דובר דאעש קורא למוסלמים להצטרף לארגון ומטיח ביקורת בארגונים אסלאמיים אחרים

השקופית שקידמה ההקלטה של דובר דאעש (טלגרם, 13 בספטמבר 2022)

השקופית שקידמה ההקלטה של דובר דאעש (טלגרם, 13 בספטמבר 2022)

עיקרים
  • מוסד אלפרקאן של דאעש פרסם ב-13 בספטמבר 2022 הקלטה של דובר דאעש, אבו עמר אלמהאג’ר, תחת הכותרת “התלכדו סביב החבל של אללה ואל תתפלגו”. בהקלטה קרא הדובר לפעילי הארגון לשחרר את אסירי הארגון מבתי הכלא ברחבי העולם ופנה למוסלמים וללא מוסלמים ברחבי העולם – במיוחד בסוריה, בעיראק, באפריקה, בתימן ובמזרח אסיה – להצטרף לארגון (טלגרם, 13 בספטמבר 2022).
  • הדובר הטיח ביקורת קשה כלפי ארגוני המורדים הסונים בסוריה, ארגון אלקאעדה וארגון הטאלבאן, וכמו כן הפנה ביקורת כלפי השבטים בסיני המשתפים פעולה עם צבא מצרים וטען כי הם משרתים את ישראל וקרא להם לחזור בהם, טרם יהיה הדבר מאוחר מידי עבורם. הדובר מתח ביקורת גם על החמאס והג’האד האסלאמי הפלסטיני, וכינה אותם מומרים לשיעה, משומדים ושקרנים שאינם פועלים למען דת האסלאם, אלא למען אינטרסים צרים.
  • להערכתנו, הקריאה להצטרפות לארגון יכולה להעיד מצוקת כוח אדם בארגון הנובעת מפעילות סיכול אינטנסיבית של מנגנוני הביטחון בעולם נגד הארגון. כמו-כן, משקפת ההקלטה ניסיון למנף את המשבר העולמי והפילוג במערב בראיית הדובר לצרכי הארגון. 

