ה”התחממות” בגבול רצועת עזה: תמונת מצב (עדכני ל-17 באוגוסט 2020)

שיגורים של בלוני תבערה מצפון הרצועה (דף הפייסבוק של צלם העיתונות מג'די פתחי, 13 באוגוסט 2020)

שיגורים של בלוני תבערה מצפון הרצועה (דף הפייסבוק של צלם העיתונות מג'די פתחי, 13 באוגוסט 2020)

שיגורים של בלוני תבערה מצפון הרצועה (דף הפייסבוק של צלם העיתונות מג'די פתחי, 13 באוגוסט 2020)

שיגורים של בלוני תבערה מצפון הרצועה (דף הפייסבוק של צלם העיתונות מג'די פתחי, 13 באוגוסט 2020)

שריפה שפרצה בעקבות בלון תבערה, סמוך לגדר הביטחון באזור קיבוץ ארז. משמאל

שריפה שפרצה בעקבות בלון תבערה, סמוך לגדר הביטחון באזור קיבוץ ארז. משמאל

תמונות מסרטונים המתעדים שיגור בלונים בידי פעילי יחידת בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס (מימין: דף הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס, 15 באוגוסט 2020

תמונות מסרטונים המתעדים שיגור בלונים בידי פעילי יחידת בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס (מימין: דף הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי במזרח ח'אן יונס, 15 באוגוסט 2020

פעילי התארגנות

פעילי התארגנות "אחפאד אלנאצר" משגרים בלוני תבערה ממחנה הפליטים אלבריג' (חשבון הטוויטר של צלם העיתונות אשרף אבו עמרה, 14 באוגוסט 2020)

תמונה מסרטון המתעד שיגור בלונים ממזרח מרכז הרצועה בידי פעילי יחידות בני אלקוקא של תנועת ההתנגדות העממית (YOUTUBE, 14 באוגוסט 2020)

תמונה מסרטון המתעד שיגור בלונים ממזרח מרכז הרצועה בידי פעילי יחידות בני אלקוקא של תנועת ההתנגדות העממית (YOUTUBE, 14 באוגוסט 2020)

המפגינים סמוך לגדר הביטחון (חשבון הטוויטר של PALINFO, 15 באוגוסט 2020).

המפגינים סמוך לגדר הביטחון (חשבון הטוויטר של PALINFO, 15 באוגוסט 2020).

כללי

מאז תחילת אוגוסט 2020 חלה “התחממות” במצב הביטחוני בגבול רצועת עזה. ה”התחממות” היא ביוזמת חמאס לאחר כחצי שנה של רגיעה יחסית, שנוצלה על ידה למאמצים (מוצלחים) למנוע את התפשטות נגיף קורונה ברצועה. עתה התירה חמאס את הרסן והביאה לחידוש האלימות המבוקרת נגד ישראל. המרכיב העיקרי ב”תפריט” הנוכחי של חמאס היה שיגור יום-יומי של בלוני תבערה ונפץ, שאליהם צורפו בשני הלילות האחרונים גם הפרות סדר אלימות בקרבת גדר הגבול. שיגור הבלונים והפרות הסדר בקרבת הגדר בוצעו ע”י יחידות ייעודיות של חמאס ושל ארגוני טרור אחרים “המתמחות” בדפוס זה של פעילות אלימה.

