הריגתם של חמישה מחבלים ביריחו מעידה על הרחבת אזורי הפעילות של ארגוני הטרור

שני מבצעי פיגוע הירי בצומת אלמוג (אתר חדשות ראמאללה, 6 בפברואר 2023)

שני מבצעי פיגוע הירי בצומת אלמוג (אתר חדשות ראמאללה, 6 בפברואר 2023)

פעילות כוחות הביטחון בעקבת ג'בר.

פעילות כוחות הביטחון בעקבת ג'בר.

הבית שכותר על ידי הכוחות (ופא, 4 בפברואר 2023)

הבית שכותר על ידי הכוחות (ופא, 4 בפברואר 2023)

עימותים אלימים בעקבת ג'בר (חשבון הטוויטר של Rafat Darawsheh, 4 בפברואר 2023)

עימותים אלימים בעקבת ג'בר (חשבון הטוויטר של Rafat Darawsheh, 4 בפברואר 2023)

המבנה בו התבצרו המחבלים בפעילות בעקבת ג'בר (ופא, 6 בפברואר 2023).

המבנה בו התבצרו המחבלים בפעילות בעקבת ג'בר (ופא, 6 בפברואר 2023).

עיקרים
  • ב-28 בינואר 2023 בוצע ירי לעבר מסעדה בצומת אלמוג (אזור הבקעה). שני מבצעי הירי נמלטו לעבר אזור יריחו. לא היו נפגעים. כוחות ביטחון החלו לבצע סריקות אחר המפגעים. מאז הפיגוע היה נתון אזור יריחו לפיקוח ומעקב של כוחות ביטחון אשר הקיפו את העיר במחסומים ובדקו את היוצאים ממנה. הפעילות גרמה לעומסי תנועה והיא זכתה לגינוי מצד הפלסטינים אשר כינו את הצעדים הביטחוניים “מצור” והאשימו אותה ב”ענישה קולקטיבית”.
  • ב-4 בפברואר 2023, נכנסו כוחות צה”ל למחנה הפליטים עקבת ג’בר, סמוך ליריחו, במטרה לעצור את מבצעי הירי. במהלך הכניסה נתקלו הכוחות בהתנגדות עזה שכללה ירי והפרות סדר. בסופה של הפעילות לא נתפסו שני המחבלים, אולם נעצרו 15 חשודים, בהם בכיר חמאס. בתקשורת הפלסטינית הוצגה יציאת כוחות הביטחון מהשטח כתוצאה של התנגדות התושבים תוך הבלטת פעילות צה”ל כ”כישלון”.
  • יומיים לאחר מכן, ב-6 בפברואר 2023, נכנסו שוב כוחות צה”ל, למחנה הפליטים. במקום התפתחו חילופי אש כתוצאה מהם נהרגו חמישה פלסטינים, ביניהם השניים שביצעו את פיגוע הירי. לא נמסרו פרטים רבים אודות ההרוגים. חמאס הודיעה כי החמישה היו פעילי הזרוע הצבאית שלה, אולם לא קיבלה אחריות רשמית על ביצוע הפיגוע. לטענת הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין אחד הפעילים השתייך לשורותיה והוא היה, ככל הנראה, היחיד מבין החמישה שהיה לו ניסיון צבאי כלשהו.
  • פעילות כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים עקבת ג’בר הייתה חריגה שכן אזור יריחו היה ידוע עד כה כאזור שקט יחסית תחת שליטה מלאה של מנגנוני הביטחון של הרשות. במהלך האירועים נחשפה התארגנות חדשה בשם “גדוד מחנה עקבת ג’בר” (כתיבת מח’ים עקבת ג’בר), הפועלת במחנה הפליטים וצוין כי היא משתייכת לזרוע הצבאית של חמאס (למרות שהג’האד האסלאמי טוען כי מקים ההתארגנות הוא פעיל שלה).הימצאותה של תשתית חמושים בעיר והצטרפותם לג’נין ולשכם במאבק נגד ישראל יכולה להוות עדות לניסיון להרחיב את הפעילות גם לאזור בקעת הירדן ? במסגרת מאמצי ארגוני הטרור לעורר התקוממות חמושה נגד ישראל בכל שטחי יהודה ושומרון.
