המערכה נגד התפשטות נגיף הקורונה ברצועת עזה (עדכני ל- 17 במאי 2020)

ישיבה של הוועדה הלאומית להתמודדות עם מגפת הקורונה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 11 במאי 2020)

ישיבה של הוועדה הלאומית להתמודדות עם מגפת הקורונה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 11 במאי 2020)

רחובות עזה שוקקים בלילות חודש רמצ'אן (אלערבי אלג'דיד, 12 במאי 2020)

רחובות עזה שוקקים בלילות חודש רמצ'אן (אלערבי אלג'דיד, 12 במאי 2020)

תושבי עזה שוברים את צום רמצ'אן על חוף הים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 11 במאי 2020).

תושבי עזה שוברים את צום רמצ'אן על חוף הים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 11 במאי 2020).

תרגיל בדיקת המוכנות, שערך משרד הבריאות (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 11 במאי 2020)

תרגיל בדיקת המוכנות, שערך משרד הבריאות (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 11 במאי 2020)

סיוע מתורכיה שהגיע לרצועת עזה (ערוץ ה-YOUTUBE של סוכנות אנטוליה, 14 במאי 2020)

סיוע מתורכיה שהגיע לרצועת עזה (ערוץ ה-YOUTUBE של סוכנות אנטוליה, 14 במאי 2020)

עיקרי ההתפתחויות
  • במספר הנדבקים בנגיף קורונה לא חל שינוי והוא עומד על עשרים חולים. שני חולים נוספים החלימו השבוע כך שמספר המחלימים הגיע ל-16. מתוכם עשרה נשלחו לבתיהם ושישה שוהים עדיים במתקני הבידוד. ארבעה תושבים עדיין חולים ומאושפזים בבית החולים במעבר רפיח.
  • למרות מספר החולים היציב והנמוך ממשיכים ראשי מערכת הבריאות ברצועת עזה להזהיר את הציבור ברצועת עזה מפני התפרצות הנגיף. הם מציינים, כי צעדי המנע מתבצעים בניסיון להרוויח זמן כדי להגביר את המוכנות של מערכת הבריאות, לקראת התפרצות בלתי נשלטת בשטח הרצועה.
  • למרות אזהרות ראשי מערכת הבריאות רבים מתושבי הרצועה, ובכלל זה בכירי חמאס, ממשיכים להתעלם מההנחיות ומצעדי המנע. תמונות מהרצועה ודיווחים עיתונאים מצביעים על התקהלות ברחובות במהלך חודש רמצ’אן, חופי ים שוקקים, שווקים מלאים בקונים והיעדר הקפדה על עטיית מסיכות.
  • בכירי משרד הבריאות ברצועה ממשיכים להתלונן, כי ציוד רפואי אינו מגיע מהרשות הפלסטינית. לדבריהם, קיים מחסור חמור בתרופות, חומרים רפואיים מתכלים וציוד מעבדות. המשרד קרא לגורמים הנוגעים בדבר להיענות בדחיפות ולספק את הצרכים הרפואיים הדרושים. דובר משרד הבריאות ברצועה, כהרגלו, שב והטיל על ישראל את האשמה להיעדר תשתיות הולמות, רפואיות והומניטריות, וטוען כי “המצור” הישראלי מהווה איום מתמיד על חיי התושבים.
  • לנוכח החששות הללו מהלכים להסרת המגבלות עדיין לא החלו להתבצע בצורה משמעותית. דווח כי בתי הספר אמורים להיפתח בחודש אוגוסט 2020. המסגדים לפי שעה עדיין סגורים לתפילות.
ממדי התחלואה

אין שינוי במספר הנדבקים ברצועה והוא עומד על עשרים בני אדם. ב-16 במאי 2020 דווח על שני מחלימים נוספים כך שמספר המחלימים עומד עתה על 16. עשרה מהמחלימים נשלחו לבתיהם, שישה שוהים עדיין במתקני הבידוד, ארבעה חולים עדיין ומאושפזים בבית החולים במעבר רפיח.

