ברחובות וברשתות: ארגונים תומכי חמאס שמובילים את ההפגנות בארה”ב

מודעה של הסניף של סטודנטים למען צדק בפלסטין בקולג' ג'ון ג'יי בניו יורק (חשבון האינסטגרם של הסניף, 8 באוקטובר 2023)

מודעה של הסניף של סטודנטים למען צדק בפלסטין בקולג' ג'ון ג'יי בניו יורק (חשבון האינסטגרם של הסניף, 8 באוקטובר 2023)

הפגנה של סטודנטים למען צדק בפלסטין באוניברסיטת קנט סטייט, אוהיו (מתוך חשבון הפייסבוק של הסניף, 18 באוקטובר 2023)

הפגנה של סטודנטים למען צדק בפלסטין באוניברסיטת קנט סטייט, אוהיו (מתוך חשבון הפייסבוק של הסניף, 18 באוקטובר 2023)

מודעה של Within our Life להפגנה בניו יורק (עמוד האינטרנט של הארגון, 10 בנובמבר 2023)

מודעה של Within our Life להפגנה בניו יורק (עמוד האינטרנט של הארגון, 10 בנובמבר 2023)

מודעה של Decolonize this Place להפגנה ב-20 באוקטובר (עמוד האינסטגרם של הארגון, 17 באוקטובר 2023)

מודעה של Decolonize this Place להפגנה ב-20 באוקטובר (עמוד האינסטגרם של הארגון, 17 באוקטובר 2023)

הודעת התמיכה של תנועת הצעירים הפלסטינים (הפייסבוק של התנועה, 7 באוקטובר 2023)

הודעת התמיכה של תנועת הצעירים הפלסטינים (הפייסבוק של התנועה, 7 באוקטובר 2023)

ד”ר חיים איסרוביץ
עיקרים
  • מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל” ב-7 באוקטובר 2023, מתקיימות הפגנות ועצרות פרו פלסטיניות ברחבי ארה”ב ברחובות הערים המרכזיות, בקמפוסים של מוסדות אקדמיים ובאתרים ציבוריים. ההפגנות מאורגנות על ידי קבוצות המזוהות מזה שנים כפרו פלסטיניות ואנטישמיות שמתנגדות לרעיון הציוני ומשתתפות בקמפיינים של תנועת החרם (BDS) נגד מדינת ישראל.
  • הקבוצות שעומדות מאחורי המחאה הביעו תמיכה מובהקת במתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר והגדירו אותה “התנגדות לגיטימית”. זאת, על אף שחמאס מוגדרת כארגון טרור על ידי הממשל האמריקאי וניתן להטיל עונשי מאסר על “אספקת סיוע חומרי או משאבים” או להטיל סנקציות כלכליות על מי שמקיימים קשרים עם חמאס.[1]
  • המחקר מתמקד בארגונים המרכזיים והבולטים שמובילים את המחאה הפרו פלסטינית בארה”ב מאז תחילת המלחמה: “סטודנטים למען צדק בפלסטין” (SJP), ,Within Our Lifetime (WOL) Decolonize This Place””, הוועדה הערבית-אמריקאית נגד אפליה, תנועת הצעירים הפלסטינים וקול יהודי לשלום. עם זאת, ישנם עשרות ארגונים ותנועות נוספים שמשתתפים בהפגנות, הן בייזום ובארגון והן בהענקת חסות ותמיכה (אתר קואליציית ANSWER, לקראת הפגנה בוושינגטון די-סי ב-4 בנובמבר 2023).
  • התמיכה בפלסטינים בקרב רבים מהארגונים המוזכרים במחקר וארגונים נוספים שמשתתפים במחאה מבוססת על תפישה פרוגרסיבית ואנטי ממסדית בשמאל העמוק האמריקאי הפועלים ל”שחרור עמים מדוכאים”, הן בתוך ארה”ב (כדוגמת שחורים וילידים אמריקאים) והן ברחבי העולם (Time, 14 באוקטובר 2023).
  • מספר אוניברסיטאות סגרו סניפים של קבוצות שהביעו תמיכה בחמאס ועמדות אנטישמיות והטרידו סטודנטים התומכים במדינת ישראל. עם זאת, פרסומי תעמולה תומכת חמאס, כולל שימוש במאפיינים ויזואליים ממתקפת הטרור בעוטף עזה, עדיין מתפרסמים ללא הפרעה בערוצים של הארגונים ברשתות החברתיות בחסות ההגנה של חופש הביטוי במסגרת התיקון הראשון לחוקה.
