המערכה נגד וירוס הקורונה בשטחי הרשות הפלסטינית וברצועת עזה (תמונת מצב עדכנית ל-22 במרץ 2020)

מסיבת העיתונאים של ראש ממשלת הרשות מחמד אשתיה (ופא, 22 במרץ 2020)

מסיבת העיתונאים של ראש ממשלת הרשות מחמד אשתיה (ופא, 22 במרץ 2020)

עיקרי תמונת המצב

בשטחי הרשות הפלסטינית חלו עד כה בנגיף הקורונה 57 אנשים, מהם 17 הבריאו. ברצועת עזה אותרו שני חולים, שהגיעו מפקיסטאן. ראש ממשלת הרשות הטיל על התושבים הסגר חובה החל מה-22 במרץ 2020, עם כמה חריגים. ברצועת עזה נקט ממשל חמאס במכלול צעדים למניעת התקהלויות אך עדיין לא הוטל הסגר חובה על התושבים. עיקר המאמץ של ממשל חמאס מושקע עתה בבידוד הנכנסים לרצועה ובניית מרכזי הסגר כהכנה לאפשרות של התפשטות וירוס הקורונה. בולטת במיוחד התגייסות הזרוע הצבאית של חמאס בהנהגת יחיא אלסנואר לפרויקט להקמת 1000 יחידות הסגר ברפיח ובצפון הרצועה. הפרויקט מתקדם בקצב מהיר.

  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע כי החל מבוקר ה-22 במרץ ייסגרו כל המעברים לישראל ולא תותר כניסת פועלים וסוחרים פלסטינים עד להודעה חדשה (למעט כמה חריגים). על פי התקשורת הפלסטינית למרות המגבלות שהוטלו נמשכת הסתננות בלתי חוקית של פועלים פלסטינים לשטח ישראל. ראש ממשלת פלסטין מחמד אשתיה שב והדגיש כי חל איסור מוחלט על פועלים פלסטינים להגיע להתנחלויות ביהודה ושומרון. מנגנוני הביטחון הפלסטינים החלו לנקוט צעדים לאכיפת החלטה זאת.
הרשות הפלסטינית
ממדי התחלואה: תמונת מצב
  • בשטחי הרשות הפלסטינית חלו עד כה בנגיף הקורונה 57 אנשים. 17 אנשים (ממחוז בית לחם) החלימו ושוחררו לבתיהם. התפלגות החולים שנותרו הינה: 23 חולים במחוז בית לחם, שניים במחוז טול כרם, אחד עשר במחוז ראמאללה, אחד בשכם, אחד במחוז סלפית, אחד בחברון ואחד שהגיע מגשר אלנבי הנמצא בהסגר ביריחו.

אינפוגרף המסכם את התפשטות מחלת הקורונה בשטחי הרשות הפלסטינית: סה"כ 59 חולים, 57 ביהודה ושומרון 
ו-2 ברצועת עזה. 17 חולים החלימו (דף הפייסבוק מצדר, 22 במרץ 2020)

אינפוגרף המסכם את התפשטות מחלת הקורונה בשטחי הרשות הפלסטינית: סה”כ 59 חולים, 57 ביהודה ושומרון
ו-2 ברצועת עזה. 17 חולים החלימו (דף הפייסבוק מצדר, 22 במרץ 2020)