  • סה”כ בוצעו עד כה בשטחי הרצועה 7,385 בדיקות. ברצועה קיימים 16 מתקני בידוד פעילים בהם שוהים 1,574 איש, 1,168 מהם נכנסו לרצועה דרך מעבר רפיח בין ה-12 ל-14 במאי 2020. 11.1% מכלל השוהים בבידוד סובלים ממחלות רקע (צפא, אלראי, אתר משרד הבריאות ברצועה, 16 במאי 2020).
הצעדים הננקטים במעבר רפיח מעת הגעת הפלסטינים ועד להעברתם למרכזי ההסגר
 (חשבון הטוויטר של משרד הפנים ברצועה, 12 במאי 2020)
     הצעדים הננקטים במעבר רפיח מעת הגעת הפלסטינים ועד להעברתם למרכזי ההסגר
 (חשבון הטוויטר של משרד הפנים ברצועה, 12 במאי 2020)
הצעדים הננקטים במעבר רפיח מעת הגעת הפלסטינים ועד להעברתם למרכזי ההסגר
 (חשבון הטוויטר של משרד הפנים ברצועה, 12 במאי 2020)
   הצעדים הננקטים במעבר רפיח מעת הגעת הפלסטינים ועד להעברתם למרכזי ההסגר
 (חשבון הטוויטר של משרד הפנים ברצועה, 12 במאי 2020)
הצעדים הננקטים במעבר רפיח מעת הגעת הפלסטינים ועד להעברתם למרכזי ההסגר
(חשבון הטוויטר של משרד הפנים ברצועה, 12 במאי 2020)
המשך החשש מהתפרצות נגיף הקורונה בשטח הרצועה

למרות מספר החולים הנמוך, ולמרות שהתפשטות הנגיף נמצאת תחת שליטה, ממשיכים ראשי מערכת הבריאות ברצועת עזה להזהיר את הציבור מפני סכנת התפרצות הנגיף. זאת, להערכתנו, בשל מודעותם לפוטנציאל הסיכון הרב, הטמון בהתפרצות בלתי נשלטת של הנגיף בתוך הרצועה, על רקע צפיפות האוכלוסין, אי ציות להנחיות ויכולותיה הדלות של מערכת הבריאות.

  • בהתבטאויותיהם מציינים ראשי מערכת הבריאות, כי עד כה כל צעדי המנע ננקטו בעיקר כדי להרוויח זמן ולהגביר את היערכות המערכות הרפואיות ברצועה. להלן מספר התבטאויות בנושא:
    • בישיבה של הוועדה הלאומית להתמודדות עם מגפת קורונה ציין יוסף אבו אלריש, תת שר הבריאות, כי הרצועה נמצאת עדיין בשלב של מאמצים להרוויח זמן כדי להגביר את מוכנות המערכות הרפואית. לדבריו, הדבר מחייב שלא תהיינה תופעות של שאננות במילוי ההנחיות בכל הקשור לצעדי המנע (סוכנות אלראי, 12 במאי 2020).
    • בסיור שערך יוסף אבו אלריש במרכז הרפואי אלשפאא’ הוא אמר, שמשרד הבריאות עבר כברת דרך חשובה במסגרת הגברת המוכנות וההיערכות להתמודדות עם נגיף קורונה. יחד עם זאת, לדבריו, רצועת עזה, כמו שאר העולם, אינה חסינה מפני סכנות. הדבר מחייב, לדבריו, להגביר את צעדי המנע והזהירות של החברה ולהעלות את רמת המוכנות מצד כולם (סוכנות אלראי, 15 במאי 2020).
    • ד”ר אשרף אלקדרה, דובר משרד הבריאות ברצועה, המשיך להזהיר בתדרוכים לעיתונאים מפני השאננות במילוי ההנחיות. לדבריו עקומת התפשטות המגיפה ממשיכה לעלות בעולם ובסביבתה של רצועת עזה, ועל כן יש לנקוט בצעדי המנע והבטיחות. הוא ציין, כי משרד הבריאות מצר על מצב השאננות והזלזול ברצועת עזה וקרא לתושבים לחדול מכך (סוכנות אלראי, 12 במאי 2020).
    • ד”ר עבד אלנאצר צבח, מנהל משרד ארגון הבריאות העולמי ברצועת עזה, שב וציין כי הנגיף ללא ספק יגיע לרצועה מבחוץ. הוא הוסיף כי רצועת עזה אינה יכולה להמשיך בהסגר שהטילה על עצמה עד אין קץ וציין כי אין צעדי מנע המעניקים [בטחון] של 100%. ד”ר צבח הוסיף, כי לאחר זמן מה תהיה חזרה לשגרה, המערכת לא תהיה סגורה ואז יהיו כאלה אשר יגיעו לרצועה או שיצאו ממנה. הוא הביע תקווה שכאשר הנגיף יגיע לרצועה הם כבר יהיו ערוכים לחלוטין ותושלם הכשרתו של בית החולים האירופי (סוכנות וטניה, 10 במאי 2020).
תופעות של אי-מילוי צעדי המנע
  • למרות אזהרות ראשי מערכת הבריאות נמשכות התופעות של התעלמות התושבים מההנחיות. נמסר כי במהלך לילות חודש רמצ’אן קיימת תחושה כי לא חל שינוי באווירה ברחובות בהשוואה לשנים הקודמות. תמונות מהרצועה ודיווחים מצביעים על פעילות ערה של תושבים בשעות הערב ורחובות הומים למרות ההנחיות; טרם שבירת הצום מתמלאים השווקים בקונים רבים; בשעות שלאחר שבירת הצום מתמלאים הרחובות בהולכי רגל; חוגגים רבים מגיעים לפארקים הציבוריים ולחוף הים. חלק מתושבי רצועת עזה מנצלים את שעות הערב לקיום ביקורים משפחתיים וצעירים רבים מתכנסים מול הבתים ובגנים ציבוריים עד לשעות הלילה המאוחרות (אלערבי אלג’דיד, 12 במאי 2020). ההתעלמות מההנחיות אינה פוסחת גם על פעילים בכירים בחמאס.
אי מילוי המגבלות שהוטלו על האוכלוסייה
רחובות עזה שוקקים בלילות חודש רמצ'אן  (אלערבי אלג'דיד, 12 במאי 2020)   רחובות עזה שוקקים בלילות חודש רמצ'אן  (אלערבי אלג'דיד, 12 במאי 2020)
רחובות עזה שוקקים בלילות חודש רמצ’אן (אלערבי אלג’דיד, 12 במאי 2020)
תמונות מסרטון המתעד התגודדויות קונים בשווקים לקראת הארוחה לשבירת הצום (אלערבי אלג'דיד, 10 במאי 2020).    תושבי עזה שוברים את צום רמצ'אן על חוף הים
 (חשבון הטוויטר של PALINFO, 11 במאי 2020).
מימין: תמונות מסרטון המתעד התגודדויות קונים בשווקים לקראת הארוחה לשבירת הצום (אלערבי אלג’דיד, 10 במאי 2020). משמאל: תושבי עזה שוברים את צום רמצ’אן על חוף הים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 11 במאי 2020).
 
