העימותים במזרח ירושלים בחודש רמצ’אן הביאו למתיחות שיא שכללה גם ירי רקטות מרצועת עזה לעבר דרום ישראל

הפגנות אלימות במעבר קלנדיא (דף הפייסבוק של QUDSN, 23 באפריל 2021)

הפגנות אלימות במעבר קלנדיא (דף הפייסבוק של QUDSN, 23 באפריל 2021)

מפגינים מול כוחות ביטחון ישראליים סמוך לשער שכם (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021).

מפגינים מול כוחות ביטחון ישראליים סמוך לשער שכם (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021).

כלי רכב ישראלי שהוצת בשכונת א-טור במזרח ירושלים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)

כלי רכב ישראלי שהוצת בשכונת א-טור במזרח ירושלים (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)

עימותים במרכז העיר חברון (ופא, 25 באפריל 2021)

עימותים במרכז העיר חברון (ופא, 25 באפריל 2021)

עימותים במרכז העיר חברון (ופא, 25 באפריל 2021)

עימותים במרכז העיר חברון (ופא, 25 באפריל 2021)

עימותים בבית לחם, סמוך לקבר רחל (ופא, 23 באפריל 2021)

עימותים בבית לחם, סמוך לקבר רחל (ופא, 23 באפריל 2021)

הפגנת תמיכה במחנה הפליטים אלבריג' (במרכז הרצועה ) (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)

הפגנת תמיכה במחנה הפליטים אלבריג' (במרכז הרצועה ) (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)

