בהמשך לאירועי “צעדת השיבה הגדולה” מנסים פעילים אנטי-ישראלים באירופה לארגן משט לרצועת עזה (תמונת מצב ראשונית)

כללי

במקביל לאירועי “צעדת השיבה הגדולה” הודיעה “קואליציית צי החירות”, מסגרת-על של ארגונים העוסקת בשיגור משטים לרצועה, כי מתקיימות עתה הכנות להוצאת משט ל”שבירת המצור” מעל רצועת עזה (אלאקצא, 15 באפריל 2018). המשט, המונה מספר ספינות (לפי שעה מדובר על ארבע או חמש), צפוי לצאת לעבר רצועת עזה ממספר מדינות אירופה (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 9 באפריל 2018). הספינות תצאנה בשבועות הקרובים (על פי גרסה אחת ב-15 במאי ועל פי גרסאות נוספות בסוף חודש רמצ’אן, כנראה באמצע יוני). הספינות תעגונה בדרכן לרצועת עזה במספר נמלים במדינות אירופאיות ביניהן הוזכרו דנמרק, בריטניה, איטליה, ספרד ויוון. בכל נמל תתקיימנה פעולות הזדהות עם הפלסטינים של תומכים מקומיים בדרישה להסיר את “המצור” מעל רצועת עזה, כדי ליצור תהודה תקשורתית למשט ולהפוך אותו לאירוע תודעתי.

  • בהכנות למשט מעורב כנראה ארגון IHH , ארגון סיוע תורכי המקיים פעולות הומניטאריות ברחבי העולם בעל אופי אסלאמי-רדיקלי, אנטי-ישראלי ואנטי-מערבי. ארגון זה היה בעבר הרוח החיה בפרויקט המשטים, שנועד לאתגר את ישראל בכל הנוגע לתנועה הימית לרצועת עזה. IHH , המסייע לתנועת חמאס ברצועת עזה, נטל חלק מרכזי במשט ה”מרמרה” (31 במאי 2010) ופעיליו נטלו חלק מרכזי בעימות האלים על גבי ה”מרמרה” (שהסתיים במותם של עשרה פעילים תורכיים, תשעה פצועים לצה”ל ועשרות פצועים מקרב הנוסעים).[1] סגן נשיא IHH, חסין אורוכ, העניק לאחרונה ראיון בו פרט את התוכניות לגבי המשט. לדבריו, יכלול המשט: שש ספינות. בכל ספינה יוצב משתתף אחד מתורכיה.
  • מאז משט ה”מרמרה” נעשו מספר ניסיונות לארגן משטים נוספים לרצועת עזה ע”י IHH וארגונים פרו-פלסטינים נוספים, בעיקר אירופאים. אולם משטים אלו לא הצליחו להתארגן ולצאת לרצועה מסיבות שונות שעיקרן בעיות תקציב, העדר מתנדבים, ספינות לא תקינות ומעבר לכך-חוסר היכולת לגייס תמיכה בינלאומית משמעותית לפרויקט המשטים. נראה לנו, כי “צעדת השיבה הגדולה” המתקיימת ברצועת עזה החייתה את המוטיבציה של הארגונים האנטי-ישראלים השונים וכי בדעתם לארגן פעם נוספת משט לרצועה, בשיתוף פעולה עם חמאס, המעוניינת להמשיך באירועי “השיבה” גם לאחר תום הצעדות ב-15 במאי.
  • על פי התרשמותנו נמצא הקמפיין, בשלב מוקדם של רכש הספינות, שיפוצן והתארגנותן בנמלי המוצא השונים. נראה, כי הספינות שנרכשו הן קטנות ותוכלנה להכיל רק מספר מועט של פעילים, לא כל שכן ציוד עבור תושבי רצועת עזה. אולם, המטרה האמתית של המשט אינה להעביר סיוע לרצועה אלא ליצור אירוע תודעתי, כפי שציין זאהר ביראוי, בראיון שהעניק לעיתון פלסטין של חמאס. באותו ראיון ציין ביראוי שהמטרה העיקרית של המשטים אינה “לשבור את המצור” אלא להשאיר את נושא הפלסטינים ברצועה ו”המצור” המוטל עליה כנושאים “חיים” בקרב דעת הקהל הבינלאומית. כמו כן נועדו לדבריו המשטים להכפיש את ישראל, ולתת תהודה לקמפיינים מדיניים והתקשורתיים המתלווים לשיגור הספינות[2].
התבטאויות אודות המשט
  • Huseyin Oruc, סגן נשיא ארגון IHH התורכי, המעורב כנראה בארגון המשט הנוכחי, העניק ראיון, שבו פירט את התוכניות לגבי המשט הצפוי לצאת לרצועת עזה:
    • לדבריו אל הספינה “אלעודה” (השיבה), שכבר נרכשה על ידי הנורווגים, תצטרפנה חמש ספינות נוספות. הוא הוסיף, כי מטרת המשט היא להעלות למודעות דעת הקהל העולמית את המצוקה ברצועת עזה, כמו גם להדגיש את “זכות השיבה” של הפליטים הפלסטינים.
    • הוא ציין, כי על סיפון הספינות יהיו כשישים נוסעים. בכל אחת מהספינות יוצב משתתף אחד מתורכיה. המשתתפים, לרבות אלה מתורכיה, טרם נבחרו. הספינות יישאו גם אספקה רפואית ומצרכים נוספים עבור תושבי רצועת עזה. אוראכ אמר כי כולם נחושים להגיע לעזה. הוא ציין, כי אם הכל יתנהל כמתוכנן, הספינות צפויות להגיע לרצועה בתחילת יולי 2018 (סוכנות אנטוליה באנגלית, 21 באפריל 2018).

