הטלת האחריות על ישראל להתפשטות נגיף הקורונה ע”י הרשות הפלסטינית והחמאס (תמונת מצב עדכנית ל-26 במרץ 2020)

עיקרי תמונת המצב
  • מתחילת פרוץ משבר הקורונה קיים בקרב הרשות הפלסטינית ובקרב החמאס חשש רב מפני הדבקה בנגיף הקורונה, שמקורה בישראל (למרות שמקרי הקורונה הראשונים וחלק מאלו, שאותרו לאחר מכן, מקורם בנוסעים שהגיעו מחו”ל לשטחי הרשות ולא מישראל). מכלול צעדי המנע, שננקטו עד כה ובכלל זה סגירת המעברים לישראל, סייעו לרשות ולממשל חמאס לקיים עד כה מידה של שליטה על התפשטות המחלה, בהנחה שהנתונים המתפרסמים על ידם אודות מספרי החולים מדויקים (יש לקחת בחשבון המצאות חולי קורונה ברצועת עזה וביהודה ושומרון שאין עליהם מידע בשל אי ביצוע בדיקות שיטתיות) [1].
  • להערכתנו הרשות הפלסטינית והחמאס ערים לכך שתמונת המצב הנוכחית עלולה להשתנות, ושהטיפול בנגיף הקורונה עלול לצאת מכלל שליטה. סיכון מיוחד קיים ברצועת עזה לנוכח הצפיפות במחנות הפליטים, תנאי היגיינה ירודים והעדר מכשור רפואי לטיפול בחולים (ככל הידוע לנו בשטחי הרשות מצויים כ-205 מכונות הנשמה וברצועה כ-85). יציאת המצב מכלל שליטה משמעותה, בין השאר, הגברת הסיכון של זליגת המחלה מרצועת עזה ומשטחי הרשות לישראל.

בשלב זה מתמקדים מאמצי הרשות וממשל חמאס במניעת התפשטות נגיף הקורונה (בתיאום פורמלי ובלתי פורמלי עם ישראל). אולם בתסריט של משבר רפואי, שבו יכולת החמאס והרשות הפלסטינית לתת מענה לטיפול בנדבקים תצא מכלל שליטה, צפוי כי הרשות הפלסטינית וממשל החמאס יפנו אצבע מאשימה כלפי ישראל, כאמצעי (בדוק) להתמודדות עם ביקורת פנימית[2]. יש לקחת בחשבון כי החמאס וארגוני טרור נוספים הפועלים ברצועה, כדרכם בעבר, עלולים ללוות משבר רפואי סביב נגיף הקורונה במהלכי כוח נגד ישראל כגון התפרעויות ומעשי אלימות בקרבת גדר הגבול או ירי רקטות.


גולש בפורום חמאס כתב: “אם יתגברו המקרים [של חולים בוירוס הקורונה] אנו מבקשים מגדודי אלקסאם לגייס את חייליהם ולהכות בכל הכוח את הישות [קרי, ישראל]. איננו רוצים למות מקורונה” (פורום חמאס, 26 במרץ 2020)
  • בשלב הזה אותרו מספר התבטאויות של בכירים בחמאס וברשות הפלסטינית, וכמה פרסומים בכלי התקשורת, המאשימים את ישראל באחריות להתפשטות נגיף הקורונה. התבטאויות אלו לוו באיומים ישירים ומרומזים ובדרישות כלפי ישראל, למשל: דרישה לשחרור מחבלים בשל פוטנציאל ההדבקה בבתי הסוהר, תוך האשמת ישראל בתנאי כליאה קשים; הפסקת ה”מצור” על הרצועה (למרות שחמאס הודיעה על סגירה מעברי ארז ורפיח לתנועת נוסעים); איסור על עבודת פועלים פלסטינים בישובים הישראלים ביהודה ושומרון, בטענת שווא שהם מהווים מקור להתפשטות הקורונה.
  • ביטויים ראשוניים להאשמת ישראל באחריות להפצת נגיף הקורונה, שהנפח שלהם עדיין לא גדול, ניתן למצוא בתקשורת הפלסטינית ובהתבטאויות בכירים של חמאס וברשות הפלסטינית. להערכתנו ככל שיגדל מספר הפלסטינים, שידבקו בקורונה, וככל שיחריף המשבר הרפואי, עלולה להתרחב מגמה זו. רצ”ב שני נספחים ובהם דוגמאות להטלת אצבע מאשימה על ישראל להתפשטות נגיף הקורונה בצירוף איומים עליה:
  • נספח א’: הטלת האחריות על ידי הרשות הפלסטינית על ישראל והישובים הישראלים ביהודה ושומרון כמקור להתפשטות נגיף הקורונה.
  • נספח ב’: התבטאויות ופרסומים ברצועת עזה המטילים אחריות על ישראל ומאיימים עליה.

