המלחמה על התודעה: המענה של תומכי דאעש לסרט העלילתי “מוצול”, שהפיקה חברת נטפליקס

כרזת הפרומו של הסרט

כרזת הפרומו של הסרט "מוצול" של נטפליקס (אתר האינטרנט של נטפליקס, 26 בנובמבר 2020).

סרטון התגובה של תומכי דאעש

סרטון התגובה של תומכי דאעש "מלחמה ותקשורת" (טלגרם, 27 בנובמבר 2020).

תושבי מוצול מקדמים בברכה את פעילי דאעש בעת השתלטותם על מוצול (טלגרם, 27 בנובמבר 2020).

תושבי מוצול מקדמים בברכה את פעילי דאעש בעת השתלטותם על מוצול (טלגרם, 27 בנובמבר 2020).

עיקרי המסמך
  • מוצול הינה העיר השלישית בגדולה בעיראק אשר נכבשה ע”י דאעש ביוני 2014 והפכה לעיר הבירה של הח’ליפות האסלאמית שהקים הארגון. העיר נשלטה ע”י דאעש במשך כשלוש שנים עד אשר שוחררה ע”י קואליציה בינלאומית בהנהגת ארה”ב וכוחות צבא עיראק, לאחר כתשעה חודשים של לחימה עיקשת. כיבושה היווה מכה קשה, סמלית ומעשית, לח’ליפות האסלאמית, שנשענה על אזורי שליטה טריטוריאליים. בעקבות כיבוש מוצול נכבשו גם שאר אזורי השליטה של הח’ליפות ודאעש הפך לארגון טרור וגרילה, אשר מוקדי פעילותו הם עיראק וסוריה.
  • ב-26 בנובמבר 2020 הפיצה החברה האמריקאית “נטפליקס” סרט עלילתי בשם “מוצול”, המתאר את שחרור מוצול מידי דאעש. יומיים לאחר מכן הזדרזו תומכי דאעש ופרסמו סרטון תגובה קצר בשם “מלחמה ותקשורת”, העוסק בכיבוש מוצול מידי עיראק ובשנים בהן שלט דאעש על העיר.
כרזת הפרומו של הסרט "מוצול" של נטפליקס (אתר האינטרנט של נטפליקס, 26 בנובמבר 2020).     סרטון התגובה של תומכי דאעש "מלחמה ותקשורת" (טלגרם, 27 בנובמבר 2020).
מימין: כרזת הפרומו של הסרט “מוצול” של נטפליקס (אתר האינטרנט של נטפליקס, 26 בנובמבר 2020). משמאל: סרטון התגובה של תומכי דאעש “מלחמה ותקשורת” (טלגרם, 27 בנובמבר 2020).
  • שני הסרטים אודות כיבושה ושחרורה של מוצול משקפים נרטיבים סותרים. הסרט של נטפליקס מהלל את גבורת הכוחות העיראקים, שלחמו בדאעש, ומכפיש את דאעש, בעוד שהסרטון של תומכי דאעש מטפח את הנרטיב של דאעש כארגון מנצח, בעל יכולות צבאיות הנשען על תמיכת האוכלוסייה המקומית. בסרט העלילתי של נטפליקס הושקעו משאבים רבים בעוד שסרטון התגובה של דאעש נערך בחופזה. הוא כולל עריכה בסיסית של קטעי ארכיון בתוספת קריינות בשפה הערבית וכיתוביות בשפה האנגלית. קהל היעד של נטפליקס הינו בינלאומי (בדגש על מדינות המערב, אך להערכתנו גם תוך פזילה לעולם הערבי). קהל היעד העיקרי של דאעש הינו העולם הערבי/מוסלמי אך גם הוא שואף להגיע לקהילות מוסלמיות ברחבי העולם בדגש על מדינות המערב.

המהירות בה הפיצו תומכי דאעש את סרטון התגובה לסרט של נטפליקס משקפת את החשיבות הרבה שדאעש ותומכיו מייחסים לעיר מוצול ולמלחמה על התודעה בכלל. המטרה המרכזית של סרטון התגובה הינה להאדיר את כוחו של דאעש, שעדיין לא התאושש לחלוטין מקריסת הח’ליפות האסלאמית, אך הוא נמצא בתהליך של שיקום יכולותיו הצבאיות בעיראק ובמחוזות נוספים. כמו כן, נועד הסרטון להעלות את המורל של קהלי התומכים והפעילים של דאעש במזה”ת וברחבי העולם ולהעביר את המסר, כי הניצחון של דאעש ושל האידיאולוגיה הסלפית-ג’האדיסטית בוא יבוא.