פירוט הארגונים
“סטודנטים למען צדק בפלסטין” (SJP)
  • ארגון “סטודנטים למען צדק בפלסטין” (Students for Justice in Palestine – SJP) הוא רשת של אגודות סטודנטים פרו-פלסטיניות הפועלות במוסדות אקדמיים ברחבי ארה”ב וקנדה (אתר האינטרנט של SJP, ללא תאריך).
  • הארגון שומר על עמימות ארגונית כדי לאפשר לחבריו חופש פעולה. על אף שקיימת ועדת היגוי לאומית של ה-SJP, שפרטי חבריה אינם מתפרסמים בפומבי, בארגון טוענים כי אין להם מבנה היררכי מסודר וכי הסניפים פועלים באופן אוטונומי כאשר ועדת ההיגוי רק מספקת ייעוץ. כמו כן, הקבוצה לא נרשמה כעמותה ללא כוונת רווח ולא מילאה דוחות מס שידרשו ממנה לחשוף את מקורות המימון שלה (New York Times, 17 בנובמבר 2023).
  • בהגדרת המשימה של הארגון נאמר כי הוא “מקדם “אג’נדה שנטועה בחירות, בסולידריות, בשוויון, בביטחון ובצדק היסטורי” וכי הוא פועל “לקדם תנועה מחוברת וממושמעת המצוידת בכלים הכרחיים כדי לתרום למאבק למען שחרור פלסטיני” (אתר האינטרנט של SJP, ללא תאריך).
  • פעילים של SJP קראו במוצהר לחיסול מדינת ישראל ולהתנגדות אלימה נגד ישראל עם תמיכה מובהקת בטרור. באירוע שהתקיים באוניברסיטת ויין סטייט בדטרויט באפריל 2018, הצהירה הדוברת ג’וליה קאסם כי “התנגדות לכיבוש בכל האמצעים הנדרשים אינה אלימות” וכי “כל האמצעים הנדרשים כוללים גם התנגדות חמושה” (עמוד הפייסבוק של WSU Students for Justice in Palestine, 17 באפריל 2018). ב-28 באוגוסט 2023, ציין הארגון את “חייו ומורשתו של אבו עלי מצטפא, המנהיג ואיש החזון של החזית העממית לשחרור פלסטין” במלאות 22 שנה לחיסולו על ידי ישראל (עמוד האינסטגרם של SJP, 28 באוגוסט 2023).
  • הפעילות של סניפי “סטודנטים למען צדק בפלסטין” התמקדה בעיקר בהפגנות תמיכה בפלסטינים במהלך מבצעי צה”ל נגד הטרור ברצועת עזה וביהודה ושומרון, קמפיינים לחרם אקדמי וכלכלי נגד ישראל כחלק מתנועת BDS, שיבוש של אירועים בקמפוסים בהשתתפות דוברים ישראלים או תומכי ישראל והטרדות נגד אגודות יהודיות וציוניות בקמפוסים (הארץ, 19 בנובמבר 2023).
מודעה של הסניף של סטודנטים למען צדק בפלסטין בקולג' ג'ון ג'יי בניו יורק (חשבון האינסטגרם של הסניף, 8 באוקטובר 2023)
מודעה של הסניף של סטודנטים למען צדק בפלסטין בקולג’ ג’ון ג’יי בניו יורק
(חשבון האינסטגרם של הסניף, 8 באוקטובר 2023)
  • ארגון הגג של SJP כינה את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר: “ניצחון היסטורי עבור ההתנגדות הפלסטינית” והצהיר כי “זו צריכה להיות המשמעות של פלסטין חופשית: לא רק סיסמאות ועצרות, אלא עימות מזוין עם המדכאים” (The Seattle Times, 18 באוקטובר 2023).
  • גם סניפי SJP הביעו תמיכה ולא הסתירו את תמיכתם במתקפת הטרור של חמאס:
    • הסניף בקולג’ סוורטמור שבדלוור שיבח את פעילי חמאס, אותם כינה “תנועת ההתנגדות”, והכריז כי הסטודנטים “מקדשים את זכות העם הפלסטיני להתנגד “למשטר הציוני בכל האמצעים הנדרשים ומוקיר את השהידים שהקריבו את חייהם למען החירות” (Delaware Valley Journal, 11 באוקטובר 2023).
    • הסניף של SJP בבית הספר למשפטים באוניברסיטה העירונית של ניו יורק הצהיר כי “אם אתם תומכים בפלסטין, עליכם להבין את הצורך בתמיכה בזכות שלנו להגן על עצמנו ולשחרר את המולדת שלנו בכל האמצעים ההכרחיים” (The Hill, 14 באוקטובר 2023).
