הפלסטינים ברצועה ממשיכים בהכנות לתהלוכת המונים, “צעדת השיבה הגדולה”, שתגיע לקרבת הגדר. הכוונה היא לקיים את האירוע בסמיכות זמנים ל-30 במרץ 2018, מועד שבו מצוין “יום האדמה” של ערביי ישראל

תמונת הפרופיל החדשה של

תמונת הפרופיל החדשה של "תהלוכת השיבה הגדולה" (דף הפייסבוק של "תהלוכת השיבה הגדולה", 22 בפברואר 2018).

קריקטורה שהועלתה לדף הפייסבוק של הקריקטוריסט העזתי עלאא' אללקטה, המעודדת התקרבות לגדר וחצייתה (דף הפייסבוק של

קריקטורה שהועלתה לדף הפייסבוק של הקריקטוריסט העזתי עלאא' אללקטה, המעודדת התקרבות לגדר וחצייתה (דף הפייסבוק של "תהלוכת השיבה הגדולה", 12 בפברואר 2018).

אסמאעיל הניה קורא להשתתף בתהלוכה במפגישה עם ראשי הארגונים ברצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018).

אסמאעיל הניה קורא להשתתף בתהלוכה במפגישה עם ראשי הארגונים ברצועה (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018).

כללי

הפלסטינים ברצועת עזה ממשיכים בהכנות ל”תהלוכת השיבה הגדולה”[1] במסגרתה אמורים תושבי הרצועה לקיים תהלוכה המונית לעבר הגבול עם ישראל כדי להבליט בפני העולם את “זכותם” של הפליטים הפלסטינים לשוב לבתיהם. לאחרונה פורסמו קריאות לקיים את התהלוכה בסמיכות זמנים ל”יום האדמה”, 30 במרץ 2018. מארגני האירוע מסרו, כי בכוונתם לגייס כמאה אלף משתתפים וכי האירוע לא יהיה אלים. עם זאת, להערכתנו, יש לקחת בחשבון שהאירועים עלולים לצאת מכלל שליטה ולגלוש לתקריות אלימות במקרה של התקהלויות המוניות בקרבת הגדר. חמאס ושאר הארגונים ברצועת עזה הודיעו כי הם תומכים בתהלוכה וקראו לאנשיהם לקחת בה חלק. נראה גם, כי המארגנים דואגים לכיסוי תקשורתי נרחב שייתן תהודה למסרים של התהלוכה ובמרכזם למסר של “זכות השיבה”.

  • ב-22 בפברואר 2018 שינה דף הפייסבוק של “תהלוכת השיבה הגדולה” את תמונת הפרופיל שלו. בלוגו החדש שאומץ על ידי המארגנים מופיעים הסמלים הבאים: סמל האו”ם והספרה 194 המציינת את החלטת האו”ם מ-11 בדצמבר 1948, שבה מופיע סעיף העוסק בפליטים הפלסטינים (סעיף 11); על הסמל מופיעה מפת פלסטין בצבעי הדגל הפלסטיני, המסמלת את חתירת הפלסטינים לשליטה על כל ארץ ישראל, ללא זכות קיום למדינת ישראל; יד האוחזת ב”מפתח” המסמל את “זכות השיבה” של הפליטים הפלסטינים למקומות שבהם התגוררו. נכון לתאריך זה לדף הפייסבוק כ-4,000 עוקבים, וכ-4,000 גולשים עשו לייק לדף הפייסבוק.

תמונת הפרופיל החדשה של "תהלוכת השיבה הגדולה"  (דף הפייסבוק של "תהלוכת השיבה הגדולה", 22 בפברואר 2018).
תמונת הפרופיל החדשה של “תהלוכת השיבה הגדולה”
(דף הפייסבוק של “תהלוכת השיבה הגדולה”, 22 בפברואר 2018).

