הזהות האיראנית של חזבאללה: לאחרונה התקיים בדרום לבנון כנס של פעילי חזבאללה בו בלט טיפוח פולחן האישיות למנהיג איראן עלי ח’אמנהאי

הקהל שבאולם מניף את תמונת עלי ח'אמנהאי במהלך שירת

הקהל שבאולם מניף את תמונת עלי ח'אמנהאי במהלך שירת "מזמור שבועת האמונים" (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019).

הקהל שבאולם מניף את תמונת עלי ח'אמנהאי במהלך שירת

הקהל שבאולם מניף את תמונת עלי ח'אמנהאי במהלך שירת "מזמור שבועת האמונים" (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019).

יו

יו"ר המועצה המבצעת, סיד האשם צפי אלדין, נואם בטקס. ברקע ניתן להבחין בלוגו שהוכן לכבוד האירוע: צללית של ילד, סטודנט ואדם חבוש כובע מצחייה מעוטר בסרט אדום (מעין "מחזור חיים" רצוי לתומך חזבאללה, שבהתאם לו בנויה התשתית האזרחית של הארגון – מילדות, דרך לימודים אקדמאים לפעילות צבאית או אזרחית בשורות ארגון) (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019)

כללי

ארגון חזבאללה מראשית דרכו נוהג להטמיע בקרב השיעים בלבנון את האידאולוגיה של המהפכה האסלאמית באיראן, לבסס את פולחן האישיות של “המנהיג” ח’אמנהאי ושל האמאם ח’מיני, ולהבליט את כפיפותו המוחלטת של חזבאללה ל”מנהיג” (ראו נספחים א’,ג’,ד’). מנגד, בכירים במשטר האיראני שבו והדגישו את נאמנותו המוחלטת של חזבאללה לאיראן ומחויבותו להנהגה האיראנית (ראו נספח ב’). טיפוח פולחן האישיות של ח’אמנהאי מהווה ביטוי לכך, שחזבאללה רואה באיראן ובמנהיגה את מקור הסמכות הגבוה ביותר של פעילותו ומדיניותו, כולל מהלכיו הצבאיים נגד ישראל.

דוגמא עדכנית לפולחן האישיות של עלי ח’אמנהאי ניתן למצוא בטקס פתיחת פעילות הקיץ של חזבאללה בדרום לבנון, בו השתתפו פעילים מהתשתית הצבאית והאזרחית של חזבאללה. בסוף הטקס שרו הנוכחים את “מזמור שבועת האמונים” לחכם ההלכה (ולי אלפקיה[1]), האמאם ח’אמנהאי “, אשר נקרא גם בשם “אנו אוהבים את הנאמנות”. תוכן השיר מבטא בראש ובראשונה מחויבות ונאמנות למנהיג האיראני ח’מאנהאי (“אנו אוהבים את הנאמנות, בקול גדול נתפלל, למען עלי ח’אמנהאי). מוטיב נוסף בולט בשיר הינו הסולידריות בין חזבאללה לבין מדינות בהן מפעילה איראן שלוחים ((Proxies בקרב הקהילות השיעיות. המכנה המשותף לחזבאללה ולקהילות השיעיות המוזכרות בשיר (בחרין, תימן, עיראק) הינה נאמנות למנהיג העליון של איראן, עלי ח’אמנהאי.

פולחן האישיות למנהיג איראן ח’אמנהאי בכנס פעילי חזבאללה בדרום לבנון
  • ב-28 ביוני 2019 התקיים טקס פתיחת פעילות הקיץ של המועצה המבצעת של חזבאללה. הטקס התקיים בחסיניה (מועדון שיעי בעל אופי דתי חברתי) של העיר אלנבטיה, תחת הכותרת “הדורות שלנו הם בשורת הניצחון”. באירוע השתתף, בין היתר, סיד האשם צפי אלדין, יו”ר המועצה המבצעת של חזבאללה. בטקס נכחו פעילי חזבאללה מהזרוע הצבאית והמוסדות המדיניים ואנשי דת שיעים. האולם בו התקיים הטקס היה מעוטר בכרזות לזכרם של שהידים מחזבאללה, מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ומנהיג איראן עלי ח’אמנהאי. במהלך האירוע הוקרן סרט אודות הפעילות הצפויה של התשתית האזרחית של חזבאללה בקיץ 2019 (עמוד הפייסבוק רשת ראצד[2], 28 ביוני 2019).
  • הקהל שנכח בטקס היה מורכב בחלקו מפעילי המוסדות והארגונים המרכיבים את התשתית האזרחית הנרחבת שבונה חזבאללה בקרב האוכלוסייה השיעית בלבנון. נציגי חלק מהמוסדות והארגונים היו לבושים בתלבושת אחידה. כך למשל בקרב הקהל נראו נציגי צופי האמאם אלמהאדי[3], ארגון הבריאות האסלאמי[4], גיוס הספורט[5], ועוד (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). לצד נציגי המוסדות האזרחיים נכחו באירוע גם פעילי התשתית הצבאית של חזבאללה וקבוצת שיעים חכמי דת שיעים.
תמונות מהטקס

