במחנה קיץ שארגנה פתח במחוז שכם עברו החניכים אימונים סמי צבאיים

אימונים שעברו החניכים בביתא (דף הפייסבוק

אימונים שעברו החניכים בביתא (דף הפייסבוק "מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא", 5 ביולי 2022)

אימונים שעברו החניכים בביתא (דף הפייסבוק

אימונים שעברו החניכים בביתא (דף הפייסבוק "מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא", 5 ביולי 2022)

צעדה שערכו החניכים בלווית פעילי פתח חמושים ורעולי פנים (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 6 ביולי 2022)

צעדה שערכו החניכים בלווית פעילי פתח חמושים ורעולי פנים (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 6 ביולי 2022)

צעדה שערכו החניכים בלווית פעילי פתח חמושים ורעולי פנים (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 6 ביולי 2022)

צעדה שערכו החניכים בלווית פעילי פתח חמושים ורעולי פנים (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 6 ביולי 2022)

חניכי מחנה הקיץ עם תופיק אלטיראוי (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 23, 24 ביולי 2022)

חניכי מחנה הקיץ עם תופיק אלטיראוי (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 23, 24 ביולי 2022)

עיקרים
  • סניף פתח באזור שכם קיים לאחרונה מחנה קיץ עבר ילדים ובני נוער בכפר ביתא (דרומית לשכם). בסרטונים המתעדים את מחנה הקיץ, שפורסמו ברשתות חברתיות, נראים הילדים ובני הנוער, חלקם חמושים ברובים, עוברים אימונים סמי צבאיים הכוללים, בין היתר, לוחמה בשטח בנוי, אימוני קרב מגע וזחילה תחת מכשולים. האימונים נערכים בהכוונה והדרכה של אנשי מנגנוני ביטחון פלסטיניים והשתתפו בהם גם פעילי פתח מקומיים חמושים ורעולי פנים.
  • יצוין כי בכל קיץ מתקיימים בשטחי הרשות הפלסטינית מחנות קיץ בהם נוטלים חלק עשרות אלפי ילדים ובני נוער. בשנים האחרונות קיום מחנות קיץ נפוץ בעיקר ברצועת עזה שם הם נערכים בארגון ופיקוח של הזרועות הצבאיות של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. חלקם הקטן מאורגנים על ידי ארגונים אזרחיים לא-ממשלתיים. במחנות קיץ אלה, הזוכים לסיקור נרחב בתקשורת הפלסטינית, נהנים המשתתפים מפעילויות קיץ שונות דוגמת שיעורי ספורט, אמנות ומחשבים, טיולים. בצד זאת, כוללים התכנים גם אינדוקטרינציה ברוח הגוף המארגן כולל האדרת מחבלים ושהידים, כמו גם אימונים צבאיים וסמי צבאיים.
  • נראה שמחנה הקיץ של פתח בביתא, אורגן על רקע העלייה בפעילות פתח והזרוע הצבאית שלה במסגרת העימותים האלימים בין כוחות ביטחון ישראלים ובין פלסטינים (מבצע “שובר גלים”) בעיקר בג’נין ובשכם. פעילות זו זוכה לביטויי שבח והזדהות של גורמים ברשות הפלסטינית ופתח, כולל בכירים. זאת ועוד, נראה שלא בכדי נבחר הכפר ביתא לקיים בו את המחנה קיץ שכן, בשנה האחרונה מהווה האזור מוקד לעימותים אלימים בין כוחות ביטחון ישראלים והפלסטינים תושבי הכפר וסביבתו במחאה על הקמת המאחז אביתר (אשר פונה לפני כשנה מתושביו ומתקיימת בו נוכחות צבאית בלבד).
מחנה הקיץ בביתא
  • ב-26 ביוני 2022 נפתח מחזור של מחנה קיץ שארגנה פתח במחוז שכם עבור בני נוער בגילאי 17-13. מחנה הקיץ שהתקיים בביתא, נקרא צעירי אלעאצפה, שמה של הזרוע הצבאית הראשונה של פתח, והוא נערך בבית הספר היסודי הממשלתי לבנים בביתא (דף הפייסבוק ביתא אלצמוד, 26 ביוני 2022, דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה ביתא, 29 ביוני 2022).
  • מדף הפייסבוק של מחנה הקיץ עולה, כי מטרת מחנות הקיץ היא להדגיש מחדש את תפקיד הצעירים (במקור: אלאשבאל ואלפתוה) וכי המחנה התקיים בתיאום עם קבוצת קצינים ומאמנים מומחים מתחומים שונים. עוד נאמר כי המחנה הראשון התקיים בביתא והוא נועד לחזק את התפיסות המהפכניות בקרב הדורות הבאים, כאמצעי לשמור על מורשת השהידים ומאבקם (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 3 ביולי 2022).
