בצל משבר קורונה: פיגוע משמעותי ראשון בדרום מזרח ירושלים ואיום לחדש את שיגור בלוני הנפץ מרצועת עזה

תמונות מסרטון מצלמת אבטחה שתיעד את הפיגוע. מימין: המחבל הפלסטיני דורס בכלי רכבו את לוחם משמר הגבול.

תמונות מסרטון מצלמת אבטחה שתיעד את הפיגוע. מימין: המחבל הפלסטיני דורס בכלי רכבו את לוחם משמר הגבול.

המחבל הפלסטיני יוצא מרכבו ודוקר את שוטר משמר הגבול (יוטיוב, 22 באפריל 2020)

המחבל הפלסטיני יוצא מרכבו ודוקר את שוטר משמר הגבול (יוטיוב, 22 באפריל 2020)

זירת פיגוע הדריסה והדקירה במחסום

זירת פיגוע הדריסה והדקירה במחסום "הקיוסק" (דוברות המשטרה, 22 באפריל 2020)

עיקרי תמונת המצב
  • מאז פרוץ משבר הקורונה שרר שקט יחסי ביהודה ושומרון, למעט אירועי יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראלים. גם ברצועת עזה שרר שקט יחסי, עם הפסקת “צעדות השיבה” והתמקדות חמאס בלחימה בנגיף הקורונה. עם זאת לווה הטיפול במשבר בקמפיין האשמות כלפי ישראל של בכירי הרשות הפלסטינית ופתח, ובקמפיין האשמות ואיומים של בכירי חמאס וממשל חמאס.
  • ב-22 באפריל 2020 בוצע פיגוע דריסה ודקירה משולב, ראשון מסוגו מאז תחילת משבר הקורונה, במחסום סמוך למעלה אדומים. לוחם משמר הגבול נפצע באורח בינוני. המחבל נורה ונהרג. מבצע פיגוע הדריסה והדקירה, אבראהים מחמד הלסה, לא השתייך לארגון כלשהו ואת הפיגוע הוא ביצע על רקע בעיות אישיות. את הפיגוע יש איפא לראות את הפיגוע כחלק מהטרור העממי (“ההתנגדות העממית”) הנתמך ע”י הרשות הפלסטינית ופתח (מאז ועידת פתח בבית לחם נובמבר-דצמבר 2016).
 תמונות מסרטון מצלמת אבטחה שתיעד את הפיגוע. מימין: המחבל הפלסטיני דורס בכלי רכבו את לוחם משמר הגבול.     המחבל הפלסטיני יוצא מרכבו ודוקר את שוטר משמר הגבול (יוטיוב, 22 באפריל 2020)
תמונות מסרטון מצלמת אבטחה שתיעד את הפיגוע. מימין: המחבל הפלסטיני דורס בכלי רכבו את לוחם משמר הגבול. משמאל : המחבל הפלסטיני יוצא מרכבו ודוקר את שוטר משמר הגבול (יוטיוב, 22 באפריל 2020)
  • כבעבר נמנעה הרשות הפלסטינית לגנות את הפיגוע. סוכנות הידיעות ופא (הכפופה למשרד יו”ר הרשות הפלסטינית) פרסמה דיווח על מותו של מבצע הפיגוע. בדיווח ציטטו, עדי ראייה שטענו כי אבראהים הלסה נורה בטענה, שביצע פיגוע דריסה ודקירה (ופא, 22 באפריל 2020). מחמד מלחם, דובר ממשלת הרשות הפלסטינית, הביע צער על מותם של אבראהים הלסה ושל נור אלדין אלבע’ותי, פעיל פתח שמת בכלא קציעות[1].

את האווירה המתוחה ממילא, השוררת על רקע התפשטות נגיף הקורונה, מלבים בכירי הרשות הפלסטינית, אשר מאשימים את ישראל בהפצה מכוונת של הנגיף והזנחה רפואית של הפלסטינים. קמפיין ההסתה של הרשות, ההצהרות הלוחמניות של אבו מאזן לנוכח הקמת ממשלה חדשה בישראל[2] והתמיכה העקרונית של הרשות בטרור העממי-כל אלו עלולים להוביל לעלייה מחודשת בהיקף הטרור העממי, גם בתקופה בה הרשות הפלסטינית ממקדת מאמציה במלחמה נגד נגיף הקורונה ומשוועת לסיוע חיצוני.

