המערכה של הרשות הפלסטינית נגד נגיף הקורונה (עדכני ל-19 באפריל 2020)

תושבים נוצרים חוגגים את

תושבים נוצרים חוגגים את "שבת האור" ברובע הנוצרי בירושלים תוך כדי התקהלות והפרת הנחיות משרד הבריאות הישראלי (מען, 18 באפריל 2020)

תושבים נוצרים חוגגים את

תושבים נוצרים חוגגים את "שבת האור" ברובע הנוצרי בירושלים תוך כדי התקהלות והפרת הנחיות משרד הבריאות הישראלי (מען, 18 באפריל 2020)

פגישת ראש הממשלה אשתיה עם מושלי המחוזות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 16 באפריל 2020)

פגישת ראש הממשלה אשתיה עם מושלי המחוזות (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 16 באפריל 2020)

הטלת סגר מלא על הכפר דורא (דרומית לחברון) (ופא, 15 באפריל 2020)

הטלת סגר מלא על הכפר דורא (דרומית לחברון) (ופא, 15 באפריל 2020)

הטלת סגר מלא על הכפר דורא (דרומית לחברון) (ופא, 15 באפריל 2020)

הטלת סגר מלא על הכפר דורא (דרומית לחברון) (ופא, 15 באפריל 2020)

הידוק הצעדים הביטחוניים בכפר נעלין (ופא, 15 באפריל 2020)

הידוק הצעדים הביטחוניים בכפר נעלין (ופא, 15 באפריל 2020)

הידוק הצעדים הביטחוניים בכפר נעלין (ופא, 15 באפריל 2020)

הידוק הצעדים הביטחוניים בכפר נעלין (ופא, 15 באפריל 2020)

שרת הבריאות הפלסטינית (במרכז התמונה) בטקס קבלת סיוע רפואי מסין (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 14 באפריל 2020)

שרת הבריאות הפלסטינית (במרכז התמונה) בטקס קבלת סיוע רפואי מסין (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 14 באפריל 2020)

עיקרי תמונת המצב
  • להלן ההתפתחויות העיקריות במערכה נגד התפשטות נגיף הקורונה ביהודה ושומרון:
    • על פי דיווחי הרשות הפלסטינית מספר החולים בנגיף הקורונה ביהודה ושומרון עלה בשבוע האחרון ל-309 (בשבוע שעבר הוא עמד על 259). זוהי עלייה מתונה ונראה כי עד כה התפשטות הנגיף לא יצאה מכלל שליטה.
    • שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר הינם בקרב יישובי עוטף ירושלים (מחוז ירושלים) ובמחוזות ראמאללה ובית לחם (כ-83% מכלל הנדבקים) אחריהם הולך ומתבלט מחוז חברון (כ-11% מכלל הנדבקים). החולים האחרים מפוזרים בשאר המחוזות, ללא תחלואה חריגה באף אחד מהם.
    • במזרח ירושלים חלה עלייה בתחלואה. מספר החולים המדווחים נע בין 126 (מקורות פלסטינים ואומדן שמקורו בעיריית ירושלים) לבין 111 (דיווח הרשות). בשלב זה אין בידינו נתונים אמינים על התפלגות התחלואה בשכונות העיר. מדיווחים בתקשורת הפלסטינית עולה כי חולי הקורונה מפוזרים ברוב שכונות מזרח העיר, כשבתוכם בולטות אלעיסאויה וסילואן.
    • לאחרונה פרסמה הרשות הפלסטינית “עצי הדבקה” אודות התחלואה בבית לחם ובמספר כפרים. מפרסומי הרשות עולה כי, חלק ניכר מכלל החולים נדבקו מבני משפחתם, בשל העדר בידוד אפקטיבי בתוך הבית (צפיפות רבה; אורח חיים שבטי\חמולתי). ממצאים אלו עומדים בניגוד לקמפיין ההכפשות המנסה להצביע על ישראל כמי שמפיצה בכוונה תחילה את הנגיף, באמצעות פועלים החוזרים לבתיהם, ומחבלת במלחמה של הרשות נגד הקורונה.
    • הרשות הפלסטינית ממשיכה להיערך לקראת חודש הרמצ’אן. הוקף האסלאמי הורה לאסור תפילות ציבוריות במתחם הר הבית; שר הכלכלה הודיע כי אין סיבה לחשוש ממחסור במזון משום שמלאי המזון שבידי הרשות צפוי להספיק לשישה חודשים.
    • נמשך קמפיין ההכפשות של הרשות נגד ישראל, המלווה את המלחמה בקורונה. ישראל מואשמת במדיניות של “הזנחה רפואית”, שבגללה מתפשט הנגיף בשטחי הרשות ובמזרח ירושלים. כמו כן נטען שמדיניות ישראל מאיימת על חייהם של האסירים הפלסטינים.
ממדי התחלואה ביהודה ושומרון