בכירים בחמאס אינם עוטים מסיכות. מימין: ע'אזי חמד, תת השר לפיתוח חברתי ברצועה, בפגישה עם הנהגת צעדות השיבה (דף הפייסבוק של המשרד לפיתוח חברתי ברצועה, 11 במאי 2020).     משלחת של חברי המועצה המחוקקת מטעם חמאס בביקור תנחומים בביתו של אחמד אלכרד
 (חשבון הטוויטר של המועצה המחוקקת ברצועה, 12 במאי 2020).
בכירים בחמאס אינם עוטים מסיכות. מימין: ע’אזי חמד, תת השר לפיתוח חברתי ברצועה, בפגישה עם הנהגת צעדות השיבה (דף הפייסבוק של המשרד לפיתוח חברתי ברצועה, 11 במאי 2020). משמאל: משלחת של חברי המועצה המחוקקת מטעם חמאס בביקור תנחומים בביתו של אחמד אלכרד (חשבון הטוויטר של המועצה המחוקקת ברצועה, 12 במאי 2020).
היערכות לקראת אפשרות התפרצות המחלה בהמשך
  • במשרד הבריאות ברצועה ממשיכים להיערך לקראת אפשרות של התפרצות הנגיף. מערכת הבריאות קיימה בשיתוף עם הארגון הצרפתי Médecins du monde (MdM), תרגיל לבדיקת מוכנותם של המרכזים למיון החולים הנשימתיים. התרגיל נערך במרכז הסמוך למרכז הרפואי אלשפאא’, וצפו בו תת-שר הבריאות, ד”ר יוסף אבו אלריש, וחברי הוועדות הלאומית והמקצועית למאבק בקורונה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 11 במאי 2020).
  תרגיל בדיקת המוכנות, שערך משרד הבריאות
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 11 במאי 2020)
      תרגיל בדיקת המוכנות, שערך משרד הבריאות
(דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 11 במאי 2020)
תרגיל בדיקת המוכנות, שערך משרד הבריאות (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברצועה, 11 במאי 2020)
  • ד”ר מדחת מחיסן, עוזר תת שר הבריאות, ערך פגישה עם מנהלי בתי החולים הלא-ממשלתיים במהלכה יידע אותם על תכניות שהוכנו לתרחישים צפויים בשלב של התפשטות המגיפה והטלת עוצר. מחיסן הדגיש את חשיבות תפקידו של מגזר הרפואה הלא-ממשלתי בנשיאה בנטל במטרה להבטיח הנגשת שירותים רפואיים לכלל תושבי הרצועה (סוכנות אלראי, 14 במאי 2020). בישיבה קודמת בנושא דיווח מחיסן כי גובשה תכנית, יחד עם המוסדות הלא-ממשלתיים, להכשירת 25 צוותים רפואיים ניידים שיגיעו לבתיהם של חולים הזקוקים לטיפול רפואי (אתר משרד הבריאות ברצועה, 19 באפריל 2020).
סיוע חיצוני לרצועה
  • ארגון הבריאות העולמי העביר ב-10 במאי 2020 ציוד לבדיקות מעבדה לגילוי נגיף הקורונה. הציוד מיועד ל-2,200 תושבים ברצועה. הציוד הגיע הודות לסיוע מהקרן ההומניטרית לשטחים הפלסטיניים הכבושים (oPt HF) (דף הפייסבוק של נציגות ארגון הבריאות העולמי בשטחים, 13 במאי 2020). בנוסף לכך העביר הארגון ב-13 במאי 2020, 2,688 ערכות בדיקה (דף הפייסבוק של נציגות ארגון הבריאות העולמי בשטחים, 15 במאי 2020).