  • ברצועת עזה איים מפקד אחת מיחידות הפרחת הבלונים (המזוהה עם וועדות ההתנגדות) כי פעיליו ישגרו בלוני נפץ לישראל, כנקמה על מותו של האסיר, פעיל פתח ועל מותם של “השהידים בגדה”. בפועל לא אותרה הפרחת בלונים. מפקד יחידת הפרחת בלונים נוספת (המזוהה עם חמאס) איים, כי יתכן שפעיליו יחזרו לפעילות אינטנסיבית ו”יהפכו את עוטף עזה לגיהנום”. התבטאויות אלו מצטרפות לאיומים של בכירי חמאס נגד ישראל, ובתוכם יו”ר הלשכה המדינית ברצועה יחיא אלסנואר, המלווים את המלחמה של חמאס נגד נגיף הקורונה.
נספח א’
פיגוע דריסה ודקירה בדרום מזרח ירושלים
  • ב-22 באפריל 2020 בשעות הבוקר בוצע פיגוע משולב של דריסה ודקירה במחסום בדרום מזרח ירושלים, סמוך למעלה אדומים. כלי רכב מסחרי פלסטיני הגיע למחסום (“מחסום הקיוסק”), שהיה מאויש על ידי לוחמי משמר הגבול. עם הגעתו למחסום, סטה כלי הרכב מנתיבו ופגע באחד מלוחמי משמר הגבול. לאחר שפגע בלוחם יצא המחבל מכלי הרכב ודקר את הלוחם באמצעות זוג מספרים, שהיו ברשותו. לוחמים נוספים, שאיישו את המחסום, ירו לעבר המחבל והרגו אותו. במקום אותר מטען צינור שנוטרל על ידי חבלן. בפיגוע נפצע לוחם משמר הגבול באורח בינוני (דוברות המשטרה, 22 באפריל 2020).
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי מבצע הפיגוע הוא אבראהים מחמד עלי הלסה, בן 25, תושב אלסואחרה (דרומית-מזרחית לירושלים). נראה כי המניע של עלי הלסה לביצוע הפיגוע היה אישי. ברשתות החברתיות התפרסם סרטון שהעלה לפני מספר ימים בו הוא התלונן על כך שהוא נתון ללחצים קשים מצד בני משפחתו אשר הובילו אותו למצב נפשי קשה. קרוב משפחה שלו, אשר התראיין לערוץ פאלטודיי (המזוהה עם הג’האד האסלאמי בפלסטין), אמר כי המדובר ב”תגובה טבעית” לפעולות ישראל במחסום. לטענתו המחסום הוקם על אדמות ששייכות למשפחת הלסה והופקעו ממנה בעבר (ערוץ פאלטודיי, 22 באפריל 2020).
אבראהים מחמד הלסה, בן 25 תושב אלסואחרה
 (מימין: דף הפייסבוק QUDSN, 22 באפריל 2020; משמאל: דף הפייסבוק אלסואחרה בלדנא, 22 באפריל 2020)
     אבראהים מחמד הלסה, בן 25 תושב אלסואחרה
 (מימין: דף הפייסבוק QUDSN, 22 באפריל 2020; משמאל: דף הפייסבוק אלסואחרה בלדנא, 22 באפריל 2020)
אבראהים מחמד הלסה, בן 25 תושב אלסואחרה
(מימין: דף הפייסבוק QUDSN, 22 באפריל 2020; משמאל: דף הפייסבוק אלסואחרה בלדנא, 22 באפריל 2020)
  • סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא (הכפופה למשרד יו”ר הרשות הפלסטינית) דיווחה על מותו של אבראהים מחמד עלי הלסה מירי “כוחות הכיבוש”. בדיווח צוטטו עדי ראיה שמסרו, כי הלסה נורה בטענה שביצע פיגוע דריסה ודקירה (ופא, 22 באפריל 2020). מחמד מלחם, דובר ממשלת הרשות הפלסטינית, הביע צער על מותם של אסיר [פתח] ושל אבראהים הלסה, וגינה את ישראל אשר מחזיקה בגופותיהם של השניים (ופא, 22 באפריל 2020).
  • חמאס ברכה על הפיגוע ושיבחה את המחבל ואת בני משפחתו והדגישה כי “ההתנגדות” בגדה תמשך (אתר חמאס, 22 באפריל 2020). הכוחות הלאומיים והאסלאמיים בכפר אלסואחרה ובדרום ירושלים פרסמו הודעת אבל על מותו של “הגיבור אבראהים מחמד הלסה”. בכפר בו התגורר הוכרזה שביתת מסחר לשלושה ימים. בפוסט שפורסם בדף הפייסבוק של הכפר נרשמו מעל ל-500 תגובות בהן תושבים שקראו למחבל “גיבור”, ניחמו את משפחתו, וכתבו ש”אללה ירחם עליו וינוח בגן עדן” (דף הפייסבוק אלסואחרה בלדנא, 22 באפריל 2020).

