בכירי הג’האד האסלאמי וחמאס משבחים את הסיוע הצבאי האיראני ומאיימים כי במערכה הבאה, ירי הרקטות מהרצועה יגיע לכל ערי ישראל וכי גורמי ה”ציר” יפעלו במתואם מכל החזיתות.

זיאד אלנח'אלה מזכ

זיאד אלנח'אלה מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין בראיון לערוץ אלעאלם האיראני (אתר ערוץ אלעאלם, איראן, 30 בדצמבר 2018)

כרזה באתר הזרוע הצבאית בה נראים שני פעילים נושאים רקטה מסוג פג'ר

כרזה באתר הזרוע הצבאית בה נראים שני פעילים נושאים רקטה מסוג פג'ר

עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון, בראיון לערוץ הלווין אלנג'באא' העיראקי (ערוץ הלווין אלנג'באא' ביוטיוב, 23 בנובמבר 2018)

עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון, בראיון לערוץ הלווין אלנג'באא' העיראקי (ערוץ הלווין אלנג'באא' ביוטיוב, 23 בנובמבר 2018)

עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון, בראיון לערוץ הלווין אלנג'באא' העיראקי (ערוץ הלווין אלנג'באא' ביוטיוב, 23 בנובמבר 2018)

עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון, בראיון לערוץ הלווין אלנג'באא' העיראקי (ערוץ הלווין אלנג'באא' ביוטיוב, 23 בנובמבר 2018)

פגישת מחמד ט'ריף עם משלחת הג'האד האסלאמי (פארס בערבית, 30 בדצמבר 2018)

פגישת מחמד ט'ריף עם משלחת הג'האד האסלאמי (פארס בערבית, 30 בדצמבר 2018)

‏‏פגישת עלי שמח'אני עם משלחת הג'האד האסלאמי (סוכנות mojnews, 30 בדצמבר 2018).

פגישת עלי שמח'אני עם משלחת הג'האד האסלאמי (סוכנות mojnews, 30 בדצמבר 2018).

כללי

לאחרונה ערכו בכירי והג’האד האסלאמי בפלסטין פגישות באיראן ובלבנון, עם ההנהגה האיראנית ועם מנהיג חזבאללה. כמו כן העניקו בכירים בג’האד האסלאמי בפלסטין ובחמאס ראיונות בהם שיבחו את הקשר העמוק שבין איראן ל”התנגדות הפלסטינית”. בהתבטאויותיהם האחרונות היו דוברי הארגונים הללו ממוקדים יותר, ובמידה מסוימת מפורטים יותר באשר לסיוע האיראני ולהשפעתו על המערכה העתידית נגד ישראל (לאחר תקופה ארוכה בה העדיפו דוברי הג’האד האסלאמי בפלסטין וחמאס לשמור על עמימות בכל הנוגע לסיוע האיראני). הסיבות לכך להערכתנו, הינן עניינם של שני הארגונים להגביר את ההרתעה מול ישראל ולהעניק תמורה הסברתית לאיראן על הסיוע הצבאי והכספי, שהיא מגישה להם. איראן מצידה מעוניינת להצטייר כמסייעת העיקרית לארגונים הפלסטינים לשם העמקת השפעתה ברצועת עזה ושיפור מעמדה מול מצרים בהתמודדות על ההשפעה ברצועה.