קריקטורה אנטישמית של הקריקטוריסט העזתי עלאא' אללקטה.  בערבית נכתב : "הווירוס המסוכן ביותר לאנושות.." (חשבון הטוויטר PALINFO, 15 במרץ 2020)
קריקטורה אנטישמית של הקריקטוריסט העזתי עלאא’ אללקטה. בערבית נכתב : “הווירוס המסוכן ביותר לאנושות..” (חשבון הטוויטר PALINFO, 15 במרץ 2020)

נספח א’
הטלת האחריות על ידי הרשות הפלסטינית על ישראל והישובים הישראלים ביהודה ושומרון כמקור להתפשטות נגיף הקורונה
  • בסאם זכארנה, יו”ר איגודי העובדים בסקטור הציבורי ברשות הפלסטינית וחבר המועצה המהפכנית של פתח, האשים את ישראל בהפצת נגיף הקורונה בשל התייחסותה לפועלים הפלסטיניים העובדים בישראל. הוא טען כי ישראל נושאת באחריות בשל מדיניות החזרת פועלים פלסטיניים החשודים כחולים בנגיף הקורונה. על ידי כך, לטענת זכארנה מפיצה ישראל את המחלה בשטחי הרשות והורסת את מאמצי הרשות הפלסטינית לבלום את התפשטות הנגיף בשטחה (מען, 25 במרץ 2020).
  • דובר הממשלה הפלסטינית, אבראהים מלחם, גינה במהלך מסיבת עיתונאים (24 במרץ 2020) התנהלות ישראל כלפי הפועלים הפלסטינים העובדים בישראל. הוא טען, שמקומות העבודה הישראליים הפכו למדגרה למגפת הקורונה (טענה חסרת בסיס). הוא הוסיף, כי הרשות תשמור על הפועלים הפלסטינים, תדאג להם ותישא באחריות כלפיהם (ופא, 24 במרץ 2020).
  • עבדאללה כמיל, מושל מחוז סלפית, הודיע כי יש לאסור כל קשר עם המתנחלים. לדבריו “ההתנחלויות הן מקור מגיפת הקורונה..” (ופא, 24 במרץ 2020).
  • דובר הממשלה הפלסטינית, אבראהים מלחם, הביע התנגדות לכניסת עובדים פלסטיניים להתנחלויות בציינו: “הזהרנו ודרשנו מהפועלים לא ללכת להתנחלויות משום שהן הפכו למוקדים של המגפה” (סוכנות הידיעות הצרפתית, 18 במרץ 2020).
נספח ב’
התבטאויות ופרסומים ברצועת עזה המטילים אחריות על ישראל ומאיימים עליה

התבטאויות בכירי חמאס ובכירים בממשל חמאס

בפורום חמאס (PALDF) כתב הגולש “מג’ד אלזיתון”: אם יתגברו המקרים (של חולים בקורונה), אנו מבקשים מגדודי אלקסאם לגייס את חייליהם ולהכות בכל הכוח את הישות [קרי, ישראל]. איננו רוצים למות מקורונה (פורום חמאס, 26 במרץ 2020). בהמשך פרסם גולש נוסף תצלום של מפה הלקוחה מאפליקציית “כומתה”, שהינה מערכת התרעה על אזעקות צבע אדום, ובה סימונים של ישובים שבהם הושמעה אזעקת צבע אדום. הגולש כתב: “אנו מתגעגעים למראות הללו” (פורום חמאס, 26 במרץ 2020).

מפה שפורסמה ע"י גולש חמאס המתגעגע לאזעקות צבא אדום בישובים הישראליים 
(פורום חמאס, 26 במרץ 2020)
מפה שפורסמה ע”י גולש חמאס המתגעגע לאזעקות צבא אדום בישובים הישראליים
(פורום חמאס, 26 במרץ 2020)
  • דובר חמאס, עבד אללטיף אלקאנוע, הטיל על ישראל את האחריות לתוצאות התסיסה בקרב האסירים בבתי הכלא הישראליים, לדיכוי המתמשך נגדם, ולמניעת זכויותיהם הלגיטימיות ובראשן הגנה מפני נגיף הקורונה (אתר חמאס, 25 במרץ 2020).
  • דובר חמאס, פוזי ברהום, הצהיר כי המשך המצור של הכיבוש הישראלי על רצועת עזה הוא אחת מצורות התוקפנות ופשע נגד האנושות, במיוחד לאור נגיף הקורונה. לדבריו הכיבוש הישראלי נושא בתוצאות ובהשלכות של סכנה זו לחיי עזה ותושביה. מה שנדרש הוא לסיים את המצור באופן מידי, ולספק ולהכניס את כל צרכיהם של תושבי עזה ואת כל מה שדרוש כדי להתמודד עם הקורונה (אתר חמאס, 24 במרץ 2020).
  • דובר חמאס, חאזם קאסם, קרא לכל המוסדות הבינלאומיים להתערב במהירות כדי להבטיח את שלומם של האסירים לאחר התגברות התפשטותה של הקורונה. הוא הטיל על ישראל את האחריות לתוצאות ההזנחה שנוקט שירות בתי הסוהר בהבטחת שלומם של האסירים, והדגיש כי הפגיעה בהם היא קו אדום שהפלסטינים לא יוכלו לעבור עליו בשתיקה (אתר חמאס, 24 במרץ 2020.
  • סגן יו”ר חמאס ברצועה, ח’ליל אלחיה, פירט בראיון לערוץ אלאקצא את המהלכים שנקטה חמאס במאבק נגד הקורונה. בדבריו הטיל אלחיה על ישראל את האחריות אם הקורונה תתפשט ברצועה (אתר חמאס, 23 במרץ 2020).

