הסלמה ברצועת עזה – סיכום מבצע “עלות השחר” (7-5 באוגוסט 2022)

בדרום העיר רפיח (דף הפייסבוק של העיתונאי האני אלשאער, 7 באוגוסט 2022).

בדרום העיר רפיח (דף הפייסבוק של העיתונאי האני אלשאער, 7 באוגוסט 2022).

הנוסח המלא של הסכם הפסקת האש כפי שפורסם בכלי התקשורת הפלסטיניים

הנוסח המלא של הסכם הפסקת האש כפי שפורסם בכלי התקשורת הפלסטיניים

זיאד אלנח'אלה נושא את דבריו בטהראן (אתר ערוץ אלמיאדין, 7 באוגוסט 2022)

זיאד אלנח'אלה נושא את דבריו בטהראן (אתר ערוץ אלמיאדין, 7 באוגוסט 2022)

חבלנית משטרה מפנה את הרקטה שפגעה במפעל באשקלון.

חבלנית משטרה מפנה את הרקטה שפגעה במפעל באשקלון.

פעילות צה

פעילות צה"ל.

מהריסת בתי המחבלים (חשבון הטוויטר של דובר צה

מהריסת בתי המחבלים (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 באוגוסט 2022)

מהריסת בתי המחבלים (חשבון הטוויטר של דובר צה

מהריסת בתי המחבלים (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 באוגוסט 2022)