  • הופעתה של ההתארגנות והודעת חמאס כי ההרוגים במחנה הפליטים השתייכו לזרוע הצבאית שלה, יכולה להעיד שחמאס מנסה להתבסס אזור יריחו, ולהקים בה מסגרת מטעמה דוגמת גדוד ג’נין המזוהה עם הג’האד האסלאמי בפלסטין, והתארגנות “גוב האריות” המזוהה עם גדוד חללי אלאקצא, הפועלים בערי צפון השומרון. מיקומה של יריחו בסמוך לירושלים ולגבול ירדן ועל ציר התנועה הראשי של בקעת הירדן אף מעלה את חשיבותה עבור הארגונים הפלסטינים ואת הצורך של כוחות ביטחון ישראלים לנסות לחסל את הניסיונות לבניית תשתית טרור באזור.
פירוט המידע
פיגוע ירי בצומת אלמוג
  • ב-28 בינואר 2023 הגיעו שני פלסטינים חמושים לבושי אפודים למסעדה בצומת אלמוג (אזור הבקעה). במסעדה שהו באותה עת כשלושים סועדים. אחד הפלסטינים החל לבצע ירי אולם בשל מעצור בנשק הוא ירה כדור אחד בלבד. לא היו נפגעים. השניים נמלטו מהמקום והחלו סריקות אחריהם. לטענת גורמי ביטחון ישראליים, הם תכננו לבצע פיגוע ירי המוני במסעדה (דובר צה”ל, 28 בינואר 2023, ישראל היום, 6 בפברואר 2023).
שני מבצעי פיגוע הירי בצומת אלמוג (אתר חדשות ראמאללה, 6 בפברואר 2023)
שני מבצעי פיגוע הירי בצומת אלמוג
(אתר חדשות ראמאללה, 6 בפברואר 2023)
הגברת הצעדים הביטחוניים של צה”ל במחוז יריחו
  • מאז הפיגוע היה נתון אזור יריחו לפיקוח ומעקב של כוחות הביטחון אשר הקיפו את העיר במחסומים, והגבירו את נהלי הבידוק בקרב היוצאים ממנה במטרה לתפוס את מבצעי הפיגוע. התקשורת הפלסטינית הבליטה בדיווחיה את צעדי כוחות הביטחון באזור יריחו שגרמו לעומסי תנועה במחסומים. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, ומשרד החוץ ברשות כינו את פעילות ישראל “מצור” ו”ענישה קולקטיבית”. הם ציינו שצעדי ישראל נוגדים את ההסכמים הבינלאומיים וקראו לארה”ב להתערב (ופא, 4 בפברואר, אתר משרד החוץ 5 בפברואר 2023).
  • חמאס פרסמה הודעה בה גינתה את “המצור” על יריחו, בציינה שמדובר בפשע וענישה קולקטיבית בניגוד לכל הערכים והנורמות האנושיים, וניסיון נואש לשבור את העמידה האיתנה של הפלסטינים ואת נחישות הצעירים המהפכניים. בהודעה בירכה חמאס את הפלסטינים העומדים איתן ביריחו ובמחנה עקבת ג’בר, וקראה לסייע להם בכל האמצעים, לפגוע בכוחות צה”ל ובמתנחלים “בכל רחבי המולדת” (אתר חמאס, 5 בפברואר 2023).
עומסי תנועה באזור יריחו (ופא, 1 בפברואר 2023)    עומסי תנועה באזור יריחו (ופא, 1 בפברואר 2023)
עומסי תנועה באזור יריחו (ופא, 1 בפברואר 2023)