20160524_2_16875155_10368335
Huseyin Oruc, סגן נשיא ארגון IHH (סוכנות אנטוליה באנגלית, 21 באפריל 2018)

  • זאהר ביראוי , ראש “הוועדה הבינלאומית להסרת המצור” אמר בראיון, כי מתארגן עתה “צי של ספינות” בינוניות וקטנות, שתשנאה על סיפונן “עשרות פעילים”. לדבריו שתיים מהספינות נרכשו וצוידו בצפון אירופה והן תצאנה מנמל קופנהאגן בדנמרק. לדבריו יתכן שיתלוו אליהן ספינות נוספות. שתי ספינות יצאו לדבריו משבדיה ונורבגיה, אחת הספינות תישא את השם “אלעודה” (השיבה). לדבריו יעבור המשט בנמלים באירופה כמו גם בנמל של אחת ממדינות צפון אפריקה (הוא סירב לנקוב בשמה של המדינה אך ציין, כי זו אינה מצרים). כמו כן יערכו אירועי תמיכה בתורכיה ובתוניס. בין הנמלים באירופה בהן יעצרו הספינות הוא מנה את גרמניה, הולנד, בריטניה, ספרד ואיטליה. בין המשתתפים יהיו עיתונאים. חלק מהמשתפים השתתפו במשטים קודמים (אלג’זירה, 19 באפריל 2018).
  • “קואליציית צי החירות” הודיעה, כי ב-15 במאי 2018 תצאנה שש ספינות מנורבגיה לעבר רצועת עזה (אחת מהן היא ספינת “השיבה”). לדברי חאפט’ אלכרמי, נשיא גוף בשם הפורום הפלסטיני באירופה, הכוונה היא לשלוח את הספינות בתום חודש רמצ’אן (בסביבות אמצע יוני 2018). הוא ציין, כי על סיפון הספינות יהיו נוכחים פעילים אירופאים ופעילים בינלאומיים (אלרסאלה.נט, 7 באפריל 2018).
הכנות בשטח

נראה כי עד כה קיים פער בין התבטאויותיהם של חסין אורוכ וזאהר ביראוי ומארגנים נוספים של המשט לבין המציאות בשטח. עד כה ידוע על ארבע ספינות, שנרכשו עבור המשט: אחת בנורבגיה ושלוש בשבדיה. על פי אתרי הקמפיין השבדי והנורווגי הספינות המיועדות לקחת חלק במשט הן ישנות, קטנות ועליהן יוכלו להפליג מספר מועט ביותר של פעילים.

  •   קמפיין Ship to Gaza, Norway פרסם כי סירת דייגים נורבגית משנת 1963 הנמצאת עתה בשיפוצים תיקח חלק במשט לרצועת עזה. שמה המקורי של הסירה היה ” “Kårsteinאולם הוא שונה ל”אלעודה” (השיבה) (אתר הקמפיין, 13 באפריל 2018). הספינה “אלעודה” צפויה להפליג מברגן ב-30 באפריל 2018 ולעגון בנמל Leirvik שבאי Stord ב-1 במאי 2018 (האתר הנורבגי Stord24, 27 באפריל 2018). קברניט הספינה הינו Herman Reksten, שכבר השתתף בעבר במשטים לרצועה ב-2012 וב-2015, ונעצר בידי ישראל. ראש הקמפיין הנורבגי של “ספינה לעזה”, Torstein Dahle, שהינו חבר מועצת העיר ברגן, אישר כי ישתתף בחלקים מהמשט (האתר הנורבגי Bergensavisen, 27 באפריל 2018).
הספינה "אלעודה" (אתר הקמפיין הנורבגי של "ספינה לעזה", 13 באפריל 2018).   ‏‏פוסט של זאהר ביראוי המדווח על הספינה ומועד הפלגת המשט (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 14 באפריל 2018).
מימין: הספינה “אלעודה” (אתר הקמפיין הנורבגי של “ספינה לעזה”, 13 באפריל 2018). משמאל: פוסט של זאהר ביראוי המדווח על הספינה ומועד הפלגת המשט (דף הפייסבוק של זאהר ביראוי, 14 באפריל 2018).
 "Kårstein" (מימין) והקברניט Herman Reksten     (האתר הנורבגי Bergensavisen, 27 באפריל 2018).
הספינה “Kårstein” (מימין) והקברניט Herman Reksten (משמאל) (האתר הנורבגי Bergensavisen, 27 באפריל 2018).
  • בשבדיה נרכשו שלוש ספינות עבור המסע:
  •  בדף הפייסבוק ובאתר הקמפיין השבדי של Ship to Gaza, Sweden דווח, כי בכוונת הסניף השבדי של הארגון להשתתף במשט באמצעות שלוש ספינות. במסגרת זאת רכש הארגון כבר בתחילת יוני 2017 סירת מפרש מדגם Albin Ballad, באורך תשעה מטרים ובה חמישה מקומות ישיבה. הקמפיין החליט לקרוא לספינה על שם מייריד מגוואייר (Mairead Maguire), פעילה חברתית מצפון אירלנד, שהשתתפה בעבר במשטים לרצועה. ב-15 בפברואר 2018 דווח כי הארגון רכש ספינת מפרש נוספת משנות השבעים באורך של יותר מעשרים מטרים בעלת מפרש בגובה שני מטרים.