  • “ההתחממות” במצב הביטחוני החלה בשיגור רקטה לעבר שדרות ב-2 באוגוסט 2020, בשעה שתושבים רבים צפו בסרט במתחם הדרייב אין. בהמשך חודש טרור הבלונים. צה”ל הגיב בתקיפת יעדי חמאס ברצועה ובמהלכים נוספים (ראו להלן). בהמשך (16 באוגוסט 2020) שוגרו שתי רקטות, אחת מהן גרמה נזק לבית בשדרות. שיגורן נועד, להערכתנו, להמחיש את מחויבות חמאס (ושאר הארגונים) להגן על מבצעי טרור הבלונים ולהעביר מסר לישראל לבל תחריף תגובותיה (מסר דומה הועבר ע”י חמאס באמצעות שיגור שמונה רקטות ניסוי לעבר הים באור יום). ה”התחממות” בגבול הרצועה עודנה נמשכת (עדכני לבוקר ה-17 באוגוסט 2020).
  • “חימום” המצב ברצועה נועד להערכתנו להשיג וויתורים מישראל במסגרת ההסדרה, בתחום ההומניטרי והכלכלי ולהקל על הכניסות והיציאות לרצועה (“הסרת המצור”). מטרה נוספת, הזוכה להבלטה רבה בתקשורת הפלסטינית והישראלית, הינה הפעלת לחצים שיובילו להארכת הסיוע הקטרי, אשר אמור להסתיים בחודש אוגוסט 2020. כל זאת, באמצעות הפעלת מהלכי כוח מדודים, שלא יובילו לעימות צבאי נרחב, שלחמאס (להערכתנו) אין עניין בו.
  • בתגובה למהלכי חמאס נקטה ישראל (בהדרגה) מספר צעדי תגובה, שכללו: תקיפות מהאוויר, בעיקר נגד מתקנים צבאיים של חמאס; ירי תגובתי לעבר חוליות מפריחי בלונים (צעד שממנו נמנעה ישראל בעבר); סגירת מעבר כרם שלום לסחורות; הפסקת הכנסת דלק לרצועה וסגירת מרחב הדיג. שר הביטחון בני גנץ והרמטכ”ל אביב כוכבי הצהירו כי המשך “התחממות” הגזרה תביא לתגובה ישראלית קשה, גם במחיר הסלמה. מנגד, דוברים מטעם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הזהירו מפני פיצוץ. למרות ההצהרות הלוחמניות הללו דומה כי תגובות שני הצדדים היו עד כה מדודות, אף כי ההיגררות לתהליך הסלמתי הינה אפשרות שעדיין עומדת על הפרק, אם תמשיך חמאס במהלכי כוח נגד ישראל.
  • ב-17 באוגוסט 2020 צפויה משלחת מצרית להגיע לרצועה ולהיפגש עם בכירי חמאס במגמה להרגיע את המצב ולייצב את הבנות ההסדרה, שעליהן דובר בשנה שעברה. בהמשך צפוי שגם קטר תתרום את חלקה לניסיונות ייצוב המצב (כפי שהצהיר מחמד אלעמאדי, יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה, אלג’זירה.נט, 11 באוגוסט 2020). התיווךהמצרי והסיוע הקטרי עשויים להביא לסיום זמני של מהלך נוסף באסטרטגיית הלחצים המבוקרים שמפעילה חמאס, שדומה כי היא עדיין רחוקה מסיומה[1].
טרור הבלונים
מאפיינים כלליים

לאחרונה יזמה חמאס גל חדש ורחב היקף של שיגור בלוני תבערה ונפץ לעבר ישראל. מרבית הבלונים גרמו לשריפות במקומות שונים במרחב עוטף עזה ומקצתם אף במקומות מרוחקים יותר (ערד, נתיבות אופקים, באר שבע[2]). רוב צרורות הבלונים ששוגרו היו בלוני תבערה. הגל הנוכחי של שיגור הבלונים החל ב-6 באוגוסט 2020. תחילה גרמו הבלונים למוקדי שריפה בודדים. אולם בהמשך התרחבו ממדי השיגורים ומידי יום אותרו וטופלו כ-30-20 מוקדי שריפה (עדכני ל-16 באוגוסט 2020). בשריפות הללו עלו באש כמה אלפי דונמים של שדות ושמורות טבע. בכמה מקרים פגעה האש בשטחי יישובי עוטף עזה ובציוד חקלאי. מעבר לכך, טרור הבלונים מתווסף לכלל מרכיבי הפעילות האלימה, הפוגעת בשגרת החיים של תושבי יישובי עוטף עזה.