העברת ערכות הבדיקה מארגון הבריאות העולמי     העברת ערכות הבדיקה מארגון הבריאות העולמי
העברת ערכות הבדיקה מארגון הבריאות העולמי (מימין: דף הפייסבוק של נציגות ארגון הבריאות העולמי בשטחים, 13 במאי 2020; משמאל: דף הפייסבוק של נציגות ארגון הבריאות העולמי בשטחים,
15 במאי 2020)
  •  דובר משרד הבריאות ברצועה, ד”ר אשרף אלקדרה, אמר בתדרוכים לעיתונאים ב כי ב-13 במאי 2020 הגיע לעזה משלוח מהסיוע הרפואי ששלחה תורכיה לרשות הפלסטינית. הוא ציין כי משרד הבריאות בעזה מחכה למשלוח של שני מכשירי PCR ו-20 אלף ערכות בדיקה, בהתאם לרשימות הציוד המיועד לעזה (סוכנות אלראי, 14 במאי 2020).
  • אלקדרה ציין, כי משרד הבריאות ברצועת עזה עוקב אחר כל הסיוע למאבק בנגיף קורונה ששיגרו מדינות ומוסדות באמצעות הרשות הפלסטינית. לדבריו עד כה סיוע זה לא הגיע לרצועה (סוכנות אלראי, 14 במאי 2020). אלקדרה שב וציין כי המשך “המצור” הישראלי מהווה איום מתמיד על חיי התושבים ברצועה, שאין בה תשתיות רפואיות והומניטריות, וקרא לכל הצדדים לפעול מיד לסיומו. אלקדרה שב וציין כי המחסור בתרופות, חומרים מתכלים רפואיים וציוד מעבדות הגיע לשלב מסוכן, וקרא לגורמים הנוגעים בדבר להיענות בדחיפות ולספק את הצרכים הרפואיים, החומרים לבדיקות המעבדה, מיטות טיפול נמרץ ומכשירי הנשמה (סוכנות אלראי, 14 במאי 2020).
  • משרד העבודה ברצועה הודיע על הענקת סיוע כספי ליותר מ-1,500 עובדים במגזר החינוך הפרטי שנפגעו בשל מגפת הקורונה. הסיוע ממומן בידי הצלב האדום הבינלאומי. מאהר אבו ריא, ראש המחלקה לשיתוף פעולה בינערבי ובינלאומי במשרד, אמר כי סכום הסיוע עומד על חצי מיליון דולר, והוא יחולק במשך שלושה חודשים, מאה דולר לכל עובד. לדבריו, מדובר בעובדים בגני הילדים, מרכזי החינוך המיוחד, המרכזים המקצועיים הפרטיים והקפיטריות בבתי הספר. הוא הוסיף כי 16,275 עובדים במגזר החינוך הפרטי נרשמו לקבלת הסיוע (סוכנות אלראי, 13 במאי 2020).
הקלות בצעדי המנע
  • סלאמה מערוף, יו”ר לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, הודיע כי בכוונתם לפתות את בתי הספר בתחילת חודש אוגוסט 2020. לדבריו ב-5 באוגוסט, יחזרו צוותי ההוראה לעבודתם, וב-8 באוגוסט יחלו התלמידים את לימודיהם (PALINFO, 14 במאי 2020).
  • למרות שמועות על פתיחת המסגדים במהלך עיד אלפטר, הדגיש משרד ההקדשים ברצועה, כי ההחלטה על סגירת המסגדים ואיסור התפילות בציבור עודנה בתוקף. לדבריו, הוקמה ועדה ממשלתית לבחינת האפשרות לקיים את תפילת יום שישי במסגדים בהתאם לשורת הגבלות קפדניות (אתר משרד ההקדשים ברצועה, 14 במאי 2020).