יו"ר המועצה המבצעת, סיד האשם צפי אלדין, נואם בטקס. ברקע ניתן להבחין בלוגו שהוכן לכבוד האירוע: צללית של ילד, סטודנט ואדם חבוש כובע מצחייה מעוטר בסרט אדום (מעין "מחזור חיים" רצוי לתומך חזבאללה, שבהתאם לו בנויה התשתית האזרחית של הארגון – מילדות, דרך לימודים אקדמאים לפעילות צבאית או אזרחית בשורות ארגון) (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019)
יו”ר המועצה המבצעת, סיד האשם צפי אלדין, נואם בטקס. ברקע ניתן להבחין בלוגו שהוכן לכבוד האירוע: צללית של ילד, סטודנט ואדם חבוש כובע מצחייה מעוטר בסרט אדום (מעין “מחזור חיים” רצוי לתומך חזבאללה, שבהתאם לו בנויה התשתית האזרחית של הארגון – מילדות, דרך לימודים אקדמאים לפעילות צבאית או אזרחית בשורות ארגון) (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019)

 חכמי דת שנכחו בטקס (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019).     נציגי צופי האמאם אלמהדי שנכחו בטקס (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). ברקע ניתן לראות את תמונותיהם של סיד חסן נצראללה וסיד עבאס אלמוסוי.
מימין: חכמי דת שנכחו בטקס (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). משמאל: נציגי צופי האמאם אלמהדי שנכחו בטקס (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). ברקע ניתן לראות את תמונותיהם של סיד חסן נצראללה וסיד עבאס אלמוסוי.
קבוצת לובשי מדים, שנכחו באירוע. ככל הנראה מדובר בפעילי הזרוע הצבאית (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019).      נציגי ארגון הבריאות האסלאמי שנכחו בטקס (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). ברקע ניתן לראות את תמונותיהם של שיח' ראע'ב חרב וחאג' עמאד מע'ניה, שני בכירי השהידים של חזבאללה.
מימין: קבוצת לובשי מדים, שנכחו באירוע. ככל הנראה מדובר בפעילי הזרוע הצבאית (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). משמאל: נציגי ארגון הבריאות האסלאמי שנכחו בטקס (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). ברקע ניתן לראות את תמונותיהם של שיח’ ראע’ב חרב וחאג’ עמאד מע’ניה, שני בכירי השהידים של חזבאללה.
 נציגי "גיוס הספורט" שנכחו בטקס (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019).     ככל הנראה, אנשי ועדות הקלפי של חזבאללה מבחירות 2018 לפרלמנט הלבנוני (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). ברקע ניתן לראות את תמונותיהם של מנהיג איראן עלי ח'אמנהאי ושל עמאד מע'ניה.
מימין: נציגי “גיוס הספורט” שנכחו בטקס (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). משמאל: ככל הנראה, אנשי ועדות הקלפי של חזבאללה מבחירות 2018 לפרלמנט הלבנוני (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). ברקע ניתן לראות את תמונותיהם של מנהיג איראן עלי ח’אמנהאי ושל עמאד מע’ניה.
 נציגי גופים שונים, שלא זוהו (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019).    ברקע ניתן לראות כרזה עליה סמל חזבאללה  ואת תמונתו של סיד עבאס אלמוסוי, קודמו של חסן נצראללה, שנהרג בסיכול ממוקד.
מימין: נציגי גופים שונים, שלא זוהו (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). משמאל: נציגי “פלוגות הלבנוניות להתנגדות לכיבוש הישראלי[6] , שנכחו בטקס (עמוד הפייסבוק רשת ראצד, 28 ביוני 2019). ברקע ניתן לראות כרזה עליה סמל חזבאללה ואת תמונתו של סיד עבאס אלמוסוי, קודמו של חסן נצראללה, שנהרג בסיכול ממוקד.
מזמור תהילה לעלי ח’מאנהאי, שהושר בטקס ע”י פעילי חזבאללה
  • להלן תרגום השיר ע”י מרכז המידע (כפי שהועלה לערוץ היוטיוב התאחדות אנשי אללה ב-7 בינואר 2018):