עיקרי המסמך
  • בימים האחרונים, החל מתחילת חודש רמצ’אן (13 באפריל 2021), ניכרת מתיחות רבה במזרח ירושלים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון הישראליים ופעילי ימין ישראליים, כשבמספר מקרים תקפו צעירים ערבים יהודים שנקלעו בדרכם. המתיחות בירושלים גלשה גם לרצועת עזה. במהלך 25-23 באפריל 2021, שוגרו 41 רקטות לעבר יישובי עוטף עזה (36 רקטות ב-23 באפריל 2021, שתי רקטות ב-24 באפריל ושלוש ב-25 באפריל 2021). עשר רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל, 31 רקטות נפלו בשטחים פתוחים.
  • לירי קדמו הכרזות רשמיות של רוב הארגונים ברצועה בדבר הזדהותם עם מאבק תושבי מזרח ירושלים מול ישראל (“הכיבוש”) והודעת אזהרה רשמית מטעם חדר המבצעים המשותף (בו חברים 15 ארגונים פלסטינים הסרים למרותה של חמאס). שלא כבאירועי ירי קודמים בחודשים האחרונים, מספר ארגונים החברים בחמ”ל הארגונים המשותף קיבלו אחריות לביצוע הירי. צה”ל הגיב בירי ארטילרי, תקיפות מהאוויר של יעדי חמאס ברצועה אותה רואה ישראל כאחראית לקורה בשטח וצמצום מרחב הדיג. יש לציין שגם בכירי הרשות וכלי התקשורת שלה עודדו את הציבור להמשיך ולהפגין ולהתעמת עם כוחות הביטחון “בהגנה על ירושלים”.
  • למתיחות שנוצרה במזרח ירושלים כמה סיבות:
    • החזרה של דוברים פלסטינים על רקע חודש רמצ’אן, על הטענה השקרית, כי ישראל מנסה לפגוע במסגד אלאקצא ולראיה היא מונעת מצעירים פלסטיניים לשבת כמנהגם על המדרגות סמוך לשער שכם. האיסור על הישיבה על המדרגות עורר זעם פלסטיני ובשל כך החל מתחילת חודש רמצ’אן הפכה הכיכר למרכז הפגנות אלימות ועימותים בין פלסטינים לבין כוחות המשטרה. המשטרה אפשרה את הסרת המחסומים באזור המדרגות ב-25 באפריל 2021, במהלך שהתפרש כהישג לפלסטינים.
    • מספר סרטונים שהפיצו גורמים פלסטינים בטיק טוק בהם נראים צעירים פלסטינים תוקפים יהודים בעיקר חרדים בירושלים. בתגובה להפצת הסרטונים אירעו כמה מקרי תקיפות בירושלים של פלסטינים על ידי ישראלים. ב-22 באפריל 2021 התקיימה, בתגובה לאירועים אלה, הפגנה רבת משתתפים של פעילי ימין (ארגון להב”ה) באזור שער שכם.
    • הבחירות הקרבות למועצה המחוקקת ברשות הפלסטינית, והשאלות הנשאלות בימים אלה האם תאפשר ישראל את קיום הבחירות במזרח ירושלים והאם אבו מאזן ינסה לדחות את מערכת הבחירות בתירוץ שישראל מונעת את קיומן בעיר. זאת, במקביל להתחזקות כוחה של חמאס שסיכוייה לזכות בבחירות גדלים, ותסכולה, מהדחייה אפשרית של מערכת הבחירות.
    • מתיחות גוברת בירושלים על רקע הנחיית בג”צ לפנות כמה עשרות מהתושבים הפלסטינים של שכונת שייח’ ג’ראח.
  • יש לציין שבשנים האחרונות היענות הציבור הפלסטיני לקחת בהפגנות ובאירועים לאומניים ובעימותים מול כוחות הביטחון הישראליים הולכת ופוחתת. האירועים האחרונים מוכיחים שלמרות שהציבור אדיש לפעילויות מסוג זה, סוגיית ירושלים עדיין מהווה גורם מלכד וגורם שיכול לרתום את הציבור כולו, להצית את השטח, ליצור מתחים ביטחוניים ואף לרתום את רצועת עזה לפעולה.
  • באשר לירי הרקטות לעבר ישראל נראה כי חמאס מנסה לקבע משוואה חדשה לפיה כל פעילות המתפרשת על ידם כניסיון לפגיעה במזרח ירושלים ובמסגד אלאקצא זוכה לתגובה של שיגור רקטות לעבר דרום ישראל. יש לציין שגם אם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס לא היו שותפים פעילים בירי, הרי שירי מאסיבי שכזה לא היה מתבצע ללא אישור חמאס. או לפחות העלמת עיין מצידה.
