הסלמה ברצועת עזה (תמונת מצב עדכנית ל-24 בפברואר 14:00)

רסיס רקטת יירוט של כיפת ברזל, שנחת על כלי רכב באשקלון (ידיעות מהשטח, 23 בפברואר 2020).

רסיס רקטת יירוט של כיפת ברזל, שנחת על כלי רכב באשקלון (ידיעות מהשטח, 23 בפברואר 2020).

שני פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין מניחים מטען חבלה סמוך לגדר הביטחון.

שני פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין מניחים מטען חבלה סמוך לגדר הביטחון.

גופת המחבל מועלית על כף הדחפור (חשבון הטוויטר של שהאב, 23 בפברואר 2020)

גופת המחבל מועלית על כף הדחפור (חשבון הטוויטר של שהאב, 23 בפברואר 2020)

סרטון פלסטיני המתעד שיגור רקטות מהרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 23 בפברואר 2020)

סרטון פלסטיני המתעד שיגור רקטות מהרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 23 בפברואר 2020)

סרטון פלסטיני המתעד שיגור רקטות מהרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 23 בפברואר 2020)

סרטון פלסטיני המתעד שיגור רקטות מהרצועה לעבר ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 23 בפברואר 2020)

הרס בגן שעשועים בשדרות שנפגע מרקטה שהתפוצצה במקום (דוברות המשטרה, 24 בפברואר 2020)

הרס בגן שעשועים בשדרות שנפגע מרקטה שהתפוצצה במקום (דוברות המשטרה, 24 בפברואר 2020)

הרס בגן שעשועים בשדרות שנפגע מרקטה שהתפוצצה במקום (דוברות המשטרה, 24 בפברואר 2020)

הרס בגן שעשועים בשדרות שנפגע מרקטה שהתפוצצה במקום (דוברות המשטרה, 24 בפברואר 2020)

תקיפות חיל האוויר ברצועה בתגובה לשיגור הרקטות (חשבון הטוויטר PALINFO, 24 בפברואר 2020)

תקיפות חיל האוויר ברצועה בתגובה לשיגור הרקטות (חשבון הטוויטר PALINFO, 24 בפברואר 2020)

כללי

ב-23 וב-24 בפברואר 2020 התחוללה הסלמה נוספת ברצועת עזה. ראשיתה בהריגתו של פעיל הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין על ידי כוחות צה”ל בשעות הבוקר של 23 בפברואר 2020 בעת שניסה יחד עם פעיל נוסף (שנפצע) להניח מטעני חבלה סמוך לגדר הביטחון. גופתו של ההרוג נלקחה על ידי צה”ל. בתגובה שיגר בג’האד האסלאמי בפלסטין כ-35 רקטות לעבר יישובי עוטף עזה, אשקלון ושדרות (עדכני ל-24 בפברואר, 14:00). צה”ל תקף בתגובה יעדים של הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה ואזור דמשק, סוריה. דומה כי ההסלמה עדיין לא הגיעה לסיומה.

