בדאעש אישרו את מותו של המנהיג והכריזו על אבו אלחסן אלהאשמי אלקרשי כמנהיג החדש

כללי
  • ב-9 במרץ 2022 פרסם מוסד אלפרקאן, זרוע ההסברה של דאעש, קלטת שמע תחת הכותרת “יש ביניהם מי שסיים את חייו [כשהיד, לאחר שעמד במחויבויותיו כלפי אללה][1]“. בקלטת, שאורכה כ-12 דקות, השמיע דברים אבו עמר אלמהאג’ר, הדובר החדש של הארגון. בדברים שנשא, אישר הדובר רשמית את מותו של אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי, מנהיג הארגון (השני במספר) ושל דוברו אבו חמזה אלקרשי והכריז על אבו אלחסן אלהאשמי אלקרשי כמנהיג החדש של דאעש (טלגרם, 9 במרץ 2022).
השקופית שליוותה את קלטת השמע (טלגרם, 9 במרץ 2022).
השקופית שליוותה את קלטת השמע (טלגרם, 9 במרץ 2022).
  • בקלטת מציין הדובר כי מנהיג דאעש ודובר הארגון נהרגו “בימים האחרונים”. זאת למרות שבפועל נהרגו השניים לפני יותר מחודש ב-3 בפברואר 2022 במהלך מבצע של כוחות צבא ארה”ב בסוריה. כלומר, נדרש לארגון למעלה מחודש ימים כדי לפרסם רשמית את דבר מותם ואת שמות מחליפיהם[2].
  • לגבי זהות המנהיג החדש לא חשף הדובר פרטים רבים למעט העובדה שכינויו הוא אבו אלחסן אלהאשמי אלקרשי הדובר ציין כי מדובר באחד ממייסדי הארגון, בן הדור הראשון, אך הוא לא חשף במכוון פרטים נוספים.
  • לגבי זהותו של המנהיג קיימות מספר סברות:
    • על-פי אתרי האינטרנט אלעין אלאח’באריה מהאמירויות ו- New Line Magazine, המנהיג החדש הינו בשאר ח’טאב ע’זאל אלסמידאא’י, עיראקי יליד שנת 1975, המכונה גם זיד אלעראקי, אבו ח’טאב אלעראקי, אסתאד’ זיד או אסתאד’ דאעש. הוא שימש כאחראי לשכת החינוך בארגון כאשר שלט דאעש על אזורים נרחבים בסוריה ובעיראק. הוא נחשב לאחד מבין מפקדי הדור הראשון המקורבים למייסד הארגון ומנהיגו הראשון, אבו בכר אלבע’דאדי, ואחד הבודדים ביניהם שנותרו עדיין בחיים. במשך השנים מילא זיד אלעראקי כמה תפקידים בשורות דאעש ביניהם אמיר לשכת השיפוט והתלונות, אחראי על הלשכה המרכזית למעקב אחר הלשכות ההלכתיות (דואוין שרעיה) וכן נשא בתפקיד אמיר החינוך. הוא מתואר כאישיות הלכתית בארגון ונמסר שלפני כשנה הוא הגיע לעיראק מתורכיה (אלעין אלאח’באריה, 10 מרץ 2022; New Line Magazine , 16 בפברואר 2022).
    • על פי גורמי ביטחון עיראקים ומקור ביטחוני מערבי, מנהיג דאעש החדש הוא ג’מעה עואד אלבדרי, אחיו של אבו בכר אלבע’דאדי, מייסד הארגון ומנהיגו הראשון. מדובר, ככל הנראה, באחיו הבוגר של אלבע’דאדי, אך מעט מאד ידוע עליו, למעט העובדה שהוא מקורב למייסדי הארגון ופעל במסגרות סלפיות-ג’האדיות נגד הכוחות האמריקאים בעיראק בעת הפלישה האמריקאית לעיראק (2003). הוא היה מבין המקורבים ביותר לאלבע’דאדי, שימש יועץ הלכתי והיה חבר במועצת השורא של דאעש, קבוצת המנהיגות אשר מנחה את האסטרטגיה של הארגון כולל ההחלטה על העומד בראשו. אחד מגורמי הביטחון העיראקיים ציין שאלבדרי חצה לאחרונה את הגבול מסוריה לעיראק (רויטרס, 11 במרץ 2022).