סיכום ימי ההסלמה
  • לאחר שלושה ימי הסלמה ברצועת עזה, ירי רקטות ופצצות מרגמה ותקיפות צה”ל ברצועה, הכריזו המתווך המצרי, ישראל והג’האד האסלאמי בפלסטין על הפסקת אש שנכנסה לתוקפה ב-7 באוגוסט 2022 בשעה 23:30.
  • ירי רקטות ופצצות מרגמה: בשלושת ימי ההסלמה שוגרו לעבר ישראל 1,175 רקטות, מרביתן (97% מהם) יורטו על ידי מערכת “כיפת ברזל”. כמאתיים רקטות נפלו בשטח הרצועה או בים. רוב המטחים שוגרו לעבר יישובי עוטף עזה אולם גם לעבר אזור ירושלים, ערי הדרום, ערי השפלה וגוש דן. רוב הרקטות שוגרו על ידי פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין. מיעוטן על ידי פעילי זרועות צבאיות של ארגונים אחרים (החזית העממית לשחרור פלסטין, וועדות ההתנגדות העממית). הזרוע הצבאית של חמאס לא לקחה חלק בירי.
  • נפגעים בישראל: שבעים בני אדם נפצעו מרסיסים ומנפילה בדרכם למרחב מוגן. רובם באורח קל . כמו כן נגרם נזק לרכוש, בתי מגורים בשדרות ובמספר יישובים בעוטף עזה, ומפעלים בשדרות ואשקלון. כ-13 שריפות אירעו כתוצאה מנפילת רקטות.
  • תגובת צה”ל: במהלך שלושת ימי ההסלמה ביצע צה”ל 170 תקיפות נגד יעדי טרור של הג’האד האסלאמי בפלסטין. בין היעדים שני מפקדים בכירים בג’האד האסלאמי בפלסטין ומספר בכירים נוספים, מנהרה התקפית, קני שיגור רקטות ומרגמות, חוליות שהיו בדרכן לשיגור רקטות , מחסני אמצעי לחימה, מתקנים ליצור אמצעי לחימה, מתחם צבאי אשר שימש את הכוח הימי של הארגון ועוד.
 בדרום העיר רפיח (דף הפייסבוק של העיתונאי האני אלשאער, 7 באוגוסט 2022).     תקיפה של מוצב ח'אלד של פלוגות ירושלים ברפיח (חשבון הטוויטר של פלסטין אלא'ן, 7 באוגוסט 2022)
מימין: בדרום העיר רפיח (דף הפייסבוק של העיתונאי האני אלשאער, 7 באוגוסט 2022). משמאל: תקיפה של מוצב ח’אלד של פלוגות ירושלים ברפיח (חשבון הטוויטר של פלסטין אלא’ן, 7 באוגוסט 2022)
  • נפגעים פלסטינים: משרד הבריאות ברצועת עזה דיווח על 44 הרוגים בהם 15 ילדים ושלוש נשים. 360 בני אדם נפצעו, בהם 151 ילדים. יש לציין שחלק מההרוגים ביניהם נשים וילדים הם כתוצאה משיגורים כושלים של רקטות שנפלו בשטח הרצועה[1] (דף הפייסבוק של משרד הבריאות, 8 באוגוסט 2022). ממשל חמאס דיווח על 1,764 מבנים שניזוקו, מהם 18 שנהרסו כליל (דף הפייסבוק של משרד העבודות הציבוריות והשיכון, 8 באוגוסט 2022).
  • חמאס: חמאס נמנעה מלהצטרף לסבב ההסלמה והוא נוהל בעיקר ע”י הג’האד האסלאמי בפלסטין. בכירי חמאס פרסמו מספר גילויי תמיכה עמומים בג’האד האסלאמי בפלסטין ועודדו את הפלסטינים ביהודה ושומרון ואת ערביי ישראל לקחת חלק במערכה. אולם, ברצועה נמנעה חמאס מלקחת חלק בשיגור רקטות לעבר ישראל. אין זו הפעם הראשונה בה נמנעת חמאס מלקחת חלק בהסלמה. גם בשני סבבי הסלמה קודמים שיזם הג’האד האסלאמי בפלסטין לא לקחה חמאס חלק (דצמבר 2020, נובמבר 2019). יחד עם יש לציין שחמאס נמנעה מלהפעיל את יכולותיה הצבאיות והביטחוניות העולות על אלה של הג’האד האסלאמי בפלסטין כדי למנוע ההסלמה נוספת.
  • יהודה ושומרון: ניסיונות הג’האד האסלאמי בפלסטין, חמאס וארגונים נוספים לרתום את הפלסטינים ביהודה שומרון ואת ערביי ישראל למערכה לא צלחו ובאזורים אלה נשמר שקט יחסי. גם עלייתם להר הבית של כאלפיים יהודים לרגל תשעה באב עברה ללא אירועים מיוחדים. במקביל למערכה ברצועת עזה המשיכו כוחות ביטחון ישראלים בפעילות סיכול ומנע במספר מוקדים ביהודה ושומרון, כללו מעצר כארבעים פעילים החשודים במעורבות בטרור והרס בתי המחבלים שביצעו את הפיגוע באריאל.
הפסקת האש