הפקת הסרט “מוצול” ע”י חברת נטפליקס
  • במהלך שנת 2020 הפיקה חברת שירותי הטלוויזיה האמריקאית נטפליקס את הסרט העלילתי “מוצול”, העוסק בשחרור העיר מידי דאעש. הסרט הופץ ב-26 בנובמבר 2020 וזכה לכמות גדולה של צפיות בפלטפורמת השידור האמריקאית, נטפליקס, בעלת התפוצה הרחבה ברחבי העולם[1]. ההסרטה נעשתה במרוקו בהפקה עתירת תקציב. השחקנים, המופיעים בסרט הינם דוברי ערבית בניב המקומי, דבר שמעניק לסרט מידה מסוימת של אוטנטיות.
  • “מוצול” הינו סרט פעולה עלילתי באורך מלא (101 דקות), המבוסס על עדויות אותנטיות מהקרבות, שהתרחשו במהלך כיבוש העיר מוצול מידי דאעש. במרכזו מוצגת יחידת עילית עיראקית (של משטרת מחוז נינוא), אשר מחסלת את כיסי השליטה האחרונים של דאעש בעיר. בסרט מוצג דאעש כארגון טרור הזורע הרס, יורה באזרחים חפים מפשע הנמלטים מאזורי השליטה שלו. פעיליו מצטיירים כתבוסתנים, אשר מובסים בקלות יחסית בעת לחימתם נגד יחידת העילית. לוחמי היחידה העיראקית, לעומת זאת, מוצגים בסרט כאנשים ערכיים הדואגים לאוכלוסייה המקומית.
המענה של תומכי דאעש: “מלחמה ותקשורת”
  • ב-28 בנובמבר 2020, יומיים לאחר תחילת הפצת הסרט “מוצול” ע”י נטפליקס, פרסמו תומכי דאעש (שזהותם המדויקת אינה ברורה לנו) סרטון תגובה לסרט, המשקף את מסרי התעמולה ואת הנרטיב של דאעש. משך הסרטון כ-11 דקות הסרטון פורסם ברשת טלגרם וכותרתו “מלחמה ותקשורת”. הסרט דובר ערבית והוא מלווה בכותרות תרגום בשפה האנגלית. להלן עיקרי הסרט (טלגרם, 28 בנובמבר 20020):
  • הסרטון מתמקד בכיבוש מוצול ע”י דאעש (יוני 2014) ובתקופה שבה שלט הארגון על העיר (יוני 2014 – 9 ביולי 2017). הסרט מטפח את הדימוי של דאעש כארגון מנצח ובעל יכולות, שעלה בידו להביס את צבא עיראק תוך שעות ספורות באמצעות 300 לוחמים בלבד. בסרט נטען, כי עשרות אלפי כוחות הביטחון העיראקיים שהיו בעיר בעת שנכבשה ע”י דאעש, נטשו את המערכה, כשהם משאירים מאחוריהם ציוד צבאי הנאמד במיליארדי דולרים.
  • הסרטון כולל קטעי קרבות, שתועדו ע”י דאעש בעת השתלטות הארגון על מוצול ביוני 2014. פעילי דאעש מוצגים כגיבורים שלחמו למופת במהלך כיבוש העיר וכמי שגילו שגילו יכולות ויצירתיות ברמה גבוהה, תוך שימוש במגוון דפוסי פעולה. בין השאר מוזכרים הפעלת מכוניות תופת נגד כוחות הביטחון העיראקיים, שימוש ברחפני נפץ ושימוש ברקטות מיצור עצמי, שאותן פיתח דאעש.
קטע ארכיוני של פעילי דאעש בעת כיבוש העיר מוצול.    פעיל דאעש יורה טיל נ"ט לעבר טנק עיראקי בפאתי מוצול (טלגרם, 27 בנובמבר 2020).
מימין: קטע ארכיוני של פעילי דאעש בעת כיבוש העיר מוצול. משמאל: פעיל דאעש יורה טיל נ”ט לעבר טנק עיראקי בפאתי מוצול (טלגרם, 27 בנובמבר 2020).
  • החלק השני של הסרטון עוסק בשנים בהם שלט דאעש על העיר מוצול. בסרטון נטען, כי רוב תושבי העיר שמחו על השתלטות דאעש עליה. כמו כן נטען, כי בתקופת שליטת דאעש בעיר נהנתה מוצול משגשוג, אחת התקופות הטובות ביותר שידעה העיר אי פעם, ומצביון מיוחד שלא היה כמוהו בהיסטוריה (כשבפועל ביצע דאעש מעשי טבח בתושבי העיר והשליטו עליה משטר טרור).
  • הסרטון מסתיים בכיבושה מחדש של מוצול תוך העצמת כוחות שנלחמו נגד דאעש והאשמת ארה”ב בהרס העיר. בסרטון נאמר, כי ארה”ב הפעילה מטוסים שהרסו את מוצול באמצעות ההפצצות, כמו כן השתתפו בכיבושה כ-130,000 לוחמים מצבא עיראק ופעילי הגיוס העממי (כל זאת על מנת להעביר את המסר של “מעטים מול רבים” על מנת לתת הסבר לכיבוש העיר מידי דאעש).
 ההרס הרב שנגרם לעיר מוצול במהלך שחרורה מידי דאעש (אלעאלם, 10 ביולי 2017).
ההרס הרב שנגרם לעיר מוצול במהלך שחרורה מידי דאעש (אלעאלם, 10 ביולי 2017).