    • סניף SJP באוניברסיטת וירג’יניה הכריז למחרת מתקפת הטרור, כי “במעשה גבורה חסר תקדים עבור המאה ה-21, לוחמי ההתנגדות בעזה פרצו את גדר הגבול הבלתי לגיטימית, לקחו חיילי כיבוש כבני ערובה והשתלטו על כמה התנחלויות יהודיות שאינן חוקיות על פי החוק הבינלאומי”, וכי “האירועים שהתרחשו אתמול הן צעד לעבר פלסטין חופשית” (עמוד האינסטגרם של סניף SJP באוניברסיטת וירג’יניה, 8 באוקטובר 2023).
  • פעילי SJP השתמשו באיורים של מצנחי רחיפה במודעות שלהם על המלחמה, וזאת בהשראת המצנחים שבהם השתמשו מחבלי חמאס במהלך הפשיטה על יישובי עוטף עזה בבוקר ה-7 באוקטובר (הליגה נגד השמצה, 19 באוקטובר 2023).
הודעה של הסניף של SJP בקולג' בארד בניו יורק (הליגה נגד השמצה, 19 באוקטובר 2023)
הודעה של הסניף של SJP בקולג’ בארד בניו יורק (הליגה נגד השמצה, 19 באוקטובר 2023)
  • מאז תחילת המלחמה, סניפים של “סטודנטים למען צדק בפלסטין” מקיימים הפגנות מחאה, שיבוש לימודים וימי פעולה והתנגדות בקמפוסים, בערים ברחבי ארה”ב ומול נציגויות דיפלומטיות של ישראל וחברות שעוסקות בסיוע ביטחוני לישראל “בדרישה להפסקת אש מיידית, לסיום כל הסיוע האמריקאי לישות הציונית ולהסרת המצור על עזה” תוך האשמת ישראל בביצוע “רצח עם” ברצועת עזה (חשבון האינסטגרם של SJP, 2 בנובמבר 2023).
הפגנה של סטודנטים למען צדק בפלסטין באוניברסיטת קנט סטייט, אוהיו (מתוך חשבון הפייסבוק של הסניף, 18 באוקטובר 2023)
הפגנה של סטודנטים למען צדק בפלסטין באוניברסיטת קנט סטייט, אוהיו
(מתוך חשבון הפייסבוק של הסניף, 18 באוקטובר 2023)
  • ועדת ההיגוי של “סטודנטים למען צדק בפלסטין” פרסמה “ארגז כלים” עבור הפעילים ובו הסברים כיצד לארגן הפגנה והציעה דרכים חלופיות למחאה, כדוגמת חלוקת עלונים בקמפוסים, כתיבת הודעות תמיכה והזדהות או עריכת שיעורים כדי “להבטיח שאנשים בקמפוס יודעים מה קורה בפלסטין ויהיו חמושים במסגרת עבודה שמקדמת שחרור לאומי” (Day Of Resistance Toolkit, 12 באוקטובר 2023).
  • ארגז הכלים מציע “מסגור” של המסר, שבין השאר מדגיש את “הנרטיב שמתמקד בלגיטימיות של ההתנגדות והצורך לשחרור מוחלט” ומצהיר כי “פלסטין תהיה חופשית מהנהר ועד הים, וההתנגדות שלנו, באמצעות האומץ שלהם ואהבתם לאדמה, תמשיך להביא כבוד לעם הפלסטיני”. מסרים נוספים הם “התנגדות מגיעה בכל הצורות – מאבק מזוין, שביתות כלליות והפגנות עממיות. כולן לגיטימיות וכולן הכרחיות” (Day Of Resistance Toolkit).
  • לנוכח עמדות הארגון והתמיכה המוצהרת שלו בתנועת חמאס ובמתקפת ה-7 באוקטובר, מספר מוסדות אקדמיים בארה”ב נקטו בצעדים נגד סניפי “סטודנטים למען צדק בפלסטין”:
    • ב-15 בנובמבר 2023, הושעתה פעילות הסניף של “סטודנטים למען צדק בפלסטין” באוניברסיטת ג’ורג’ וושינגטון בוושינגטון הבירה אחרי שחברי הסניף הקרינו מסרים על בניין הספרייה, כולל הסיסמאות “כבוד לשהידים שלנו” ו”תשוחרר פלסטין מהנהר ועד הים”. הנהלת האוניברסיטה קבעה כי מדובר במסרים אנטישמיים ובהפרה של נהלי האוניברסיטה (Jewish Telegraphic Agency, 15 בנובמבר 2023).