פעילות כוחות צה”ל בעקבת ג’בר

4 בפברואר 2023
  • ב-4 בפברואר 2023, בשעות הבוקר, נכנסו כוחות צה”ל למחנה הפליטים עקבת ג’בר הסמוך ליריחו. הכוחות פשטו על מספר מבנים במטרה לעצור את שני מבצעי פיגוע הירי בצומת אלמוג. במהלך הכניסה נתקלו הכוחות בהתנגדות עזה שכללה ירי חמושים פלסטינים והפרות סדר אלימות של המוני פלסטינים רעולי פנים ששולהבו על ידי מערכות הכריזה במסגדים. הפלסטינים יצאו לרחובות והשליכו סלעים אבנים וחפצים לעבר כלי הרכב של כוחות הביטחון (דובר צה”ל, 4 בפברואר 2023). דווח גם כי מספר מבוקשים התבצרו במסגד ומבוקשים נוספים התבצרו באחד הבתים. יצוין, כי עם תחילת הפעילות במחנה הפליטים שלחו כוחות צה”ל מסרונים לתושבי המקום בהם ביקשו מהתושבים שלא לצאת מבתיהם ולשמור על ילדיהם, זאת במטרה למנוע פגיעה בחפים מפשע בעת פעילותם (תקשורת ישראלית, 4 בפברואר 2023).
  • בסופה של הפעילות לא נתפסו שני המחבלים, אולם נעצרו 15 פעילי טרור וחמושים פלסטינים בהם שאכר עמארה, בכיר חמאס בעקבת ג’בר. ג’בר הוא אחד ממגורשי מרג’ אלזהור בלבנון,[1] אשר נעצר מעל 13 פעמים על ידי כוחות ביטחון ישראלים (תקשורת ישראלית, 6 בפברואר 2023). התקשורת הפלסטינית הבליטה בדיווחיה את הודעת צה”ל על כך שהכוחות לא הצליחו במהלך המבצע לתפוס את שני המחבלים וציינו כי הפעולה היא בבחינת “כישלון” (אלמסירה נט, 4 בפברואר 2023).
תיעוד פלסטיני של כניסת כוחות צה"ל לעקבת ג'בר (דף הפייסבוק של יריחו אלחדת', 4 בפברואר 2023)
תיעוד פלסטיני של כניסת כוחות צה”ל לעקבת ג’בר
(דף הפייסבוק של יריחו אלחדת’, 4 בפברואר 2023)
  • בתקשורת הפלסטינית דווח על 13 פלסטינים פצועים מהם שלושה באורח קשה. מנהל מועדון האסיר ביריחו מסר על מעצר תשעה פלסטינים. בהמשך דווח כי שבעה מהם שוחררו (ופא, 4 בפברואר 2023).
פעילות כוחות הביטחון בעקבת ג'בר.     הבית שכותר על ידי הכוחות (ופא, 4 בפברואר 2023)
מימין: פעילות כוחות הביטחון בעקבת ג’בר. משמאל: הבית שכותר על ידי הכוחות (ופא, 4 בפברואר 2023)
עימותים אלימים בעקבת ג'בר (חשבון הטוויטר של Rafat Darawsheh, 4 בפברואר 2023)     עימותים אלימים בעקבת ג'בר (כף הפייסבוק QUDSN, 4 בפברואר 2023)
עימותים אלימים בעקבת ג’בר (מימין: כף הפייסבוק QUDSN, 4 בפברואר 2023; משמאל: חשבון הטוויטר של Rafat Darawsheh, 4 בפברואר 2023)
  • מנד’ר אלחאיכ, דובר פתח, ציין כי האירועים ביריחו הם מסר מצד העם הפלסטיני בדבר המשך המאבק בדרך לחירות. הוא קרא לכל הארגונים להתאחד ולהרחיב את המאבק (אלע’ד, 4 בפברואר 2023). בג’האד האסלאמי בפלסטין ציינו, כי ישראל תשלם מחיר יקר על כך (אלמסירה נט, 4 בפברואר 2023). חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי הם מצדיעים לצעירים שהתנגדו בגבורה לפשיטת צה”ל וסיכלו את השגת מטרותיו (אתר חמאס, 4 בפברואר 2023).
  • פרשנים שהתייחסו לאירועים ציינו שאזורים שהיו עד כה שקטים יחסית מצטרפים למאבק וכי פעולות ההתנגדות במחוזות חדשים מורידות את הלחץ המופעל על האזורים שכבר בוערים דוגמת ג’נין ושכם ומחזקות את חזון האנתיפאדה הכוללת (אלרסאלה, 5 בפברואר 2023).
