דובר דאעש קורא למוסלמים ברחבי העולם להוות את חוד החנית במערכה להכשלת “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ. באופן חריג הוא פונה לפעילי הארגון בסיני ובסוריה וקורא להם לתקוף ישובים ישראלים

השקופית שפורסמה בקלטת-השמע של דובר דאעש (טלגרם, 27 בינואר 2019).

השקופית שפורסמה בקלטת-השמע של דובר דאעש (טלגרם, 27 בינואר 2019).

התבטאות דובר דאעש ומשמעותה

ב-27 בינואר 2020 פרסם הדובר החדש של דאעש קלטת שמע ובה קריאה מפורשת לפעילי הארגון בסיני ובסוריה לתקוף יישובים ישראליים ולהפוך אותם לשדה ניסויים עבור אמצעי הלחימה שבידי דאעש. כמו כן קרא הדובר למוסלמים בפלסטין וברחבי העולם להוות את חוד החנית במערכה להכשלת “עסקת המאה”. זוהי התבטאות חריגה המעידה, להערכתנו, כי בעיתוי הנוכחי יש לדאעש עניין מיוחד לעודד פיגועים נגד ישראל והעם היהודי כדי להציג עצמו כמי שממלא תפקיד מוביל במערכה להכשלת תכנית טראמפ, לעודד את פעיליו ותומכיו ואולי אף להצביע על דפוס פעולה ייחודי של המנהיג החדש, שנבחר לאחרונה.

  • מאז הקמת דאעש הלחימה נגד האויבים הפנימיים והחיצוניים למיניהם הנלחמים נגדו תפסה את המקום הראשון בסדר העדיפויות הכולל של הארגון המערכה נגד האויבים המידיים, המהווים איום על דאעש, גברה על השאיפה לשחרר את פלסטין ולהשיב אותה לחיק האסלאם, שמימושה נדחה לעתיד הרחוק יותר. להערכתנו, סדר עדיפויות זה לא השתנה מיסודו אולם בהחלט אפשרי, כי לנוכח תוכנית טראמפ יקדיש דאעש “תשומת לב” רבה מבעבר לביצוע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודיים.
  • מהן יכולות דאעש לממש את קריאת הדובר? בידי דאעש קיימות יכולות מבצעיות בדרום סוריה (שם גברה לאחרונה פעילותו של מחוז חוראן[1]) ובצפון סיני (שם מבצעים פעילי מחוז סיני של דאעש התקפות אינטנסיביות ומתמשכות נגד כוחות הביטחון המצרים). התארגנויות דאעש באזורים הללו עלולות, להערכתנו, לנסות ולהוציא לפועל פיגועים נגד ישראל בעקבות קריאת הדובר (למשל, במתווים של ירי רקטות, הפעלת מטעני חבלה, ירי נ”ט, ירי נשק קל ואולי אף ניסיונות חדירה לשטח ישראל). בנוסף לכך, תומכי דאעש ברחבי העולם, בדגש על מדינות מערב אירופה, עלולים לבצע פיגועים ביוזמתם נגד יעדים יהודיים בהשראת קריאת הדובר.
הד תקשורתי ראשון לקלטת-השמע של הדובר
  • יש לקחת בחשבון כי התבטאותו של דובר דאעש עלולה לזכות לתהודה בכלי תקשורת התומכים בארגון ברחבי העולם. כך למשל, בעקבות פרסום קלטת השמע, הופיעו במערכת המסרים טלגרם (28 בינואר 2020) כרזות מטעם גוף התומך בדאעש המכנה עצמו “קריש מדיה”. הכרזות הללו מהוות הד חוזר למוטיבים שהושמעו בקלטת של דובר דאעש.
כרזה שבה נכתב "הו מוסלמי, הו עבדו של אללה, זהו יהודי מאחורי, בוא והרוג אותו". זאת על בסיס מסורת אסלאמית הנוגעת ליום הדין.    כרזה בה נראית פצצה העומדת לנחות ובאנגלית הכיתוב: "הו, יהודי, היזהר זהו [נשק] כימי". ליד הפצצה נכתבה המילה "בקרוב" (טלגרם, 28 בינואר 2019).
מימין: כרזה שבה נכתב “הו מוסלמי, הו עבדו של אללה, זהו יהודי מאחורי, בוא והרוג אותו”. זאת על בסיס מסורת אסלאמית הנוגעת ליום הדין. משמאל: כרזה בה נראית פצצה העומדת לנחות ובאנגלית הכיתוב: “הו, יהודי, היזהר זהו [נשק] כימי”. ליד הפצצה נכתבה המילה “בקרוב” (טלגרם, 28 בינואר 2019).

כרזה נוספת שבה נכתב בעברית "חכה לזה, אה, כלב" 
(טלגרם, 28 בינואר 2019).
כרזה נוספת שבה נכתב בעברית “חכה לזה, אה, כלב”
(טלגרם, 28 בינואר 2019).