    • ב-10 בנובמבר 2023, הודיעה אוניברסיטת קולומביה בניו יורק כי הסניף המקומי של “סטודנטים למען צדק בפלסטין”, יחד עם ארגון הסטודנטים של “קול יהודי למען שלום”, יושעו מפעילות רשמית עד סוף סמסטר הסתיו, לא יוכלו לקיים אירועים בקמפוס ולא יקבלו מימון מהאוניברסיטה. ג’רלד רוזברג, יו”ר ועדת הבטיחות בקמפוס של האוניברסיטה, ציין כי ההחלטה התקבלה אחרי ששני הארגונים קיימו אירוע בלתי מאושר שכלל “רטוריקה מאיימת והטרדה” (Forward, 10 בנובמבר 2023).
    • ב-6 בנובמבר 2023, הודיעה אוניברסיטת ברנדייס במסצ’וסטס כי מאחר שהגוף הלאומי של SJP קרא לסניפים שלו “לקיים פעילות שתומכת בחמאס ובקריאתה להשמדה אלימה של ישראל ושל העם היהודי”, היא אוסרת באופן מוחלט על הסניף המקומי לפעול בתחומי הקמפוס או להשתמש בשמה של האוניברסיטה וכי היא מפסיקה את המימון שלו, כאשר סטודנטים שיקיימו פעילות שתומכת בחמאס “ייחשבו כמפרים את קוד ההתנהלות של האוניברסיטה” (Jewish Insider, 6 בנובמבר 2023).
    • ב-24 באוקטובר 2023, הנחה הממשל המדינתי של פלורידה את כל האוניברסיטאות הציבוריות במדינה לפרק את הסניפים של “סטודנטים למען צדק בפלסטין” שפועלות בתחומן אחרי שקבע כי “ארגז הכלים” שפרסם הגוף הלאומי של הארגון מהווה הפרה של החוק המדינתי נגד טרור. עם זאת, היישום לא התבצע בפועל, כאשר הממונה על מערכת האוניברסיטאות הציבורית ציין כי הסניפים בפלורידה אינם כפופים לגוף הלאומי ולכן עלולות להיות השלכות משפטיות לסגירת הסניפים (National Review, 15 בנובמבר 2023).
Within Our Lifetime (WOL)
  • ארגון Within Our Lifetime(WOL), שהוקם בניו יורק בשנת 2015, מגדיר את עצמו “ארגון קהילתי בהובלה פלסטינית שבונה את התנועה למען פלסטין בעיר ניו יורק” (אתר האינטרנט של WOL, ללא תאריך).[2] המטרות המוצהרות של הארגון הן קידום זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים “למולדתם בכל פלסטין ההיסטורית מנהר הירדן ועד הים התיכון”; התנגדות מוחלטת לציונות, אותה הארגון מכנה “אידיאולוגיה גזענית מתנחלת-קולוניאלית של עליונות לבנה הבנויה על רצח עם ונישול של העם הפלסטיני”; תמיכה מלאה “בזכותם של הפלסטינים כעם תחת כיבוש להתנגד לכיבוש הציוני בכל האמצעים הנדרשים”; והתנגדות “לאלימות של האימפריה האמריקאית בבית ובחוץ לארץ”, תוך סולידריות “עם כל מאבקי השחרור הלאומיים ברחבי העולם שמתנגדים לאימפריאליזם האמריקאי” (אתר האינטרנט של “WOL”, ללא תאריך).
  • מייסדת הארגון והמנהיגה שלו היא נרדין מחסן כסואני (Nerdeen Kiswani), שהייתה סטודנטית למשפטים באוניברסיטה העירונית של ניו יורק וכיהנה בתפקיד נשיאה של הסניף המקומי של “סטודנטים למען צדק בפלסטין”. כסואני הציגה בפוסטים ברשתות החברתיות ובהצהרות פומביות עמדות אנטישמיות ואנטי-ישראליות והביעה תמיכה במחבלים כדוגמת לילה ח’אלד מהחזית העממית לשחרור פלסטין שחטפה מטוס שהיה בדרכו לישראל בספטמבר 1970 (,Jerusalem Post 23 בדצמבר 2020). לדוגמה, במרץ 2017, כסואני כתבה באינסטגרם כי “ישראל חייבת להיכחד”; בעצרת ביולי 2021, היא הכריזה כי “אני מקווה שפופ-פופ (pop-pop) יהיה הרעש האחרון שחלק מהציונים ישמעו בימי חייהם” (Cananry Mission, 20 בנובמבר 2023).