שריפה שפרצה בעקבות בלון תבערה, סמוך לגדר הביטחון באזור קיבוץ ארז. משמאל    בלון שאליו חובר מטען, שאותר בשטח חקלאי במושב ניר משה (חשבון הטוויטר של מתן צורי, 10 באוגוסט 2020).
מימין: שריפה שפרצה בעקבות בלון תבערה, סמוך לגדר הביטחון באזור קיבוץ ארז. משמאל: בלון שאליו חובר מטען, שאותר בשטח חקלאי במושב ניר משה (חשבון הטוויטר של מתן צורי, 10 באוגוסט 2020).
  • שיגור בלוני תבערה ונפץ מהווה אחד ממרכיבי אסטרטגיית הלחצים המבוקרים שמפעילה חמאס נגד ישראל. היא בוצעה בעבר בשילוב עם צעדות השיבה או אף בלעדיהן. תופעת שיגור הבלונים הופסקה במרץ 2019. טרור הבלונים שב וחודש לתקופה קצרה ע”י חמאס במחצית הראשונה של ינואר 2020[3] אך שב והופסק עד לגל השיגורים הנוכחי.
  • שיגור הבלונים והשריפות הנגרמות בעטיים זוכים לסיקור נרחב בכלי התקשורת ברצועה, אשר רואים בשביעות רצון רבה את הנזקים הפיזיים והמורליים, הנגרמים לתושבים. בכירי חמאס ושאר הארגונים ברצועה ציינו בדבריהם כי שיגור הבלונים הוא “דרך לגיטימית” להפעלת לחץ על ישראל לסיום ה”מצור” וליישום הבנות הרגיעה וכי “זכותם” לעשות שימוש בכל השיטות והאמצעים העומדים לרשותם. בו בזמן הדגישו דוברי חמאס (ושאר ארגונים) את נכונותם להגן על המשגרים ולהגיב על כל פגיעה בהם ע”י ישראל.
 שריפה שפרצה באזור נתיב העשרה בעקבות בלון תבערה.   צרור בלונים שנחת בבסיס צבאי (חשבון הטוויטר של מתן צורי, 12 באוגוסט 2020)
מימין: שריפה שפרצה באזור נתיב העשרה בעקבות בלון תבערה. משמאל: צרור בלונים שנחת בבסיס צבאי (חשבון הטוויטר של מתן צורי, 12 באוגוסט 2020)
ההתארגנויות הייעודיות הנוטלות חלק בשיגור הבלונים

הגל הנוכחי של טרור הבלונים הינו, להערכתנו, מהלך מתוכנן ומאורגן של חמאס אליו הצטרפו גם התארגנויות ייעודיות של ארגוני הטרור נוספים ה”מתמחות” בהפרחת בלונים. בעבר דווח על חמ”ל משותף שהוקם עבור ההתארגנויות הייעודיות הללו. חמ”ל זה פסק לפעול כנראה עם הפסקת שיגור הבלונים במרץ 2019. נראה כי במסגרת הגל הנוכחי נתנה חמאס “אור ירוק” לכלל הארגונים לחדש דפוס פעולה זה כנראה תוך תיאום רופף ביניהם.

  • להלן יחידות שפרסמו הודעות על שיגור בלוני נפץ/תבערה לעבר ישראל בעת הנוכחית :
    • יחידת בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס ורפיח (המזוהה עם חמאס).
    • התארגנות אחפאד אלנאצר (המשתייכת לארגון ועדות ההתנגדות העממית).
    • יחידות ברק (של הג’האד האסלאמי בפלסטין).
שיגור בלונים בידי פעילי יחידות ברק של הג'האד האסלאמי ב-16 באוגוסט
 (שמס ניוז, 16 באוגוסט 2020)
     שיגור בלונים בידי פעילי יחידות ברק של הג'האד האסלאמי ב-16 באוגוסט
 (שמס ניוז, 16 באוגוסט 2020)
שיגור בלונים בידי פעילי יחידות ברק של הג’האד האסלאמי ב-16 באוגוסט
(שמס ניוז, 16 באוגוסט 2020)
    • יחידות בני אלקוקא (המזוהה עם תנועת ההתנגדות העממית).
    • יחידות הג’האד חרב [האסלאם] (וחדאת סיף אלג’האדיה) (התארגנות השייכת לארגון טרור קיקיוני בשם גדודי חרב האסלאם).
      התארגנות המכנה עצמה יחידות ועד אלתחריר.
הפרות סדר אלימות בקרבת הגבול