נספח א’
עיקרי דבריו של דובר דאעש

כללי

  • ב-27 בינואר 2020 פרסמה אלפרקאן, זרוע ההסברה של דאעש, קלטת-שמע של אלמהאג’ר אבו חמזה אלקרשי, הדובר החדש של דאעש. אורך הקלטת 37 דקות וכותרתה “אללה השמיד אותם[2] ואת הכופרים באותו אופן” (הקוראן, סורת מחמד, פסוק 10).

בקלטת קרא הדובר לפעילי דאעש בסיני, בסוריה ובמקומות נוספים ברחבי העולם, להוות חוד החנית של הלחימה נגד ישראל והיהודים, כדי להכשיל את “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ. הוא הוסיף כי תחת המנהיג החדש של דאעש, אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי, נפתח שלב חדש בג’האד, שהינו המאבק ביהודים והחזרת ירושלים וכלל פלסטין לשליטת האסלאם. במונחים קונקרטיים, קרא הדובר לפעילי הארגון בסיני ובסוריה לתקוף יישובים ישראליים ולהפוך את אדמת ישראל לשדה ניסויים לאמצעי לחימה של דאעש (כולל הפעלת רקטות בעלות ראש נפץ כימי).

 

המוטיבים המרכזיים בקלטת-השמע

  • בתחילת הקלטת, ציין הדובר כי “הכופרים” ניהלו מלחמת חורמה נגד לוחמי הג’האד של דאעש, אולם ללא הצלחה. שכן “אורו של אללה אינו כבה” ודאעש לא נעלם. הוא הוסיף, כי אויבי דאעש עשו שימוש בחכמי-דת “כופרים”, שנטלו חלק בהסתה נגד הארגון, ניהלו תעמולה נגד לוחמיו והעמידו את כלי התקשורת שלהם לרשות האויבים (קרי, חברי הקואליציה נגד דאעש בהובלת ארה”ב).
  • הדובר פנה לארצות-הברית ושליטי מדינות ערב “הרודנים” (בדגש על הממשל העיראקי) ואמר, כי טענותיהם בדבר חיסול הארגון מנותקות מהמציאות. הוא הזכיר כי הנשיא האמריקאי ג’ורג’ בוש הכריז על ניצחון (בעיראק בשנת 2003), אך חייליו ומשתפי-הפעולה עימו המשיכו לספוג פיגועי פיצוץ מכוניות תופת ונגרמו להם הרוגים רבים גם לאחר ההכרזה. בסופו של דבר, ציין הדובר, ברחו האמריקאים מעיראק (קרי, נסיגת האמריקאים מעיראק בשלהי 2011).
  • הדובר תאר את הלחימה המתמשכת בין ארה”ב לדאעש לאורך השנים וציין לשבח את תרומתו של אבו מצעב אלזרקאוי לג’האד בעיראק (אלזרקאוי הקים את שלוחת אלקאעדה בעיראק, שממנה צמח דאעש). הדובר ציין כי אלזרקאוי קבע כי הג’האד יימשך עד כיבוש ירושלים. הוא הוסיף שכאשר נהרג אלזרקאוי, טענו ארה”ב והמערב כי הארגון הובס, אך הארגון המשיך לפעול תחת הנהגת אבו עמר אלבע’דאדי ולאחריו אבו בכר אלבע’דאדי [שני מנהיגי דאעש שקדמו למנהיג הנוכחי]. הדובר הדגיש, כי הלחימה של המאמינים הייתה ועודנה נגד רעיון הפדרציה בעיראק, נגד שלטון “הכפירה” (קרי, שלטון השיעים) ונגד הדמוקרטיה. הוא ציין כי גם אז (בתקופת הלחימה נגד ארה”ב בעיראק) המשיכו לוחמי הארגון להפנות את מבטם לעבר ירושלים.
  • הדובר ציין כי האמריקאים חשבו שעם חיסול אבו בכר אלבע’דאדי חוסל דאעש אך הם טעו פעם נוספת. שכן המנהיג החדש של הארגון, אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי, ממשיך באותה דרך ו”הכופרים” סופגים יותר ויותר הרוגים. לדבריו עתה האמריקאים מדברים על נטישת עיראק, כשהם מובסים, בעוד שדאעש מתקדם לעבר ירושלים. הדובר הוסיף כי, הח’ליפות האסלאמית שהקים דאעש בסוריה ובעיראק הייתה מופת ליישום ההלכה (השריעה) האסלאמית והיוותה אבן שואבת למהגרים מכל העולם, שנטשו את מדינות הכפירה הדמוקרטיות שבהן חיו. הוא שב והדגיש כי גם אחרי חיסול אלבע’דאדי, המדינה האסלאמית של דאעש ממשיכה להתקיים והיא מתפשטת לאזורים שונים ברחבי העולם, על אפם ועל חמתם של אלה המכריזים על חיסולה.