השקופית שקידמה ההקלטה של דובר דאעש (טלגרם, 13 בספטמבר 2022)
תוכן ההקלטה
  • מוסד אלפרקאן של דאעש פרסם ב-13 בספטמבר 2022 הקלטה של דובר דאעש, אבו עמר אלמהאג’ר, תחת הכותרת “התלכדו סביב החבל של אללה ואל תתפלגו”[1], שאורכה 36 דקות (טלגרם, 13 בספטמבר 2022).
  • בתחילת ההקלטה הדגיש הדובר את חשיבות את הלחימה באויבי האסלאם באמצעות הג’האד ואת דבקות הארגון ברעיון השלטת האסלאם בכל העולם וישום השריעה בו.
  • הדובר ברך את אנשי הארגון על שחרור האסירים בכלא קוג’ה[2] בניגריה (ב-5 ביוני 2022) ובכלא קנגוואגורה (Prison de Kangwangura) ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (ב-10 באוגוסט 2022). לדבריו, אנשי הארגון החליטו שלא יישאר אסיר אחד של הארגון בין כתלי בתי הכלא והם נחושים לדאוג לשחרורם ולא משנה כמה זמן הדבר ייקח. כמו-כן, הוא הדגיש כי הארגון מסמן את בתי הכלא שבהם עצורים פעילי הארגון כיעד מרכזי לתקיפה, עד שישוחררו כל אסירי הארגון.
  • הדובר ציין לשבח את פעילי מחוזות מערב אפריקה ומרכז אפריקה של דאעש והחמיא לפעיליהם על כך שהם המובילים בפעולות שחרור אסירי הארגון עד כה ושהם דבקים בהוראות הנהגת הארגון בקידום נושא זה. הוא פנה לפעילי המחוזות האחרים של הארגון, וקרא להם ללכת בדרכם של פעילי מחוזות מערב אפריקה ומרכז אפריקה ולהביא לשחרור אסירי הארגון. הוא פנה גם לאסירי הארגון המשוחררים בפעולות אלה להצטרף לפעילי הארגון ולקחת חלק בשחרור האסירים הנותרים. בקשה זו יכולה לרמז על עריקה של חלק מהפעילים המשוחררים.
  • הישגי הארגון בנושא שחרור אסירי הארגון מבתי הכלא בשנה האחרונה הועלו על נס, והודגש כי מתחילת השנה דאג הארגון לשחרור מספר רב של אסירים משלושה בתי כלא שונים: כלא גוויראן[3] באלחסכה, סוריה (ב-20 בינואר 2022), כלא קוג’ה בניגריה (ב-5 ביוני 2022) וכלא קנגוואגורה (Prison de Kangwangura) ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (ב-10 באוגוסט 2022).
  • בפנייה לכלל המוסלמים בעולם הם נקראו להתגייס לארגון לאור המציאות העכשווית שבה “העולם הכופר” מתפלג בין גוש מערבי-אימפריאליסטי לבין גוש מזרחי-קומוניסטי ושני הגושים נלחמים זה בזה על השליטה בעולם. במקביל פועל דאעש על-פי אג’נדה אסלאמית טהורה. ענני הקרב עולים פה ושם ברחבי העולם ברגע זה, אך בקרוב, בעזרת אללה, יישפך דם רב של הצלבנים, הזורואזטרים, השיעים והכופרים האחרים בכל רחבי העולם. בנסיבות אלה, בפנייה נקראו המוסלמים ברחבי העולם להתאחד סביב האסלאם תחת משנתו של הארגון, בטענה שהשליטים “הרודנים” שלהם לא יסייעו להם. צויין כי הצטרפות המוסלמים בהמוניהם לארגון יאפשר לארגון לשמש עבור המוסלמים בעולם מגן ומצודה מפני אויביהם.
  • קריאה מיוחדת הופנתה למוסלמים במזרח אסיה – מהפיליפינים, סינגפור, מלזיה, אינדונזיה, הודו ומדינות נוספות להצטרף לארגון, שכן הם נעשקים במיוחד ומושפלים באזור זה, ואם לא ידבקו באסלאם ויצטרפו לדאעש, הם ייוותרו מושפלים. בנוסף, הוא נקראו פעילי הארגון לסייע למוסלמים במזרח אסיה בלחימה נגד ההינדים, הקומוניסטים והכופרים שבמדינותיהם והודגש כי ההינדים השפילו את נביא האסלאם מחמד, ולכן יש לפעול נגדם.
  • למוסלמים באפריקה קרא הדובר להצטרף לארגון. לטענתו, לא יהיה להם שום מזור משיתוף פעולה עם המערב “הצלבני” המנצל אותם ואת משאבי היבשת, וכי גם בניהם שמהגרים בהמוניהם לאירופה מוצאים עצמם מול שוקת שבורה ועובדים עבור פרוטות כשהם מנוצלים שם. הוא קרא להם להיות ערים לשגשוג של דאעש ביבשת ולהצטרף לארגון ולהכות בנוצרים ברחבי יבשת אפריקה ובגורמים הזרים “הצלבניים” ביבשת. עוד הוסיף כי “הנקמה” (קרי: הטבח) בתושבים הנוצרים באפריקה תימשך ותחמיר, משום עוינותם של הנוצרים כלפי המוסלמים והסיוע שלהם לקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות-הברית נגד הארגון, האחראית להרג של רבים מאנשי הארגון.
