השימושים שעשה דאעש ברחפנים בסוריה ובעיראק, ובחינת האיום העומד מאחורי הפעלתם בחו”ל לביצוע פעולות טרור

פצצה [באדום], שהוטלה מרחפן חמוש של דאעש לעבר כלי רכב של צבא עיראק בשכונת אלמאמון, שבמערב העיר מוצול (הצילום פורסם ע

פצצה [באדום], שהוטלה מרחפן חמוש של דאעש לעבר כלי רכב של צבא עיראק בשכונת אלמאמון, שבמערב העיר מוצול (הצילום פורסם ע"י מחוז נינוא של דאעש באתר לשיתוף קבצים, 25 בפברואר 2017).

כרזה של דאעש המאיימת בביצוע פיגוע באמצעות רחפן נגד מגדל אייפל (מוסד ההסברה מחרר אלאנצאר, 13 באוקטובר 2018). הערה: בשל האיכות הגרועה של התמונה יש קושי לראות את הרחפן הנמצא משמאל למגדל אייפל.

כרזה של דאעש המאיימת בביצוע פיגוע באמצעות רחפן נגד מגדל אייפל (מוסד ההסברה מחרר אלאנצאר, 13 באוקטובר 2018). הערה: בשל האיכות הגרועה של התמונה יש קושי לראות את הרחפן הנמצא משמאל למגדל אייפל.

כרזה של מוסד ההסברה מחרר אלאנצאר, המזוהה עם דאעש הקוראת לבצע פיגועי דריסה באמצעות משאיות (אלבואבה, 27 בפברואר 2018). מוסד זה הוא זה שפרסם לאחרונה את כרזת האיום נגד מגדל אייפל.

כרזה של מוסד ההסברה מחרר אלאנצאר, המזוהה עם דאעש הקוראת לבצע פיגועי דריסה באמצעות משאיות (אלבואבה, 27 בפברואר 2018). מוסד זה הוא זה שפרסם לאחרונה את כרזת האיום נגד מגדל אייפל.

כרזת בה מאיים דאעש להפעיל טיסן התקפי נגד עיר מערבית.

כרזת בה מאיים דאעש להפעיל טיסן התקפי נגד עיר מערבית.

כללי
  • במהלך שנות פעילותו בסוריה ובעיראק עשה דאעש שימוש נרחב ברחפנים, למטרות התקפיות והגנתיות. הרחפנים הופעלו ע”י הארגון לביצוע תקיפות (“רחפני נפץ”), איסוף מודיעין ואף לצרכי תעמולה (תיעוד פיגועי מחבלים מתאבדים לשם הפצתם בכלי התקשורת של דאעש). עם התמוטטות המדינה האסלאמית, ולנוכח הלחצים הכבדים המופעלים על דאעש בגזרות השונות, נפגעה באופן משמעותי יכולת הפעלת הרחפנים, שפיתח דאעש בסוריה ובעיראק מאז 2014.
  • עם זאת נראה, כי כמות מסוימת של רחפנים עדיין נותרה בידי דאעש. לאחרונה השתלטו פעילי מנגנון הביטחון של הארגון הג’האדיסטי המטה לשחרור אלשאם על מחסן נשק וציוד של דאעש מצפון לאדלב. במחסן נתפס רחפן המיועד לאיסוף מודיעין. מתוצרת חברת הטכנולוגיה הסינית DJI(המובילה בעולם בתעשיית הרחפנים לצרכים אזרחיים). מדובר ברחפן בעל יכולות מתקדמות, שיצא לשוק באפריל 2017. ניתן להניח, כי ברשות פעילי דאעש במרחב אדלב (ואולי גם בגזרות אחרות) רחפנים נוספים מדגם זה. זאת ועוד, בדנמרק נעצרו לאחרונה שני בני אדם, שהיו ככל הנראה חלק מרשת דאעש לרכישת רחפנים באירופה. מעצרם מצביע על כך, שדאעש עדיין מקיים מאמץ של רכש רחפנים והעברתם לידי פעיליו בסוריה (ויתכן גם בעיראק).