  • מקורות ההדבקה, שאותרו ברשות, הינם כדלקמן:
    • דובר הממשלה הפלסטינית, אבראהים מלחם, מסר ב-21 במרץ, כי צעירה מהכפר שקבא מערבית לראמאללה, שהגיעה מתורכיה ב-14 במרץ דרך מעבר אלנבי, נדבקה בקורונה (ופא, 21 במרץ 2020). בעקבות כך, החליטה מושלת מחוז ראמאללה להטיל הסגר מלא על הכפר (מען, 22 במרץ 2020).
    • שרת הבריאות ברשות מסרה ב-21 במרץ, כי ארבעה פלסטינים נדבקו בקורונה ב-24 השעות האחרונות, שלושה מהם סטודנטים בראמאללה ששבו מבריטניה, והרביעי רופא מחברון שעובד בבית החולים הדסה עין כרם (ופא, 21 במרץ 2020).  כמו כן הודיעה השרה כי פלסטיני מסלפית ששב מפקיסטאן נדבק בנגיף (ופא, 20 במרץ 2020). דובר הממשלה מסר, כי המדובר באח ואחות מראמאללה וסטודנטית ערבית ישראלית שנסעו ישר מנמל התעופה לבידוד הרפואי (ופא, 21 במרץ 2020).
    • ב-19 במרץ דיווח דובר הממשלה כי שתי סטודנטיות, מירושלים ומראמאללה, שהגיעו מצרפת, נמצאו נושאות את הנגיף. כמו כן אותר פלסטיני משכם כנושא את הנגיף (ופא, 19 במרץ 2020). שרת הבריאות, דובר הממשלה ומושל סלפית מסרו כי החולים מראמאללה, מירושלים ומסלפית הועברו לאשפוז בבית החולים הוגו צ’אבס בתרמסעיא (ופא, 19, 20 ו-21 במרץ 2020).
  • ב-20 במרץ הודיעה שרת הבריאות כי 17 מהחולים בקורונה, ששהו בבידוד במלון אנג’ל בבית ג’אלא, החלימו, ושוחררו לבתיהם, ניתנה להם עם הוראה להישאר בהסגר ביתי למשך 14 יום.

17 חולי קורונה במחוז בית לחם, ששהו בבידוד במלון אנג'ל בבית ג'אלא משוחררים לבתיהם לאחר שהחלימו 
(ופא, 20 במרץ 2020)
     
17 חולי קורונה במחוז בית לחם, ששהו בבידוד במלון אנג'ל בבית ג'אלא משוחררים לבתיהם לאחר שהחלימו 
(ופא, 20 במרץ 2020)
17 חולי קורונה במחוז בית לחם, ששהו בבידוד במלון אנג’ל בבית ג’אלא משוחררים לבתיהם לאחר שהחלימו
(ופא, 20 במרץ 2020)
מהלכי הרשות הפלסטיניות למניעת הקורונה
  • ב-22 במרץ 2020 ערך מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, מסיבת עיתונאים שבה הודיע על צעדים חדשים למניעת התפשטות נגיף הקורונה. תוקפם של הצעדים הללו הינו 14 ימים. עיקרם:
    • הטלת סגר חובה שבמסגרתו נאסר על כל התושבים לצאת מבתיהם החל מה-22 במרץ 2020. היוצאים מהכלל הינם שירותי הבריאות, בתי המרקחת, המאפיות, חנויות המכולת והבנקים (שיעבדו בנסיבות של מצב חירום).
    • חל איסור מוחלט לנוע בין המחוזות. חל איסור על תושבי הכפרים ומחנות הפליטים להגיע למרכזי הערים פרט לחולים ולמקרים דחופים. חל איסור על ערביי ישראל להגיע לשטחים הפלסטינים.
    • כל המגיעים מחו”ל יושמו בהסגר חובה למשך 14 ימים במרכזי ההסגר במחוזות.
    • חל איסור מוחלט על הפועלים להגיע להתנחלויות.
    • ישראל, כ”כוח כובש”, נדרשת לשאת במלוא אחריותה כלפי התושבים בירושלים. (גם) הרשות תישא באחריות שלה כלפי התושבים שם. ישראל אחראית להגן על האסירים. היא נדרשת לשחרר לאלתר את האסירים החולים, הנשים והילדים.
    • כוחות הביטחון יתפרסו בערים ובכניסות אליהם כדי לשמור על הביטחון וליישם את הצעדים הללו.