במסגרת מהלכי ההסלמה של חמאס שולבו גם הפרות סדר אלימות בשעות הלילה בקרבת גדר הגבול, לראשונה מאז אפריל 2019. הפרות הסדר בוצעו ע”י התארגנויות ייעודיות בשם יחידות ההטרדה הליליות, שהוקמו ע”י הארגונים השונים במהלך צעדות השיבה. מטרת הפרות הסדר האלימות היא להפריע את שנתם של תושבי רצועת עזה, לפגוע במורל שלהם (כהשלמה לטרור הבלונים בשעות היום). יחד עם העסקת כוחות צה”ל בהתכתשויות ליליות. בהפרות הסדר הללו נעשה שימוש באמצעים שונים החל מהבערת צמיגים והפעלת צופרים וכלה בהשלכת מטענים ובקבוקי תבערה לעבר חיילי צה”ל. פעילות אלימה זאת מוצגת ע”י חמאס כ”פעילות התנגדות עממית” שנועדה להגן על זכויות הפלסטינים (אתר חמאס, 16 באוגוסט 2020).

  • הפרות הסדר האלימות לוו בקמפיין תקשורתי, ששולב בתוכו לוחמה פסיכולוגית נגד ישראל. יחידות ההטרדה הלילית הציבו “אולטימטום” בפני ישראל לפיו שאם היא לא “תסיר את המצור” מעל הרצועה הן תתחלנה בפעילותן ב-15 באוגוסט 2020 לאורך הגבול עם ישראל. הם הודיעו גם כי הצעדים שנקטה ישראל לאחרונה [בתגובה על בלוני התבערה והנפץ] הכוללים תקיפות, סגירת מעבר כרם שלום, איסור הכנסת סחורות ודלק וצמצום שטח הדייג, הן התחלה של “משחק באש”.
  • ב-15 באוגוסט, וב-16 באוגוסט 2020 אכן מומש האיום הפומבי. בליל ה-15 באוגוסט הפגינו כמה מאות פלסטינים במזרח העיר עזה סמוך לגדר, הבעירו צמיגים, השליכו חזיזים והאירו באמצעות לייזר את כוחות צה”ל. צה”ל השיב באמצעים לפיזור הפגנות. משרד הבריאות ברצועה דיווח על שני פצועים, שהגיעו לבית החולים אלשפאא (דניא אלוטן, 15 באוגוסט 2020; צפא, 15 באוגוסט 2020; פלסטין אליום, 15 באוגוסט 2020). בליל ה-16 באוגוסט 2020 שבו ובוצעו הפרות סדר האלימות בקרבת הגדר.
ניצול הפרות הסדר הליליות לגינוי מועצת האמירויות. בתחתית הכרזה: נכתב ""חידות אלקאסם". לדברי גולש בפורום PALDF, מדובר ביחידות ההטרדה הלילית של החזית הדמוקרטית (מימין: PALDF, 15 באוגוסט 2020; משמאל: חשבון הטוויטר של PALINFO, 15 באוגוסט 2020)     ניצול הפרות הסדר הליליות לגינוי מועצת האמירויות. בתחתית הכרזה: נכתב ""חידות אלקאסם". לדברי גולש בפורום PALDF, מדובר ביחידות ההטרדה הלילית של החזית הדמוקרטית (מימין: PALDF, 15 באוגוסט 2020; משמאל: חשבון הטוויטר של PALINFO, 15 באוגוסט 2020)
ניצול הפרות הסדר הליליות לגינוי מועצת האמירויות. בתחתית הכרזה: נכתב “”חידות אלקאסם”. לדברי גולש בפורום PALDF, מדובר ביחידות ההטרדה הלילית של החזית הדמוקרטית (מימין: PALDF, 15 באוגוסט 2020; משמאל: חשבון הטוויטר של PALINFO, 15 באוגוסט 2020)
שיגור רקטות

