בכירים מפתח ומהרשות הפלסטינית ערכו ביקור תנחומים בבית משפחת המחבל שביצע פיגוע ירי בשומרון בו נהרג הרב רזיאל שבח. אבו מאזן העביר את תנחומיו למשפחה

בכירי פתח מחמוד אלעאלול וג'מאל מחיסן מבקרים בסוכת האבלים בג'נין (דף הפייסבוק של מחמוד אלעאלול, 22 בינואר 2018).

בכירי פתח מחמוד אלעאלול וג'מאל מחיסן מבקרים בסוכת האבלים בג'נין (דף הפייסבוק של מחמוד אלעאלול, 22 בינואר 2018).

התמונה שהועלתה לדף הפייסבוק הרשמי של פתח (24 בינואר 2018).

התמונה שהועלתה לדף הפייסבוק הרשמי של פתח (24 בינואר 2018).

ביקור תנחומים של מושל מחוז ג'נין בבית משפחת ג'ראר (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 20 בינואר 2018)

ביקור תנחומים של מושל מחוז ג'נין בבית משפחת ג'ראר (דף הפייסבוק ג'נין אלחדת', 20 בינואר 2018)

  •  ב-22 בינואר 2018 ערכו שלושה בכירי פתח ביקור תנחומים בסוכת האבלים, שפתחה משפחתו של אחמד אסמאעיל מחמד ג’ראר בג’נין, אחד ממבצעי פיגוע הירי סמוך לחוות גלעד (דף הפייסבוק של מחמוד אלעאלול, 22 בינואר 2018). שלושת בכירים פתח, שבאו לבקר את המשפחה, היו: מחמוד אלעלול, חבר הועד המרכזי וסגן יו”ר פתח; ג’מאל אלמחסין, חבר הוועד המרכזי של פתח, ואחראי משרד הגיוס והארגון ודלאל סלאמה, חברת הועד המרכזי של פתח. תמונה המתעדת את הביקור הועלתה ב-24 בינואר 2018 לדף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח.
  • קדם לביקור הניחומים של בכירי פתח ביקורו של מושל מחוז ג’נין, אבראהים רמצ’אן, שלווה בכמה מפקדי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. בעת ביקורו הוא מסר בשמו של אבו מאזן תנחומים למשפחה. המושל גינה את “הטרור”, שביצע צה”ל בג’נין בליל מותו של ג’ראר, והדגיש כי הדבר לא יניא אותם מלהמשיך במאבק עד להקמת מדינת פלסטין, שבירתה מזרח ירושלים (ופא, 20 בינואר 2018). מושל המחוז גם הכריז על הקמת “ועדה עממית”, שתדאג לבנייתם מחדש של בתי המשפחה שנהרסו (ופא, 21 בינואר 2018).

ה”חיבוק” לו זכתה משפחת ג’ראר המזוהה עם חמאס מבטאת את התמיכה שמעניקות הרשות הפלסטינית ופתח למבצעי פיגועי הטרור העממי (“ההתנגדות העממית”). תמיכה זאת ניתנת גם כאשר נהרגים אזרחים ישראלים וגם כאשר משפחת המחבל ויתכן גם שהוא עצמו מזוהים עם חמאס. תמיכת הרשות הפלסטינית ופתח בטרור העממי מתבטאת בדרכים שונות: ביקורי תנחומים בבתי משפחות מחבלים שנהרגו; פרסום הודעות אבל רשמיות (מטעם פתח) לכבודם של ההרוגים; הלוויות “ממלכתיות” שמארגנת הרשות; סיוע כספי הניתן ע”י הרשות למשפחות השהידים, לאסירים ולפצועים; והאדרת השהידים בדרכים שונות. כל אלה מעבירים מסר חד-משמעי לציבור הפלסטיני, כי פיגועי הטרור העממי זוכים לתמיכת הרשות ופתח ונותנים רוח גבית להמשך פיגועי “ההתנגדות העממית” (קרי, הטרור העממי)[1].