  • גם עבור חמאס, הפועלת בתקופה האחרונה להביא לרגיעה, סוגיית ירושלים חשובה עד כדי כך שהיא מוכנה להירתם ולבצע ירי גם במחיר של תגובה ישראלית משמעותית. זאת ועוד, התייצבות חמאס בעיני הציבור הפלסטיני כמגינת אלאקצא, לצד הפלסטינים במזרח ירושלים, מקנה לה נקודות זכות בזירה הפלסטינית בעיקר לקראת מערכת הבחירות למועצה המחוקקת. ואכן במהלך ההפגנות במזרח ירושלים ובמספר ערים נוספות בגדה המערבית נראו דגלים ירוקים של חמאס ונשמעו קריאות בזכות חמאס ובזכות מחמד צ’יף מפקד הזרוע הצבאית של חמאס.
  • לפי שעה מתמקדים רוב האירועים בעיקר במזרח ירושלים. אולם נראה שהמתיחות עדיין לא שככה וכי קיים סיכוי גבוה לעימותים נוספים במהלך הימים הבאים כולל התפשטות העימותים לשאר ערי יהודה ושומרון. יוזכר כי ב-9 במאי 2021 עתיד להתקיים “יום ירושלים” המצוין מידי שנה באירועים שונים במזרח העיר. יתכן והוא יהווה סיבה נוספת לפרוץ עימותים וחיכוכים .
עימותים בירושלים ובערי הגדה
  • למין יומו הראשון של חודש רמצ’אן ( 13 באפריל 2021) שררה מתיחות במזרח ירושלים על רקע החלטת המשטרה להציב מחסומים בסמוך לרחבת שער שכם ובמדרגות המתחם המשמשות מקום התכנסות המונית במהלך חודש רמצ’אן. פלסטינים שהתכנסו בכל ערב סמוך לשער יידו אבנים, והשליכו נפצים ובקבוקים לעבר כוחות משטרה ומשמר הגבול ואף להכות עוברי אורח ישראלים בעיקר חרדים.
  • למתיחות זו נוספו סרטונים שהופצו על ידי גורמים פלסטינים ברשת טיק טוק בהם נראים צעירים פלסטינים תוקפים יהודים בעיקר חרדים בירושלים. בתגובה להפצת הסרטונים אירעו כמה מקרי תקיפה בירושלים של פלסטינים על ידי ישראלים.
  • שיאם של האירועים היה ב-22 באפריל 2021 בעת שהתקיימה בתגובה לאירועים הפגנה גדולה ואלימה של פעילי ימין (ארגון להב”ה) באזור שער שכם. מאות אנשי הארגון צעדו לעבר שער שכם וניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה. השוטרים ניסו לפזרם באמצעות אמצעים לפיזור הפגנות. מצדו השני של הרחוב התעמתו שוטרים עם מאות מפגינים פלסטינים שהגיעו למקום ההפגנה יידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה זיקוקים ותקפו שוטרים. מאות פלסטינים נוספים התקהלו בסמטאות העיר העתיקה וקראו קריאות “ברוח ובדם נפדה את אלאקצא” כמה עשרות פלסטינים נעצרו על ידי כוחות הביטחון. על פי דיווחי הסהר האדום הפלסטיני עשרות נוספים נפצעו (דוברות משטרת ירושלים, תקשורת ישראלית, 22 במרץ 2021).
פלסטינים נוהרים לכיוון שער שכם כדי להתעמת עם מפגיני ימין
(דף הפייסבוק של QUDSN, 22 באפריל 2021)
פלסטינים נוהרים לכיוון שער שכם כדי להתעמת עם מפגיני ימין (דף הפייסבוק של QUDSN, 22 באפריל 2021)
  • ב-23 באפריל 2021 (יום שישי השני של רמצ’אן), בשעות הערב המאוחרות התחדשו העימותים בירושלים. אחד המוקדים המרכזיים היה מחסום קלנדיא שם התפרעו מאות פלסטינים, הבעירו צמיגים יידו אבנים וזיקוקים והתעמתו עם כוחות משמר הגבול. מוקד נוסף היה רחוב צאלח אלדין במזרח ירושלים שם תקפו עשרות פלסטינים את מתחם בית המשפט המחוזי (דוברות מטרת ירושלים, תקשורת ישראלית, 23 במרץ 2021)..
  • במקביל היו עימותים אלימים והתפרעויות במספר מוקדים נוספים ביהודה ושומרון (אלבירה, טולכרם, בית לחם, שכם, קבר רחל ועוד). בחלק מההפגנות ביהודה ושומרון הניפו המפגינים דגלי חמאס. ברשתות החברתיות התגאו גולשים מהמזוהים עם חמאס בכך שבמהלך ההפגנות שיבחו הצעירים ביהודה ושומרון בקריאותיהם את מחמד צ’יף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס ואת אבו עבידה ,דובר הזרוע הצבאית. לרשת הועלתה, בין השאר, כרזה תחת הכותרת “אנחנו אנשי מחמד צ’יף”.
הכרזה שהעלו הגולשים בזכות מחמד צ'יף 
(חשבון הטוויטר של מרוה ארנאוט, 24 באפריל 2021)
הכרזה שהעלו הגולשים בזכות מחמד צ’יף (חשבון הטוויטר של מרוה ארנאוט, 24 באפריל 2021)