מסיבת העיתונאים של ראש ממשלת הרשות מחמד אשתיה
 (ופא, 22 במרץ 2020)
מסיבת העיתונאים של ראש ממשלת הרשות מחמד אשתיה
(ופא, 22 במרץ 2020)

  • בעקבות מסיבת העיתונאים נרשמה ברחבי הערים ביהודה ושומרון תנועת מסחר ערה והצטיידות מוגברת של התושבים בשווקים (דף הפייסבוק QUDSN, 22 במרץ 2020).
  • בעקבות הודעת אשתיה, כי יינקטו צעדים משפטיים נגד כל מי שיפר את ההסגר הביתי, פרסם התובע הכללי שורת הנחיות נגד כל מי שמפר את הצעדים הננקטים לאור מצב החירום שהוכרז בשטחי הרשות. על פי ההנחיות, כל מי שמפר את ההוראה להיות בבידוד רפואי, צפוי לעונש של מאסר של שנה לפחות או לקנס של 1000-5000 דינאר ירדני או שניהם גם יחד (ופא, 19 במרץ 2020).
מנגנוני הביטחון חוסמים את הכניסות לעיר בית לחם 
(חשבון הטוויטר של, PALINFO   18 במרץ 2020)
     מנגנוני הביטחון חוסמים את הכניסות לעיר בית לחם 
(חשבון הטוויטר של, PALINFO   18 במרץ 2020)
מנגנוני הביטחון חוסמים את הכניסות לעיר בית לחם
(חשבון הטוויטר של, PALINFO 18 במרץ 2020)
מנגנוני הביטחון בכניסות לבית סאחור
 (ופא, 18 במרץ 2020)
    מנגנוני הביטחון בכניסות לבית סאחור
 (ופא, 18 במרץ 2020)
 
מנגנוני הביטחון בכניסות לבית סאחור
(ופא, 18 במרץ 2020)
  • דובר הממשלה, אבראהים מלחם הודיע, כי משרד הכלכלה נוקט צעדים נחרצים למניעת אגירת סחורות או העלאת מחירים. הוא קרא למגזר הפרטי לא לנצל את המצב להעלאת מחירים או אגירת סחורות, והוסיף כי מי שיעלה מחירים, יינקטו נגדו צעדים משפטיים. הוא קרא לאזרחים לא להתנפל על השווקים, הדגיש את זמינותם של הסחורות בשווקים והודיע כי אין מקום לחשש מפני מחסור במוצרי מזון (ופא, 20 במרץ 2020). כמו כן אמר מלחם כי משרד הכלכלה סיכם עם הספקיות הגדולות שהמחירים יישארו יציבים כפי שהיו לפני משבר הקורונה. הוא שב ואמר כי יש מוצרי מזון ואין חשש שיאזלו, וקרא לא להתקהל בשווקים (ופא, 21 במרץ 2020).
  • בשיחת וידאו עם “תא המשבר” של האו”ם בנושא הקורונה, בראשות ג’יימי מקגולדריק (Jamie McGoldrick), מתאם הסיוע ההומניטרי של האו”ם לשטחים הפלסטיניים, אמר אשתיה כי רוב המחוזות מוכנים ויש בהם מרכזי בדיקה, הסגר וטיפול לחולי קורונה. מקגולדריק הודיע על סיוע של מיליון דולר מהקרן ההומניטרית של האו”ם לפלסטינים לשם מאבק בנגיף הקורונה (ופא, 18 במרץ 2020, חשבון הטוויטר של ג’יימי מקגולדריק, 20 במרץ 2020). 
מרחב ירושלים
  • שרת הבריאות של הרשות הפלסטינית קיימה פגישה במשרדה עם מנהלי בתי החולים של רשת בתי החולים של ירושלים. בפגישה השתתפו בכירים במשרד הבריאות ורופאים מבתי חולים. בפגישה היא אמרה כי ההכנות למרכזי בדיקה, הסגר וטיפול לחולי קורונה בירושלים נמצאות על סף סיום. לדבריה, הבדיקה הרפואית תתבצע במרכז לרפואה דחופה בביר נבאלא, עבור האזורים הסובבים את ביר נבאלא; במרכז הרפואי מסקט באלראם; ובמרכז מחלקת הבריאות של מחוז ירושלים באלעיזריה. מרכזי הבידוד יהיו במלון אלנבאלי בביר נבאלא ובמכון להכשרה מקצועית של משרד העבודה באלעיזריה. הטיפול בחולים יתבצע במחלקות מבודדות בבתי החולים אוגוסטה ויקטוריה, אלמקאצד, סנט ג’וזף ושל הסהר האדום. רשת בתי החולים של ירושלים תדאג להכנתן (ופא, 19 במרץ 2020). בהתבטאות נוספת אמרה השרה כי התוכנית הלאומית למאבק בקורונה כוללת את ירושלים ונכללים בה שלושה מרכזי בדיקה מחוץ לעיר ואחד בבית החולים אלמקאצד. הטיפול יתבצע בבתי החולים אוגוסטה ויקטוריה, אלמקאצד, וסנט ג’וזף (ופא, 21 במרץ 2020).
סגירת המעברים ומניעת כניסת פועלים פלסטינים לישובים ביהודה ושומרון

