הפעלת נערים ע”י חמאס למשימות חבלה בגדר הביטחון במסגרת “צעדות השיבה”: המקרה של יאסר אבו אלנג’א

יאסר אבו אלנג'א (משמאל, בחולצה הכחולה). לימינו נראה אבו ודיע אלקצאץ,

יאסר אבו אלנג'א (משמאל, בחולצה הכחולה). לימינו נראה אבו ודיע אלקצאץ, "מפקד יחידת הצמיגים וחיתוך הגדר" בח'אן יונס (דף הפייסבוק של אבו ודיע אלקצאץ, 2 ביולי 2018).

אמג'ד אבו אלנג'א (אביו של הנער ההרוג) עם אסמאעיל הניה.

אמג'ד אבו אלנג'א (אביו של הנער ההרוג) עם אסמאעיל הניה.

יחיא אלסנואר, אמג'ד אבו אלנג'א ואסמאעיל הניה נושאים את הגופה (אתר תנועת חמאס, 30 ביוני 2018).

יחיא אלסנואר, אמג'ד אבו אלנג'א ואסמאעיל הניה נושאים את הגופה (אתר תנועת חמאס, 30 ביוני 2018).

‏‏אמג'ד אבו אלנג'א (דף הפייסבוק של אם יאסר, אמו של יאסר אבו אלנג'א, סמאח אבו אלנג'א, 4 ביולי 2018).

אמג'ד אבו אלנג'א (דף הפייסבוק של אם יאסר, אמו של יאסר אבו אלנג'א, סמאח אבו אלנג'א, 4 ביולי 2018).

באסל אבו אלנג'א (פוסט בקבוצה בפייסבוק המוקדשת לזכרו של באסל אבו אלנג'א, 19 ביוני 2015).

באסל אבו אלנג'א (פוסט בקבוצה בפייסבוק המוקדשת לזכרו של באסל אבו אלנג'א, 19 ביוני 2015).

הית'ם אבו אלנג'א מפקד שטח בגדודי חללי אלאקצא (דף הפייסבוק הרשמי של משפחת אבו אלנג'א, 19 ביוני 2011).

הית'ם אבו אלנג'א מפקד שטח בגדודי חללי אלאקצא (דף הפייסבוק הרשמי של משפחת אבו אלנג'א, 19 ביוני 2011).

 כללי

במהלך “צעדת השיבה” ב-29 ביוני 2018 ניסתה קבוצת צעירים לחבל בגדר התיל ממזרח לח’אן יונס, סמוך לגדר הביטחון, כנראה כהכנה לניסיון פריצה לשטח ישראל. אחד מחברי הקבוצה, יאסר אבו אלנג’א, נער בן 13 (או 14), נהרג במהלך ניסיון החבלה בגדר התיל. ההרוג הינו בנו של אמג’ד אבו אלנג’א, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בח’אן יונס, ובן לחמולה שהצמיחה מתוכה פעילי טרור (מחמאס ומפתח). בכירי חמאס וביניהם יחיא סנואר, מנהיג חמאס ברצועה השתתפו בהלוויית יאסר אבו אלנג’א.

 

הנער יאסר אבו אלנג'א (למעלה משמאל, בחולצה הכחולה), שנהרג במהלך פעילות החבלה בגדר התיל באירועי "צעדת השיבה" (29 ביוני 2018). למטה משמאל: אבו ודיע אלקצאץ, מפקד "יחידת הצמיגים וחיתוך הגדר" בח'אן יונס (דף הפייסבוק של אבו ודיע אלקצאץ 2 ביולי 2018).
הנער יאסר אבו אלנג’א (למעלה משמאל, בחולצה הכחולה), שנהרג במהלך פעילות החבלה בגדר התיל באירועי “צעדת השיבה” (29 ביוני 2018). למטה משמאל: אבו ודיע אלקצאץ, מפקד “יחידת הצמיגים וחיתוך הגדר” בח’אן יונס (דף הפייסבוק של אבו ודיע אלקצאץ 2 ביולי 2018).

תמונה של יאסר אבו אלנג'א, שהועלתה לאחר מותו לדף הפייסבוק של אמו. התמונה נלקחה מבלוג הנקרא  "הבלוג של אבו עלי" (דף הפייסבוק של סמאח אבו אלנג'א, אם יאסר, 2 ביולי 2018).
תמונה של יאסר אבו אלנג’א, שהועלתה לאחר מותו לדף הפייסבוק של אמו. התמונה נלקחה מבלוג הנקרא
“הבלוג של אבו עלי” (דף הפייסבוק של סמאח אבו אלנג’א, אם יאסר, 2 ביולי 2018).