איום פוטנציאלי העולה בהקשר לכך הינו הפעלה של רחפנים למטרות טרור ע”י פעילי או תומכי דאעש בחו”ל. הרחפנים המשמשים לצרכים אזרחיים נמכרים בשוק החופשי וניתן לרכוש אותם בקלות ובעלויות נמוכות. לאחרונה פרסם גוף הסברה המזוהה עם דאעש כרזה מאיימת שבה נראה מגדל אייפל, ולצדו רחפן הנושא מיכל גדול (כלי קיבול אפשרי לאמצעי לחימה). בכרזה הופיעה הכתובת (באנגלית): “Wait for our surprises”. גם בפברואר 2018 פורסמה כרזה, שבה איים דאעש בהפעלת טיסן התקפי נגד עיר מערבית. להערכתנו ברשות תומכי דאעש בחו”ל יכולת לממש איומים מעין אלו באמצעות רכש רחפנים אזרחיים והפעלתם במתווה התקפי נגד ריכוזי בני אדם, מתקנים סמליים או יעדים “נקודתיים” למיניהם.

תפיסת רחפן של דאעש ע”י המטה לשחרור אלשאם
  • בסביבות ה-15 באוקטובר 2018 פשטו פעילי מנגנון הביטחון של הארגון הג’האדיסטי המטה לשחרור אלשאם על מקום מסתור של דאעש מצפון לאדלב. הם איתרו במקום ציוד צבאי רב ובכלל זה רחפן המשמש לאיסוף מודיעין. מבדיקת תמונת הרחפן שנתפס עולה, כי המדובר ברחפן מדגם Phantom 4 Advanced, מתוצרת חברת הטכנולוגיה הסינית DJI, המובילה בעולם בתעשיות הרחפנים לצרכים אזרחיים[1]. ניתן להניח כי רחפנים נוספים מסוג זה נמצאים בידי דאעש במרחב אדלב ואולי גם בגזרות בסוריה ובעיראק.
רחפן לאיסוף מודיעין של דאעש שנתפס ע"י המטה לשחרור אלשאם (אבאא', סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 15 באוקטובר 2018).    רחפן מדגם Phantom 4 Advanced של חברת DJI
מימין: רחפן לאיסוף מודיעין של דאעש שנתפס ע”י המטה לשחרור אלשאם (אבאא’, סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 15 באוקטובר 2018). משמאל: רחפן מדגם Phantom 4 Advanced של חברת DJI באריזתו המקורית (האתר הרשמי של חברת DJI).
  • בעבר נתפסו רחפנים של דאעש ע”י צבא סוריה. ב-9 בדצמבר 2017, במהלך המערכה נגד המדינה האסלאמית במזרח סוריה, פרסמה סוכנות הידיעות הסורית סרטון, שבו נראו כמויות גדולות של אמצעי לחימה של דאעש, שנתפסו ע”י צבא סוריה במחוז דיר אלזור. בסרטון נראו בין השאר רחפנים (חשבון היוטיוב של סאנא, 9 בדצמבר 2017). כמו כן הופל רחפן התקפי של דאעש ע”י צבא סוריה מצפון לדרעא (ראו צילם בהמשך).

שני רחפנים של דאעש, שנתפסו על-ידי צבא סוריה במחוז דיר אלזור. אחד הרחפנים נראה בתוך מארז מקורי (חשבון היוטיוב של סאנא, 9 בדצמבר 2017).
שני רחפנים של דאעש, שנתפסו על-ידי צבא סוריה במחוז דיר אלזור. אחד הרחפנים נראה בתוך מארז מקורי (חשבון היוטיוב של סאנא, 9 בדצמבר 2017).

רכש רחפנים
  • מחקר שפורסם באקדמיה הצבאית וסט פוינט (ארה”ב), אשר בחן את השימוש שעושה דאעש בכלי טיס בלתי מאוישים, הצביע על מערכת רכש ענפה של רחפנים אזרחיים שהקימה בזמנו המדינה האסלאמית. רכישתם והעברתם לסוריה ולעיראק נעשתה באמצעות רשת בינלאומית של פעילים בודדים וחברות, שכללה בזמנו לפחות 16 חברות שונות בלפחות שבע מדינות[2]. סביר להניח, כי מערכת רכש זאת נפגעה באופן משמעותי עם התמוטטות המדינה האסלאמית אך נראה כי כמה רשתות של דאעש לרכישת והברחת רחפנים ממשיכות להתקיים עד עצם היום הזה.
  • הרחפן מהדגם שנתפס מצפון לאדלב, יצא לשוק ע”י חברת DJI בחודש אפריל 2017. משמעות הדבר היא שגם בתקופה בה נמצא דאעש במגננה בזירה הסורית, ומופעלים עליו לחצים כבדים בגזרות השונות (כולל במרחב אדלב), יש בידו יכולת להמשיך ולהבריח לסוריה רחפנים מודרניים בעלי יכולת מתקדמות של צילום וניווט (במגמה להפעילם בבוא העת). להערכתנו, סביר להניח, כי אספקת הרחפנים מגיעה לדאעש דרך הגבול התורכי, יתכן תוך הסתייעות באנשי קשר ובארגוני מורדים אסלאמיים. דווח, כי לשם רכש הרחפנים והעברתם לסוריה ולעיראק מקיים דאעש רשת מבריחים באירופה, ששניים מאנשיה נעצרו לאחרונה בדנמרק[3].
שימושים שעשה דאעש ברחפנים בסוריה ובעיראק