סגירת המעברים

  • מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע, כי החל מבוקר 22 במרץ ייסגרו כל המעברים אל ישראל ולא תותר כניסת פועלים פלסטיניים וסוחרים פלסטיניים לישראל עד להודעה חדשה. האיסור לא חל על בעלי היתר עבודה בתחום הרפואי בישראל, ועל פועלים במפעלים חיוניים באזור תעשיה עטרות ומקרים הומניטאריים ורפואיים. הפועלים השוהים עתה בישראל לא יוכלו לשוב לבתיהם עד הודעה חדשה. המעברים המסחריים ימשיכו לעבוד כרגיל (דף הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים בשפה הערבית, 21 במרץ 2020).

מנגנוני הביטחון ברשות מציבים מחסומים ומפקחים על הכניסה והיציאה בכפרים הפלסטיניים הגובלים בקו הירוק (ופא, 21 במרץ 2020)
מנגנוני הביטחון ברשות מציבים מחסומים ומפקחים על הכניסה והיציאה בכפרים הפלסטיניים הגובלים בקו הירוק (ופא, 21 במרץ 2020)

שוהים בלתי חוקיים (שב”חים)
  • למרות המגבלות על כניסה ויציאה מישראל נמשכת הסתננות שוהים בלתי חוקיים משטחי הרשות (דף הפייסבוק QUDSN, 22 במרץ 2020).
מניעת כניסת פועלים לישובים הישראלים ביהודה ושומרון
  • בעקבות האיסור על כניסת פועלים פלסטינים לישובים הישראלים ביהודה ושומרון הציבו כוחות הביטחון הפלסטינים מחסומים באזור הבקעה. זאת כדי למנוע כניסות פועלים לישובים הישראלים (ופא, 22 במרץ 2020).
  • במחוז סלפית פרסם עבדאללה כמיל, מושל המחוז, הודעה על חולה בקורונה במחוז. בהודעה הוא הדגיש את האיסור לבוא במגע עם המתנחלים בכל צורה שהיא. הוא הוסיף, כי מי שיפר את ההוראה ייעצר. בנוסף לכך הוא ציין כי כל חנות המקיימת קשרים עם המתנחלים תיסגר. מושל סלפית חזר על העלילה כי ההתנחלויות הן מקור מגיפת הקורונה (דף הפייסבוק של עבדאללה כמיל, 20 במרץ 2020).
רצועת עזה
מדדי התחלואה

תת שר הבריאות ברצועה, יוסף אבו אלריש, הודיע ב-21 במרץ בלילה, כי התגלו שני מקרים של קורונה ברצועה. לדבריו, החולים הם שני אנשים ששבו מפקיסטן ב-19 במרץ. לאחר הגעתם הם שהו במרכז ההסגר במעבר רפיח. אחר כך הם הועברו לבידוד בבית החולים השדה, הנמצא במעבר (סוכנות אנטוליה, 22 במרץ 2020; מען, 22 במרץ 2020).