על פי דיווחי הרשות, מספר החולים ביהודה ושומרון בנגיף הקורונה עלה ל-309 (19 באפריל) לעומת 259 לפני שבוע (13 באפריל). מספר הנפטרים מהמחלה נותר 2 ומספר המחלימים עומד על 69 (חשבון הטוויטר של אבראהים מלחם דובר הממשלה; מען, 19 באפריל 2020). על פי שרת הבריאות הפלסטינית מצבם של כל החולים יציב ואין חולים בנגיף הקורונה במצב קשה (מען, 18,16 באפריל 2020).

התפשטות נגיף הקורונה בשטחי יהודה ושומרון
התפלגות גיאוגרפית של ממדי התחלואה
  • התחלואה בנגיף הקורונה ממשיכה להתמקד ביישובי עוטף ירושלים (מחוז ירושלים) ובמחוזות ראמאללה ובית לחם. בשלושת המחוזות הללו מצויים כ-83% מכלל הנדבקים. אחריהם הולך ומתבלט מחוז חברון, שמספר החולים בו נמצא בעלייה חדה (34 חולים, ב-11% מכלל החולים, לעומת 24 חולים לפני שבוע). אחריהם באים מחוזות שכם (6), טול כרם (6), ג’נין (4), יריחו (1) וסלפית (1) (פורטל קורונה מאפ, 19 באפריל 2020).

התפלגות החולים במחוזות השונים

מוקדי התחלואה במחוזות השונים ביהודה ושומרון
 (פורטל קורונה מאפ, 19 באפריל 2020)
מוקדי התחלואה במחוזות השונים ביהודה ושומרון
(פורטל קורונה מאפ, 19 באפריל 2020)

עלייה בתחלואה במזרח ירושלים
  • על פי אומדן שמקורו בעיריית ירושלים ובתקשורת הפלסטינית מספר החולים בשכונות מזרח העיר עומד על 126. מנגד, דובר הממשלה הפלסטינית אבראהים מלחם דיווח כי מספר החולים בשכונות מזרח העיר עלה ל-111 (19 באפריל) זאת לעומת 36 חולים ב-13 באפריל (חשבון הטוויטר של אבראהים מלחם, 19-14 באפריל 2020).

התפשטות נגיף הקורונה במזרח ירושלים

  • אין בידינו בשלב זה נתונים אמינים על התפלגות התחלואה בשכונות מזרח ירושלים. ד”ר חאזם רויצ’י מועדת הרופאים בסלואן, מסר כי מספר החולים בקורונה בירושלים הוא 126. לדבריו החולים נמצאים ברוב שכונות העיר, וביניהן: סלואן, בית חנינא, בית צפאפא, צור באהר, ג’בל אלמכבר, אלטור, אלעיסויה, שעפאט, אלצואנה וואדי אלג’וז. לדבריו, רוב החולים נמצאים בהסגר בבית, ומעטים נמצאים בבתי החולים ומצבם יציב (אתר silwanic.net, 18 באפריל 2020).
  • להלן דיווחים נוספים על התחלואה בשכונות מזרח ירושלים, שפורסמו בכלי התקשורת הפלסטינית:
    • צלם עיתונות ממזרח ירושלים, מחמד קארוט אדכידכ, דיווח על מות הזקנה החולה בקורונה בשכונה אלעיסאויה. הוא מסר כי באלעיסאויה יש קרוב לעשרה חולי קורונה (דף הפייסבוק של צלם העיתונות, 18 באפריל 2020). חבר ועדת המעקב באלעיסאויה, מחמד אבו אלחמץ, ציין כי באלעיסאויה יש יותר משמונה חולים בקורונה ויש חשש שהמספר יגדל (דף הפייסבוק של אתר silwanic.net, 19 באפריל 2020).
    • ב-19 באפריל דווח על ארבעה חולים חדשים בקורונה בשכונה סלואן. החולים נמצאים בהסגר ביתי (דף הפייסבוק של אתר silwanic.net, 19 באפריל 2020). כמה אתרים נוספים הוסיפו כי מספר החולים בסלואן עלה ל-53, ומספר החולים [במזרח] ירושלים עלה על 130 (מען, 19 באפריל 2020).
    • תת-הסניף של תנועת ‘פתח’ במחנה הפליטים קלנדיא, כפר עקב וסמיראמיס הודיע, כי מספר החולים באזור הגיע ל-60. בעקבות זאת יוטל סגר על מחנה הפליטים וכפר עקב באמצעות הנחת סוללות עפר וקוביות בטון (אלביאדר אלסיאסי, 19 באפריל 2020).
  • ב-18 באפריל 2020, נערך טקס “שבת האור”[1] של הכנסיות המזרחיות בכנסיית הקבר ברובע הנוצרי בירושלים בהשתתפות הפטריארך היווני אורתודוכסי וקומץ אנשי כמורה. אולם לאחר הטקס הוציאו פעילים נוצרים את הנר הקדוש מהכנסייה ועברו בסמטאות העיר העתיקה בניגוד לנהלי משרד הבריאות בישראל. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי משטרת ישראל רשמה דו”חות לפעילים שהפרו את הנהלים (מען, 18, ו-19 באפריל 2020).
מקורות ההדבקות