  • ארגון WOL קידם קמפיינים אנטי ישראליים ואנטי ציוניים במסגרת תנועת החרם נגד ישראל (BDS), תוך עידוד הפעילים להשתמש גם בטקטיקות אלימות. בקיץ 2021, השיק הארגון את קמפיין “להפוך את האנתיפאדה לגלובלית” (Globalize the Intifada). בהודעה הרשמית נאמר כי הקריאה לאנתיפאדה “נטועה בפעולה ישירה ומונעת מהאמונה כי לכל העמים הכבושים והמדוכאים יש זכות להשיב לעצמם את אדמתם, להשיג את ההגשמה העצמית שלהם ולזכות בחירות שלהם בכל האמצעים הנדרשים”. (אתר האינטרנט של WOL, 30 ביולי 2021). הקמפיין כלל גם מפה שכללה עשר כתובות של ארגונים וקרנות יהודיים וציוניים בניו יורק כיעדים למחאה (JNS, 31 במרץ 2022).
  • הארגון ופעיליו הביעו תמיכה מוחלטת במתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. בהודעת הארגון נאמר כי “תמיכה בחירות פלסטינית היא תמיכה בכל האמצעים הנדרשים כדי להגיע לשם… בכל האמצעים הנדרשים. בלי יוצאים מן הכלל ובלי אותיות קטנות” (חשבון האינסטגרם של WOL, 7 באוקטובר 2023).
  • כסואני כתבה בחשבון האינסטגרם שלה כי “חירות תמיד הושגה רק באמצעות התנגדות”. “אם אתם תומכים בפלסטין, עליכם להבין שזה צריך תמיכה בזכות שלנו להגן על עצמנו ולשחרר את מולדתנו בכל האמצעים ההכרחיים… אי אפשר לטעון שאתם ניצבים לצד פלסטין אם אתם מעדיפים שיטבחו בנו מאשר נילחם חזרה” (חשבון האינסטגרם של נרדין כסואני, 7 באוקטובר 2023).
  • מיד לאחר תחילת מלחמת “חרבות ברזל”, ארגון WOL החל להוביל הפגנות בניו יורק ובערים נוספות בארה”ב “למען פלסטין ברחבי ארה”ב וברחבי העולם”, תוך האשמת ישראל בביצוע רצח עם ברצועת עזה, והצגת סיסמאות כדוגמת “הוקירו את השהידים של פלסטין” ו-“תמכו בהתנגדות הפלסטינית” (עמוד האינסטגרם של הארגון, 30 באוקטובר 2023).
מודעה של Within our Life להפגנה בניו יורק (עמוד האינטרנט של הארגון, 10 בנובמבר 2023)
מודעה של Within our Life להפגנה בניו יורק (עמוד האינטרנט של הארגון, 10 בנובמבר 2023)
  • ב-11 באוקטובר 2023, פרסם הארגון “ארגז כלים” עבור עצרות והפגנות שכלל גם סיסמאות נבחרות עבור הפעילים שחלקן מעודדות טרור, כדוגמת “יש רק פתרון אחד – מהפכת אנתיפאדה!”, “הדלת לאלאקצא עשויה ברזל, רק שהיד יוכל לפתוח אותה” או “אין אל מלבד אללה, והשהיד אהוב אללה” (אתר האינטרנט של WOL, 11 באוקטובר 2023).
  • ב-15 בנובמבר 2023, פרסם הארגון בחשבון האינסטגרם שלו גרסה מעודכנת של המפה של קמפיין “להפוך את האינתיפאדה לגלובלית” מ-2021 ועליה 16 “מטרות” בניו יורק – בהן משרדי ניו קורפ של רשת פוקס, אולפני חדשות NBC, בניין הניו יורק טיימס, המוזיאון לאמנות מודרנית וחנות הדגל של פומה – שנטען כי כל אחד מהם “קשור לרצח העם המתמשך בעזה ולקולוניאליזציה של המתנחלים בפלסטין”. כסואני הצהירה כי “אנחנו צריכים להפגין באתרים שבמפה בכל יום מאחר שהם אויבי העם” (Canary Mission, נובמבר 2023).
  • ב-17 בנובמבר 2023, קיים הארגון צעדה שחלפה ליד חלק מהאתרים שסומנו במפה, כאשר המפגינים קראו סיסמאות כדוגמת “אנתיפאדה, יחי האנתיפאדה” ו-“אנחנו לא רוצים שתי מדינות, אנחנו רוצים 48′”. ליד בניין הניו יורק טיימס, המפגינים קראו “הפציצו את הניו יורק טיימס!” (ניו יורק פוסט, 17 בנובמבר 2023).