רסיס רקטת יירוט של כיפת ברזל, שנחת על כלי רכב באשקלון (ידיעות מהשטח, 23 בפברואר 2020).     רסיס רקטת יירוט של כיפת ברזל, שאותר בחצר בית בקיבוץ ניר-עם (ביטחון קיבוץ ניר-עם, 23 בפברואר 2020)
מימין: רסיס רקטת יירוט של כיפת ברזל, שנחת על כלי רכב באשקלון (ידיעות מהשטח, 23 בפברואר 2020). משמאל: רסיס רקטת יירוט של כיפת ברזל, שאותר בחצר בית בקיבוץ ניר-עם (ביטחון קיבוץ ניר-עם, 23 בפברואר 2020)
  • בדומה לסבב ההסלמה הקודם בנובמבר 2019, גם הפעם נמנעה חמאס מלהצטרף לירי לעבר ישראל. עם זאת לא אותרו מאמצים יוצאי דופן של חמאס להפעיל לחצים אפקטיביים על הג’האד האסלאמי בפלסטין, המהווה מזה חודשים ארוכים את מחולל התקריות העיקרי ברצועה. במישור ההסברתי, דוברי חמאס הביעו בפומבי תמיכה בפעילות הג’האד האסלאמי ואף הצדיקו אותה על רקע מה שכינו “פשעי ישראל”.
  • הפעילות הנוכחית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (ירי צלפים, הנחת מטענים, ירי רקטות) התרחשה על רקע מה שנדמה היה כהתקדמות במאמצי ההסדרה. ירי הרקטות בוצע לאחר שביום שישי 21 בפברואר 2020 הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים על הקלות חסרות תקדים ברצועת עזה במסגרת הבנות ההסדרה. בין השאר הורחב מרחב הדיג ל-15 מיילים ימיים וניתנו היתרים ל-7,000 סוחרים מהרצועה להיכנס לישראל. כמו כן הודיע מחמד אלעמאדי יו”ר הוועדה הקטרית לשיקום רצועת עזה, אשר הגיע ב-20 בפברואר 2020 לביקור נוסף ברצועה, על הגדלת חלוקת הכספים לסכום של 120 מיליון דולרים ל-120,000 משפחות נזקקות (אלאח’באר, 22 בפברואר 2020).
  • תגובת צה”ל לירי הרקטות התמקדה בתקיפה יעדי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה וכן תקיפה של יעדי הארגון בסוריה, מדרום לדמשק. גם הפעם, כמו בסבב ההסלמה הקודם (נובמבר 2019), שבו השתתף הג’האד האסלאמי בפלסטין, נמנעה ישראל מלתקוף יעדי חמאס ובכך נשמר (עד כה) הבידול בין שני הארגונים. בידול זה מתקיים למרות המדיניות המוצהרת של ישראל הרואה בחמאס אחראית לכל המתרחש ברצועת עזה ובכלל זה תקיפות נגד ישראל המתבצעות משטחה.
  • התנהלות הג’האד האסלאמי בפלסטין מצביעה פעם נוספת, שהארגון מקיים מדיניות משלו, שיתכן והיא שואבת השראתה מאיראן, מדיניות זאת מתאפיינת בביצוע פעולות אלימות נגד צה”ל בקרבת גדר הביטחון ונכונות להסלים את המצב בעת הצורך (ירי רקטות), ללא התחשבות באינטרסים של חמאס. מדיניות זאת שונה ממדיניות חמאס המנסה (בתיווך מצרים) למצות את היתרונות שבהסדרה עם ישראל, ואינה ששה ליזום סבבי הסלמה העלולים להוביל להידרדרות. בו בזמן, מסיבות פנימיות וחיצוניות חמאס אינה אוכפת מדיניות זאת על הג’האד האסלאמי בפלסטין וכתוצאה מכך מתקשה חמאס לקדם הסדרה יציבה וברת- קיימא, גם אם יתרונותיה של הסדרה זאת ברורים לחמאס.
מחולל ההסלמה: סיכול הנחת מטענים על גדר הביטחון
  • ב-23 בפברואר 2020 בשעות הבוקר זיהו כוחות צה”ל שני פלסטינים שהתקרבו לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה (ממזרח לח’אן יונס). השניים הניחו מטען חבלה סמוך לגדר. כוחות צה”ל ירו לעברם. אחד מחברי החוליה נהרג והשני נפצע באורח קשה ופונה על ידי הפלסטינים לרצועת עזה. לדברי דובר צה”ל מדובר בחוליה של הג’האד האסלאמי בפלסטין אשר בחודשים האחרונים הניחה פעמיים מטענים סמוך לגדר הביטחון (דובר צה”ל, 23 בפברואר 2020).
 שני פעילי הג'האד האסלאמי בפלסטין מניחים מטען חבלה סמוך לגדר הביטחון.     המטען שהניחו פעילי הג'האד האסלאמי (אתר צה"ל, 23 בפברואר 2020)
מימין: שני פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין מניחים מטען חבלה סמוך לגדר הביטחון. משמאל: המטען שהניחו פעילי הג’האד האסלאמי (אתר צה”ל, 23 בפברואר 2020)
  • אמצעי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי דחפור של צה”ל נכנס לשטח התקרית, העמיס את גופת המחבל והעביר אותה לשטח ישראל “בצורה מבזה” (שהאב, 23 בפברואר 2020; PALINFO, 23 בפברואר 2020; דף הפייסבוק של העיתונאי מת’נא אלנג’אר, 23 בפברואר 2020). אשרף אלקדרה דובר משרד הבריאות ברצועה, מסר, כי במהלך מאמצי חילוץ גופת המחבל מידי כוחות צה”ל, נפצעו שני פלסטינים ברגליהם מירי כוחות צה”ל (חשבון הטוויטר פאל אינפו 23 בפברואר 2020). מצה”ל נמסר, כי השימוש בדחפור נעשה מתוך חשש שהגופה נושאת מטענים שיופעלו מרחוק נגד חיילי צה”ל בעת פינוי הגופה. לדברי צה”ל היה הדחפור ממוגן והוא נכנס בחיפוי טנק וכוחות נוספים שאבטחו את איסוף הגופה (הארץ, 24 בפברואר 2020).