 

ב-24 באפריל 2021 בשעות הערב התחדשו הפרות הסדר בירושלים בשער שכם ובשורה של אזורים ושכונות בסמוך (שכונת עיסאויה, א-טור) פלסטינים התעמתו עם כוחות משטרה, כמו כן יידו אבנים לעבר כלי רכב שעברו במקום (דוברות המשטרה, 24 באפריל 2021).

 מפגינים מול כוחות ביטחון ישראליים סמוך לשער שכם (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021).   צעיר מטפס על עמוד ומחבל במצלמת אבטחה של משטרת ישראל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)
מימין : מפגינים מול כוחות ביטחון ישראליים סמוך לשער שכם (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021). משמאל : צעיר מטפס על עמוד ומחבל במצלמת אבטחה של משטרת ישראל (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)
  • ב-25 באפריל בשעות הערב הודיעה המשטרה על הסרת המחסומים שהוצבו ברחבת שער שכם מה שהתפרש על ידי הפלסטינים כהישג.
התגייסות ברצועת עזה
הודעות איום של הארגונים ברצועת עזה
  • על רקע האירועים האלימים בירושלים במהלך יום שישי (23 באפריל 2021) פרסמו הארגונים הפלסטינים ברצועת עזה, בראשם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, הודעות איום כלפי ישראל בהן רמזו כי יש לצפות לתגובה מכיוון רצועת עזה. הזרוע הצבאית של חמאס הכריזה שאל לישראל לבחון את הסבלנות שלה מכיוון שהם יגנו על ירושלים בדמם וברוחם “נהפוך את השולחן על ראשם של כולם ונטרוף את הקלפים”. בפנייה לצעירים ולפלסטינים במזרח ירושלים נאמר בהודעה שהניצוץ שהם מציתים בירושלים יוביל לפיצוץ בפניה של ישראל (“האויב הפושע”) “אתם תמצאו את הגדודים שלכם ואת ההתנגדות שלכם בלב המערכה אנחנו נלמד את האויב שיעורים קשים וחסרי תקדים” (אלמיאדין, 23 באפריל 2021).
  • ח’אלד אלבטש, חבר הלשכה המדינית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, הביע הזדהות עם תושבי מזרח ירושלים וציין, כי ” אנחנו עמכם עם הנשק שלנו עם הרקטות ועם הדם שלנו ” בהודעה גם נמסר כי הם יגנו על האדמה, העם והמקומות הקדושים (שמס ניוז, 24 באפריל 2021).
  • הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין, פרסמה הודעה המזהירה את ישראל מהמשך התקיפות נגד הפלסטינים. לדברי ההודעה הסבלנות לא תמשך זמן רב “והכיבוש ומתנחליו ישלמו את המחיר” (RT בערבית, 24 באפריל 2021)
  • בשעות הערב פרסם חדר המבצעים המשותף של הארגונים הפלסטינים הודעה לפיה הם לא יוכלו לשתוק על המשך “התוקפנות הפראית” נגד בני העם הפלסטיני במזרח ירושלים תוך התחייבות להישאר נוכחים בלב המערכה בירושלים ובאלאקצא “האויב באמצעות התוקפנות שלו פותח על עצמו את שערי הגיהנום” אנחנו נאמר את המילה המכרעת כדי להרתיע את האויב הפגיעה בבירה שלנו, בעם שלנו ובמקומות הקדושים היא “קו אדום ” שיהיו לה השלכות גדולות וישראל תשלם מחיר כבד (אלעאלם בערבית, 24 באפריל 2021).
שיגור רקטות
  • כשעתיים לאחר הודעת חדר המבצעים המשותף, הצטרפו הארגונים להסלמה במזרח ירושלים באמצעות שיגור רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. בתחילה שוגר מטח של שלוש רקטות. רקטה אחת יורטה שתיים נחתו בסמוך לגדר הביטחון. בתגובה ירו כוחות צה”ל פגזי טנק לעבר שתי עמדות תצפית של חמאס באזור ח’אן יונס ואלבריג’. זמן קצר לאחר תגובת צה”ל שוגר מטח של לפחות שש רקטות בהמשך היו מספר שיגורים נוספים .
  • על פי דובר צה”ל ב- 24-23 באפריל 2021 לאורך שעות הלילה ולפנות בוקר שוגרו סה”כ 36 רקטות. שש רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. היתר נחתו בשטחים פתוחים (דובר צה”ל, 24 באפריל 2021). לא היו נפגעים אך נגרם נזק למספר מבנים .
 מקום נפילת רקטה בנחל עז.     חלק של הרקטה שנפלה בנחל עז (ביטחון נחל עוז, 24 באפריל 2021)
מימין: מקום נפילת רקטה בנחל עז. משמאל, חלק של הרקטה שנפלה בנחל עז (ביטחון נחל עוז, 24 באפריל 2021)