  • לאחרונה התפרסמו פרטים נוספים על התהלוכה המתוכננת, לאחר שאחמד אבו ארתימה, פעיל פוליטי ברצועת עזה ממארגני התהלוכה, התראיין ופרסם סרטון המפרט את ההכנות לאירוע (דף הפייסבוק של אחמד אבו ארתימה, 3 במרץ 2018). כמו כן עודכנו פרטים בדפי הפייסבוק של האירוע ושל אחמד אבו ארתימה. להלן עיקרי הדברים.

אחמד אבו ארתימה בסרטון שפרסם בדף הפייסבוק שלו. בסרטון הוא מוסר פרטים על התהלוכה  (דף הפייסבוק של אחמד אבו ארתימה, 3 במרץ 2018).
אחמד אבו ארתימה בסרטון שפרסם בדף הפייסבוק שלו. בסרטון הוא מוסר פרטים על התהלוכה
(דף הפייסבוק של אחמד אבו ארתימה, 3 במרץ 2018).

מטרת התהלוכה וההכנות לקראתה
  • על פי מארגני התהלוכה הכוונה היא להעביר מסר לעולם בנושא “זכות השיבה” של הפלסטינים . גורמים פלסטינים דיווחו לסוכנות הידיעות צפא, המזוהה עם חמאס, כי בקרוב צפויה להתקיים פגישה שבמהלכה תוקם רשות לאומית עליונה של “תהלוכת השיבה הגדולה”. זאת לאחר שבפגישה שנערכה ב-6 במרץ 2018 הביעו הארגונים הפלסטינים ברצועה תמיכה בקיום התהלוכה. “ברשות הלאומית” המתוכננת יהיו חברים אישים עצמאיים מהרצועה ואישים בלתי פוליטיים מהמגזר האזרחי.
  • במסגרת ההכנות פורסם בדף הפייסבוק “תהלוכת השיבה הגדולה” כי במסגרת פעילות ההסברה המכינה לתהלוכה, זקוקים המארגנים לבגדים דוגמת בגדי אסירים של קורבנות הנאצים. נמסר, כי כל מי שביכולתו לספק בגדים כאלה או לתפור אותם מוזמן ליצור קשר עם ועדת התיאום של התהלוכה (דף הפייסבוק “תהלוכת השיבה הגדולה”, 25 בפברואר 2018). נראה כי מארגני התהלוכה מתכננים לארגן מיצג שבו תיעשה השוואה בין הפלסטינים לבין קורבנות הנאצים.
 תמונות שצורפו לפנייה לספק בגדי אסירים של קורבנות הנאצים (דף הפייסבוק "תהלוכת השיבה הגדולה", 25 בפברואר 2018).   תמונות שצורפו לפנייה לספק בגדי אסירים של קורבנות הנאצים (דף הפייסבוק "תהלוכת השיבה הגדולה", 25 בפברואר 2018).
תמונות שצורפו לפנייה לספק בגדי אסירים של קורבנות הנאצים (דף הפייסבוק “תהלוכת השיבה הגדולה”, 25 בפברואר 2018).
מועד התהלוכה