ההתחממות האחרונה לוותה גם בשיגור מספר רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. שיגור הרקטות ב-16 באוגוסט 2020 נועד להמחשת מחויבות חמאס (ושאר הארגונים) להגן על מבצעי טרור הבלונים ולהעביר מסר לישראל לבל תחריף תגובותיה (ראו להלן).

  • להלן אירועי הירי:
    • ב-2 באוגוסט 2020 בשעות הערב שוגרה רקטה לעבר שדרות. אף ארגון לא קיבל אחריות לשיגור. בראייה לאחור נראה כי היא היוותה אות פתיחה למהלכי כוח נוספים, שהביאו ל”התחממות” בגבול הרצועה. הרקטה שוגרה בזמן שתושבי שדרות רבים שהו במתחם דרייב-אין, שנחנך בעיר, וצפו בסרט. הרקטה יורטה על ידי מערכת “כיפת ברזל”. לא היו נפגעים. נזק נגרם לכלי רכב מרסיסי היירוט (דוברות עיריית שדרות, 2 באוגוסט 2020).
    • ב-16 באוגוסט 2020 בסביבות 0100 שוגרו רקטות לעבר ישראל . מערכת כיפת ברזל ירטה שתי רקטות. רקטה אחת התפוצצה סמוך לבית בעיר שדרות. אדם אחד נפצע משברי זכוכית. כמו כן נחבלו שתי נשים בדרכן למרחב מוגן בזמן האזעקה. שתי נשים נוספות לקו בחרדה. נגרם נזק לבית (משטרת ישראל, 16 באוגוסט 2020). אף ארגון לא קיבל אחריות לירי הרקטות.
הנזק שנגרם לבית בשדרות 
(מימין: חשבון הטוויטר של אלמוג בוקר. משמאל: דוברות המשטרה, 16  באוגוסט 2020)
      הנזק שנגרם לבית בשדרות 
(מימין: חשבון הטוויטר של אלמוג בוקר. משמאל: דוברות המשטרה, 16  באוגוסט 2020)
הנזק שנגרם לבית בשדרות
(מימין: חשבון הטוויטר של אלמוג בוקר. משמאל: דוברות המשטרה, 16 באוגוסט 2020)
  • ב-10 באוגוסט 2020 דיווחו כלי התקשורת הפלסטינים כי “ההתנגדות” (ככל הנראה חמאס) שיגרה מספר רקטות ניסוי לעבר הים במסגרת “שיפור יכולותיה הצבאיות”. דווח כי שוגרו שמונה רקטות לעבר הים, מהן חמש רקטות במטח אחד (אלראי, 10 באוגוסט 2020). חמאס מבצעת לעיתים קרובות שיגורי ניסוי של רקטות לעבר הים. הפעם היה זה שיגור חריג של מספר גדול יחסית של רקטות שבוצע באור יום לעיני תושבי הרצועה. מקורות עזתיים מסרו כי שיגור הרקטות נעשה כדי להעביר מסר הרתעה לישראל לפיו ארגוני הטרור (“ההתנגדות”) מוכנים להסלים את המצב אם תגיב ישראל בעוצמה על שיגור הבלונים (אלאח’באר, 11 באוגוסט 2020).
תגובת ישראל

ישראל שבה והצהירה, כי היא רואה בחמאס אחראי לכל הנעשה ברצועת עזה. עם התמשכות טרור הבלונים הוחמרה מדיניות התגובה של צה”ל והיא כללה גם (בניגוד לעבר) תקיפת יעדים, בעיקר יעדי חמאס, בתגובה על שיגור הבלונים. בהמשך נקטה ישראל במהלכי תגובה נוספים ובכלל זה סגירת מעבר כרם שלום להכנסת סחורות, הפסקת הכנסת דלק לרצועה וסגירת מרחב הדיג.

