גיוס תרומות ע”י אתר המזוהה עם דאעש, תוך שימוש במטבע הווירטואלי ביטקוין

עיקרי המסמך

החל מה-15 בינואר 2019 מנהל אתר אח’באר אלמסלמין של דאעש (שחידש לאחרונה פעילותו), קמפיין לגיוס תרומות באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין. במסגרת הקמפיין הועלתה באתר קישורית, שהלחיצה עליה מאפשרת קבלת כתובת של ארנק וירטואלי, המשמש את אתר אח’באר אלמסלמין של דאעש. האתר מפנה את התורם לאתר של חברת קנייה ומכירה של מטבעות וירטואליים, שבסיסה בווינה, אוסטריה. האתר מציין, כי התרומות מיועדות לצורך פעילות האתר, אך להערכתנו יש לקחת בחשבון שהן מיועדות למימון צורכי דאעש (שמרבית נכסיו הכלכליים אבדו לאחר התמוטטות הח’ליפות האסלאמית). יוזכר כי קמפיין דומה נוהל ע”י דאעש באמצעות אתר אח’באר אלמסלמין בנובמבר 2017, אך הוא הופסק בעקבות חשיפת ערוץ ההתרמה[1] .

  • זוהי איפא דוגמה נוספת לשימוש, שעושה דאעש במטבע הביטקוין. האנונימיות שמספק המסחר בביטקויין, הזמינות שלו כמטבע וירטואלי והיכולת לבצע העברות כספים ברחבי העולם בקלות מבלי להיחשף, מאפשרת לדאעש (ולארגוני טרור נוספים) לעשות שימוש נרחב במטבע זה. למעשה השימוש במטבע מאפשר העברת כספים (כולל כספי תרומות לארגוני טרור) ללא פיקוח בנקאי ממוסד, ובכך לעקוף את התקנות הבינלאומיות נגד הלבנת ההון.
אופן גיוס התרומות
  • בעמודים רבים באתר מופיעה קישורית עם הכיתוב: “כדי לתרום לאתר [אח’באר אלמסלמין] בביטקוין, לחץ כאן”. כשלוחצים על הקישורית עולה עמוד ובו הפניה לאתר VirWoX , פלטפורמת קנייה ומכירה של מטבעות ווירטואליים, שבסיסה באוסטריה (פרטים ראו בהמשך). כמו כן מופיע קישור לסרטון יוטיוב אודות דרכים שונות לקניה ומכירה של מטבע ביטקוין.

הכתובית והקישורית באתר אח'באר אלמסלמין: "כדי לתרום לאתר [האינטרנט] בביטקוין, לחץ כאן" (אח'באר אלמסלמין, 15 בינואר 2019).

הכתובית והקישורית באתר אח’באר אלמסלמין: “כדי לתרום לאתר [האינטרנט] בביטקוין, לחץ כאן”
(אח’באר אלמסלמין, 15 בינואר 2019).

צילום המסך של העמוד אליו מובילה הקישורית: "אחי לאמונה, זוהי תרומה לאתר [האינטרנט] בלבד. לא ניתן לתרום מכספי הצדקה" [זכאת – צדקה, הינה אחת ממצוות היסוד באסלאם]
צילום המסך של העמוד אליו מובילה הקישורית: “אחי לאמונה, זוהי תרומה לאתר [האינטרנט] בלבד. לא ניתן לתרום מכספי הצדקה” [זכאת – צדקה, הינה אחת ממצוות היסוד באסלאם]

הפנייה לסרטון וידאו הלקוח מיוטיוב, המסביר כיצד ניתן לרכוש ולמכור מטבעות ביטקוין.
הפנייה לסרטון וידאו הלקוח מיוטיוב, המסביר כיצד ניתן לרכוש ולמכור מטבעות ביטקוין.

חברת (VirWoX (The Virtual World Exchange
  • VirWoX הינה חברה אוסטרית להמרת מטבעות, ממוקמת בווינה, אוסטריה ורשומה כחוק. החברה נוסדה בשנת 2007 כחברה למטבעות ווירטואליים עבור משחקי מחשב. בניגוד לחברות אחרות היא מציעה לרכוש ביטקוין גם באמצעות חברת PayPal coinIQ.com) [2], 21 באפריל 2018). על פי אתר החברה היא נמצאת בבעלות Virtual World Service Gmbh. לפני שנת 2008 שמה של החברה היה euro SLEX. לאחר שהיא החליטה להרחיב את פעילותה שונה שמה ומרכזה (שהיה בגרץ, אוסטריה) עבר לווינה. מנהלת החברה בעשר השנים האחרונות הינה Iliana Baron, ששימשה קודם לכן כמנהלת תיקים בחברה (המקור: אתר החברה, אתר coin IQ ואתרים נוספים הסוקרים חברות הסוחרות במטבעות ווירטואליים)

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-6 בדצמבר 2017: "מסע לגיוס תרומות במטבע הווירטואלי ביטקוין באתר המזוהה עם דאעש".
[2]
חברת PayPal הינה חברה אמריקאית בעלת מערכת סליקה אינטרנטית בינלאומית גדולה. החברה פועלת כבנק אינטרנטי ונמצאת בבעלות חברת Ebay. בעבר דווח כי דאעש עשה בה שימוש למכירת מטבעות של "המדינה האסלאמית" ולהעברות כספים (ראו פרסום מרכז המידע מה-11 בינואר 2018: "על רקע מצוקותיו הכלכליות מוכר דאעש מטבעות, שטבעה בזמנו המדינה האסלאמית. התשלום עבורן נעשה באמצעות מערכת סליקה אינטרנטית בינלאומית").