  • לאחר שלושה ימי הסלמה ברצועת עזה, הכריזו המתווך המצרי, ישראל והג’האד האסלאמי בפלסטין, על הפסקת אש שנכנסה לתוקפה ב-7 באוגוסט 2022 בשעה 23:30. בהודעה קצרה שהתפרסמה נאמר, כי במסגרת מאמצי מצרים להביא לסיום מצב המתיחות ברצועת עזה הגבירה מצרים את המגעים עם כל הצדדים כדי לבלום את ההסלמה. במסגרת המגעים קוראת מצרים להפסקת אש כוללת והדדית החל מהשעה 23:30. מצרים מתחייבת להשקיע ממאמצים ולפעול למען שחרורום של העציר ח’ליל עואודה (השובת רעב), ושל בסאם אלסעדי (שמעצרו בג’נין חולל את ההסלמה) בהקדם האפשרי (אלג’זירה, 7 באוגוסט 2022). בעקבות ההודעה שפרסם המתווך המצרי, הודיע, הג’האד האסלאמי על הפסקת אש בעזה החל מהשעה 23:30 ב-7 באוגוסט, והדגיש את זכותו להגיב על כל “תוקפנות ציונית” (אתר הג’האד האסלאמי, 8 באוגוסט 2022).
הנוסח המלא של הסכם הפסקת האש כפי שפורסם בכלי התקשורת הפלסטיניים
הנוסח המלא של הסכם הפסקת האש כפי שפורסם בכלי התקשורת הפלסטיניים
  • להכרזה קדמו מאמצי תיווך בהובלת מצרים שהחלו כמעט מיד עם תחילת ההסלמה. לאחר יום של מאמצי תיווך אינטנסיביים כולל הגעתה לרצועת עזה של משלחת של המודיעין הכללי המצרי בראשות חזאם אמאם כדי לערוך שיחות בין הצדדים הושגה הסכמה על הפסקת האש. נראה שגם בחמאס היו מעוניינים בהפסקת אש ואסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי הם עוקבים אחר המאמצים של כל הצדדים.
  • ההכרזה על הפסקת האש תוכננה לשעה 20:00 . אולם בפועל היא התאחרה במספר שעות. מחמד אלהנדי, בכיר בהנהגת ה”חוץ” של הג’האד האסלאמי בפלסטין, טען בראיון שקיים מאיסטנבול, כי העיכוב הוא בגלל סחבת של ישראל וההתעקשות שלה. הוא ציין כי ברצונם לקבל ערבויות ששני העצירים שלהם ישוחררו בהמשך (מדובר בבסאם אלסעדי וח’ליל אלעואודה, עציר נוסף שובת רעב). בראיון נוסף כשעה לאחר מכן ציין אלהנדי כי הם קיבלו נוסח הכולל התחייבות מצרית לפעול למען שחרורם (אלג’זירה, 7 באוגוסט 2022).
  • במסיבת עיתונאים, שקיים זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הארגון, בטהראן מספר דקות לפני שהפסקת האש נכנסה לתוקפה, ציין שישראל ניסתה לדחות את הדרישה לשחרורו של השיח’ בסאם אלסעדי, אך היא נכנעה לתנאי הג’האד האסלאמי והם קיבלו ערבויות מצריות מפורשות שהוא ישוחרר בהקדם. הוא ציין כי ח’ליל עואודה, השובת רעב, ישוחרר לבית החולים ב-8 באוגוסט 2022 ולאחר מכן לביתו . לדבריו הם הציבו אולטימטום של שבוע, אבל הצד המצרי ביקש שלא לנקוב בתאריך, והם הסכימו לכך. אלנח’אלה ציין שאם ישראל (“האויב”) לא תעמוד בכך הם יראו את ההסכם כמבוטל ויחדשו את המערכה נגדה (אלמיאדין, 7 באוגוסט 2022).
 זיאד אלנח'אלה נושא את דבריו בטהראן (אתר ערוץ אלמיאדין, 7 באוגוסט 2022)
זיאד אלנח’אלה נושא את דבריו בטהראן (אתר ערוץ אלמיאדין, 7 באוגוסט 2022)
  • ח’אלד אלבטש, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי, בירך על המאמצים שעשו כל הצדדים לכינון הפסקת אש הוא הודה במיוחד למצרים, לשר עבאס כאמל ולאחראים על התיק הפלסטיני במודיעין הכללי המצרי, והודה על המאמצים שהשקיעו קטר ושליח האו”ם, תור ואנסלנד. אלבטש הביע את ביטחונו כי הצדדים יישאו במלוא אחריותם ויעמדו בהתחייבויותיהם לפעול ליישום מה שסוכם, בפרט שחרורו של השיח’ בסאם אלסעדי והצלת חייו של האסיר ח’ליל עואודה (אתר הג’האד האסלאמי, 8 באוגוסט 2022).
  • אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הארגון הדגיש כי הג’האד והלחימה יימשכו בכל זמן ומקום המחייבים אותם להיות נוכחים בשטח, וכי פלוגות ירושלים לא ייסוגו מאיחוד החזיתות שהן ביצעו במערכה, וזוהי רק ההתחלה (אתר פלוגות ירושלים, 8 באוגוסט 2022).
  • פוזי ברהום, דובר חמאס, פרסם הודעה שבה אמר כי סבב הלחימה הזה הוא אחת מתחנות המאבק המתמשך והמתלהט עם ישראל (הכיבוש), שלא יסתיים עד שהיא תסולק מפלסטין. הוא הוסיף כי סבב זה הוכיח את המשוואה שאין תוקפנות או כיבוש ללא עלות (אתר חמאס, 7 באוגוסט 2022).