גופת המחבל מועלית על כף הדחפור
 (חשבון הטוויטר של שהאב, 23 בפברואר 2020)
גופת המחבל מועלית על כף הדחפור
(חשבון הטוויטר של שהאב, 23 בפברואר 2020)

  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיעה על מותו של מחמד עלי חסן אלנאעם, בן 27, ששירת בחטיבת ח’אן יונס. לדברי ההודעה הוא נהרג ב”פשע ציוני ברברי במזרח ח’אן יונס” (אתר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 23 בפברואר 2020).

מחמד עלי חסן אלנאעם (אתר פלוגות ירושלים, 23 בפברואר 2020)
מחמד עלי חסן אלנאעם (אתר פלוגות ירושלים, 23 בפברואר 2020)

  • הנחת המטענים הייתה אירוע נוסף בשורת פיגועים שמבצע הג’האד האסלאמי בפלסטין נגד כוחות צה”ל בקרבת גדר הביטחון. יוזכר כי קודם להנחת המטען, ב-19 בפברואר 2020, זיהה כוח צה”ל חוליית צליפה של הג’האד האסלאמי בפלסטין אשר ביצעה ירי מאזור ח’אן יונס לעבר כוחות צה”ל בשטח ישראל. בתגובה ירו כוחות צה”ל לעבר החוליה (דובר צה”ל, 19 בפברואר 2020).
תגובות פלסטיניות לסיכול הנחת המטענים

איסוף הגופה באמצעות כלי הנדסי ולקיחתה ידי צה”ל עוררו ביקורת וגינויים מצד דוברים פלסטינים, אשר כינו זאת “פשע מלחמה” מבלי לציין, כי ההרוג ניסה להניח מטען חבלה נגד חיילי צה”ל. הארגונים ברצועה פרסמו הודעה רשמית משותפת בה גינו את מה שכינו “ההתעללות הישראלית בגופתו של השהיד” והדגישו כי הם מחויבים להגן על העם הפלסטיני ולרסן את הפשעים ותוקפנות הישראליים (פלסטין אליום, 23 בפברואר 2929). בהודעה שפרסם הג’האד האסלאמי בפלסטין נאמר כי ישראל ביצעה “תוקפנות בוטה” בפגיעה בו ובהתנכלות לגופתו (אתר הג’האד האסלאמי, 23 בפברואר 2020).

