן ומתימן; השחיתות בישראל היא חסרת תקדים ויש בה מחלוקות פוליטיות וחברתיות עמוקות.
    • חולשתה של ארה”ב: ארה”ב של היום אינה זו שהיתה בעבר. צבאה יצא מוכה ומובס מלבנון, עיראק, סומליה, אפגאניסטאן, תימן ומדינות נוספות. נצראללה ציין, כי הנשיא טראמפ ילך לבית המשפט ולכלא. ארה”ב מנהלת עימותים עם כל העולם ובכלל זה סין, רוסיה, אירופה ואמריקה הלטינית. “כלי השרת” האזוריים של ארה”ב ובמרכזם סעודיה “מבולבלים, פוחדים וחלשים”.

אם ארה”ב תצא למלחמה נגד איראן “כל האזור יבער”: נצראללה ציין כי הוא מכוון מסר זה לנשיא טראמפ ו”לכל העולם”. הוא הדגיש, כי “מלחמה נגד איראן לא תישאר בגבולות איראן”. כל הכוחות האמריקאים והאינטרסים האמריקאים באזור יושמדו, וכל “רוקמי המזימות”, ובמרכזם ישראל וסעודיה, “ישלמו את המחיר”. מלחמה שכזאת תעלה לדבריו את מחיר חביות הנפט עד ל-400 דולרים והנשיא טראמפ יפסיד את הבחירות. זוהי, לדברי נצראללה “משוואת הכוח” שעל ארה”ב לקחת בחשבון אם היא תרצה לצאת למלחמה נגד איראן. דבר זה, לטענת נצראללה, ימנע את המלחמה והנשיא טראמפ ימשיך לתת עדיפות למלחמה כלכלית נגד איראן.

  • הכפשת סעודיה: חסן נצראללה הקדיש “תשומת לב” מיוחדת להכפשת סעודיה. הוא האשים אותה, כי היא מלבה מלחמות אזרחים במדינות ערב והיא זאת שיצרה מלחמת אחים “תכפירית” (ג’האדיסטית) בין הערבים. סעודיה היא זאת שהפיצה את האידיאולוגיה הג’האדיסטית (“התכפירית”). לדברי נצראללה, האידיאולוגיה שהפיצה סעודיה הביאה להקמת הטאליבאן והדבר יצר “אלפי בעיות” לפקיסטאן, שאת עזרתה מבקשת סעודיה.
  • הכשלת “עסקת המאה”: בסיום נאומו הביע נצראללה את ביטחונו המלא כי ניתן להכשיל את “עסקת המאה”. הוא הוסיף כי ב”חוד החנית” של המערכה להכשלת “עסקת המאה” והסדנא הכלכלית בבחריין נמצאים הפלסטינים. לכשיסכימו הפלסטינים על עמדה אחת בנושא זה אף אחד לא יוכל לכפות עליהם דבר.
  • חסן נצארללה התייחס בנאומו בהרחבה לטילים המדויקים שבידי חזבאללה (ה”התנגדות”). לדברי נצראללה לישראל אין תשובה לטילים המדויקים. הוא הוסיף, כי כבר למעלה משנתיים פונים לחזבאללה שגרירים ומנגנוני ביטחון זרים ומזהירים את הארגון כי אם ישראל תגלה שיש במקום מסוים טילים היא תפציץ אותו. לדבריו נאמר באותם פניות, כי לחזבאללה יש מפעלים לייצור טילים בלבנון וכי זהו “קו אדום” מבחינת ישראל (הכוונה היא למפעלים להפיכת רקטות לטילים מדויקים). הוא הוסיף כי חזבאללה מודה שיש לו כמות מספיקה של טילים מדויקים, שיכולים לפגוע בכל המטרות בישראל ולשנות את פני האזור.
  • נצראללה ציין כי “בכיר לבנוני” פנה אליו לפני כחודש והעביר לו מסר, מלווה באיומים שמקורו בארה”ב לפיה יש לחזבאללה מפעלים לייצור טילים בלבנון (וישראל במשתמע עלולה לתקוף אותם). נצראללה השיב לו כי נכון לעכשיו אין [בלבנון] מפעלים לדיוק טילים, הגם שזוהי זכותה של חזבאללה, להקים מפעלים כאלה. נצראללה הוסיף כי יש לחזבאללה תשובה לאיומים [המועברים אליו]: על כל הפצצה ישראלית של מטרה הקשורה לחזבאללה, תבוא תגובה מהירה, ישירה וחזקה. זוהי לטענתו, הסיבה שישראל אינה תוקפת בלבנון[3].
נספח ד’
העולם הערבי והמוסלמי
המזרח התיכון