תמונה שצורפה לדיווח אודות רכישת הספינה השנייה ע"י הקמפיין השבדי  של "ספינה לעזה" (אתר הקמפיין השבדי של "ספינה לעזה", 15 בפברואר 2018).
תמונה שצורפה לדיווח אודות רכישת הספינה השנייה ע”י הקמפיין השבדי
של “ספינה לעזה” (אתר הקמפיין השבדי של “ספינה לעזה”, 15 בפברואר 2018).

  • ב-16 במרץ 2018 דיווח הקמפיין כי רכש ספינה שלישית, סירת מפרש באורך תשעה מטרים ובה חמישה מקומות ישיבה. בדיווח צויין, כי הספינה הראשונה נמצאת בגטבורג והספינה השלישית – באזור שטוקהולם. ב-22 באפריל 2018 פרסם הקמפיין בדף הפייסבוק שלו קריאה לסיוע בשיפוץ הספינה השלישית, שנמצאת ב-Gustavsberg שבאזור שטוקהולם. בפוסט צוין כי הספינה צפויה להפליג ב-14 במאי (דף הפייסבוק של הקמפיין השבדי של “ספינה לעזה”, 22 באפריל 2018).

‏‏סירה מאותו הדגם כמו הספינה השלישית, שנרכשה בידי הקמפיין  "ספינה לעזה" (אתר הקמפיין השבדי של "ספינה לעזה", 16 במרץ 2018).
סירה מאותו הדגם כמו הספינה השלישית, שנרכשה בידי הקמפיין
“ספינה לעזה” (אתר הקמפיין השבדי של “ספינה לעזה”, 16 במרץ 2018).

  • בכתבה שפורסמה אודות ,Roger Fowler פעיל פרו-פלסטיני מניו זילנד (אתר החדשות Stuff מניו זילנד, 17 באפריל 2018; ופוסט שהועלה ב-23 באפריל 2018 בדף הפייסבוק של‎Ann Wright , פעילה ב”קואליציית צי החירות” בארה”ב); נכתב, כי במשט ייקחו חלק ארבע ספינות. בפוסט צוין כי הספינות יפליגו מאחת ממדינות סקנדינביה ב-15 במאי 2018 וכי ההפלגה תמשך 75 יום עד להגעתם לרצועת עזה.
‏‏Fowler ו- Ann Wrightמבקרים באחת מהספינות שתשתתפנה בהפלגה (אתר החדשות Stuff מניו זילנד, 17 באפריל 2018).     הזמנה לאירוע התרמת כספים למשט. האירוע יתקיים ביוסטון בארה"ב ובו תנאם Ann Wright (דף הפייסבוק של Ann Wright, 23 באפריל 2018).
מימין: Roger Fowler ו- Ann Wrightמבקרים באחת מהספינות שתשתתפנה בהפלגה (אתר החדשות Stuff מניו זילנד, 17 באפריל 2018). משמאל: הזמנה לאירוע התרמת כספים למשט. האירוע יתקיים ביוסטון בארה”ב ובו תנאם Ann Wright (דף הפייסבוק של Ann Wright, 23 באפריל 2018).

[1] ראו פרסום מרכז המידע מ-18 באוגוסט 2014: " IHH, ארגון תורכי ג'האדיסטי, שנטל חלק מרכזי במשט ה'מרמרה', עומד בראש קואליציה בינלאומית אנטי-ישראלית, שהודיעה על כוונתה לשגר משט נוסף לרצועת עזה במהלך שנת 2014".
[2]
פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-17 בספטמבר 2017:" פעיל פלסטיני בבריטניה, המזוהה עם חמאס, מודה, כי פרויקט המשטים לרצועת עזה לא נועד "לשבור את המצור" ולהעביר סיוע הומניטארי לרצוע הומניטארי לרצועה אלא לקדם את המאבק התודעתי נגד ישראל".