6 בפברואר 2023
  • ב-6 בפברואר 2023, לפנות בוקר, ובעקבות מידע מודיעיני, נכנסו כוחות צה”ל, לפעילות נוספת בעקבת ג’בר במטרה לתפוס את שני מבצעי הפיגוע. לאחר סריקת מספר מבנים, בהם לא נמצאו השניים, נפתחה אש לעבר כוח צה”ל סמוך למבנה בו התבצרו המחבלים. במקום התפתחו חילופי אש כתוצאה מהם נהרגו חמישה פלסטינים, ביניהם שני מבצעי פיגוע הירי (ראו נספח). במקום נמצאו אמצעי לחימה בהם רובי M-16 תקניים מאובזרים בכוונת צלפים, תת מקלע מאולתר מסוג קרלו, אקדחים ומאות כדורים. במחסן נמצאו גם אפודים מצוידים ברימוני רסס שהוכנו מבעוד מועד לצורך עימות עם כוחות צה”ל או לקראת ביצוע פיגוע נוסף. גם לקראת יציאתם מהמקום התפתחו עימותים וחילופי אש בין כוחות צה”ל לחמושים פלסטיניים. מטען נפץ שהיה מוכן לשימוש נוטרל ע”י טרקטור של צה”ל (תקשורת ישראלית, 6 בפברואר 2023).
המבנה בו התבצרו המחבלים בפעילות בעקבת ג'בר (ופא, 6 בפברואר 2023).     חלק מאמצעי הלחימה שהוחרמו בפעילות בעקבת ג'בר (דובר צה"ל, 6 בפברואר 2023)
מימין: המבנה בו התבצרו המחבלים בפעילות בעקבת ג’בר (ופא, 6 בפברואר 2023). משמאל: חלק מאמצעי הלחימה שהוחרמו בפעילות בעקבת ג’בר (דובר צה”ל, 6 בפברואר 2023)
גדוד מחנה עקבת ג’בר
  • במהלך שני ימי האירועים הודיעה התארגנות בשם “גדוד מחנה עקבת ג’בר” (כתיבת מח’ים עקבת ג’בר), המשתייכת לזרוע הצבאית של חמאס על תחילת פעילותה. לדברי ההתארגנות, לאחר שפעיליה התעמתו עם כוחות הביטחון נאלצו הכוחות הישראליים לסגת מבלי שהשיגו את יעדיהם (שהאב, 4 בפברואר 2023; ערוץ הטלגרם של גדוד מחנה עקבת ג’בר, 4 בפברואר 2023). גדודי חללי אלאקצא פרסמו הודעה לפיה הם התעמתו עם כוחות הביטחון כמו גם פעילי הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי והזרוע הצבאית של חמאס (ערוץ הטלגרם ברדלסי גדודי חללי אלאקצא, 4 בפברואר 2023).
  • גולשים הביעו את שמחתם על הופעת התארגנות המשתייכת לזרוע הצבאית של חמאס בציינם, שהדבר מעיד על התפשטות “ההתנגדות” של הזרוע הצבאית בכל חלקי יהודה ושומרון. חלק מהגולשים הביעו שמחה על כך שהדבר קורה דווקא בעקבת ג’בר, לא הרחק מבית הכלא הנודע לשמצה של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ביריחו (מכונה מצלח’, קרי, בית מטבחיים), בו עוברים אסירים פלסטינים עינויים קשים ביותר (שהאב, 4 בפברואר 2023).
פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם במחנה עקבת ג'בר (שהאב, 4 בפברואר 2023)      פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם במחנה עקבת ג'בר (שהאב, 4 בפברואר 2023)
פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם במחנה עקבת ג’בר (שהאב, 4 בפברואר 2023)
איור המשבח ותומך בפעילות גדוד עקבת גב'ר של חמאס. בערבית נכתב : יריחו ההתנגדות (חשבון הטוויטר ע"ש יחיא עיאש, 6 בפברואר 2023)
איור המשבח ותומך בפעילות גדוד עקבת גב’ר של חמאס. בערבית נכתב : יריחו ההתנגדות