  • אבו מאזן בירך על מאמצי מצרים, שהובילו להפסקת “התוקפנות” נגד הפלסטינים ברצועת עזה. הוא העריך את עמדותיו העקביות שלנשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי, לסייע לפלסטינים וציין שמאמצים אלו תורמים להרגעת המצב ולהקלה על סבלם של הפלסטינים, בין אם בירושלים, בעזה או בכל השטחים הפלסטיניים (ופא, 7 באוגוסט 2022).
צעדי הרגעה
  • בעקבות הפסקת האש ובהתאם להערכת המצב הוחלט על הסרת ההגבלות באופן הדרגתי על הציבור בישראל. בשלב הראשון נפתחו כל הצירים שנסגרו באזור עוטף עזה, תנועת הרכבות שבה לסדרה והתושבים לא נדרשו לשהות בקרבת מרחבים מוגנים (דובר צה”ל, 7 באוגוסט 2022).
  • ב-8 באוגוסט 2022 בשעות הבוקר דיווחו כלי תקשורת פלסטינים על כניסת מכליות דלק לרצועה דרך מעבר כרם שלום עבור תחנת הכוח המספקת חשמל לרצועה. על פי מתאם פעולות הממשלה בשטחים הגיעו שלושים משאיות למעבר אך הן טרם נכנסו. כמו כן דווח על פתיחת מעבר ארז (שנפגע מירי פצצות מרגמה) בפני זרים וחולים המעוניינים לצאת לטיפול בישראל (מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 8 באוגוסט 2022).
  • מחמד ת’אבת, דובר חברת החשמל ברצועה, ציין כי אי אפשר כרגע לקבוע לוח זמנים לאספקת החשמל לפני שתחנת הכוח תשוב לפעול. הוא ציין כי הוא מצפה להעריך טוב יותר את המצב בעוד שלושה ימים (פלסטין אליום, 8 באוגוסט 2022).
משאיות מגיעות לתחנת הכוח (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 8 באוגוסט 2022)    מיכליות סולר בדרכן לרצועה (דף הפייסבוק של העיתונאי האני אלשאער, 8 באוגוסט 2022).
מיכליות סולר בדרכן לרצועה (דף הפייסבוק של העיתונאי האני אלשאער, 8 באוגוסט 2022). משמאל: משאיות מגיעות לתחנת הכוח (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 8 באוגוסט 2022)
ירי רקטות ופצצות מרגמה
  • לאורך כל יום ראשון (7 באוגוסט 2022) ועד כניסת הפסקת האש לתוקפה, נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל . שיגור אחרון היה מספר דקות לאחר כניסת הפסקת האש לתוקפה. במהלך היום שוגרו כ-600 רקטות ופצצות מרגמה. רוב המטחים שוגרו לעבר יישובי עוטף עזה אולם גם מטחים גם שוגרו לעבר אזור ירושלים, ערי הדרום, ערי השפלה וגוש דן ערי הדרום. הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין גם דיווחה על ירי אמצעים נגד מטוסים לעבר מטוסי חיל האוויר (אתר פלוגות ירושלים, 7 באוגוסט 2022).
תמונות מסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי שבו נראה פעיל הגנה אווירית עוקב אחר כלי טיס ישראלי בדרום הרצועה ומשגר לעברו טיל כתף (אתר פלוגות ירושלים, 8 באוגוסט 2022)    תמונות מסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי שבו נראה פעיל הגנה אווירית עוקב אחר כלי טיס ישראלי בדרום הרצועה ומשגר לעברו טיל כתף (אתר פלוגות ירושלים, 8 באוגוסט 2022)
תמונות מסרטון שפרסמה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי שבו נראה פעיל הגנה אווירית עוקב אחר כלי טיס ישראלי בדרום הרצועה ומשגר לעברו טיל כתף (אתר פלוגות ירושלים, 8 באוגוסט 2022)
  • להלן אירועי ירי בולטים:
    • בשעות הבוקר בוצע ירי לעבר אזור ירושלים (שורש, נווה אילן, אבו גוש). שלוש רקטות יורטו . השיגור לאזור ירושלים בוצע על רקע אירועי תשעה באב ועליית כאלפיים יהודים להר הבית.
    • בשעות הצהרים, במקביל להלווייתו של ח’אלד מנצור מפקד אזור הדרום שנהרג יום קודם לכן, בוצע ירי אינטנסיבי של מטחי רקטות.
    • מספר מטחים שוגרו לעבר ערי הדרום אשקלון ואשדוד. באשקלון נפגע מפעל. פלסטיני תושב חברון נפצע באורח בינוני-קל . נגרם נזק למבנה (דוברות המשטרה, 7 באוגוסט 2022).