זהו כל הסיפור			אנו אוהבים את הנאמנות בקול גדול נתפלל		למען עלי ח'אמנהאי  סידי [קרי, אלחאמנא'י], בן אלחסין 	   אנו בניו של אלח'מיני בקול גדול נביע נאמנות		   לעלי ח'אמנהאי  נצראללה, תמיד תהיה לנו		מורה דרך ומזכ"ל הניצחון איננו מוטל בספק		ועוד נמחה את הכופרים יעידו שמיים וארץ		שח'אמנהאי הוא אות ומופת בקול גדול נביע נאמנות		לעלי אלח'אמנא'י  סידי  [ קרי, אלח'אמנא'י], בן מחמד	נפשות אלה מעידות נלבש את מדי ההקרבה		למען עלי ח'אמנהאי בחרין זו, העומדת איתן		שבחוריה כאריות צועקים "השינה – מאתנו והלאה!"	מרסקים את כל הכבלים אותה קריאה עולה			זו נחישות כרבלאא'ית!  בקול גדול נביע נאמנות		לעלי ח'אמנהאי  תימן, אדמת האתגר		קוראים תומכיך, מהדי  הווהאבי [קרי הסעודים] לא יעבור	כי אני אבלום אותו אדמה תקיפה וגאה זו		עוד תושקה בדם בקול גדול נביע נאמנות		לעלי ח'אמנהאי  אנו תומכי העקילה 		ראינו רק דבר נפלא  הבטחה מאדון השמיים		לעלי ח'אמנהאי  אדמת הפרת והחידקל		הגיוס [העממי]  שלה הוא קו חסיני הובילה את הניצחון הברור		נגד ארגון ארור  שאיפה מרקיעת שחקים		מדם השהידים בקול גדול נביע נאמנות		לעלי ח'אמנהאי

  • בשיר בולטים שני מוטיבים מרכזיים:

פולחן אישיות סביב מנהיג איראן עלי ח’אמנהאי ומחולל המהפכה האסלאמית האמאם ח’מיני, לפולחן האישיות נלוותה הטמעת תפיסותיו של האמאם ח’מיני בדבר שלטון חכם ההלכה, קהלי היעד המרכזיים של פולחן אישיות זה, שהייתה להם נציגות בטקס, הינם בני הדור הצעיר (תלמידים, סטודנטים), פעילים צבאיים ואזרחיים של חזבאללה, והאוכלוסייה השיעית בכלל. פולחן האישיות נועד להעמיק את שליטת חזבאללה על האוכלוסייה השיעית ולחזק את הזדהותה עם איראן ובו בזמן ליצור דורות חדשים של פעילי חזבאללה חדורי אידאולוגיה ח’מיניסטית, שיטלו חלק במערכה נגד ישראל.

  • סולידריות עם השיעים באיראן בני העדה השיעית ובמדינות נוספות במזרח התיכון שבקרבם פועלים השלוחים (Proxies) האיראנים (עיראק, תימן בחריין). מוטיב זה של סולידריות פן- שיעית בולט מאז סוף שנת 2018 בתכני האינדוקטרינציה של חזבאללה ובא לידי ביטוי באירועים שונים, למשל: מבצע התרמה לילדים שנפגעו מהמלחמה בתימן (עמוד הפייסבוק של אגודת אלקרצ’ אלחסן, מוסד סמי-בנקאי של חזבאללה, 30 בנובמבר 2018), מבצע התרמה לנפגעי השיטפונות באיראן (חשבון הטוויטר של אגודת אלאמדאד, 8 באפריל 2019; עמוד הפייסבוק אלממהדון לתקשורת ההתנגדות”, 9 באפריל 2019) ושליחת מתנדבים לסיוע לנפגעי השיטפונות באיראן (ספוטניק, 20 באפריל 2019), טקסי זיכרון לשיעים שנהרגו בבחרין ובסעודיה (חשבון הטוויטר Ra msey , מאי 2019) וכו’.
חניכי תנועת צופי האמאם אלמהדי בעיירה צריפא שבדרום לבנון, בטקס זיכרון לשהידים שיעים בסעודיה 
(חשבון הטוויטר Ra msey, מאי 2019)
   חניכי תנועת צופי האמאם אלמהדי בעיירה צריפא שבדרום לבנון, בטקס זיכרון לשהידים שיעים בסעודיה 
(חשבון הטוויטר Ra msey, מאי 2019)
חניכי תנועת צופי האמאם אלמהדי בעיירה צריפא שבדרום לבנון, בטקס זיכרון לשהידים שיעים בסעודיה
(חשבון הטוויטר Ra msey, מאי 2019)

פרסום האפשרות לתרום לילדי תימן דרך חשבון 8142301 באגודת אלקרצ' אלחסן, מוסד סמי-בנקאי של חזבאללה (עמוד הפייסבוק של אגודת אלקרצ' אלחסן, 30 בנובמבר 2018).
פרסום האפשרות לתרום לילדי תימן דרך חשבון 8142301 באגודת אלקרצ’ אלחסן, מוסד סמי-בנקאי של חזבאללה (עמוד הפייסבוק של אגודת אלקרצ’ אלחסן, 30 בנובמבר 2018).