  • בתגובה להמשך שיגור הרקטות ביצעו מטוסי קרב וכלי טיס של צה”ל שורה של תקיפות נגד יעדים ברצועה. בין היעדים שהותקפו תשתיות תת קרקעיות ומשגרי ירי תלול מסלול שלחמאס (דובר צה”ל, 24 באפריל 2021).
  • מניתוח מאפייני שיגור הרקטות בליל 24-23 באפריל 2021 עולה כי הייתה ככל הנראה מאחורי השיגור יד מכוונת (חמאס?) גם אם פעילי חמאס לא לקחו חלק פעיל בירי. הרקטות שוגרו במספר מטחים מתוזמנים ונראה כי כוונו לכמה אזורים, תוך הקפדה שלא להרחיב את טווח הירי מעבר ליישובי עוטף עזה. כמו כן בניגוד לאירועי ירי קודמים בתקופה האחרונה, שני ארגונים ברצועת עזה הודיעו כי הם אחראים לביצוע הירי: פלג גדודי אל אקצא, המשתייך לפלג של פתח ברצועה וגדודי אבו עלי מצטפא, הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין. הארגונים שקיבלו אחריות חברים בחמ”ל המשותף (חמ”ל המאגד 15 ארגונים ברצועת עזה בהנהגת חמאס), כלומר השיגורים בוצעו באישור חמאס ויתכן גם בהנחיה שלה שלא לחרוג מאזור עוטף עזה
שיגור נוסף של רקטות
  • בשבת בשעות הערב (24 באפריל 2021), לאחר כיממה של שקט יחסי, בשעה ששוב גברה המתיחות במזרח ירושלים. חודש ירי הרקטות מרצועת עזה. בשעה 2100 שוגרה רקטה אשר יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל באזור שדרות. ב-2230 התפוצצה רקטה בשטח פתוח סמוך לגדר הביטחון באזור המועצה האזורית אשכול. מעט לפני חצות זוהה שיגור כושל של פצצת מרגמה (דובר צה”ל, 24 באפריל 2021). צה”ל לא הגיב לירי .שני בני אדם פונו לבית החולים אישה שלקתה בחרדה וצעיר שנחבל בעת שרץ למרחב מוגן.
  • ב-25 באפריל 2021 נמשך שיגור הרקטות. בשעות הלילה שלוש שוגרו רקטות, שתיים מהן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל רקטה שלישית נפלה בשטח הרצועה. ארבעה בני אדם פונו לבית החוליפ בשל חבלות בעת שמיהרו למרחבים מוגנים. בתגובה להמשך שיגור הרקטות החליט מתאם פעולות הממשלה בשטחים על צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה מ-15 מיילים לתשעה.
הפגנות תמיכה
  • לאחר מטח הירי הראשון מילאו את רחובות עזה תהלוכות תמיכה של תושבי הרצועה להזדהות עם תושבי ירושלים. התהלוכות קיבלו סיקור נרחב ברשתות החברתיות הפלסטיניות. בבית חאנון קיימה חמאס הפגנה בה הונפו שלטים בהם נכתב “ירושלים מתקוממת”. בח’אן יונס שרפו מפגינים את דגלי ישראל, דרכו על תמונות שר הביטחון בני גנץ ולאחר מכן הציתו אותן (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021). במזרח העיר עזה, קיימה חמאס הפגנת תמיכה המונית בה קראו המשתתפים לזרוע הצבאית של חמאס להמשיך ולבצע ירי (רקטות) לעבר ישראל. במקביל הפגינו כמה מאות פלסטינים סמוך לגדר הביטחון על גבול רצועת עזה ישראל באזור מעבר קרני. המפגינים הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הגדר.
הפגנת תמיכה  בבית חאנון. המפגינים מניפים שלטים בהם נכתב "ירושלים מתקוממת".     הפגנת תמיכה במחנה הפליטים אלבריג' (במרכז הרצועה ) (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)
מימין : הפגנת תמיכה בבית חאנון. המפגינים מניפים שלטים בהם נכתב “ירושלים מתקוממת”. משמאל : הפגנת תמיכה במחנה הפליטים אלבריג’ (במרכז הרצועה ) (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)
מפגינים בח'אן יונס שורפים את דגלי ישראל, דורכים על תמונות של שר הביטחון בני גנץ ולאחר מכן שורפים אותן (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)    מפגינים בח'אן יונס שורפים את דגלי ישראל, דורכים על תמונות של שר הביטחון בני גנץ ולאחר מכן שורפים אותן (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)
מפגינים בח’אן יונס שורפים את דגלי ישראל, דורכים על תמונות של שר הביטחון בני גנץ ולאחר מכן שורפים אותן (חשבון הטוויטר של PALINFO, 24 באפריל 2021)