חבלנית משטרה מפנה את הרקטה שפגעה במפעל באשקלון.     כוחות הביטחון במקום (דוברות המשטרה, 7 באוגוסט 2022)
מימין: חבלנית משטרה מפנה את הרקטה שפגעה במפעל באשקלון. משמאל: כוחות הביטחון במקום (דוברות המשטרה, 7 באוגוסט 2022)
    • שלוש פצצות מרגמה נפלו במעבר ארז המשמש למעבר תושבי הרצועה לישראל. לא היו נפגעים. נגרם נזק למתקנים במעבר.
    • בשעות אחר הצהרים שוגר מטח לעבר מרכז הארץ ראשון לציון ונס ציונה. מטח נוסף שוגר בשעה 2000, השעה בה אמורה הייתה להיכנס לתוקף הפסקת האש, לעבר ערי גוש דן. מערכת כיפת ברזל יירטה שלוש רקטות באזור גוש דן.
    • זמן קצר לפני ההכרזה על הפסקת האש שוגר מטח לעבר באר שבע. היה זה המטח השני ששוגר לאזור. הרקטות נפלו בשטח פתוח.
  • דוברי הג’האד האסלאמי בפלסטין ציינו כי המטחים הכבדים לעומק שטח ישראל כמו גם ליישובי עוטף עזה מוכיחים שמלאי הרקטות שברשות הארגון עודנו גדול.
ירושלים , יהודה ושומרון
  • הניסיונות של הג’האד האסלאמי בפלסטין, חמאס וארגונים נוספים לרתום את הפלסטינים ביהודה שומרון ואת ערביי ישראל למערכה לא צלחו ובאזור נשמר שקט יחסי. גם עלייתם של כאלפיים היהודים להר הבית לרגל תשעה באב עברה ללא אירועים מיוחדים בשטח.
  • במקביל, המשיכו כוחות ביטחון ישראלים בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זאת נעצרו כמה עשרות פלסטינים החשודים במעורבות בפעילות טרור. כמו כן נמשכו ברחבי יהודה ושומרון אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים הנעים בכבישים.
 פעילות צה"ל.     אמצעי לחימה שנתפס (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 באוגוסט 2022)
מימין: פעילות צה”ל. משמאל: אמצעי לחימה שנתפס (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 באוגוסט 2022)
  • בליל 8-7 באוגוסט 2022 הרסו כוחות הביטחון בכפר רומאנה (סמוך לג’נין), את בתי משפחות המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד ב- 5 במאי 2022, בו נהרגו שלושה ישראלים וכמה נוספים נפצעו (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 באוגוסט 2022). בחמאס גינו את הריסת הבית.
 מהריסת בתי המחבלים (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 באוגוסט 2022)     מהריסת בתי המחבלים (חשבון הטוויטר של דובר צה"ל, 8 באוגוסט 2022)
מהריסת בתי המחבלים (חשבון הטוויטר של דובר צה”ל, 8 באוגוסט 2022)
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • בג’האד האסלאמי בפלסטין רואים את סבב ההסלמה כהישג ובונים את תמונת הניצחון. רשת פלסטין אליום של הג’האד האסלאמי פתחה ב-8 באוגוסט 2022 במשדר מיוחד לסיקור “ניצחון הארגון והזרוע צבאית שלו במערכה” הכולל דברי שבח על הישגי הארגון. אחד מההישגים שנמנו היה הכנסת דלק לרצועה שעות בודדות לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף (פלסטין אליום, אלג’זירה, 8 באוגוסט 2022).
  • ח’אלד אלבטש אמר, כי התוקפנות נגד עזה באה לסגור את החשבון של ישראל עם הג’האד האסלאמי, אך ישראל נכשלה בניתוק הג’האד האסלאמי מהבסיס העממי. הוא הוסיף כי הם ניהלו מערכה שבה הם הדגישו את אחדות הזירות, והדגיש את זכותם להתנגדות כל עוד הפלסטינים תחת כיבוש (אתר ערוץ אלמיאדין, 8 באוגוסט 2022).
  • “מקורות פלסטיניים בלעדיים” חשפו לערוץ אלמיאדין כי בידי הג’האד האסלאמי נשק שובר שוויון. לדברי המקורות, נשק זה מסוגל לשנות באופן רציני את פני המערכה הנוכחית. הם הוסיפו כי ההתנגדות לא החליטה אם להשתמש בנשק זה עתה או לדחות אותו למערכה מכריעה עתידית (אתר ערוץ אלמיאדין, 7 באוגוסט 2022). בהודעה שפרסם אבו חמזה דובר הזרוע הצבאית הוא ציין כי מה שהג’האד האסלאמי הראה מבחינת היכולות בתחום הרקטות הוא רק חלק קטן ממה שהכינו בזרוע הצבאית. הוא קרא לפלסטינים ביהודה ושומרון ולערביי ישראל להתעורר ולהצטרף למערכת אחדות הזירות (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 8 בוגוסט 2022).