  • בהתבטויותיהם האחרונות של בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין בלטו הנקודות הבאות:
    • מרכזיות התמיכה האיראנית ב”התנגדות הפלסטינית” (קרי, חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין): איראן הינה כיום המדינה היחידה התומכת ב”התנגדות” בנשק, כסף, ידע לייצור רקטות, לוגיסטיקה וייעוץ פוליטי. לכך נוספה התבטאות בכיר איראני במהלך ביקור משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין, כי ביכולתה של איראן לסייע ל”התנגדות הפלסטינית” בתחום האימונים. הדוברים הפלסטינים שיבחו את הסיוע האיראני המוענק, לדבריהם, למרות הלחצים הבינלאומיים המופעלים על איראן.
    • כל ערי ישראל יהיו בטווח הרקטות במערכה הבאה: ביכולת חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין לשגר אלפי רקטות, שתגענה לא רק עד תל אביב, אלא לטווחים ארוכים הרבה יותר. במערכה הבאה יהיו כל ערי ישראל בטווח הרקטות הפלסטיניות. מנהיג הג’האד האסלאמי בפלסטין הודה, כי חלק מהרקטות ששוגרו לעבר תל אביב במהלך מבצע “צוק איתן” היו מתוצרת איראנית (פג’ר 5) וחלקן מייצור מקומי על בסיס ידע איראני.
    • מרכיבי “ציר ההתנגדות” (קרי – איראן, סוריה וחזבאללה) ישתתפו במערכה הבאה נגד ישראל: מנהיג הג’האד האסלאמי בפלסטין הצהיר, כי כוחות ה”ציר” מקיימים ביניהם קשר מבצעי הדוק ובמערכה בעתיד הם יפעלו במשותף מהדרום, מהצפון ומהמרכז ויפעילו את כל יכולותיהם. יוזכר כי לאחר מבצע “צוק איתן” קראו בכירים בחמאס לפתוח חזיתות חדשות במערכה העתידית עם ישראל, בדגש על לבנון.
  • להערכתנו, התבטאויות אלו משקפות את תכני הדיונים, שהתקיימו בשבועות האחרונים בין בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין וחמאס לבין ההנהגה האיראנית ובכירים בחזבאללה. נושאים מרכזיים שהוזכרו בהתבטאויות בכירי הארגונים הללו היו, הסיוע הצבאי האיראני לפלסטינים ובמרכזו אספקת אמצעי לחימה, סיוע כספי, והרחבת החזיתות, שמהם יילחם “ציר ההתנגדות” במערכת העתידית נגד ישראל.
נספח
הסיוע האיראני לארגוני הטרור בראי התבטאוות של בכירים בג’האד האסלאמי בפלסטין ובחמאס
ראיון זיאד אלנח’אלה לערוץ אלעאלם האיראני
‏‏זיאד אלנח'אלה מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין בראיון לערוץ אלעאלם האיראני (אתר ערוץ אלעאלם, איראן, 30 בדצמבר 2018)    ‏‏זיאד אלנח'אלה מזכ"ל הג'האד האסלאמי בפלסטין בראיון לערוץ אלעאלם האיראני (אתר ערוץ אלעאלם, איראן, 30 בדצמבר 2018)
זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין בראיון לערוץ אלעאלם האיראני (אתר ערוץ אלעאלם, איראן, 30 בדצמבר 2018)
  • במהלך ביקור שערכה משלחת הג’אהד האסלאמי בפלסטין באיראן בסוף דצמבר 2018, העניק זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ראיון לערוץ האיראני אלעאלם. במהלך הראיון נשאל אלנח’אלה האם בעקבות פגישתו עם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה, טרם ביקורו באיראן, ובעקבות ביקור משלחת חמאס בראשות מחמוד אלזהאר באיראן, צפוי לקום שנת 2019, חדר מבצעים משותף של “ציר ההתנגדות” (קרי, חדר מבצעים בו יהיו נציגי איראן, סוריה, חזבאללה, חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין).
  • בתשובה אמר אלנח’אלה כי קיימת פתיחות הדדית בין “כוחות ההתנגדות” וכי הקשרים ביניהם לא נותקו אף פעם. הוא הוסיף, כי חזבאללה, הג’האד האסלאמי, חמאס וכל כוחות “ציר ההתנגדות”, נמצאים בקשר רציף ויש להם חזון משותף, שבמרכזו עומדת “התנגדות למפעל הציוני”. אלנח’אלה ציין, כי בין כל מרכיבי “ציור ההתנגדות” מתבצע שיתוף פעולה ללא גבולות וללא “קוים אדומים”. התיאום ביניהם קיים ונמשך ובכל מערכה עתידית יפעלו (מרכיבי “ציר ההתנגדות”) בצפון, בדרום ובמרכז נגד ישראל[1].
