המערכה נגד התפשטות נגיף הקורונה ברצועת עזה (עדכני ל- 31 במאי 2020)

תפילת יום השישי במסגד אלשהדאא' בח'אן יונס (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 29 במאי 2020)

תפילת יום השישי במסגד אלשהדאא' בח'אן יונס (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 29 במאי 2020)

אספקת שתיה ומסכות לתלמידים (חשבון הטוויטר של אתר pal10, 30 במאי 2020)

אספקת שתיה ומסכות לתלמידים (חשבון הטוויטר של אתר pal10, 30 במאי 2020)

חיטוי בתי הספר ואולמות הבחינות (דף הפייסבוק של משרד החינוך ברצועה, 28 במאי 2020)

חיטוי בתי הספר ואולמות הבחינות (דף הפייסבוק של משרד החינוך ברצועה, 28 במאי 2020)

עיקרי ההתפתחויות
  • בשבוע שחלף התגלו שישה חולים חדשים בנגיף קורונה. מספר הנדבקים בנגיף קורונה ברצועת עזה עומד עתה על 61 בני אדם, מהם 42 חולים פעילים. כל החולים שאותרו הגיעו מחוץ לרצועת עזה דרך מעבר רפיח.
  • נראה לנו כי הטפול של חמאס בקורונה נמצא תחת שליטה. לידיעה שמקורה באתר אינטרנט בלונדון לפיה מספר הנדבקים והמתים מהנגיף ברצועה גדול בהרבה מהמספרים המתפרסמים אין בידינו אימות.
  • ברצועת עזה הוכרז על מספר הקלות בכפוף להוראות ולצעדי מנע. בין השאר הותרה תפילת יום שישי במסגדים והחלו בחינות הבגרות בבתי הספר. עם זאת רופאים ותושבים ברצועה שבים ומתריעים על אי- הקפדה על צעדי-המנע במרחב הציבורי.
  • התארגנויות מקומיות בצפון הרצועה ובדרומה הודיעו על שיגור בלוני תבערה/נפץ לעבר ישראל. ההודעות לוו באיומים כי אם ישראל לא תכניס ציוד רפואי לרצועה יהיו לכך תוצאות חמורות. להערכתנו אין המדובר בהחלטה פורמלית של חמאס לחדש את שיגור הבלונים אולם הדבר אפשרי, למשל בתסריט של התפרצות נגיף הקורונה בתוך הרצועה ואובדן שליטה על המאבק נגדו.
ממדי התחלואה

מספר הנדבקים בנגיף קורונה ברצועת עזה עומד על 61 בני אדם, לאחר שבשבוע החולף התגלו שישה חולים נוספים. 42 מבין החולים הם חולים פעילים המאושפזים בבית החולים לבידוד במעבר רפיח (נתוני משרד הבריאות, עדכניים ל-31 במאי 2020). 18 חולים החלימו, מתוכם ארבעה שוהים במרכז ההסגר במעבר רפיח, ו-14 שוהים בהסגר ביתי (צפא, 30 במאי 2020). עד כה היה מקרה פטירה אחד ברצועת עזה כתוצאה מהנגיף. כל החולים הם תושבים שהגיעו מחוץ לרצועת עזה דרך מעבר רפיח.

  • ע”פ דיווחי משרד הבריאות ברצועת עזה נערכו עד כה 9,500‬ בדיקות לגילוי נגיף קורונה, 9,439 מהן נמצאו שליליות ו-61 חיוביות (צפא, 30 במאי 2020). 1,492 בני אדם עדיין שוהים במרכזי הסגר ברחבי הרצועה (צפא, 30 במאי 2020).