  • גורמים בינלאומיים, בעיקר מצרים והאו”ם, החלו במאמצי תיווך בניסיון להרגיע את הרוחות. “מקורות מעורים במגעים” מסרו כי הארגונים הודיעו למצרים שאין להם עניין בהסלמה אך על ישראל לעצור את המתרחש בירושלים (כאן 11, 24 באפריל 2021).
תגובות פלסטיניות לאירועים
  • ברשות הפלסטינית הטילו את האחריות על ישראל גינו את פעילות כוחות הביטחון הישראליים ושיבחו את הפלסטינים על עמידתם האיתנה:
    • לשכת אבו מאזן פרסמה הודעה רשמית בה נמסר שממשלת ישראל נושאת באחריות המלאה להתדרדרות המסוכנת במזרח ירושלים, וקראה לקהילה הבינלאומית להגן על בני העם הפלסטיני בירושלים מפני פעולות הדיכוי של המתנחלים והתקפותיהם הנפשעות. לדברי ההודעה המתנחלים וארגוני ימין קיצוניים מסיתים להרג ערבים בחסות הצבא הישראלי והמשטרה הישראלית (דף הפייסבוק של אבו מאזן , 22 באפריל 2021).
    • מחמד אשתיה, ראש הממשלה ברשות הפלסטינית, אמר כי הרשות מגנה את “הטרור המדינתי המאורגן” נגד התושבים ונגד המקומות הקדושים במזרח ירושלים. אשתיה ציין כי הם משבחים את האומץ ואת הגבורה של בני העם הפלסטיני העומדים מול הכיבוש והמתנחלים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 22 באפריל 2021). .
    • חסין אלשיח’, חבר הועד המרכזי של פתח, ציין בחשבון הטוויטר שלו כי מה שקורה במזרח ירושלים הוא “תגובה הירואית” של הפלסטינים וכי זהו הקרב האמיתי בהגנה על ירושלים ועל המקומות הקדושים ומאבק על הריבונות ועל הבירה הנצחית (חשבון הטוויטר של חסין אלשיח’, 22 באפריל 2021) .
    • תופיק אלטיראוי, חבר הוועד המרכזי של פתח, פרסם הודעה בה גינה את פעולות ישראל נגד תושבי מזרח ירושלים ואת התמיכה שישראל מעניקה למתנחלים. בנוסף, הביע הערכה ותמיכה לעמידתם של תושבי מזרח ירושלים נגד פעולות ישראל, הנלחמים , לדבריו, לבדם ב”קרב מקודש” למען ירושלים ואלאקצא שהינו מצווה אישית המוטלת על כל אחד (דף הפייסבוק של תופיק אלטיראוי, 24 באפריל 2021).
    • תיסיר נצראללה, חבר המועצה המהפכנית של פתח, ציין שהאיומים והצעדים הפרובוקטיביים שמבצעים שלטונות ישראל והמתנחלים נגד תושבי מזרח ירושלים הם אלה שגרמו לרתיחה. לדבריו הצעדים שנוקטים הפלסטינים הם במסגרת “תגובה טבעית של העם הפלסטיני ושל ההנהגה הפלסטינית” במיוחד בשל העובדה כי זהו חודש רמצ’אן במהלכו אלפי פלסטינים מגיעים להתפלל במסגד אלאקצא. הוא גם ציין שבנוסף מגיעים העימותים על רקע אי אישור ישראל לקיים את הבחירות במזרח ירושלים (אלע’ד, 25 באפריל 2021).
  • עכרמה צברי, דרשן מסגד אלאקצא, צוטט בביטאון חמאס שהתקיפות של ישראל (“שלטונות הכיבוש”) ושל המתנחלים נגד מסגד אלאקצא והתנהגותם כלפי המתפללים יביאו ל”פיצוץ אמיתי בעיר” וכי בצל מה שקורה הכל אפשרי מול המשך התקיפות של המתנחלים ושל צבא הכיבוש. לדבריו אזור שער שכם, שער הפרחים ורחוב צלאח אלדין הם אזורים חשובים בירושלים ולכן העימותים הגדולים ביותר מתרחשים שם שכן ישראל שואפת להשתלט עליהם (אלרסאלה, 23 באפריל 2021). בהתבטאות נוספת קרא צברי להקים ועדות צעירים להגנה על העיר והדגיש את הצורך להישאר בכוננות עליונה לקראת כל תוקפנות אפשרית בימים הקרובים (דניא אלוטן, 24 באפריל 2021).
  • אסמעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הבהיר שירושלים לא תיכנע לכיבוש ולמדיניות הפאשיסטית שלו (אלקדס אלערבי, 23 באפריל 2021). פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי כל הפשעים וההפרות הללו לא ירתיעו את העם הפלסטיני מלהמשיך בדרך “ההתנגדות” במטרה להגן על ירושלים ועל מסגד אלאקצא על זכויותיו ועל חירותו יהיה המחיר אשר יהא, לדבריו כל מה שמבצעת “ההתנגדות הפלסטינית” הוא במסגרת התגובה נגד התוקפנות הזו והדבר מגיע במסגרת חובתה הלאומית להגן על האינטרסים של העם הפלסטיני ולשבור את המשוואות של ישראל הנושאת באחריות לכלל ההשלכות והתוצאות של המשך ההסלמה (חשבון הטוויטר פאלאינפו, 24 באפריל 2021).