תקיפות צה”ל נגד יעדי טרור ברצועה
  • בעקבות שיגור בלוני התבערה תקפו כלי טיס של צה”ל יעדי טרור ברצועה, בעיקר של הזרוע הצבאית של חמאס. בין היעדים שהותקפו (על-פי דובר צה”ל) : מתחם צבאי ותשתיות תת קרקעיות של חמאס; מתחם צבאי לאחסן אמצעי לחימה רקטיים; מתקן של הזרוע הצבאית של חמאס ועמדות תצפית. כמו כן ביצע צה”ל ירי פגזים בעיקר לעבר חוליות הפרחת בלונים. במהלך תקיפה שבוצע ב-12 באוגוסט 2020 נפל בשוגג טיל ממסוק של צה”ל בתוך ישוב במועצה האזורית אשכול. הטיל לא התפוצץ. לא היו נפגעים. נגרם נזק למבנה חקלאי. צה”ל חוקר את האירוע (דוברות המועצה האזורית אשכול, 12 באוגוסט 2020).
  • ב-16 באוגוסט 2020 לאחר שיגור הרקטות לעבר שדרות דיווחו אמצעי התקשורת הפלסטינים כי מטוסי חיל האוויר תקפו את מוצב אלקאדסיה (מערב ח’אן יונס) של הזרוע הצבאית של חמאס. דווח כי שוגרו לפחות שמונה טילים לעבר המוצב, וכי פרצה במוצב שריפה (שהאב, 16 באוגוסט 2020; דניא אלוטן, 16 באוגוסט 2020). כמו כן דיווחו אמצעי התקשורת על תקיפת מוצב עסקלאן (בבית לאהיא), עמדת תצפית ימית של חמאס במערב בית לאהיא, ועמדה של כוח הריסון במזרח שכונת אלזיתון שבמזרח העיר עזה (דניא אלוטן, 15 באוגוסט 2020; PALINFO, 16 באוגוסט 2020).
תקיפת מוצב מוצב אלקאדסיה (חשבון הטוויטר של צלם העיתונות אשרף אבו עמרה, 16 באוגוסט 2020)     תקיפת מוצב מוצב אלקאדסיה (חשבון הטוויטר של צלם העיתונות אשרף אבו עמרה, 16 באוגוסט 2020)  
תקיפת מוצב מוצב אלקאדסיה (חשבון הטוויטר של צלם העיתונות אשרף אבו עמרה, 16 באוגוסט 2020)
  • בבוקר ה-17 באוגוסט 2020 הודיע דובר צה”ל כי טנקים של צה”ל תקפו עמדות תצפית של חמאס בתגובה להפרחת בלוני הנפץ והתבערה והפרות הסדר על הגדר.