  • ברשתות החברתיות הופצו סרטונים ותמונות המתעדים את פעילות צה”ל. גולשים רבים גינו את פעילות צה”ל וכינו אותה “אלימה ופראית”. חלק מהגולשים מתחו ביקורת על חמאס ועל כוחות הריסון שלה שיכלו לדעתם למנוע את האירוע. גולשים רבים קראו להגיב באמצעות ירי רקטות לעבר ישראל. דוברים ובכירים פלסטינים, הגיבו בזעם על הטיפול בגופת המחבל גורמים ברצועה איימו בתגובה. להלן עיקרי התגובות:
    • מצעב אלברים, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, גינה את “התעללות ישראל” בגופת השהיד ואיים, כי הידיים הלוחצות על ההדק ינקמו את מותם של השהידים כפי שנקמו והגיבו בעבר בהפגזה על תל אביב (פלסטין אליום, 23 בפברואר 2020).
    • אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי “הפלישה וההסתננות הפראית” של ישראל והתקיפה שביצעה נגד אחד מלוחמי הזרוע הצבאית בתוך הרצועה מהווה “תוקפנות” שעל ישראל לשאת בהשלכות שלה (חשבון הטוויטר של אבו חמזה, 23 בפברואר 2020).
    • אחמד מדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש, כי הם לא יעברו בשתיקה על “הפשע” הישראלי הוא ציין כי הם יניחו לחמ”ל הארגונים המשותף לפעול מול ישראל בשפה שהיא מבינה (אלרסאלה.נט, 23 בפברואר 2020).
    • פוזי ברהום, דובר חמאס, גינה את ישראל והזהיר מפני “המדיניות הפשיסטית” שישראל נוקטת. הוא ציין, כי ישראל תישא בהשלכות. לדבריו “הפשעים וההפרות” לא יגרמו לפלסטינים להיכנע ולא ישברו את כוח הרצון שלהם, אלא יגבירו את נחישותם להתנגד לכובש בכל הדרכים וצורות “ההתנגדות”, יהיו הקורבנות אשר יהיו (דניא אלוטן, אלרסאלה.נט, 23 בפברואר 2020).
  • גם בפתח וברשות הפלסטינית הגיבו על האירוע מבלי להזכיר כי ההרוג, שגופתו נלקחה על ידי ישראל, הניח מטען שנועד לפגוע בכוחות צה”ל. להלן התגובות:
    • משרד החוץ והמהגרים ברשות הפלסטינית גינה את מה שכינה “ההתעללות” הישראלית בגופת השהיד והדגיש, כי מראות קשים מסוג זה מוכיחים שהצהרות ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בנוגע לערכים המוסריים של צה”ל הן שקריות (ופא, 23 בפברואר 2020).
    • צאא’ב עריקאת, מזכיר הועד הפועל של אש”ף, ציין כי ישראל ממשיכה להרוג פלסטינים באופן בלתי חוקי הוא ציין שיש לפתוח בחקירה בנושא (חשבון הטוויטר של צאא’ב עריקאת, 23 בפברואר 2020).
    • חסין חמאיל, דובר פתח, גינה את ה”פשע” שביצעו כוחות צה”ל במזרח ח’אן יונס כאשר אספו את גופת המחבל באמצעות טרקטור וכינו את הפעולה “פשע מלחמה” (ופא, 23 בפברואר 2020).
ירי הרקטות (23 ו-24 בפברואר 2020)

עד כה בוצעו במסגרת ההסלמה הנוכחית שני סבבי ירי רקטות. האחד ב-23 בפברואר 2020 בשעות הערב במהלכו שוגרו 21 רקטות. סבב ירי נוסף החל ב-24 בפברואר 2020 בשעות הצהרים ובמסגרתו שוגרו (נכון לל-1400), 14 רקטות לעבר ישראל. 25 מהשיגורים יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. כל השיגורים היו לעבר אזור עוטף עזה והערים שדרות ואשקלון. ירי הרקטות עדיין נמשך..

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי מאז סיום מבצע “חגורה שחורה”

ירי רקטות ופצצות מרגמה בחתך שבועי מאז סיום מבצע "חגורה שחורה"