לאחרונה פרסמה הרשות הפלסטינית “עצי הדבקה” ממספר כפרים ביהודה ושומרון ומהעיר בית לחם. עד כה פורסם ע”י הרשות מידע הקושר את החולים להדבקה שמקורה בישראל, באופן מגמתי המשרת את מסע ההכפשות של הרשות המאשים את ישראל בהתפשטות הנגיף. אולם “עצי ההדבקה” מעידים, כי חלק ניכר מהחולים ביהודה ושומרון נדבקו מבני משפחתם (לפחות 64 חולים, שהם כ-21% מכלל החולים, נדבקו באופן זה). להערכתנו שיעור הנדבקים בקרב בני המשפחה אף גבוה יותר מהמדווח, נוכח הצפיפות הרבה ואופי החיים השבטי והחמולתי בחלק מכפרי יהודה ושומרון.

  • להלן מספר דוגמאות מ”עצי ההדבקה” שפורסמו ע”י הרשות הפלסטינית:
    • הכפר בדו (צפונית מערבית לירושלים): בכפר אובחנו עד כה 36 חולים. מהחקירה האפידמיולוגית ניתן לראות כי חולה מספר 66, שאובחן ה-26 במרץ, הדביק את אימו (חולה מספר 60). היא אובחנה יום לפניו ומתה מהמחלה. עוד ניתן לראות כי באותו היום ולמחרת אובחנו כחולים גם אשתו, בעלה של דודה שלו (שבהמשך הדביק את הדודה) וחבר נוסף. הנדבקים במעגל הראשון הדביקו 13 בני משפחה נוספים. דווח כי חולה מספר 90 לא הדביק איש וכי הבידוד שלו היה מועיל. מנתונים אלו וממידע נוסף, עולה כי 24 חולים נדבקו מבני משפחתם. חולים אלו היוו 47% מהחולים המאובחנים בכפר.
    • הכפר אלג’דירה (צפונית מערבית לירושלים): בכפר אובחנו 13 חולים. מהחקירה האפידמיולוגית עולה כי חולה מספר 145 (פועל בעטרות) הדביק את בת זוגו (חולה 187) ב-3 באפריל. זו הדביקה את ילדיה וחלקם הדביקו את בנות זוגם. בכפר זה ניתן לראות כי הרוב המוחלט של ההדבקות התרחשו בתוך המשפחה.
    • ארטראס (מחוז חברון): בכפר אובחנו 13 חולים. מהחקירה האפידמיולוגית עולה, כי החולה הראשון (חולה מספר 86) הדביק את בניו ב-27 במרץ. חלק מהם אובחנו למחרת וחלקם לאחר מספר ימים (ייתכן כי שהו מחוץ לבית בימים הללו או התחילו לפתח תסמינים מספר ימים לאחר מכן). גם בכפר זה ניתן לראות, כי כל מקרי ההדבקה נגרמו ממגע של החולה עם בני משפחתו.
    • העיר בית לחם: בבית לחם אובחנו מקרי הקורונה הראשונים, כתוצאה מביקור תיירים יוונים חולי קורונה בעיר. בעיר אובחנו בעיר 56 חולים, ו-20 מתוכם החלימו. 19 מבין 55 הנדבקים (למעט החולה המדביק), שהם 32% מהנדבקים, חלו כתוצאה מחשיפה לחולה ראשון או לאנשים ששהו בקרבתו והדביקו את המעגל השני. במקרה של בית לחם, גל החולים הראשון לא היה כתוצאה מהדבקה בתוך המשפחה אלא מקשרי חברות או עבודה עם החולה, שנחשף לתיירים היוונים.
הערכות הרשות הפלסטינית לקראת הרמצ’אן
  • מועצת הוקף האסלאמי החליטה להאריך את פסק ההלכה שלה ולאסור תפילות ציבוריות במתחם הר הבית במהלך חודש הרמצ’אן, זאת במטרה למנוע את התפשטות הנגיף בקרב המתפללים. המועצה קראה לכל אחד מהמתפללים להתפלל בביתו (ופא, 16 באפריל 2020).
  • ח’אלד אלעסילי, שר הכלכלה הפלסטיני מסר, כי מלאי מוצרי המזון של הרשות צפוי להספיק ל-6 חודשים, וכי אין כל סיבה לדאגה לקראת חודש הרמצ’אן. לדבריו, יבוא המזון נמשך גם בימים אלה. לדבריו הרשות מאפשרת העברת מזון וסחורות בין המחוזות. אלעסילי אמר, כי משרדו הגדיר 7 מוצרי מזון עליהם מוטל פיקוח מלא ממשרדו במטרה לשמור על רמת מחירים סבירה ולמנוע הפקעת מחירים בשווקים (מען, 16 באפריל 2020).
צעדי מנע נוספים של הרשות הפלסטינית
  • ב-16 באפריל 2020, כינס ראש הממשלה הפלסטיני מחמד אשתיה את כל מושלי המחוזות לדיון בלשכתו בראמאללה. במהלכו קיבל סקירה מהמושלים אודות תמונת מצב התחלואה והתמודדות עם הנגיף. אשתיה שיבח את פעילותם והדגיש כי אסור שתהיה פגיעה בסדר הציבורי בצל המשבר (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 16 באפריל 2020).