בשנות פעילותו בסוריה ובעיראק עשה דאעש שימושים מגוונים ברחפנים בגזרות השונות בהם פעלו כוחותיו. נראה כי בשלב הראשון שימשו הרחפנים לאיסוף מודיעין. בהמשך עשה דאעש שימוש נרחב ברחפנים כפלטפורמה לנשיאת חימוש (מטעני חנ”מ, פצצות) לתקיפת מטרות. בנוסף לכך עשה דאעש שימוש ברחפנים לצרכי הסברה ע”י תיעוד והפצת צילומי פיגועים של מחבלים מתאבדים.

שימוש ברחפנים לאיסוף מודיעין
  • מראשית פעילותו בסוריה עשה דאעש שימוש ברחפנים ככלי לאיסוף מודיעין חזותי נגד אויביו השונים. הפעלת הרחפנים בסוריה ובעיראק איפשרה לדאעש להשיג מודיעין אודות מפקדות, ריכוזי כוחות ועמדות לשם שיפור יכולותיו ההגנתיות וההתקפיות, הפעלת הרחפנים נעשתה בהיקף נרחב בתקופה בה היה בשיא כוחו. אולם היא נמשכה בהיקף נמוך יותר גם בשנים האחרונות, שבהן הופעלו על דאעש לחצים כבדים ונפגעו יכולותיו המבצעיות.
  • דוגמא לשימוש ברחפנים לאיסוף מודיעין ניתן למצוא בתקופה שקדמה לכיבוש שדה התעופה אלטבקה שממערב לאלרקה (24 באוגוסט 2014). בראשית ספטמבר 2014 פרסם דאעש סרטון, שצולם לפני כיבוש שדה התעופה הצבאי אלטבקה. בסרטון נראו דירי מטוסים, קני ארטילריה, עמדות ומבנים. (אלג’זירה, 25 באוגוסט 2014).

שדה התעופה הצבאי אלטבקה בסוריה כפי שצולם על-ידי רחפן של דאעש (סרטון שהופץ ע"י דאעש ביוטיוב ב-7 בספטמבר 2014 ופורסם במידאן אלתחריר, 10 בספטמבר 2014).
שדה התעופה הצבאי אלטבקה בסוריה כפי שצולם על-ידי רחפן של דאעש (סרטון שהופץ ע”י דאעש ביוטיוב ב-7 בספטמבר 2014 ופורסם במידאן אלתחריר, 10 בספטמבר 2014).

שימושים התקפיים ברחפנים
  • שימוש בכלי טיס בלתי מאויש למטרות התקפיות אותר לראשונה באוקטובר 2016 כאשר מטען שהוצמד לכלי הטיס הרג שני חיילים כורדים מכוחות הפשמרגה[4]. בתחילת 2017 הפעיל דאעש רחפנים חמושים נגד יעדים של צבא עיראק במהלך המערכה על מוצול (מחוז נינוא של דאעש פרסם מספר תמונות שתעדו תקיפות אלו). אולם בהמשך, כשהואץ תהליך ההתמוטטות ואובדן הטריטוריות של המדינה האסלאמית, איבד דאעש חלק גדול מיכולותיו המבצעיות והצטמצמה פעילותו גם בתחום הפעלת הרחפנים.

פצצה [באדום], שהוטלה מרחפן חמוש של דאעש לעבר כלי רכב של צבא עיראק בשכונת אלמאמון, שבמערב העיר מוצול (הצילום פורסם ע"י מחוז נינוא של דאעש באתר לשיתוף קבצים, 25 בפברואר 2017).
פצצה [באדום], שהוטלה מרחפן חמוש של דאעש לעבר כלי רכב של צבא עיראק בשכונת אלמאמון, שבמערב העיר מוצול (הצילום פורסם ע”י מחוז נינוא של דאעש באתר לשיתוף קבצים, 25 בפברואר 2017).