המפה שפרסם ארגון WOL (עמוד האינסטגרם של decolonize.this.place, 15 בנובמבר 2023)
המפה שפרסם ארגון WOL (עמוד האינסטגרם של decolonize.this.place, 15 בנובמבר 2023)
“Decolonize This Place”
  • תנועת “Decolonize This Place” הוקמה בניו יורק בשנת 2016 כפעולת מחאה נגד מוזיאון ברוקלין, שם התקיימה תערוכת צילומים מישראל ומיהודה ושומרון, שלטענת פעילי התנועה “הציגה את הכיבוש הישראלי באור ‘מאוזן'” (Arts Cabinet, 22 באפריל 2017).
  • התנועה, אשר מוגדרת בתור “תנועה מכוונת פעולה ומבנה דה-קולוניאלי בעיר ניו יורק ומעבר לה”, הוקמה על ידי אמין חסין, אקדמאי פלסטיני-אמריקאי, והצלמת נטשה דילון. לצד הקריאות של “פלסטין חופשית”, התנועה מתמקדת גם בתחומים של מאבק קהילות ילידים (Indigenous), “שחרור” של קהילות שחורות, מאבק למען זכויות עובדים המקבלים שכר גלובלי ודה-ג’נדרפיקציה (Artnews, בנובמבר 2016).
  • מאז הקמתה, התנועה לוקחת בחלק מחאה אנטי ישראלית לצד ארגונים נוספים כדוגמת “סטודנטים למען צדק בפלסטין” ו- Within Our Lifetime. התנועה קראה לחרם אמנותי נגד ישראל, נטלה חלק בקמפיין “להפוך את האינתיפאדה לגלובלית” ופרסמה יחד עם WOL את מפת היעדים להפגנות בניו יורק (אתר Decolonize This Place, ללא תאריך).
מודעה של Decolonize this Place להפגנה ב-20 באוקטובר (עמוד האינסטגרם של הארגון, 17 באוקטובר 2023)
מודעה של Decolonize this Place להפגנה ב-20 באוקטובר
(עמוד האינסטגרם של הארגון, 17 באוקטובר 2023)
  • תנועת Decolonize This Place הביעה תמיכה מובהקת במתקפת הטרור של חמאס. ב-7 באוקטובר, היא העלתה פוסט באינסטגרם שהציג סרטונים של הטרקטור שהפיל את גדר הגבול ושל ההתקפה על החוגגים במסיבת נובה. “היום, מתעמתים עם המתנחלים הישראלים החמושים ועם הצבא המתנחל הקולוניאלי”, נכתב בפוסט. “היום, הפלסטינים מספקים עוד מעשה של דמיון על הצורך לפעול כדי להיות חופשים, נגד כל הסיכויים” (חשבון האינסטגרם של Decolonize This Place, 7 באוקטובר 2023).
  • ב-10 באוקטובר 2023, פורסם פוסט שכלל סרטונים ממתקפת הטרור של חמאס בעוטף עזה, בהם השימוש בדאונים הממונעים וביחידת האופנועים. הפוסט הצהיר: “זה פרק חדש במאבק השחרור הפלסטיני שכולם בכל מקום מוזמנים להצטרף אליו” (חשבון האינסטגרם של Decolonize This Place, 10 באוקטובר 2023).
  • התנועה גם לא מכירה בחמאס כארגון טרור, אלא מכנה אותה תנועת שחרור. “חמאס זה ראשי תיבות עבור תנועת ההתנגדות האסלאמית, אחת מבין פלגים רבים שמעורבים בשחרור האדמה, והיא מורכבת מפלסטינים שחיים תחת קולוניאליזם של מתנחלים, כיבוש ואפרטהייד”, נכתב בפוסט מ-27 באוקטובר 2023, שגם האשים כי “התייחסות להתנגדות בתור ‘חמאס’ זה ניסיון מכוון לפגוע באמינות עבור שחרור” (חשבון האינסטגרם של Decolonize This Place, 27 באוקטובר 2023).
הוועדה הערבית-אמריקאית נגד אפליה
  • הוועדה הערבית-אמריקאית נגד אפליה (The American-Arab Anti-Discrimination Committee) היא אחד הארגונים הבולטים ביותר של הקהילה הערבית בארה”ב. הארגון הוקם בשנת 1980 על ידי הסנאטור ג’יימס אבו רזק “בתגובה לסטריאוטיפים, השמצה ואפליה שכוונה נגד אמריקאים ממוצא ערבי” (אתר האינטרנט של הוועדה, ללא תאריך).