סבב ראשון של ירי הרקטות (23 בפברואר 2020)
  • ב-23 בפברואר 2020 החל משעות אחר הצהרים החל ירי של רקטות לעבר ישראל. רקטות שוגרו לעבר אזור אשקלון, שדרות יישובי המועצה האזורית אשכול. סה”כ זוהו ב-23 בפברואר 2020, 21 שיגורים לעבר ישראל. מערכת כיפת ברזל יירטה 13 שיגורים.
  • בשל הירי נפגעו שתי נשים באורח קל ופונו לבית החולים. אחת נחבלה בעת ריצה למרחב מוגן השנייה נפגעת חרדה (דוברות המרכז הרפואי ברזילי, 23 בפברואר 2020). אחת הרקטות נפלה סמוך לבית בשדרות. נזק נגרם לבית (דוברות עיריית שדרות, 23 בפברואר 2020).
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין קיבלה אחריות על ירי הרקטות. בהודעת קבלת האחריות נמסר, כי הירי בוצע בתגובה למותו של מחמד אלנאעם (המחבל שניסה להניח את המטען בסמוך גדר הביטחון) וההתעללות בגופתו.
  • בעקבות אירועי ה-23 בפברואר 2020, ובעקבות הערכת מצב, פרסם פיקוד העורף ב-24 בפברואר 2020 הנחיות לתושבי הדרום והחליט על סגירת כבישים באזור עוטף עזה . כמו כן הוחלט כל עצירת תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות (דובר צה”ל, 24 בפברואר 2020). כמו כן נאסר על קיום לימודים ביישובי עוטף עזה כולל בערים אשקלון, נתיבות ושדרות.
סבב שני של ירי הרקטות (24 בפברואר 2020)
  • ב-24 בפברואר 2020 בשעות הצהרים החל סבב ירי שני לאחר הפוגה בה שרר שקט מתוח. שוגרו שני מטחי רקטות לעבר הנגב המערבי: מטח אחד של שש רקטות והשני של שמונה . סה”כ (נכון ל-14000), שוגרו 14 רקטות, 12 מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל (דובר צה”ל, 24 בפברואר 2020). אחת הרקטות נחתה בגן משחקים, רקטה נוספת בחצר בית בעיר שדרות. אישה אחת לקתה בחרדה. נגרם נזק לכלי רכב בקיבוץ ניר עם.
הרס בגן שעשועים בשדרות שנפגע מרקטה שהתפוצצה במקום
 (דוברות המשטרה, 24 בפברואר 2020)
     הרס בגן שעשועים בשדרות שנפגע מרקטה שהתפוצצה במקום
 (דוברות המשטרה, 24 בפברואר 2020)
הרס בגן שעשועים בשדרות שנפגע מרקטה שהתפוצצה במקום
(דוברות המשטרה, 24 בפברואר 2020)

רסיס רקטה שאותר בחצר בית בשדרות (דוברות המשטרה, 24 בפברואר 2020)
רסיס רקטה שאותר בחצר בית בשדרות (דוברות המשטרה, 24 בפברואר 2020)