  • בעבר ציינו גורמים את 15 במאי (“יום הנכבה”) כמועד לתהלוכה. לאחרונה נשמעו קריאות ברצועת עזה לקיים את האירוע המרכזי ב”יום האדמה” (30 במרץ 2018), היום בו מציינים ערביי ישראל, מאז שנת 1976, את דבקותם באדמותיהם. מארגני התהלוכה ציינו עם זאת, כי לא מדובר באירוע אחד אלא בשורה של פעילויות, אשר תמשכנה לאורך זמן. עצאם עדואן, ראש המחלקה לענייני פליטים של חמאס, מסר, כי ועדת הארגונים הסכימה על עריכת תהלוכה ב”יום האדמה” החל ב-30 במרץ 2018. לדבריו, כל הארגונים הלאומיים והאסלאמיים, לרבות פתח, מסכימים למהלך הזה. הוא ציין בדבריו כי התהלוכה תגשים רק חלק מיוזמה כוללת יותר של “תהלוכת השיבה הגדולה” (PALINFO, 13 בפברואר 2018).
מספר המשתתפים
  • לדברי המארגנים בכוונתם לגייס כמאה אלף משתתפים, רובם אנשי מחנות הפליטים ברצועת עזה. הוועדה המתאמת של “תהלוכת השיבה הגדולה” הפנתה קריאה לתושבי רצועת עזה לקחת חלק פעיל. עוד ציינה הוועדה כי היא ממשיכה לפעול להקמת ועדות לאומיות במדינות נוספות, אשר יארגנו הפגנות וצעדות במקביל לתהלוכה שתתקיים ברצועת עזה (צפא, 6 במרץ 2018). נראה לנו כי מספר המשתתפים שבכוונת המארגנים לגייס הינו יומרני ומוגזם אך יש לקחת בחשבון שיעשה מאמץ ארגוני שיביא לכך, שהשתתפות בתהלוכה תהייה גדולה יותר מאשר בהפגנות השבועיות “השגרתיות” ליד הגדר.
אופי האירוע
  • מארגני התהלוכה ובראשם אבו ארתימה ממשיכים להדגיש, כי התהלוכה לא תהיה אלימה וכי אין כוונה להתעמת במהלכה עם כוחות צה”ל. בראיון שהעניק לאתרPALINFO של חמאס אמר כי “תהלוכת השיבה הגדולה” הינה “כלי אסטרטגי עממי”, שנועד לפעול בדרכי שלום למימוש “זכות השיבה”. הוא ציין כי התהלוכה תהיה שונה מהעימותים סמוך לגדר הביטחון ברצועה מכיוון שהמשתתפים לא יידו אבנים, אלא יקיימו עצרת שכל העולם ואמצעי התקשורת ייצפו בה. עוד אמר, כי העצרת תתקיים במרחק של 700 מטר מהגדר ואין בכוונתם בשלב זה להתקרב לגדר. יחד עם זאת ציין כי לדעתו תהווה התהלוכה מקור דאגה לישראל היות וישראל המנוסה בעימותים צבאיים תצטרך הפעם להתמודד עם המונים שיצעדו “בדרכי שלום” במטרה לממש את זכותם בהתאם לחוק הבינלאומי (דף הפייסבוק של “תהלוכת השיבה הגדולה”, 21 בפברואר 2018).
  • אחמד אבו ארתימה פרסם בדף הפייסבוק שלו סרטון שגם בו הוא הדגיש כי התהלוכה המתוכננת תהיה במסגרת “התנגדות בדרכי שלום”. לדבריו אין בכוונתם לפרוץ גדרות ליידות אבנים, להצית צמיגים או להתעמת עם כוחות צה”ל כפי שקורה בהפגנות יום השישי (דף הפייסבוק של אחמד אבו ארתימה, 3 במרץ 2018).