(חשבון הטוויטר ע”ש יחיא עיאש, 6 בפברואר 2023)
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ציינה שאתהגדוד הקים ת’אא’ר עויצ’את, שנהרג בפעילות כוחות הביטחון (אתר פלוגות ירושלים, 7 בפברואר 2023).
תגובות פלסטיניות
  • לשכת אבו מאזן גינתה את הפשע החדש שביצעו כוחות הבטחון (“כוחות הכיבוש הישראלי”), שהביא למותם של חמישה פלסטינים ולפציעתם של אחרים. היא הדגישה כי ביצוע “הפשע” ביריחו מהווה קריאת תגר על כל המאמצים הבינלאומיים שנעשו במהלך הימים האחרונים לעצירת התוקפנות הישראלית. לדבריה, השתיקה הבינלאומית על “ההפרות והפשעים” של ישראל מעודדת אותה לבצע מעשי טבח נוספים נגד הפלסטינים. היא קראה לקהילה הבינלאומית, במיוחד לממשל ארה”ב להתערב ולהפעיל לחץ על ממשלת ישראל להפסיק את “ההסלמה המסוכנת שלה” ולחסוך מהאזור אלימות ומתיחות נוספים, ולספק הגנה בינלאומית לפלסטינים (ופא, 6 בפברואר 2023).
  • מחמד אשתיה, גינה את “הפשע” וקרא לאו”ם לספק הגנה לפלסטינים, ולא לאפשר לעבריינים לחמוק מעונש. לדבריו, מתוך תחושה של יכולת לחמוק מעונש, ומתוך רצון להרוג, בהתאם לאמונה המעצבת את מחשבתם והתנהגותם של העבריינים, ממשיכים כוחות הבטחון הישראלים (“חיילי הכיבוש”) לבצע מעשי טבח נגד הפלסטינים חסרי המגן במראות שמזכירים את הפשעים הנתעבים שביצעו הכנופיות הציוניות נגד הפלסטינים בערים ובכפרים ב-1948 (ופא, 6 בפברואר 2023).
  • בדברים שאמר בפתח ישיבת הממשלה השבועית הוסיף אשתיה כי התוקפנות הישראלית היא “פשע חמור” שגבה את חייהם של יותר מחמישה שהידים ומספר פצועים ועצורים, והדגיש את הצורך שהקהילה הבינלאומית תפעל להפסקת הפשעים הללו מיד. אשתיה הדגיש כי צעדי הדיכוי הללו לא ירתיעו את הפלסטינים וכי הממשלה ניצבת לצד תושבי מחוז יריחו, ותספק להם את כל הדרוש (ופא, 6 בפברואר 2023).
  • משרד החוץ ברשות גינה בחריפות את “הפשע הנתעב” ואת “המצור” המתמשך על העיר יריחו. המשרד הטיל על ממשלת ישראל את האחריות המלאה והישירה והביע את תדהמתו הרבה משתיקת הקהילה הבינלאומית (אתר משרד החוץ ברשות, 6 בפברואר 2023).
  • אסמאעיל הניה, יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי “ההתנגדות” תמשיך להיות האדון בשטח וכי הזרוע הצבאית של חמאס תמשיך בפעולות יחד עם כל המהפכנים בקרב הפלסטינים עד שישראל (“הפולשים”) תסתלק מהאדמה הפלסטינית. הוא ציין שהגיבורים במחנה עקבת ג’בר נלחמו עד שנפלו בהגנה על אדמתם ומקומותיהם הקדושים, וכתבו אפוס גבורה במחנה שכותרתו ההתנגדות והשיבה. הניה הדגיש כי ישראל לא תהנה משקט (אתר חמאס, 6 בפברואר 2023).
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, הדגיש כי דמם של השהידים לא נשפך לריק וכי “ההתנגדות” מתחייבת שתגיע תגובה ושישראל תשלם את המחיר. לדבריו, הרג השהידים לא יעצור את המהפכה אלא יגביר אותה וכי את הלוחם שנהרג יחליף לוחם חדש (אתר חמאס, 6 בפברואר 2023).
  • חסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר, כי דמם של חמשת פעילי גדודי אלקסאם שנהרגו לא נשפך לשווא וכי וחמאס גאה בהם והם מהווים מגדלורים המאירים את דרכם של אנשי “ההתנגדות” (שהאב, 6 בפברואר 2023).
  • סהיל אלהנדי, חבר הלשכה המרכזית של חמאס, איים במהלך מפגן שערכה התנועה ברצועה בעקבות פעילות צה”ל, כי הזרוע הצבאית של חמאס וההתנגדות ינקמו את מותם וציין שגזר דינו של “האויב הציוני” הוא עונש מוות שכן ישראל מבינה רק את שפת הכוח (ערוץ אלאקצא, 6 בפברואר 2023).
איור בו איום נקמה בתגובה להריגת החמישה: "התגובה תבוא" (חשבון הטוויטר ע"ש יחיא עיאש, 6 בפברואר 2023)
איור בו איום נקמה בתגובה להריגת החמישה: “התגובה תבוא”
(חשבון הטוויטר ע”ש יחיא עיאש, 6 בפברואר 2023)
  • נציבות ההסברה והתרבות בפתח פרסמה הודעה שבה הדגישה כי “הטבח” שביצעו כוחות הביטחון לא יפחיד את הפלסטינים, שימשיכו במאבקם. לדברי ההודעה, “הטבח העקוב מדם מבטא את האידיאולוגיה הפשיסטית של ממשלות ישראל”, שמנסה באמצעות הטרור לייצא את המשברים הפנימיים שלה (ופא, 6 בפברואר 2023).
  • טארק עז אלדין, דובר הג’האד האסלאמי לענייני יהודה ושומרון, (השוהה ברצועת עזה ), פרסם הודעה שבה ציין כי “הפשע החדש” שביצעה ישראל לא יפחיד את הפלסטינים ואת לוחמי “ההתנגדות” שלהם (ערוץ הטלגרם Daffa_media [ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון], 6 בפברואר 2023).
נספח
ההרוגים בעקבת ג’בר
  • ג’האד אבו אלעסל, מושל מחוז יריחו, הודיע ​​על מותם של חמישה פלסטינים ב-6 בפברואר 2023 לפנות בוקר מירי כוחות הביטחון, שפעלו במחנה עקבת ג’בר. הוא ציין שגופותיהם מוחזקות בידי ישראל (ופא, 6 בפברואר 2023). משרד הבריאות ברשות פרסם בשעות הצהרים את שמות החמישה (דף הפייסבוק של משרד הבריאות ברשות, 6 בפברואר 2023). עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, הודיע כי החמישה היו פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס (אתר חמאס, 6 בפברואר 2023). בדיווח נוסף נמסר שהחמישה השתייכו ל”גדוד מחנה עקבת ג’בר” (דף הפייסבוק של בסאם אלמקיטי, 6 בפברואר 2023).
  • עיריית יריחו פרסמה כרזת אבל על מותם בה תמונות החמישה. חמאס פרסמה הודעה רשמית על מות חמשת פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם ביריחו. יצוין כי למרות שחמאס פרסמה כי היו אלה פעיליה היא לא קיבלה אחריות על ביצוע הפיגוע בצומת אלמוג.
כרזת האבל שפרסמה העירייה (מימין לשמאל למעלה: מאלכ לאפי, ראפת עוצ'את, אבראהים עוצ'את מימין לשמאל למטה: אדהם עוצ'את, ת'אא'ר עוצ'את) (דף הפייסבוק של עירית יריחו, 6 בפברואר 2023).      כרזת אבל מטעם חמאס (אתר חמאס, 6 בפברואר 2023)
מימין: כרזת האבל שפרסמה העירייה (מימין לשמאל למעלה: מאלכ לאפי, ראפת עוצ’את, אבראהים עוצ’את מימין לשמאל למטה: אדהם עוצ’את, ת’אא’ר עוצ’את) (דף הפייסבוק של עירית יריחו, 6 בפברואר 2023). משמאל: כרזת אבל מטעם חמאס (אתר חמאס, 6 בפברואר 2023)
