בדיקת שמות ההרוגים ברצועת עזה במבצע “שומר החומות” מעלה כי כמחציתם היו פעילי טרור

עיקרי המסמך
  • במהלך מבצע “שומר החומות” שיגרו ארגוני הטרור הפלסטינים 4,360 רקטות בניסיון לפגוע, ללא הבחנה, באזרחים ישראליים. 12 תושבי ישראל, ובהם שני ילדים, נהרגו מירי זה ובנוסף נהרג חייל צה”ל מירי נ”ט. 680 מהרקטות ששוגרו לעבר ישראל נפלו בשטח רצועת עזה וגרמו למותם של לפחות 21 אזרחים מהם עשרה גברים, שתי נשים ותשעה ילדים מבין ההרוגים פעיל חמאס, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין ופעיל פתח.

במהלך המבצע תקף צה”ל כ-1,500 מטרות ברצועת עזה ברוב המכריע של המקרים באמצעות חימוש מדויק. בתקיפות אלה נהרגו 236 פלסטינים. מבדיקת השמות עולה, כי לפחות 114 מהם (48.3%) היו פעילים בארגוני הטרור, רובם פעילי הזרועות הצבאיות של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. על פי החלוקה הבאה: 65 פעילי חמאס, 20 פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, 25 פעילי פתח, שני פעילי החזית העממית לשחרור פלסטין, פעיל אחד בגדודי מג’האדין[1] ופעיל וועדות ההתנגדות העממית. 11 מהגברים שגילם 40-17 נפגעו מתקיפות צה”ל נגד יעדי טרור, אך אין בידנו מידע הקושר אותם לארגוני טרור (אחד מהם היה נהג שהסיע כלי רכב שהוביל חוליית טרור). לפחות חמישה הרוגים, שזוהו כפעילי הזרוע הצבאית של חמאס, פעלו גם במסגרת אחד ממנגנוני הביטחון של חמאס ברצועה (משטרה, משטרה ימית, מנגנון ביטחון הפנים). זוהי דוגמא שנתקלנו בה כבר בעבר של “זהות כפולה” של פעילי מנגנון ביטחון הפנים של ממשל חמאס אשר פועלים גם בשורות הזרוע הצבאית של חמאס[2]. לגבי כ-138 הרוגים לא זוהה שיוך ארגוני כלשהו.