נספח
אחמד אסמאעיל מחמד ג’ראר
  • אחמד אסמאעיל מחמד ג’ראר היה אחד מחברי החוליה שביצעה את פיגוע הירי בחוות גלעד (9 בינואר 2018). הוא נהרג בליל 18-17 בינואר 2018 במהלך קרב יריות שהתפתח בין כוחות הביטחון הישראליים לבין המחבלים, שהסתתרו באחד הבתים בשכונת ואדי בירקין בג’נין (לשם נמלטה חוליית המחבלים לאחר ביצוע הפיגוע). שני מחבלים נוספים נעצרו. אחמד נצר ג’ראר, שעמד ככל הנראה בראש החוליה, נמלט. במהלך הפעילות, הרסו כוחות הביטחון הישראליים שלושה בתים של משפחת ג’ראר. בתום פינוי ההריסות דווח כי לא נמצאו תחתן גופות כלשהן (PALINFO, 19 בינואר 2018).
  • משפחת ג’ראר ידועה כמשפחה התומכת בחמאס. אחמד אסמאעיל מחמד ג’ראר שביצע את פיגוע הירי הוא בנו של אסמאעיל ג’ראר, אחיו של נצר ח’אלד אבראהים ג’ראר, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, ואחד ממפקדי הקרב במחנה הפליטים ג’נין במהלך מבצע “חומת מגן”. נצר ח’אלד אבראהים ג’ראר נהרג ב-14 באוגוסט 2002 במהלך עימות עם כוחות צה”ל בטובאס.
סוגיית זהותו הארגונית של אחמד אלסמאעיל ג’ראר
  • לדברי משפחת ג’ראר, נעצר אחמד אסמאעיל ג’ראר בעבר מספר פעמים בידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, לאחר שהואשם באחזקת נשק וביצוע ירי ובהשתייכות לחמאס. באחת הפעמים שנעצר הוא שהה שלושה חודשים בכלא יריחו. קרוביו מעידים כי היו לו קשריו אמיצים עם בן דודו אחמד נצר ג’ראר, שעמד בראש החוליה שביצעה את פיגוע הירי (QUDSN, 18 בינואר 2018; PALINFO, 18 בינואר 2018; סוכנות הידיעות אנטוליה, 18 בינואר 2018).
  • על פי כתבה שפורסמה בעיתון אלע’ד הירדני שירת אחמד אסמאעיל מחמד ג’ראר כקצין באחד ממנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (עיתון אלע’ד, ירדן, 19 בינואר 2018). כך, גם נטען באתר החדשות ערביי 48 (ערביי 48, 18 בינואר 2018). מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בג’נין ואביו של אחמד אסמאעיל ג’ראר, הכחישו את הדיווחים הללו (דף הטוויטר של PALINFO, 18 בינואר 2018).
  • תנועת חמאס במחוז ג’נין ותנועת הסטודנטים של פתח פרסמו (בנפרד) כרזות אבל לזכרו של אחמד ג’ראר. בכרוז של תנועת הסטודנטים (תנועת שביבה) של פתח נכתב, כי הוא היה פעיל בתנועה במהלך לימודיו בשלוחת ג’נין של באוניברסיטה הפתוחה אלקדס (ופא, 18 בינואר 2018; דף הפייסבוק של ג’מאל חויל, 19 בינואר 2018).
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כתב על אחמד אחמד ג’ראר, כי לא משנה אם היה פעיל חמאס או פעיל פתח. שכן, הוא היה פלסטיני ופעיל “התנגדות” בתקופה קשה, וכל פעיל “התנגדות” כל שהיד וכל אסיר הוא מקור גאווה לכולם (דף הפייסבוק של חסאם בדראן, 19 בינואר 2018). ג’מאל חויל חבר המועצה המחוקקת , איש פתח מג’נין, כתב בפייסבוק, כי “פתח וחמאס מאוחדים בשטח…”. הוא בירך את “השהיד הגיבור” אחמד אסמאעיל מחמד ג’ראר, שהוגדר כסגן יו”ר תנועת השביבה באוניברסיטה הפתוחה אלקדס בג’נין, שהכשיל את משימת הכוחות המיוחדים הציוניים לעצור את הלוחם המפקד אחמד נצר ג’ראר (דף הפייסבוק של ג’מאל חויל, 18 בינואר 2018).
  • לסיכום: לגבי השתייכותו הארגונית של אחמד אסמאעל מחמד ג’ראר, שנהרג בפועלת צה”ל בג’נין, קיימת אי בהירות. דומה כי הוא היה בעת לימודיו פעיל בתנועת הסטודנטים של פתח אולם בו בזמן יתכן, כי קיים גם זיקה כלשהי לחמאס, שמשפחתו מזוהה עימה.

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-17 בינואר 2018: "החלטות המועצה המרכזית של אש"פ ונאום הפתיחה של אבו מאזן קראו להמשך "ההתנגדות העממית בדרכי שלום" (קרי, הטרור העממי) ואף לחיזוקה. כבעבר, הוצג הטרור העממי, במסגרתו נעשה שימוש באלימות ובטרור, כ"התנגדות עממית בדרכי שלום".