תגובת ישראל לירי הרקטות
תקיפת יעדים ברצועת עזה
  • בתגובה לירי הרקטות ב-23 בפברואר 2020 תקפו כלי טיס של צה”ל יעדים של הג’האד האסלאמי בפלסטין. בין היעדים שהותקפו, תשתיות תת-קרקעיות, אתרים לאחסון חומרי גלם המשמשים לייצור רקטות באזור רפיח, מפקדה של חטיבת ח’אן יונס, ומתחם לאימונים בירי נ”ט וציוד צבאי המשמש את הכוח הימי של הארגון בח’אן יונס. בצפון רצועת עזה הותקפה חולייה, שניסתה לשגר רקטות לעבר ישראל.
תוצאות תקיפת יעד טרור במערב ח'אן יונס 
(חשבון הטוויטר PALINFO, 24 בפברואר 2020)
    תוצאות תקיפת יעד טרור במערב ח'אן יונס 
(חשבון הטוויטר PALINFO, 24 בפברואר 2020)
תוצאות תקיפת יעד טרור במערב ח’אן יונס
(חשבון הטוויטר PALINFO, 24 בפברואר 2020)
  • לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה מסרה, כי מטוסי צה”ל ביצעו יותר מ-34 גיחות ההתקפיות ברחבי הרצועה, שהתמקדו ברפיח, ח’אן יונס ובית לאהיא. היא מסרה כי התקיפות גרמו לפציעתם של ארבעה אזרחים, ולנזקים בבתים הסמוכים ליעדי התקיפות (אתר לשכת ההסברה הממשלתית ברצועה, 24 בפברואר 2020). כמו כן דווח, כי נורתה אש נ”מ לעבר כלי הטיס (חשבון הטוויטר שהאב, 23 בפברואר 2020).
  • אשרף אלקדרה דובר משרד הבריאות ברצועה דיווח על הגעתם של ארבעה פצועים למרכז הרפואי אלשפאא’ לאחר שנפצעו בתקיפה בשכונת אלתפאח בעיר עזה (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 23 בפברואר 2020).
  • ב-24 בפברואר 2020, בתגובה לשיגור הרקטות תקפו מטוסי קרב ומסוקי קרב של צה”ל יעדי טרור של הג’האד האסלאמי בפלסטין. התקיפות כללו מתחם צבאי בח’אן יונס המשמש לאימונים ואחסון אמצעי לחימה
תקיפת יעדים בסוריה
  • במקביל לתקיפות ברצועה תקפו כלי טיס של צה”ל יעדים של הג’האד האסלאמי בפלסטין באזור עאדליה דרומית לדמשק שבסוריה. על פי דובר צה”ל, באתר שהותקף בסוריה מבצע הג’האד האסלאמי בפלסטין פעולות מחקר ופיתוח של אמצעי לחימה תוך התאמתם לייצור מקומי בסוריה וברצועת עזה. באתר מיוצרים מידי חודש עשרות קילוגרמים של חומר המשמש דלק לרקטות, ומתקיימות בו הכשרות טכניות לפעילי הארגון, כולל פעילים המגיעים מרצועת עזה (דובר צה”ל, 23 בפברואר 2020).
  • “מקור צבאי סורי” מסר כי מטוסי חיל האוויר הישראלי, שהיו מחוץ למרחב האווירי של סוריה, תקפו את אזור דמשק באמצעות טילים מונחים. התקיפה בוצעה בכמה גלים. לדברי המקור עם גילוי הטילים פעלו מערכות ההגנה האווירית, אשר הצליחו להסיט חלק מהטילים ממסלולם ולהשמיד את רוב הנותרים (סאנא, 24 בפברואר 2020).
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם מסר כי התקיפות כוונו לעבר אתרים של הג’האד האסלאמי בפלסטין ושל ומשמרות המהפכה קילומטרים ספורים מנמל התעופה של דמשק. אחד הטילים כוון לעבר אתר ששהו בו קצינים ממשמרות המהפכה, פעילים מהג’האד האסלאמי וקצינים סורים. המרכז מסר, כי בתקיפות נהרגו לפחות שישה בני אדם: שני פעילי הג’האד האסלאמי, וארבעה פעילי הכוחות הפרו-איראניים, אחד מהם בעל אזרחות סורית (אתר מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, 24 בפברואר 2020) .

ירי מערכות ההגנה האווירית של צבא סוריה (סאנא, 24 בפברואר 2020)
ירי מערכות ההגנה האווירית של צבא סוריה (סאנא, 24 בפברואר 2020)

  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלטין פרסמה הודעה, כי בתקיפות בדמשק נהרגו זיאד אחמד מנצור, בן 23, וסלים אחמד סלים, בן 24, פעילי הארגון. בהודעה נכתב, כי “התוקפנות הציונית” נגד דמשק בוצעה לאחר שלא עלה בידיה של ישראל (“האויב”) להתמודד עם לוחמי פלוגות ירושלים בשדה המערכה (קרי, ברצועת עזה) (אתר פלוגות ירושלים, 24 בפברואר 2020). אבו חמזה, דובר פלוגות ירושלים, ציין בחשבון הטוויטר שלו, כי “התוקפנות הציונית” בדמשק ומותם של שניים מפעילי פלוגות ירושלים לא יעברו ללא תגובה, וכי החשבון עדיין פתוח (אתר פלוגות ירושלים, 24 בפברואר 2020).

פעילי פלוגות ירושלים, שנהרגו בתקיפות בדמשק 
(אתר פלוגות ירושלים, 24 בפברואר 2020)
פעילי פלוגות ירושלים, שנהרגו בתקיפות בדמשק
(אתר פלוגות ירושלים, 24 בפברואר 2020)