בעקבות חשיפת הקמת מרכז נשים בכפר ברקה שבשומרון על שם המחבלת דלאל אלמע’רבי, הקפיאו מדינות אירופאיות כספי תרומות לארגון נשים פלסטיני אנטי-ישראלי שסייע להקמת המרכז

שלט המודיע על הקמת מרכז נשים ע

שלט המודיע על הקמת מרכז נשים ע"ש דלאל אלמע'רבי בכפר ברקה (ערוץ וטן, 1 ביוני 2017)

פעילי המרכז וילדים המשתתפים בתוכניות שמקיים המרכז (מדאר ניוז, 31 במאי 2017)

פעילי המרכז וילדים המשתתפים בתוכניות שמקיים המרכז (מדאר ניוז, 31 במאי 2017)

כללי

ממשלות שוויץ, דנמרק שבדיה והולנד הודיעו ב-21 באוגוסט 2017 כי הן יפסיקו באופן מידי את המימון המשותף שהעניקו לארגון הפלסטיני האנטי-ישראלי WATC (Women’s Affairs Technical Committee). בהודעה נמסר גם, שהם יפתחו בחקירה לבירור אופן ניצול הכספים שניתנו לארגון בעבר. ההחלטה התקבלה לאחר, שארגון WATC היה שותף למימון הקמת מרכז לנשים בכפר ברקה (צפונית מערבית לשכם), שנקרא על שמה של המחבלת דלאל אלמע’רבי, אשר השתתפה בפיגוע כביש החוף בשנת 1978 (בו נהרגו 35 אזרחים ישראליים). קריאת מרכז הנשים על שמה של דלאל אלמע’רבי גרר גינויים רבים ודיון ציבורי באירופה[1]..