  • בתשובה לשאלה האם דבריו נובעים ממידע על כוונת ישראל “לפוצץ את המצב” ברצועת עזה או בגבול עם לבנון או עם סוריה, ענה אלנח’אלה כי ל”ציר ההתנגדות” ול”כוחות ההתנגדות” באזור תוכניות וראיית עולם משלהם באשר להתמודדות עם ישראל. אלנח’אלה הוסיף, כי כאשר מדברים על תוקפנות גדולה באזור נגד מרכיב אחד ממרכיבי “הציר”, הרי שהתגובה על “התוקפנות” תתבצע במתואם ע”י כל “כוחות הציר”. “ציר ההתנגדות”, לדבריו, הינו ציר אינטגרטיבי אחד והוא יגיב על כל תוקפנות באמצעות יכולותיו (אתר ערוץ אלעאלם, 30 בדצמבר 2018)
ראיון עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון לכלי תקשורת של מיליציה עיראקית הנתמכת ע”י איראן
  • ב-23 בנובמבר 2018, העניק עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון[2], ראיון לערוץ הלוויין אלנג’באא’ העיראקי, המשמש את “תנועת האצילים” (חרכת אלנג’באא’)[3]. המדובר במיליציה עיראקית-שיעית המופעלת ע”י איראן ומקיימת קשרים הדוקים עם חזבאללה. להלן עיקרי דבריו של עלי ברכה (ערוץ הלווין אלנג’באא’ ביוטיוב, 23 בנובמבר 2018):[4]
    • הקשרים “ההיסטוריים” בין חמאס לאיראן: יחסי חמאס עם איראן אינם חדשים ולא התחילו בתקופת הנשיא טראמפ. אלו הם קשרים הדוקים ושורשיים עוד מאז תקופת המהפכה האסלאמית באיראן בשנת 1979. לדבריו כאשר גירשה ישראל את פעילי חמאס למרג’ אלזוהור בדרום לבנון בשנת 1992, קיימה איראן קשר עם המגורשים וביססה את הקשר שלה עם חמאס והג’האד האסלאמי. מאז, לדבריו, לא פסק הסיוע האיראני ל”התנגדות” בפלסטין.
    • הסיוע האיראני לחמאס כיום: איראן כיום היא המדינה היחידה התומכת ב”התנגדות” הפלסטינית בכסף ובנשק. התמיכה האיראנית מאפשרת יציבות ואיתנות של “ההתנגדות” בעזה. כדוגמא לסיוע הוא ציין, כי הם עשו שימוש ברוב מאגר הרקטות שלהם במהלך מבצע “צוק איתן”. וכי (לאחר המבצע) איראן הייתה הגורם היחיד אשר תמכה בהם בכסף כדי שיוכלו לייצר מחדש רקטות וירכשו נשק וציוד.
    • חמאס כחלק מ”ציר ההתנגדות” נגד ישראל: בתשובה לשאלה האם בעת פרוץ מלחמה גדולה בין ישראל לפלסטינים “כוחות ההתנגדות” יהיו עימם ויסייעו להם ? עונה ברכה, כי איראן מגישה סיוע כספי וצבאי, וחזבאללה סיוע לוגיסטי, ייעוץ פוליטי ועוד. ברכה הביע תקווה, שבעתיד יוגש גם סיוע עיראקי להתנגדות בפלסטין.
    • יכולותיה הצבאיות של חמאס: לדבריו יש ביכולתה של חמאס לשגר רקטות מרצועת עזה לטווח הרבה יותר רחוק מתל אביב המרוחקת כשמונים ק”מ מהרצועה. בהקשר זה פירט כי בשנת 2012 (“מבצע עמוד ענן”) הם תקפו את תל אביב. בשנת 2014 (“צוק איתן”) הם תקפו את חיפה הממוקמת במרחק של 160 ק”מ מהרצועה. כעת לדבריו הם מסוגלים להפגיז רחוק עוד יותר ואולי אף את כל “פלסטין” הוא שב וציין, כי אין נקודה ב”פלסטין” שטילי “ההתנגדות” בעזה לא יכולים להגיע אליה. זאת, בנוסף לטילי “ההתנגדות” (קרי: חזבאללה) מלבנון. הוא ציין כי חלק מהרקטות שנעשה בהן שימוש לתקיפה נגד תל אביב היו איראניות וחלק היו רקטות מייצור מקומי, הדומות לרקטות האיראניות מסוג “פג’ר 5” (רקטה לטווח בינוני המגיעה למרכז ישראל).
    • קשרי חמאס עיראק: ברכה והדגיש את חשיבותה של עיראק. הוא ציין כי כיום אין לחמאס נציגות בעיראק הביע תקווה לחידוש היחסים עם הממשל החדש בעיראק. ברכה הביע הערכתו לצבא עיראק במלחמת העצמאות, במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים והביע תקווה שצבא עיראק יחזור לתפקידו מהעבר לתמוך ב”התנגדות” הפלסטינית. ברכה מדגיש, כי לחמאס יש קשר והיכרות עם “פלגי ההתנגדות” העיראקיים, עוד כאשר אלה שהו בטהראן בשנות התשעים.
ביקור משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין באיראן