נספחים
  • דוגמאות נוספות לפולחן האישיות של עלי ח’אמנהאי ולכפיפות המוחלטת של חזבאללה למשטר האיראני ראו ארבעה נספחים:
    • נספח א’: התבטאויות בכירי חזבאללה.
    • נספח ב’: התבטאויות בכירים במשטר האיראני.
    • נספח ג’: ספרים וספרונים המופצים בלבנון ע”י חזבאללה.
    • נספח ד’: דוגמאות מחומרי שלל, שנתפסו ע”י צה”ל במלחמת לבנון השנייה.

[1] ולית אלפקיה הינה תפיסתו של האמאם ח'מיני בדבר הפקדת השלטון בידי איש הדת המוסלמי. על פי תפיסה זאת איש הדת הינו בעל הסמכות לפסוק בכל ענייני המדינה.
[2]
העמוד נסגר, ע"י הנהלת פייסבוק בסביבות ה-20 ביולי 2019 (חשבון הטוויטר רשת ראצד, 20 ביולי 2019).
[3]
ראו מסמך מרכז המידע מ-20 ביוני 2019: "אגודת צופי האמאם אלמהדי: תנועת הנוער של חזבאללה המכשירה דורות של בני נוער חדורי תודעה שיעית רדיקלית מבית מדרשה של איראן, המצטרפים לחזבאללה ולוחמים בשורותיו נגד ישראל", 20 ביוני 2019.
[4]
ראו מסמך מרכז המידע מ-24 ביולי 2019: "ארגון הבריאות האסלאמי: מוסד של חזבאללה המעניק שירותי בריאות לפעילים ולאוכלוסייה השיעית בכלל, כאמצעי לרכישת השפעה ולהקמת "מדינה בתוך מדינה"
[5]
ראו מסמך מרכז המידע מ-15 ביולי 2019: "הספורט בשימוש הטרור: “גיוס הספורט”, גוף של חזבאללה המנהל פעילות ספורטיבית ענפה, ומשתמש בה ככלי לאינדוקטרינציה בקרב הצעירים ולהכשרתם לקראת גיוסם לשורות הארגון", 15 ביולי 2019.
[6]
יחידה צבאית התנדבותית, שחזבאללה יזם את הקמתה בסוף שנות התשעים. אשר יועדה ללבנונים בני כל העדות. הקמתה נועדה ליצור דימוי כי ה"התנגדות" (טרור) נגד ישראל הינה לאומית כלל-לבנונית ולא רק שיעית. בפועל, לא צברה היוזמה תאוצה וחזבאללה היה ונותר ארגון בעל אופי עדתי שיעי.
[7]
האמאם השלישי, דמות מפתח בשיעה. בנם של עלי (בן דודו של הנביא) ופאטמה (בת הנביא).
[8]
קרב כרבלאא', שנערך בשנת 680 לספירה בין תומכי האמאם אלחסין לבין צבא הח'ליפות האומיית, הינו אירוע מכונן בשיעה. בקרב זה באו לידי ביטוי ערכים רבים עליהם מתבססים עד היום כוחות שיעיים כמופת ללחימה, ובראשם - לחימה עד מוות והקרבת הגוף והנפש למען מטרה נעלה. בטקסט שלפנינו, "נחישות כרבלאא'ית" פירושה הנכונות למות כשהידים למען המטרה, בהקשר של הסתת השיעים בבחריין להתקומם נגד המשטר.
[9]
האמאם המהדי, מכינויי האמאם ה-12, דמות מפתח בשיעה.
[10] 
מכינויי סידה זינב, אחותו של האמאם אלחסין.
[11] 
מבוסס על ציטוט של סידה זינב אחרי קרב כרבלאא', כאשר נשאלה "איך את רואה מה שעשה אללה לאחיך אלחסין ולבני משפחתו?" והשיבה: "ראיתי רק דבר נפלא. זו חבורה שאללה גזר עליה למות ועתה הם נחים על משכבם בשלום".
[12] 
הכוונה ל"גיוס העממי", מסגרת-העל של המיליציות השיעיות בעיראק.
[13]
הכוונה לארגון המדינה האסלאמית (דאעש).