הערכות חמאס
  • להלן צעדים נוספים עליהם הודיעו דוברי ממשל חמאס ברצועה:
  • תת שר הבריאות אבו אלריש הודיע על סגירת המסעדות, בתי הקפה ואולמות האירועים, והשעיית תפילות יום השישי עד להודעה חדשה (סוכנות אנטוליה, 22 במרץ 2020).
  • דובר משרד הבריאות, אשרף אלקדרה, הודיע כי החל מ-15 במרץ כל החוזרים לרצועה דרך המעברים צריכים לשהות בהסגר חובה למשך 14 יום. לדבריו הגיעו 1,271 אנשים דרך המעברים והם שוהים ב-20 מרכזי הסגר ברחבי הרצועה. מרכזים אלה כוללים בתי ספר, בתי מלון ומרכזים רפואיים (אתר משרד הבריאות ברצועה, 21 במרץ 2020; מען, 21 במרץ 2020).
  • דובר משרד הפנים בעזה, איאד אלבזם, מסר כי משרד הפנים החליט לסגור את כל אולמות האירועים והשווקים העממיים בכל רצועת עזה ולמנוע עריכת חגיגות ברחובות. ההחלטה תהיה בתוקף בין 27-22 במרץ עם אפשרות להארכת תוקפה בהתאם להתפתחויות. הוא אמר כי כוחות הבטחון והמשטרה מאבטחים את כל מרכזי ההסגר ברצועה (אתר משרד הפנים ברצועה, 21 במרץ 2020).
נמשכות העבודות, שהחלו ב-17 במרץ, להקמת 1000 יחידות הסגר ברפיח ובצפון הרצועה 
(דף הפייסבוק Msdrnewsnetwork, 21 במרץ 2020)
      נמשכות העבודות, שהחלו ב-17 במרץ, להקמת 1000 יחידות הסגר ברפיח ובצפון הרצועה 
(דף הפייסבוק Msdrnewsnetwork, 21 במרץ 2020)
נמשכות העבודות, שהחלו ב-17 במרץ, להקמת 1000 יחידות הסגר ברפיח ובצפון הרצועה
(דף הפייסבוק Msdrnewsnetwork, 21 במרץ 2020)
אלסנואר מבקר יחד עם רוחי משתהא בבית ספר בצפון הרצועה שהוסב למרכז הסגר (חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 19 במרץ 2020)    יחיא אלסנואר מבקר באתר העבודות להקמת יחידות ההסגר בצפון הרצועה.

יחיא אלסנואר מבקר באתר העבודות להקמת יחידות ההסגר בצפון הרצועה.
למעלה: יחיא אלסנואר מבקר באתר העבודות להקמת יחידות ההסגר בצפון הרצועה. למטה: אלסנואר מבקר יחד עם רוחי משתהא בבית ספר בצפון הרצועה שהוסב למרכז הסגר (חשבון הטוויטר של פלסטין און ליין, 19 במרץ 2020)

  • מפקדת המשטרה ברצועת עזה פרסמה ב-22 במרץ הודעה האוסרת עריכת מושבי אבלים. כמו כן הוחלט לסגור את בתי הקפה והמסעדות ולבטל את תפילת יום השישי החל מ-22 במרץ (דף הפייסבוק של המשטרה ברצועת עזה, 22 במרץ 2020).
  • משרד ההקדשים ברצועה פרסם הודעה שבה קרא לערוך את התפילות בבתים. כמו כן קרא להפסיק לערוך מושבי אבלים, ולהסתפק במסירת תנחומים ליד הקבר ללא לחיצת ידיים או חיבוק, ולא לגייס אנשים להלוויות (אתר משרד ההקדשים ברצועה, 22 במרץ 2020).
  • תת שר הכלכלה ברצועה, רשדי ואדי, הודיע כי מאז תחילת מגיפת הקורונה, ועדת המעקב הממשלתית ברצועה ומשרד הכלכלה נקטו שורת צעדי מנע להבטחת מאגר הסחורות האסטרטגי של מוצרי היסוד. כמו כן הוענקו הקלות לסוחרים בכל הנוגע ליבוא מוצרי יסוד. הוא הרגיע כי מאגר הסחורות בעזה מספיק לשבועות (אתר משרד הכלכלה ברצועה, 22 במרץ 2020).