הדובר הודיע כי החל שלב חדש בלחימה של דאעש נגד “הכופרים”, וציין כי עיני כל חיילי הח’ליפות של דאעש נשואות לעבר ירושלים. הוא איים כי בימים הקרובים יתרחשו דברים חמורים שישכיחו את מה שנעשה עד כה. לדבריו הג’האד יימשך תחת המנהיג החדש של דאעש וציין כי הוא מתפלל שאללה יסייע למנהיג החדש להכות ב”כופרים” באופן חמור ולנקום בהם. הדובר הוסיף, כי המנהיג החדש נחוש יחד עם הפעילים בכל המחוזות והמדינות להוציא אל הפועל את השלב החדש, שהינו לחימה ביהודים והחזרת כל מה שהם גזלו מהמוסלמים, עד לכיבוש ירושלים. מעבר לחזון של כיבוש ירושלים, ולפנייה לכלל פעילי דאעש, פנה הדובר באופן קונקרטי לפעילי דאעש בסיני ובסוריה וקרא להם לתקוף את הישובים הישראלים ואת השווקים של היהודים. הוא קרא לפעילי דאעש להשתמש בשטח ישראל כשדה ניסויים לכלי הנשק ולרקטות שלהם, הרקטות הכימיות והרקטות “האחרות”.

  • הדובר קרא למוסלמים ב”פלסטין” ובמדינות נוספות ברחבי העולם להוות את חוד החנית בלחימה נגד היהודים, כדי להכשיל את מזימותיהם ואת “עסקת המאה”. הוא קרא לפלסטינים להתרחק מחמאס ומהארגונים האחרים המשתפים-פעולה עם איראן, ומביעים צער על הריגתו של קאסם סלימאני (“קללת אללה עליו”). הוא קרא לחמאס [ולארגוני הטרור הפלסטינים הנוספים] להצטרף לדאעש ולהסיר את הגבולות עם היהודים ולהילחם בהם בתוך “פלסטין” [קרי, בתוך שטחי ישראל עד 1967]. הוא גם קרא למוסלמים להילחם ביהודים בכל מקום [בעולם] כדי “לזרוע פחד בליבם עד לטיהורה של ירושלים מהכפירה שלהם והחזרת פלסטין לשליטת האסלאם (קרי, לחיק “דאר אלאסלאם”).
  • הדובר שב ופנה לשליטי ארה”ב והמערב (“הצלבנים”) וציין כי טענותיהם בדבר ניצחונם על דאעש משוללות יסוד. הוא פנה לנשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ (“כלב ביזנטיון”) וציין כי הוא ונשיאי ארה”ב (“הכלבים”) טוענים כבר 15 שנים כי הם חיסלו את הג’האדיסטים (“אנשי יחוד האל”). אולם, בפועל, הוסיף הדובר “אתם אלה המובסים”, בעוד שדאעש התפשט בכל רחבי העולם. בהקשר להתפשטות דאעש הזכיר הדובר את עיראק, סוריה, תימן, סיני, לוב, סומליה, ח’ראסאן (אפגניסטאן), פקיסטאן, הודו, קווקז, מערב ומרכז אפריקה, תוניסיה ואלג’יריה. הוא קרא ללוחמי הג’האד [במקומות השונים] להגביר את פעילותם נגד “הכופרים” ולהתאזר באורך רוח ובעמידה איתנה.
  • הדובר פנה לשיעים בעיראק (“הסרבנים”) ואיים, כי לדאעש יש עימם חשבון ארוך וכי נפתח שלב חדש גם מולם. הוא איים גם על הכורדים, שישלמו על מעשיהם, וקרא לשבטים בסוריה ובעיראק, שלדאעש יש עימם חשבון ארוך, לחזור בתשובה. הדובר שב ואמר כי דאעש לא שכח את אסירי הארגון והוא פועל כדי לשחררם.
  • בסיום דבריו קרא הדובר לכל המוסלמים להצטרף לדאעש ולסייע לו. הוא קרא להם להגר למחוזות המדינה האסלאמית ולהצטרף למחנות האימונים של הארגון. כמו כן הוא קרא לפעילי דאעש להמשיך בלחימה, לדבוק באמנותם ולהימנע מפיצול.

[1] יוזכר, כי בחודשיים האחרונים גבר היקף פעילות הטרור של מחוז החוראן בעיקר נגד יעדים סורים. פעילי מחוז החוראן מנצלים את המשילות הרעועה של המשטר הסורי בדרום המדינה ואת המעבר שעשה דאעש משליטה על אוכלוסייה לפעילות גרילה, המקלים על התארגנותם ופעילותם באזור. במסגרת זאת ביצעו פעילי דאעש פיגועים במתווים שונים ביניהם הפעלת מטעני חבלה, פיגועי ירי, חיסולים אישיים, פשיטות והתקפות. מחוז החוראן ביצע גם פיגועים בשטחה של רמת הגולן, בעיקר ירי לעבר כלי רכב הנעים על הצירים, כולל בקרבת גבול סוריה-ישראל.
[2]
הפסוק מתייחס לעמים אותם השמיד אללה מאחר שלא הקשיבו לנביאים שנשלחו אליהם מאללה. המסר העולה מהפסוק הוא, שכזה יהיה גורלם של המושחתים והסוטים מדרכו של אללה.