  • היעדים העיקריים של הארגון הם להגן ולקדם זכויות אדם, זכויות אזרח וחירויות של אמריקאים ערבים ואנשים אחרים ממורשת ערבית; לשמש קול פומבי עבור הקהילה הערבית-אמריקאית בארה”ב בסוגיות של מדיניות פנים וחוץ; לחנך את הציבור האמריקאי על מנת לקדם הבנה גדולה יותר של היסטוריה ותרבות ערביים (אתר האינטרנט של הוועדה, ללא תאריך).
  • הוועדה זוכה למעמד מכובד במערכת הציבורית האמריקאית, כולל מצד בכירים בממשל. ביוני 2010, השתתף התובע הכללי, אריק הולדר, בכנס השנתי של הוועדה ושיבח את הארגון על שלושה עשורים של “קידום ההבטחה של זכויות אזרח לכל האמריקאים” (אתר משרד המשפטים האמריקאי, 4 ביוני 2010). ביוני 2023, דיבר המזכיר להגנת המולדת, אלחנדרו מיורקאס, בפני הכנס השנתי והצהיר כי ממשל ביידן מחויב להגן על זכויות כל האמריקאים, ובהם ערבים ומוסלמים (Arab News, 19 ביוני 2023).
  • השבחים לוועדה הערבית-אמריקאית הגיעו על אף שהארגון הביע לא פעם עמדות אנטי ישראליות. הוועדה כינתה את ישראל “מדינת אפרטהייד” והגנה על פעילותה של תנועת ה-BDS בטיעון שחבריה “מיישמים את זכותם החוקתית” כאשר הם קוראים להחרים את ישראל (אתר הוועדה, 13 ביוני 2018). בסוף ספטמבר 2023, הגישה הוועדה תביעה פדרלית נגד צירוף ישראל לתוכנית הפטור מוויזה כשהיא מאשימה את הממשל “בכיפוף החוקים לטובת ישראל” (The National, 27 בספטמבר 2023).
  • ב-7 באוקטובר, הביעה הוועדה נגד אפליה תמיכה במתקפת הטרור של חמאס. “ההתנגדות חסרת התקדים והמתמשכת מצד הפלסטינים בעזה, שהפתיעה את ישראל, לא התרחשה בוואקום. זו התגובה של אנשים שנדחפו מעבר לסיבולת”, נאמר בהודעה הרשמית. “הפלסטינים מיישמים את זכותם להגשמה עצמית ודורשים את חירותם באופן חד משמעי. לעולם לא תמעיטו ברצון של עם מדוכא וכבוש להיות חופשי” (עמוד הפייסבוק של הוועדה, 7 באוקטובר 2023).
תנועת הצעירים הפלסטינים
  • תנועת הצעירים הפלסטינים (Palestinian Youth Movement), שפועלת בארה”ב ובקנדה, מגדירה את עצמה “תנועת שטח חוצה גבולות ועצמאית של צעירים פלסטינים בפלסטין ובגולה ברחבי העולם כתוצאה מהקולוניאליזם הציוני המתמשך והכיבוש של מולדתנו” (אתר האינטרנט של תנועת הצעירים הפלסטינים, ללא תאריך).
  • התנועה הביעה הזדהות עם החזית העממית לשחרור פלסטין. ברשתות החברתיות של התנועה ובהפגנות שלה הופיע סמל החזית העממית והיא פרסמה מסרים המזוהים עמה. כמו כן, התנועה מעניקה חסות למלגה שנתית על שמו של ע’סאן כנפאני, שהיה מבכירי החזית העממית אשר סוכל על ידי ישראל בבירות ב-1972 (The Hill, 22 באפריל 2017).
  • ב-7 באוקטובר 2023, פרסמה התנועה הודעת תמיכה במתקפת הטרור של חמאס בליווי צילום של פלסטינים חוגגים על ג’יפ צה”ל ברצועת עזה והכותרת “פלסטין חיה! ההתנגדות חיה!”. “ההתנגדות בעזה הסתערה על גדר הגבול הבלתי לגיטימית, נכנסה מחדש לפלסטין של 1948 בפעם הראשונה ברבים מהחיים שלנו”, נאמר בהודעה. “אנחנו ממשיכים לעמוד לצד עמנו בעזה וברחבי פלסטין הכבושה בהתנגדות הלגיטימית שלהם נגד הכובשים. בשם של השהידים שלנו, המאבק לחירות ולשיבה ממשיך” (דף הפייסבוק של תנועת הצעירים הפלסטינים, 7 באוקטובר 2023).