ניסיון העבר מראה כי פעילות עממית, שאמורה הייתה לכאורה להתבצע “בדרכי שלום”, הפכה לא פעם לפעילות אלימה. כמו כן יש לקחת בחשבון הימצאות פלסטינים שינסו לנצל את האירוע לביצוע פרובוקציות נגד ישראל. לפיכך, למרות הצהרות המארגנים יש לקחת בחשבון כי התהלוכה והאירועים הנלווים לה עלולים לצאת מכלל שליטה ולהיהפך לעימותים אלימים עם כוחות צה”ל בקרבת גדר הביטחון. יצוין כי בדפי הפייסבוק עברו כמה מסרים שאינם תואמים את ההצהרות שהתהלוכה תתבצע ב”דרכי שלום”.

    קריקטורה שהועלתה לדף הפייסבוק של הקריקטוריסט העזתי עלאא' אללקטה, המעודדת התקרבות לגדר וחצייתה (דף הפייסבוק של "תהלוכת השיבה הגדולה", 12 בפברואר 2018).
מימין: תמונה ישנה המעבירה מסר של התפרעויות אלימות ולא של “התנגדות בדרכי שלום” (דף הפייסבוק של “תהלוכת השיבה הגדולה”, 18 בפברואר 2018).
משמאל: קריקטורה שהועלתה לדף הפייסבוק של הקריקטוריסט העזתי עלאא’ אללקטה, המעודדת התקרבות לגדר וחצייתה
(דף הפייסבוק של “תהלוכת השיבה הגדולה”, 12 בפברואר 2018).

פוסט שפורסם בדף הפייסבוק של "תהלוכת השיבה הגדולה": "נכה בגדר השמירה"  (דף הפייסבוק של "תהלוכת השיבה הגדולה", 28 בפברואר 2018).
פוסט שפורסם בדף הפייסבוק של “תהלוכת השיבה הגדולה”: “נכה בגדר השמירה”
(דף הפייסבוק של “תהלוכת השיבה הגדולה”, 28 בפברואר 2018).

השתתפות חמאס וארגוני הטרור נוספים ברצועת עזה
  • מארגני התהלוכה קיבלו “אור ירוק” מחמאס ומהג’האד האסלאמי בפלסטין. דף הפייסבוק של “תהלוכת השיבה הגדולה” פרסם דברים שכתב ד”ר עצאם עדואן, ראש מחלקת הפליטים בחמאס, אשר הדגיש את נחיצות וחשיבות האירוע. לדבריו, מהלך זה הינו חלק מ”ההתנגדות”, שחשיבותו אינה פחותה מ”המאבק המזויין”. עוד ציין בדבריו כי תהלוכת “יום האדמה” תהיה רק מהלך פתיחה למהלך עולמי כולל (דף הפייסבוק של “תהלוכת השיבה הגדולה”, 6 במרץ 2018).
  • בפגישה שערך אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, עם ראשי הארגונים ברצועה השמיע הניה קריאה לפלסטינים בשטחים ומחוצה להם להכין עצמם לתהלוכת השיבה, שבה לדבריו יאמר לכל העולם, כי “פלסטין בלבנו ואיש אינו יכול לבטל את זכות השיבה” (PALINFO, 5 במרץ 2018). ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי חמאס תומכת בתהלוכה ואנשיה ייטלו בה חלק משום שהיא “מוכיחה את רצונו האמתי של העם הפלסטיני” (אלאקצא, 1 במרץ 2018).

אסמאעיל הניה קורא להשתתף בתהלוכה במפגישה עם ראשי הארגונים ברצועה  (חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018).
אסמאעיל הניה קורא להשתתף בתהלוכה במפגישה עם ראשי הארגונים ברצועה
(חשבון הטוויטר של PALINFO, 5 במרץ 2018; חשבון הטוויטר של תנועת חמאס, 5 במרץ 2018).

  • טלאל אבו ט’ריפה, בכיר בחזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין, מסר כי הארגונים הפלסטיניים הסכימו על פעילויות, שתעלנה בקנה אחד עם מטרות “תהלוכת השיבה הגדולה”. לדבריו, הוסכם על תכנית הדרגתית שתחל בפעילויות בקו הגבול ולאחר מכן הצבת “אוהלי שיבה” בקרבת גדר הביטחון. גם הוא הוא הדגיש כי הפעילויות תעשנה “בדרכי שלום”. אבו ט’ריפה הוסיף כי הארגונים הסכימו להמשיך בגיוס ההמונים כדי להטיל על ישראל את האחריות ולממש את “זכות השיבה” (PALINFO, 13 בפברואר 2018).

[1] זהו פרסום המשך לפרסום מרכז המידע מ-11 בפברואר 2018: "לאחרונה מתנהל ברצועת עזה קמפיין, בהובלת חמאס, הקורא לארגון תהלוכות עממיות המוניות לעבר ישראל. רעיון זה נתפס כמהלך תודעתי, שיצור לחץ בינלאומי ובינערבי לפתרון המצוקות הכלכליות ויאתגר את ישראל".