סוריה

תהלוכת “יום ירושלים” התקיימה ב31 במאי 2019 בדמשק תחת הכותרת “לא לעסקת המאה”. המשתתפים גינו את החלטת טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל וברמת הגולן כשטח ישראלי וקראו קריאות נגד “הפשעים של כוחות הכיבוש הישראלי בשטחים הפלסטיניים הכבושים, במיוחד בירושלים”. המשתתפים הביעו תמיכה במשטר הסורי, באיראן וב”ציר ההתנגדות” (סאנא, 31 במאי 2019).

 
משתתפי תהלוכת "יום ירושלים" בדמשק מניפים דגלי פלסטין וסוריה (סאנא, 31 במאי 2019).      דגלי פלסטין ואיראן לצד דגל סוריה, על במת הנואמים באירועי "יום ירושלים" בדמשק (סאנא, 31 במאי 2019).
מימין: משתתפי תהלוכת “יום ירושלים” בדמשק מניפים דגלי פלסטין וסוריה (סאנא, 31 במאי 2019). משמאל: דגלי פלסטין ואיראן לצד דגל סוריה, על במת הנואמים באירועי “יום ירושלים” בדמשק (סאנא, 31 במאי 2019).

עיראק

האירוע המרכזי של “יום ירושלים” התקיים ב-31 במאי 2019 בבגדאד. כמו כן התקיימו אירועים במקומות נוספים ברחבי עיראק (להערכתנו בעיקר בקרב ריכוזי האוכלוסייה השיעית). באירועי “יום ירושלים” בלטה השתתפותן של מליציות שיעיות (המופעלות ע”י איראן) והושמעו בהן קריאות בגנות ארה”ב, ישראל וסעודיה.

  • התהלוכה המרכזית של “יום ירושלים” התקיימה במזרח בגדאד, בהשתתפות אלפי אנשים. בין המשתתפים נמנו מנהיגי שבטים, מליציות מה”גיוס העממי” וחברי פרלמנט עיראקים. במסגרת התהלוכות צויר על הקרקע דגל ישראל וכן הונחו תמונות של מנהיגי ארה”ב וסעודיה, כדי שהמשתתפים יוכלו לדרוך עליהן. המשתתפים קראו “מוות לישראל”, “מוות לאמריקה”, “הצדעה לאלאקצא” ו”ירושלים, אנחנו באים” (אתר החדשות רוודאו, 31 במאי 2019; אתר ערוץ אלמנאר, 31 במאי 2019; אתר ערוץ אלמיאדין, 31 במאי 2019).
משתתפי אירוע "יום ירושלים" מניפים את דגלי המיליציה השיעית תנועת אלנג'באא ("תנועת האצילים") המופעלת ע"י כוח קדס האיראני. המשתתפים מניפים שלט ועליו הכתובת "ישראל_תיעלם" (אתר "יס עיראק", 31 במאי 2019).     משתתפי האירועים נושאים תמונות של שהידים ודורכים על דגל ישראל, שצויר על הקרקע (אתר "יס עיראק", 31 במאי 2019).
מימין: משתתפי אירוע “יום ירושלים” מניפים את דגלי המיליציה השיעית תנועת אלנג’באא (“תנועת האצילים”) המופעלת ע”י כוח קדס האיראני. המשתתפים מניפים שלט ועליו הכתובת “ישראל_תיעלם” (אתר “יס עיראק”, 31 במאי 2019). משמאל: משתתפי האירועים נושאים תמונות של שהידים ודורכים על דגל ישראל, שצויר על הקרקע (אתר “יס עיראק”, 31 במאי 2019).