  • למרות הפגיעה הקשה ביכולותיו המבצעיות, ועל אף הלחצים הקשים שהופעלו עליו, המשיך דאעש לעשות שימושים התקפיים ברחפנים בקרבות שהתחוללו במזרח סוריה במחצית השנייה של 2017. ב-24 באוקטובר 2017 דיווח דאעש, כי מחסן תחמושת גדול של צבא סוריה, אשר מוקם באצטדיון של דיר אלזור, הותקף והושמד לחלוטין. בחינת סרטון שפרסם דאעש העלתה, כי המדובר במטענים, שהוטלו על ידי רחפן של הארגון. מהסרטון עולה, כי הרחפן שצילם את ההתקפה ניצב באופן סטאטי באותו גובה ומעל אותה נקודה, כשמתחת נראה האצטדיון. היה זה כנראה ההישג המשמעותי ביותר של דאעש בשימוש ברחפן למטרות התקפיות.
  • ב-12 ביוני 2017 נמסר, כי צבא סוריה הפיל “רחפן נפץ” של דאעש באזור העיר טפס, כ-11 ק”מ מצפון לדרעא. בתמונה שפורסמה ע”י נראה רחפן, שאליו חובר צינור מתכת, שככל הנראה הכיל חומר נפץ (בטולאת אלג’יש אלסורי, 12 ביוני 2017). על פי התמונה, ייתכן כי מדובר ברחפן מדגםPhantom של חברת DJI(לוגו החברה נראה בחלקו העליון של הרחפן).
  • ב-14 ביוני 2017 הטיל רחפן של דאעש פצצה על כוח צבאי, שפעל נגד דאעש, בגבול סוריה-עיראק (אעמאק, 14 ביוני 2017).
תיעוד לצרכי הסברה

בגזרת אלבוכמאל, שבמזרח סוריה, שם מנהל עתה דאעש לחימה עיקשת נגד כוחות SDF עשה הארגון שימוש ברחפנים לתיעוד פיגועי התאבדות לצרכי הסברה. דאעש צילם רכבי תופת נהוגים ע”י מחבלים מתאבדים נוסעים לעבר יעדי פיגוע. כמו כן צולמו רגע פיצוץ רכבי התופת וזירת הפיגוע. נראה כי המידע החזותי שהופק באמצעות הרחפנים נתפס ע”י דאעש כאיכותי, וככזה התורם לאטרקטיביות של מערכת ההסברה שלו, אשר לה הוא מייחס חשיבות רבה.

  • דוגמא לתיעוד פיגוע לצרכי הסברה ניתן למצוא בפיצוץ מכונית תופת ע”י מחבל מתאבד של דאעש בקרב ריכוז של כוחות SDF. הפיגוע בוצע בעיירה ע’ראניג’, כ-37 ק”מ מצפון מערב לאלבוכמאל, בגדה המזרחית של נהר הפרת. רחפן של דאעש תיעד את מכונית התופת בדרכה למקום הפיגוע ואת רגע הפיצוץ (צילומים שפורסמו באח’באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018).
מכונית תופת של דאעש בדרכה למקום כינוס של כוחות SDF בעיירה ע'ראניג' (Gharaneej), שמצפון מערב לאלבוכמאל.    פיצוץ רכב תופת של דאעש (אח'באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018).
מימין: מכונית תופת של דאעש בדרכה למקום כינוס של כוחות SDF בעיירה ע’ראניג’ (Gharaneej), שמצפון מערב לאלבוכמאל. משמאל: פיצוץ רכב תופת של דאעש (אח’באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018).
שימוש אפשרי ברחפני תקיפה ע”י פעילי ותומכי דאעש מחוץ לסוריה ולעיראק

לאחרונה פרסם גוף ההסברה המזוהה עם דאעש כרזה המאיימת לפגוע במגדל אייפל באמצעות רחפן. בפברואר 2018 איים דאעש לפגוע בעיר מערבית באמצעות טיסן התקפי. להערכתנו, בידי תומכי דאעש בחו”ל יכולת להפעיל רחפנים למטרות התקפיות, שכן רכישתם והפעלתם איננה מסובכת. הרחפנים נמכרים בשוק החופשי, ניתן לרכוש אותם בקלות רבה ובעלויות נמוכות. השימוש ברחפנים לביצוע פיגועי טרור עלול להתבצע ע”י הוספת מטעני חבלה, או כל אמצעי לחימה אחר לרחפנים, ופיצוצם בקרב קהל גדול לשם ביצוע הרג המוני. ניתן להשתמש בהם גם לביצוע פיגועים נגד מתקנים, אישים[5] או כל “מטרת נקודה” אחרת. בנוסף לכך עלולים רחפנים למצוא דרכם למחוזות השונות ברחבי העולם שבהם פועל דאעש.