בסוף הסרטון מועבר המסר, כי למרות כיבוש מוצול ממשיך דאעש לפעול בעיראק וכי הארגון רחוק מלהיות מובס[2]. בנוסף, נשמע (במשתמע) איום תחת הכיתוב “בקרוב” לכבוש את מוצול מחדש. בסיום הסרטון נראים צילומים של המסגד הגדול בעיר שבו הכריז מנהיג דאעש, אבו בכר אלבע’דאדי, על הקמת הח’ליפות של דאעש. הסיום מגלם את המסר המרכזי שבסרטון: דאעש יתחזק ועוד ישוב למוצול כמנצח.

תמונת הסיום של הסרטון של דאעש: צילום מתוך המסגד הגדול של מוצול, שבו הכריז אבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש, ביוני 2014, על הקמת הח'ליפות של דאעש.     פיצוץ המסגד הגדול ע"י דאעש ב-21 ביוני 2017 (טלגרם, 22 ביוני 2017).
מימין: תמונת הסיום של הסרטון של דאעש: צילום מתוך המסגד הגדול של מוצול, שבו הכריז אבו בכר אלבע’דאדי, מנהיג דאעש, ביוני 2014, על הקמת הח’ליפות של דאעש. משמאל: פיצוץ המסגד הגדול ע”י דאעש ב-21 ביוני 2017 (טלגרם, 22 ביוני 2017).
אבו בכר אלבע'דאדי נושא דרשה במסגד הגדול במוצול (יוטיוב, 5 ביולי 2014)
אבו בכר אלבע’דאדי נושא דרשה במסגד הגדול במוצול
(יוטיוב, 5 ביולי 2014)

המסגד הגדול של מוצול הינו סמל לח’ליפות האסלאמית, שעל הקמתה הכריז מנהיג דאעש במסגד. ח’ליפות זאת קרסה עם שחרור השטחים שעליהם שלטה ע”י קואליציה בינלאומית בהנהגת ארה”ב וכוחות צבא עיראק. המסגד נבנה לראשונה בסוף המאה ה-12 אך עבר שיפוצים רבים ברבות השנים. רובו נהרס ע”י דאעש ב-21 ביוני 2017, במהלך המערכה לשחרור מוצול. בשנת 2018 החלו פעולות לשיפוץ המסגד ביוזמת אונסק”ו ובמימון איחוד האמירויות, אך נראה, כי הן עדיין מתקדמות בעצלתיים (אלסומריה, 20 בינואר 2020).

הריסות המסגד הגדול של מוצול (shafaqna.com, 27 יוני 2020).    פעולות השיקום 
(אלעין, 20 ביוני 2020).
מימין: הריסות המסגד הגדול של מוצול (shafaqna.com, 27 יוני 2020). משמאל: פעולות השיקום
(אלעין, 20 ביוני 2020).
נספח
העיר מוצול: כיבושה ע”י דאעש ושחרורה ע”י הכוחות העיראקיים והקואליציה הבינלאומית

העיר מוצול, בירת מחוז נינוא, הינה העיר השלישית בגודלה בעיראק, אחרי בגדאד ובצרה. היא משמשת מרכז לתעשיית הנפט בצפון עיראק. האומדן האחרון של מספר תושביה משנת 2004 עמד על 1.8465 מיליון נפש. מרבית האוכלוסייה הינה ערבית סונית, אך היו בה גם מיעוטים כורדים, נוצרים-ארמנים, תורכמנים, יזידים וצ’רקסים. המיעוטים הללו נרדפו ונרצחו על-ידי דאעש ולא ברור כמה מהם מתגוררים כיום בעיר (ויקיפדיה). במהלך שנות שלטונות של דאעש הפכו כ-700,000 מתושביה לעקורים (שלא ברור כמה מהם חזרו לעיר).