שלט המודיע על הקמת מרכז נשים ע"ש דלאל אלמע'רבי בכפר ברקה (ערוץ וטן, 1 ביוני 2017)    פעילי המרכז וילדים המשתתפים בתוכניות שמקיים המרכז (מדאר ניוז, 31 במאי 2017)
מימין : שלט המודיע על הקמת מרכז נשים ע”ש דלאל אלמע’רבי בכפר ברקה (ערוץ וטן, 1 ביוני 2017) משמאל : פעילי המרכז וילדים המשתתפים בתוכניות שמקיים המרכז (מדאר ניוז, 31 במאי 2017)
חנוכת מרכז הנשים והנוער בכפר ברקה על שם הטרוריסטית דלאל אלמע’רבי: השתלשלות העניינים
  • ב-15 במאי 2017 נחנך בכפר ברקה שבשומרון מרכז נשים ונוער במימון מספר גופים ביניהם ארגון הנשים האנטי-ישראלי WATC, ממשלת נורווגיה וגורמי או”ם. המרכז נקרא על שמה של הטרוריסטית דלאל אלמע’רבי ,שהשתתפה בפיגוע כביש החוף והפכה לדמות נערצת ומודל לחיקוי בקרב הפלסטינים. בטקס חנוכת המרכז ציינה רים חג’ה, חברת מועצת הכפר, כי המרכז יתמקד בתולדות המאבק של השהידה דלאל אלמע’רבי והצגת פועלה בפני קבוצות נוער. חברת המועצה הוסיפה, כי קריאת המרכז על שם אלמע’רבי מהווה פתיחה להשקת “פעילויות העשרה” נוספות בנושא תולדות המאבק הפלסטיני (מען, 15 במאי 2017).
  • ארגון WATC , אחד הגופים שסייעו למימון מרכז הנשים והנוער על שם אלמע’רבי, הינו ארגון נשים פלסטיני בעל אופי אנטי-ישראלי מובהק. בעבר היה הארגון שותף לעצומה הקוראת לנשים להצטרף לקמפיין BDS (מרץ 2016) ואף קרא להטלת חרם על מוצרים ישראלים (יולי 2014) (פרוט ראו נספח). אחד הגופים התומכים כספית ב-WATC הינן “מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי”, מנגנון מימון משותף שהוקם במרץ 2014 ושותפות לו שבדיה, ממשלות שוויץ, דנמרק והולנד[2].
תגובות המדינות האירופאיות
  • בעקבות קריאת המרכז על שמה של המחבלת ביקש משרד החוץ של נורבגיה להחזיר את כספי התרומה. הוא אף גינה את הרשות הפלסטינית על ההחלטה לקרוא למרכז על שמה של אלמע’רבי (אתר משרד החוץ הנורווגי, 26 במאי 2017). בתגובה קרא יו”ר מועצת הכפר לנורבגיה להתמקד במהות המקום בהדגישו, כי בחירת השם מהווה הוקרה לשהידה אלמע’רבי, אשר נהרגה במאבק נגד הכיבוש. לדבריו הגדרת סמלי העם הפלסטיני ומנהיגיו כמחבלים היא כניעה ללחצים ותכתיבים ישראליים. הוא גם קרא לנורבגיה לכבד את רגשות העם הפלסטיני (מדאר ניוז, 28 במאי, 2017).
  • בעקבות פניית ישראל בנושא מסרה לשכת מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש כי האו”ם החליט להפסיק את התמיכה למרכז הנשים. שכן, לדבריה האדרה של טרור או של מבצעי פעולות טרור אינה מתקבלת על הדעת בשום צורה שהיא . הם גם ביקשו להסיר את הלוגו של האו”ם מיד (Times of Israel, 28 במאי 2017).
  • זאת ועוד, קריאת מרכז הנשים על שם דלאל אלמע’רבי הניע את דנמרק, שווייץ והולנד (החברות גם הן ב”מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי”) להשעות את הסיוע שלהן לארגונים פלסטינים לא ממשלתיים ולנקוט צעדים, שיבטיחו כי בכספי התרומות יעשה שימוש הוגן:
    • ב-2 ביוני 2017 הורה אנדרס סמואלסון, שר החוץ של דנמרק, להקפיא כספי תרומות בגובה של 8$ מיליון ל-24 ארגונים פרו פלסטינים עד לסיום חקירה, שתבטיח שבכספי התרומות יעשה שימוש הוגן. במסגרת זו הוא גם הורה לעצור שיתוף הפעולה עם הארגון הפלסטיני WATC ודרש, כי יוחזרו כספי הסיוע, שהעבירה דנמרק לארגון בסך כחצי מיליון דולרים. יצוין כי דנמרק לא תרמה ישירות למרכז הנשים שנקרא על שם דלאל אלמע’רבי אולם היא תמכה בפרויקט אחר של ארגון WATC . לדברי שר החוץ הדני הוא נדהם שארגון WATC הפועל למען זכויות אדם מאדיר את הטרור ומנצל לרעה את האמון והנדיבות של העם הדני. לדבריו אסור לעשות שימוש בכספים מדנמרק ובכספי המיסים של תושבי דנמרק כדי להאדיר או לקדם את הטרור או את מבצעיו. לכן הם גם דורשים מהארגון שיחזיר את הכספים שקיבל. עוד אמר כי דנמרק לא תעביר ל”מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי” כספים עד שתתבצע חקירה מקיפה בנושא (um.dk, 2 ביוני 2017).
    • ב-13 ביוני 2017 הועברה החלטה בבית העליון של הפרלמנט השוויצרי המנחה את הממשלה לפקח על כספי מימון ארגונים לא ממשלתיים במטרה למנוע מימון של ארגונים לא ממשלתיים המעורבים בפעולות גזענות, אנטישמיות, שנאה והסתה. ב-21 באוגוסט 2017 אישרה ממשלת שוויץ ש”מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי” הפסיקה את תמיכתה בארגון WATC . ב-23 באוגוסט 2017 אישר משרד החוץ השוויצרי, שארבע המדינות החליטו לפי שעה להשעות את המימון לארגונים פלסטינים חברתיים בשל התפקיד שמילא ארגון WATC במרכז הנשים שנקרא על שם דלאל אלמע’רבי. על פי העיתון השוויצרי זונטאג צייטונג (Zontag Zeitung), שחשף את הידיעה מבצעות המדינות חקירה לגבי מטרת הכספים שקיבל הארגון (ejpress, 23 באוגוסט 2017).
    • ב-30 ביוני 2017 בחילופי אגרות עם ארגון NGO Monitor אישר שר החוץ ההולנדי שבתיאום עם המדינות התורמות במנהלת החליטה הולנד להשעות את שיתוף הפעולה עם ארגון WATC עד להודעה חדשה (אתר NGO Monitor).
 נספח

לוגו הארגון.לוגו הארגון.

