במשלחת חמאס שביקרה לאחרונה ברוסיה השתתף חבר הלשכה המדינית מחמד צואלחה המתגורר מאז 1990 בלונדון ומקיים בה פעילות אנטי ישראלית ענפה.

פגישת משלחת חמאס עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדאנוב (אתר חמאס באינטרנט, 21 בספטמבר 2017). חברי משלחת חמאס היושבים בצידו הימני של השולחן, ששמותיהם פורסמו ע

פגישת משלחת חמאס עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדאנוב (אתר חמאס באינטרנט, 21 בספטמבר 2017). חברי משלחת חמאס היושבים בצידו הימני של השולחן, ששמותיהם פורסמו ע"י חמאס. מימין לשמאל: סאמי ח'אטר, חסאם בדראן, מוסא אבו מרזוק (במרכז), מחמד צואלחה (משמאלו של אבו מרזוק, מסומן בריבוע), צאלח אלעארורי ונציג חמאס ברוסיה (שמו לא פורסם).

כללי

מחמד כאט’ם צואלחה הינו פעיל בכיר בתנועת חמאס, שמילא תפקידים צבאיים ומדיניים בתנועה, המתגורר בלונדון. בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת שימש צואלחה כפעיל בכיר בתשתית הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. תשתית זאת נחשפה ע”י כוחות הביטחון הישראלים. צואלחה, שהפך למבוקש, נמלט לירדן בתיעוד מזויף (אוקטובר 1990) ומשם המשיך לבריטניה. בלונדון מקיים צואלחה פעילות ענפה נגד ישראל בצד תפקידיו כחבר הלשכה המדינית של חמאס (שימש כחבר הלשכה המדינית של חמאס בשנים 2017-2013).

  • מחמד צואלחה התערה היטב בקרב הקהילה המוסלמית בבריטניה, ובעיקר בקרב חוגי תנועת האחים המוסלמים (תנועת האם של חמאס). יחד עם פעילים נוספים המזוהים עם חמאס ותנועת האחים המוסלמים, שמצאו מקלט בבריטניה, הוא מילא תפקיד חשוב בהפיכתה של בריטניה למרכז האירופי הבולט של מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל, ובו בזמן תרם להטמעת האידאולוגיה האסלאמית רדיקלית של חמאס ותנועת האחים המוסלמים בקרב הקהילה המוסלמית בבריטניה.[1]
  • עד כה הקפידו מחמד צואלחה, ופעילי חמאס נוספים שנמלטו ללונדון, שלא להודות בפומבי בהשתייכותם לחמאס כדי שלא להסתבך עם השלטונות הבריטים. אולם לאחרונה פרסמה חמאס, כי משלחת, שכללה חברים בלשכה המדינית הקודמת ביקרה במוסקבה (19 בספטמבר 2017), בראשות מוסא אבו מרזוק (שהיה עד לאחרונה סגן ראש הלשכה המדינית)[2] . אחד מהמשתתפים במשלחת היה מחמד צואלחה , חבר בלשכה המדינית הקודמת (2017-2013). אתר האינטרנט של חמאס והתקשורת הערבית פרסמו תמונות בהן נראה מחמד צואלחה יחד עם שאר חברי המשלחת בעת פגישה שקיימו עם מיכאל בוגדאנוב, סגן שר החוץ הרוסי (אתר חמאס, 21 בספטמבר 2017).
  • אין זאת הפעם הראשונה שמחמד צואלחה הוצג בתקשורת הבריטית, הערבית והישראלית כבכיר חמאס. כך למשל, מחמד ג’מעה, חוקר במכון אלאהראם למחקרים מדיניים ואסטרטגיים, כתב על עליית מעמדו של מחמד צואלחה בשורות חמאס ובחירתו לתפקיד חבר בלשכה המדינית בבחירות הקודמות, שננעלו באפריל 2013. מחמד ג’מעה כתב, כי מחמד צואלחה הנמנה עם מחנהו של ח’אלד משעל שימש כאחראי הקשרים הבינלאומיים בתנועה, וכי הוא נהנה מקשרים הדוקים עם בכירים בתנועת האחים המוסלמים (שורוק ניוז, 28 באפריל 2014). ההבדל בין הדיווח הנוכחי לדיווחים הקודמים הוא, שהפעם אתר חמאס הוא זה שמסר על השתתפותו בביקור יחד עם אנשי הלשכה המדינית במוסקבה והפעם תועד הביקור ביקור זה בתמונות, שבהן נראה מחמד צואלחה.