  • למרות שאבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי הנהיג את הארגון בתקופת השפל שלו (מאז 2019) מאדיר הדובר בקלטת השמע את פועלו ומציין כי עלה בידו לייצב את הארגון ולהביא להצלחתו. הוא גם מוצג על-ידי הדובר כמי שהצליח לזכות בהכרת אנשי הארגון, לאחד את השורות תחת הנהגתו, ולבצע פעולות נגד ה”כופרים” ו”נוטשי דת האסלאם”. גולת הכותרת של עשייתו, על פי קלטת השמע, היא שחרור אסירי הארגון בפעולת הגבורה האחרונה שלו (הכוונה לפריצה לבית הכלא באלחסכה, ב-20 בינואר 2022).
  • מיד לאחר ההודעה על מינוי המנהיג החדש קרא הדובר החדש לפעילי המחוזות השונים ברחבי העולם למהר להישבע אמונים למנהיג החדש והם אכן נענו לקריאתו. בכלי התקשורת של דאעש התפרסמו מיד תמונות המתעדות את שבועות האמונים במחוזות השונים. שבועת האמונים של פעילי המחוזות השונים יכולה לאפשר למנהיג ללכד מחדש את השורות סביבו, לעמוד מול ניסיונות פיצול ומאבקי כוח ולעודד את פעילי הארגון להמשיך בפעילותם ואף להגבירה לאחר הפגיעה המוראלית אותה ספגו בעקבות הריגת מנהיגם.
  • לגבי אופי והיקף פעילותו של המנהיג החדש עדיין קשה להעריך. על פי המעט הידוע לנו אודותיו נראה כי לשני האישים שהוזכרו אין ניסיון צבאי עשיר והם שימשו בארגון בעיקר בתפקידים דתיים הלכתיים. היותו של אלסמידאא’י עיראקי יכולה להצביע אולי על המשך מיקוד פעילות הארגון במדינות הליבה סוריה ועיראק. יתכן שהוא יפעל להגברת הפעילות באזורים אלה שלאחרונה חלה בהם ירידה ויתכן אף שינקוט בגישה שונה מקודמו לגבי אופי והיקף הפעילות.
  • בקלטת השמע הדגיש הדובר את הצורך להמשיך לשחרר אסירים מה שיכול להצביע על כיוון פעולה אפשרי בעיקר לאור ההשתלטות בינואר 2022 על בית הכלא באלחסכה שנתפסה על ידי הארגון כהצלחה. בהקשר זה דווח, כי אחד מאחיו של אלבדרי עצור במשך שנים על ידי שירותי הביטחון העיראקיים (ndtv, 11 במרץ 2022) דבר היכול אולי להעיד על רגישות רבה של המנהיג החדש (אם אכן מדובר באחיו של אבו בכר אלבע’דאדי), לנושא שחרור האסירים. גם קריאת הדובר בקלטת לנקום את מותם של מנהיגי הארגון, יכולה לעודד פעולות נקם ולעורר מוטיבציה בקרב פעילי הארגון לבצע פיגועים כולל במדינות המערב ובראשן ארה”ב.
שבועת אמונים למנהיג דאעש במחוזות השונים
  • בעקבות פרסום הקלטת, ולאחר שחברי מועצת השורא של הארגון נשבעו אמונים למנהיג החדש, פרסם דאעש תמונות משלוחות הארגון ברחבי העולם המתעדות את שבועת האמונים של פעיל הארגון למנהיג החדש. להלן תיעוד שבועות האמונים כשפי שהתפרסמו בערוץ טלגרם של דאעש (12 במרץ 2022).

[1] מתוך סורת אלאחזאב, פסוק 23, שם מצוין כי המאמינים הנאמנים שדבקו בדרך האל לאחר שעמדו בהתחייבותם כלפי האל, מסיימים את חייהם כשהידים.

[2] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-9 בפברואר 2022: "הריגתו של מנהיג דאעש במבצע של כוחות אמריקאים בסוריה - השלכות אפשריות".