אינפוגרפיק המציג את נתוני התחלואה בקורונה ברצועת עזה 
(חשבון הטוויטר של צפא, 27 במאי 2020)
אינפוגרפיק המציג את נתוני התחלואה בקורונה ברצועת עזה
(חשבון הטוויטר של צפא, 27 במאי 2020)

  • על פי כתבה שהתפרסמה באתר The Levant News, המציג עצמו כמוסד תקשורת עצמאי, שבסיסו בלונדון, הנתונים הרשמיים שמפרסמת חמאס אינם משקפים את המציאות. הכתבה מצטטת דיווחים של מקורות פנימיים בעזה, שביקשו להישאר בעילום שם, המצביעים על כך שהמספר הנדבקים והמתים מנגיף קורונה גדול בהרבה מהמספר שמוסרים הגורמים הרשמיים בעזה, וכי השלטון ברצועה מסתיר את הנתונים האמתיים כדי שהתושבים לא יאבדו את אמונם בו. על פי הכתבה דיווחים אלו נסמכים על הצהרות רופאים, שמסרו כי בכירי חמאס רושמים מקרי ההידבקות בקורונה ומקרי מיתה מהנגיף כמקרים של שפעת או דלקת ריאות או אפילו שבץ. לדברי הרופאים, צוותי הרפואה בעזה יצרו קשר עם עמיתיהם בגדה כדי לשמוע את עצותיהם והנחיותיהם לאור ההצלחה שנחלה הרשות הפלסטינית במאבק בקורונה (אתר The Levant News, 25 במאי 2020). עד כה אין בידינו הוכחה לכך ויתכן שהמדובר במידע מגמתי, שנועד להכפיש את חמאס.
צעדי המנע של החמאס
  • ב-22 במאי 2020 הודיע משרד הבריאות כי בית חולים השדה במעבר רפיח הורחב ומכיל עתה מאה מיטות עבור חולים הזקוקים לבידוד (אתר משרד הבריאות ברצועה, 22 במאי 2020).
  • רופא ברצועה בשם מחמד עבד אלקאדר אבו ריא[1], שהתראיין בנושא ההתמודדות עם מגפת הקורונה, ציין את הזלזול והשאננות בהתנהגות התושבים. לדבריו האסון הגדול ביותר הוא מצב השאננות ששרר במרכזי ההסגר המיועדים לחוזרים מחו”ל. הוא ציין את חוסר תשומת לב לכללי ההיגיינה הבסיסיים, והמסחר שהתנהל עם רוכלים דרך חלונות החדרים (אתר נון פוסט, 26 במאי 2020). תמונות מהרצועה מראים, כי גם ברחובות העיר ובחופי הים לא נראה שצעדי המנע נשמרים ורבים מתושבי הרצועה אינם נענים להנחיות.
חוף הים של העיר עזה ב-29 במאי (דף הפייסבוק של אתר pal10, 30 במאי 2020)     חוף הים של ח'אן יונס (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 29 במאי 2020)
מימין: חוף הים של העיר עזה ב-29 במאי (דף הפייסבוק של אתר pal10, 30 במאי 2020); משמאל: חוף הים של ח’אן יונס (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 29 במאי 2020)
  • ב-28 במאי 2020 קיים משרד הבריאות ברצועה ישיבת הערכה בנוגע לתפקוד מרכזי ההסגר בראשות ד”ר יוסף אבו אלריש, תת שר הבריאות. אבו אלריש הדגיש את חשיבות המפגש במסגרת המעקב השוטף אחר יישום אמצעי הבטיחות במרכזי ההסגר, כיוון שמרכזי ההסגר הם החוליה הראשונה והחשובה ביותר בצעדי המנע שנוקט משרד הבריאות (אתר משרד הבריאות ברצועה, 28 במאי 2020).
הקלות בצעדי המנע: פתיחת המסגדים
  • משרד ההקדשים ברצועה הודיע על פתיחת המסגדים ביום שישי 29 במאי 2020 לתפילת יום שישי בכפוף לשורה של צעדי מנע והגבלות (אתר משרד ההקדשים ברצועה, 27 במאי 2020). ביום שישי 29 במאי 2020 נערכו תפילות יום שישי במסגדים לאחר שהמסגדים היו סגורים במשך כחודשיים.
תפילת יום השישי במסגד אלשהדאא' בח'אן יונס
(דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 29 במאי 2020)
    תפילת יום השישי במסגד אלשהדאא' בח'אן יונס
(דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 29 במאי 2020)
תפילת יום השישי במסגד אלשהדאא’ בח’אן יונס
(דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 29 במאי 2020)
תפילת יום השישי במסגד אלסיד האשם בעזה 
(דף הפייסבוק של שהאב, 29 במאי 2020)
     תפילת יום השישי במסגד אלסיד האשם בעזה 
(דף הפייסבוק של שהאב, 29 במאי 2020)
תפילת יום השישי במסגד אלסיד האשם בעזה
(דף הפייסבוק של שהאב, 29 במאי 2020)