  • תנועת חמאס במזרח ירושלים קראה לציבור הפלסטיני להמשיך להתקהל בעיר העתיקה בירושלים, לעלות בהמוניו להר הבית, להמשיך את “ההטרדות” סמוך להתנחלויות. בנוסף, קראה ל”התנגדות” להשאיר את האצבע מונחת על ההדק (דף הפייסבוק של QUDSN, 25 באפריל 2021).
  • בג’האד האסלאמי בפלסטין, ציינו כי האחדות והלכידות של העם הפלסטיני יכשילו את תכניות התוקפנות של ישראל (“האויב”). מסגד אלאקצא הוא בבחינת “קו אדום” אשר תושבי מזרח ירושלים, ומאחוריהם כל העם הפלסטיני, לא ירשו לקבוצות מתנחלים לחלל אותו. עוד נמסר, כי התקיפות של ישראל נגד רצועת עזה לא ירתיעו את “ההתנגדות” מלמלא את חובותיה כפי שיידרש וכי כל מה שמבצעת “ההתנגדות הפלסטינית” הוא במסגרת התגובה נגד התוקפנות ובמסגרת חובתה הלאומית והערכית להגן על האינטרסים של העם הפלסטיני ולשבור את המשוואות של ישראל אשר נושאת באחריות לכל ההשלכות והתוצאות של המשך ההסלמה (אנטוליה, 24 באפריל 2021).
  • החזית העממית לשחרור פלסטין פרסמה הודעה הקוראת להקמת הנהגה מאוחדת שתסלים את האנתפאצ’ה הכוללת ותרחיב את העימותים נגד ישראל (דף הפייסבוק של QUDSN, 25 באפריל 2021).
פוסט הקורא להמשך העימותים. האשטאג "#ירושלים_מתקוממת"
(דף הפייסבוק של QUDSN, 25 באפריל 2021)
פוסט הקורא להמשך העימותים. האשטאג “#ירושלים_מתקוממת” (דף הפייסבוק של QUDSN, 25 באפריל 2021)
כלי התקשורת הפלסטינים
  • האירועים במזרח ירושלים זכו לכותרות ראשיות בכל כלי התקשורת הפלסטינים. סוכנויות הידיעות הבליטו את נראטיב הגבורה הפלסטינית ותארו את המהומות בירושלים כמאבק לשחרור ולחירות. גם ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה זכה לכותרות והוצג בצורה אוהדת. בכלי התקשורת הפלסטינים עלו כתבות, סרטונים, כרזות ואיורים שנועדו להתסיס את האווירה ולעודד עימותים עם כוחות הביטחון הישראליים תחת ההאשטאג “#ירושלים_מתקוממת”. גם ברצועת עזה נשמעו קולות עידוד והתססה לפלסטינים במזרח ירושלים. גם באתר האינטרנט של רשת אלמיאדין הלבנונית המזוהה עם חזבאללה הוצג ההאשטאג “#ירושלים_מתקוממת”.
 קריקטורה המסיתה לאלימות ועימותים: "תושבי ירושלים שבים ומשרטטים את מצפן האומה..." (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 25 באפריל 2021)   קריקטורה המתארת את נחישות המאבק של הצעירים במזרח ירושלים נגד ישראל. בערבית נכתב "ארוחת השחר (טרם הצום) של צעירי ירושלים בלילה שעבר..." (דף הפייסבוק של עלאא' אללקטה, 23 באפריל 2021)
קריקטורות של עלאא’ אללקטה. מימין: קריקטורה המסיתה לאלימות ועימותים: “תושבי ירושלים שבים ומשרטטים את מצפן האומה…” (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 25 באפריל 2021) משמאל: קריקטורה המתארת את נחישות המאבק של הצעירים במזרח ירושלים נגד ישראל. בערבית נכתב “ארוחת השחר (טרם הצום) של צעירי ירושלים בלילה שעבר…” (דף הפייסבוק של עלאא’ אללקטה, 23 באפריל 2021)
  • היומון הפלסטיני אלחיאת אלג’דידה, ביטאונה הרשמי של הרשות הפלסטינית, הבליט בעמודים הראשיים את הסיקור אודות העימותים האלימים במזרח ירושלים בצבע אדום. הכותרות המרכזיות בעיתון כללו קריאות עידוד והסתה להמשך העימותים. בגיליון מ-24 באפריל 2021, הובלטה באדום הכותרת הראשית “פלסטין מגנה על בירתה. תושבי ירושלים כעץ זית ממשיכים בעמידתם האיתנה ובקריאתם תיגר”. בהמשך גם מובלטים דבריו של מחמד אשתיה ראש הממשלה, אשר שיבח את גבורתם ועמידתם של תושבי מזרח ירושלים נגד ישראל (אלחיאת אלג’דידה, 24 באפריל 2021). בגיליון מ-25 באפריל 2021, הובלטה הכותרת “הכיבוש הפך את ירושלים למחנה צבאי” (אלחיאת אלג’דידה, 25 באפריל 2021).
     העמוד הראשי מ-25 באפריל 2021. "הכיבוש הפך את ירושלים למחנה צבאי" (אלחיאת אלג'דידה, 25 באפריל 2021).
מימין : העמוד הראשי באלחיאת אלג’דידה מ-24 באפריל 2021. “פלסטין מגנה על בירתה. תושבי ירושלים כעץ זית ממשיכים בעמידתם האיתנה ובקריאתם תיגר” (אלחיאת אלג’דידה, 24 באפריל 2021). משמאל : העמוד הראשי מ-25 באפריל 2021. “הכיבוש הפך את ירושלים למחנה צבאי” (אלחיאת אלג’דידה, 25 באפריל 2021).