תימן

בתימן התקיימו אירועים לרגל “יום ירושלים” בערים צנעאא’, אלחדידה וצעדה (מחוז צעדה הינו מעוזם של המורדים החות’ים, שמילאו תפקיד מרכזי באירועי “יום ירושלים”). המשתתפים קראו מוות לארה”ב ולישראל, גינו את “עסקת המאה” והביעו תמיכה בפעילות תנועת החות’ים. האירוע באלחדידה נוצל ע”י החות’ים להפגנת כוח צבאית.

  • להלן עיקרי האירועים במוקדים השונים:
    • העיר צעדה: עשרות אלפי תושבים השתתפו בתהלוכה לרגל “יום ירושלים”. המשתתפים הביעו סולידריות של העם התימני עם העם הפלסטיני וגינו את “עסקת המאה”, שנועדה לדבריהם לחסל את הסוגיה הפלסטינית. בנוסף, הביעו המפגינים תמיכה בפעילות הצבאית של תנועת החות’ים, ובכלל זה ירי רקטות ושיגור כטב”מים (אתר “תעז ניוז”, 1 ביוני 2019).
    • העיר אלחדידה: בעיר התקיימה תהלוכה המונית לכבוד “יום ירושלים”, לצד הפגנת כוח צבאית של המורדים החות’ים. המשתתפים הניפו שלטים נגד ישראל ונגד המדינות הערביות והמוסלמיות, שאינן נוקטות עמדה תקיפה נגד מעשי ישראל בירושלים. באירוע נאם ממלא מקום מושל המחוז, אשר הדגיש כי תושבי העיר יצאו להפגין למרות המצור, מתוך רצון לתמוך בירושלים ובעם הפלסטיני. (אתר “תעז ניוז”, 1 ביוני 2019).
    • הבירה צנעאא’: עשרות תומכי המורדים החות’ים הפגינו ברחוב שדה התעופה בעיר הבירה צנעאא’ לכבוד “יום ירושלים”. המשתתפים הניפו דגלי פלסטין וכרזות נגד ישראל. כמו כן קראו המפגינים למנהיגי מדינות ערב “להפסיק את הרג האזרחים התימנים” [ע”י הקואליציה הסעודית הפועלת נגד המורדים החות’ים] (אתר החדשות התורכי “aa”, 31 במאי 2019).

פעילים תומכי איראן בבחריין ארגנו אירועים לכבוד “יום ירושלים” באזורי אלמאלכיה וכרזכאן, שבמערב המדינה, המשתתפים מחו על כינוס הסדנא הכלכלית בבחריין כהכנה ל”עסקת המאה” האמריקנית. גם בעיר הבירה מנאמה נערכה הפגנה, בתום תפילת הצהריים, תחת הכותרת “לעבר ירושלים”. המשתתפים באירוע הניפו דגלי פלסטין וקראו קריאות נגד שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ עם ארה”ב נגד הסוגיה הפלסטינית. אירועים דומים התקיימו במקומות נוספים במרכז בחריין. במקרים רבים פעלו כוחות הביטחון של בחריין נגד המשתתפים באירועים (אתר ערוץ אלמנאר, 31 במאי 2019).

 
משתתפי האירוע באזור סאר, שבמרכז בחריין, מניפים דגלי פלסטין ושלטים עם הכיתוב "לא לעסקת המאה, לעבר ירושלים" (אתר ערוץ אלמנאר, 31 במאי 2019).    מפגינים מניפים שלטים דומים מסתירים את פניהם מהמצלמה. כדי שלא להיחשף בפני כוחות הביטחון של בחריין 
(חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 31 במאי 2019).
מימין: משתתפי האירוע באזור סאר, שבמרכז בחריין, מניפים דגלי פלסטין ושלטים עם הכיתוב “לא לעסקת המאה, לעבר ירושלים” (אתר ערוץ אלמנאר, 31 במאי 2019). משמאל: מפגינים מניפים שלטים דומים מסתירים את פניהם מהמצלמה. כדי שלא להיחשף בפני כוחות הביטחון של בחריין (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 31 במאי 2019).