נפילת טיל בשוגג בבית ספר

  •   איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה, מסר כי טיל נפל ממטוס צה”ל בבית ספר יסודי של אונר”א במחנה הפליטים אלשאטי בצפון רצועת עזה וגרם לנזק. הוא ציין כי כל התלמידים פונו מבית הספר (אתר חמאס, 13 באוגוסט 2020). תלמידי בית הספר הפגינו במחאה (חשבון הטוויטר שהאב, 13 באוגוסט 2020). עוד נמסר כי בתקיפה שבוצעה באלבריג’ נפצעו שני ילדים באורח קל , בבית חאנון נפצעו אישה וילד (15 באוגוסט 2020). פוזי ברהום דובר חמאס הודיע שתקיפת תושבים, ביניהם נשים וילדים, היא הסלמה חמורה ו”קו אדום” והוסיף, כי ישראל תישא בתוצאות מעשיה (אתר חמאס, 15 באוגוסט 2020).
נזק בבית הספר של אונר"א (PALINFO, 13 באוגוסט 2020)     נזק בבית הספר של אונר"א (PALINFO, 13 באוגוסט 2020)
נזק בבית הספר של אונר”א (PALINFO, 13 באוגוסט 2020)
סגירת מעבר כרם שלום
  • לנוכח המשך שיגור הבלונים, הודיע שר הביטחון בני גנץ על סגירת מעבר כרם שלום לכניסת סחורות למעט ציוד הומניטארי ודלק החל מ-11 באוגוסט 2020. בהודעה שפרסם מתאם פעולות הממשלה בשטחים מסר שהפרחת הבלונים והפרת השקט יפגעו בראש ובראשונה בתושבי רצועת עזה. עוד צוין כי חמאס היא זו אשר נושאת באחריות לכל הנעשה ברצועה. לאחר יומיים (12 באוגוסט 2020) כשנמשך טרור הבלונים, הוחלט גם להפסיק את הכנסת הדלק לרצועה.
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי סגירת מעבר כרם שלום היא “פשע של ממש”, אשר יחמיר את המצב הכלכלי וההומניטרי הקשה ברצועת עזה. הוא הדגיש שישראל נושאת באחריות מלאה להשלכות של המשך “המצור” (סבק24, 11 באוגוסט 2020). פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי ההחלטה של ישראל לסגור את מעבר כרם שלום היא “התנהגות תוקפנית” והמשך מעשי הפשע נגד מיליוני פלסטינים ברצועה (אתר חמאס, 11 באוגוסט 2020).
צמצום מרחב הדיג
  • ב- 12 באוגוסט 2020 הודיעה ישראל על צמצום מרחב הדיג מ-15 מיילים ימיים המותרים בשגרה לשמונה, כחלק ממהלכי התגובה על שיגור בלוני התבערה והנפץ. לאחר ארבעה ימים, בעקבות שיגור הרקטות לעבר שדרות (16 באוגוסט 2020), הודיע דובר מתאם פעולות הממשלה בשטחים על סגירת מרחב הדיג ברצועת עזה לחלוטין ובאופן מידי עד להודעה חדשה. ההחלטה נכנסה לתוקפה ב-16 באוגוסט 2020 בשעות הבוקר (דוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 16 באוגוסט 2020).
התבטאויות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין

חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגוני טרור אחרים שיבחו את משגרי בלוני התבערה והנפץ. שיגור הבלונים תוארעל ידם כ”פעילות עממית” של “צעירים פלסטינים” המתעקשים להמשיך ב”התנגדות העממית”. בהודעות הפומביות הודגשה נכונות הארגונים להגן על משגרי הבלונים ולהגיב על כל פגיעה בהם ע”י ישראל. כמו כן נתבעה ישראל להסיר את “המצור” מרצועת עזה, במשתמע תמורת הפסקת ההסלמה, בצירוף איום כי אם לא תעשה כן עלולים העניינים להתפתח לכדי פיצוץ.