פגישת ראש הממשלה אשתיה עם מושלי המחוזות
 (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 16 באפריל 2020)
פגישת ראש הממשלה אשתיה עם מושלי המחוזות
(דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 16 באפריל 2020)

  • להלן כמה צעדים, שננקטו ע”י הרשות הפלסטינית בשבוע האחרון:
    • הטלת סגר מלא על הכפר דורא (דרומית לחברון) כדי למנוע את התפשטות הנגיף במחוז (ופא, 15 באפריל 2020).
    • הידוק נהלי הכניסה והיציאה לכפר נעלין (מערבית לראמאללה), זאת לאחר שאותר חולה בקרב תושבי הכפר (ופא, 15 באפריל 2020).
    • מושל מחוז טול כרם עצאם אבו בכר פרסם הנחייה המחייבת חבישת מסיכות וכפפות גומי במחוז החל מה-16 באפריל 2020. ההנחיה תיאכף ע”י המשטרה הפלסטינית וועדות החירום (של פתח) (מען, 16 באפריל 2020).
הכפשות הרשות נגד ישראל

הרשות הפלסטינית, פתח וארגונים פלסטינים שונים ממשיכים במסע הכפשות נגד ישראל המלווה את המלחמה בקורונה. ישראל מואשמת בנקיטת מדיניות של “הזנחה רפואית” שבגללה מתפשט הנגיף במזרח ירושלים ובשטחי C. כמו כן נטען כי מדיניות ישראל מאיימת על חייהם של האסירים הפלסטינים.