  • יוזכר כי ב-14 במאי 2018, בשיא ההתפרעויות האלימות של אירועי “צעדת השיבה”, נהרג הנער סעדי פהמי אבו צלאח (בן 16) בנסיבות דומות. ישנם מספר קווי דמיון בין השניים: שניהם היו חלק מקבוצת נערים שניסתה לחבל בגדר הגבול כהכנה לפריצה לשטח ישראל; שניהם היו בניהם של פעילי חמאס; שניהם השתייכו לחמולה שהצמיחה מתוכה פעילי טרור ושניהם זכו לאחר מותם להאדרת דמותם ע”י חמאס.[1]

תיעוד של סעדי אבו צלאח, זמן מה לפני מותו (מסומן בחץ), חותך, יחד עם קבוצת נערים, את גדר הביטחון בצפון  הרצועה בעת ההתפרעויות וניסיונות החדירה לישראל ב-14 במאי 2018 (ועדת ההסברה של חמאס בבית חאנון, 14 במאי 2018).
תיעוד של סעדי אבו צלאח, זמן מה לפני מותו (מסומן בחץ), חותך, יחד עם קבוצת נערים, את גדר הביטחון בצפון
הרצועה בעת ההתפרעויות וניסיונות החדירה לישראל ב-14 במאי 2018 
(ועדת ההסברה של חמאס בבית חאנון, 14 במאי 2018).

שני המקרים הללו מבטאים דפוס פעולה של חמאס, אשר מפעילה נערים מחמולות המזוהות עמה למשימות צבאיות בקו הקדמי של “הצעדות”, סמוך לגדר. הפעלת הנערים למשימות הללו כרוכה בסיכון חייהם של המשתתפים. לאחר מותם זוכים הנערים להשתתפות בכירי חמאס בהלוויותיהם ולהאדרת שמם ע”י חמאס בכלי התקשורת. מותם של הנערים הללו משמש כנשק תעמולתי כלפי ישראל המואשמת ב”הריגת ילדים בדם קר”. תעמולה זאת מחלחלת למדינות המערב ומוצאת ביטוייה בהפגנות ובהתבטאויות אנטי-ישראליות.

  • קווים לדמותו של יאסר אבו אלנג’א ובני משפחתו ראו נספח.
נספח
קוים לדמותו של יאסר אבו אלנג’א

יאסר אבו אלנג’א הינו נער מאזור מען שבח’אן יונס, שנהרג מירי צה”ל ממזרח לח’אן יונס ב-29 ביוני 2018 במהלך אחת מ”צעדות השיבה”. הוא נורה בעת שניסה לחבל בגדר התיל שבקרבת גדר הגבול, כנראה כהכנה לניסיון פריצה לשטח ישראל. פעילותו בקרבת גדר התיל התבצעה יחד עם קבוצת צעירים בראשות אבו ודיע אלקצאץ, “מפקד יחידת הצמיגים וחיתוך הגדר” בח’אן יונס. על פי דובר משרד הבריאות הפלסטיני, יאסר אבו אלנג’א היה בן 13 או בן 14 במותו. לטענת משפחתו הוא היה בן 11, והיה אמור לחגוג את יום ההולדת שלו ב-12 בספטמבר (פורום PALDF, סוכנות הידיעות הצרפתית, 30 ביוני 2018).

 