  • להלן מספר תגובות:
    • משיר אלמצרי, בכיר חמאס, ציין כי מה שקורה בצד הפלסטיני הוא “ביטוי עממי של התנגדות להמשך המצור הישראלי”. הוא הדגיש כי נדרש צעד דחוף לשבירת המצור, ולא עלולים העניינים להתפתח לעבר פיצוץ. בנוגע להגעת המשלחת המצרית לעזה, אמר כי הם מברכים על כל מאמץ שיכול לשבור את המצור הישראלי, אבל כל ניסיון להרגיע את הרוחות בלי שהכיבוש הישראלי יפסיק את המצור ייכשל (מען, 16 באוגוסט 2020).
    • אסמאעיל רצ’ואן, בכיר חמאס, מסר כי חמאס עומדת בקשר רציף עם מצרים במטרה לחייב את ישראל לנקוט צעדים להסרת ה”מצור” המוטל על הרצועה והדגיש כי ישראל מוכיחה בכל פעם שהיא נוקטת מדיניות הונאה בנושא. אסמאעיל רצ’ואן הזהיר מפני השלכות המשך ההסלמה נגד הפלסטינים בשל הידוק המצור על הרצועה, והטיל על ישראל את האחריות להשלכות אלה (אלקדס, 12 באוגוסט 2020).
    • אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי, אמר כי ישראל נושאת באחריות להידרדרות המצב ברצועת עזה, במיוחד משום שהיא זו שמטילה עליה “מצור חונק”. הוא הדגיש כי התגברות הלחץ על הפלסטינים, ובכלל זאת רצועת עזה, תביא לפיצוץ. אלמדלל ציין כי מה שקורה בגבול עם רצועת עזה הוא מצב של “שחרור קיטור” מצד הצעירים הפלסטינים במטרה להפעיל לחץ על ישראל (“האויב הציוני”) ליישם את הצעדים להסרת המצור (סבק24, 10 באוגוסט 2020).
    • דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי “ההתנגדות” תמשיך לנקוט את כל האמצעים הנדרשים כדי להגיב על התוקפנות הישראלית ואיומיה של ישראל לא יפחידו את העם הפלסטיני ולא יגרמו לו לעצור את כל פעולות ההתנגדות. לדבריו המציאות לנוכח המצור אינה מקובלת על הפלסטינים ולפיכך הפעילות העממית תמשך. הוא ציין כי בתקופה האחרונה ניסתה ישראל למצוא תירוצים כגון מגפת הקורונה כדי להתחמק מביצוע ההבנות (אתר הג’האד האסלאמי בפלסטין, 12 באוגוסט 2020).
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, גינה את התקפות ישראל. הוא קבע כי לתושבי הרצועה יש זכות להסלים את המאבק נגד ישראל וכי “תוקפנות” ישראל ופגיעה בנשים וילדים מהווים הסלמה מסוכנת. הוא ציין כי “ההתנגדות” מוכנה לרסן את ישראל ולהסיר את המצור מעל הרצועה (ערוץ אלאקצא, אתר חמאס, 15 באוגוסט 2020).

[1] ראו פרסום מרכז המידע מ-12 בדצמבר 2019: "כיצד נתפס ע"י חמאס הסכם רגיעה עם ישראל שנדון לאחרונה בקהיר". הקושי המרכזי המונע את ייצוב המצב ברצועת עזה הינו תפיסת העולם והאסטרטגיה של חמאס. חמאס חותרת להסדרה מינימאלית, קצרת טווח, שתאפשר לה לקבל סיוע הומניטרי בצירוף צעדים מעשיים להקלת ה"מצור" (הקלות במעברים, הרחבת נפח הסחורות המועברות במעברים, הגדלת מספר הפועלים מהרצועה העובדים בישראל). בו בזמן שבה והבהירה חמאס כי מבחינתה לא עומדת על הפרק הסדרה ארוכת טווח שתמורתה תקבל סכומי כסף גדולים לקידום פרויקטים כלכליים. דוברי חמאס שבו והבהירו, כי הצטיידות הצבאית והמאבק נגד ישראל נמצאים בסדר העדיפויות שלה, ולו גם על חשבון פיתוח כלכלי ורווחת האוכלוסייה.
[2]
ב-16 באוגוסט 2020 אותרו בחצרות בתים באר שבע ובנתיבות בלוני תבערה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק (מעריב, חמ"ל, 16 באוגוסט 2020).
[3]
עם קבלת ההחלטה בינואר 2020 נחתו עשרות בלונים בשטח ישראל. אל רוב צרורות הבלונים חוברו מטעני נפץ מאולתרים (בשונה מכך, מרבית הבלונים הנוכחיים הינם בלוני תבערה). גם אז מרבית הבלונים נראו ואותרו בנגב המערבי אך כמה מהם הגיעו למרחקים גדולים יותר ובהם אשדוד, סביבות באר שבע, שדה בוקר ואזור בית שמש.