הג’האד האסלאמי בפלסטין הינו ארגו טרור פלסטיני, השני בגודלו אחרי חמאס. הארגון הינו השלוח (Proxy) המועדף על איראן בזירה הפלסטינית. זיאד אלנח’אלה, נבחר לאחרונה למזכ”ל הארגון ומקיים קשרים הדוקים עם בכירים איראנים ובמרכזם קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה, הממלא מקום מרכזי בסיוע הצבאי האיראני לפלסטיני.

  • משלחת בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין בראשות זיאד אלנח’אלה, ערכה בסוף דצמבר 2018 ביקור רשמי באיראן. במהלך הביקור נועדו חברי המשלחת עם מחמד ג’ואד ט’ריף, שר החוץ האיראני ועם עם עלי שמח’אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי. במהלך הפגישות ציינו השניים כי איראן תתייצב תמיד לצד הפלסטינים ותסייע ל”התנגדות הפלסטינית” כאחד מעקרונות היסוד של מדיניות החוץ שלה (אירנה בערבית, 30, 29 בדצמבר 2018). כמו כן נפגשה המשלחת עם עלי לאריג’אני, יו”ר המג’לס האיראני (פלסטין אליום, 2 בינואר 2018).
  • בפגישה שערכו חברי המשלחת ב-31 בדצמבר 2018 עם עלי ח’אמנהאי, מנהיג איראן ציין זיאד אלנח’אלה את התמיכה והתפקיד החשוב, שלדבריו, ממלאות העמדות של איראן בהכשלת המאמצים לחסל את זכויות הפלסטינים. עוד ציין, כי היכולות והכוח של “ההתנגדות” חזקים היום יותר מאי פעם, כך שאם תפרוץ מלחמה, אזי תל אביב וכל הערים ו”ההתנחלויות” תהיינה בטווח של אלפי רקטות הרקטות שבידי ה”התנגדות” (אירנה בערבית, פלסטין אליום, 31 בדצמבר 2018).
  • פגישה נוספת התקיימה בין זיאד אלנח’אלה ומשלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין לחסין אשתרי, מפקד כוחות ביטחון-הפנים האיראנים. חסין אשתרי ציין, כי כוחות בטחון-הפנים מוכנים לסייע ל”התנגדות” ככל שביכולתם. הוא הוסיף, כי לכוחות הפנים האיראנים יכולות רבות ובציינו, כי הוא מוכן לחנוך את ה”התנגדות הפלסטינית” באמצעות העברת אימונים לפעיליה (איסנ”א, 1 בינואר 2018).

פגישת זיאד אלנח'אלה עם חסין אשתרי, מפקד כוחות ביטחון הפנים האיראנים (איסנ"א, 1 בינואר 2018).
פגישת זיאד אלנח’אלה עם חסין אשתרי, מפקד כוחות ביטחון הפנים האיראנים (איסנ”א, 1 בינואר 2019).