דרום מזרח אסיה

פקיסטאן

בעיר הבירה אסלאמאבאד ובערים נוספות ברחבי פקיסטאן התקיימו תהלוכות לרגל “יום ירושלים” האירועים נערכו בהתאם להזמנת “מועצת יכג’התי הלאומית”, שהיא התארגנות א-פוליטית הכוללת קבוצות ומפלגות אסלאמיות שונות. באירועים השתתפו בכירים במפלגות הגדולות בפקיסטאן, לצד הג’מאעה האסלאמית, קבוצת “תחריכ ג’עפריה”, המועצה לאחדות המוסלמים וגופים נוספים (אתר “ערבי 21” 31 במאי 2019).

  • בעיר קראצ’י הניפו המשתתפים דגל פלסטין ושלטים עם תמונות של מסגד אלאקצא ושל מנהיגי חמאס וקראו “מוות לישראל” ו”מוות לאמריקה”. בנאומים שנישאו באירוע גינו הדוברים את “עסקת המאה”. בעיר אסלאמאבאד נשאו מאות משתתפים דגלי פלסטין וקראו קריאות נגד ישראל, כשהם צועדים מאזור המסחר בעיר אל אזור הפרלמנט (אתר “ערבי 21”, 31 במאי 2019; אתר “arabicradio”, 31 במאי 2019).

הודו

מוסלמים תושבי הודו ארגנו הפגנות המוניות בחבל קשמיר לכבוד “יום ירושלים”. המשתתפים הביעו תמיכה בירושלים וקראו לשחרור כל פלסטין מהכיבוש הישראלי. גם במחוז ג’אמו בהודו נערכה הפגנה דומה, בא קראו המשתתפים לביטול “עסקת המאה” ול”שחרור ירושלים” (אתר ערוץ אלמנאר, 31 במאי 2019). כמו כן נערכו תהלוכות וכינוסים במומביי ובבירה ניו דלהי.

  • בעיר מומבאי ציינו התושבים המוסלמים את “יום ירושלים” בתהלוכה המונית, במסגרתה הונפו בין היתר שלטים הקוראים לשחרר את פלסטין ולהחרים את ישראל (ערוץ היוטיוב של סוכנות הידיעות “יו ניוז”, 1 ביוני 2019; אתר ערוץ אלכות’ר, 2 ביוני 2019). בעיר הבירה ניו דלהי נערכה ציינו חברי “הקמפיין העולמי לשיבה אל פלסטין” את “יום ירושלים” בכינוס המוני, במסגרתו הונפו שלטים הקוראים לשחרר את פלסטין ולהחרים את ישראל (אתר ” הקמפיין העולמי לשיבה אל פלסטין”, 1 ביוני 2019).
נספח ה’
הזירה האירופית

ברלין

כ-1200 מפגינים אנטי ישראלים צעדו ברחובות ברלין ב-31 במאי 2019 לרגל “יום ירושלים”. בהפגנה נשמעו קריאות כמו “ישראל רוצחת הילדים” וקריאות תמיכה בפלסטינים עם שלטים הקוראים ל”עזה חופשית” ו”פלסטין תיוולד מחדש” (The Jerusalem Post, 2 ביוני 2019). המפגינים צעדו עם דגלי פלסטין, סוריה, חזבאללה ואיראן.

  • מאות מפגינים פרו ישראליים ובהם פוליטיקאים גרמנים, חברים בקהילה היהודית ושגריר ארצות הברית בגרמניה, הפגינו מול העצרת הפרו- איראנית והאנטי- ישראלית בברלין. המפגינים הגיעו עם דגלי ישראל ותמונות של דונלד טראמפ ( Fox News, 1 ביוני 2019). כמה מאות שוטרים חצצו בין שתי קבוצות המפגינים.