  • לגבי אבדות, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסמה הודעה לפיה נהרגו 12 פעילי הזרוע ביניהם שני המפקדים הבכירים של הארגון (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, 8 באוגוסט 2022).
כרזה שפרסמה הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין בה שמות ההרוגים (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 8 באוגוסט 2022)
כרזה שפרסמה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין בה שמות ההרוגים (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 8 באוגוסט 2022)
עמדת חמאס
  • כאמור, חמאס לא נטלה חלק פעיל בהסלמה. יחד עם זאת, היא נמנעה מלהפעיל את יכולותיה הצבאיות והביטחוניות כדי למנוע את פעילות הג’האד האסלאמי והארגונים האחרים. במסיבת העיתונאים שקיים זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הג’האד האסלאמי, ניסה להסביר את העובדה שחמאס לא לקחה פעיל חלק במערכה. לדבריו, “האחים בחמאס” ושאר הארגונים קשורים בברית מתמשכת. נכון שחמאס לא התערבה במישור הצבאי במערכה הנוכחית אבל אין זה אומר ש”ההתנגדות” חייבת להיות בשטח מבחינה צבאית. החיק של “ההתנגדות” הוא העם הפלסטיני, וחמאס היא עמוד השדרה של חיק “ההתנגדות”. לכן, כשאתה נושא רובה או מהווה גיבוי ותמיכה להתנגדות, אתה עושה את אותו הדבר (אתר ערוץ אלמיאדין, 7 באוגוסט 2022; CNN בערבית, 7 באוגוסט 2022).
  • תוך כדי ימי ההסלמה, ובעיקר לקראת הפסקת האש, החלו פרשנים בעזה לעסוק בשאלה מדוע חמאס לא הצטרפה ללחימה. כך למשל הפרשן סעיד בשאראת המקורב לחמאס אמר בראיון כי חלק משיקולי חמאס הם מדיניים אבל חלק גדול קשור למה שקורה בשטח, ומי שהחל את המערכה בניגוד למבצע “שומר החומות” היה צה”ל אשר לדבריו התכנון היטב למערכה. לדבריו אם חמאס הייתה מתערבת היא הייתה גורמת להרחבת המערכה ולתקיפה של בנייני מגורים ומוסדות חיוניים והייתה גורמת לעלייה במספר ההרוגים ביניהם ילדים ונשים. הוא ציין שהפעם ישראל היא שיזמה את המבצע והיא הגדירה אותו כמבצע מוגבל נגד ארגון מסוים (אלערבי, 7 באוגוסט 2022).
  • לאחר הכניסת הפסקת האש לתוקפה שוחח אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ראשי המודיעין הכללי המצרי, והביע את תודתו למצרים ולנשיא עבד אלפתאח אלסיסי, שהעביר הנחיות לגורמים הנוגעים בדבר שהובילו להפסקת “התוקפנות” נגד הפלסטינים (צפא, 8 באוגוסט 2022).
  • כמו כן שוחח הניה עם בכירי הג’האד ומשפחות ההרוגים. בשיחה עם אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי, הוא הביע תנחומים על מות בנו זיאד, אשר נהרג בעת הריגתו של ח’אלד מנצור. עוד אמר הניה במהלך השיחה כי “מדיניות החיסולים היא מדיניות כושלת”. הניה קיים שיחות טלפון עם משפחותיהם של תיסיר אלג’עברי וח’אלד מנצור, בכירי הג’האד שנהרגו במהלך המבצע. בשיחה עם ג’מיל עליאן, בכיר בג’האד האסלאמי, הודגשו אחדות הדם, הגורל והדרך מול ישראל עד לסילוקה מהאדמה הפלסטינית (צפא, 8 באוגוסט 2022).
  • הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה כי אחמד מחמד עפאנה פעיל הזרוע ממחנה הפליטים ג’באליא נהרג במהלך תקיפה ברצועה (חשבון הטלגרם של הזרוע הצבאית, 7 באוגוסט 2022). עפאנה נהרג ככל הנראה מהתמוטטות קיר בעת שניסה לחלץ נפגעים מבית שנפגע במחנה הפליטים ככל הנראה משיגור כושל של רקטה. כמו כן מת מפצעיו מחמוד דאוד, שוטר תנועה במשטרת חמאס לאחר שנפגע במרכז העיר עזה .

[1] פילוח ההרוגים יפורסם בקרוב.