פגישת חסן נצראללה עם מזכ”ל הג’האד האסלאמי זיאד נח’אלה
  • מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה, נועד ב-20 בדצמבר 2018, עם משלחת הנהגת הג’האד האסלאמי בפלסטין בראשות זיאד נח’אלה, המזכ”ל ובהשתתפות חברי הלשכה המדינית של התנועה. נצראללה בירך את האורחים על בחירת ההנהגה החדשה של הארגון. שני הצדדים הדגישו את ה”קשר הג’האדי של אחים” הקיים בין “תנועות ההתנגדות” (קרי, ארגוני הטרור) בלבנון ובפלסטין, ובפרט בין הג’האד האסלאמי לחזבאללה. כן נדונו האתגרים וההזדמנויות לתוכנית “ההתנגדות” ו”לציר ההתנגדות” (אתר יחסי הציבור של חזבאללה, 20 בדצמבר 2018).

[1] דבריו של זיאד אלנח'אלה מצאו בעבר ביטוי גם בהתבטאויות של בכירי חמאס. בעקבות לקחי מבצע "צוק איתן" הבליטו בכירים בחמאס את הצורך לפתוח חזיתות חדשות נגד ישראל בסבב הלחימה הבא מכל המדינות הגובלות עימה בדגש על לבנון (ראו פרסום מרכז המידע מה-11 במרץ 2015: "בכירים בחמאס קוראים בפומבי לפתוח חזיתות חדשות במערכה הבאה מול ישראל, בדגש על ביצוע פיגועים משטח לבנון").
[2]
עלי ברכה משמש כנציג חמאס בלבנון. בן 52, מתגורר בבירות. נולד במחנה הפליטים ברג' אלשמאלי בלבנון. בשנת 2015 היה הבכיר הראשון בחמאס, שהגיע לאיראן להיפגש עם בכירים איראניים במטרה לשקם את היחסים בין איראן לחמאס, שהורעו מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה בשנת 2011. בתוקף תפקידו הוא מקיים קשרים הדוקים עם חזבאללה.
[3]
תנועת האצילים" ("חרכת אלנג'באא'") הינה מיליציה עיראקית שיעית, שהוקמה בשנת 2013 ע"י שיח' אכרם אלכעבי. שיח' זה קשור בטבורו לאיראן עוד מתקופת פעילותו הצבאית הענפה נגד הכוחות האמריקאים בעת שהייתם בעיראק. "תנועת האצילים", הפועלת גם בסוריה, מופעלת למעשה על-ידי כוח קדס של משמרות המהפכה ומסתייעת גם בארגון חזבאללה, עמו מקיים שיח' אלכעבי קשרים הדוקים רבי-שנים. הסיוע של איראן וחזבאללה הפך את "תנועת האצילים" לאחת המיליציות השיעיות החזקות והחשובות בעיראק. בתמורה ליחס המיוחד שמקבלת התנועה, היא מיועדת למלא בעתיד "משימות אסטרטגיות" מטעמה של איראן, למשל: אבטחת הגבול העיראקי-סורי, אבטחת חלקו העיראקי של נתיב האספקה מבגדאד לדמשק ואף מעורבות בסכסוך עם ישראל להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-20 בדצמבר 2017:" "תנועת האצילים" (חרכת אלנג'באא'): דיוקנה של מיליציה שיעית-עיראקית, המופעלת בעיראק ובסוריה ע"י איראן ומיועדת למלא בעתיד "משימות אסטרטגיות" מטעמה".

[4]
מתוך פרסום מרכז המידע מה-7 בינואר 2013: "הסיוע האיראני לארגוני הטרור הפלסטינים: איראן, העומדת מאחורי ההתעצמות הצבאית של חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין, חותרת לשקם את היכולות הצבאיות שלהם לאחר מבצע "עמוד ענן", בדגש, להערכתנו, על שיקום תשתית הרקטות".