  • ביוני 2014 פתח דאעש במערכה צבאית בעיראק, שנועדה להשתלט על מרבית שיטחה של מערב עיראק וצפונה ובהמשך גם על הבירה בגדאד. לשיא הצלחותיו הגיע דאעש ב-10-4 ביוני 2014, כשכבש את העיר מוצול מידי כוחות גדולים של צבא עיראק, שבהקמתו ואימונו השקיעה ארה”ב משאבים רבים במשך שנים ארוכות.
  • במהלך כיבוש מוצול שחרר דאעש כ-3,000 אסירים מבתי הכלא של הממשל העיראקי, והשתלט על מתקנים צבאיים שבעבר שימשו את צבא ארה”ב. כמו כן, השתלט דאעש על נמל התעופה הבינלאומי של מוצול, על סכר מוצול שמצפון לעיר, ןעל תשתיות ממלכתיות נוספות (מתקני נפט, בנקים). כיבושים אלו לוו במעשי טבח המוניים, שבמהלכם הרג דאעש אזרחים ואנשי צבא עיראקיים (ובכלל זה חיילים שיעים שנפלו לידיו בשבי). כמו כן, הרס דאעש מסגדים וקברים קדושים ופגע בכנסיות (בין השאר הרס דאעש את קבר הנביא יונה והנביא דניאל שבאזור מוצול).
הרס של פסלים עתיקים בעיראק, אוצרות תרבות מראשית הציוויליזציה האנושית (. (com.movements-islamist
מימין: קבר הנביא דניאל באזור מוצול לפני שפוצץ על-ידי דאעש (com.youm7) . משמאל: הרס של פסלים עתיקים בעיראק, אוצרות תרבות מראשית הציוויליזציה האנושית (. (com.movements-islamist
  • כמנהגו, הקים דאעש במוצול מוסדות משפט ואכיפת ההלכה האסלאמית, על פי פרשנותו המחמירה, אשר דיכאו את התושבים (בניגוד לתמונה ה”אידיאלית” שמנסה לצייר הסרטון אותו הפיצו תומכי הארגון).
  • כשלוש שנים לאחר שדאעש הכריז במוצול על הקמת הח’ליפות האסלאמית, ולאחר כתשעה חודשים של לחימה עיקשת, שוחררה מוצול ע”י הכוחות העיראקים והקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות-הברית. המבצע החל בליל ה-16 באוקטובר 2016. ב-9 ביולי 2017 הצהיר ראש ממשלת עיראק על שחרור מוצול משליטת דאעש וב-10 ביולי הוכרז על כך באופן רשמי. כתוצאה מהקרבות הקשים במהלך שחרור העיר נגרם הרס רב לבתי העיר ולתשתיות שלה (מערכות מים, בתי ספר, גשרים). שיקומה של העיר צפוי איפא להיות ממושך ועלותו גבוהה.

[1] נטפליקס (Netflix) הינה חברה אמריקאית, שבסיסה בקליפורניה. החברה הוקמה בשנת 1997 ע"י ריד הייסטינגס ומארק רנדולף. עיקר פעילותה הוא במתן שירותי צפייה ישירה של ספריית סרטים ותוכניות טלוויזיה, שחלקן תוכן מקורי של החברה, תמורת מנוי חודשי. לנטפליקס 182 מיליון מנויים, 69 מיליון מהם מארה"ב (עדכני לאפריל 2020). נטפליקס זמינה ברחבי העולם פרט לסין, סוריה, קוריאה הצפונית וחצי האי קרים (ויקיפדיה). בשנים האחרונות הפכה נטפליקס לחברת הפקת הקולנוע והטלוויזיה הגדולה בעולם.
[2]
בשנה האחרונה ניכרת עלייה חדה בהיקף פעילות הטרור והגרילה של דאעש בעיראק, אולם תהליך שיקום כוחותיו הצבאיים של הארגון בזירה העיראקית עדיין לא הסתיים. פרטים נוספים ראו מחקר של מרכז המידע מה-22 בספטמבר 2020: "התעצמות דאעש בזירה העיראקית: תמונת מצב".