  • אמו של יאסר אבו אלנג’א התבטאה לאחר מותו, כי הוא נהג להשתתף מידי שבוע בפעילויות “צעדת השיבה” “בשורות הראשונות”, קרי – בקרבת הגדר (צפא, 30 ביוני 2018; Palimfo, 1 ביולי 2018). יאסר אבו אלנג’א נקרא על שמו של יאסר אלע’לבאן, מפקד בזרוע הצבאית של חמאס מח’אן יונס, שנהרג ביוני 2006 בעימותים בין חמאס לפתח ברצועה. אביו הינו אמג’ד אבו אלנג’א (אבו חניפה), בכיר בזרוע הצבאית של חמאס בח’אן יונס (סוכנות הידיעות הצרפתית, 30 ביוני 2018). שני דודיו מצד אביו נהרגו בעימותים עם צה”ל (דף הפייסבוק הרשמי של משפחת אבו אלנג’א, 29 ביוני 2018).
השתתפות הנהגת חמאס בלוויה של יאסר אבו אלנג’א
  • הנהגת חמאס ברצועה, בראשות אסמאעיל הניה, יחיא אלסנואר וח’ליל אלחיה, השתתפו בהלוויית יאסר אבו אלנג’א. כמו כן השתתף בהלוויה בכיר פתח אבראהים אבו אלנג’א (בן לחמולה שאליה השתייך יאסר אבו אלנג’א). ח’ליל אלחיה אמר במהלך הטקס, כי אבו אלנג’א “נהרג בדם קר ובהחלטה רשמית” של ממשלת ישראל, שהורתה להרוג את כל המשתתפים ב”צעדת השיבה”, אפילו את הילדים (אתר תנועת חמאס, 30 ביוני 2018; אלחיאת, 1 יבולי 2018).
אמג’ד אבו אלנג’א (אבו חניפה), אביו של הנער ההרוג
  • אביו של יאסר אבו אלנג’א הינו אמג’ד אבו אלנג’א (אבו חניפה), כבן 50, פעיל בכיר הזרוע הצבאית של חמאס בח’אן יונס (סוכנות הידיעות הצרפתית, 30 ביוני 2018). הוא היה מבוקש על ידי שירותי הביטחון הישראליים מאז האנתיפאדה הראשונה (פורום PALDF, 20 בספטמבר 2006). פיקד על הזרוע הצבאית של חמאס במחוז ח’אן יונס בתחילת האנתיפאדה השנייה. ביתו נהרס על ידי צה”ל מספר פעמים (סוכנות הידיעות אנטוליה, 30 ביוני 2018).
  • באוקטובר 2008 הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס כי סוכל ניסיון התנקשות באמג’ד אבו אלנג’א, אחד ממפקדי הזרוע בח’אן יונס, על ידי מה שכינתה “הגייס החמישי” ברצועה. זאת לאחר שנחשף מטען חבלה שהונח מול ביתו באזור מען והיה אמור להתפוצץ באמצעות שלט רחוק עם צאתו לתפילה. כמו כן נורתה אש לעבר ביתו. בדיווח צוין כי אבו אלנג’א ניצל מכמה ניסיונות חיסול של צה”ל וכי זהו הניסיון השלישי שממנו הוא ניצל (אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 22 באוקטובר 2008). בפורום PALDF של חמאס נכתב כי אבו אבו אלנג’א היה באותה עת מפקד גדוד מען בחטיבת ח’אן יונס בזרוע הצבאית של חמאס (פורום PALDF, 21 באוקטובר 2008).

פעילי טרור נוספים מחמולת אבו אלנג’א באזור ח’אן יונס

  • באסל מוסא אבו אלנג’א (אבו אנס) היה מפקד שטח בזרוע הצבאית של חמאס. ב-17 באוקטובר 2014 הודיעה הזרוע הצבאית של חמאס כי הוא נהרג במהלך מבצע “עופרת יצוקה” בקרב עם כוח מחטיבת הצנחנים של צה”ל באזור אלפח’ארי, שבמזרח ח’אן יונס (23 ביולי 2014). דווח כי גופתו מוחזקת בישראל (אתר משפחת אלאע’א, 18 באוקטובר 2014; דף הפייסבוק של חמולת אבו ג’זר, 18 באוקטובר 2014; PALINFO, 1 ביולי 2018).
באסל אבו אלנג’א 
  • הית’ם מוסא אבו אלנג’א (אבו אלצאעד): אחד ממפקדי הזרוע הצבאית של פתח/גדודי חללי אלאקצא, בח’אן יונס. הצטרף בתחילת האנתיפאדה הראשונה לתנועת הנוער של פתח בח’אן יונס, ובשנת 1990 לזרוע הצבאית של פתח. נעצר בשנת 1993 והיה בכלא בישראל בשל ניסיון להרוג מפקד סיור של צה”ל במהלך היתקלות. הוא שוחררב-1998 לאחר צאתו מהכלא הוא הצטרף ל”כוח 17″. במהלך האנתיפאדה התקדם בשורות הזרוע הצבאית של פתח עד שפיקד על גדודי חללי אלאקצא בח’אן יונס. הוא נהרג בתקיפה של צה”ל בח’אן יונס באוקטובר 2002 (אתר “גדודי חללי אלאקצא – חטיבת נצ’אל אלעאמודי”, 8 באוקטובר 2016). תת-סניף פתח במערב ח’אן יונס נקרא על שמו.

[1] ראו שני פרסומים של מרכז המידע: פרסום מ-4 ביוני 2018: "שילוב קטינים בפעילות צבאית נגד צה"ל: סעדי אבו צלאח, נער בן 16, שמצא מותו כשנשלח ע"י חמאס לחתוך את גדר הגבול, השתייך לחמולה בבית חאנון, שבניה היו מעורבים בפעולות טרור אינטנסיביות, חלקם בעת היותם קטינים (השלמה לפרסום קודם של מרכז המידע)"; פרסום מ-27 במאי 2018: "חמאס שולחת נערים המזוהים עמה אל מותם במסגרת 'צעדת השיבה הגדולה': המקרה של נער בן 16 בשם סעדי אבו צלאח, המזוהה עם חמאס, שמצא מותו בעת שקבוצת נערים ניסתה לחתוך את הגדר באירועי 14 במאי 2018".