לונדון

ב-2 ביוני 2019 התקיימה עצרת “יום ירושלים” ברחובות לונדון. העצרת החלה מחוץ למשרד הפנים בעיר והמשיכה לוויטהול. הכרזות שנראו תיארו את הציונות כ”פשע”, קראו לתמוך ב”התנגדות” (קרי, הטרור), השוו בין הציונות לנאציזם ולאפרטהייד וקראו להחרים את ישראל (Jewish News, 2 ביוני 2019). במקביל התקיימה הפגנה פרו- ישראלית.

 
עצרת "יום ירושלים" בלונדון 
(חשבון הטוויטר שלCampaign Against AntiSemitism , 2 ביוני 2019)
     עצרת "יום ירושלים" בלונדון 
(חשבון הטוויטר שלCampaign Against AntiSemitism , 2 ביוני 2019)
עצרת “יום ירושלים” בלונדון (חשבון הטוויטר שלCampaign Against AntiSemitism , 2 ביוני 2019)

וינה

  • בוינה, בירת אוסטריה, התקיימה הפגנה ב-31 במאי 2019 לרגל “יום ירושלים”. המפגינים קראו להשמדת ישראל ולהפגנת סולידריות עם המשטר האיראני (Stop Antisemitism. Org, 31 במאי 2019).

טורונטו

ב-31 במאי 2019 כ-500 מפגינים קיימו עצרת “יום ירושלים” בטורונטו, בירת קנדה, מחוץ לשדרות האוניברסיטה בעיר. כמות המפגינים קטנה משנים קודמות. המפגינים נופפו בדגלי פלסטין, חזבאללה, לבנון ואיראן. בין הכרזות היו סיסמאות כגון “מדינת אפרטהייד”, “ישראל הורגת ילד פלסטיני כל 60 שעות ב-14 שנים האחרונות”. המפגינים חסמו את האוניברסיטה וצעדו צפונה מלווים בכ-100 שוטרים.

 

המפגינים בעצרת "יום ירושלים" בטורונטו 
(חשבון הטוויטר של ח'רון אלבינאוי, 1 ביוני 2019)
המפגינים בעצרת “יום ירושלים” בטורונטו
(חשבון הטוויטר של ח’רון אלבינאוי, 1 ביוני 2019)

[1] בהמשך לפרסום מרכז המידע מה-28 במאי 2019: "איראן קוראת להפוך את אירועי "יום ירושלים" העולמי ב-31 במאי 2019 למפגן התנגדות ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ".
[2]
יוזכר כי לאחר סבב ההסלמה האחרון התבטא אלנח'אלה כי "שעות בודדות הפרידו בינינו לבין ההתקפה על תל אביב במערכה זאת". ראו לקט מרכז המידע מה-12 במאי 2019: "מסרים מאיימים כלפי ישראל כפי שמצאו ביטויים בראיון שהעניק זיאד אלנח'אלה מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין".
[3]
בעיתון הלבנוני אלחיאת (2 ביוני 2019) הופיע מאמר כי לדברי "מקור רשמי לבנוני" כי התבטאויות נצראללה, ובכלל זה האיומים בטילים מדויקים, עוררו שאט נפש. לדברי אותו מקור החריף נצראללה את דבריו לאחר שנודע לו כי בביקורו האחרון בביירות, שדיוויד סאטרפולד עוזר מזכיר המדינה האמריקאי לענייני המזרח הרחוק, מסר לבכירים לבנונים כי ישראל גילתה משגרי טילים מדויקים שהועברו מסוריה לחזבאללה בלבנון. המקור הוסיף כי סאטרפולד קרא לממשל לנקוט מהלך מעשי לטיפול בעניין. לדברי המקור איום הטילים של נצראללה הוא למעשה הנחיה שהועברה לו ע"י איראן.