  • ברשתות החברתיות פורסמו סרטונים שתיעדו את מחנה הקיץ. בסרטונים נראים מדריכי המחנה לבושים מדים עם סרטי פתח על זרועם. נערים מתועדים כשהם עוברים אימונים סמי-צבאיים. בין השאר נראים חניכי המחנה חמושים מתאמנים בלחימה בשטח בנוי ומבצעים מעצרים (דף הפייסבוק של Ibrahem Khwaiter שעובד בנציבות ההסברה והתרבות של פתח, 25 ביולי 2022; חשבון הטוויטר @wafa_at8, 25 ביולי 2022). גם בדף הפייסבוק הרשמי של תנועת פתח פורסם סרטון דומה, המציג את האימונים שעברו החניכים בביתא (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 25 ביולי 2022).
אימוני בני נוער חמושים בלוחמה בשטח בנוי (חשבון הטוויטר @wafa_at8, 25 ביולי 2022)      אימוני בני נוער חמושים בלוחמה בשטח בנוי (חשבון הטוויטר @wafa_at8, 25 ביולי 2022)
אימוני בני נוער חמושים בלוחמה בשטח בנוי
(חשבון הטוויטר @wafa_at8, 25 ביולי 2022)
אימוני ירי (חשבון הטוויטר @wafa_at8, 25 ביולי 2022)     אימוני ירי (חשבון הטוויטר @wafa_at8, 25 ביולי 2022)
אימוני ירי (חשבון הטוויטר @wafa_at8, 25 ביולי 2022)
אימונים שעברו החניכים בביתא (דף הפייסבוק "מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא", 5 ביולי 2022)     אימונים שעברו החניכים בביתא (דף הפייסבוק "מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא", 5 ביולי 2022)
אימונים שעברו החניכים בביתא
(דף הפייסבוק “מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא”, 5 ביולי 2022)
צעדה שערכו החניכים בלווית פעילי פתח חמושים ורעולי פנים (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 6 ביולי 2022)      צעדה שערכו החניכים בלווית פעילי פתח חמושים ורעולי פנים (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 6 ביולי 2022)
צעדה שערכו החניכים בלווית פעילי פתח חמושים ורעולי פנים
(דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 6 ביולי 2022)
 אחד החניכים לבוש אפוד. על סרט המצח שעל ראשו נרשם : סניף שכם; פתח; מחנה צעירי אלעאצפה (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 26 ביולי 2022).     ילדים מהכפר ביתא המשתתפים במחנה עם רובים בידיהם. צוין כי בימין התמונה ובשמאלה מצולמים בנים של שני שהידים מביתא (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 25 ביולי 2022)
מימין: אחד החניכים לבוש אפוד. על סרט המצח שעל ראשו נרשם : סניף שכם; פתח; מחנה צעירי אלעאצפה (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 26 ביולי 2022).
משמאל: ילדים מהכפר ביתא המשתתפים במחנה עם רובים בידיהם. צוין כי בימין התמונה ובשמאלה מצולמים בנים של שני שהידים מביתא (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 25 ביולי 2022)
 ילד במחנה הקיץ של פתח חמוש ברובה (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 14 ביולי 2022)
ילד במחנה הקיץ של פתח חמוש ברובה
(דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 14 ביולי 2022)
  •  כחלק מתוכנית הלימודים במחנה הקיץ נסעו החניכים ב-23 ביולי 2022 ליריחו והתארחו במשך שלושה ימים באוניברסיטת אלאסתקלאל, האקדמיה הפלסטינית ללימודי בטחון, ביריחו. באוניברסיטת אלאסתקלאל הם התקבלו על ידי תופיק אלטיראוי, חבר הוועד המרכזי של פתח, המשמש כנשיא האוניברסיטה. ביריחו קיבלו החניכים אפודים ורובים ועברו סדרה של אימונים סמי צבאיים (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 23 ביולי 2022).
חניכי מחנה הקיץ עם תופיק אלטיראוי (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 23, 24 ביולי 2022)    חניכי מחנה הקיץ עם תופיק אלטיראוי (דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 23, 24 ביולי 2022)