  • ד”ר עבד אלחמיד ג’מאל אלביומי, רופא החבר בצוות הבטיחות והמאבק במגפה במחוז מרכז הרצועה ועובד ככל הנראה בבית החולים שהדאא’ אלאקצא, העלה פוסט שמתח ביקורת חריפה על העדר ההקפדה על יישום צעדי המנע במסגדים (דף הפייסבוק של אלביומי, 29 באפריל 2020). עיקרי דבריו: במסגד שבו התפלל במחוז מרכז הרצועה שיעור ההקפדה על צעדי המנע לא עלה על 10%; לא חולקו מסכות למתפללים ופחות מ-5% מהמתפללים עטו מסכות; המתפללים לא הקפידו על מרחק ביניהם; חלקם לא הביאו שטיחי תפילה מהבית; היו ילדים במסגד; הברזיות היו פתוחות, דבר המגביר את התפשטות המגפה (דף הפייסבוק של אלביומי, 29 במאי 2020). חלק מהגולשים שהגיבו על הפוסט ציינו גם הם, כי במסגדים שבהם התפללו לא הייתה הקפדה מלאה על צעדי המנע. ד”ר חסאם אבו עלואן, העובד במסגרת הארגון הצרפתי Médecins du Monde (MdM), שיתף את הפוסט של אלביומי וכתב כי הערותיו זהות (דף הפייסבוק של חסאם אבו עלואן, 29 במאי 2020).
הקלות נוספות
  • ב-30 במאי 2020 החלו בחינות הבגרות והן תימשכנה עד ה-17 ביוני. 33,616 תלמידים ניגשים לבחינות ברצועת עזה. לדברי זיאד ת’אבת, תת-שר החינוך ברצועה, הוכן פרוטוקול רפואי, בתיאום עם משרדי הבריאות והפנים, שמטרתו לספק הגנה מפני הנגיף לתלמידים ולעובדים. במסגרת הצעדים שננקטו הופחת מספר התלמידים בכל אולם ל-15 לכל היותר, דבר שחייב הקמה של כחמישים ועדות בחינה נוספות והסתייעות ב-43 בתי ספר של אונר”א לעריכת הבחינות. לדבריו, האולמות, המסדרונות וריהוט בית הספר עברו חיטוי, וצורפו רופא או אח סיעודי ומדריכים לתמיכה פסיכולוגית לכל ועדה (דף הפייסבוק של משרד החינוך ברצועה, 30 במאי 2020).
חיטוי בתי הספר ואולמות הבחינות 
(דף הפייסבוק של משרד החינוך ברצועה, 28 במאי 2020)
     חיטוי בתי הספר ואולמות הבחינות 
(דף הפייסבוק של משרד החינוך ברצועה, 28 במאי 2020)
חיטוי בתי הספר ואולמות הבחינות
(דף הפייסבוק של משרד החינוך ברצועה, 28 במאי 2020)
אספקת שתיה ומסכות לתלמידים (חשבון הטוויטר של אתר pal10, 30 במאי 2020)      אולמות הבחינה (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 30 במאי 2020)
מימין: אספקת שתיה ומסכות לתלמידים (חשבון הטוויטר של אתר pal10, 30 במאי 2020) משמאל: אולמות הבחינה (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 30 במאי 2020)
  • האוניברסיטה האסלאמית ברצועת עזה הודיעה כי היא מחדשת את הפעילות המנהלתית במחלקות ובפקולטות במועדים 30 במאי – 3 ביוני 2020 (דף הפייסבוק של האוניברסיטה האסלאמית ברצועה, 29 במאי 2020).
  • נזאר עיאש, יו”ר איגוד הדייגים ברצועה, הודיע על פתיחת הים לדייג החל מבוקר 26 במאי 2020 (סוא, 25 במאי 2020).
  • מנגד, הכחיש איאד אלבזם, דובר משרד הפנים ברצועה, דיווחים בדבר כוונה להתיר את פתיחתם של אולמות השמחות ברצועה. הוא הדגיש, כי ההחלטה התקפה בעניינם היא שעליהם להיות סגורים (סוכנות וטניה, 30 במאי 2020; PALSAWA, 30 במאי 2020).
איומים כלפי ישראל
  • ב-25 במאי 2020 התפרסמו מספר דיווחים פלסטיניים אודות שיגור בלוני תבערה/נפץ לעבר ישראל, לאחר כשלושה חודשים, שבמהלכם לא הופרחו בלונים. בין השאר דווח על שיגור צרור בלוני תבערה ממזרח ח’אן יונס ועל שיגור צרורות של בלוני נפץ בצפון הרצועה (דף הפייסבוק של העיתונאי חסן אצליח, 25 במאי 2020; חשבון הטוויטר של סוכנות פלסטין אלחדת’, 25 במאי 2020). ההתארגנויות ששיגרו את הבלונים הודיעו כי השיגור בוצע כמסר לישראל (“האויב הציוני”) למהר ולהכניס לרצועה ציוד רפואי למאבק בנגיף קורונה. בהודעות אף הוצב איום לישראל שבמידה ולא יכנס הציוד תושבי עוטף עזה צפויים לעבור סבל קשה (דף הפייסבוק של אבו מאלכ, המציג עצמו כדובר ההתארגנות אחפאד אלנאצר, דף הפייסבוק של יחידת בני אלזוארי במזרח ח’אן יונס, 25 במאי 2020).
  • עם זאת “מקור מהימן” ברשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה הכחיש כי חידוש הפרחת בלוני התבערה מהרצועה לעבר עוטף עזה נבע מהחלטה של הרשות. לדבריו חידוש הפעילות בתחום היא של קבוצות נערים מקומיות, שיזמו את הפרחת הבלונים, כדי ללחוץ על ישראל להכניס לרצועה ציוד רפואי הנחוץ למאבק בנגיף קורונה. עוד מסר כי קבוצות אלה, אשר מקורבות לארגונים שונים ולזרועות צבאיות, פועלות לבדן ללא התערבות הרשות הלאומית העליונה אשר לא שינתה את כוונותיה בכל הנוגע להסלמת המאבק בישראל או לחזרה לשימוש ב”אמצעים קשים” שאינם בשימוש מזה מספר חודשים. המקור גם ציין כי הם מצפים ששיגור הבלונים יפסק אם ישראל תענה לדרישות להכניס לרצועה ציוד רפואי המיועד למאבק בנגיף (אלאיאם, 29 במאי 2020).