ראיון בכיר חמאס ברצועה ח'ליל אלחיה 
(דף הפייסבוק שהאב, 23 במרץ 2020)
ראיון בכיר חמאס ברצועה ח’ליל אלחיה
(דף הפייסבוק שהאב, 23 במרץ 2020)

  • דובר משרד הבריאות בעזה, ד”ר אשרף אלקדרה, ערך פגישה חשובה עם מנהל משרד ארגון הבריאות העולמי והטיל על ישראל את האחריות למצב הרפואי וההומניטרי ברצועה הוא קרא לאו”ם לשאת באחריותו כלפי הרצועה ולמהר ולהיענות לצרכים הרפואיים הדחופים שלה (פלסטין און ליין, 22 במרץ 2020).
  • יור הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, נשא נאום בנושא המאבק בקורונה ב-21 במרץ אמר, כי חמאס עוקבת ללא הפסקה אחר מצבם של האסירים הפלסטיניים בבתי הסוהר בישראל. הוא קרא לקהילה הבינלאומית ולארגונים הנוגעים בדבר לפעול במהירות כדי להבטיח שתינתן להם כל ההגנה מפני הקורונה. הניה הזהיר את ישראל מפני פגיעה באסירים. הוא הדגיש כי המצור המוטל על עזה חייב להסתיים אחת ולתמיד, וכי המשכו מהווה סכנה לשני מיליון אנשים [המתגוררים ברצועה]. הנייה הטיל על הכיבוש [קרי, ישראל] את האחריות לכל ההתפתחויות העלולות לקרות (אתר חמאס, 21 במרץ 2020).
  • העיתון הלבנוני אלאח’באר, המצטט “מקורות בחמאס”, מסר, כי למתווכים המצרים והקטרים הועברו מסרים הדוחקים בהם לטפל במצב הכלכלי ברצועת עזה לאור מצב החירום הרפואי. על פי המסרים שהועברו ניתן להבעיר את המצב בשטח גבול הרצועה ולגרום למצב, שישראל אינה חפצה בו. שכן “ההתנגדות יכולה להכניס חצי מהחברה הישראלית למקלטים, דבר שיגרום להכפלת מספרי הנדבקים בקורונה, ויגרום לישראל לאבד שליטה על המצב” (עיתון הלבנוני אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה, 21 במרץ 2020).
מימין: קריקטורה של הקריקטוריסטית הפלסטינית אמיה ג'חא תחת הכותרת "האסירים הפלסטינים בין פטיש הקורונה לסדן הכיבוש" (אלקדס אלערבי, 24 במרץ 2020). משמאל: קריקטורה של הקריקטוריסט הפלסטיני עלאא' אללקטה תחת הכותרת "המאבק בכובש והמאבק במגפה.. ג'האד" (חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 25 במרץ 2020)     
מימין: קריקטורה של הקריקטוריסטית הפלסטינית אמיה ג’חא תחת הכותרת “האסירים הפלסטינים בין פטיש הקורונה לסדן הכיבוש” (אלקדס אלערבי, 24 במרץ 2020). משמאל: קריקטורה של הקריקטוריסט הפלסטיני עלאא’ אללקטה תחת הכותרת “המאבק בכובש והמאבק במגפה.. ג’האד” (חשבון הטוויטר של אלרסאלה.נט, 25 במרץ 2020)

[1] תמונת מצב של הערכות הרשות הפלסטינית והחמאס למאבק בנגיף הקורונה ראו פרסום מרכז המידע מה-24 במרץ 2020: "המערכה הפלסטינית נגד התפשטות הקורונה".
[2]
האשמת מדינות המערב ובתוכן ישראל באחריות למשברים פנימיים הינה תופעה רווחת, גם במקרה הנוכחי של התפשטות נגיף הקורונה, וסביר כי היא טיפול על אוזניים קשובות. ארגוני טרור אחרים במזרח התיכון כבר הזדרזו להצביע על "האשמים" בפרוץ נגיף הקורונה. בכיר חזבאללה האשם צפי אלדין התבטא (ברוח התעמולה האיראנית), כי לא ניתן לשלול את האפשרות כי המודיעין האמריקאי עומד מאחורי פרוץ נגיף הקורונה. מערכת ההסברה של דאעש טענה, כי נגיף הקורונה הוא נקמה על נפילת מאחזי הארגון בעמק הפרת שבסוריה לפני כשנה.