  • מוסד ההסברה מחרר אלאנצאר (Muharir Al-Ansar Media), גוף הסברה המזוהה עם דאעש, שפרסם בעבר קריאות לפיגועים, פרסם לאחרונה כרזה איום בה נראה מגדל אייפל עם הכותרת באנגלית: “חכו להפתעות שלנו”. בכרזה נראה פעיל דאעש הנושא רובה סער על גבו כאשר ברקע נראה מגדל אייפל הנמצא על הכוונת. מצד שמאל נראה רחפן נושא מיכל גדול (שבתוכו ניתן להתקין אמצעי לחימה שונים). בתחתית הכרזה נרשם באנגלית “המדינה האסלאמית הח’ליפות” (מוסד ההסברה מחרר אלאנצאר, 13 באוקטובר 2018).

כרזה של דאעש המאיימת בביצוע פיגוע באמצעות רחפן נגד מגדל אייפל (מוסד ההסברה מחרר אלאנצאר, 13 באוקטובר 2018). הערה: בשל האיכות הגרועה של התמונה יש קושי לראות את הרחפן הנמצא משמאל למגדל אייפל.
כרזה של דאעש המאיימת בביצוע פיגוע באמצעות רחפן נגד מגדל אייפל (מוסד ההסברה מחרר אלאנצאר, 13 באוקטובר 2018). הערה: בשל האיכות הגרועה של התמונה יש קושי לראות את הרחפן הנמצא משמאל למגדל אייפל.

[1] חברת דא-ג'יאנג אינוביישנס (Dà-Jiāng Innovations) המוכרת בשם DJI, הינה חברת טכנולוגיה סינית, שנוסדה בשנת 2006. מטה החברה ממוקם בעיר שנזן (Shenzhen), שבמחוז גוואנגדונג (Guangdong) בסין ומתקני ייצור שלה פרוסים ברחבי העולם. DJI הינה יצרנית רחפנים המיועדים לצילומי סטילס ווידאו מהאוויר. החברה מייצרת בנוסף מייצבים (Gimbals), פלטפורמות תעופה, מצלמות, מערכות הנעה, מייצבי מצלמות ומערכות שליטה אוויריות. DJI הינה מובילה עולמית בתעשיית הרחפנים לצרכים מסחריים ואזרחיים והיא שולטת בלמעלה מ-70%מהשוק העולמי של רחפנים (Wikipedia). צילום הרחפן שנתפס מידי דאעש מבציע, כי קיים דמיון רב, ואולי אף זהות, בינו לבין הרחפן Phantom 4 Advanced של חברת DJI (הנמכר באמזון בריטניה בסכום של 1,589 לירות שטרלינג).
[2] Don Rassler, "The Islamic state and drones" (July 2018), Combating Terrorism Center at West Point (USA) (The Islamic State and Drones
להלן: )
[3]
לפני כחודש עצרה משטרת דנמרק שני בני אדם בקופנהגן בחשד לניסיון העברת רחפנים עבור דאעש (רויטרס, 24 בספטמבר 2018) השניים התכוונו להעביר את הרחפנים לפעילי דאעש בסוריה ובעיראק. על פי משטרת קופנהאגן היו השניים ככל הנראה חלק מרשת דאעש לרכש רחפנים באירופה (Global News, 26 בספטמבר 2018).
[4] The Islamic State and Drones.

[5]
לשימוש ברחפנים כאמצעי התקפי לחיסול אישים יש תקדים באמריקה הלטינית. ב-4 באוגוסט 2018 נעשה ניסיון התנקשות נגד נשיא וונצואלה ניקולאס מדורו. שר הפנים של וונצואלה נסטור רברול ציין כי בניסיון ההתנקשות נעשה שימוש בשני רחפנים של חברת DJI מדגם M600 (ויקיפדיה). בדיווח של הבי. בי. סי נמסר כי במהלך נאום של נשיא וונצואלה נעשה שימוש לפחות בשני "רחפני נפץ", שנשאו מטעני חבלה, אך הם התפוצצו בדרך (בי.בי.סי, 5 באוגוסט 2018).