פגישת משלחת חמאס עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדאנוב (אתר חמאס באינטרנט, 21 בספטמבר 2017). חברי משלחת חמאס היושבים בצידו הימני של השולחן, ששמותיהם פורסמו ע"י חמאס. מימין לשמאל: סאמי ח'אטר, חסאם בדראן, מוסא אבו מרזוק (במרכז), מחמד צואלחה (משמאלו של אבו מרזוק, מסומן בריבוע), צאלח אלעארורי ונציג חמאס ברוסיה (שמו לא פורסם).
פגישת משלחת חמאס עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדאנוב (אתר חמאס באינטרנט, 21 בספטמבר 2017). חברי משלחת חמאס היושבים בצידו הימני של השולחן, ששמותיהם פורסמו ע”י חמאס. מימין לשמאל: סאמי ח’אטר, חסאם בדראן, מוסא אבו מרזוק (במרכז), מחמד צואלחה (משמאלו של אבו מרזוק, מסומן בריבוע), צאלח אלעארורי ונציג חמאס ברוסיה (שמו לא פורסם).

מחמד צואלחה (מסומן בחץ אדום, לידו מוסא אבו מרזוק) בפגישה של משלחת חמאס עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב (ערוץ אלע'ד ביוטיוב, 19 בספטמבר 2017).
מחמד צואלחה (מסומן בחץ אדום, לידו מוסא אבו מרזוק) בפגישה של משלחת חמאס עם סגן שר החוץ הרוסי מיכאל בוגדנוב (ערוץ אלע’ד ביוטיוב, 19 בספטמבר 2017).

עד כה לא מנעו השלטונות הבריטים את פעילות העניפה של מחמד צואלחה בלונדון המתבצעת בשיתוף פעולה הדוק עם פעילים נוספים המזוהים עם חמאס ותנועת האחים המוסלמים. פעילות זאת כללה: מעורבות בהעברת כספים מארה”ב לפעילי חמאס ביהודה ושומרון (במחצית הראשונה של שנות התשעים במאה הקודמת); ייזום והשתתפות במשטים ובשיירות לרצועה (בשיתוף פעולה עם פעילים וארגונים בריטים רדיקלים אנטי-ישראליים); הקמה והפעלה של ארגוני חזית של תנועת האחים המוסלמים המפיצים אידאולוגיה אסלאמית-רדיקלית בקרב הקהילה המוסלמית המקומית, והשתתפות בפעילות תעמולתית אנטי-ישראלית בלונדון. כל אלה מתבצעים בשיתוף פעולה עם פעילים נוספים המזוהים עם חמאס ותנועת האחים המוסלמים, שמצאו מקלט בלונדון, בהם בולט זאהר ביראוי. עתה, בעקבות חשיפתו הפורמאלית של צואלחה כנושא תפקיד בכיר בהנהגת חמאס, יש להמתין ולראות האם השלטונות הבריטים ימשיכו להשלים עם פעילותו המתמשכת בבריטניה (בצד פעילותם של פעילים נוספים מהחמאס ותנועת האחים המוסלמים), או שמא ינקטו צעדים, שישימו קץ לפעילות זאת.

  • רצ”ב שני נספחים:
  • נספח א’: ביקור משלחת חמאס ברוסיה.
  • נספח ב’: קווים לדמותו של מחמד צואלחה ואבני דרך בפעילותו ביהודה ושומרון ובבריטניה.

[1] ראו פרסום מרכז המידע מ-20 בפברואר 2010: "בריטניה כמוקד לפעילות מדינית, תעמולתית ומשפטית של חמאס באירופה".
[2] חברי המשלחת שביקרו במוסקבה, וביניהם מחמד צואלחה, השתייכו ללשכה המדינית הקודמת של חמאס שנבחרה ב-2013 וכיהנה עד תחילת אוקטובר 2017.