  • לא נמסרו פרטים רבים אודות ההרוגים. מהמידע הקיים עולה כי כל החמישה הינם תושבי מחנה הפליטים עקבת ג’בר. בין ההרוגים שני אחים (ראפת ואבראהים עויצ’את). נראה כי לפחות לארבעה מהם לא היה ניסיון צבאי. החמישי, שלטענת הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין השתייך לשורותיה, היה ככל הנראה היחיד בעל ניסיון ונטען כי הוא זה שהקים את גדוד מחנה עקבת ג’בר.
  • להלן פרטים אודות ההרוגים:
    • אבראהים ואא’ל עויצ’את, בן 27. למד בבתי ספר של אונר”א בעקבת ג’בר (אלג’זירה.נט, 6 בפברואר 2023).
    • ראפת ואא’ל עויצ’את, בן 21, אחד ממבצעי פיגוע הירי בצומת אלמוג. למד בבתי ספר של אונר”א בעקבת ג’בר. עבד בבית מלון. זומן מספר פעמים לחקירה על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (אלג’זירה.נט, 6 בפברואר 2023).
אבראהים עויצ'את (דף הפייסבוק Awadat1948, שמציג עצמו כדף הרשמי של משפחת אלמקיטי, 6 בפברואר 2023).      ראפת עויצ'את (דף הפייסבוק Awadat1948, שמציג עצמו כדף הרשמי של משפחת אלמקיטי, 6 בפברואר 2023)
מימין: אבראהים עויצ’את (דף הפייסבוק Awadat1948, שמציג עצמו כדף הרשמי של משפחת אלמקיטי, 6 בפברואר 2023). משמאל: ראפת עויצ’את (דף הפייסבוק Awadat1948, שמציג עצמו כדף הרשמי של משפחת אלמקיטי, 6 בפברואר 2023)
    • מאלכ עוני לאפי, בן 22. ביצע את פיגוע הירי בצומת אלמוג. לא סיים את לימודיו התיכוניים. עבד כדי לפרנס את משפחתו כנהג רכב פרטי. זומן לעיתים לחקירה מטעם מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (אלג’זירה.נט, 6 בפברואר 2023).
מאלכ לאפי (דף הפייסבוק Awadat1948, שמציג עצמו כדף הרשמי של משפחת אלמקיטי, 6 בפברואר 2023)
מאלכ לאפי (דף הפייסבוק Awadat1948, שמציג עצמו כדף הרשמי
של משפחת אלמקיטי, 6 בפברואר 2023)
    • אדהם מג’די עויצ’את, בן 22.
אדהם עויצ'את (דף הפייסבוק Awadat1948, שמציג עצמו כדף הרשמי של משפחת אלמקיטי, 6 בפברואר 2023)
אדהם עויצ’את (דף הפייסבוק Awadat1948, שמציג עצמו כדף הרשמי
של משפחת אלמקיטי, 6 בפברואר 2023)
    • ת’אא’ר עויצ’את, בן 28. הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, פלוגות ירושלים, פרסמה הודעה לפיה היה מייסד גדוד עקבת ג’בר ביריחו של הזרוע הצבאית שלה “פלוגות ירושלים”, וכי נהרג יחד עם לוחמי גדודי אלקסאם (אתר פלוגות ירושלים, 7 בפברואר 2023).
ת'אא'ר עויצ'את חמוש עוטה סרט של פלוגות ירושלים (אתר פלוגות ירושלים, 7 בפברואר 2023)
ת’אא’ר עויצ’את חמוש עוטה סרט של פלוגות ירושלים
(אתר פלוגות ירושלים, 7 בפברואר 2023)

[1] בדצמבר 1992 גירשה ישראל 415 פעילים מחמאס ומג'האד האסלאמי בפלסטין למרג' אלזהור, לתקופה של שנה וחצי עד שנתיים. תקופת הגירוש קוצרה על ידי ממשלת ישראל בעקבות לחץ בינלאומי. המגורשים ניצלו את תקופת השהות בלבנון ליצירת קשרים עם חזבאללה וכח קדס של משמרות המהפכה האיראניים. מתוך המגורשים "צמחו" מנהיגים בולטים בשני הארגונים שהובילו את הטרור נגד ישראל בשנות התשעים והאלפיים. כמה מהם פעילים עד היום בשורות הארגונים.