להערכתנו בשלב זה עדיין לא מדובר בהחלטה פורמלית של חמאס, או של הרשות הלאומית העליונה המוכוונת ע”י חמאס, לחדש את שיגור הבלונים ולהציב בפני ישראל דרישות בעלות אופי אולטימטיבי לציוד רפואי. עם זאת, לנוכח האיומים המתמשכים של חמאס כלפי ישראל, המלווים את המערכה נגד נגיף קורונה, יש לקחת בחשבון תסריט של חידוש הפעילות האלימה כשהטיפול של חמאס בנגיף ייצא מכלל שליטה, והצורך שלה בציוד רפואי יהפוך למיידי ולאקוטי (דבר שעדיין לא קרה).

[1] מחמד עבד אלקאדר אבו ריא מוצג בכתבה כבעל תואר ברפואה וכירורגיה כללית, בעל תואר שני בבריאות הציבור ואפידמיולוגיה, תואר גבוה בבריאות ילדים ותזונה, ותואר נוסף בניהול משברים. הוא עבד במוסדות ממשלתיים ובינלאומיים בתחום הבריאות ובריאות הציבור והשתתף בהכנת פרוטוקולי בריאות, במיוחד בתחומי החירום, המחקרים ותוכניות אסטרטגיות. הוא חבר באגודת הצדקה הפלסטינית ארץ' אלאנסאן, חבר מועצת המנהלים של בית הספר לחינוך מיוחד אזהאר פלסטין ויועץ באגודת אלעון ואלאמל לטיפול בחולי סרטן.