  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, שלח איגרות למזכ”ל האו”ם, יו”ר מועצת הביטחון של האו”ם וליו”ר העצרת הכללית של האו”ם בה הוא מוחה על התנהלות ישראל בצל מאבקה של הרשות נגד נגיף הקורונה. מנצור הזכיר את איומי ישראל לספח את הגדה ואת פעולות המעצרים שישראל מבצעת ברחבי יהודה ושומרון. הוא גם התייחס לסוגיית האסירים הפלסטיניים הכלואים בישראל והאשים את ישראל בהזנחתם הרפואית (מען, 16 באפריל 2020).
  • התבטאויות נוספות המטילות על ישראל את האחריות להתפשטות נגיף הקורונה:
    • דובר תנועת הפתח אסאמה אלקואסמי טען, כי הרשויות בישראל הן הסיבה להתפשטות נגיף הקורונה ב(מזרח) ירושלים. הוא ציין שישראל עצרה בימים האחרונים כמה בכירים ברשות (שפעלו) במזרח העיר ובכלל זה גורמים שעסקו בחיטוי אזורים ציבוריים והעלאת המודעות לנגיף. עוד אמר אלקואסמי כי ממשלת ישראל גרמה לכך שהנגיף יתפשט בקלות יתרה בערי הגדה המערבית בין השאר במטרה לשמור על הכלכלה שלה פעילה על חשבון הפועלים הפלסטיניים. “עמנו נלחם בשתי מגיפות: מגפת הקורונה, וההתנחלויות והגזענות הישראלית” (אתר ראיה ניוז, 13 באפריל 2020).
    • מצטפא אלברע’ות’י, מזכ”ל תנועת היוזמה הפלסטינית, הטיל על ישראל את האחריות להתפשטות נגיף הקורונה בשטחי יהודה ושומרון, זאת בשל מה שכינה “מדיניות ההזנחה הרפואית של ישראל” כלפי (מזרח) ירושלים ובשטחי C. לדבריו, ישראל סגרה מרפאות במזרח ירושלים שנפתחו לצורך מניעת התפשטות הנגיף במזרח ירושלים. בנוסף, טען, כי ישראל מסרבת לערוך בדיקות לפועלים הפלסטיניים השבים מעבודתם בישראל לשטחי הרשות ובכך אחראית להתפשטות הנגיף (מען, 16 באפריל 2020).
  • לרגל ציון יום האסיר הפלסטיני, המשיכה הרשות לענייני אסירים ומשוחררים לפרסם קריאות לשחרורם של האסירים הפלסטיניים בשל מה שכינתה איום נגיף הקורונה על חייהם (דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 18 באפריל 2020).

קריאה לשחרורם של האסירים הפלסטיניים בשל איום נגיף הקורונה על חייהם 
(דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 18 באפריל 2020)
קריאה לשחרורם של האסירים הפלסטיניים בשל איום נגיף הקורונה על חייהם
(דף הפייסבוק של הרשות לענייני אסירים ומשוחררים, 18 באפריל 2020)

סיוע לרשות הפלסטינית במלחמה בקורונה
  • הרשות הפלסטינית ממשיכה לגייס כספים וציוד רפואי במלחמתה בקורונה. עיקרי ההתפתחויות בשבוע שחלף:
    • שגריר ארה”ב בישראל דיוויד פרידמן הודיע, כי ארה”ב תעניק סיוע בסך 5 מיליון דולר לבתי חולים ולתושבים פלסטיניים במסגרת מאבקם נגד נגיף הקורונה (חשבון הטוויטר של דיוויד פרידמן, 16 באפריל 2020).
    • ב-14 באפריל 2020, השתתפה שרת הבריאות הפלסטינית מי אלכילה בטקס קבלת סיוע רפואי סיני מחברת “עלי באבא”. הסיוע כלל 50 אלף ערכות בדיקה לנגיף הקורונה. אלכילה הודתה לסין על הסיוע לרשות הפלסטינית (דף הפייסבוק של משרד הבריאות הפלסטיני, 14 באפריל 2020).
    • שכרי בשארה, שר האוצר הפלסטיני, ועזאם אלשוא, יו”ר רשות המטבע הפלסטינית, הודיעו, כי הרשות הפלסטינית לוותה 400 מיליון דולר נוספים מהבנקים הפלסטיניים לשם מימון תקציב החירום למשך החצי שנה הקרובה, עליו הכריז אבו מאזן. בשארה ציין, כי כעת סך כל הלוואות הרשות מהבנקים הפלסטיניים עומדים כיום על 2 מיליארד דולר. לדבריו, מימון נוסף זה נועד לאפשר לרשות להתמודד עם נגיף הקורונה, לאפשר לה לשלם את משכורות עובדיה ולשלם את חובותיה לספקים השונים (מען, 15 באפריל 2020).

[1]שבת האור" הינו טקס נוצרי המתקיים על ידי הכנסיות המזרחיות מידי שנה בכנסיית הקבר, ביום שבת שלאחר יום שישי הטוב (יום המציין את צליבת ישו, ביום שישי האחרון בשבוע הקדוש שלפני חג הפסחא) (ויקיפדיה).