הופץ סרטון המתעד את הפעלת המטען נגד חיילי צה”ל בגבול רצועת עזה

  • ב-17 בפברואר 2018 פעל כוח צה”ל סמוך לגדר הגבול בדרום רצועת עזה (ממזרח לח’אן יונס, בדרום הרצועה). הכוח ניסה להסיר דגל שתלו מפגינים פלסטינים על הגדר במהלך הפגנות, שהתקיימו במקום. כאשר התקרבו החיילים לגדר הופעל נגדם מטען רב עוצמה, שהיה מחובר לדגל והופעל מרחוק. כתוצאה מהפיצוץ נפצעו ארבעה חיילים, שניים באורח קשה ושניים באורח בינוני.

כעשרה ימים לאחר הפיגוע התפרסם סרטון המתעד את חיילי צה”ל פועלים להסרת הדגל, רגעים שלפני פיצוץ המטען. הסרטון הועלה לעמוד הפייסבוק של אתר החדשות סמא הפועל ברצועה. הסרטון זכה לתפוצה רבה ברשתות החברתיות. מצפיה בסרטון עולה כי פעילי הארגון, שהניח את המטען או פעילי ארגון אחר, היו נוכחים בסביבה בעת הפיצוץ. הפעילים ערכו תצפיות על אזור הנחת המטען. זאת, להערכתנו, כדי לתעד את רגע הפיצוץ נגד כוחות צה”ל כדי להפיק את מירב התועלת ההסברתית מול ישראל ובזירה הפנים-פלסטינית.

 

 

עמדת תצפית של חמאס סמוך לגבול עם ישראל במזרח ח'אן יונס. העמדה  הותקפה על ידי כלי טיס של חיל האוויר בתגובה לפיצוץ המטען  (חשבון הטוויטר של PALDF, 18 בפברואר 2018)
עמדת תצפית של חמאס סמוך לגבול עם ישראל במזרח ח’אן יונס. העמדה
הותקפה על ידי כלי טיס של חיל האוויר בתגובה לפיצוץ המטען
(חשבון הטוויטר של PALDF, 18 בפברואר 2018)

  • זוהי התקרית החמורה ביותר ברצועת עזה מאז מבצע “צוק איתן” (יולי אוגוסט 2014) והפעם הראשונה בה נוצלו הפגנות עממיות בקרבת הגדר לביצוע פיגוע נגד צה”ל. ארגון ועדות ההתנגדות העממית קיבל אחריות לפיצוץ המטען במזרח ח’אן יונס. בהודעה רשמית שפרסם הארגון נאמר, כי הפעולה בוצעה במסגרת התגובות לחדירות “האויב” והיא מהווה מסר המדגיש את מוכנות הארגון להגן על העם הפלסטיני (חשבון הטוויטר של ערוץ פלסטין אליום, 17 בפברואר 2018). מחמד אלברים (אבו מג’אהד), דובר וועדות ההתנגדות, הגדיר את פיצוץ המטען כ”פעולת גבורה” שבאה כתגובה טבעית על הפשעים שמבצעת ישראל” (פלסטין אליום, 17 בפברואר 2018). חמאס פרסמה מספר הודעות בהן הטילה את האחריות לפיגוע על ישראל והדגישה את “זכותה” של “ההתנגדות” להגן על תושבי רצועת עזה.

הודעה רשמית של ועדות התנגדות העממית על ביצוע הפיגוע נגד חיילי צה"ל (דף הפייסבוק צות אלמקאומה, 17 בפברואר 2018)
הודעה רשמית של ועדות התנגדות העממית על ביצוע הפיגוע נגד חיילי צה”ל (דף הפייסבוק צות אלמקאומה, 17 בפברואר 2018)

  • וועדות ההתנגדות העממית הינו ארגון טרור פלסטיני שהוקם ברצועת עזה בשלהי 2001 על רקע המתיחות שהובילה לאנתיפאדה השנייה. הארגון הוקם על ידי ג’מאל אבו סמהדאנה, שנהרג ע”י צה”ל ב- 8 ביוני 2006. מדובר בארגון חסות של חמאס ששימש בעבר “כקבלן פיגועים” עבורה. פיגוע בולט שיוחס לפעילי הארגון היה הפיגוע בכביש 12 סמוך לאילת ב-18 באוגוסט 2011 בו נהרגו שמונה ישראלים. בעקבות הפיגוע באילת, שפעילי וועדות ההתנגדות הכחישו את מעורבותם בו, תקפו כלי טיס של צה”ל מבנה ברצועת עזה בו שהו פעילי הארגון והרגו את כמאל ניראב ראש הזרוע הצבאית של הארגון. בתגובה שיגרו פעילי הארגון עשרות רקטות לעבר ישראל. לא ברורה מהות הזיקה, שקיימת כיום בין וועדות ההתנגדות העממית לחמאס.