ארגון WATC
(Women’s Affairs Technical Committee)
  • על פי אתר האינטרנט של הארגון נאמר כי הארגון הוקם בשנת 1992 לאחר ועידת מדריד ותחילת שיחות השלום בוושינגטון. היוזמה להקמת הארגון הגיעה מכמה נשים מנהיגות והקמתו נועדה להבטיח שיתוף של נשים במשא ומתן. עם הקמת הרשות הפלסטינית קיווה הארגון לקחת חלק פעיל בבניית המדינה הפלסטינית ועל כן לקח הארגון על עצמו את המשימה לאמץ תכניות לתמיכה בשיתוף נשים בפוליטיקה וחקיקת חוקים בשם השוויון. הארגון מאגד בתוכו מספר רב של ארגוני נשים. המשרד המרכזי של הארגון ממוקם בראמאללה לארגון סניף נוסף ברצועת עזה.
  •  על פי NGO Monitor מאז שנת 2013 לא פרסם הארגון הארגון דו”ח כספי. על פי מידע שהגיע מתורמים קיבל הארגון בשנת 2013 סכום כסף מהאיחוד האירופאי. בין התורמים בשנת 2013 היו האו”ם וארגונים מצרפת, נורבגיה וארה”ב כמו כן קיבל הארגון בין השנים 2016-2014 סכום של 530,000 דולרים מ”מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי” (International Humanitarian Law Secretariat) הממומנת על ידי ממשלות דנמרק, שוודיה שוויץ והולנד.
  • ארגון Watc הינו בעל אופי אנטי-ישראלי מובהק: בשנת 2014 השתתף הארגון יחד עם ארגונים נוספים בפגישות שנערכו במהלך הכינוס ב-27 של מועצת זכויות האדם של האו”ם שדנו ב”פשעי המלחמה ברצועת עזה” והפרות זכויות האדם בשטחים הכבושים”. פעילי הארגון השתתפו גם באירועים להחרמת ישראל ב-8 במרץ 2016. הם החתימו על עצומה הקוראת לנשים להצטרף לקמפיין BDS מכיוון שהשלטונות הישראליים (“שלטון הקולוניאליזם והאפרטהייד” כלשונם) החליט לדחות את זכויות הפלסטינים להגדרה עצמית. ב-19 ביולי 2014 פרסם הארגון קריאה לחרם על מוצרים ישראליים.

[1] על פולחן ההאדרה של דלאל אלמע'רבי ברשות הפלסטינית, ראו פרסום מרכז המידע מ-23 במרץ 2017: "האדרת דמותם של שהידים, שביצעו פיגועי טרור רצחניים, והפיכתם למודל לחיקוי: המקרה של דלאל אלמע'רבי, מחבלת מתנועת פתח, שהשתתפה בפיגוע הדמים בכביש החוף". ↑
[2] "מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי"(International Humanitarian Law Secretariat) הינה מנגנון מימון משותף שהוקם במרץ 2014 על ידי שבדיה. במנהלת שותפות גם ממשלות שוויץ דנמרק והולנד. המנהלת תומכת ומממנת כארבעים ארגוני חברה ישראליים ופלסטינים. למנהלת תקציב של 17.6 מיליון דולרים לארבע שנים. המדינות התורמות מחליטות בדרך כלל על המסגרת הכללית ועל המדיניות של המנהלת ומאשרות את התוכניות המוצגות בפניהן. הקרן מנוהלת על ידי המכון המשפטי באוניברסיטת ביר זית וחברת יעוץ אירופאית בשם NIRAS. המנהלת הינה בעלת אופי אנטי-ישראלי מובהק: היא מממנת ארגונים רבים כולל כאלה המעורבים בלוחמה משפטית נגד בכירים ישראליים ונגד חברות, שיש להן קשרים עסקיים עם ישראל , מקדמים קמפיינים של BDS . בראש המנהלת עומד ד"ר מצטפא מרעי, החוקר הראשי לנושא זכויות האדם באוניברסיטת ביר זית, שהיה פעיל בעבר בארגון אלחק (ארגון זכויות אדם פלסטיני אנטי-ישראלי, שבראשו עומד פעיל בכיר בעבר בחזית העממית לשחרור פלסטין, העוסק בניהול מערכה משפטית נגד ישראל). ↑