  • בפניה לבני העדה הסונית בסוריה, קרא להם הדובר לפעול במסגרת הארגון ולא לקחת חלק בארגוני המורדים השונים מכיוון שהן קבוצות “כופרות”, הנאמנות לתורכיה, לארצות-הברית ולאלקאעדה, ולא באמת דבקות באסלאם, כפי שהן טוענות. בהמשך הוא פנה לבני העדה הסונית בעיראק וקרא להם להתרחק מהשיעים, שהפכו אותם לנחותים במדינתם, ולהצטרף לארגון. הוא הדגיש כי ישנן עדויות שמוכיחות כי ארגוני המורדים בסוריה ובעיראק וכן פעילי אלקאעדה שיתפו פעולה עם אויבי דאעש וחתרו נגד הארגון ונגד דת האסלאם וכינה אותם “כופרים”. לטענתו, דאעש הוא הארגון היחיד שמיישם את חוקי ההלכה האסלאמית (אלשריעה) מבלי לחשוש מסנקציות מצד הקהילה הבינלאומית.
  • בני העדה הסונית בתימן נקראו גם הם להצטרף ללחימה נגד התנועה החות’ית השיעית הנאמנה לאיראן.
  • לכל המוסלמים ברחבי העולם קרא הדובר להצטרף לארגון כדי להיות מאוחדים מול אויבי האסלאם, שכן בנסיבות הנוכחיות כל עדה וקבוצה מתקבצת סביב עצמה, וכי היהודים, הנוצרים ובני הדתות האחרות רדפו את המוסלמים במהלך ההיסטוריה.
  • בהתייחסות לפעילי הארגון בחצי האי סיני נאמר כי הם נותרו כאריות וכהרים איתנים מול כוחות הביטחון המצריים ומול תוקפנות היהודים (קרי: ישראל) נגדם. פעילי מחוז סיני של הארגון זכו לתשבחות וצוין כי למרות הצעדים שננקטו נגדם, הם נותרו כקוץ בגרון של היהודים, אשר מתקשים לעקור את הקוץ הזה, למרות הסיוע של “עבדיהם” (קרי: כוחות הביטחון המצריים). הודגש, כי בסופו של דבר היהודים יפסידו, ברשות אללה. בנוסף, הופנתה קריאה לאיחוד שבטי סיני, המסייע לצבא מצרים במלחמתו נגד דאעש, לחדול מכך היות והיהודים והממשל המצרי רק מנצלים אותם ובסופו של דבר הם יוותרו חסרי כל. הוא קרא להם להפסיק את פעילותם נגד הארגון, אחרת פעילי דאעש יהרגו אותם בירי ובשחיטה בסכין וכי עליהם להיזהר מפני היום שבו כבר לא יוכלו לחזור בהם.
  • לגבי הפלסטינים “שהפכו לשיעים” (קרי: תומכי איראן, כלומר – חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין), צוין כי הם משומדים ושקרנים, וכי הם בעצמם טענו בעבר כי הם נלחמים ביהודים משום שהם כובשים ולא פועלים מתוך אמונה דתית עמוקה למען דתם.
  • לקראת סוף הקלטת פנה הדובר לפעילי הארגון באפגניסטאן ושיבח אותם על כך שלא איפשרו לטאלבאן שום רגע של שמחה מאז השתלטו על המדינה באוגוסט 2021. שיבח אותם על הרג בני העדה השיעית ההזארה במדינה וקרא לטאלבאן להפסיק להטעות את המוסלמים ולהציג את עצמם כדבקים באסלאם, כי ההפך הוא הנכון.
  • בסוף ההקלטה פנה הדובר ל”אנשים” באשר הם וציין כי הארגון איתן וקרא להם להצטרף אליו, במשתמע, להתאסלם ולאמץ את תפיסתו של הארגון.
משמעויות
  • להערכתנו, העיסוק האינטנסיבי של דובר דאעש בקריאה לציבורים עצומים ברחבי העולם, כשהוא עובר זירה-זירה ומנסה בכל כוחו לגייס תומכים שיצטרפו לארגון, יכולה להעיד על מצוקת כוח אדם קשה בארגון. מצוקת כוח האדם בארגון אכן ניכרת לאחרונה, שכן ישנה בחודשים האחרונים ירידה במספר הפיגועים של הארגון ברחבי העולם וכמו-כן הארגון סופג לאחרונה אבדות רבות נוכח פעילות הסיכול האינטנסיבית של מנגנוני הביטחון בעולם נגד הארגון. גם הנושא שבו הוא פתח את דבריו, שחרור האסירים, נועדה, ככל הנראה, להרחיב את מספר פעילי השטח של הארגון ולא רק להעלות את מורל הפעילים ואת מעמדו.
  • ההתעמתות של הדובר עם שורה ארוכה של ארגונים אסלאמיים מתחרים יכולה להעיד על חשש מזליגת פעילים לארגונים האחרים והתחזקותם על חשבון הארגון. ההתייחסות לארגון אלקאעדה בולטת, שכן לאחרונה ישנם חוקרים המעריכים כי ארגון אלקאעדה יאפיל בקרוב על דאעש.
  • ההקלטה משקפת גם ניסיון למנף את המשבר העולמי והפילוג במערב, הקיים בראיית הארגון, לצורך גיוס פעילים לארגון. הרעיון הזה כבר עלה לפני-כן על-ידי מנגנון התעמולה של הארגון, אך טרם מומש, ומכאן נובעת החזרה על המסר.

[1] מדובר בציטוט מתוך הקוראן: סורת אלעמראן, פסוק 103.
[2] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מיום 13 ביולי 2022  "פעולה נוספת של דאעש לשחרור אסירים: פריצה לכלא קוג'ה בניגריה".
[3] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מיום 1 בפברואר 2022 "השתלטות פעילי דאעש על בית הכלא באלחסכה, המוצגת על ידו כהישג, עלולה להביא לפעולות נוספות".