הבערת צמיגים בכניסה לכפר אלסואחרה בו התגורר המחבל 
(דף הפייסבוק של פתח, 23 באפריל 2020)
הבערת צמיגים בכניסה לכפר אלסואחרה בו התגורר המחבל
(דף הפייסבוק של פתח, 23 באפריל 2020)

נספח ב’
איומים לחידוש שיגור בלוני נפץ/תבערה מרצועת עזה לישראל
  • ב-22 באפריל 2020, זמן קצר לאחר הפיגוע בדרום מזרח ירושלים, דווח כי מפקד יחידת הפרחות הבלונים אחפאד’ אלנאצר ברצועת עזה (המזוהה עם וועדות ההתנגדות) קיבל החלטה לשגר בלוני נפץ לעבר יישובי עוטף עזה. זאת כנקמה על מות האסיר (נור אלברע’ות’י) ועל “השהידים בגדה” (פורום PALDF, 22 באפריל 2020; ערוץ הטלגרם חדר המבצעים המשותף בני אלזוארי, 22 באפריל 2020).
  • לאחר פרסום ההודעה הודיעו יחידות אחפאד’ אלנאצר על שיגור צרור בלוני תבערה ממזרח לאלשג’אעיה לעבר עוטף עזה (ערוץ הטלגרם חדר המבצעים המשותף בני אלזוארי, 22 באפריל 2020). עוד נאמר כי פעילי ההתארגנות במחוז מרכז הרצועה מכינים בלוני תבערה ומחכים לאות לשיגורם (ערוץ הטלגרם חדר המבצעים המשותף בני אלזוארי, 22 באפריל 2020).
  • בהודעה שפורסמה ב-23 באפריל 2020 הודיעו יחידות אחפאד’ אלנאצר כי “ההחלטה [לשגר את הבלונים נמצאת] בידם ובידי מפקד היחידות”. הודעה זאת עשויה להעיד, כי בפועל הם לא שיגרו את הבלונים. בהודעה הם הדגישו, כי אין מחיר מדיני שיגרום להם להשאיר את ישראל (“האויב”) בשקט ופרסמו את ההאשטאג: #אסירינו_קו_אדום (ערוץ הטלגרם חדר המבצעים המשותף בני אלזוארי, 23 באפריל 2020).
  • למרות האיום אודות חידוש הפרחת בלוני הנפץ מרצועת עזה נראה, כי בפועל הם טרם מומשו. ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת לא תועדו הפרחות בלונים עדכניות. כמו כן לא אותרו בלונים או שריפות כתוצאה משיגור בלונים באזור עוטף עזה. יתרה מזו, ב-23 באפריל 2020 הועלה פוסט לדף הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס (המזוהה עם חמאס) המבהיר: כי עד לרגע זה אין הנחיות לחדש את הפעילות. עוד נאמר בפוסט, כי ייתכן שבימים הקרובים תחזור היחידה לפעילות באינטנסיביות ותהפוך את עוטף עזה לגיהינום (דף הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס, 23 באפריל 2020).

[1] בכלא קציעות מת פעיל פתח נור אלדין אלבע'ותי שנדון לשמונה שנות מאסר, מתוכם ריצה ארבע שנים. גורמים פלסטינים האשימו את ישראל במותו בשל הזנחת הטיפול הרפואי. בכלי בתקשורת הפלסטינים נשמעו קריאות לנקום את מותו.
[2]
בעקבות הדיווחים בתקשורת הישראלית על כוונת הממשלה החדשה להחיל את הריבונות הישראלית בשטחים, פרסמה לשכתו של אבו מאזן הודעה בה הזהירה כי סיפוח הבקעה או כל אזור אחר יוביל לתוצאות הרסניות ויגרור את האזור לסף תהום. אבו מאזן אמר, כי הם הודיעו לישראל ולארה"ב כי היא לא תעמוד מנגד במידה וישראל תודיע על סיפוח במצב כזה כל ההסכמים עם שתי המדינות הללו יבוטלו לחלוטין (ופא, 22 באפריל 2020).