חניכי מחנה הקיץ עם תופיק אלטיראוי
(דף הפייסבוק מחנה צעירי אלעאצפה – ביתא, 23, 24 ביולי 2022)
נספח
מפעל מחנות הקיץ הפלסטינים
  • מזה שנים בחודשי הקיץ מתקיימים ברחבי יהודה שומרון ורצועת עזה מחנות קיץ, בהם נוטלים חלק עשרות אלפי ילדים ובני נוער פלסטיניים. בעבר היו מחנות הקיץ מאורגנים על ידי הרשות הפלסטינית, אונר”א או מוסדות חברה אזרחית.
  • ברצועת עזה, שם מחנות הקיץ נפוצים יותר, נהגה אונר”א לארגן ולממן חלק ניכר מהפעילויות עבור הילדים, אולם, בשנים האחרונות הופסקה פעילות זאת בשל מצבה הכלכלי הקשה של הסוכנות. אל הוואקום שנוצר נכנסו חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר הגבירו את היקף פעילויות הקיץ עבור בני הנוער. עם הכנסתה הרשמית של תכנית ההכשרה הצבאית לבתי הספר (“אלפתוה”)[1], עבר ארגון מחנות הקיץ לידיהם של הזרוע הצבאית של חמאס והזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. מעבר זה השפיע באופן ישיר על התכנים של מחנות הקיץ והושם דגש רב יותר בתוכנית הנוכחית מושם דגש רב יותר על אינדוקטרינציה אידאולוגית ואימונים סמי- צבאיים.
  • במרבית מחנות הקיץ בולטים תכנים, שמטרתם עיצוב התודעה הלאומית הפלסטינית. מחנות הקיץ נקראים בדרך כלל בשמות סמליים עבור הפלסטינים או על שמם של “שהידים”. התכנים המועברים לילדים ולנוער מעבר לתרבות הפנאי, כוללים אינדוקטרינציה האידאולוגית בין השאר, הטמעת ערכי “זכות השיבה”, האדרה של מחבלים ושהידים, הסתה למאבק בישראל ועוד. ברוב המחנות אף מתקיימים סמי צבאיים ואימונים צבאיים המנוהלים על פי רוב על ידי אנשי הזרוע הצבאית של הארגון. הארגונים רואים במשתתפי מחנות הקיץ עתודה לגיוס דור חדש של פעילים, שישתלבו בעתיד במערכת הצבאית של הארגון.
  • חמאס ושאר ארגוני טרור נוספים[2] מייחסים חשיבות רבה לעיצוב תודעתם ולהכשרתם הצבאית של הילדים ובני הנוער הגדלים ברצועת עזה, מגיל הגן ועד תום האוניברסיטה. בראייתם נועד הדבר ליצור דור חדש של פעילים, שישתלב בפעילות המדינית, הצבאית והשלטונית..
  • למיטב ידיעתנו פתח אינה מרבה לקיים מחנות קיץ מטעמה בשטחי הרשות. ברשותנו מידע אודות מחנה קיץ שהתקיים במחנה הפליטים אלפואר (דרומית לחברון) באוגוסט 2016. מחנה הקיץ נקרא ע”ש מחמד אלשובכי, אשר ביצע פיגוע דקירה ב-25 בנובמבר 2015 בכניסה למחנה הפליטים אלפואר. בטקס הסיום, בו השתתף ואף נשא דברים אסמאעיל אלשובכי, אביו של המחבל, הציגו הילדים מיצג המדמה את יחסם של הסוהרים  הישראלים כלפי האסירים הפלסטינים (דניא אלוטן, 12 באוגוסט 2016).
המיצג בטקס הסיום של מחנה קיץ של פתח במחנה הפליטים אלפואר (דניא אלוטן, 12 באוגוסט 2016)   המיצג בטקס הסיום של מחנה קיץ של פתח במחנה הפליטים אלפואר (דניא אלוטן, 12 באוגוסט 2016)
המיצג בטקס הסיום של מחנה קיץ של פתח במחנה הפליטים אלפואר (דניא אלוטן, 12 באוגוסט 2016)

[1] אלפתוה" (נעורים וגבורה): תכנית הכשרה צבאית לתלמידי בתי הספר ברצועת עזה. התוכנית היא באחריות קציני מנגנון הביטחון הלאומי המשתייכים למשרד הפנים ברצועה ופעילי גדודי עז אלדין אלקסאם ,הזרוע הצבאית של חמאס. במסגרת התוכנית עוברים התלמידים אימונים תיאורטיים ומעשיים בשימוש בכלי נשק ופעילות מעשית בשטח, תוך שילוב צעירים בפעילות הביטחונית השוטפת של הזרוע הצבאית. להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-28 בנובמבר 2018: "חמאס ממשיכה להעביר הכשרה צבאית לבני הנוער בבתי הספר התיכוניים הממשלתיים ברצועה כהכנה להשתלבותם בעתיד בשורותיה".
[2] יצוין, כי גם חזבאללה נוהג לקיים מידי שנה מחנות קיץ לילדים ובני נוער בהיקף נרחב בהם הם עוברים אינדוקטרינציה אידיאולוגית ואימונים צבאיים.