  • מקרב ההרוגים שנפגעו בתקיפות צה”ל שאינם פעילי טרור, נמנו 52 ילדים, 38 נשים וחמישה מבוגרים (שגילם שבעים ומעלה). חלקם נהרגו מכיוון ששהו בזמן התקיפה בסמוך לפעילי ארגוני הטרור שלעברם בוצעה תקיפה או ביעדים שהותקפו (רבים מהם היו קרובי משפחה של פעילי טרור). חלקם נפגעו באופן בלתי מכוון בעת תקיפת יעדי טרור, כתוצאה מהצבת יעדי הטרור על ידי חמאס בסמוך או מתחת למבנים אזרחיים (המקרה הבולט היה התמוטטות שני בניינים שמתחתם בנתה חמאס את מנהרת הטרור שלה). דווח על הרוג אחד מירי טנק שנועד להרחקה של פלסטינים בלתי מעורבים ששהו סמוך לגבול. מהירי נפגע אדם אחד[3].
  • מקרב ההרוגים מתקיפות צה”ל נמנו 52 ילדים, 38 נשים וחמישה מבוגרים (מגיל שבעים ומעלה). לגבי ארבעה הרוגים לא נמסרו פרטים על גילם. יצוינו בהקשר זה דבריו של יחיא סנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה, במהלך מפגש עם אנשי אקדמיה לאחר המבצע, בהם הודה כי המפקדות הצבאיות של הארגון נמצאות בתוך אוכלוסיה אזרחית, וכי הארגון מודע לכך שזו בעיה (אלג’זירה, 5 ביוני 2021)[4].
  • כ-21 בני אדם נוספים נהרגו מירי כושל של רקטות שנפלו בשטח רצועת עזה מהם עשרה גברים, שתי נשים ותשעה ילדים. מבין ההרוגים פעיל חמאס, פעיל פתח ופעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין. לגבי 13 לא נמצא שיוך ארגוני.
  • דווח על לפחות חמישה בני אדם שנפטרו מסיבות שונות שלא קשורות ישירות לתקיפות צה”ל מהם ילדה אחת. בכל מקרה, יצוין כי מספר ההרוגים המוכרים כעת איננו סופי ויתכן שישנם הרוגים נוספים שטרם זוהו או טרם חולצו מההריסות.
מספר ההרוגים
  • לגבי מספר ההרוגים הפלסטינים במהלך ימי המבצע קיימות מספר גירסאות פלסטיניות:
    • בעדכון האחרון שפרסם משרד הבריאות בעזה (ב-3 ביוני 2021), נמסר כי מניין ההרוגים ברצועה הוא 256. סה”כ הפצועים עומד על 1,948 (דף הפייסבוק של משרד הבריאות בעזה, 24 במאי 2021).
    • סוכנות הידיעות של הרשות הפלסטינית, ופא, פרסמה רשימה שמית של 257 הרוגים במבצע “שומר החומות” (ופא, 30 במאי 2021).
    • ארגון אלמיזאן לזכויות האדם, ארגון לא ממשלתי ((NGO פלסטיני, הפועל ברצועת עזה ומתעד את פעולות צה”ל, פירט לגבי 248 הרוגים בינהם 66 ילדים ו-39 נשים ( אלמזאן, 22 במאי 2021).
    • המרכז הפלסטיני לזכויות האדם ציין בדו”ח האחרון שלו על הלחימה, ב-21 במאי 2021, כי מספר ההרוגים הפלסטינים הוא 247, ובהם 66 ילדים ו-39 נשים.
    • בדו”ח של ארגון Defense for Children International – Palestine מ-21 במאי 2021 . בדו”ח לא צוין המספר הסופי של ההרוגים, אך צוין כי מספר הילדים הפלסטינים שנהרגו הוא 67.
    • יחיא אלסנואר, ציין בדברים שנשא בפני אקדמאים ברצועה כי במהלך ימי המבצע נהרגו תשעים פעילי ארגונים שונים ברצועה (אלג’זירה, 5 ביוני 2021).
  • מרכז המידע למודיעין ולטרור ערך בדיקה מדוקדקת על פי מקורות אלה ומקורות נוספים של 262 שמות הרוגים. על פי ממצאי בדיקת מרכז המידע, 155 מבין הרוגים הם גברים (עשרה מהם נהרגו כתוצאה משיגורים כושלים), 41 נשים ו- 62 ילדים (עד גיל 16) מהם תשעה נהרגו כתוצאה משיגורים כושלים. לגבי ארבעה מההרוגים לא ידוע גילם.
  • כמו במבצעים קודמים והפעם אף יותר, ממעטים גורמים ברצועה (משרד הבריאות, וארגוני הטרור) לתת פומבי למותם של פעילי טרור. זאת, למעט פעילים בכירים שעל מותם התפרסמו הודעות רשמיות מטעם הארגונים אליהם השתייכו. ממשל חמאס מנסה ליצור מצג שווא לפיו הרוב מכריע של ההרוגים היו אזרחים בלתי מעורבים. משרד הבריאות ברצועת עזה מדגיש בהודעות שהוא מפרסם את מספר הנשים, הילדים והקשישים שנהרגו ובניגוד לעבר הוא אינו מפרסם רשימות מפורטת הכוללות את שמות ההרוגים. גם ברשתות החברתיות ובערוצי התקשורת מוצגים חלק גדול מפעילי הטרור ההרוגים כ”אזרחים”, מאותה סיבה.
  • הערות מתודולוגיות:
    • בהעדר רשימה מסודרת של שמות ההרוגים, הסתמכו חוקרי מרכז המידע למודיעין ולטרור על מגוון מקורות פלסטינים. בין המקורות: נתוני משרד הבריאות ברצועת עזה, פרסומים של מספר ארגוני זכויות אדם פלסטיניים בינהםו: מרכז אלמיזאן לזכויות האדם (www.mezan.org); המרכז הפלסטיני לזכויות האדם (www.pchrgaza.org); ו- Defense for Children International – Palestine כמו כן נעשה שימוש בנתונים שפורסמו בסוכנות ופא, אתרי האינטרנט של הזרועות הצבאית וכלי תקשורת ערביים, ברשתות חברתיות ועוד.
    • ניתן לומר שהרוב המכריע של ההרוגים שזוהו כפעילי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין היו פעילי הזרוע הצבאית של הארגון. אולם, במקרה של פעילי פתח, קשה היה לקבוע בוודאות כמה מהם היו פעילי טרור שהשתתפו באופן פעיל בלחימה או שהיו יעד לסיכול או תקיפה בשל פעילות צבאית שביצעו.
    • כמו כן אותרו לפחות 11 הרוגים מתקיפות צה”ל בגילאי 40-17 שיתכן שהיו יעדי תקיפה של צה”ל אבל אין אימות במקורות פלסטינים לגבי שיוכם הארגוני.

[1] גדודי המג'אהידין הם הזרוע בצבאית של תנועת המוג'אהידין שבכיריה פרשו מפתח, והם מקורבים כיום לג'האד האסלאמי בפלסטין ולגורמים איראניים.
[2]
דוגמאות לכך ממבצעים קודמים ראו פרסום מרכז המידע ראו לקט מידע מ-23 בדצמבר 2012: "מניתוח זהות ההרוגים הפלסטינים במבצע "עמוד ענן" בולט היקפה הנרחב של תופעת "הזהות הכפולה" של פעילי מנגנוני הביטחון של ממשל חמא"ס שמילאו במקביל תפקידים בזרוע הצבאית-טרוריסטית של חמא"ס וארגונים נוספים"
[3]
צה"ל תחקר את האירוע. בעקבות ממצאי התחקיר הוחלט על נקיטת צעדים פיקודיים נגד מספר בעלי תפקידים. כמו כן נפתחה בנושא חקירת מצ"ח שממצאיה יועברו לפרקליטות הצבאית (דובר צה"ל, 11 ביוני 2021).
[4]
יחיא אלסנואר התייחס בדבריו גם לאנשי האקדמיה וציין כי בזכותם ובזכות חבריהם בעלי ההשכלה הגבוהה במקצועות שונים, אשר פעלו בשורות "ההתנגדות" או העשירו את "ההתנגדות" בידע שלהם הרקטות כיום הן בעלות דיוק ויכולות שטרם נחשפו (אלג'זירה, 5 ביוני 2021). יצוין כי ברשימת ההרוגים לפחות שלושה אנשי אקדמיה בכירים שעסקו בפיתוח אמצעי לחימה עבור הזרוע הצבאית של חמאס והעמידו דורות של מהנדסים.