  • התנועה גם סיפקה “חומר מידע” שלטענתה נועד לספק את “ההקשר האמיתי” של האירועים. “מה שהתקשורת המסורתית בשפה האנגלית מתייחסת אליו כמלחמת ‘עזה-ישראל’ הוא למעשה המאבק של אנשים תחת קולוניאליזם למען חירות”, נטען בהסבר שכינה את המתקפה “רגע היסטורי” (Reddit, אוקטובר 2023).
  • מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל”, תנועת הצעירים מארגנת הפגנות, עצרות ופעולות מחאה נוספות על בסיס יומי בערים רבות בארה”ב ובקנדה, תוך האשמת ישראל ברצח עם ובקריאה להפסקת אש במלחמה. ב-17 באוקטובר 2023, התנועה ארגנה הפגנה מול הבית הלבן, שם נישאו שלטים שעליהם נכתב “סיימו את השואה הפלסטינית” ו-“הפסיקו לממן את הטיהור האתני” (Anadolu Agency, 17 באוקטובר 2022).
הודעת התמיכה של תנועת הצעירים הפלסטינים (הפייסבוק של התנועה, 7 באוקטובר 2023)
הודעת התמיכה של תנועת הצעירים הפלסטינים (הפייסבוק של התנועה, 7 באוקטובר 2023)
  • ב-4 בנובמבר, תנועת הצעירים הפלסטינים הייתה אחד הארגונים שהובילו הפגנה פרו פלסטינית גדולה בוושינגטון הבירה בקריאה להפסקת אש, להסרת המצור מעל רצועת עזה ולסיום הסיוע האמריקאי לישראל (ABC News, 4 בנובמבר 2023).
קול יהודי לשלום
  • ארגון קול יהודי לשלום הוקם בסן פרנסיסקו בשנת 1996 ומגדיר עצמו בתור “הארגון הפרוגרסיבי היהודי האנטי ציוני הגדול בעולם” שפועל כדי לקדם סולידריות עם “המאבק הפלסטיני לחירות” (אתר קול יהודי לשלום, ללא תאריך). הארגון משתתף בקמפיינים של תנועת BDS ואינו מכיר בזהות שבין ביקורת על ישראל והציונות לבין אנטישמיות. כמו כן, הארגון הביע תמיכה במחבלים פלסטינים מורשעים כדוגמת מרואן אלברע’ות’י (הליגה נגד השמצה, 25 באוקטובר 2023).
  • הודעת הארגון ב-7 באוקטובר הביעה תמיכה במתקפת הטרור של חמאס כשהיא מציינת כי “שורש אלימות הוא דיכוי”. הארגון גם כינה את המחבלים “לוחמים פלסטינים” וקשר את ההתקפה ל-“16 שנים של מצור צבאי ישראל” (עמוד האינסטגרם של קול יהודי לשלום, 7 באוקטובר 2023).
  • מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל”, ארגון קול יהודי לשלום קיים הפגנות ופעולות מחאה ברחבי ארה”ב. הפעולות הבולטות ביותר היו השתלטות על לובי של אחד מבנייני המשרדים של בית הנבחרים האמריקאי בוושינגטון והפגנות בטרמינל של גרנד סנטרל בניו יורק ובפסל החירות (רויטרס, 7 בנובמבר 2023).
  • על אף שההפגנות התמקדו בקריאה להפסקת אש, פעילי קול יהודי לשלום גם הביעו תמיכה בטרור של חמאס. בעצרת של הסניף בפילדלפיה ב-12 באוקטובר 2023 נאמר כי “לפלסטינים ולכל העמים הכבושים והמדוכאים יש זכות להגנה עצמית חמושה” וכי “ההתנגדות החמושה האנטי קולוניאלית של רצועת עזה התעוררה בשל עשרות שנים של אלימות ברשות המדינה הישראלית ואם לא מדווחים על זה כך, זה שגוי ומטעה” (הליגה נגד השמצה, 25 באוקטובר 2023).
  • ב-10 בנובמבר 2023, אוניברסיטת קולומביה בניו יורק הודיעה על השעיית הפעילות של המועדון המקומי של קול יהודי לשלום, יחד עם הסניף של סטודנטים למען צדק בפלסטין, אחרי שהפרו את מדיניות האוניברסיטה וקיימו מחאה ללא אישור (The Forward, 10 בנובמבר 2023).

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-20 בנובמבר 2023: "הפעילות הבינלאומית נגד חמאס מאז פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל'.
[2] https://wolpalestine.com/