קריקטורה באלחיאת אלג'דידה, המבטאת את החיבור ההדוק שבין הפלסטינים למסגד אלאקצא ואת נחישותם להגיע אליו למרות מחסומי המשטרה (אלחיאת אלג'דידה, 24 באפריל 2021).
קריקטורה באלחיאת אלג’דידה, המבטאת את החיבור ההדוק שבין הפלסטינים למסגד אלאקצא ואת נחישותם להגיע אליו למרות מחסומי המשטרה (אלחיאת אלג’דידה, 24 באפריל 2021).
  • אחמד רפיק, פרשן ביטאון אלרסאלה של חמאס, ציין בכתבה שפרסם כי בזמן שישראל מנסה להימנע מעימות צבאי עם עזה ומבצעת ויתורים לארגונים תוך חתירה לרגיעה רצועת עזה לא מתמהמהת להתייצב לצד תושבי מזרח ירושלים. הוא ציין שהדבר מדאיג את ישראל וגורם לה לחשוש מפני גלישה לעימות צבאי שהיא איננה מעוניינת בו כעת. לדעתו התגובה הפלסטינית של שיגור רקטות לא הייתה צפויה מבחינת ישראל בין היתר מפני שישראל הסתמכה על הנסיבות הפוליטיות בזירה הפלסטינית כולל הבחירות למועצה המחוקקת בנוסף למגפת הקורונה (אלרסאלה, 24 באפריל 2021).
  • מנגד, נשמעו קולות ברצועה הטוענים שלא היה צורך לדרדר את המצב ולהגיע לעימות צבאי ושאין טעם בשיגור הרקטות מפני שהוא מסיט את תשומת הלב ממה שקורה במזרח ירושלים וממה שעושה שם ישראל. אותם קולות טוענים שהפעילות העממית הלא אלימה היא זו שתעניק לפלסטינים את הלגיטימציה ותשאיר את דעת הקהל הבינלאומית והאזורית בעד הסוגיה הפלסטינית כמו בפרשת הצבת המגנומטרים בכניסה לאלאקצא לפני מספר שנים אז התקיימה מערכה עממית וכמו צעדות השיבה שהתקיימו ברצועת עזה .
תגובות גורמים בינלאומיים
  • שר החוץ הירדני, אימן אלצפדי, גינה את “ההתקפות הגזעניות” בעיר העתיקה ובירושלים והזהיר מפני ההשלכות שלהן. הוא ציין שירושלים מהווה “קו אדום” וכי זהו משחק באש (חשבון הטוויטר של אימן אלצפדי, 23 באפריל 2021). גם פיצל אלפאיז, ראש הפרלמנט הירדני, גינה את ישראל. בהודעה שפרסם מסר שהמעשים הישראליים והתקיפות של קבוצות מתנחלים נגד תושבי מזרח ירושלים, נגד ירושלים עצמה ונגד המקומות הקדושים המוסלמים והנוצריים שלה לא יפגעו בעמידה האיתנה של העם הפלסטיני .
  • מצרים גינתה אף היא את האירועים בהודעה מטעם משרד החוץ המצרי נמסר כי מצרים מגנה את פעולות האלימות וההסתה שביצעו קבוצות יהודיות קיצוניות אשר תקפו את האחים הפלסטינים תושבי העיר העתיקה בירושלים מה שגרם לפציעתם של עשרות אזרחים פלסטינים. מצרים הבהירה כי שלטונות ישראל הם האחראים לכך בהתאם לחוק הבינלאומי המחייב אותם להפסיק את ההגנה הדרושה לאזרחים הפלסטינים ולהפסיק את כל מה שפוגע בזכויות המתפללים להגיע בחופשיות למסגד אלאקצא (אנטוליה, 24 באפריל 2021).
  • תור וונסלנד, המתאם המיוחד של האו”ם למזרח התיכון, מסר כי הוא מודאג מההסלמה בירושלים ובעזה. הוא ציין כי על הפעולות הפרובוקטיביות בירושלים להיפסק כמו גם שיגור הרקטות על ידי קבוצות חמושות. ירי חסר אבחנה לעבר מרכזי אוכלוסייה ישראלית מהווה לדבריו הפרה של החוק הבינלאומי. הוא גינה את כל הפעולות האלימות וקרא לכל הצדדים לנקוט באיפוק מרבי ולהימנע מהסלמה נוספת במיוחד במהלך חודש רמצ’אן ובזמנים טעונים פוליטית לכולם (רויטרס, 24 באפריל 2021).
  • דובר האיחוד האירופאי פיטר סטאנו פרסם הצהרה וקרא לכל הצדדים לנהוג באיפוק הוא ציין שהאיחוד האירופאי מודאג מאד מהעימותים האלימים שאירעו בירושלים. הוא קרא לרגיעה ולהפגת המתח באופן מיידי, לאיפוק ואחריות מכל הצדדים בזמן רגיש זה ובמיוחד מנהיגי הקהילות והבכירים (אתר האיחוד האירופאי, 23 באפריל 2021).
  • ג’לינה פורטר,דוברת מחלקת המדינה של ארה”ב, מסרה בתדריך לעיתונאים שארה”ב מודאגת מההסלמה בירושלים והעימותים בעיר העתיקה. הם קראו לרשויות בירושלים לנקוט בצעדים מתאימים לא רק במטרה להרגיע את המתיחות אלא גם במטרה להבטיח את הביטחון והזכויות של כל תושבי ירושלים (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 23 באפריל 2021).